Askeesi ei ole Jumalasta lähtevää.

uso tai älä

Vaikka jotkut niin uskovatkin.

24

233

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • su***

Se voi sekoittaa eräiiten pään, niin, että se muuttaa ihmisen pois todellisuudesta.

• .ePaimen

huomenta su***
      on paljon ihmisen keksimää askeesia - esimerkiksi taannoin saarnattiin kesämökit synniksi ja moni meni polttamaan ainutlaatuiset valokuvat isoisästä ja äidistä, kun niin käskettiin. Viininjuojaksi Jeesusta sanottiin, ei rovasti siitä tykännyt.

Laestadius oli itse piippumies, eikä tupakanpolton jättäminen ole kuulunut lestadiolaisen askeesin perintöön, ei tässä kristillisyydessä ole tapana sätkästä kieltäytyä.

Mutta on myös rankkaa askeesia: Matteuksen evankeliumissa Jeesus sanoo, että jotkut ovat "tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi" taivasten valtakunnan tähden.

Opetuslapset sanoivat hänelle: "Jos miehen on näin laita vaimoonsa nähden, niin ei ole hyvä naida".
      Mutta hän sanoi heille: "Ei tämä sana kaikkiin sovellu, vaan ainoastaan niihin, joille se on suotu. Sillä on niitä, jotka syntymästään, äitinsä kohdusta saakka, ovat avioon kelpaamattomia, ja on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi, ja niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi. Joka voi sen itseensä sovittaa, se sovittakoon." Mt 19:10-12

Tämä on kastraatio. Melkoista askeesia. Selibaatti on sitä melko lähellä.

• teu,

Sunnuntai oli Laskiaissunnuntai , jolloin asetuttiin Paastoon . Luultavasti ,Ensi
        kerran n.3460 vuotta sitten, Varmaan paasto oli tärkeä niihin aikoihin ,

Mitä ajattelette myöhemmistä paastoista , Aurinkon nousua ennen sai syödä , kun
        aurinko paistoi ei saanut , mutta kun aurinko oli laskenut sai taas syädä , lähes
        niin vahvasti kuin halutti , kuitenkin niin että nälän tunne häisi ,

Mitä paastoa se on ,oliko tarkoitus kiertää Jumalan määräykset . Palestiinassa on
        käytetty ,tätä jälkimmäistä paastoa , reilusti yli 2000 vuotta Kun Pääsiäis lammas
        asetettiin n.3460 vuotta sitten , annettiin paljon asetuksia ja säädöksiä kansalle .
        Valitkaa karitsa 10 :päivä sen on oltava virheetön , se voi olla joko lammas tai vuohi, ja pitäkää se tallessa 14:n toista päivään. ja teurastakaa se iltahämärässä

Karitsa joka valittiin , piti olla sen kokoinen että sen perhe saattoi syödä , Niin
        että aamuksi ei jäänyt mitään , jos jäi ne tähteet kaikki poltettiin tulessa ,mitään
        ei saanut muuten jäädä kuin luut ja tuhka , Lihaa ei saanut keittä , vaan trulella
        paistaa (nykyisin sitä sanotaan lähinnä Grillaamiseksi ) Se syötiin pukeutuneina
        Viitta vyötettynä ,kengät jalassa ,sauva sylissä pystyssä , ja katkerin yrtein ,
        happamattoman leivän kanssa . Mitään ei saanut syödä Raakana .

Paavali on mys kirjoittanut tästä 1 Kor. 5 luvussa , siinä jossa hän myös mainitsee
        Korinttossa olevat Haureuden synnit . jakeessa 7. Mainitsee että , Peratkaa pois vanha hapatus , että teistä tulisi uusi taikina , niinkuin te olettetekin happamattomat ; sillä onhan meidän pääsiäislampaame , Kristus ,8.
        Viettäkä'ämme siis juhlaa , ei vanhassa hapatuksessa eikä ilkeyden ja pahuuhuuden hapatuksessa , vaan vilpittömyyden ja totooden happamatto-
        muudessa , 9. Minä kirjoitin teille kirjessä'ni , ettette seuruistelisi huorin tekij-
        'äin kanssa ;

Tämä kohta viittaa siihen että Paavalilla oii kolmaskin kirje korittolaisille. ?

10. en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita,
        tai anastajia , tai epäjumalanpalvelijoita , tai pilkkaajia , tai juomari ,sillä silloinhan
        teidän täytyisi lähteä pois Maailmasta .

11, Vaan kirjoitin teille , että jos joku kutsutaan veljeksi , on huorintekijä tai ahne tai epäjumalan palvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi
        ettekä söisikään semmoisen kanssa kanssa ..12. Sillä onko minun asiani tuomita niitä ,jotka ovat ulkopuolella, ? ettekö tekin tuomitse vain niitä jotka ovat sisäpuolella , 13. Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee ,JUMALA . "Poistakaa
        keskuudestanne se joka on paha," . luku loppuu..

• su***

No, tuo on selvää tekstiä. Jo pakanuuden ajoilta asti on havaittu, että liika syöni on pahasta ja pitää paastota välillä. Raamatun aikoihin nämä apostoli ja muut saarnamiehet sekoittivat siihen Jumalan. Olihan se pahasta jos siellä kuumassa hiekkaerämaissa syötiin maha täyteen. Pahoin sitä silloin voidaan, heillä oli se siestan aika päivällä. Makailivat vaan katveessa. Ja iltasyönti maistui yrttien kanssa, varsinkin jos se lampaanliha oli vähän raakaa tai pilaantunutta. Siksi etelän ruuat ovat vieläkin hyvin maustettuja

On selvää, että nykyisinkin huorien ja varkaitten kanssa seurustelua ei katsota hyvällä vaikka ei oltaisi uskossakaan. Siinä on vain raja, mikä on huorintekoa ja varkautta. Nykyisin tahtoo olla vain niin, että ne on hakusassa sellaiset veljet ja siskot jotka ovat puhtaita kyseessä olevista synneistä.

Kun Jumala vedetään tuomitsijaksi vähäisestäkin poikkavuudesta, niin ymmärrän, että Hänellä on paljon enemmän oikeamielistä harkintaa näihin, kuin joillakin paljon raamattua selaanneilla. Ja miten me pahan poistaisimme. Ehkä meidän täytyy poistaa se ensin itsestämme.

• teu,

Niin "su"""

nykyinen paasto on ajoitettu jotenkin siten että ennen Ristinkuolemaa , paastottiin
        ja Rukoiltiin , Kun Kiristuksen Ristin uhri annettiin , niin siihen loppui niin paasto
        kuin Mooselsen lakikin . ,Jumala 10 käskyä kyllä jatkoi olooaan ..

Kun Uusi Liitto perustettiin Jeesuksen Ristiin kuolemalla UHRILLA , ja se Liitto oli
        Kasteen Liitto . kun Jeesus herätettiin kuolleista kolmantena päivnä ja Hän perusti
        seurakuntansa ,saman päivän illalla , se on sitten eri asia että Helluntaina anettiin
        Pyhän Hengen lahja , se tapahtui 50 pv kuluessa pääsiäisestä .

Tietenkin Askeesi , on ollut alkujaan Atleettien kurinalainen harjoitus ja luonteen muodostus, . Sitten hyveen ja hurskauden harjoitus ja ja vihdoin uskonnollis-
        siveellisistä , syistä johtuva pidättäytyminen Ruumiin luonollisten vaatimusten
        tyydyttämisestä , työstä ja yksityis omaisuuden omimistamisesta sekä joskus itsensä kiduttaminen .

Askeetti := harjoittaja , =harjoitella . , karaista itseää, Askeesin harjoittaja .

Askeettinen , = pidättyväinen , askeesiaa harjoittava , askeesille ominainen , :
        koruton , karu..

• mieti vähän lisää
        teu, kirjoitti:

Niin "su"""

nykyinen paasto on ajoitettu jotenkin siten että ennen Ristinkuolemaa , paastottiin
        ja Rukoiltiin , Kun Kiristuksen Ristin uhri annettiin , niin siihen loppui niin paasto
        kuin Mooselsen lakikin . ,Jumala 10 käskyä kyllä jatkoi olooaan ..

Kun Uusi Liitto perustettiin Jeesuksen Ristiin kuolemalla UHRILLA , ja se Liitto oli
        Kasteen Liitto . kun Jeesus herätettiin kuolleista kolmantena päivnä ja Hän perusti
        seurakuntansa ,saman päivän illalla , se on sitten eri asia että Helluntaina anettiin
        Pyhän Hengen lahja , se tapahtui 50 pv kuluessa pääsiäisestä .

Tietenkin Askeesi , on ollut alkujaan Atleettien kurinalainen harjoitus ja luonteen muodostus, . Sitten hyveen ja hurskauden harjoitus ja ja vihdoin uskonnollis-
        siveellisistä , syistä johtuva pidättäytyminen Ruumiin luonollisten vaatimusten
        tyydyttämisestä , työstä ja yksityis omaisuuden omimistamisesta sekä joskus itsensä kiduttaminen .

Askeetti := harjoittaja , =harjoitella . , karaista itseää, Askeesin harjoittaja .

Askeettinen , = pidättyväinen , askeesiaa harjoittava , askeesille ominainen , :
        koruton , karu..

teulle ei nyt avautunut, mitä tarkoittaa taivaan autuutta tavoitteleva askeesi.

• teuta
        mieti vähän lisää kirjoitti:

teulle ei nyt avautunut, mitä tarkoittaa taivaan autuutta tavoitteleva askeesi.

EPaimen , sanoo että' tähän ei vaikuta.Jomala , silloin se on kuin palkki
        joka esimerkiksi rakentaa kehoa , ja se tuli tässä jo esiin , jota en enempää
        kyllä käy setvimään Mieti lisää kirjoitata , minä lisään samaa .

Taisi tääs käydä kuin välill'ä käy että yritetään pelkällä otsikolla ja minulla
        on kaikki viestissä , en pahalla , mutta lue koko vierstoi pä'äset tasohin
        ittes kanssa ..

Haluan oikeesti tietää mikä on Tyhmeliinin ja Maan matkaajan välit pirsta
        loinut Tunnen teidät molemmet , ja olette sydämelläni , olisiko mahdollista
        että sefu ei poistaisi niin vilppaasti aloituksia , haluaisin saada oikean .
        mieli piteen , voitaisiko näin menetellä ..

• teuta kirjoitti:

EPaimen , sanoo että' tähän ei vaikuta.Jomala , silloin se on kuin palkki
        joka esimerkiksi rakentaa kehoa , ja se tuli tässä jo esiin , jota en enempää
        kyllä käy setvimään Mieti lisää kirjoitata , minä lisään samaa .

Taisi tääs käydä kuin välill'ä käy että yritetään pelkällä otsikolla ja minulla
        on kaikki viestissä , en pahalla , mutta lue koko vierstoi pä'äset tasohin
        ittes kanssa ..

Haluan oikeesti tietää mikä on Tyhmeliinin ja Maan matkaajan välit pirsta
        loinut Tunnen teidät molemmet , ja olette sydämelläni , olisiko mahdollista
        että sefu ei poistaisi niin vilppaasti aloituksia , haluaisin saada oikean .
        mieli piteen , voitaisiko näin menetellä ..

Ok.

Meidän välit (tällä palstalla, ei luonnossa) meni varmaankin siinä kun väiteltiin kasteen välttämättömyydestä. Ihmettelen vieläkin että miksi matkaaja sitten suuttui ja aloitti nälvimisen.

Pyydän maan matkamieheltä anteeksi herkkää liipasinsormeani. Johonkin varmaan häntä osui, olisi kiva tietää mihin kohtaan. Pidän väittelyistä, mutta joskus innostun liikaa.

• maan m..
        tyhmelin kirjoitti:

Ok.

Meidän välit (tällä palstalla, ei luonnossa) meni varmaankin siinä kun väiteltiin kasteen välttämättömyydestä. Ihmettelen vieläkin että miksi matkaaja sitten suuttui ja aloitti nälvimisen.

Pyydän maan matkamieheltä anteeksi herkkää liipasinsormeani. Johonkin varmaan häntä osui, olisi kiva tietää mihin kohtaan. Pidän väittelyistä, mutta joskus innostun liikaa.

Olen kokenut niin, että kun en toiminut kastekeskustelussa joo-miehenä, vaan kyselin selvien ristiriitojen perään, sain siitä eriseuraisen leiman, joka on tuttu essupiireistä laajemminkin. En ole mielestäni ollut ilkeä. Ei minua haittaa, jos ollaan a s i a s t a eri mieltä. Täällä sen sijaan on raskas painoarvo sillä, sanooko jonkun asian Luther vai minä. No sen vielä jokseenkin ymmärrän..

Tämä viestien poisto sen sijaan minua suututtaa, varsinkin kun sitä tehdään ilman mitään perusteluja. Perusteluja kysyvät viestini poistetaan myös. Kirjoitin eilen aivan "hyvissä tuntemisissa", myös omasta "juoruämmänsilmästäni", omia arvailujani nettikeskustelujen kiertoradasta. Palkaksi sain jonkun uudelta puolelta tänne haukkumaan ja valehtelemaan. Uusi palsta siis on vetänyt tunteet pintaan jostain syystä.

Tässä on viimeiset kirjaimet, jotka uhraan poistettaviksi. En käy "keskustelua" tällaisissa asetelmissa jäävin henkilön kanssa. On erittäin turhauttavaa, kun toinen hankalan kommentin sattuessa sinkoaa sen dataroskikseen ilman perusteluja.

• maan m.. kirjoitti:

Olen kokenut niin, että kun en toiminut kastekeskustelussa joo-miehenä, vaan kyselin selvien ristiriitojen perään, sain siitä eriseuraisen leiman, joka on tuttu essupiireistä laajemminkin. En ole mielestäni ollut ilkeä. Ei minua haittaa, jos ollaan a s i a s t a eri mieltä. Täällä sen sijaan on raskas painoarvo sillä, sanooko jonkun asian Luther vai minä. No sen vielä jokseenkin ymmärrän..

Tämä viestien poisto sen sijaan minua suututtaa, varsinkin kun sitä tehdään ilman mitään perusteluja. Perusteluja kysyvät viestini poistetaan myös. Kirjoitin eilen aivan "hyvissä tuntemisissa", myös omasta "juoruämmänsilmästäni", omia arvailujani nettikeskustelujen kiertoradasta. Palkaksi sain jonkun uudelta puolelta tänne haukkumaan ja valehtelemaan. Uusi palsta siis on vetänyt tunteet pintaan jostain syystä.

Tässä on viimeiset kirjaimet, jotka uhraan poistettaviksi. En käy "keskustelua" tällaisissa asetelmissa jäävin henkilön kanssa. On erittäin turhauttavaa, kun toinen hankalan kommentin sattuessa sinkoaa sen dataroskikseen ilman perusteluja.

Maan matkamies, voidaan minun puolestani jatkaa joskus kastekeskustelua, se jäi vähän niinkuin keskeneräiseksi. Tuon väittelyn jälkeen tulin lukeneeksi emerituspiispa Pihkalan kirjan Armonväline vai armon lupaus. Suosittelen sinullekin. Siitä olisi kiva jutella.

Poiston syy sinun kohdallasi oli epäasiallinen ja harhaanjohtava mustamaalailu. Minua nimenomaisesti pyydettiin poistamaan kirjoituksesi.

Olet kuitenkin tervetullut sinäkin toiselle foorumille, niin näet oikeasti mistä on kyse. Ei tarvitse sitten pohtia ja arvailla täällä. Toisella foorumilla on ollut ihan hyvä henki, ja siksi panettelusi sai jonkun ärsytyskynnyksen ylittymään.

Luotsin toiminnastani jos on moitteita niin minusta saa ilmoittaa ylläpitoon. Erottakoot jos siihen tulokseen tulevat.

Poistan jatkossakin luotsia koskevan keskustelun täältä ilman sen kummempia perusteluja, sillä siihen minulla on ylläpidon selvä ohje ja lupa: "Palstalla ei ole tarkoitus keskustella luotsista tai hänen toimistaan, joten palstaa täyttävät luotsia koskevat tai solvaavat viestit voi luonnollisesti poistaa. "

Toivon että keskustelun taso paranisi tällä foorumilla, ja keskityttäisiin asioihin.

• lue älä luule
        maan m.. kirjoitti:

Sinä paljastit toiselle palstalle rekisteröityneiden henkilöiden luvun täällä, ja kirjoitit ko. palstalla kirjoittavista ilkeästi. Sitäkö varten rekisteröidyit? Häpeä.

• ????
        tyhmelin kirjoitti:

Maan matkamies, voidaan minun puolestani jatkaa joskus kastekeskustelua, se jäi vähän niinkuin keskeneräiseksi. Tuon väittelyn jälkeen tulin lukeneeksi emerituspiispa Pihkalan kirjan Armonväline vai armon lupaus. Suosittelen sinullekin. Siitä olisi kiva jutella.

Poiston syy sinun kohdallasi oli epäasiallinen ja harhaanjohtava mustamaalailu. Minua nimenomaisesti pyydettiin poistamaan kirjoituksesi.

Olet kuitenkin tervetullut sinäkin toiselle foorumille, niin näet oikeasti mistä on kyse. Ei tarvitse sitten pohtia ja arvailla täällä. Toisella foorumilla on ollut ihan hyvä henki, ja siksi panettelusi sai jonkun ärsytyskynnyksen ylittymään.

Luotsin toiminnastani jos on moitteita niin minusta saa ilmoittaa ylläpitoon. Erottakoot jos siihen tulokseen tulevat.

Poistan jatkossakin luotsia koskevan keskustelun täältä ilman sen kummempia perusteluja, sillä siihen minulla on ylläpidon selvä ohje ja lupa: "Palstalla ei ole tarkoitus keskustella luotsista tai hänen toimistaan, joten palstaa täyttävät luotsia koskevat tai solvaavat viestit voi luonnollisesti poistaa. "

Toivon että keskustelun taso paranisi tällä foorumilla, ja keskityttäisiin asioihin.

Tyhmelin, kaikella kunnioituksella: onko tämä siis sitä, että on arvostelun yläpuolella olevia henkilöitä täälläkin? Toki ei tarvitse ketään arvostellakaan, eipä silti.

Mutta tökkäsi vähän näiden aikaisempien keskustelujen jälkeen viestisi - arvostelun kieltäjien arvostelija ja arvostelun hyväksyvä tai sitä kannattava ei suvaitse arvostelua tai hän voi itseensä kohdistuvan arvostelun kieltää??

• tyhm ei kirj
        ???? kirjoitti:

Tyhmelin, kaikella kunnioituksella: onko tämä siis sitä, että on arvostelun yläpuolella olevia henkilöitä täälläkin? Toki ei tarvitse ketään arvostellakaan, eipä silti.

Mutta tökkäsi vähän näiden aikaisempien keskustelujen jälkeen viestisi - arvostelun kieltäjien arvostelija ja arvostelun hyväksyvä tai sitä kannattava ei suvaitse arvostelua tai hän voi itseensä kohdistuvan arvostelun kieltää??

Tuo kuulostaa murrosikäisen poikani kiukuttelulta :)
        Senkun sitten arvostelet jos se kerran helpottaa oloasi. Kyllä tänne palstalle mölyä mahtuu. Ole hyvä.

• ????
        tyhm ei kirj kirjoitti:

Tuo kuulostaa murrosikäisen poikani kiukuttelulta :)
        Senkun sitten arvostelet jos se kerran helpottaa oloasi. Kyllä tänne palstalle mölyä mahtuu. Ole hyvä.

Ehei. Ei minulla ollut muuta arvosteltavaa kuin tuo mitä jo kirjoitin.

Muuten murrosikäisten "kiukuttelu" on joskus äärettömän totuudenmukaisia asioita sisältävää viestintää. Murrosikäiset sanovat vanhemmistaan asioita, jotka ovat hämmästyttävän totta. Se vain ei ole kovin kivaa kuultavaa välttämättä.

Vahinko vain, etten itse aikanaan käsittänyt sitä. Mutta maailma tassii! Pian lapsenlapset ovat siinä iässä - katsotaan, onko mitään opittu. Valitettavasti ehkä ei sittenkään - ihminen on aika kovapäinen otus.

• ukko oskari
        lue älä luule kirjoitti:

Sinä paljastit toiselle palstalle rekisteröityneiden henkilöiden luvun täällä, ja kirjoitit ko. palstalla kirjoittavista ilkeästi. Sitäkö varten rekisteröidyit? Häpeä.

Jokainen joka käy esikoisten.keskustelu sivulla, näkee montako jäsentä on rekisteröitynyt, mutta ei näe jäseniä erikseen.

• teu,
        maan m.. kirjoitti:

Maan .M . "

Muistelelen , omaa kaste keskustelu ketjua , jossa oli n.238 viestiä , ja joista
        varmaan 119 oli muita kuin hyviä , mutta jonkun mielestä sekin piti poistaa ..
        Olipa sitten asiallista tai ei , näin kävi en minä ole sitä niin hirveesti pohtinut
        mutta joskus silloin tällöin tulee mieleen , miksei sitä voinut ruotia niin kuin ,
        olisi luullut oleva aiheellista .-.

Tämä ei koskenut sinua ,,mutta eritä muita ..

• Usko tai epäusko

Tarkoittaako aloittaja askelta vai askeettisuutta?
      Askel lähtee siitä kun oppii kävelemään.
      Askeettisuus on luonteen ominaisuus, tai opittu tapa.
      Se voi olla myös nuukuutta
      Tai peiteltyä ahneutta-
      Se lähtee usein itsestä tai ympäristön virikkeistä.

Kaikkivoipa tähän ei vaikuta.

• tätä on askeesi

Ortodoksinen askeesi on hengellistä psykiatriaa (opetuspuhe)

Ortodoksisen kirkon tradition tunnusmerkki on askeesi. Esimerkiksi pyhittäjä Simeon Uusteologi (k. 1022) on askeetti. Hänen opetustensa perusaiheena on askeettinen kilvoittelu ja taistelu. Pyhittäjä Simeon kirjoittaa:
      Ellemme kuole maailmalle ja maailmallisille asioille, kuinka voisimme elää elämää, joka on salattuna Kristuksessa, jos emme ole kuolleet Jumalan vuoksi.

Pyhittäjä Simeon mainitsee askeesin ja hyveiden tekoina
      valvomisen,
      paastoamisen,
      palavan katumuksen,
      kyyneleet,
      hengellisen murheen,
      lakkaamattoman rukouksen,
      kuoleman jatkuvan muistamisen ja ennen muuta
      hiljaisuuden ja nöyryyden.

Kaikki askeettinen elämä perustuu paastoamiseen ja valvomiseen. Paasto kasvattaa kilvoittelijassa Jumalan mielen mukaisen itsetarkkailun ja kärsivällisyyden hyveen. Jumalan pyhyyden edessä seisominen on pyhittäjä Simeonille ennen muuta uskon toimintaa.

Usko on askeettisen pyrkimyksen ja kaikkien hyveiden alku. Usko edeltää kilvoittelijan pyrkimystä, herättää tuomion pelon ja toivon pelastumisesta. Usko kasvattaa kilvoittelijassa luottamusta Jumalan armoon. Hengellinen itsetuntemus ja synnillisten ajatusten kieltäminen kasvattaa ihmisessä katumusta, hengellistä murhetta ja nöyryyttä. Katumus on samaa kuin kasteen armon uudistaminen.

Pyhittäjän mukaan kristittyjä uhkaava suurin vaara on vallanhimo. Se on paljon kuolettavampi kuin lihan himot tai rikkauksien nälkä. Pyhä Simeon oli hyvin pessimistinen aikansa piispojen ja pappien suhteen. Hän luettelee lukuisia hengellisen rappion syitä:
      hänen aikanaan rikottiin evankeliumin käskyjä,
      oltiin ylpeitä ja
      kiintyneitä aineellisiin hyvyyksiin
      eikä enää kunnioitettu iältään vanhempia.

Myöskään kristillistä rakkautta ei ollut riittämiin. Pahuudella oli lähes universaali luonne. Pyhittäjä puhuu kirkosta ja kysyy:
      Kuka pappien joukossa huolehtii Kristuksen morsiamen sielun kauneudesta? Näyttäkää minulle yksi ja minä olen häneen tyytyväinen! Mutta, voi meitä, tämän vuosituhannen kääntyessä, pappeja, munkkeja, piispoja ja Kristuksen palvelijoita, me olemme tallanneet jalkoihimme Jumalan ja Vapahtajan lait ikään kuin niillä ei olisi mitään arvoa.
      Kirkon jäsenen tulee pyhittäjä Simeonin mielestä hylätä vallanhimo ja toteuttaa sen sijaan elämässään Kristuksen tahto, sillä
      kuka on koskaan pelastunut niistä, jotka uskovat Häneen, mutta eivät tee Hänen tahtoaan.

• tätä se on

Ortodoksisessa teologiassa askeettinen opetus sitoutuu ihmisen terapeuttiseen kohtaamiseen.

Ihmisen jumaloituminen perustuu Bysantin kirkon kristologiaan ja soteriologiaan eli opetukseen Kristuksesta ja pelastuksesta. Jumaloituminen perustuu Kristuksen lihaksitulemiseen, joka poistaa syntiinlankeemuksen seuraamukset. Parantuminen edellyttää kilvoittelijalta
        oman langenneen tahdon kieltämistä,
        himoista luopumista,
        hengellistä murhetta ja
        hyveiden vastaanottamista.

Jotta tämä kaikki toteutuisi, maanpäällinen elämä on annettu kristitylle askeesia varten.

Pyhittäjä Simeon Uusteologi ei ollut teologisessa opetuksessaan systemaattinen. Teologina hän yhdisti persoonansa kirkkoisien traditioon. Teologisen opetuksensakin hän ilmaisi elävänä askeesin totuutena. Vaivantäyteisen katumuksen ja peräänantamattoman kilvoittelun tietä ihmisen on ensin saatettava sielun voimat sellaisiksi, kuin Jumala ne hänelle antoi, kun Hän loi ensimmäisen ihmisen ja puhalsi tähän elämän hengen.

Simeon oli uskollinen pyhien isien ja kirkolliskokousten opetuksille. Ne muodostuivat hänen teologisen opetuksensa eläväksi perustaksi. Hän eli askeettisesti ja hengitti askeesissaan pyhien kirjoitusten, liturgian ja askeettisen kirjallisuuden totuutta.

• teu,

Pyhittäminen eli Konsekraatio .
        Voisi olla jotain pyhittäjä Simoneon . joka kuoli 1022. että hän bli mahdolliseti ollut Mukana sen Raamatun kirjoituksissa , joka valmistui 1008. Säilytettiin Pietarissa ja
        jonka sota tuhosi palopommissa , sittemmin on Löytynyt Qmramin Kuolleenmeren
        löytöj'ä , jotka on saavuttanut Jesuksen aikaisia kirjoituksia sekä Jesajan aikaisia ,
        740 eKr.

jatkan .

• teu,
        teu, kirjoitti:

Pyhittäminen eli Konsekraatio .
        Voisi olla jotain pyhittäjä Simoneon . joka kuoli 1022. että hän bli mahdolliseti ollut Mukana sen Raamatun kirjoituksissa , joka valmistui 1008. Säilytettiin Pietarissa ja
        jonka sota tuhosi palopommissa , sittemmin on Löytynyt Qmramin Kuolleenmeren
        löytöj'ä , jotka on saavuttanut Jesuksen aikaisia kirjoituksia sekä Jesajan aikaisia ,
        740 eKr.

jatkan .

Pyhitys Lat. sanctific

• teu,
        teu, kirjoitti:

Pyhitys Lat. sanctific

jäi taas pois viesti .

• ????

Merkillistä. Siis tämä ortodoksinen askeesi - vaivantäyteistä katumusta ja peräänantamatonta kilvoittelua ja sitten sielun voimat ovat Jumalan tahdon mukaisia kuten Adamilla. Onkos tämä askeesin noudattaja sitten yhtä viaton kuin oli Adam ennen syntiinlankeemusta?

Tunnustan (enkä ollenkaan ylpeänä) eläneeni aivan liian paljon elämästäni vaivantäyteisen katumuksen vallassa. En ollenkaan ole varma, että siitä on ollut hyötyä! Se on lannistanut minua ja vienyt elämänvoimia.

Peräänantamaton kilvoittelu - onko se sitä, että itse itsessäni yritän epätoivoisesti tehdä itsestäni jotain, mitä en ole?

Askeettinen kirjallisuus - mitä se on? Raamattu? En näe sitä sellaisena.

Onko tässä kristinuskosta kyse ollenkaan? Ei minun mielestäni. Tässä kuvailtu taitaa olla ihan oma askeesi -uskontonsa.

• tekopyhä/touhua/arki

Lestadiuksen saarnoissa ja pukeutumiskoodeissa näkee yhtymää ortodoksisuuteen. Sitä on kai tutkittukin.
      Kummassakin on erotettu maallisuus ja hengellisyys.. Pyhärippi antaa viikosyntikertymän anteeksi.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      95
      1660
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1531
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      136
      1422
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1420
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      76
      1326
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      118
      1195
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      265
      1075
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1001
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      965
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      947
    Aihe