Ostin uuden Tohatsu 6 heppasen perämoottorin. Siinä on lisävarusteena virran ulosotto. Nyt kysyisin. Onko tämä vaikea laittaa itse paikalleen? Mitä maksaa ja mistä mahtaa saada?
Virran ulosotto
13
5284
Vastaukset
- Yammu-setä
Eiköhän siinä sitten ole valmiina tulpalla peitetty reikä ja liittimet kopan sisällä. Ei siis pitäisi olla vaikeaa. Mutta pitää ottaa huomioon että ulosotosta saatava sähkö on todennäköisesti vaihtovirtaa ja jännite vaihtelee kierrosluvun mukaan. Ilman tasasuuntausta ja jännitteen säädintä sähkö käy lähinnä valaistukseen ja silloinkin on syytä käyttää 24 V polttimoa.
- asiaan pereht.
Tohatsun lisävarusteita saa Tohatsu-jälleenmyyjiltä.
Se mitä osia tarvitset, riippuu siitä mihin virtaa tulet käyttämään. Tuon tehoisessa latausteho potentiaali on jotain 5 amppeeria/12 volttia luokkaa.
Eli, jos tarvitset vain kulkuvalolle virtaa, ja sieltä tulee kaksi johtoa/ kaksinapainen pistorasia, niin voit kytkeä suoraan 12 voltin polttimon koska niihin voi kytkeä vaihtovirtaa ja se on sillä ok.
Jos taas siellä on kolme johtoa sisäpuolella kytkemättä, niin sinun tulee selvittää mihin niistä kytket polttimon polttimot, ja sekin riippuen siitä käytätkö puolet tästä vaihtovirta AC virrasta eli 30 w vai kaikki virrat, joka siis 5 amp eli 60 wattia.
Jos taas haluat ladata akkua, tai käyttää virtaa radioihin, navigaattoreihin ja luotaimiin ym. , niin tarvitset kaksi asiaa:
Tasasuuntaajan ja latausreleen.
Tasasuuntaajalla muunnat siis tämän AC vaihtovirran tasavirraksi DC:ksi.
Se on vielä kuitenkin jalostettava, koska se on testausteni mukaan 8-38 volttista "raakavirtaa". Sen kun kytkee akkuun, niin akun räjähtäminen tai happojen purskahtaminen minimissäänkin on edessä.
Tämä jalostetaan laittamalla siihen latausrele, joka pitää huolen ettei johdoista tule akuille mitään yli 14 volttia.
Akulta sitten otetaan laitteille turvallista virtaa. Jos menet ja kytket jonkin laitteen sellaisenaan AC raakavirtaan, niin voit vilkuttaa laitteelle hyvästit.
Näitä osia myydään kovimpaan hintaan tietenkin venetarvikeliikkeissä. Ovelammat soveltaa aurinkopaneelin osia ja tilaa halvalla saksasta/kiinasta
vielä ovelammat tinaavat komponenteista muutamalla eurolla itse nämä tarvikeliikkeen 80-150 euron osat. - Virtooo
Tarkoitus on ladata akkua ja ottaa siitä (akusta) tupakkatöpselillä virtaa. Kaikuun, tietsikkaan, kännykkään ja invertterillä akkukoneeseen. Ja ties vielä mihin. Homma on toiminut aikasemmilla sähkökäynnisteisillä koneilla hyvin.
Osat siis saa Ruotsalaisten romukaupoista? Kunhan saan jonkun hituvirtamiehen kiinni, niin ei muuta kun töihin.
Kiitos valaisevista vastauksista.- miettikää ny
Eli tarvitset ensiksikin akun, johon sitä virtaa alat varastoimaan.
On paljon miellyttävämpää ladata akku kotona seinästä, kuin alkaa huudattaa tuupparia tuntitolkulla, kun se ei tyhjäkäynnillä lataa oikeastaan mitään. Muutamalla kympilla saa akun (30 amp) jota on kevyt kanniskella kotiin kerran pari kesässä ladattavaksi. Akku latautuu aurinkopaneeleillakin sillä aikaa kun et sähköä käytä ja ääneti. Noi jälkiasennus systeemit ovat pelle hommia, ei kannata ostaa satasen vehkeitä akun lataukseen, kun seinälaturin saa 20€. - asiaan pereht.
miettikää ny kirjoitti:
Eli tarvitset ensiksikin akun, johon sitä virtaa alat varastoimaan.
On paljon miellyttävämpää ladata akku kotona seinästä, kuin alkaa huudattaa tuupparia tuntitolkulla, kun se ei tyhjäkäynnillä lataa oikeastaan mitään. Muutamalla kympilla saa akun (30 amp) jota on kevyt kanniskella kotiin kerran pari kesässä ladattavaksi. Akku latautuu aurinkopaneeleillakin sillä aikaa kun et sähköä käytä ja ääneti. Noi jälkiasennus systeemit ovat pelle hommia, ei kannata ostaa satasen vehkeitä akun lataukseen, kun seinälaturin saa 20€.Nii-in, tiivistetysti: läppäri, 12 v pistoke kojetaulussa, 12 v akku, latausrele, tasasuuntaaja, ja kysyjän tohatsu, kuten yllä neuvoinkin.
Akku latautuu aina kun moottorilla ajetaan. Ei sitä kukaan tyhjäkäynnillä tai kaasu pohjassa huudata satamassa tuntikausia. Onko sinun "miettikää ny" veneilysi sellaista ? aijaa....
aurinkopaneelit ovat vitsi suomen pilvisessä kesässä eivätkä ainakaan rahan värti. en laskisi mitään niiden varaan.
moottorilatauksen jälkiasennussysteemeissä ei ole mitään pellehommaa, vain johtoja, pistokkeita, haponkestäviä kiinnitysruuveja ja tervettä järkeä. Kotona latailu alkaa kypsyttämään kyllä kun sen akun joutuu raahaamaan rannasta, laiturille, autolle, talolle, ja takaisin. - miettisitte ny....
asiaan pereht. kirjoitti:
Nii-in, tiivistetysti: läppäri, 12 v pistoke kojetaulussa, 12 v akku, latausrele, tasasuuntaaja, ja kysyjän tohatsu, kuten yllä neuvoinkin.
Akku latautuu aina kun moottorilla ajetaan. Ei sitä kukaan tyhjäkäynnillä tai kaasu pohjassa huudata satamassa tuntikausia. Onko sinun "miettikää ny" veneilysi sellaista ? aijaa....
aurinkopaneelit ovat vitsi suomen pilvisessä kesässä eivätkä ainakaan rahan värti. en laskisi mitään niiden varaan.
moottorilatauksen jälkiasennussysteemeissä ei ole mitään pellehommaa, vain johtoja, pistokkeita, haponkestäviä kiinnitysruuveja ja tervettä järkeä. Kotona latailu alkaa kypsyttämään kyllä kun sen akun joutuu raahaamaan rannasta, laiturille, autolle, talolle, ja takaisin.En suosittele ainakaan ajon aikana jolloin akku latautuu, ottamaan elektronisille laitteille siitä ilman mitään ylijännitesuojausta virtaa. Voihan olla ettei tule mitään virtapiikkejä, mutta kuitenkin ihan turhaa leikkimistä, kun nykyään on muita helppoja turvallisia ratkaisuja.
Pieni hyytelöakku 7,2 AH Pit. 20 cm kork. 10 cm lev. 6 cm hinta 25 € kestää kaiulla kauden 1-2 latauksella. Läppärin oma akku kestää myös muutamia tunteja ja ottaa sitten hyytelöakusta virtaa jos tarvitsee, eikä niitä yleensä muutenkaan veneisiin kannata jättää, vie ladattavaksi kotiin.
Jotkut käyttävät akkuporakoneen akkuja, tuovat repussa eväiden mukana ladatut akut kotoaan. Että leikit leikkinä. - asiaan pereht.
miettisitte ny.... kirjoitti:
En suosittele ainakaan ajon aikana jolloin akku latautuu, ottamaan elektronisille laitteille siitä ilman mitään ylijännitesuojausta virtaa. Voihan olla ettei tule mitään virtapiikkejä, mutta kuitenkin ihan turhaa leikkimistä, kun nykyään on muita helppoja turvallisia ratkaisuja.
Pieni hyytelöakku 7,2 AH Pit. 20 cm kork. 10 cm lev. 6 cm hinta 25 € kestää kaiulla kauden 1-2 latauksella. Läppärin oma akku kestää myös muutamia tunteja ja ottaa sitten hyytelöakusta virtaa jos tarvitsee, eikä niitä yleensä muutenkaan veneisiin kannata jättää, vie ladattavaksi kotiin.
Jotkut käyttävät akkuporakoneen akkuja, tuovat repussa eväiden mukana ladatut akut kotoaan. Että leikit leikkinä.Heheh! mielenkiintoinen kuumorintaju tällä "miettisit ny" nimimerkillä. Alkaa olla viitteitä sirkus-tai stand up koomikon taustasta tuollaisilla jutuilla, veneilystä et vaikuta tietävän yhtään mitään, vielä vähemmän virta-asioista.
Hyytelöakku kestää 2 latauksella kaiussa kesän, porakoneakkuja repussa, virtapiikkejä lataussäädetyssä akussa ?
Ensinnäkin, itselläni oli ilman latausta kakkosveneessäni viime kesän 9 amppeerinenakku. Sitä oli ladattava useita kertoja kuussa, ja lopulta, sopivasti takuun päättymisen jälkeen akku meni pilalle eikä pitänyt virtaa lainkaan
toiseksi, porakoneen akkujen kytkeminen jos joku on leikkimistä. Tämä ei lienee kaipaa mitään tarkennusta miksi.
Kolmanneksi, mitään virtapiikkejä ei lataussäätimellä varustettuun akkukytkentään tule, piste.
Ai niin, keskiverto läppärin akun kesto, siinä 2-4 tunnin luokkaa että sillä ei pitkälle pötkitä, ainakaan merioloissa jossa matkat pitkiä.
niin että kyllä veneessä on toivottavaa olla latausmekanismi ja pieni akku (mieluiten yli 20 ah) , joka takaa virran saatavuutta aina ja kaikkialla, amen. - Hei ! miettikää ny
asiaan pereht. kirjoitti:
Heheh! mielenkiintoinen kuumorintaju tällä "miettisit ny" nimimerkillä. Alkaa olla viitteitä sirkus-tai stand up koomikon taustasta tuollaisilla jutuilla, veneilystä et vaikuta tietävän yhtään mitään, vielä vähemmän virta-asioista.
Hyytelöakku kestää 2 latauksella kaiussa kesän, porakoneakkuja repussa, virtapiikkejä lataussäädetyssä akussa ?
Ensinnäkin, itselläni oli ilman latausta kakkosveneessäni viime kesän 9 amppeerinenakku. Sitä oli ladattava useita kertoja kuussa, ja lopulta, sopivasti takuun päättymisen jälkeen akku meni pilalle eikä pitänyt virtaa lainkaan
toiseksi, porakoneen akkujen kytkeminen jos joku on leikkimistä. Tämä ei lienee kaipaa mitään tarkennusta miksi.
Kolmanneksi, mitään virtapiikkejä ei lataussäätimellä varustettuun akkukytkentään tule, piste.
Ai niin, keskiverto läppärin akun kesto, siinä 2-4 tunnin luokkaa että sillä ei pitkälle pötkitä, ainakaan merioloissa jossa matkat pitkiä.
niin että kyllä veneessä on toivottavaa olla latausmekanismi ja pieni akku (mieluiten yli 20 ah) , joka takaa virran saatavuutta aina ja kaikkialla, amen.Kyllä nyt tunti pornosivuilla pitäisi riittää "nyrkki Kyllikille".
Kuka halvattu lähtee mertaedemmäs kalaan 6 hp sella koneella ?
Itellä on kummassakin veneessä 70 Ah akut, mutta ne onkin startilla varustettuja, joten akun koko on ymmärrettävää.
Mutta kun 6 hp vispilään aletaan laitella kaiken maailman lataus vehkeitä, jotka eivät lataa akkua kuin kunnon kierroksilla, ollaan pahasti hakoteillä.
Mutta kautta aikojen näitä pelottomia pellejä on ollut, ja sikiää näköjään lisää päivittäin.
- Virtoooo
Vesillä olen useita viikkoja yhteen putkeen. Siksi tarvitsen latinkia.
Aikasemmin ollut 15-20 heppasia sähkökäynnistys koneita, nou roplems!- älä enää mieti
Olisit heti sen kertonut, luulin että kierrät päiväseltään vain lähivesiä, tai lähisaarien taakse, pois eukon näköpiiristä.
Ei muuta kuin 60-70 Ah akku paattiin ja latauslaite toimimaan.Et välttämättä mitään latausrelettä tarvitse, ellei ole paketin mukana, lataus on sen verran rauhallista että et saa akkua kiehumaan vaikka päivän yhtämittaa pärisytät. Siksi valmistajat suosittelevat reilua min. 40Ah akkua että on varaa mihin tavaraa mahtuu.
Jos kerran viikkotolkulla meinaat yhtämittaa reissata, on paras olla iso astia sähkölle ettei tarvitse keskellä yötä alkaa konetta huudattaa, kun läppäristä "filmejä" tsiikailet.
- Virtoooooo
Juu Kiitti! Tabloitti on tietenkin navigointiin. ( Eukko luulee että pornoon)Akkuporalla on mukava rakennella laittomia kalamajoja. Kamera tarvii ja kännykki virtaaa.
Kaiku on päällä aina, ajoa noin 2-6h päivä.
Sähöä tarvii muutkin kuin Targa kuskit. Vitsi, vitsi... - Anonyymi
Mite on virta riittänyt?
Tohatsusta katkesi kampiakseli, laittoivat takuuseen uuden. - Anonyymi
Taas on uusi Tohatsu 6hv. Ostin 40w aurinko panelin.
Hyvin on virta riittänyt, lataan 2 virtapankkia ja kaikun akun heti asmutuimaan.
Olen ollut vasta 4 viikkoa vesillä, mutta jo nyt voin sanoa että hiljasta on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä712388Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721782Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on711460Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461447Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2551425- 831252
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3801222Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421215- 1281185
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3441156