Karjalaisen tekstiviestipalstalla oli viime ja tälläkin viikolla viestejä, joiden mukaan Joensuussa asuvat Suomen ilkeimmät ja kateellisimmat ihmiset. Kirjoittajat olivat omien sanojensa mukaan asuneet eri puolilla Suomea.
Mitä mieltä tällä palstalla ollaan näistä viesteistä? Millaisia pohjoiskarjalaiset oikeasti ovat? Monesti kuulee puhuttavan, että karjalaiset ovat lupsakoita ja puheliaita. Mutta onko se vain pintaa?
Olen käynyt silloin tällöin Pohjois-Karjalassa ja Joensuussa ja olen miettinyt sinne muuttamista mm. luonnonrauhan ja kauniiden maisemien takia. Joensuussa myös tarvittavat palvelut ovat lähellä. Mutta olisi tietysti mukavaa, jos siellä ihmisetkin olisivat leppoisia. Kateus vie kalatkin vesistä vai miten sitä sanotaan...
Karjalaiset - ilkeitä ja kateellisia?
38
1191
Vastaukset
- Valinta on tehty
Todellisuudessa se lupsakkuus ja puheliaisuus on vaan verho, jolla udellaan toisten tekemiset ja saavutukset. Niitä kelpaa sitten seläntakana ruotia, arvostella yms. puhua sontaa. Eli kyseessä on karjalainen kateus!
Kyllä voisin väittää, että täällä on kyseistä touhua suhteellisen paljon. Aidosti harva on onnellinen toisen puolesta. Selkäänpuukottajia, valittajia ja kyynisyyttä sitäkin enemmän. Jopa minuunkin se on näköjään tarttunut viestini perusteella?? Jokpaikassa siihen kohtaa, työpaikalla, harrastustoiminnassa jne. Kannattaa asennoitua, että et ole täällä kavereita hakemassa, teet oman juttusi ja nautit elämästä etkä anna näinen itkijävalittajien masentaa ajatuksiasi valituksella.
Työpaikallahan ei saisi sanoa mitään positiivista tai ole perseennuolija tai muuten vaan hullu. No jokainen tekee kuten haluaa ja saa olla onnellinen. - tutkihan asijaa
Syystäkin. Joensuun hallinnossa vaikuttaa ahneet
- ik ujhygtfr
Riippuu taas ihmisestä. Ei voi yleistää.
Ja karjalaisen tekstiviestipalstalla ei kaikkea julkaista ja mielestäni muutenkin turha palsta. Itse en enää lue sillä tulee vain niiiin negatiivinen olo siitä.
Parempi jättää lukematta sitä valitus palstaa. - Mahdollinen
Onhan sitä ilkikurisuutta ja kateutta, mutta miksi ihmeessä sitä "mainostetaan" juuri karjaisena ominaisuutena? Samaa huttua löytyy joka puolelta, ei se yksin itä-suomen ominaisuus ole.
Pikemminkin pitäisi tutkia sitä, että mikä saa ihmiset haukkumaan juuri sitä paikkaa, missä asuu. Tuleeko se kauteus kivasti ihmisen mukana...? - "j.oensuulainen"
Ongelmana on lähinnä paikan pienuus. Sen olen huomannut eniten ärsyttävän näinä pari vuonna, jotka olen asunut Joensuussa. Luulen, että tämäkin paikkakunta on "sulatusuuni", jossa sekoittuu karjalaisuus ja savolaisuus. Ilomantsin suunnalta olen tavannut sentyyppistä karjalaisuutta, johon olen omassa siirtokarjalaisessa lapsuuden kodissani tottunut. En kuitenkaan muuttaisi sinnekään, sillä paikkakunta on aivan liian pieni makuuni. Moni eteläsuomalainen kaupunki on mielestäni karjalaisempi kuin Joensuu :). Vesistöt ja vaaramaisemat ovat mielestäni vetovoimatekijöitä Pohjois-Karjalassa.
- tottatoinenpuoli
Ihmettelen missä ulkopaikkakuntalainen voi tekstiviestipalstaa lukea.En usko että Karjalainen kuitenkaan tule ...Ettei vaan jokin paikkakuntalainen taas jekkua tekemässä.
- "j.oensuulainen"
tottatoinenpuoli kirjoitti:
Ihmettelen missä ulkopaikkakuntalainen voi tekstiviestipalstaa lukea.En usko että Karjalainen kuitenkaan tule ...Ettei vaan jokin paikkakuntalainen taas jekkua tekemässä.
Hyvinkin joku voi provoilla, mutta nosti asian, jota olen myös pohdiskellut. Ennen Joensuuhun muuttoani kuulin paljon myönteisiä asioita Joensuusta, mutta kaikissa asioissa en ole samaa mieltä. Toisaalta muuttooni vaikutti työ. Ei se, että olisin erityisesti halunnut muuttaa tänne. Luulen, että paluumuuttajalle sopeutuminen on helpompaa.
Samalla olen oppinut sen, että karjalaisuuden sisälläkin on isoja eroja. Jos olet viettänyt lapsuutesi ja nuoruutesi tietyssä karjalaisuudessa, niin et koe sitä välttämättä samaksi toisessa karjalaisuuden muodossa. Minulle on vierasta ortodoksisuus ja se koristeellinen rakennustyyli, mikä esiintyy mm. Ilomantsin Parppeinvaaralla olevassa ruokapaikassa.
- mahdollinen_muuttaja
Kyllä minulle tulee Karjalainen, pitäisikö sanoa valitettavasti, noiden tekstiviestien takia. Tilasin digilehden, jotta olisin paremmin kärryillä Joensuun ja muutenkin Pohjois-Karjalan asioista, ja tietysti asuntoilmoitusten seuraamiseen.
Asun jonkin verran Pohjois-Karjalaa etelämpänä, ja Etelä-Karjala on minulle melko tuttu, mutta en tunne Pohjois-Karjalan karjalaisuutta tai sikäläisiä ihmisiä kovin hyvin. Muutamalla kerralla olen kyllä Joensuussa yllättynyt myönteisesti, kun vanhempi ihminen on alkanut kassajonossa jutella tuosta vaan. Että lupsakkuuttakin näköjään löytyy. Jotenkin nuo tekstiviestit vaan herättivät huomiota, kun niitä oli niin useana päivänä peräkkäin.
Tämä asia ehkä mietityttää senkin takia, kun vanhemmilla on mökki läntisessä Suomessa ja siellä sattui naapureiksi hieman hankalia ihmisiä, joiden kanssa kärhämöinti on aika kuluttavaa näin sivusta seuraten. Josko onnistuisin välttämään saman tilanteen siellä Pohjois-Karjalassa?- Anonyymi
Älä Hhanki mökkiä jonkun naapurista.Eihän siellä ole sen jälkeen omalupa omatupa touhua..Aina jotain..,usko pois.Ainakin km väli..
- Junan tuoma
Olen asunut perheineni Joensuussa 18 vuotta. Pidän huolen omista asioistani, enkä sekaannu muiden asioihin, ellei ole ihan pakko. Näin eläen olen tyytyväinen. Joensuulaisissa ei ole mitään sen kummempaa vikaa tai erinomaisuutta kuin minkään muun kaupungin asukkaissa. Kaikki on itsestä kiinni.
- Näin on
Täällähän jaksetaan joskus kaivella vanhoja vastoinkäymisiä, ilman että sitä itse ottaa puheeksi. Jos poistaa mahdollisuuksien mukaan elämästään juoruilijat ja "ystävät", niin kyllä näissä maisemissa pärjää.
- Anonyymi
Juurikin näin, nämä ex ystävät ja random juoruilijat tajuaa sen ja yrittävät mustamaalata sinua ja eivät kehity millään saralla ,kun kyttäävät toisten elämiä.Aika surullista.Tämä lähinnä nuorten aikuisten ongelma..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juurikin näin, nämä ex ystävät ja random juoruilijat tajuaa sen ja yrittävät mustamaalata sinua ja eivät kehity millään saralla ,kun kyttäävät toisten elämiä.Aika surullista.Tämä lähinnä nuorten aikuisten ongelma..
Joo!!!Asun Joensuussa,kukaan ei tunne minua,eikä tiedä minusta mitään,niin juoruakat ja ukot levittelee perättömiä juttuja.Minkäs teet!!!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo!!!Asun Joensuussa,kukaan ei tunne minua,eikä tiedä minusta mitään,niin juoruakat ja ukot levittelee perättömiä juttuja.Minkäs teet!!!!!
Kytätään, levitellään juoruja, tungetaan nenä väkisin toisten elämään ja vieläpä tehdään oletuksia tietämättä oikeasti yhtään mitään.
- mr tee vm 80
Parasta on se, että uskallat jättää jopa vuokratalo alueella etupenkille sukset ym.yöksi ilman, että kukaan vie. Toki rosmoja ym sakkia täälläkin on muttei häiritsevyyteen asti vrt esim Tampere. Puukkoa saat joka puolella selkääsi kun niikseen tulee, mutta onhan tämä vähän sisäsiittoitsa meininkiä kun syrjässä ym ollaan. Mutta suht halvat asunnot täällä on ja spugeja ym vähemmän. Keskituloiselle aika ok paikkakunta, silloin tällöin toki hyvä käydä muualla ja huomata miten asiat suht hyvin-loppujen lopuksi. Ja seuransa kannattaa aina valita!
- ajat tiukkenee
Joensuussa vallassa entiset kommunistit, täyttävät omia taskujaan kaupungin velanotolla. Tavallisten ihmisten elämä on saatettu tiukaksi.
- Eroja on
Olen muuttanut Joensuusta etelä-suomeen 40 vuotta sitten ja huomannut keskusteluissa muitten paikallisten kanssa juttujen erilaisuuden.Kun täällä juttelet jonkun kanssa hää nyökyttelee päätään, ja hänen vuoronsa tulee haastaa niin eihän hää saa mitään sanottua vaan alkaa änkytys.Taas kun nährään jossain käsi nousee ylös vain moikatakseen mut mitään ei saa sanotuksi,mut sit kun ottaa vähän viinaa niin jopas juttu alkaa luistamaan ja patoutumat purkaantumaa.Et tämmöisiä eroja meissä on.Muualla on ikäviä ihmisiä!!!!!!
- Esimerkit esille
Tälle kirjoittajalle , joka kertoo karjalaisten ilkeydestä ja kateudesta esitän toivomuksen . Lyö lantit pöytään eli kerro esimerkkejä ko. asioista . Ei normaali ihminen hoe jatkuvasti samaa . Siis valittaja kerro esimerkkejä !
- Anonyymi
Jälleen kerran: Pohjois-Karjalassa ei ole oikeita karjalaisia kuin muutamia harvoja yksilöitä.
1600 luvulla täältä ruotsin kuninkaan käskystä ajettiin ortodoksinen karjalaisväestö pois ja tilalle tuli luterilaista väestöä savosta, tämä savolaisinvaasio ylsi aina laatokan rannoille asti ja mm. sortavala on ruotsalaisten perustama ja alkujaan savolaisilla asutettu kaupunki.
Pääosa pohjois-karjalan asukkaista on siis savolaista sukuperää.
Eri asia on sitten teennäistä karjalaisuutta omaksuneet savolaisperäiset, joita voi paremminkin kutsua wannabe-karjalaisiksi.- Anonyymi
Tunturi karjalaisia ollaan kaikki.Voit lopettaa tämän sadun jankuttamisen kaikki on kuullut sen sata kertaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tunturi karjalaisia ollaan kaikki.Voit lopettaa tämän sadun jankuttamisen kaikki on kuullut sen sata kertaa.
Joensuussa on paljon psykopaatteja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tunturi karjalainen itsekeksitty olet uniikkikappale. Tuo höpötarina on kuultu tuhat kertaa, älä enää viitsi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taidat olla kovin ilkeä ja kateellinen...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taidat olla kovin ilkeä ja kateellinen...
Ja sinä yksinkertainen kun jankutat vain yhtä asiaa kuuntelematta mitä sinulle sanotaan, nytkin väistit aiheen ja menit henkilöön..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sinä yksinkertainen kun jankutat vain yhtä asiaa kuuntelematta mitä sinulle sanotaan, nytkin väistit aiheen ja menit henkilöön..
En minä ole mitään kuunnellut, minusta on vain kiva heitellä kommentteja.
- Anonyymi
Joensuussa on kaikki lähtökohtaisesti päin prinkkalaa. Terveyspalvelut ei toimi, virkamiestoiminta on mielivaltaista, viranomaistoiminta kyseenalaista, lakia ei noudateta, lapsia ja vanhuksia jätetään heitteille…
Puhutaan vaikka lastensuojelusta tai ikäihmisten hoidosta, niin periaate on, että pärjää yksin tai kuole. Käy sääliksi ihmisiä, jotka joutuu elämään tällaisissa ”olosuhteissa”. - Anonyymi
Eiköhän niitä ilkeitä ihmisiä ole joka paikassa Suomessa. Varsinais-suomessa ollaan kaksnaamaisia, Pohjanmaalla ollaan ylimielisiä Suomea puhuvia kohtaan,samoin rantaruotsissa. Helsingin seudulla ei nähdä edes eteensä, törmäillään. Lappalaiset ovat kovia kehumaan itseään, rehvakkaita. Savolaiset hitaasti puhuvia hihittelijöitä,Karjalaiset , avoimia ja sosiaalisia . Puhuvat vaan välillä ennenkuin ajattelevat.
- Anonyymi
Kerropas vielä missä olet nähnyt niitä karjalaisia?
Oletko paljonkin matkaillut itärajan takana? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerropas vielä missä olet nähnyt niitä karjalaisia?
Oletko paljonkin matkaillut itärajan takana?Raja meni kiinni. Ei pääse.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raja meni kiinni. Ei pääse.
Ei täällä mitään karjalaisia ole. On lähinnä aikoinaan karjalaisten maille tulleita savolaisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei täällä mitään karjalaisia ole. On lähinnä aikoinaan karjalaisten maille tulleita savolaisia.
Haluatko tehdä trumpit ja muuttaa Pohjois-Karjalan Pohjois-Savoksi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Haluatko tehdä trumpit ja muuttaa Pohjois-Karjalan Pohjois-Savoksi?
Paremminkin kävisi Itä-Savo, mutta Sudeetti-Savokin kelpaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paremminkin kävisi Itä-Savo, mutta Sudeetti-Savokin kelpaa.
Mutta siihen asti olkaamme ylpeästi...:
Pohjois-Karjalaisia!!!
- Anonyymi
Älä tee sitä virhettä että muutat!
- Anonyymi
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/41994de6-8577-4d3c-9df4-bb800601081b
https://yle.fi/a/3-10997521
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008520346.html
https://stat.fi/tietotrendit/artikkelit/2022/koulutustaso-on-noussut-kaikkialla-suomessa-alueelliset-erot-silti-suuria
https://www.isonet.fi/julkaisut-ja-materiaalit/isoblogi/2023/mika-mattaa-ita-suomessa
https://yle.fi/a/3-8685644 - Anonyymi
Mitäs tekemistä joensuulaisilla on Karjalaisten kanssa? Savolaiset sukujuuret löytyy lähes kaikilta jos sukua aletaan tutkimaan.
- Anonyymi
Karjalaisille on ominaista takakierous, joka jännittää henkisen jousen sekunneissa. Silloin aito tai teeskennelty hyväntuulisuus kimmahtaa äkisti äärimmäiseen vittupäisyyteen.
Karjalainen kateus on myös omassa luokassaan. Täällä osataan kadehtia jopa ihan tavallisia asioita ja saada niistä käsittämättömät kilarit, jotka pilaavat oman elämän.- Anonyymi
Ei täällä ole mitään KARJALAISTA vittumaisuutta eikä kateutta, vaan ihan tyylipuhdasta SAVOLAISTA vittumaisuutta ja kateutta, ihan samaa kuin Kainuussakin.
Erään määritelmän mukaan Savolaisuus on lupsakkuuteen verhottua vittumaisuutta.
Lukekaahan Pohjois-Savon, -Karjalan ja Kainuun asutushistoriaa, sieltä selviää mitä väkeä täälläkin oikeasti on.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.475129- 773408
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.3202098Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2651865Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1151719Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain531306Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ951259- 701212
Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1331177Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht2801137