Päihteidenkäyttäjä päihdetyössä?

Mietintämyssy

En tiedä menikö tämä nyt oikealle palstalle ja olen hieman skeptinen myös sen suhteen saako täällä suomi24:ssa mitään asiallista keskustelua edes aikaiseksi, mutta yritetään joka tapauksessa.

Voiko päihteitä viihteellisesti käyttävä henkilö tai henkilö, jolla löytyy tällainen tausta teidän mielestänne olla ohjaamassa päihdeongelmaisia ( tai yleisemmin toimia terveydenhoito alalla esim. sairaanhoitajana tai vastaavana). Olen itse siis käyttänyt kannabista useamman vuoden sekä kokeillut myös muita huumeita. Olen kiinnostunut ihmisten auttamisesta ja sitä kautta päihdetyö voisi olla osa tulevaisuuden suunnitelmiani.

Tavallaan jopa omasta mielestäni ajatus tuntuisi jollain tasolla kummalliselta, että ohjaisin ihmisiä pois päihteiden käytöstä, jos kuitenkin vapaa-ajallani joskus itsekin käyttäisin niitä. Toisaalta oma käyttötausta voisi tuoda lisää perspektiiviä päihteidenkäyttöön ja auttaa ymmärtämään sellaisia, joilla ongelmia on. Jotkut päihdetyössä toimivat henkilöt ovat yllättävän tietämättömiä päihdekulttuurien toimimisesta, vaikka ehkä teoriassa tietävätkin aiheesta jonkin verran. Ja en usko, että olisi haittaa, että päihteestä olisi omakohtainen kokemus myös kirjatiedon lisäksi.

Miksi sitten henkilö, joka on päihteitä käyttänyt ei voisi toimia muiden ohjaajana, lääkärinä tai vaikka presidenttinä. Tai eikö entinen huumeidenkäyttäjä saisi olla lasten kanssa missään tekemisissä? Ainakaan työn puolesta näin asia taitaa olla. Eikö ihmiseen joka käyttää/on käyttänyt kannabista, LSD:tä, amfetamiinia tai ihan mitä vaan huumetta voi luottaa samalla tavalla kuin kehen tahansa muuhunkin. En nyt tietenkään tarkoita, että ongelmakäyttäjiä palkataan ratkomaan toisten ongelmakäyttäjien ongelmia, mutta puhunkin sellaisista henkilöistä, joilla käyttö on joko hallittua tai taakse jäänyt osa elämää. Todella moni terveydenhuollon kuin myös muiden aloilla on varmasti vetänyt kännit jos toisetkin elämänsä aikana. Vaikuttaako tämä sitten ihmisen luotettavuuteen.

Tässä siis joitain mietteitä. Oma käsitys päihteistäni on se, että ne eivät kuulu terveisiin elämäntapoihin enkä niitä suosittele kennellekään, varsinkaan nuorisolle, mutta toisaalta uskon että niitä voi kemiallisesta kaavasta riippumatta käyttää myös vastuullisesti ja kohtuudella.

7

238

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 675496907

Omasta mielestäni on paljon hullumpaa että päihdeongelmaisia on auttamassa henkilö jolla ei ole minkäänlaista kokemusta päihteistä. Siitä vasta ongelmia seuraa, kun asioista mitään tietämätön yrittää "auttaa". Se jää vain syyllistämisen tasolle, eikä varsinaisia ongelmia yritetäkään selvittää. Päihteidenkäytön syy kun ei ole yleensä itse päihde, vaan yhteiskuntamme korruptio.

• Vierestä seurannut:

Tänä päivänä on yhteiskunnassamme hyvin paljon nk. viihdekäyttäjiä erillaisissa vapaaehtoisjärjestöissä päihdetyöntekijöinä. Varsinkin kannabiksen käyttäjät jopa hakeutuvat mieluusti juuri päihdetyöhön, koska ensinäkään toisten on vaikeaa todeta, että työntekijä olisi pilvessä, ja toisekseen monet ajattelevat juuri niinkuin sinäkin, että "kiinnostunut ihmisten autamisesta ja sitä kautta päihdetyö voisi olla osa tulevaisuuden suunnitelmiani"

Jokaisen täytyy kuitenkin ymmärtää, että tällaisen työntekijän motiivi ongelmaisen parantamiseksi on häilyväinen, eikä näin ollen paras mahdollinen.

Myös lääkäreissä on paljon huumeitten käyttäjiä, ja tällainen lääkäri ei ole aina tehtäviensä tasolla.

On myös huomioitava, että hoitohenkilökunnan huumeiden käyttö, vaikka se käyttäjän omasta mielestä olisi niin sanotusti kohtuullistakin, ei aina ole varmuutta sen hallinnassa pysymiseen. Käyttäjä ei aina itse tiedosta pilvi tai humalatilaansa, ja siksi nk. hallinta on epävarmaa.
      Käyttäjä ei myöskään tiedosta sitä, onko aikaisempien käyttökertojen jämät jo poistuneet kehosta, ja tämä on varsinkin kannabiksen kohdalla huomioitava, sillä onhan kannabis rasvaliukoinen ja puoliintumisaika jopa viikkoja.

Eli ainoa tapa hyvien hoitotuloksien saamiseksi on pidättäytyminen aineiden käytöstä kokonaan.

• Say no to ducks!

Subupäähän ei voi luottaa.

• tit

Ex-käyttäjä voi toimia mielestäni, vaik aina ei todellakaan oma käyttöhistoria ole etu siinä työssä. esimerkiksi kärsivällisyys, provosoimattomuus, "tiedän kaikeen"-mentaliteetti ei ole eduksi yhteistyö suhteen luomisessa. Täytyy olla jo pitkä vakiintunut uusi raitis elämä ja kyky elää päihteettä. Päihdekuntoutuminen on juuri sen uuden elämäntavan omaksumista ja harjoittelua. Se luo toivoa.Raitis tai ilman historiaa oleva työntekijä onnistuu päihdetyöntekijänä hyvin. Erottelukyky esim. taitovajeiden suhteen on hyvä kun tutkitaan haasteita käyttäytymisen muuttamisessa, jotta raittiimpi elämä onnistuisi. Täytyy olla ns. tiennäyttäjä myös siinä, että joo, todellakaan elämiseen ei tarvi huumetta tai alkoa. Uskottavuus kärsii jos käytät ja samalla olet toisista huolissas ja ohjaat. Tämä kokemus siis suoraan kentältä. Korvat sulkeutuu heti jos kuulee et joku käyttää, pitävät kakasinaamaisena vedätyksenä. ja sihen kentällä ollaan totuttu. Kentän toimintamallit tulee aika äkkiä selviksi, ei tarvi siellä pitkään pyöriä. sen tiedon saat kyllä ilman päivänkään vetoa. Vertaistuki on tärkeää, mutta tuetaan siinä raittiimpaan ja vähemmän haittoja aiheuttavaan käytön suuntaan ihmistä. Jos riippuvuus kehittynyt, se tauti ei pysähdy ilman totaalista päihteistä pidättäytymistä. Kokemuksia voi olla hankittu elämän aikana vaikka mistä, mutta jos hakeutuu päihdetyöhön ja on kovin huumemyönteinen ja käyttää niin ei ole mielestäni hyvä yhtälö. Kohta sitä selittää itselleen että ei mitää ongelmaa MULLA, mä hoidan työni ja poisolojakaa ei ole...ym. seli. Aivan samaa juttua kun asiakkaillakin jotka kieltämisen tilassa sairautensa kanssa. Jokin muu työ on sulle parempi ku hoitotyö. Oma itse on oltava kunnos, jos tekee vastuullista työtä ihmisten kans, päihdetyös erityisesti myös taustat kunnos. Mihin sun diileri hakeutuu hoitoon jos sä olet siellä virassa ? Hakumatkallas voit törmätä asiakkaisiin , outo tilanne minusta, Entä jos sua seulotaan ja työterveys ohjaa tietenki hoitoon. Esimiehelle selittämistä !

• 20weepössyjä

Eihän alkoholistejakaan hoitavilta vaadita absolutismia. Kyllä huumeita voi käyttää vastuullisesti ja auttaa toisiakin saamaan pöihteidenkäyttö haltuun. Kannabiksen pössyttelystä silloin tällöin ei ole haitta hpitotyössä.

• Hoituri 5
        20weepössyjä kirjoitti:

Eihän alkoholistejakaan hoitavilta vaadita absolutismia. Kyllä huumeita voi käyttää vastuullisesti ja auttaa toisiakin saamaan pöihteidenkäyttö haltuun. Kannabiksen pössyttelystä silloin tällöin ei ole haitta hpitotyössä.

Jos ymmärrän oikein nimimerkkisi viestin, eli 20 v pössyjä ?

Jos näin on, niin sinun mahdollisuutesi ovat menneet jo ajat sitten "vastuulliseen" auttamiseen päihdetyössä.
        Psykedeelinen rasvaliukoinen kannabis on tehnyt tehtävänsä sinun aivoissasi.

• TriOutolempi

Kunhan ei mitään subua käytä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3908
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      353
      3027
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      13
      1937
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1665
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1109
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      964
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      821
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      69
      793
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    Aihe