Itse olen nyt syönyt puoli vuotta prednisolia 7,5 mg/päivä (vai onko ne grammoja...), 1,5 tablettia joka tapauksessa, ja ainoa havaittu tulehdus polvesta on pois. Lääkitys säilyi samana seuraavan kontrolliin, joka on puolen vuoden päästä. Muuten menee trexania ja oxiklorinia. Oletteko muut tuoreet nivelreumaatikot syöneet kokonaisen vuoden kortisonia vaikka ei ole tulehdusta päällä? Onko tämä nyt vain hyvää varmistusta ettei niitä tulekaan?
Ja kiitos, vain tähän vastuksia, ei kannabis- tai ravintoneuvoja.
Kauanko olette syöneet kortisonia
11
419
Vastaukset
- 8+20
Itse söin kortisonia tuon saman annoksen verran parin vuoden ajan - koetin muutaman kerran lopettaa sen ottamisen, mutta kivut palasivat takaisin aika nopeasti, vasta kolmannen puodotuskerran jälkeen saatoin jättää sen kokonaan pois. Tärkeätä lopettamisessa on ainakin oman kokemukseni mukaan se, että malttaa pudottaa annosta tosi hitaasti - viimeisellä kerralla taisi mennä pari kuukautta kun pikku hiljaa pienensin annosta. Nyt on mennyt jo toista vuotta ilman kortisonia eikä kivut ole enää palautunee.
- kysyyyy
Hyvä kuulla sekä lopputulos että prosessi, tuli jo mieleen unohtiko lääkäri ajatella kortisonia ja sen lopettamista. Popsin sitten kiltisti, on niin mukavaa kun ei kolota. Pitää yrittää pitää hampaat kunnossa ja luut.
- mummikin
Minä söin sen jälkeen kun nivelreumani diagnosoitiin kortisonia tuolla samalla annoksella vuoden verran aluksi ja nyt sitten aina tarvittaessa semmoisia viikon kuureja 15 mg/vrk annoksilla.
- Kortisonin syöjä
16 1/2 vuotta oon syönny...enkä enää ikinä ottaisi sitä lääkettä jos lääkärit ehdottais...pilannu mun vartalon kun on lihonnu,maksan,mahan..ja tosi vaikee nyt lopettaa ku on noin kauan syönny...:/
- silmälääkärille...
Alla ihan hyvä linkki niille jotka yrittävät lopettaa pitkällisen käytön jälkeen. Sanahaulla glukokortikoidi hoidon lopetus löytyy lisää.
Pitkällistähän tuo lopettaminen on, joskus se kuorikerroksen hormonitoiminta ei sittenkään ala toimimaan joten olet loppuikäsi kiinni kortisonissa siinä missä se romahduttaa terveyden vaikka tehoaa siihen juttuun mihin sitä aikoinaan kirjoitettiin.
http://www.ebm-guidelines.com/xmedia/duo/duo97130.pdf
- hghghghg
Eikös siinä tapausessa annos ole pieni ja vastaa omaa tuotantoa?
- 10+14
hghghghg:
Kyllä kyllä, ylläpito annoshan saattaa muodostua hydrokortisonista ta jopa kortisonista (usein Prednisolon) annoksella - joskus 5-7mg - mikä reumalääkärien mukaan olisi se turvallisempi annos eli ei niin tuhoava sivuvaikutuksiltaan. Toisaalta jos katsoo ihmisten viestejä niin on löytyy sieltä viiden millin annoksella pattia niskassa jnpp. eli sivareita löytyy sittenkin vaikka jäljitellään sitä omaa lamaantunutta hormonituotantoa. Aika säkää mitä tulee kellekin ja lisäravinteista pidettävä huoli, ihon kollageeni ei enää muodostu samalla tapaa kuin ennen, silmiin saattaa ilmestyä kaihi...lista on aika lailla pitkä kortisonin sivuvaikutuksissa.
Henkilökohtaisesti oli yllätys miten monta elintärkeää hormoonia kortisonin pitkäaikainen käyttö lamaa. Onnekkaita ne joilla oma hormonituotanto lähtee itsestään käyntiin. - kilppari6
10+14 kirjoitti:
hghghghg:
Kyllä kyllä, ylläpito annoshan saattaa muodostua hydrokortisonista ta jopa kortisonista (usein Prednisolon) annoksella - joskus 5-7mg - mikä reumalääkärien mukaan olisi se turvallisempi annos eli ei niin tuhoava sivuvaikutuksiltaan. Toisaalta jos katsoo ihmisten viestejä niin on löytyy sieltä viiden millin annoksella pattia niskassa jnpp. eli sivareita löytyy sittenkin vaikka jäljitellään sitä omaa lamaantunutta hormonituotantoa. Aika säkää mitä tulee kellekin ja lisäravinteista pidettävä huoli, ihon kollageeni ei enää muodostu samalla tapaa kuin ennen, silmiin saattaa ilmestyä kaihi...lista on aika lailla pitkä kortisonin sivuvaikutuksissa.
Henkilökohtaisesti oli yllätys miten monta elintärkeää hormoonia kortisonin pitkäaikainen käyttö lamaa. Onnekkaita ne joilla oma hormonituotanto lähtee itsestään käyntiin.Korvaushoidosta löytyy enempi jubaa tuolta:
http://www.kilpirauhanen.com/forum/viewforum.php?f=20&sid=d3f6c24e5510b1d8abcc6b1c5e258c6d
Tai sitten addisonintaudin * alta *.
- 10 mg
Olen syönyt v 2000 5 mg-20 mg.. ainut lääke, joka sopii. On toki sivuvaikutuksia, mutta ei voi mitään.. ei ole muuta vaihtoehtoa.
- fhfhfjdkfkfnf
Kurjuus kun ei ole sopivaa lääkettä, alan ymmärtää että puheet reuman hoidon loistavasta nykytilasta upeine biologisine lääkkeineen eivät olekaan todellisuutta. Ne eivät kaiketi tepsi jokaiseen tai ei ole varaa niitä antaa :(
- susku83
Hei .olen syönyt prednisolonia ainakin 15 vuotta.nyt ollut 5 mg tapletti muutamia vuosia, ja tänään nostettiin 20 mgaan.. Mulla on todettu sle reuma yli 15 vuotta sitten. Nyt on sle taas aktivoitunut ja maanantaina koepalan poistoon :'( . Pelottaa hirveesti taas :'(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik83266MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681838Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5401539Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin751146Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja60966Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s32940Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt208861- 170813
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59796Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3758