Omituinen uni...

Näin unta, että näin unta. Olin kirjoittamassa tänne juuri romaania, mutta näköjään painoin tuota poistamismerkkiä ja hyppäsin historiassa taaksepäin. -.- Sinne meni kaunis tarinani unestani. Uni oli jotenkin hyvin selkeä ja pystyin ajattelemaan hyvin selkeästi! Onko kukaan nähnyt vastaavaa, että näkee unta näkevänsä unta? :D

19

151

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinetti

Joskus joo. Muun muassa uni oli unessa looginen (Minut kidutettiin hengiltä) mutta herätessäni en tajunnut kaikkia faktoja tai voinut sovittaa niitä yhteen.

• En tiedä, mutta jos tajuat unessasi olevasi unessa, niin voit ottaa unen hallintaasi ja tehdä käytännössä mitä vaan.

• mutta...

Olisihan se kivaa tehdä mitä haluaa, mutta unessa ei koskaan tajua olevansa unessa!

• "En tiedä, mutta jos tajuat unessasi olevasi unessa, niin voit ottaa unen hallintaasi ja tehdä käytännössä mitä vaan. "
      Sitä se taisi juuri ollakin, mutta minulla on usein taipumus herätä unesta, jos tiedän sen olevan totta. Ärsyttävintä oli se, että unen uneni jälkeen en oikein muistanut sitä, että nukuin ja sitten en tietenkään pystynyt määräilemään mitään, muistaakseni.

Oikeastaan olen useinkin huomannut, että olen unessa, mutta silloin usein aina herään. Jopa tänäänkin en oikeastan ehtinyt paljoa untani säätelemään. Unessani pystyin juoksemaan tosi helposti. Pystyisipä oikeasti.

Kun nukahdin unessani, tiesin olevani unessa, mutta kun heräsin unen unestani pelkkään uneen, luulin sen olevan totta mutta se ei niin ollutkaan. Jännä uni. Oikeastaan tämä on ensimmäinen kertani, kun olen tuollaisen nähnyt koko 14. vuoden aikana! Toivottavasti ymmärsitte jotakin tekstistäni.

• Eräs trotskilainen

Sie sait minut innostumaan uudestaan selkounista. Selkounien näkemistä ja hallitsemista voi siis harjoitella. Selkounia alkaa saamaan helpommin, jos alkaa kiinnittämään huomiota uniin. Kannattaa pitää unipäiväkirjaa, ja tehdä itselleen todellisuustestejä, (esim. laskee sormiensa määrän, katsoo kelloa kaksi kertaa peräkkäin...) jotta saisi tietää, onko oikeasti unessa. Mie aion kokeilla nyt parin viikon ajan, ja raportoida tulokset tänne.

Näin muuten itsekin pari kuukautta sitten todella oudon unen. Unen alussa katsoin sukulaisteni kanssa ruotsinkielistä elokuvaa, jonka aikana he miettivät, mikä on 'runkkari' ruotsiksi. Sitten olin yht'äkkiä itse osa elokuvaa, ja puhuin itsekin ruotsia, mutten ymmärtänyt omaa puhettani, vaan jouduin lukemaan sen alalaidan suomenkielisistä teksteistä, mikä oli sinänsä omituista, sillä yleensä en pysty lukemaan unessa.

Olin elokuvan päähenkilö, hiukan todellista itseäni vanhempi poika, jolla oli mielenterveyshäiriöistä kärsivä sisko, jonka isäni halusi tappaa. Yhdessä vaiheessa istuin keinumassa jonkun tytön kanssa, jonka tunsin unessa mutten oikeassa elämässä, ja ilmeisesti runkkasin (kyllä vain :/) samalla. En kuitenkaan muista tunteneeni fyysisesti mitään erityistä, joten uni taisi olla siltä osin melko heikkolaatuinen.

Hah, syyttäkää alitajuntaani.

• 16+12

Mä oon monesti nähny unta, että nään unta :p Sit oon voinu selittääkin siinä unessa sen unen unen loppumisen jälkeen jolleki ihmiselle, millasta unta juuri näin. Ton päätteeksi on joskus hieman outoa kyl herätä :p Joskus oon myös saanu avattuu silmät, koska tiedostin näkeväni unta, joka oli "niin tyhmä, että halusin herätä".En tie, kauanko koitin avata silmiäni, mutta muistan vieläkin unen läpi, miten vaikeelta tehtävältä se siinä nukkuessa tuntu, kuin luomet ois painanu kymmenii kiloja.

• kurpizza_

Näettekö te unet värillisinä? Kaikki eivät kuulemma näe...

Kerran näin unta, jossa heitin yhtä luokkani oppilasta kirjalla naamaan. Tunsin unen läpikin, kuinka hymyilin onnellisena. Aamulla herätessäni olin oikein ylpeä itsestäni.

Toinen uni liitttyi suolistoon. Näin sen pari päivää sitten. Siihein liittyivät pommitukset ja koulu. Siinä taisi olla myös suurin osa vakkareista, vaikken muistakaan mitään. Vain sellainen olo. Muistan, että Ocean (vaalea tukkainen minun unessani.) selitti joirtain sääntöjä ja täällä olevia ihmisiä. Sitten se antoi minulle jonkin paperin, johon oli lueteltu vakkareiden nimiä. Lopussa muistan Oceanin osoittaneen joitain poikaa väkijoukossa ja sanonut:
      "En minä tiedä tuon nimeä. Se on vain joku tyyppi." Ja minä ajattelin jokutyypin saaneen nimensä sen mukaan. XD Siinä minun selkein ajatus... Yleensä ajattelen jotain, mutten muista enään mitään herätessäni. Vaikea sanoa.

Ehkä vähemmän suolistossa oloa? Njaah... Liian hauskaa...

• Pitkien viestien erikoisasiamies täällä taas. Sorruin sitten tekemään romaanin. Pitäisi ehkä nukkua enemmän ja kirjoittaa vähemmän...

Mielenkiintoinen kysymys. En ole ollenkaan varma ovatko uneni värillisiä, mutta kyllä minä tiedän minkä värisiä ne ovat. Toiset unet ovat kakanruskeita, jotkut taas teollisen vihreitä. On myös syvää luonnollista vihreää. Tässä kohtaa lienee selvää, etten näe juurikaan hyviä unia, muistan vain painajaiset. Yksi niistä oli ehdottomasti räikeän pinkki. Enimmäkseen siis kuitenkin muistan juurikin ruskeita, vihreitä ja siniharmaita painajaisia. En ole ollenkaan varma _näenkö_ värejä unissani, mutta tiedän kuitenkin minkä värisiä olennaiset osat olivat.

Käykö teille koskaan niin, että ette ole varmoja oletteko nähneet jonkin asian, mutta tiedätte, että se oli siinä tai tietynlainen (niin kuin se väri)? Tosi omituista kun tietää asioita, mutta ei ole ollenkaan varma siitä, miten. Mulla on pää täynnä tietoa, jonka lähteestä ei ole harmainta aavistusta, mutta tiedän sen olevan oikein siitä huolimatta.

Tuo tietäminen menee kyllä migreenin kanssa äärimmilleen, koska joskus kohtaus vie näön kokonaan, mutta jälkikäteen silti tiedän mitä näin. En koskaan varsinaisesti nähnyt esimerkiksi tuolia, jolle minut talutettiin istumaan kohtauksen tultua, mutta silti tiedän tasan tarkkaan millainen se oli vaikka aivot olivat siinä istuessa täysin tiltissä.

Oikeastaan en olekaan varma, näenkö unissa mitään. Kaikki on ikään kuin käsitteitä, tiedän miten asiat unessa ovat, mutta ei se varsinaisesti näkemistä ehkä ole vaikka pystyisinkin elävimpien unien maisemat vaikka piirtämään. Tai pystyisin jos osaisin piirtää :D Minä en siis kykene ajattelemaan kuvina, joten ehkä tuosta syystä sitten en välttämättä näe unissakaan mitään kun aivoni eivät vain toimi niin. Mielikuvaharjoitukset ovat aina olleet tuskaa. Minä vain en saa sitä kuviteltua vannetta eteeni hiekkarannoista nyt puhumattakaan.

• Eräs trotskilainen
        santiny kirjoitti:

Pitkien viestien erikoisasiamies täällä taas. Sorruin sitten tekemään romaanin. Pitäisi ehkä nukkua enemmän ja kirjoittaa vähemmän...

Mielenkiintoinen kysymys. En ole ollenkaan varma ovatko uneni värillisiä, mutta kyllä minä tiedän minkä värisiä ne ovat. Toiset unet ovat kakanruskeita, jotkut taas teollisen vihreitä. On myös syvää luonnollista vihreää. Tässä kohtaa lienee selvää, etten näe juurikaan hyviä unia, muistan vain painajaiset. Yksi niistä oli ehdottomasti räikeän pinkki. Enimmäkseen siis kuitenkin muistan juurikin ruskeita, vihreitä ja siniharmaita painajaisia. En ole ollenkaan varma _näenkö_ värejä unissani, mutta tiedän kuitenkin minkä värisiä olennaiset osat olivat.

Käykö teille koskaan niin, että ette ole varmoja oletteko nähneet jonkin asian, mutta tiedätte, että se oli siinä tai tietynlainen (niin kuin se väri)? Tosi omituista kun tietää asioita, mutta ei ole ollenkaan varma siitä, miten. Mulla on pää täynnä tietoa, jonka lähteestä ei ole harmainta aavistusta, mutta tiedän sen olevan oikein siitä huolimatta.

Tuo tietäminen menee kyllä migreenin kanssa äärimmilleen, koska joskus kohtaus vie näön kokonaan, mutta jälkikäteen silti tiedän mitä näin. En koskaan varsinaisesti nähnyt esimerkiksi tuolia, jolle minut talutettiin istumaan kohtauksen tultua, mutta silti tiedän tasan tarkkaan millainen se oli vaikka aivot olivat siinä istuessa täysin tiltissä.

Oikeastaan en olekaan varma, näenkö unissa mitään. Kaikki on ikään kuin käsitteitä, tiedän miten asiat unessa ovat, mutta ei se varsinaisesti näkemistä ehkä ole vaikka pystyisinkin elävimpien unien maisemat vaikka piirtämään. Tai pystyisin jos osaisin piirtää :D Minä en siis kykene ajattelemaan kuvina, joten ehkä tuosta syystä sitten en välttämättä näe unissakaan mitään kun aivoni eivät vain toimi niin. Mielikuvaharjoitukset ovat aina olleet tuskaa. Minä vain en saa sitä kuviteltua vannetta eteeni hiekkarannoista nyt puhumattakaan.

Minulla on juuri päinvastoin. Mie muistan kaiken kuvina, en niinkään käsitteinä. Varhaisimmat muistonikaan eivät ole tekstiä, vaan kuvien välähdyksiä, kuten myös useimmat uneni. Saatan muistaa sadusta jonkin yksityiskohdan ja nähdä sen mielessäni tarkasti, mutta unohtaa kaiken muun. Tai sitten saatan muistaa kaiken sanasta sanaan, mutten osaa hahmottaa kokonaisuutta.

• Minä olenkin ilmeisesti ainoa täällä, joka näkee selkounia, muttei herää. Ikävä kyllä aina, kun näen selkounta, niin ehdin tehdä vain vähän asioita ja sitten taas unohdan näkeväni unta ja selkouni menee pois. Kerran minä vain viskoin ihmisiä randomilla ympäriinsä ja kerran kokeilin lentämistä, joka oli yllättävän vaikeaa jopa unessa.

• Minä en aina herää selkounen näkemiseen. Olen nähnyt kolme "toimivaa" selkounta.
        Ensimmäisessä olin myöhästynyt bussista ja kävelin kotiin, kun yhtäkkiä tajusin (en muista miten) näkeväni unta. Silloin uni alkoi heikentyä, joten kaikki voimani kuluivat siihen keskittymiseen. Kotiin päästyäni en saanut ovea auki, koska lukko oli väärässä paikassa, joten aloin ajatuksen voimalla siirtää sitä. Sitten heräsin.
        Toisessa en olisi automaattisesti herännyt. Tiesin heti aluksi olevani unessa ja maailma oli erittäin selkeä. Tunnelma kuitenkin oli niin pelottava, että herätin itseni.
        Kolmannessa olin herännyt kesken unen ja nukahdettuani uudestaan sama uni jatkui ja tajusin heti, että olen unessa. En kuitenkaan ehtinyt tehdä juuri mitään, ennen kuin heräsin johonkin todellisen maailman ärsykkeeseen.

• Eräs norjalainen

Olen panoseuraa vailla.

• "Näettekö te unet värillisinä? Kaikki eivät kuulemma näe... "
      Minä ainakin näen. En muuten ole tiennyt sitä, että jotkut eivät unia nähdessään näe värejä. Minäkin ehdin tehdä vähän asioita selkounia nähdessäni, tai ehkä juuri ja juuri yhden asian. Sitten silmät jotenkin automaattisesti aukenevat.

• Jos minä en halua herätä vielä, niin joskus onnistun palautumaan uneen esittämällä hetken aikaa itselleni näkeväni yhä unta. Pidän vaan silmät kiinni ja hengitän samalla tavalla, kuin nukkuessani ja saatan pian nukahtaa.

• Tarpeeksi väsyneenä on kiva heikentää todellisuudentajuaan. Jonkin aikaa mietiskeltyäsi et enää tiedä, näitkö unta, vai keksitkö muuten vaan äsken oudon tapahtumasarjan, josta saisi vaikka romaanin.
      Ihannetapauksessa ei enää erota totuutta kuvitelmasta. Vähän kuin olisi aineissa...

• Eräs norjalainen

Olen panoseuraa vailla.

• "Tuo tietäminen menee kyllä migreenin kanssa äärimmilleen, koska joskus kohtaus vie näön kokonaan, mutta jälkikäteen silti tiedän mitä näin. En koskaan varsinaisesti nähnyt esimerkiksi tuolia, jolle minut talutettiin istumaan kohtauksen tultua, mutta silti tiedän tasan tarkkaan millainen se oli vaikka aivot olivat siinä istuessa täysin tiltissä."
      Silmäsi lähettivät tiedon aivoillesi, jotka eivät kyenneet analysoimaan tietoa, mutta tallensivat sen muistiin.

• Sinetti

Jee. Joskus tiedän olevani unessa, ja voin kontrolloida unen asioita. Näin ei kyllä käy usein, mutta se on kivaa. Samalla pelkään koko ajan että herään, sillä uni ei ole silloin enää kovin syvää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      93
      4740
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      85
      4099
    3. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      167
      4077
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      116
      2668
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      136
      2623
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2187
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      2077
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      226
      1860
    9. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      88
      1729
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1727
    Aihe