Tyttö, tuskin yhtätoistakaan iältään, nojaa vaari-puolen kylkeä vasten ja kuuntelee kuinka vaari kertoo vanhoja tarinoita omasta elämästään.
Vaari kertoo myös, kuinka huomenna mennään kalaan ja ongitaan isoja ahvenia. Kirkkain luottavaisin silmin tyttö katsoo vaaria ja on innoissaan.
Ei omat vaarit häntä vieneet koskaan kalaan tai muuallekaan, eivät joutaneet, kiireiset ukot kaupungissa ja yksi jo kuollutkin.
Nyt oltiin maalla, kaukana kaupungin humusta ja kiireestä.
Meni muutama vuosi ja oltiin jälleen maalla juhannusta viettämässä. Kuunneltiin illan hämyssä kuikkien kaukaista ääntelyä läheiseltä lammelta. Taisi siinä joku koirakin haukkua jonkun talon pihalla ja joku mopopoikakin kaukana riiuureissulla olla.
Makasi tyttö tuvan lavitsalla mahallaan ja luki ehkä Aku Ankkaa ja kuunteli kuinka aikuiset pitivät hauskaa pihalla ja kuuntelivat musiikkia, tanssivatkin ehkä, ei tyttö siihen mitään huomiota kiinnittänyt, lapsi kun vielä oli mieleltään.
Ei tyttö kiinnittänyt huomiota siihenkään, kun vaari tupaan tuli ja istui viereen, olihan vaari tuttu ja turvallinen kalamies.
Siihen tyttö havahtui, kun tunsi kovan kouraisun alapäässään ja viinanlemuisen hengityksen kasvoillaan.
Siihen loppui myös tytön sinisilmäisyys, usko, luottamus ja lapsuus.
Kesäillan valssi.
43
172
Vastaukset
Niin, täällähän on jo tuo lasten maksama hoito-aloitus.
Kaikki on niin kallista.
Vaan ei sentään kaikille.
Onneksi.
H.- Korppis*
Näitä tarinoita löytyy useampia ihan oman ukinkin tekemiä kouraisuja ja tyttären isälleen synnyttäneitä "lapsenlapsia".
Vahingot kuitattiin kulkumiehen tekosiksi.- 2+2
hunksz kirjoitti:
"Korppis*
Älä sinäkään enää jaksa näitä.
H.Ei helvata....kohta alkaa riittämään sun jutut.
Niin siis mun aloitus ei nyt kyllä käsitellyt insestistä tai et olis joku synnyttänyt lapsen jollekkin sukulaiselleen.
Ehkä kirjoitin huonosti jos yritin kertoa lapsuuden sinisilmäisyydestä ja sen loppumisesta.- vai keksitty?
Nittaminax kirjoitti:
Niin siis mun aloitus ei nyt kyllä käsitellyt insestistä tai et olis joku synnyttänyt lapsen jollekkin sukulaiselleen.
Ehkä kirjoitin huonosti jos yritin kertoa lapsuuden sinisilmäisyydestä ja sen loppumisesta.Oma kokemuksesiko?
- 20 + 4
Nittaminax kirjoitti:
Ehkä kirjoitin huonosti jos yritin kertoa lapsuuden sinisilmäisyydestä ja sen loppumisesta.Hyvin kirjoitit, kauniisti lapsen uskosta ja sen yht'äkkisestä loppumisesta.
Kauan olen miettinyt, miten osaisin sinulle vastata.
Tiedän sen oksettavan inhon tunteen, joka moisesta nousee.
Itsekin vielä lapsena koin moista muutaman sukulaismiehen puolelta.
Iholle asti ei menty, mutta katseet, ilmeet ja sanat inhottivat.
On vaikea kertoa tunteesta, joka ainakin minulla oli oksettavan ällöttävän pelottavaa.
Täällähän halutessaan jotkut kääntävät ja vääntävät asian kuin asian, useinmiten asiattomuuden. vai keksitty? kirjoitti:
Oma kokemuksesiko?
Kyllä ihan oma kokemukseni ja jotenkin halusin tuoda julki sen lapsuuden kauneuden ja luottamuksen esille joka voi romahtaa ykskaks.
- äskeinen kyselijä
Nittaminax kirjoitti:
Kyllä ihan oma kokemukseni ja jotenkin halusin tuoda julki sen lapsuuden kauneuden ja luottamuksen esille joka voi romahtaa ykskaks.
Hyvin kirjoitit, kiinnostuksesta kysyin. Kaikkea hyvää sinulle, olet rohkea.
20 + 4 kirjoitti:
Hyvin kirjoitit, kauniisti lapsen uskosta ja sen yht'äkkisestä loppumisesta.
Kauan olen miettinyt, miten osaisin sinulle vastata.
Tiedän sen oksettavan inhon tunteen, joka moisesta nousee.
Itsekin vielä lapsena koin moista muutaman sukulaismiehen puolelta.
Iholle asti ei menty, mutta katseet, ilmeet ja sanat inhottivat.
On vaikea kertoa tunteesta, joka ainakin minulla oli oksettavan ällöttävän pelottavaa.
Täällähän halutessaan jotkut kääntävät ja vääntävät asian kuin asian, useinmiten asiattomuuden.Jotenkin siinä vielä lapsena syyllistää itseään, että minäkö tämän sain aikaan. Voinko kertoa asiasta jollekkin ja uskooko kukaan. Itse en uskaltanut ja kymmenet vuodet olen asiaa miettinyt mielessäni. Ukkoni on ainoa jolle olen aikasemmin näistä jutellut ja hän ei ainakaan ole syyllistänyt. Olen turhaan pelännyt muiden ihmisten reaktiota asiaan.
Nämä kokemukset kun eivät jääneet tähän yhteen kertaan. Niitä tuli vuosien saatossa lukuisia.- 20 + 4
Nittaminax kirjoitti:
Jotenkin siinä vielä lapsena syyllistää itseään, että minäkö tämän sain aikaan. Voinko kertoa asiasta jollekkin ja uskooko kukaan. Itse en uskaltanut ja kymmenet vuodet olen asiaa miettinyt mielessäni. Ukkoni on ainoa jolle olen aikasemmin näistä jutellut ja hän ei ainakaan ole syyllistänyt. Olen turhaan pelännyt muiden ihmisten reaktiota asiaan.
Nämä kokemukset kun eivät jääneet tähän yhteen kertaan. Niitä tuli vuosien saatossa lukuisia.Samat tunteet, kun ei itsekään oikein ymmärtänyt. Vasta miehelleni minäkin asiasta puhuin.
Eihän kouluaikanakaan kellekään kiusaamisesta osannut puhua, ei edes omille vanhemmilleen.
En minä ainakaan.
Näin muuten aloituksesi silmissäni, jopa kesäillan valssi soi korvissani.
Juhannusruusut tuoksuivat.
Lopuksi kuin kaiken olisi ukkospilvi pimentänyt. - ......
hunksz kirjoitti:
"Korppis*
Älä sinäkään enää jaksa näitä.
H.Verbaalista kiusaamista ovat mm. sarkastinen huomautukset, haasteet, tai loukkaukset, jotka on tarkoitettu ihmisen saattamiseksi onnettomaan ja voimattomaan mielentilaan.
- kerran kavereita
Nittaminax kirjoitti:
Jotenkin siinä vielä lapsena syyllistää itseään, että minäkö tämän sain aikaan. Voinko kertoa asiasta jollekkin ja uskooko kukaan. Itse en uskaltanut ja kymmenet vuodet olen asiaa miettinyt mielessäni. Ukkoni on ainoa jolle olen aikasemmin näistä jutellut ja hän ei ainakaan ole syyllistänyt. Olen turhaan pelännyt muiden ihmisten reaktiota asiaan.
Nämä kokemukset kun eivät jääneet tähän yhteen kertaan. Niitä tuli vuosien saatossa lukuisia.Nitta
Hyvä, että uskallat täällä kertoa ja uskon, että se edes vähän helpottaa, mikäli sinulla ei ole niitä "perässä seuraajia", jotka muistavat tämän ikuisesti ja piikittelee siitä jatkossa.
Taisin jo jossain kirjoittaa, jota olen miettinyt itsekseni, että tämä palsta voisi olla myös "Leelian lepotuoli" meidän ikäisille, mutta harva uskaltaa avautua omalla nikillään ja kuten huomaat, herra H "aina auttaa"!!?
Omakohtaista lääppimistä ei ole sukulaisten taholta, mutta ollessani Karhulassa vanhemman pariskunnan "Kioskin hoitajana", siis kotiapulainen noin 14-v, niin se ukko tuli kourimaan! Arvaa, saiko "lähdön"? Olen aina ollut äitini tavoin hieman kovaääninen. Harmi, että hänen vaimonsa oli silloin kioskilla ja minulla ei ollut älyä kertoa tästä tapauksesta. Jotain pelkoa ilmeisesti ukolle tuli, sillä pian minut kutsuttiin Hesaan hänen tyttärensä pojan lapsenvahdiksi!
Toinen surkuhupaisa tapaus oli kotona, kun lapseni oli oli suihkussa ja meidän mies vieras oli mennyt sinne hipelöimään. Ei siitäkään "pitkälle pötkitty", sillä tyttäreni omaa samat äänivarat. Kyllä sai kaverikin kuulla aikamoisen ripityksen minulta, kun kuulin asiasta, sillä en ollut silloin itse kotona.
Lapseni anoppi on kokenut isänsä taholta tällaista ja hieman..no, olkoon... - Korppis*
Nittaminax kirjoitti:
Ehkä kirjoitin huonosti jos yritin kertoa lapsuuden sinisilmäisyydestä ja sen loppumisesta.Nitta@
Viesteistä päätellen moni muukin on tullut kähmityksi. Onneksi et tullut väkisinmaatuksi ja sen seurauksena saanut lapsen sekin olisi voinut tapahtua. Se olisi ollut aikuiseksi kasvamisen ei vain sinisilmäisyyden loppu.
Olen toiminut vapaaehtoistyössä rikosuhripäivystyksessä.
Kun kehoosi kosketaan luvatta olitpa nuori tai vanha, tunne on vastenmielinen. Jokainen hyväksikäytösyritys pitää tuoda päivänvaloon heti.
Saimme juuri lukea karua tilastoa suomalaisesta perheväkivallasta, joka komeilee Eu-maiden kärjessä. Olisiko niin, että meillä tuodaan asiat esille kun ne ehkä muissa kulttuureissa peitetään.
Onneksi tänä päivänä jo uskalletaan hakea apua. Uskallus viedä asia oikeuteen pelastaa häpeäntunteessa elämisen ja uhri tiedostaa olevansa syytön. 2+2 kirjoitti:
Ei helvata....kohta alkaa riittämään sun jutut.
"2 2"
Kyllä minusta kommenttisi vaatii perusteluja.
Ei riitä pelkkä "Pasha mies"
Lisää tuohon pershe-puoleen.
Jos minua olisi aikanaan kourittu sillee, niin en näkisi tarvetta enää 60 asiasta valittaa.
Jos ei sitten olisi mahdollisuus miljoona-korvauksiin.
Vaan, eipä taida lääke-tiede enää löytää todisteita.
Korkeintaan joku hullu-huilu-mies, joku psykiatri.
Vaan hehän eivät osaa hoitaa lapsiakaan.
H.äskeinen kyselijä kirjoitti:
Hyvin kirjoitit, kiinnostuksesta kysyin. Kaikkea hyvää sinulle, olet rohkea.
Kiitos, mutta tiedä tuosta rohkeudesta kun asiahan on vanha ja minä siinä ollut syyllinen.
Kiitos kuitenkin itsellesi. :)20 + 4 kirjoitti:
Samat tunteet, kun ei itsekään oikein ymmärtänyt. Vasta miehelleni minäkin asiasta puhuin.
Eihän kouluaikanakaan kellekään kiusaamisesta osannut puhua, ei edes omille vanhemmilleen.
En minä ainakaan.
Näin muuten aloituksesi silmissäni, jopa kesäillan valssi soi korvissani.
Juhannusruusut tuoksuivat.
Lopuksi kuin kaiken olisi ukkospilvi pimentänyt.Hyvin sanoit viimeisessä lauseessasi "kuin ukkospilvi pimentänyt" . Tuntuu että näin juuri kävi mullekkin. Sitä tunnetta kun ei voi oikein sanoin kuvata, mutta tää oli hyvin sanottu.
kerran kavereita kirjoitti:
Nitta
Hyvä, että uskallat täällä kertoa ja uskon, että se edes vähän helpottaa, mikäli sinulla ei ole niitä "perässä seuraajia", jotka muistavat tämän ikuisesti ja piikittelee siitä jatkossa.
Taisin jo jossain kirjoittaa, jota olen miettinyt itsekseni, että tämä palsta voisi olla myös "Leelian lepotuoli" meidän ikäisille, mutta harva uskaltaa avautua omalla nikillään ja kuten huomaat, herra H "aina auttaa"!!?
Omakohtaista lääppimistä ei ole sukulaisten taholta, mutta ollessani Karhulassa vanhemman pariskunnan "Kioskin hoitajana", siis kotiapulainen noin 14-v, niin se ukko tuli kourimaan! Arvaa, saiko "lähdön"? Olen aina ollut äitini tavoin hieman kovaääninen. Harmi, että hänen vaimonsa oli silloin kioskilla ja minulla ei ollut älyä kertoa tästä tapauksesta. Jotain pelkoa ilmeisesti ukolle tuli, sillä pian minut kutsuttiin Hesaan hänen tyttärensä pojan lapsenvahdiksi!
Toinen surkuhupaisa tapaus oli kotona, kun lapseni oli oli suihkussa ja meidän mies vieras oli mennyt sinne hipelöimään. Ei siitäkään "pitkälle pötkitty", sillä tyttäreni omaa samat äänivarat. Kyllä sai kaverikin kuulla aikamoisen ripityksen minulta, kun kuulin asiasta, sillä en ollut silloin itse kotona.
Lapseni anoppi on kokenut isänsä taholta tällaista ja hieman..no, olkoon...Ai siis ollanko me kerran oltu kavereita? Kukakohan lienet, no sillä varmaan merkitystä. Kavereita tulee ja menee, ystikset on sit eri asia.
Jos nyt joku alotuksesta saa jotain piikiteltävää niin siitä sitten saa. Herra hoo saa mäkistä ihan mitä huvittaa, mä niin harvoin edes luen sen kitinöitä.
Hienoa et sää sentään uskalsit korottaa äänesi tai yleensä elämöidä nuorena. Mut taas oli jo siihen ikään hakattu hiljaseksi, ettei edes uskaltanut mitään puhua.
Piti tarkkaan miettiä jos puhui jotain niin hyödyt ja seureukset. Useimmiten kannatti olla vaan hiljaa.Korppis* kirjoitti:
Nitta@
Viesteistä päätellen moni muukin on tullut kähmityksi. Onneksi et tullut väkisinmaatuksi ja sen seurauksena saanut lapsen sekin olisi voinut tapahtua. Se olisi ollut aikuiseksi kasvamisen ei vain sinisilmäisyyden loppu.
Olen toiminut vapaaehtoistyössä rikosuhripäivystyksessä.
Kun kehoosi kosketaan luvatta olitpa nuori tai vanha, tunne on vastenmielinen. Jokainen hyväksikäytösyritys pitää tuoda päivänvaloon heti.
Saimme juuri lukea karua tilastoa suomalaisesta perheväkivallasta, joka komeilee Eu-maiden kärjessä. Olisiko niin, että meillä tuodaan asiat esille kun ne ehkä muissa kulttuureissa peitetään.
Onneksi tänä päivänä jo uskalletaan hakea apua. Uskallus viedä asia oikeuteen pelastaa häpeäntunteessa elämisen ja uhri tiedostaa olevansa syytön.Muistaakseni kuukautiset ei ollut mulla silloin vielä edes alkanut, mutta ainahan voi jossitella jne.
Siihen aikaan hyväksikäytöistä vaiettiin nähtävästi laajasti ja nyt turha mitään oikeuteen viedä vanhoja juttuja. Ovat jo rikosoikeudellisestikkin vanhentuneita ja tekijäkin kuollut vuosia sitten.
Puhutko nyt siitä venäjän tekemästä listasta, kun muuta tutkimusta en muista lukeneeni tai en edes tuotakaan lukenut hesarista kokonaan. Venäjän listoihin suhtautuisin kriittisesti, mutta ainahan tutkimuksissa voi olla puolitotuutta.Nittaminax kirjoitti:
Muistaakseni kuukautiset ei ollut mulla silloin vielä edes alkanut, mutta ainahan voi jossitella jne.
Siihen aikaan hyväksikäytöistä vaiettiin nähtävästi laajasti ja nyt turha mitään oikeuteen viedä vanhoja juttuja. Ovat jo rikosoikeudellisestikkin vanhentuneita ja tekijäkin kuollut vuosia sitten.
Puhutko nyt siitä venäjän tekemästä listasta, kun muuta tutkimusta en muista lukeneeni tai en edes tuotakaan lukenut hesarista kokonaan. Venäjän listoihin suhtautuisin kriittisesti, mutta ainahan tutkimuksissa voi olla puolitotuutta.Ilmeisesti en osannut tulkita aloitustasi oikein koska se koski sinua itseäsi ja toinen osapuoli on kuollut.
Yleisellä tasolla liikkui vastaukseni.
Yritin valottaa asian olevan tänä päivänäkin yhä ajankohtainen kuin romattisen kesäillan valssin aikoihin. Painotinkin myös, että ei ole tiettyä ikärajaa. Kaikille niin teineille kuin 60-vuotiaille väkivallan uhriksi joutuminen on vaikea yksin käsitellä ja siksi mainitsin, että jokainen väkivallan teko pitää tuoda julki.
Taisin erehtyä, aiheesi käsittelikin. "lapsuuden sinisilmäisyydestä ja sen loppumisesta"
Kysymys on tästä tutkimuksesta.
http://jplehto.puheenvuoro.uusisuomi.fi/162301-suomi-on-naisia-kohtaan-eun-toiseksi-vakivaltaisin-maakorpikirjailija kirjoitti:
Ilmeisesti en osannut tulkita aloitustasi oikein koska se koski sinua itseäsi ja toinen osapuoli on kuollut.
Yleisellä tasolla liikkui vastaukseni.
Yritin valottaa asian olevan tänä päivänäkin yhä ajankohtainen kuin romattisen kesäillan valssin aikoihin. Painotinkin myös, että ei ole tiettyä ikärajaa. Kaikille niin teineille kuin 60-vuotiaille väkivallan uhriksi joutuminen on vaikea yksin käsitellä ja siksi mainitsin, että jokainen väkivallan teko pitää tuoda julki.
Taisin erehtyä, aiheesi käsittelikin. "lapsuuden sinisilmäisyydestä ja sen loppumisesta"
Kysymys on tästä tutkimuksesta.
http://jplehto.puheenvuoro.uusisuomi.fi/162301-suomi-on-naisia-kohtaan-eun-toiseksi-vakivaltaisin-maaNoo mää kirjoitan niin yksinkertaisesti ettei sitä aina kaikki tajua.
Väkivalta ja väkivalta ovat mielestäni eri ikäryhmissä hieman erilaisia ja miten ne koetaan, mutta en vähättele niistä mitään.
Luin tuon J.P Lehdon jutun ja mielestäni hän käsitteli siinä juuri venäjän tekemää listaa euroopan väkivaltaisimmista maista. Lehto ei siis itse edes antanut mitään linkkiä mistä tietonsa oli saanut. Enkä muutenkaan kovin korkealle arvosta jotain blokikirjoittajaa.
Tää nyt oli vaan mun mielipide.- Pirre*
Nittaminax kirjoitti:
Noo mää kirjoitan niin yksinkertaisesti ettei sitä aina kaikki tajua.
Väkivalta ja väkivalta ovat mielestäni eri ikäryhmissä hieman erilaisia ja miten ne koetaan, mutta en vähättele niistä mitään.
Luin tuon J.P Lehdon jutun ja mielestäni hän käsitteli siinä juuri venäjän tekemää listaa euroopan väkivaltaisimmista maista. Lehto ei siis itse edes antanut mitään linkkiä mistä tietonsa oli saanut. Enkä muutenkaan kovin korkealle arvosta jotain blokikirjoittajaa.
Tää nyt oli vaan mun mielipide.Nitta, kirjoitit erittäin hyvin, ja aivan ymmärrettävästi, sinussa olisi kirjoittaja ainesta.
P.s. muistan kuinka hävettävä olo tuli jo omaan kehon muuttumiseen kohdistuneet huomauttelut silloin 10 - 12 vuotiaana, anikka jos oisi ollut tuollaisia kähmijiä :(
Tää on vaikea aihe ja varmasti monelle joka on joutunut liian nuorena vanhemman miehen "huomion" kohteeksi, oli se sitten lähisukulainen, naapuri tai vieras, varmasti todella kipeä muisto, etenkin kun tällaisista asioista ei siihen aikaan voinut edes puhua, usein ei edes oman äitinsä kanssa. Nuoren tytön heräävä seksuaalisuus on ollut käypää kauppatavaraa monissa kulttuureissa ja neitosia naitettu vanhemmille miehille heti kun kuukautiset ovat alkaneet. Tunnen useammankin tytön jotka olivat naitettu 14-16 vuoden iässä, elatusvelvollisuus siirretty vanhemmalle miehelle joka oli saanut lapsimorsiamen kolutettavakseen. Tällaisia liittoja solmitaan edelleen kehitysmaissa.
Mutta meidän länsimaiseen kulttuuriimme ei kuulu lasten ahdisteleminen vaikka kuten korppis jo taisi mainitakin, vielä sata vuotta sitten agraariyhteiskunnassamme kyllä tällaista tapahtui eikä se ollut edes harvinaista. Naisten ja lasten asema on parantunut noista ajoista ja patriarkaalinen näkemys saanut onneksemme väistyä.- ja moni muu
Kyllä lestadiolaiset harrastavat lapsiin sekaantumista nykyisinkin.
Jos joku naitetaan 14-16 vuotiaana, niin silloin ei ainakaan vanhemmat ole olleet epätietoisia mitä tyttärelleen on tapahtunut ja silloin katson että vanhemmat ovat syyllisiä lapsen pahoinvointiin ja hyväksi käyttöön.
Onhan noita lapsia naitettu nuorina, mutta jos oikein muistan niin ei niitä sänkyyn asti päästetty (suomessakaan) ennen sukukypsyyttä ja ei kait vieläkään monissa aasian maissa (kehitysmaissa) tai missä nyt niitä naitetaankaan.
Kiva olis jos et viljelisi noita sivistys-sanoja, ettei tarttis aina kuuklettaa, ku aina muista niitä ulkoa mitä jokin sana on suomeksi. Ei siis millään pahalla..:)ja moni muu kirjoitti:
Kyllä lestadiolaiset harrastavat lapsiin sekaantumista nykyisinkin.
Meinasin kirjoittaa sulle ilkeen viestin, mutta tulin toisiin ajatuksiin kun luin tän jutun.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12103641
Mulle tuli ihan paha olo.......Nittaminax kirjoitti:
Jos joku naitetaan 14-16 vuotiaana, niin silloin ei ainakaan vanhemmat ole olleet epätietoisia mitä tyttärelleen on tapahtunut ja silloin katson että vanhemmat ovat syyllisiä lapsen pahoinvointiin ja hyväksi käyttöön.
Onhan noita lapsia naitettu nuorina, mutta jos oikein muistan niin ei niitä sänkyyn asti päästetty (suomessakaan) ennen sukukypsyyttä ja ei kait vieläkään monissa aasian maissa (kehitysmaissa) tai missä nyt niitä naitetaankaan.
Kiva olis jos et viljelisi noita sivistys-sanoja, ettei tarttis aina kuuklettaa, ku aina muista niitä ulkoa mitä jokin sana on suomeksi. Ei siis millään pahalla..:)@Nittaminax,
emmä tiedä kaikkia suomalaisia sanoja noiden ns. sivistyssanojen kohdalle. Mä kirjotan niinkuin puhun etsimättä erityisesti sanoja mikä nyt sattuu tulemaan ekaksi mieleen. Jos ottaisit sen siltä kannalta että kun guugletat niin sitä ei varmaan tarvi tehdä kuin kerran seuraavan kerran kun näet sanan tiedätkin jo. Sama pätee täällä: joka kerta kun joku valittaa mun sanoista mä guugletan ja vips, nyt tiedänkin että agraariyhteiskunta voidaan kääntää sanalla "maatalousyhteiskunta". Patriarkaalista en vieläkään tiedä onko sille edes muuta sanaa.
En minä sinun kiusaksesi käytä nk. sivistyssanoja. Pyydän anteeksi aiheuttaamani vaivaa.Paloma.se.co kirjoitti:
@Nittaminax,
emmä tiedä kaikkia suomalaisia sanoja noiden ns. sivistyssanojen kohdalle. Mä kirjotan niinkuin puhun etsimättä erityisesti sanoja mikä nyt sattuu tulemaan ekaksi mieleen. Jos ottaisit sen siltä kannalta että kun guugletat niin sitä ei varmaan tarvi tehdä kuin kerran seuraavan kerran kun näet sanan tiedätkin jo. Sama pätee täällä: joka kerta kun joku valittaa mun sanoista mä guugletan ja vips, nyt tiedänkin että agraariyhteiskunta voidaan kääntää sanalla "maatalousyhteiskunta". Patriarkaalista en vieläkään tiedä onko sille edes muuta sanaa.
En minä sinun kiusaksesi käytä nk. sivistyssanoja. Pyydän anteeksi aiheuttaamani vaivaa.Mutkun mutku..en mää siltikään aina muista vaikka olisin kerran kuuklettanu. Sää kehotat mua kuuklettamaan, mutta ihan samoin säkin voisit ja kirjoitat sit sen suomalaisen version.
Patriarkaalinenkin löyty kuuklettamalla ja siitä olin jotenkin tietoinen, mutta en silleen täysin.
http://www.suomisanakirja.fi/patriarkaalinen
Turhaa sää mitään anteeks pyytelet, ottasit vaan reippaasti itsekkin muut huomioon.- ,--,
Paloma.se.co kirjoitti:
@Nittaminax,
En minä sinun kiusaksesi käytä nk. sivistyssanoja. Pyydän anteeksi aiheuttaamani vaivaa.Patriarkaalinen - matriarkaalinen ovat sanoja, joille ei oikein ole sujuvaa suomenkielistä termiä.
Mutta älä kuintenkaan ala kaikkia sivistyssanojasi selittämään.
Kyllä ne ymmärretään muutenkin.
- Pirre*
Voihan...no en sanokaan, mutta tulipa puolestasi kurja fiilis, virtuaali halaus Sinulle nitta.
Olen ajatellut monta kertaa, että kuinkahan nykyään, kun näitä isiä/isäpuolia ja vaareja on vähä sieltä sun täältä, mitä kaikkea nämä puolilapset saavat kokea näiden vieraiden tuttujen taholta, kuka on kiinostunut mitä esim. äidin uudet lukuisat/kin miesystävät puuhailevat lasten ja lastenlasten tykönä, ei tietysti voi yleistää, mutta kun sukulaisuuttakaan ei ole niin tuntuisi että "kähmimisen" raja on helpompi ylittää..
Mutta, onneksi tämän päivän lapset ovat rohkeampia ja etenkin tietoisempia siitä mikä on vanhemman miehenkin taholta sopimatonta käytöstä, - toivottavasti äidit suuressa uuden rakkauden huumassa jätä lastaan huomioimatta.Kiitos Pirre*
Tätä olen minäkin miettinyt ja varmaan moni tapaus jää tänäkin päivänä pimentoon, tullakseen esille vuosikymmenten jälkeen.
- Soonnäin
Kuvasit hyvin sen lapsuudenriiston mikä siinä tapahtuu. Kiskaistaan tukasta aikuisten maailmaan, eikä lapsi enää pysty näkemään itseään samalla tavalla enää. Sen päivän on täytynyt olla kuin piirretty viiva, tässä olin vielä viaton, tässä likainen.
Millä oikeudella Aikuinen ihminen tekee tuon ihmisalulle, joka ei osaa puolustautua henkisesti. Pelkästään tyydyttääkseen omia tarpeitaan.
Talven aikana ilahduin hesarin uutisista, siellä kolme miestä olivat saanet tuomiot alaikäisten seksuaalisesta ahdistelusta, ja NIMET JULKAISTIIN! Se on hienoa, erittäin hyvä asia. Millään muulla vanhemmat ei voi puolustaa lapsiaan kuin kertomalla että kaikki ihmiset eivät ole kivoja, ja miettimällä ketä päästää perheeseen.
Tyhmää vaan on, että useimmiten tällaiset tapaukset ovat juuri suvun sisäiset, jolloin aikuisten lojaalisuus estää ilmiantamisen. Olen aina ihmetellyt miten tuo lojaalisuus muutenkin pelaa. Se on suoraan sanottuna aivan perseestä.No tätä asiaa ei kukaan suvusta tienneet, toisin kuin jatkuvasta hakkaamisesta ja silti kukaan ei puuttunut asiaan.
Yks likkani opettajista sanoi mulle että vahdin tyttöäni liikaa ja mun olis pitänyt antaa sille tilaa. Mutta kun muistelin omaa lapsuuttani, niin en halunut hänen missään vaiheessa kokevan samaa. No opettajahan ei tiennyt taustaa ja haukkui tavallaan kasvatukseni vääräksi. Ehkä sitten vahdinkin liikaa, mutta likkani siitä mitään ole maininnut.
Ja perskeleen suomi24 ku jatkuvasti junnaa ja junnaa tai on katkolla.
- lintuemo vetten pääl
Olen tämän aloituksen kirjoittaja
Pedofilia&insesti tai sen uhka perheessä ja kuka tapetaan tai laitetaan mielisairaalahoitoon .
Ketjussa Normisynti vai rikoksista rumin??
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9811104
on tästä samasta aiheesta keskustelua.
Mutta moniko noista omahyväisistä syyttelijöistä on aikuisten oikeasti miettinyt, millaista on paljastaa pedofiili? Että siinä voi mennä lapset, maine, voi joutua mielisairaalaan tai tulla tapetuksi.
Miten perheenäiti toimii, jos huomaa aviomiehessään ja lastensa isässä näitä piirteitä? Mitään ei ole tapahtunut mutta sen suuntaista käytöstä.
Äidin oma ja lasten elämä, kotitalo ja toimeentulo ovat vaakalaudalla.
Kun äiti puhuu asiasta isälle, tämä kauhistelee sellaisen olevan kuin murha, mutta silti vaan innostuu äitiä kiusaamaan ja käyttäytymään tökerön lähentelevästi lapsia kohtaan
Isä sanoo "Ei ole todistajia", kun äiti puhuu sukulaisilleen.
Äidin sukulaiset eivät voi uskoa tuollaista ja arvelevat äidin seonneen päästään ja tarvitsevan hoitoa. Sukulaiset lupaavat lähettää jonkun perheen luo asumaan ja avuksi. Äiti kieltäytyy tästä avusta, joka vaan pahentaisi tilannetta, kun isäntä saisi esittää fiksua ja hän äiti olisi sekopäisyytensä takia oman sukulaisensa tarkkailussa.
Isä vetää äitiä kuonoon. Äidin sukulaiset ymärtävät, että meneehän siinä miehellä hermo, kun akka noin sekoilee.
Äiti tuntee, että nyt menee henki, jos en kerro naapureille lyönneistä, ja kertoo - toiveenaan, että naapurit tarkkailevat tilannetta kuten tietysti tekevätkin.
Äiti menee kriisiapuun nyrkiniskun tähden ja kertoo arkaillen ja todella hiljalleen ja vähitellen asian todellista laitaakin. Isä saadaan käymään kerran kriisiavussa mutta kerraksi se jää, koska kyselivät suhtautumista perheen tyttäriin.
Kriisiavussa ei tartuta pedofiili/insestiasiaan sen kummemmin. Äiti itse käy muutaman kerran kriisiavussa ja kun on työssä käyvä ihminen (työssäkäyvä on harvinaisuus kriisiavussa...), niin kriisiavussa ihailevat ja ajattelevat, että pärjää.
Äiti tietää, että on aivan yksin. Muistaa, miten Raamatussa käveltiin vetten päällä. Heureka! Se on mahdollista! Niin äiti yrittää vetten päällä kävelyä. Eksyttää kuin emolintu petoa poikasten luota. Ryömii. Kompuroi. Kaatuu. Perhe hajoaa mutta poikaset selviävät, kukaan ei koskenut poikasiin.
"Ei ole todistajia"
Mitään ei tapahtunut.
Hullu akka.
Ja sille hullulle akalle ei presidentti myönnä äitienpävänä Suomen Valkoisen Ruusun I lk:n mitalia kultaristein ja oma sukunsakin on ja pysyy sitä mieltä, että hullu akka.
Sen pituinen se.
Julkaistu myös Kirkko kuulolla-palstalla 19.4.2011
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9814290
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10115480#comment-0- lintuemo vetten pääl
Jottei tulisi väärinkäsitystä, olen "lintuemo vetten pääl" ja kommentiksi liittämäni keskustelun aloittaja.
- Uskovaiset kesäyössä
En oikein jaksa uskoa, että apua ei saa jos uhka on jonkun perheenjäsenen kautta julkisuuteen vedetty. Onhan meillä yksityisiä lääkäreitä ja oikeuslaitos.
Uskolla höynäytetyt ovat asia erikseen ja jos uskoo sokeesti niin kärsiköön sokeudestaan. - lintuemo vetten pääl
Uskovaiset kesäyössä kirjoitti:
En oikein jaksa uskoa, että apua ei saa jos uhka on jonkun perheenjäsenen kautta julkisuuteen vedetty. Onhan meillä yksityisiä lääkäreitä ja oikeuslaitos.
Uskolla höynäytetyt ovat asia erikseen ja jos uskoo sokeesti niin kärsiköön sokeudestaan.Todella tapahtunut minulle. Jos et jaksa uskoa, niin en voi mitään. En minäkään uskoisi, ellen olisi itse kokenut. Näin se nyt vaan meni.
En kuulu mihinkään uskonlahkoon enkä kuulunut silloinkaan.
Kirjoitin vaan siksi noilla palstoilla, kun siellä oli keskusteluja asiasta ja syytettiin äitejä.
Mieti tarkemmin tilannetta sotkematta siihen uskonlahkoja. - Kesäyössä normaalit
lintuemo vetten pääl kirjoitti:
Todella tapahtunut minulle. Jos et jaksa uskoa, niin en voi mitään. En minäkään uskoisi, ellen olisi itse kokenut. Näin se nyt vaan meni.
En kuulu mihinkään uskonlahkoon enkä kuulunut silloinkaan.
Kirjoitin vaan siksi noilla palstoilla, kun siellä oli keskusteluja asiasta ja syytettiin äitejä.
Mieti tarkemmin tilannetta sotkematta siihen uskonlahkoja.Oliko miehesi pedofiili, kirjoitit mitään ei tapahtunut, hullu akka, mitä tarkoitat?
- lintuemo vetten pääl
Kesäyössä normaalit kirjoitti:
Oliko miehesi pedofiili, kirjoitit mitään ei tapahtunut, hullu akka, mitä tarkoitat?
mitään ei tapahtunut, kukaan ei koskenut poikasiin.
Avioero ja erilleen. En jäänyt odottamaan, että olisi tapahtunut jotain, että olisi koskettu poikasiin, että olisi ollut todistusaineistoa.
Hullu akka olin äitini ja veljeni mielestä erotessani. Muille en puhunut eromme syystä kuin heille ja tyttärillemme ja miehelleni ja kriisiavussa, jossa todellakaan ei tartuttu tähän enempää. Olin niin voimaton ja kaikki tällainen uutta. Kriisiavusta pyysin henkilön mukaan tekemään rikosilmoitusta mieheni lyönnistä ja potkusta. Outoa kaikki tällainen ja samalla suunnaton pelko ja suunnaton suru. Lääkärissä kävin ja hankin todistuksen vammoistani. Mieheni sai sakon.
En ole kysellyt, kuka on mitäkin mieltä nykyään hulluudestani. - lintuemo vetten pääl
Avioero ja erilleen. En jäänyt odottamaan, että olisi tapahtunut jotain, että olisi koskettu poikasiin, että olisi ollut todistusaineistoa.
Hullu akka olin äitini ja veljeni mielestä erotessani. Muille en puhunut eromme syystä kuin heille ja tyttärillemme ja miehelleni ja kriisiavussa, jossa todellakaan ei tartuttu tähän enempää. Olin niin voimaton ja kaikki tällainen uutta. Kriisiavusta pyysin henkilön mukaan tekemään rikosilmoitusta mieheni lyönnistä ja potkusta. Outoa kaikki tällainen ja samalla suunnaton pelko ja suunnaton suru. Lääkärissä kävin ja hankin todistuksen vammoistani. Mieheni sai sakon.
En ole kysellyt, kuka on mitäkin mieltä nykyään hulluudestani.Kiltin kuvan itsestään antava mies. Hiljainen.
Lasten kanssa jutteli ja toimi kuin vertaistensa. Siinä juuri taisi olla se ongelman juuri, koska aikuisen pitää olla aikuinen, Harrastuskavereidensa lapsetkin tykkäsivät, kun hän jutteli heidän kanssaan toisin kuin kiireinen isänsä, soittivat miehelleni kotimme. Kerran mieheni puhui minulle aikeista narrata kaverinsa lapsi ostamaan vanha kännykkänsä. Hämmentävää ja kamalaa minusta, - lintu...
En ole kysellyt, kuka on mitäkin mieltä nykyään hulluudestani.Miinuksia satelee kirjoittamiini kommentteihin. Liian paha ja vaikea asia. Tuskin tuttavapiirissännekään kykenisitte muuhun kuin miinustamaan.
- ++ ++
lintu... kirjoitti:
Miinuksia satelee kirjoittamiini kommentteihin. Liian paha ja vaikea asia. Tuskin tuttavapiirissännekään kykenisitte muuhun kuin miinustamaan.
Minun ruudullani ei niitä satele. Jos niitä tulee, ei kannata välittää. Joko aihe on liian raskas, tai muuten ei ole miinustajalla ymmärrystä, tai halua ymmärtää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1224740Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa43364Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1263180Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss262607Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu612303Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181769Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91364Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1171235Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut91233Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41048