Ehkä paksuna,tartteis helppii kyl ny

kaarnapuukissakoira

Eli, olen siis 15-vuotias naisenalku (elokuussa täytän siis 15v) ja olen ollut yhdynnässä ikäiseni pojan kanssa..mutta,saatoimme (kuuluisa alkoholi osana) olla suojaamattomassa yhdynnässä n.1kk sitten ja nyt minua pelottaa,että olenkin raskaana,nimittäin:

-Olen käynyt pissalla ja virtsani on ollut aika keltaista..
-Välillä, kun hengitän, mahassa tuntuu vihlasuja
-Kun juon kahvia välillä,tunnen pahaa oloa samoin tupakka
(ja tässä ei ole olennaista katsoa tupakkaa/alkoholia ikääni,vaan tämä raskaus tässä on olennaisinta!!)

Ja minua pelottaa.Ainut asia mitä nyt pelkään on tehdä raskaustesti. Ei ostaminen niinkään pelota,vaan se vastaus. Entä JOS se on positiivinen?!
Mitä minun PITÄISI tehdä, tiedän ainakin, että en tosiaan ole valmis hoitamaan vauvaa,vaikka rakastankin viettää aikaa niiden kanssa. En tämän ikäisenä, kun koulut on käytävä jne.. ja millä rahalla sitä edes pitäisin? Enkä halua kertoa vanhemmille.
Toinen juttu, jos vastaus tosiaan ON POSITIIVINEN ja käyn lääkärillä kysymässä aborttia, ilmoittavatko he tästä vanhemmille,sossuun tai sossun kautta vanhemmille jos sitä en halua? Haluan kunnon vastauksen jne.. En kaipaa tänne mitään kommentteja tyyliin ''olet murhaaja jos teet abortin tai nyt sä tapat viattoman ihmisen alun'' en siis kaipaa haukkuja, koska tiedän olevani periaatteessa murhaaja, mutta en halua lasta tänne maailmaan, jos en voi itse huolehtia siitä niin,että se voisi voida hyvin. Joo,tämä on vähän sekavaa tekstiä, mutta täs ois nää kysymyksen mihinn haluisin vastaukset:

- Maksaako abortti minulle (paljonko?) Jos ei,kuka maksaa? Ja jos maksaa minulle itselleni ja minulla ei ole varaa maksaa tätä,entäs sitte?
- Saako vanhemmat tietää MITÄÄN kautta,jos en niin halua?

ps. Tartteisin oikeesti kunnon vastauksia..

11

159

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pippurimauste

En osaa suoriltaan vastata. Ehkä jotain vastauksia saattaisit saada Itu-projektin kautta ja ainakin sitä kautta pääsisit vielä käsittelemään ajatuksiasi ja miettimään kaikki vaihtoehdot läpi. Myös raskaustesti voidaan tehdä sinun kanssasi ja ymmärtääkseni sinun ei tarvitse maksaa testiä.

• Kristityn Rukous

Minkä helevetin takia jonkun raskautta epäilevän pitäis ottaa yhteyttä jonkin uskontolahkoon ITUPROJEKTIIN??? Ei kai ne lääkäripalveluja ja raskaustestausta tarjoa?

Lähimmästä marketista saa raskaustestin, jopa r-kioskilta. Ja omaan terveyskeskukseen joko lääkäriin tai terveyedenhoitajalle hopi hopi joka varmistaa raskauden. Sen jälkeen saat heti abortin koska olet niin nuori ilman mitään muuta.
        Yhden lääkärin lausunto riittää.

Kertoisit kuitenkin äidille niin saisit tukea. Abortti ei maksa sulle mitään kun olet vielä lapsi.

• vastauksia..

Mitäpä jos tekisit testin hyvän ystäväsi kanssa? Hän voisi sitten olla tukena oli se vastaus mitä tahansa. Jos kiertosi on se perus 28-30päivää, niin raskaustestistä selviää jo mahdollinen raskaus. Et kerro onko kuukautisesi myöhässä, kaiken järjen mukana niiden pitäisi olla 2vk myöhässä kun oletetaan että olisit tullut raskaaksi tuosta kuukauden takaisesta. Päästä kuitenkin itsesi nyt peloista pois ja tee se testi, epätietoisuus on kuitenkin kaikkein pahinta. Jos et ole raskaana, niin voit huokasta helpotuksesta ja jos olet, niin voit alkaa miettiä mitä teet.

Vastauksia kysymyksiisi:

- Jos testi on positiivinen, niin suosittelisin menemään kouluterveydenhoitajan juttusille. Hän voi sitten auttaa lääkärin varaamisessa. Jos haluat abortin tehdä, niin nuoren ikäsi takia joudut käymään kaksi kertaa lääkärillä ennenkuin saat lähetteen keskeytykseen.

Kaikilla hoitohenkilökunnan jäsenillä (jopa siivoojilla) on vaitiolovelvollisuus. Kukaan ei siis tule kertomaan vanhemmillesi että olet raskaana. Sossut eivät myöskään asiaa saa tietää. TIetysti itselläni heti tulee mieleen että jos olet raskaana, niin miksi et voisi kertoa asiaa äidillesi? Onko teillä huonot välit? Perheesi voisi olla tukenasi ja auttaa sinua teetpä minkä päätöksen tahansa. Sitten myös jos teet keskeytyksen, niin sinulla tulee olla joku täysi-ikäinen ihminen kanssasi yhden yön. Jos teet lääkkeellisen keskeytyksen niin ikäsi puolesta he saattavat haluta pitää sinut sairaalassa sen päivän. Kaavinta on päiväkirurginen toimenpide ja pääset herättyäsi ja hetken aikaa sairaalassa oltuasi kotiin, mutta sinua pitää olla hakemassa joku täysi-ikäinen ihminen sieltä! TÄmänkin takia olisi hyvä jos pystyisit äidillesi kertomaan. Tietysti monilla teineillä on huonot välit vanhempiinsa kun on kaikkia "hormoonimelskeitä" yms, mutta itse ainakin toivon että pystyisin aina olemaan lapselleni se tuki ja turva jolle voi kertoa ihan kaiken jopa ne pahimmatkin..

- Abortti maksaa tekotavasta riippuen. Kunnallisella puolella lääkärimaksu taitaa mennä vasta täysi-ikäisiltä joten ne kaksi lääkärikäyntiä on ilmaisia sinulle. Sitten kun lääkäri on kirjoittanut lähetteen erikoissairaanhoidon puolelle poliklinikka käynnille niin se käynti maksaa. Nykyaikaista tarkkaa summaa en osaa sanoa, mutta joskus aikanaan se on ollut 27e. Lääkkeet aborttiin ei maksa mitään. Jos et halua tehdä lääkkeellistä keskeytystä, niin tuolla käynnillä sitten sovitaan kaavinta aika. Kaavinta maksaa n.80e. Jotkut ovat joutuneet käymään lääkkeellisen keskeytyksen takia vielä kerran lisää poliklinikalla, mutta minulla on kaksi kaveria tehnyt keskeytyksen ja molemmat niistä kävi vain kerran..

- Tuohon maksupuoleen en osaa sanoa mitään, koska olet alaikäinen. Toisaalta jokainen on vastuussa omista sairaanhoitokuluistaan ja jos niitä ei itse pysty maksamaan niin sossu maksaa ne. Jos täysi-ikäinen jättää nuo laskut maksamatta niin ne menee ulosottoon. Voisin uskoa että jos et itse pysty niitä maksamaan niin laskut lankeaisi vanhemmillesi, mutta en tosiaan ole aivan varma.

- Niinkuin jo aikasemmin sanoin, niin vanhempasi eivät saa tietää raskaudesta ja abortista, mutta mieti nyt tarkkaan kuitenkin että olisiko aiheellista kertoa jos raskaana olet.

Kuitenkin nyt kaiken A ja O on se että haet testin. Voit käydä kouluterveydenhoitajalla kysymässä jos hänellä olisi testejä (yleensä ainakin on) sinun täytyy saada tehtyä se, jotta saat itsellesi rauhan. Siihen asti kuitenkin vain pyörittelet asioita päässäsi etkä voi edetä asian suhteen millään tavalla. Kun tiedät oletko raskaana vai et, niin pystyt tekemään päätöksiä. ITse en vaan nää hyvänä ratkaisuna että noin nuori tyttö joutuu tekemään tuollaisia isoja päätöksiä itsekseen. Jos sinä et voi puhua vanhemmillesi, niin puhu jollekkin, ihan kenelle tahansa. Kai sinulla joku aikuinen ihminen on jolle voit turvallisin mielin avautua? Myöskin koulukuraattori on hyvä vaihtoehto jos tuntuu että kukaan muu ei sovi.

Olet vielä niin kovin nuori, eikä sinun pitäisi vielä tälläisiä asioita kohdata. Toivon todella että pääset tästä vain pelkällä säikähdyksellä. Tähän loppuun vielä noista sinun oireistasi, niin vaan viimeinen on oikea raskausoire, ei muut. Olet myös todennäköisesti psykosomatisoinut itsesi tilaan jossa tunnet ja koet erilaisia oireita ihan vaan sen takia että pelkäät. Sen takia oikeasti tee se testi heti huomenna! älä kiusaa itseäsi enää enempää..

• Korjaisin tätä sinun infopakettia.

"Jos haluat abortin tehdä, niin nuoren ikäsi takia joudut käymään kaksi kertaa lääkärillä ennenkuin saat lähetteen keskeytykseen."

Vain yhden lääkärin lausunto riittää:

"Yhden lääkärin päätös tarvitaan, kun raskaus on kestänyt enintään 12 raskausviikkoa ja kun hakija on raskauden alkaessa alle 17-vuotias, täyttänyt 40 vuotta tai synnyttänyt neljä lasta."

http://www.valvira.fi/luvat/raskauden_keskeyttaminen

Aborttia ei tarvitse perustella mitenkään, kun ikä riittää perusteiksi.

• kiitos :)
        sosiologi kirjoitti:

Korjaisin tätä sinun infopakettia.

"Jos haluat abortin tehdä, niin nuoren ikäsi takia joudut käymään kaksi kertaa lääkärillä ennenkuin saat lähetteen keskeytykseen."

Vain yhden lääkärin lausunto riittää:

"Yhden lääkärin päätös tarvitaan, kun raskaus on kestänyt enintään 12 raskausviikkoa ja kun hakija on raskauden alkaessa alle 17-vuotias, täyttänyt 40 vuotta tai synnyttänyt neljä lasta."

http://www.valvira.fi/luvat/raskauden_keskeyttaminen

Aborttia ei tarvitse perustella mitenkään, kun ikä riittää perusteiksi.

Kiitos korjauksesta. Muistin väärin :)

• oiskohan...

"tiedän ainakin, että en tosiaan ole valmis hoitamaan vauvaa,"

tota kannattanu miettiä ennenkun rupeet harrasteleen aikuisten juttuja?

"millä rahalla sitä edes pitäisin?"

No ainakaan tässä maassa ei kenenkään tarvi tappaa lapsiaan aborteilla tai muutenkaan rahanpuutteen takia, ja kaiken muunkin kyllä saa järjestettyä jos vaan haluaa.

"ilmoittavatko he tästä vanhemmille,sossuun tai sossun kautta vanhemmille jos sitä en halua?"

Mitä todennkösimmin ilmotus menee vanhemmilles, koska oot alle 15 ja suojikärajakin alittuu. Miten muutenkaan luulet salaavas noin isoo asiaa, likasilla salaisuuksilla kun on tapana tulla ilmi kuitenkin ennemmin tai myöhemmin.

"koska tiedän olevani periaatteessa murhaaja, mutta en halua lasta tänne maailmaan, jos en voi itse huolehtia siitä niin,että se voisi voida hyvin."

Miks sitten teet sen kun tiedät itekin mitä se on? Miten niin lapsella ois jotenkin huono elämä sun kanssa (tai jossain kodissa jossa häntä on jo kauan odotettu)? Väkivaltanen kuolemako sille sitten "parempaa" on?

"Maksaako abortti minulle (paljonko?) Jos ei,kuka maksaa? Ja jos maksaa minulle itselleni ja minulla ei ole varaa maksaa tätä,entäs sitte?
      - Saako vanhemmat tietää MITÄÄN kautta,jos en niin halua?"

Tottakai, et kai nyt ilmasiakaan poliklinikkakäyntien kuvitellu olevan. Suurimman osan laskusta maksaa yhteiskunta. Lapsellesi hintana on koko ihmiselämä..
      Millä luulet maksavas laskun jos et kerro vanhemmille? Kuten todettu, todennäkösesti saa tietää kyllä muutenkin.

• niiiin

"Todennäköisesti saa tietää kyllä muutenkin" eli varmuutta ei siis ole?:)

• seksi on nautintoa

Ei kai kukaan seksiä harrasta sen takia, että mielessä on "vauvojen hoitaminen". Sitten vasta kun perhe perustetaan niin asia on toinen.

Seksillä on kyllä aivan toinen tarkoitus.

• hyvää yötä mr. K-A

Kannattaiskohan nyt Kimmo-Anteron hiljalleen mennä untenmaille kun alkaa taas jutut menemää ihan oudoiksi..?!

Jatka sitten huomenna uusin ja pirtein silmin, joohan?!

• kaarnapuukissakoira

Kiitos paljon, mä käyn sen testin huomenna apteekista ja teen sen mun parhaan kaverin kanssa.. Kiitos kaikille vastauksista!

• 654321

Minä tein abortin 16-vuotiaana ja siitä ei kerrottu vanhemmilleni eikä sossuun. Siitä on tosin jo 15 vuotta aikaa, joten en tiedä miten nykyisin toimitaan. Abortti tulee maksamaan muutaman terveyskeskus- ja naistentautienklinikkamaksun, jos se tehdään pillerillä. Terveyskeskusmaksu n. 13 euroa. Naistentautienklinikkamaksu n. 37 euroa. Minulle 16-vuotiaana tehtiin kaavinta, kun silloin ei tuota pilleriä vielä ollut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3819
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2954
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1855
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      924
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      764
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      731
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe