Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Missä iässä lapsi ymmärtää isänsä?

-27-

Minulla on lapsi, 1.4v tällä hetkellä, minusta tuntuu, että hän ei ymmärrä että olen hänen isä. Missä iässä lapsi ymmärtää äidin ja isän? En asu lapsen kanssa, mutta näen häntä 3 päivää viikossa. Hän on selvästi äitiin tosi kiintynyt, hän ei tule viereeni nukkumaan, eikä halua syliini, jos on väsynyt tai kiukkuinen. Kun on iloinen, hän tulee syliin ja kaikkea. Pitääköhän hän minua täysin vieraana ihmisenä? Saankohan luotua häneen isäsuhdetta koskaan?

12

293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äitin poika/tyttö

      Niissäkin perheissä missä vanhemmat asuu yhdessä lapsi saattaa olla enemmän kiintynyt äitiin. Vain äiti kaipaa lohduttajaksi ym. Jos äiti häipyy vain hetkeksikin näkyvistä niin kauhea huuto, että "äitiiii". Mutta se voi olla myös johonkin ikään liittyvää.

    • Villi veikkaus

      Veikkaan, että saattaapi 30 vuotiaana viimeistään tietää kuka on isänsä.

    • ei huolta

      Älä sure, tuossa iässä on tavallista että lapsi takertuu siihen ihmiseen joka on tutuin ja vierastaa niitä joita näkee harvemmin. Myös kokonaisissa perheissä lapsen elämään mahtuu ensin vain äiti (tai se joka hoitaa), sitten äiti ja isä, ja myöhemmin muitakin ihmisiä.Vähitellen lapsen elämään mahtuu enemmän läheisiä ja hän alkaa muistaa ihmiset jotka kuuluvat hänen elämäänsä.

      Kun jatkat tapaamista säännöllisesti, hän alkaa muistaa sinut ja alkaa odottaa tapaamisia. Mitä enemmän tulee ikää, sitä tärkeämmäksi tulee isä. Varsinkin kouluiässä ja myös murrosiässä isä saattaa tulla erittäin tärkeäksi. Jos vaan välit pysyvät hyvinä, myös "etäisä" voi olla merkittävä ihmissuhde vielä aikuisenakin.

    • iloinen mummu

      Olen itse mummu ja hoitanut lapsenlasta paljon. Aina kun vanhemmat ovat paikalla, lapsi konttaa heidän luokseen ja katsoo minua moittivasti. Jää itkemään hetkeksi kun isä/äiti lähtee. Sitten kyllä kun jäämme kahden, meillä on mukavaa yhdessä.

      Tätä jatkui reilun vuoden, nyt tulee iloisena kohti ja sanoo, mummu. Voi miten tuntuu hyvältä.

      Eli toiset ovat vain hitaampia. Uskon että sinulle tulee myös hyvä suhde, siitä kertoo jo sekin että ymmärrät olla huolestunut asiasta.

    • Ymmärrä itse ensin

      Eikö kysymäsi asia ole pelkästään ja ainoastaan sinusta kiinni? Siitä, miten sinä isyytesi osoitat. Nyt sinä lastaat liian ison lastin lapsen niskaan, koska hänen ei tarvitse vielä osata osoittaa yhtään mitään. Nooo, ehkä nälkä, jano, vilu ja huono kohtelu mm.

    • Kyllä se siitä!

      Eihän pieni lapsi tajua, mikä on "isä". Mutta hän ilahtuu myönteisestä ihmisestä, johon on tutustunut ja joka ilmaantuu usein näköpiiriin. Totta kai hän pian tietää, että juuri tuo naama on isä, juuri tuo toinen naama on äiti, jne.
      Mutta eihän lapsi vuosiin tiedä, miksi joku on isä ja äiti. Hän kuitenkin luottaa juuri näihin eniten. Varmaan vastavuoroisuutta. Nämä ihmiset osoittavat hellyyttä ja rakkautta lapselle kaikkein luontevimmin.

      • Perustarpeet

        Nii-in, ja antavat ruokaa ja pitävät puhtaana ja olon sekä kasvuympäristön turvallisena kasvaa, kehittyä ja opetella elämää ja maailmaa. Jotta sitten jonain päivänä ymmärtää, mitä tarkoittaa isä.


    • -Aloittaja-

      Näin se varmaankin on, kun asiaa ajattelee. Kyseessä on ensimmäinen lapseni, niin kaikki on uutta.

    • Qwertyy

      Näet siis lastasi 3 päivää viikossa? Ei ihmekään että lapsi vähän vierastaa sinua... Tuon ikäisellä on vielä suhteellisen lyhyt muistikin. Ei muuta kuin kehität suhdetta pikkuhiljaa. Ota kaikki ilo irti siitä ajasta kun olet hänen kanssaan, mutta älä missään nimessä katkaise suhdetta pidemmäksi aikaa jos haluat luoda suhteen hänen kanssaan. Ajan kanssa kyllä tulee huomaamaan että olet hänen isänsä.

      • Isin kulta

        Lapsella ei ole lyhyt muisti. Päin vastoin.

        Lapsen muisti on uskomaton. Hän oppii äärettömän paljon asioita jo ensimmäisen elinvuotensa aikana, tuntemaan ihmiset, ymmärtämään puheen, oppii kävelemään, syömään, kommunikoimaan, muistaa kaikki mukavat ihmiset ympärillään jne. Lapsi muistaa.
        Oppii puhekielen 2 vuodessa. Yritäpä itse samaa!
        Jos asianne on järjestetty tällaisiin 3 päivän jaksoihin, niin käytä ne ajat hyvin. Lupaa, että taas ensi viikolla tavataan. Aluksi hän ei ymmärrä, mitä "ensi viikko" tarkoittaa, koska lapsella ei ole ajan tajua, mutta lupaus siitä, että pian taas tavataan, tuo hänelle turvallisuuden tunteen.


      • Muistaa kyllä
        Isin kulta kirjoitti:

        Lapsella ei ole lyhyt muisti. Päin vastoin.

        Lapsen muisti on uskomaton. Hän oppii äärettömän paljon asioita jo ensimmäisen elinvuotensa aikana, tuntemaan ihmiset, ymmärtämään puheen, oppii kävelemään, syömään, kommunikoimaan, muistaa kaikki mukavat ihmiset ympärillään jne. Lapsi muistaa.
        Oppii puhekielen 2 vuodessa. Yritäpä itse samaa!
        Jos asianne on järjestetty tällaisiin 3 päivän jaksoihin, niin käytä ne ajat hyvin. Lupaa, että taas ensi viikolla tavataan. Aluksi hän ei ymmärrä, mitä "ensi viikko" tarkoittaa, koska lapsella ei ole ajan tajua, mutta lupaus siitä, että pian taas tavataan, tuo hänelle turvallisuuden tunteen.

        Niin itse hämmästelen usein, kuinka 3-vuotias lapseni muistaa asioita (muisti jo nuorempanakin). Jotain pikkujuttujakin, jotka on tapahtuneet kuukausia sitten. Päiväkodin hoitajaa ei muistanut, joka oli poissa yli 6 kk. Mutta taas saman aikaa poissa olleen lapsen tunnisti valokuvasta ja muisti nimen. Muistaa setänsä ja serkkunsa, vaikka välissä saattaa olla kuukausi tai pari, että emme näe. Jos näkee isänsä 3 päivänä viikossa niin en usko, että välissä unohtaisi.


    • tavatkaa usein

      Juurikin hyvä, että noin pienellä on etäisän kanssa usein lyhyitä tapaamisia. Lapsi ei vaan vielä kykene olemaan äidistä erossa kovin pitkää aikaa ja potee voimaksasta eroahdistusta. Kuten muutkin ovat todenneet; hyvin tavallista myös ydinperheissä. Meillä oli 1-1v6kk aikana todella pahaa eroahdistelua. Mutta sieltä se suhde pikkuhiljaa muodostuu kun jatkatte tapaamisia. Meillä jostain 2v6kk iästä alkaen neiti ollut ihan isin tyttö :) Äiti ei kelpaa mihinkään enää :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2132
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1818
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      32
      1802
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1540
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      67
      1506
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1412
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1364
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1322
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1284
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1281
    Aihe