Olen ollut 2,5 vuotta naimisissa, on ollut sekä ylä- että alamäkeä. Muutimme yhteen vasta pari kuukautta sitten ja sen jälkeen on ollut pelkkää alamäkeä. Väliimme on tullut mieheni kotona asuva tytär (jo täysikäinen) joka vihaa minua, ilmeisesti kokee että olen viemässä häneltä isän tai muuta vastaavaa. Hän huutaa minulle ja haukkuu, haluaa että muutan pois. Kun olen yrittänyt puhua asiasta mieheni kanssa, toisinaan hän kuuntelee ja silloin luulen että hän ymmärtää, mutta toistuvasti asia kääntyykin päälaelleen, taitavasti hän antaa minun ymmärtää että vika onkin minussa. Ei hän sano suoraan näillä sanoilla mutta asia tulee selväksi rivien välistä. Kun en suostu ottamaan syytä niskoilleni, hän on nyt alkanut vihjailemaan että olenkin narsisti. Huomasin kotitietokoneella että hän oli jopa etsinyt netistä tietoa aiheesta, ja aloin itsekin tutkia asiaa. Tuo käsite narsisti ei ole ollenkaan helppo tai yksiselitteinen, mutta noista 'taudinkuvauksista' löysinkin monia kohtia, jotka yllättäen sopivat mieheeni.
En toki itsekään ole ihminen helpoimmasta päästä, olen elänyt varsin itsenäistä elämää ja tottunut omaan kotiin ja kotirauhaan, ja nyt kun pyydän kotirauhaa myös mieheni luona asuessani, katseet kääntyvät minuun ja minun olisi oltava se, joka sopeutuu ja kestää kiltisti muiden mielivaltaisuudet. Okei, paljon kyllä sulatan mutten sitä että minulle huudetaan ja kiukutellaan, ilman että kukaan koskaan kertoo konkreettista syytä moiseen.
Mieheni on nyt myös kerran käyttäytynyt väkivaltaisesti, niin että poliisin piti puuttua asiaan (sain mustelmia ja tietysti pelkäsin kamalasti). Puhuimme sen asian ja sovimme etten vie asiaa eteenpäin ts. tee rikosilmoitusta. Silti tiedän että hänen mielestään tuo poliisin väliintulo oli aiheeton ilmianto, ja luultavasti hautoo rikosilmoitusta aiheesta minua vastaan.
Nyt kysyisinkin, onko kertomani asioiden valossa mitään viitteitä narsismiin? Joko minun tai hänen tai molempien osalta? Olemme lähes keski-ikäisiä, enkä ole koskaan aikaisemmin törmännyt tällaiseen aiheeseen.
Mitä narsismi oikein on?
3
138
Vastaukset
- maisy1
Sulla on ihan asiallinen kirjotus. Jos haluat vaihtaa ajatuksia, niin kirjoittele mulle osoitteeseen [email protected].
Mulla on kokemusta samankaltaisesta käytöksestä puolison osalta. Mekin keski-ikäisiä... Minulle on ihan sama, onko kyse narsismista vai onko ihminen vaan erittäin hankala. Huonoa käytöstä ei tule sietää, eikä missään tapauksessa henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Kolme vuotta minä jaksoin. Nyt olen ollut vuoden erossa ja täytyy sanoa, että jokainen päivä ilman tuota ihmistä tuntuu koko ajan paremmalta.- vapaamies3
Mulla on ihan sama myöskin millä diagnoosilla kulkee hankala ihminen. Jos hankala ihminen ei vaan koskaan paranna tapojaan, ei sellaisen kanssa voi tulevaisuutta rakentaa. Itse otin eron naisesta ja eron näin erittäin hankalasta parisuhteesta. Musta tuntuu että kummatkin teki siinä älyttömästi virheitä ja pahaa. Itse kuitenkin vain ymmärsin että näin ei voi jatkua. Vastapuoli ei kokenut koskaan mitään pahaa siinä että kävi minuun käsiksi. Aika vaarallinen yhtälö.
Nyt pari vuotta jo sinkkuna ja päässyt rakentamaan omaa kadonnutta minuutta takas. Jokainen päivä on aina vaan helpompi.
Narsismi on vähän muotisana nykyään. En usko että exä oli sellainen koska hänen toiminnassaan muita kohtaan ei näkynyt sellaista. Ainoastaan parisuhteessamme hän oli hirviö. Ja jos ihminen ei koskaan kadu tekojaan ja pyri korjaamaan niitä, on hän vaan paha ihminen. Oli sitten diagnoosi mikä vaan.
- hulluudella ei rajaa
Muuta pois,et ole teveessä ihmissuhteessa. Niin minäkin muutin. Ei ole oikeata rakkautta,jos toista pitää lyödä, ja virkavalta pitää tilata paikalle.....En ole päivääkään katunut,että lähdin,jos olisin jäänyt olisin varmasti haudassa,usko pois! Olet ansainnut parempaa,näin on!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia?
Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?412356Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä411143Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1745064Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa283679Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1953513Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss443037Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1082769Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie372117Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky132098Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy191925