Kauanko olette syöneet kortisonia

kysyvä ei eksu

Itse olen nyt syönyt puoli vuotta prednisolia 7,5 mg/päivä (vai onko ne grammoja...), 1,5 tablettia joka tapauksessa, ja ainoa havaittu tulehdus polvesta on pois. Lääkitys säilyi samana seuraavan kontrolliin, joka on puolen vuoden päästä. Muuten menee trexania ja oxiklorinia. Oletteko muut tuoreet nivelreumaatikot syöneet kokonaisen vuoden kortisonia vaikka ei ole tulehdusta päällä? Onko tämä nyt vain hyvää varmistusta ettei niitä tulekaan?
Ja kiitos, vain tähän vastuksia, ei kannabis- tai ravintoneuvoja.

11

360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8+20

      Itse söin kortisonia tuon saman annoksen verran parin vuoden ajan - koetin muutaman kerran lopettaa sen ottamisen, mutta kivut palasivat takaisin aika nopeasti, vasta kolmannen puodotuskerran jälkeen saatoin jättää sen kokonaan pois. Tärkeätä lopettamisessa on ainakin oman kokemukseni mukaan se, että malttaa pudottaa annosta tosi hitaasti - viimeisellä kerralla taisi mennä pari kuukautta kun pikku hiljaa pienensin annosta. Nyt on mennyt jo toista vuotta ilman kortisonia eikä kivut ole enää palautunee.

    • kysyyyy

      Hyvä kuulla sekä lopputulos että prosessi, tuli jo mieleen unohtiko lääkäri ajatella kortisonia ja sen lopettamista. Popsin sitten kiltisti, on niin mukavaa kun ei kolota. Pitää yrittää pitää hampaat kunnossa ja luut.

    • mummikin

      Minä söin sen jälkeen kun nivelreumani diagnosoitiin kortisonia tuolla samalla annoksella vuoden verran aluksi ja nyt sitten aina tarvittaessa semmoisia viikon kuureja 15 mg/vrk annoksilla.

    • Kortisonin syöjä

      16 1/2 vuotta oon syönny...enkä enää ikinä ottaisi sitä lääkettä jos lääkärit ehdottais...pilannu mun vartalon kun on lihonnu,maksan,mahan..ja tosi vaikee nyt lopettaa ku on noin kauan syönny...:/

      • silmälääkärille...

        Alla ihan hyvä linkki niille jotka yrittävät lopettaa pitkällisen käytön jälkeen. Sanahaulla glukokortikoidi hoidon lopetus löytyy lisää.
        Pitkällistähän tuo lopettaminen on, joskus se kuorikerroksen hormonitoiminta ei sittenkään ala toimimaan joten olet loppuikäsi kiinni kortisonissa siinä missä se romahduttaa terveyden vaikka tehoaa siihen juttuun mihin sitä aikoinaan kirjoitettiin.

        http://www.ebm-guidelines.com/xmedia/duo/duo97130.pdf


    • hghghghg

      Eikös siinä tapausessa annos ole pieni ja vastaa omaa tuotantoa?

      • 10+14

        hghghghg:

        Kyllä kyllä, ylläpito annoshan saattaa muodostua hydrokortisonista ta jopa kortisonista (usein Prednisolon) annoksella - joskus 5-7mg - mikä reumalääkärien mukaan olisi se turvallisempi annos eli ei niin tuhoava sivuvaikutuksiltaan. Toisaalta jos katsoo ihmisten viestejä niin on löytyy sieltä viiden millin annoksella pattia niskassa jnpp. eli sivareita löytyy sittenkin vaikka jäljitellään sitä omaa lamaantunutta hormonituotantoa. Aika säkää mitä tulee kellekin ja lisäravinteista pidettävä huoli, ihon kollageeni ei enää muodostu samalla tapaa kuin ennen, silmiin saattaa ilmestyä kaihi...lista on aika lailla pitkä kortisonin sivuvaikutuksissa.
        Henkilökohtaisesti oli yllätys miten monta elintärkeää hormoonia kortisonin pitkäaikainen käyttö lamaa. Onnekkaita ne joilla oma hormonituotanto lähtee itsestään käyntiin.


      • kilppari6
        10+14 kirjoitti:

        hghghghg:

        Kyllä kyllä, ylläpito annoshan saattaa muodostua hydrokortisonista ta jopa kortisonista (usein Prednisolon) annoksella - joskus 5-7mg - mikä reumalääkärien mukaan olisi se turvallisempi annos eli ei niin tuhoava sivuvaikutuksiltaan. Toisaalta jos katsoo ihmisten viestejä niin on löytyy sieltä viiden millin annoksella pattia niskassa jnpp. eli sivareita löytyy sittenkin vaikka jäljitellään sitä omaa lamaantunutta hormonituotantoa. Aika säkää mitä tulee kellekin ja lisäravinteista pidettävä huoli, ihon kollageeni ei enää muodostu samalla tapaa kuin ennen, silmiin saattaa ilmestyä kaihi...lista on aika lailla pitkä kortisonin sivuvaikutuksissa.
        Henkilökohtaisesti oli yllätys miten monta elintärkeää hormoonia kortisonin pitkäaikainen käyttö lamaa. Onnekkaita ne joilla oma hormonituotanto lähtee itsestään käyntiin.

        Korvaushoidosta löytyy enempi jubaa tuolta:
        http://www.kilpirauhanen.com/forum/viewforum.php?f=20&sid=d3f6c24e5510b1d8abcc6b1c5e258c6d
        Tai sitten addisonintaudin * alta *.


    • 10 mg

      Olen syönyt v 2000 5 mg-20 mg.. ainut lääke, joka sopii. On toki sivuvaikutuksia, mutta ei voi mitään.. ei ole muuta vaihtoehtoa.

    • fhfhfjdkfkfnf

      Kurjuus kun ei ole sopivaa lääkettä, alan ymmärtää että puheet reuman hoidon loistavasta nykytilasta upeine biologisine lääkkeineen eivät olekaan todellisuutta. Ne eivät kaiketi tepsi jokaiseen tai ei ole varaa niitä antaa :(

    • susku83

      Hei .olen syönyt prednisolonia ainakin 15 vuotta.nyt ollut 5 mg tapletti muutamia vuosia, ja tänään nostettiin 20 mgaan.. Mulla on todettu sle reuma yli 15 vuotta sitten. Nyt on sle taas aktivoitunut ja maanantaina koepalan poistoon :'( . Pelottaa hirveesti taas :'(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      906
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe