Kuka tiedää?

minä

MOI!

Eräs henkilö on minulle velkaa vähän päälle 900€ (asiasta on myös oikeudelliset paperit) ja koska hän ei suostuu sitä maksamaan ja ulosotossa kestää, niin ajattelin että tietääkö kukaan onko mahdollista yksityshenkilönä myydä tätä velkaa johonki perintää yritykselle? Ja miten asia toimi?
Kiitos

9

226

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmm....

Eiköhän joku näistä perintätoimistoista ota myös yksityisiltä toimeksiantoja mikäli lainapapereita löytyy. Tuskin lunastavat sen 900 velan mutta perivät sen sinulla ja velkoja maksaa sen lisäksi muhkeat perintä kulut.

• asdas

Veikkaisin että useimmat perintätoimistot ottavat toimeksiantoja myös yksityisiltä.

Tarvitse tuohon:

- Sopimukset kirjallisesti, jotka osoittavat kiistatta velkasuhteen
      - Tiedon mitä on maksettu
      - Tiedon mitä ei ole vielä maksettu
      - Tiedon suoritetuista perintätoimista tähän asti
      - ... ehkä jotain muutakin, mutta perintäfirmat kertovat....

Sitten vain jäät odottelemaan miten käy. Eli rahoja et saa heti tietenkään.

• myydäkin voi mutta

Ap kyseli, voiko hän "myydä" saatavansa jollekin perimistoimistolle. Periaatteessa voi, jos halukas ostaja löytyy. Kyllähän perimistoimistot toimeksiantosopimusten ohella myös ostavat saatavia eli maksavat velkojalle suoraan sovitun vastikkeen ja tulevat velkasuhteeseen uudeksi velkojaksi.

Mutta kukaan ei maksa saatavasta sen täyttä nimellisarvoa, vaan hinta on yleensä huomattavastikin velan määrää pienempi. Eivätkä perimistoimistot juurikaan ostele yksittäisiä epävarmoja saatavia vaan tyypillisesti esim. jonkun firman koko laskusaatavapotin. Silloin joukkoon mahtuu riittävästi maksukykyisiäkin velallisia niiden p***saukisten lisäksi.

• minä

Olen kysellyt jo Ok perinnästä ja Intrumista, ne ei ainakaan osta yksityisiltä saatavia. Osaisiko joku suositella mista voisin vielä kysyä?

• utsuk

Etkö yhtä hyvin voi mennä oikeusteitse, eli käräjään homma ja kun on käräjätuomioistuimen päätös saatava siirtyy ulosottoon. Ainakin on hyvä uhkailla
        tällä niin sitten voisit saada velkasi takaisin.

• minä
        utsuk kirjoitti:

Etkö yhtä hyvin voi mennä oikeusteitse, eli käräjään homma ja kun on käräjätuomioistuimen päätös saatava siirtyy ulosottoon. Ainakin on hyvä uhkailla
        tällä niin sitten voisit saada velkasi takaisin.

Asiasta on jo käräjätuomioistuimen päätös ja se on nyt ulosotossa, mut kun ulosotossa on se ollut jo varmaan kolme kuukautta, niin ajattelin että jos myisin sen saisin ehkä nopeammin rahat ja ulosotosta ei anneta mulle tietoa siitä miten asiat etenee.

• yhtä hyvät mahkut

Lottoa.

• mitä-mitä?

Ajattelit siis myydä ulosottokelpoisen velan, josta ulosotto on todennut velallisen maksukyvyttömäksi (ei ulosmitattavaa)? Haloo!

• minä

Velallisella on vakinainen työpaikka ja hän on maksukykyinen. Hän itse soitteli mulle ja sanoi ettei hän halua maksaa sitä, että ehkä joskus saan ne rahat sitten ulosoton kautta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3662
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      27
      3219
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2855
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      82
      2677
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      80
      1680
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1507
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      15
      1485
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1474
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1468
    Aihe