Meille kerrottiin, että uskossaan katkeroituneiden kirjoituksia ei kannata netistä lukea. He ovat eksyttämässä uskovaisia ulos elävästä uskosta.
Itse kuitenkin olen päättänyt toimia toisin, sillä minun uskoani eivät katkeroituneiden ihmisten kirjoitukset horjuta. Pikemminkin saatan nauraa niille, vaikka ite ihmisille en halua nauraa.
Parasta viihdettä, mitä ite vanhoillislestadiolaisena nuorena olen saanut, on Vuokko Ilolan blogi-kirjoitukset Kotimaa24-sivustolla. Hän saa uskomme näyttämään ihan toisenlaiselta, millaisena itse tämän näen. Hän osaa käyttää hauskoja sanavalintoja niin, että tämä liikkeemme vaikuttaisi hyvinkin tyhmältä. Kirjoituksissa kuultaa voimakas katkeruus. Olen repeillyt hänen kirjoituksiaan lukiessa ja tiedän, enkä ole ainut. Tiedän muitakin vl:iä, jokta ovat nauraneet niille kirjoituksille. Esimerkiksi kirjoitus "Kaikki johtuu Systeemistä", kirvoitti mahtavat naurut. Tervehtimisestä kertova kirjoituskin sai minut nauramaan.
Kiitos Vuokko Ilola, kun jaksat kirjoituksillasi viihdyttää meitä :D
Vuokko Ilolan blogi. Hauskaa viihdettä :)
169
2851
Vastaukset
- Abcdefghijklmnopqrst
Niihän sitä sanotaan että ei niitä kannata lukea, koska pelätään että ihmiset tajuaa mikä vl-opeissa mättää. Ja niinku vuokko sano yhessä kommentissa ettei noita voi tajuta semmonen joka ei oo kokenu samaa! Arvostan Vuokkoa! Suosittelen muillekki Vuokon blogeja, niihin on erittäin helppo samaistua!
- Jelina.
No se Vuokon kertoma kristillisyys on ihan jotain muuta, mihin ite oon tottunut. Itsekin olen vanhoillislestadiolainen, käynyt runsaasti seuroissa, lukenut kristillisyytemme kirjoja yms. mutta tuota Vuokon kuvailemaa vanhoillislestadiolaisuutta en koe tutuksi. Ikään kuin se puhuisi ihan jostain muusta lahkosta, johon se kyllä sopivasti laittaa sekaan jotain tuttuakin. Hän siteeraa SRK:n kirjoja, mutta tulkitsee ne ihan nurinkurisesti ja sekös minua myös huvittaa. En naura Vuokolle itselleen, vaan niille hänen kirjoituksilleen.
- pöhölö
Jelina. kirjoitti:
No se Vuokon kertoma kristillisyys on ihan jotain muuta, mihin ite oon tottunut. Itsekin olen vanhoillislestadiolainen, käynyt runsaasti seuroissa, lukenut kristillisyytemme kirjoja yms. mutta tuota Vuokon kuvailemaa vanhoillislestadiolaisuutta en koe tutuksi. Ikään kuin se puhuisi ihan jostain muusta lahkosta, johon se kyllä sopivasti laittaa sekaan jotain tuttuakin. Hän siteeraa SRK:n kirjoja, mutta tulkitsee ne ihan nurinkurisesti ja sekös minua myös huvittaa. En naura Vuokolle itselleen, vaan niille hänen kirjoituksilleen.
Miksi et laita hänelle sähköpostia ihan omalla nimelläsi? Täällä vain takanapäin haukut blogistia.
- Mielikuvitusolento
pöhölö kirjoitti:
Miksi et laita hänelle sähköpostia ihan omalla nimelläsi? Täällä vain takanapäin haukut blogistia.
- "jotka meistä läht..
pöhölö kirjoitti:
Pöhölö kysyi, miksi ei laiteta sähköposatia Vuoklle itselleen, vaan täällä " haukutaan"..
Eiköhän se syy taida olla siinä, että Vuokko käyttää surutta hyväkseen blogissaan,kirjoituksissaan saamansa palautetta, vaikka se olisi tarkoitettu kahdenväliseksi..
Sekin palaute sitten käännetään Vuokon taitavalla ohjauksella hyvin erinäköiseksi, kuin mitä palautteen antaja on kenties tarkoittanut.
Eli sitä käytettän aseena vl:ä vastaan.
Tämänhän on jokainen pitempään ao. kirjoituksia seurannut nähnyt.
Viimeisessäkin blogissa oli taas humoristisia sanoja Vuokolta. Esim. väitteensä ,että ASIASTA saa ja pitääkin puhua, ei hän puhu henkilöistä, jne..
Oma hauskuus oli myös siinä, kun hän hyökkää erästä monien muiden mielestä maltillista kirjoittajaa kohtaan sanoin:
" Ja minä kysyn sinulta Jorma, että mikä sinä olet määrittelemään sitä, milloin mistäkin asiasta puhutaan oikealla tavalla? Itse olet harvoin osoittanut hyvää keskustelutaitoa ja usein olet jonkun kimpussa ja vääntämässä pelkkä vääntämisen ilosta asioista. Alan kyllästyä taas tähän. Sinä pilaat hyvät keskustelut ASIOISTA käymällä jatkuvasti keskustelijoiden kimppuun.
Ole ystävällinen ja yritä keskustella asioista, EI IHMISISTÄ! "
( ja J. Tynkkynen tietysti heti peesaa Vuokkoa taustalla viesteillään, heh, heh)
Kun nämä lainatut lauseet/ peili laitettaisiin Vuokon kasvojen eteen, mitähän se peili silloin näyttäisi ?
Itsekukin Vuokon herjauksia lukenut vastatkoon mielessään itselleen.
Paljon, paljon muuta vielä raflaavampaa esimerkkiä löytyisi, mutta edellä oli pienet näytteet asenteesta ja tyylistään.
Moni kanssani miettii, kuinka voi itsensä kanssa olla sinut, kun jatkuvasti antaa sellaista väärää todistusta toisista, kuukaudesta,vuodesta toiseen.
Vakuuttelut hyvästä olosta ja rauhasta,vapaudesta kuulostavat todella ontoilta ao. kirjoituksia peilatessa.
Tätä ovat K-24:llä jotkut vl- liikkeen ulkopuolisetkin ihmetelleet.
Toki hänellä on fanittajansa myös palstalla, joiden hyvä tuntomerkki on, että useimmat heistä kirjoittavat vielä törkeäpää herjaa vl:stä kuin Vuokko - rtyujntjyb
"jotka meistä läht.. kirjoitti:
Pöhölö kysyi, miksi ei laiteta sähköposatia Vuoklle itselleen, vaan täällä " haukutaan"..
Eiköhän se syy taida olla siinä, että Vuokko käyttää surutta hyväkseen blogissaan,kirjoituksissaan saamansa palautetta, vaikka se olisi tarkoitettu kahdenväliseksi..
Sekin palaute sitten käännetään Vuokon taitavalla ohjauksella hyvin erinäköiseksi, kuin mitä palautteen antaja on kenties tarkoittanut.
Eli sitä käytettän aseena vl:ä vastaan.
Tämänhän on jokainen pitempään ao. kirjoituksia seurannut nähnyt.
Viimeisessäkin blogissa oli taas humoristisia sanoja Vuokolta. Esim. väitteensä ,että ASIASTA saa ja pitääkin puhua, ei hän puhu henkilöistä, jne..
Oma hauskuus oli myös siinä, kun hän hyökkää erästä monien muiden mielestä maltillista kirjoittajaa kohtaan sanoin:
" Ja minä kysyn sinulta Jorma, että mikä sinä olet määrittelemään sitä, milloin mistäkin asiasta puhutaan oikealla tavalla? Itse olet harvoin osoittanut hyvää keskustelutaitoa ja usein olet jonkun kimpussa ja vääntämässä pelkkä vääntämisen ilosta asioista. Alan kyllästyä taas tähän. Sinä pilaat hyvät keskustelut ASIOISTA käymällä jatkuvasti keskustelijoiden kimppuun.
Ole ystävällinen ja yritä keskustella asioista, EI IHMISISTÄ! "
( ja J. Tynkkynen tietysti heti peesaa Vuokkoa taustalla viesteillään, heh, heh)
Kun nämä lainatut lauseet/ peili laitettaisiin Vuokon kasvojen eteen, mitähän se peili silloin näyttäisi ?
Itsekukin Vuokon herjauksia lukenut vastatkoon mielessään itselleen.
Paljon, paljon muuta vielä raflaavampaa esimerkkiä löytyisi, mutta edellä oli pienet näytteet asenteesta ja tyylistään.
Moni kanssani miettii, kuinka voi itsensä kanssa olla sinut, kun jatkuvasti antaa sellaista väärää todistusta toisista, kuukaudesta,vuodesta toiseen.
Vakuuttelut hyvästä olosta ja rauhasta,vapaudesta kuulostavat todella ontoilta ao. kirjoituksia peilatessa.
Tätä ovat K-24:llä jotkut vl- liikkeen ulkopuolisetkin ihmetelleet.
Toki hänellä on fanittajansa myös palstalla, joiden hyvä tuntomerkki on, että useimmat heistä kirjoittavat vielä törkeäpää herjaa vl:stä kuin VuokkoMiksi valehtelet?
- Hdhdyvdhvyvdhygtscyc
Jelina. kirjoitti:
Ihan totta. Vuokolla on ihan oma maailmansa.
- 49+33
Jos joku naurattaa, on tuo jelinan aloitus!
- ei kirjaantunut.
Ei todellakaan naurata, olet negatiivisuuden ilmentymä, sinä et vain kykene käyttämään omia aivoja ja luulet että aina on joku *vuokko* ajattelemassa puolestasi, ellet ole se itse Vuokko tälläkin kertaa ;)
Palstalla on itsesi ja Vuokon lisäksi toki muitakin vakavasti mielisairastuneita entisiä lestadiuslaisia, jotka eivät pysty irrottautumaan vanhoillislestadiolaisuudesta, eikä Suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistysten kattojärjestöstä SRK:sta. Erityisen suurta tuskaa aivopestyille tuottaa heidän entisen oman sisaryhdistysten, siis rauhanyhdistysten keskusyhdistysten ehkäisyoppi. Kyseiset mielisairaat aivopestyt tollot haluaisivat rauhanyhdistysten keskusyhdistysten muuttavan ehkäisyopin sallivammaksi, kuten kondomin, kierukan, e-pillerin ja ääritapauksissa sterilisaation vapaamman käytön, muillekin kuin rikkaille ja uraa luovalle eliitille!
Kysynkin entisenä rauhanyhdistysten keskusyhdistysten laitapuolen kulkijana ja nykyisenä rappioalkoholistina, että tietääkö kukaan mihin muuhun nämä mielesairaat tarvitsevat SRK:ta? Mihin nämä aivopestyt tarvitsevat SRK:n ylipäänsä minkään tasoiseen ehkäisyyn? Miten joku ylipäänsä on riippuvainen sellaisesta mihin ei ole edes yhteydessä? No tiettyjä yhteyksiä lienee sairauden kautta, mut niiku muuten? Siis hei, eihän tervekään tarvitse ja rauhanyhdistysten keskusyhdistys lienee tarkoitettu terveille rauhanyhdistysten keskusyhdistysten synnyttäjille. Jos heillekään??
Mielisairautta on monenlaista. Tiivistäen se on kykenemättömyyttä elämään omien aivojen varassa. - Jäbäh
ei kirjaantunut. kirjoitti:
Ei todellakaan naurata, olet negatiivisuuden ilmentymä, sinä et vain kykene käyttämään omia aivoja ja luulet että aina on joku *vuokko* ajattelemassa puolestasi, ellet ole se itse Vuokko tälläkin kertaa ;)
Palstalla on itsesi ja Vuokon lisäksi toki muitakin vakavasti mielisairastuneita entisiä lestadiuslaisia, jotka eivät pysty irrottautumaan vanhoillislestadiolaisuudesta, eikä Suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistysten kattojärjestöstä SRK:sta. Erityisen suurta tuskaa aivopestyille tuottaa heidän entisen oman sisaryhdistysten, siis rauhanyhdistysten keskusyhdistysten ehkäisyoppi. Kyseiset mielisairaat aivopestyt tollot haluaisivat rauhanyhdistysten keskusyhdistysten muuttavan ehkäisyopin sallivammaksi, kuten kondomin, kierukan, e-pillerin ja ääritapauksissa sterilisaation vapaamman käytön, muillekin kuin rikkaille ja uraa luovalle eliitille!
Kysynkin entisenä rauhanyhdistysten keskusyhdistysten laitapuolen kulkijana ja nykyisenä rappioalkoholistina, että tietääkö kukaan mihin muuhun nämä mielesairaat tarvitsevat SRK:ta? Mihin nämä aivopestyt tarvitsevat SRK:n ylipäänsä minkään tasoiseen ehkäisyyn? Miten joku ylipäänsä on riippuvainen sellaisesta mihin ei ole edes yhteydessä? No tiettyjä yhteyksiä lienee sairauden kautta, mut niiku muuten? Siis hei, eihän tervekään tarvitse ja rauhanyhdistysten keskusyhdistys lienee tarkoitettu terveille rauhanyhdistysten keskusyhdistysten synnyttäjille. Jos heillekään??
Mielisairautta on monenlaista. Tiivistäen se on kykenemättömyyttä elämään omien aivojen varassa.Uskomatonta tämä vl:ien katkeruus ex-vl:iä kohtaan.
- aiv 1
Jäbäh kirjoitti:
Uskomatonta tämä vl:ien katkeruus ex-vl:iä kohtaan.
Siis hei, eihän tervekään tarvitse ja rauhanyhdistysten keskusyhdistys lienee tarkoitettu terveille rauhanyhdistysten keskusyhdistysten synnyttäjille.
- Jelina.
ei kirjaantunut. kirjoitti:
Mielisairautta on monenlaista. Tiivistäen se on kykenemättömyyttä elämään omien aivojen varassa.Millä valtuudella sinä diagnosoit Vuokon mielisairaaksi. Etenkin leimaaminen vakavasti mielisairaaksi ei ole mielestäni sopivaa..
Tunnistan Vuokon kirjoituksissa kyllä katkeruutta, mutta en voi lähtee ite analysoimaan ite Vuokon juttuja, eikä tarvikkaan. Annetaan hänenkin elää. Meillä ei ole mitään oikeuksia nimitellä toisia mielisairaiksi!
- True things
Rehellisyys on Vuokon kirjoitusten päälimmäinen anti, tätä ei Päivämies ja puhujat voi sietää eikä valhetta rakastavat rivijäsenet. Tiedän miten paljon vuokon kirjoituksia luetaan aivan ymmällään miten joku voikin osata sanoa asiat kuin oikeasti on. Tietysti perinteinen katkeruuskortti vedetään pakasta heti, sehän vain todistaa nämä kirjoitukset todeksi.
- Jotain se kertoo!
Siellähän ne Vuokon kirjoitukset ovat jatkuvasti luetuimpien joukossa.
- 18+13
Olet aivan oikeassa "True things". Vuokko on kokenut omassa elämässään raskaimman jälkeen millaista on talostella ahtaista ahtaimmassa uskonyhteisössä. Nyt kun Vuokko on viimeinkin vapauttanut itsensä kahleista, ei hänen tarvitse pelätä enää hoitokokouksiin joutumista, eikä hänen tarvitse enää kaunistella niitä vl-talostelun huonoimpiakaan puolia. Kunnioitan ja arvostan suuresti Vuokon rohkeutta, avoimuutta ja rehellisyyttä. Samaan ei moni kykene vaikka haluaisikin.
- Cmcncbjxkdkmxbdjx
Rehellisyys? On älyllistä epärehellisyyttä väittää Vuokon kirjoituksia rehellisiksi. Osa tarinoista on varmasti totta, mutta sellainen yksipuolinen kärjistys, liioittelu ja tietoinen mustamaalaaminen on kaukana rehellisyydestä.
- Jelina.
Motiiveja Vuokon kirjoituksien lukemiseen on monia. Minäkin niitä luen.
Haluan erilaisia näkökantoja ja olen avoin kuuntelemaan myös niitä ns. soraääniä.
Vuokon kuvaama kristillisyys on minulle hyvin vierasta. Se voi olla Vuokolle todellisuutta, mutta ite koen tämän kristillisyyden ihan toisenlaisena. Vuokko kirjoitti aikoinaan vähemmän provosoivaan tyyliin, mutta mitä enemmän hänen kirjoitukset ovat saaneet lukijoita, sen "väkevimmäksi" ne ovat muuttuneet. Kyllä se Vuokkokin kirjoitellessaan oppii huomaamaan, minkälaiset kirjoitukset niitä lukijoita saa. Kun värittää sopivasti juttuja, niin niistä saa todella meheviä tarinoita. Mutta hänen argumentaationsa ontuu usein. Hän perustelee juttujaan niin, että näin ne, nämä ja nuokin sanoivat, ja hiljattain kuulin sitä tätä ja tuota. Ne eivät valitettavasti vakuuta mua. Haluan tarkempia lähteitä! - Mikä mättää?
Jelina. kirjoitti:
Motiiveja Vuokon kirjoituksien lukemiseen on monia. Minäkin niitä luen.
Haluan erilaisia näkökantoja ja olen avoin kuuntelemaan myös niitä ns. soraääniä.
Vuokon kuvaama kristillisyys on minulle hyvin vierasta. Se voi olla Vuokolle todellisuutta, mutta ite koen tämän kristillisyyden ihan toisenlaisena. Vuokko kirjoitti aikoinaan vähemmän provosoivaan tyyliin, mutta mitä enemmän hänen kirjoitukset ovat saaneet lukijoita, sen "väkevimmäksi" ne ovat muuttuneet. Kyllä se Vuokkokin kirjoitellessaan oppii huomaamaan, minkälaiset kirjoitukset niitä lukijoita saa. Kun värittää sopivasti juttuja, niin niistä saa todella meheviä tarinoita. Mutta hänen argumentaationsa ontuu usein. Hän perustelee juttujaan niin, että näin ne, nämä ja nuokin sanoivat, ja hiljattain kuulin sitä tätä ja tuota. Ne eivät valitettavasti vakuuta mua. Haluan tarkempia lähteitä!Itket täällä päivästä toiseen, miten oma uskosi poikkeaa Vuokon kokemuksesta. Kerro nyt jo hyvä ihminen, mikä siinä poikkeaa, äläkä samaa jauha!
Mitä Vuokko on värittänyt lukijoita saadakseen? Kerro esimerkkejä. - SRK ivaa uhrejaan
Mikä mättää? kirjoitti:
Itket täällä päivästä toiseen, miten oma uskosi poikkeaa Vuokon kokemuksesta. Kerro nyt jo hyvä ihminen, mikä siinä poikkeaa, äläkä samaa jauha!
Mitä Vuokko on värittänyt lukijoita saadakseen? Kerro esimerkkejä.Eipä löydy SRK:n agitaattorilta yhtään konkreettista esimerkkiä, kunhan ivaa ja pilkkaa uhrejaan.
- hgeysb
Nämä vl puolustelijat toimii kuten venäläiset ukrainassa, valehtelevat ja rakentavat olkinukkevihollisia omien sairaiden oppiensa tueksi, kun omat argumentit loppuu eikä Raamatustakaan löydy tulea näille vl harhoille niin huitominen alkaa.
- vl-puhuja
Ihan huvittavaa tuo meidän vl - uskovien yritys mollata vuokkoa! Tekeytyä nyt, rappioalkoholistiksi! Minä tunnen useita, rappioalkoholistia, eivät he hauku ketään, eivät seuraa nettikeskusteluja. Mitä he sitten tekevät? He juovat ja elävät alkoholin turruttamaa elämää, eivätkä yritäkään haukkua ketään.
Nimimerkki ”Jelina” on ihan varmasti yksi meidän rakkaan Siionimme puhujista! Minä olen myös puhuja ja varoitan sinua rakas veljeni, vääristä aseista, niitä ei ole lupa käyttää!
Ps. 96:10 ”Julistakaa kaikkien kansojen kuulla: Herra on kuningas! Hän loi maan, joka pysyy eikä horju. Oikeutensa mukaan hän tuomitsee kansoja.”- Fkkfjfkfkfllf
Sinä et ole puhujaa nähnytkään. :D
- Jelina.
Minä en mollaa Vuokkoa. Kerroin vain, minkälaisen reaktion Vuokon kirjoitukset minussa herättää. Minullakin on oikeus kertoa omista tuntemuksistaan. Minä nauran niille ja onko tämä niin väärin, jos totean sen täällä. En missään nimessä halua nauraa kuitenkaan Vuokolle itselleen. Hän on taitava sanansäilän käyttäjä. Hän osaa värittää juttuja niin, että asiat kuulostavat mahdollisimman huvittavilta ja typeriltä. Tämä mua naurattaa... Vuokosta voisi tulla hyvä kirjailija... lähinnä kirjoittamaan fiktiivistä romaania tms.
Hänen kirjoituksiaan en voi ottaa kovin vakavasti siksi, kun hän perustelee asioita hyvin ontuvasti. Kaikki argumentaatio on hyvin hataraa ja niistä saa sellaisen käsityksen, että ne ovat lopulta syntyneet Vuokon omassa päässä.
Vuokon kertoma kristillisyys on ihan jotain muuta, mihin itse olen tottunut.
Esimerkiksi "Systeemi" on puhtaasti Vuokon keksintöä.
"Nimimerkki ”Jelina” on ihan varmasti yksi meidän rakkaan Siionimme puhujista! "
Käsittääkseni kristillisyydessämme ei saa naiset toimia puhujina. Epäilen siis, että oletko sinäkään mikään puhuvainen! - Esimerkkejä!
Jelina. kirjoitti:
Minä en mollaa Vuokkoa. Kerroin vain, minkälaisen reaktion Vuokon kirjoitukset minussa herättää. Minullakin on oikeus kertoa omista tuntemuksistaan. Minä nauran niille ja onko tämä niin väärin, jos totean sen täällä. En missään nimessä halua nauraa kuitenkaan Vuokolle itselleen. Hän on taitava sanansäilän käyttäjä. Hän osaa värittää juttuja niin, että asiat kuulostavat mahdollisimman huvittavilta ja typeriltä. Tämä mua naurattaa... Vuokosta voisi tulla hyvä kirjailija... lähinnä kirjoittamaan fiktiivistä romaania tms.
Hänen kirjoituksiaan en voi ottaa kovin vakavasti siksi, kun hän perustelee asioita hyvin ontuvasti. Kaikki argumentaatio on hyvin hataraa ja niistä saa sellaisen käsityksen, että ne ovat lopulta syntyneet Vuokon omassa päässä.
"Nimimerkki ”Jelina” on ihan varmasti yksi meidän rakkaan Siionimme puhujista! "
Käsittääkseni kristillisyydessämme ei saa naiset toimia puhujina. Epäilen siis, että oletko sinäkään mikään puhuvainen!Mikä Vuokon kokemuksesta on fiktiivistä?
- uskovainen
Jelina. kirjoitti:
Käsittääkseni kristillisyydessämme ei saa naiset toimia puhujina. Epäilen siis, että oletko sinäkään mikään puhuvainen!Minä en ole kaikesta Vuokon kanssa samaa mieltä ja kokemukseni monista asioista ovat ihan toisenlaisia. Mutta silti:
- en halua ikinä väittää, että Vuokko keksii omasta päästään kaiken, kirjoittaa hatarasti tai ontuvasti,
- en halua ikinä väittää, että Vuokko värittää, jotta joku kuulostaisi huvittavalta tai typerältä.
Tuollainen on tosi karua toisen panettelua ja mitätöintiä. Eikä mitään täsmällisiä perusteita edes!
Vuokon kokemukset ovat Vuokon. Niillä voi olla paljon annettavaa, niistä voimme oppia monenlaista. Vaikkemme olisi samaa mieltä. Vaikka oma historiamme ja kokemuksemme olisi toinen. Vuokko on aito ja tunteva ihminen. Hänellä on hyvin raskaita kokemuksia takanaan. Nämä ovat faktat, jotka itse olen löytänyt hänen kirjoituksistaan. Voimia, iloa ja hyvää elämää Vuokolle.
Luulen, että suurin osa lukijoista on kaikkea muuta kuin naurajia. Toivoisin, että avaaja pääsisi elämänkysymystensä pohdinnassa jossain vaiheessa aidommalle ja syvällisemmälle tasolle kuin toisille nauramiselle. - Hauska yritys?
vl- puhuja... kirjoitteli....
Tää tais olla päivän paras.
Uskotaan, uskotaan tietennii.... - Turhaan ivaavat!
uskovainen kirjoitti:
Minä en ole kaikesta Vuokon kanssa samaa mieltä ja kokemukseni monista asioista ovat ihan toisenlaisia. Mutta silti:
- en halua ikinä väittää, että Vuokko keksii omasta päästään kaiken, kirjoittaa hatarasti tai ontuvasti,
- en halua ikinä väittää, että Vuokko värittää, jotta joku kuulostaisi huvittavalta tai typerältä.
Tuollainen on tosi karua toisen panettelua ja mitätöintiä. Eikä mitään täsmällisiä perusteita edes!
Vuokon kokemukset ovat Vuokon. Niillä voi olla paljon annettavaa, niistä voimme oppia monenlaista. Vaikkemme olisi samaa mieltä. Vaikka oma historiamme ja kokemuksemme olisi toinen. Vuokko on aito ja tunteva ihminen. Hänellä on hyvin raskaita kokemuksia takanaan. Nämä ovat faktat, jotka itse olen löytänyt hänen kirjoituksistaan. Voimia, iloa ja hyvää elämää Vuokolle.
Luulen, että suurin osa lukijoista on kaikkea muuta kuin naurajia. Toivoisin, että avaaja pääsisi elämänkysymystensä pohdinnassa jossain vaiheessa aidommalle ja syvällisemmälle tasolle kuin toisille nauramiselle.SRK:n mollaajakirjoittelijat eivät osaa edes yksilöidä, mikä Vuokon kirjoituksissa on valhetta, joten voimme jättää nämä ivaajat omaan arvoonsa.
- korjausta
vl-puhuja kirjoittaa:
"Ihan huvittavaa tuo meidän vl - uskovien yritys mollata vuokkoa!"
Mikä siinä niin huvittaa?
Nimi ´Vuokko´ kirjoitetaan isolla alkukirjaimella, koska kyse ei ole vuokko- nimisestä kasvista.
Vuokko on muistaakseni ihan suosituin blogi, ollut jo useita vuosia Kotimaan mielipidepalstoilla. Hän kirjoittaa aidosti, rehellisesti ja todesti. Kotima poisti suuren osan blogisteja, lestadiolaisista jä vissiin vain Vuokko ja Alaranta. Nykyisin taitaa olla myös J. Korteniemi. - Vuokon kirjoituksissa ei ole mitään sellaista, mikä aiheuttaisi suuttumusta. Hän on läpikäynyt nuo asiat, hänen sydämensä ja uskonsa laaatu on koeteltu ja tulessa koeteltu. - Luulen, että katkeruus on lukijan mielessä. Jos lestadiolaisuudessa jotain uudistusta tapahtuu, osa kiitoksesta kuuluu Vuokolle!
- Hemesti
Vuokko ahdistaa ja pakottaa muutkin ajattelemaan uskovaisista negatiivisesti. Hän pitää tyhmänä muita, jotka eivät ajattele samoin.
- elämä on tässä
Minusta hän on sairas hihhuli, sinuakin epäilen koska puolustat ihmistä joka kirjoittaa niin typerästi. Kotimaakin on kuulemma joutunut poistamaan hänen kirjoituksiaan, vaikka lehti takuulla ajaa tuon typeryksen agendaa. Itse olen lukenut yhden hänen kirjoittaman jutun siellä, ja muutaman tänne kopioidun. Hyvin siis tiedän hänen typeryydet. Tottakai blogi on suosittu, onhan lestadiolaiset Kotimaalehden ylivoimaisesti suurin kävijäkunta, kukapa ei lukisi juttuja joissa käsitellään omaa henkilökohtaista uskoa ja nykytekniikalla se lukeminen onnistuu vaikka peiton alta älypuhelimella.
Minusta lestadiolaiset ovat keskimäärin viisaita ja asiallisia ihmisiä, jotka uskovat aidosti lapsen uskolla ja joka itsessään sitten tuottaa yhteiskuntaan hyviä hedelmiä. Mm. pedofiliaa ja kaikkea muuta rikollisuutta on monin verroin vähemmän kuin sen ulkopuolella. A-studiossa oli juuri juttu jossa keskusteltiin naisiin kohdistuvasta väkivallasta. Yli puolet tunnustaa kokeneensa sellaista. Lestadiolaisuudessa tuollaiset luvut olisivat täyttä utopiaa.
Tottakai kai ymmärrän katkeruutennekin, mutta kun se menee yli niin alkaa jo sivullistakin huvittaa.
Hakeutukaa HOITOON! :D
Minusta usko on ylipäänsä typerää, tai ainakin merkityksetöntä ikuisuuden kannalta, mutta jos ja kun esim. lestadiolaisuus tuottaa yhteiskuntaan rauhaa ja rakkautta kymmeniätuhansien ihanien ihmisten muodossa, niin tietenkin tuen osaltani sitä kehitystä.
PS.
Mielisairautta on monenlaista. Tiivistäen se on kykenemättömyyttä elämään omien aivojen varassa - Ndnfnfnncbbdjjxj
Taitaa, Valma, sama katkeruus sumentaa myös sinun mielesi kun et huomaa sitä ivallista ja pilkallista sävyä, jolla Vuokko kirjoittaa entisestä uskonyhteisöstään. Suurin osa Vuokon kirjoituksista on sellaisia, että tuskin monikaan vl pystyy samaistumaan niihin, niin kaukana ne ovat tavallisten vl:ien arkitodellisuudesta.
Surullista, mutta Vuokon kirjoitusten perusteella olen jo kauan sitten päätellyt, että hän ei ole ilmeisesti koskaan päässyt kokemaan sitä vanhurskautta, rauhaa ja iloa, mitä Pyhä Henki tarjoaa Jumalan seurakunnassa. Vuokko on lestadiolaisenakin elänyt lain orjuuden alla. Tämän hän myöntää itsekin viimeisimmässä blogikirjoituksessaan. - Jelina.
" Luulen, että katkeruus on lukijan mielessä. Jos lestadiolaisuudessa jotain uudistusta tapahtuu, osa kiitoksesta kuuluu Vuokolle"
Ai että meidän pitäisi Jumalan sijasta kiitellä ihmisiä?
Kyllä se Jumala mielestämme on se, joka saa aikaan uudistusta. Tavat ja menetelmät voivat muuttua aikojen saatossa, mutta kunnia kaikesta kuuluu yksinomaan Jumalalle, ei ihmisille! Jelina. kirjoitti:
" Luulen, että katkeruus on lukijan mielessä. Jos lestadiolaisuudessa jotain uudistusta tapahtuu, osa kiitoksesta kuuluu Vuokolle"
Ai että meidän pitäisi Jumalan sijasta kiitellä ihmisiä?
Kyllä se Jumala mielestämme on se, joka saa aikaan uudistusta. Tavat ja menetelmät voivat muuttua aikojen saatossa, mutta kunnia kaikesta kuuluu yksinomaan Jumalalle, ei ihmisille!Ei Jumalan sijasta vaan rinnalla. Jumala käyttää ihmisajatuksia, käsiä ja jalkoja palveluksessaan. Kyllä me tarvitsemme myös toisten ihmisten kiitosta. Emme niinkään arvostelua, sillä usein suomalainen on taipuvainen itsensä vuoksi masennukseen. Tarvitsemme kaikki tukea uskossamme ja kilvoituksessamme, emme "mollaamista", emmekä "naurua ja pilkkaamista".
- Hemestiä ahdistaa!
Hemesti kirjoitti:
Vuokko ahdistaa ja pakottaa muutkin ajattelemaan uskovaisista negatiivisesti. Hän pitää tyhmänä muita, jotka eivät ajattele samoin.
Höpö höpö, Hemesti. Ketä Vuokko on ahdistanut ja pakottanut?
Ahdistaminen ja pakottaminen ovat teikäläisten hoitokokousihmisten keinoja, eivätkä suinkaan Vuokon. - Painostajalle:
Ndnfnfnncbbdjjxj kirjoitti:
Taitaa, Valma, sama katkeruus sumentaa myös sinun mielesi kun et huomaa sitä ivallista ja pilkallista sävyä, jolla Vuokko kirjoittaa entisestä uskonyhteisöstään. Suurin osa Vuokon kirjoituksista on sellaisia, että tuskin monikaan vl pystyy samaistumaan niihin, niin kaukana ne ovat tavallisten vl:ien arkitodellisuudesta.
Surullista, mutta Vuokon kirjoitusten perusteella olen jo kauan sitten päätellyt, että hän ei ole ilmeisesti koskaan päässyt kokemaan sitä vanhurskautta, rauhaa ja iloa, mitä Pyhä Henki tarjoaa Jumalan seurakunnassa. Vuokko on lestadiolaisenakin elänyt lain orjuuden alla. Tämän hän myöntää itsekin viimeisimmässä blogikirjoituksessaan.Jos ette ole kyttäämiseltänne ja painostamiseltanne antaneet Vuokolle mahdollisuutta uskoa vapaasti, syyttäkää vain itseänne.
Ndnfnfnncbbdjjxj kirjoitti:
Surullista, mutta Vuokon kirjoitusten perusteella olen jo kauan sitten päätellyt, että hän ei ole ilmeisesti koskaan päässyt kokemaan sitä vanhurskautta, rauhaa ja iloa, mitä Pyhä Henki tarjoaa Jumalan seurakunnassa. Vuokko on lestadiolaisenakin elänyt lain orjuuden alla. Tämän hän myöntää itsekin viimeisimmässä blogikirjoituksessaan.Ei Valmalla ole mitään syytä katkeruuteen. Seurakunnissa arvostetaan ja kuunnellaan opetuksiani ja saan paljon tukea ja rakkautta muilta uskovilta. Lestadiolaiset eivät ole vanhempieni jälkeen koskaan olleet tukena ja apuna. Ihan hyvillä mielin pysyn poissa "jaloistanne". Toivon tietysti, että Jumala katsoisi armollisesti myös niitä, jotka tuomitsevat toisia Hänen nimessään!
- Mietteitä hämärän
rajamailla......
"Eilinen on vieras maa, sillä rajat on jo suljettu." Pitääkö menneisyys unohtaa, vai voiko sitä vielä käsitellä ja kannattaako se edes? Mennyttä, kun ei enää voi muuttaa. - mielenterveyshoitaja
Hemesti kirjoitti:
"Hän pitää tyhmänä muita, jotka eivät ajattele samoin."
Ettet vain syyllistyisi siihen, minkä tunnistat itsessäsi tai yhteisössäsi...
Tiedätkö, mitä tarkoittaa psykologian termi projisointi?
Se on ilmiö, jossa ihminen (enimmäkseen tiedostamattaan) heijastaa omia ominaisuuksiaan (yleensä vikoja) muihin ihmisiin, ja näin ollen rupeaa näkemään muissa ihmisissä niitä vikoja, joita hän kieltää itsellään olevan (tai jos ei täysin kiellä, niin yrittää puolustella niitä sillä, että muilla on samat ongelmat pahempana). - Hemesti
Hemestiä ahdistaa! kirjoitti:
Höpö höpö, Hemesti. Ketä Vuokko on ahdistanut ja pakottanut?
Ahdistaminen ja pakottaminen ovat teikäläisten hoitokokousihmisten keinoja, eivätkä suinkaan Vuokon.Yleistyksen kanssa se painostaa. Näin se vain on. Vuokon mielestä muuta vaihtoehtoa ei oo, kun hänen oma totuutensa.
- ope hei
Mietteitä hämärän kirjoitti:
rajamailla......
"Eilinen on vieras maa, sillä rajat on jo suljettu." Pitääkö menneisyys unohtaa, vai voiko sitä vielä käsitellä ja kannattaako se edes? Mennyttä, kun ei enää voi muuttaa.Kannattaako ihmisen ylipäänsä koskaan perehtyä historiaan? Onko historia turha oppiaine koulussa? Eihän talvisodalle enää mitään voi. Eihän kansalaissodan vääryyksiä voi enää muuttaa. Natsi-Saksakin on mennyttä.
- A.R.
Hemesti kirjoitti:
Yleistyksen kanssa se painostaa. Näin se vain on. Vuokon mielestä muuta vaihtoehtoa ei oo, kun hänen oma totuutensa.
Epäterveen hengellisyyden selkein piirre on se, että arvostelua ja kritiikkiä ei hyväksytä.
Vanhoillislestadiolaisessa liikkeessä on paljon hyvää, mutta joukossa on myös paljon huonoja asioita. Osa näkee vain hyvät puolet, niin kuin sinä Hemesti.
Hiljaiset ovat niitä, jotka kärsivät eniten. Nyt on aika tuoda hiljaisten ääni kuuluville.
Sinun totuutesi on osa totuutta, Vuokon totuus on toinen osa totuutta. SRK on pitänyt yllä syyllistämisen ja pelon ilmapiiriä, jonka avulla on vaiennettu uupuneiden ja ahdistuneiden ääni.
Nyt siihen asiaan tulee muutos.
Myös kipeistä asioista tulee sallia puhe. Yksikin keskenmenoa rukoileva suurperheen uupunut äiti ON liikaa. - Miksi ahdistut?
Hemesti kirjoitti:
Yleistyksen kanssa se painostaa. Näin se vain on. Vuokon mielestä muuta vaihtoehtoa ei oo, kun hänen oma totuutensa.
Ketä Vuokko on siis ahdistanut ja painostanut? Miksi olet ahdistunut Vuokon tuntemuksista?
Ettei vaan olisi sinulla joitain salaisuuksia, jotka eivät kestä päivänvaloa? - Hemulia ahdistaa
Miksi ahdistut? kirjoitti:
Ketä Vuokko on siis ahdistanut ja painostanut? Miksi olet ahdistunut Vuokon tuntemuksista?
Ettei vaan olisi sinulla joitain salaisuuksia, jotka eivät kestä päivänvaloa?Onkohan Hemestille iskenyt epäilykset omasta vakaasta uskostaan, kun on niiiin ahdistunut kanssasisarensa kirjoituksista?
- Nijbdjxbdjxbdjxbdjbj
mielenterveyshoitaja kirjoitti:
"Hän pitää tyhmänä muita, jotka eivät ajattele samoin."
Ettet vain syyllistyisi siihen, minkä tunnistat itsessäsi tai yhteisössäsi...
Tiedätkö, mitä tarkoittaa psykologian termi projisointi?
Se on ilmiö, jossa ihminen (enimmäkseen tiedostamattaan) heijastaa omia ominaisuuksiaan (yleensä vikoja) muihin ihmisiin, ja näin ollen rupeaa näkemään muissa ihmisissä niitä vikoja, joita hän kieltää itsellään olevan (tai jos ei täysin kiellä, niin yrittää puolustella niitä sillä, että muilla on samat ongelmat pahempana).Puhutko nyt Vuokosta vai ihmisistä yleensä?
- rare bird
Kirjoituksesi todistaa että vl ei ole uskonto ollenkaan. Eikö sinun pitäisi naurun sijaan enemmänkin rukoilla hänen puolestaan?
Eihän vuokko käsittääkseni ole edes luopunut uskosta, hän on luopunut vain ihmisjoukosta joka pitää itseään jumalana ja sinusta tämä on huvittavaa, minustakin se on tavallaan huvittavaa mutta vanhoillislestadiolaisuuden kustannuksella. se osoittaa että vl:n on helpompi nauraa totuudelle koska muuten se olisi liian kipeä.- Jelina.
-- Kirjoituksesi todistaa että vl ei ole uskonto ollenkaan. Eikö sinun pitäisi naurun sijaan enemmänkin rukoilla hänen puolestaan? --
Kyllä minä Vuokon ja monien muidenkin puolesta oon rukoillut ja rukoilen edelleenkin. Otin kantaa kirjoituksessani vain hänen kirjoituksiin, en Vuokkoon itseensä. En tunne Vuokkoa. Voin analysoida vain hänen tekstiään. Itse tunnistan siitä tekstistä paljon katkeruutta. Voi olla, että Vuokko on katkeroitunut kokemaansa vääryyteen. Hänelle nuo toki voivat olla täyttä todellisuutta, mutta kyllä hän niitä paljon myös värittää. Olen lukenut pidemmältä ajalta hänen kirjoituksiaan ja olen havainnut niissä selkeää muutosta. Aikoinaan pystyin lukemaan niitä naama peruslukemilla ja pystyn edelleenkin hänen aikaisempia kirjoituksiaan. Nämä uudemmat sen sijaan saa minut nauramaan, enkä voi sille yhtään mitään.
--- Eihän vuokko käsittääkseni ole edes luopunut uskosta, hän on luopunut vain ihmisjoukosta joka pitää itseään jumalana ja sinusta tämä on huvittavaa, minustakin se on tavallaan huvittavaa mutta vanhoillislestadiolaisuuden kustannuksella. --
Ei olekkaan luopunut uskosta ja hän on tuonut sen kirjoituksissaan sangen selvästi esiin. Se vain oudoksuttaa, miksei hän anna meidän uskoa näin ja keskity itse uskomaan siten, mikä hänelle taas sopii. Katso, kun kaikki uskominen on täysin vapaaehtoista. Minulla ei itellä ole yhtään mitään sitä vastaan, jos Vuokko haluaa uskoa toisella tavalla. Hänellä on oikeus siihen. Aivan, kun mulla on oikeus uskoa näin, kun itse uskon. - Mitä pelkäätte?
Jelina. kirjoitti:
-- Kirjoituksesi todistaa että vl ei ole uskonto ollenkaan. Eikö sinun pitäisi naurun sijaan enemmänkin rukoilla hänen puolestaan? --
Kyllä minä Vuokon ja monien muidenkin puolesta oon rukoillut ja rukoilen edelleenkin. Otin kantaa kirjoituksessani vain hänen kirjoituksiin, en Vuokkoon itseensä. En tunne Vuokkoa. Voin analysoida vain hänen tekstiään. Itse tunnistan siitä tekstistä paljon katkeruutta. Voi olla, että Vuokko on katkeroitunut kokemaansa vääryyteen. Hänelle nuo toki voivat olla täyttä todellisuutta, mutta kyllä hän niitä paljon myös värittää. Olen lukenut pidemmältä ajalta hänen kirjoituksiaan ja olen havainnut niissä selkeää muutosta. Aikoinaan pystyin lukemaan niitä naama peruslukemilla ja pystyn edelleenkin hänen aikaisempia kirjoituksiaan. Nämä uudemmat sen sijaan saa minut nauramaan, enkä voi sille yhtään mitään.
--- Eihän vuokko käsittääkseni ole edes luopunut uskosta, hän on luopunut vain ihmisjoukosta joka pitää itseään jumalana ja sinusta tämä on huvittavaa, minustakin se on tavallaan huvittavaa mutta vanhoillislestadiolaisuuden kustannuksella. --
Ei olekkaan luopunut uskosta ja hän on tuonut sen kirjoituksissaan sangen selvästi esiin. Se vain oudoksuttaa, miksei hän anna meidän uskoa näin ja keskity itse uskomaan siten, mikä hänelle taas sopii. Katso, kun kaikki uskominen on täysin vapaaehtoista. Minulla ei itellä ole yhtään mitään sitä vastaan, jos Vuokko haluaa uskoa toisella tavalla. Hänellä on oikeus siihen. Aivan, kun mulla on oikeus uskoa näin, kun itse uskon.Miksi teille on niin hirvittävän tärkeää vaientaa uhrinne ja haukkua heidän sanomisiaan julkisesti, mikäli he eivät vaatimuksestanne vaikene?
- etsivä-xx
Minä olen oikeastaan huolissani Vuokosta. Hän ei etsi itselleen toista elämää. Sanon näin koska ei ole merkitystä sillä pyörittääkö ihminen mielessään työpaikkakiusaamiseksi kokemiaan asioita tai uskonnollisessa yhteisössä kokemiaan asioita. Mitä enemmän niitä päivittäin veivaa ja pitää esillä sitä enemmän kaivelee niitä tuntemuksiaan senkin jälkeen kun ei enää ole ko. yhteisössä. Elämä kantaa mutta se pitää rankentaa uudestaan. Pitää päästää irti ja siirtyä toiseen. Siihen pätee maallisessa mielessä sama minkä on luterilaisessa uskossa ytimessä. Ihmisen omassa mielessä ei ole mitään hyvää eikä oman syntisyyden kaiveluun jääminen vie yhtään eteenpäin Krituksen ja hänen armonsa tuntemisessa.
En tällä elämänkokemuksella usko että katkeruuden ruokkiminen jatkuvasti päivästä toiseen johtaa mihinkään hyvään. Olen nähnyt työelämässä mihin se johtaa ihmisen itsensä osalta jos mielessä on koko ajan vääryys ja hyvityksen hankkiminen siitä. Viha ja katkeruus syö ihmistä sisältä päin.
Kun Vuokko ei pidä vanhoillislestadiolaisuutta ainoana oikeana uskona ja tienä iankaikkiseen elämään (siitähän on monta mieltä enkä minä ole täällä nyt sanoakseni siitä mitään sen enempi, Jumala kun itse tietää minkä hän laskee vanurskauttavaksi uskoksi, eikä viimeisellä tuomiolla Tuomari tee virheitä). Minä olen sitä mieltä että Vuokon tulisi löytää toinen yhteisö johon tuntee voivansa kuulua, vaikka Tuomasyhteisö, rakentaa oma seurakuntaelämänsä ja ihmissuhteensa toiseen paikkaan ja jättää päivittäinen tai viikoittainen oman mielen kaivelu vähemmälle. Vain Jumala voi tehdä ihmisen täysin vapaaksi katkeruudesta missä ja milloin haluaa.- 5+11
Vuokko näyttää käyvän läpi omaa eroprosessiaan blogissaan julkisesti.
Kun on ollut lapsesta asti aivopestynä joihinkin uskomuksiin ja tapohin ja käytänteisiin, niin niistä eroon pääseminen vie aikaa.
Vl-liike on aiheuttanut monelle pahat traumat ja vuosien terapiakierteen. Minusta on aika kummallista, ettei vl-liikettä saisi tästä syystä mitenkään arvostella.
Hedelmistään puu tunnetaan. Vl-liike näyttää tuottavan enimmäkseen vain pahoja hedelmiä. - jelimahemestiämmä
5+11 kirjoitti:
Kun on ollut lapsesta asti aivopestynä joihinkin uskomuksiin ja tapohin ja käytänteisiin, niin niistä eroon pääseminen vie aikaa.
Vl-liike on aiheuttanut monelle pahat traumat ja vuosien terapiakierteen. Minusta on aika kummallista, ettei vl-liikettä saisi tästä syystä mitenkään arvostella.
Hedelmistään puu tunnetaan. Vl-liike näyttää tuottavan enimmäkseen vain pahoja hedelmiä.Tämähän se ihmetyttääkin, että maailman ainoa oikea jumalanvaltakunta on itsetunnoltaan niin heikko, ettei kestä minkäänlaista keskustelua -arvostelemisesta puhumattakaan. Tästä herää kysymys, että onko Jumala oikeasti noin heikko?
- etsivä-xx
5+11 kirjoitti:
Hedelmistään puu tunnetaan. Vl-liike näyttää tuottavan enimmäkseen vain pahoja hedelmiä.Minä en ole kasvanut vl yhteisössä. Minun elämänkokemukseni siitä miten ihmiset ovat selvinneet koulukiusaamisesta, työpaikkakiusaamisesta, ystäväpiirin hajoamisesta, yms. on tullut aivan muualta. Ei ihminen biologisena olentona ole erilainen entisenä vl:nä kuin muutkaan ihmiset. Sanon edelleenkin, että asioista pitää vain siirtyä eteenpäin. Johonkin rajaan asti on entisen läpikäyminen hyväksi, mutta silloin kun ne alkavat hallitsemaan elämää vuosiksi, on jäänyt siihen. Vuokko ei kirjoita yhtäkään blogia siitä, että hän olisi löytänyt mintään tilalle. Tai sitten en ole sattunut sattunut lukemaan.
- 5+18
etsivä-xx kirjoitti:
Minä en ole kasvanut vl yhteisössä. Minun elämänkokemukseni siitä miten ihmiset ovat selvinneet koulukiusaamisesta, työpaikkakiusaamisesta, ystäväpiirin hajoamisesta, yms. on tullut aivan muualta. Ei ihminen biologisena olentona ole erilainen entisenä vl:nä kuin muutkaan ihmiset. Sanon edelleenkin, että asioista pitää vain siirtyä eteenpäin. Johonkin rajaan asti on entisen läpikäyminen hyväksi, mutta silloin kun ne alkavat hallitsemaan elämää vuosiksi, on jäänyt siihen. Vuokko ei kirjoita yhtäkään blogia siitä, että hän olisi löytänyt mintään tilalle. Tai sitten en ole sattunut sattunut lukemaan.
Miksi sinä sitten hengaat vanhoillislestadiolaisuus-palstalla jos et ollenkaan tiedä, mistä on kyse? Antamassa hyviä neuvoja asioista, joista et tiedä mitään?
Koulu- ja työpaikkakiusaaminen on aivan eri asia kuin se, että on kasvanut johonkin uskomusjärjestelmään ja sitten yrittää pyrkiä siitä eroon. Se on paljon kokonaisvaltaisempaa: vl-liikkeestä lähtiessä menee samalla uskonyhteisö, sukulaiset ja ystävät, pahimmassa tapauksessa oma perhe. - etsivä-xx
5+18 kirjoitti:
Miksi sinä sitten hengaat vanhoillislestadiolaisuus-palstalla jos et ollenkaan tiedä, mistä on kyse? Antamassa hyviä neuvoja asioista, joista et tiedä mitään?
Koulu- ja työpaikkakiusaaminen on aivan eri asia kuin se, että on kasvanut johonkin uskomusjärjestelmään ja sitten yrittää pyrkiä siitä eroon. Se on paljon kokonaisvaltaisempaa: vl-liikkeestä lähtiessä menee samalla uskonyhteisö, sukulaiset ja ystävät, pahimmassa tapauksessa oma perhe."Miksi sinä sitten hengaat vanhoillislestadiolaisuus-palstalla jos et ollenkaan tiedä, mistä on kyse? Antamassa hyviä neuvoja asioista, joista et tiedä mitään?
Koulu- ja työpaikkakiusaaminen on aivan eri asia kuin se, että on kasvanut johonkin uskomusjärjestelmään ja sitten yrittää pyrkiä siitä eroon. Se on paljon kokonaisvaltaisempaa: vl-liikkeestä lähtiessä menee samalla uskonyhteisö, sukulaiset ja ystävät, pahimmassa tapauksessa oma perhe. "
Onko tämä sinulle selllaista "pikkusyntioppia" vai? Näitten mitättömien pikkuasioiden takia ihmiset tekevät itsemurhia. Niistä puhutaan eräiden koulusurmien yhteydessä sekä eräiden ampumistragedioiden yhteydessä.
Kyllä ne ovat vakavia asioita. - 16+14
etsivä-xx kirjoitti:
"Miksi sinä sitten hengaat vanhoillislestadiolaisuus-palstalla jos et ollenkaan tiedä, mistä on kyse? Antamassa hyviä neuvoja asioista, joista et tiedä mitään?
Koulu- ja työpaikkakiusaaminen on aivan eri asia kuin se, että on kasvanut johonkin uskomusjärjestelmään ja sitten yrittää pyrkiä siitä eroon. Se on paljon kokonaisvaltaisempaa: vl-liikkeestä lähtiessä menee samalla uskonyhteisö, sukulaiset ja ystävät, pahimmassa tapauksessa oma perhe. "
Onko tämä sinulle selllaista "pikkusyntioppia" vai? Näitten mitättömien pikkuasioiden takia ihmiset tekevät itsemurhia. Niistä puhutaan eräiden koulusurmien yhteydessä sekä eräiden ampumistragedioiden yhteydessä.
Kyllä ne ovat vakavia asioita."Onko tämä sinulle selllaista "pikkusyntioppia" vai? "
Onko sinulla vaikeuksia luetunymmärtämisessä? Kirjoitin tuossa, että koulu- ja työpaikkakiusaaminen on AIVAN ERI ASIA kuin vl-liikkeestä eroaminen.
Miksi sinä roikut tällä palstalla?
Antamassa omahyväisiä neuvoja vl-lle sekä ex-vl-lle vaikka et tiedä vl-liikkeestä mitään? - Hemesti
etsivä-xx kirjoitti:
Minä en ole kasvanut vl yhteisössä. Minun elämänkokemukseni siitä miten ihmiset ovat selvinneet koulukiusaamisesta, työpaikkakiusaamisesta, ystäväpiirin hajoamisesta, yms. on tullut aivan muualta. Ei ihminen biologisena olentona ole erilainen entisenä vl:nä kuin muutkaan ihmiset. Sanon edelleenkin, että asioista pitää vain siirtyä eteenpäin. Johonkin rajaan asti on entisen läpikäyminen hyväksi, mutta silloin kun ne alkavat hallitsemaan elämää vuosiksi, on jäänyt siihen. Vuokko ei kirjoita yhtäkään blogia siitä, että hän olisi löytänyt mintään tilalle. Tai sitten en ole sattunut sattunut lukemaan.
Niin, jotenkin säälittää Vuokko, jos ei mitään löydä tilalle, mitään mikä tyydyttäis ja kelpais.
- A.R.
Hemesti kirjoitti:
Niin, jotenkin säälittää Vuokko, jos ei mitään löydä tilalle, mitään mikä tyydyttäis ja kelpais.
Ei sinun tarvitse sääliä Vuokkoa. :-)))
Sitä mietin, että onko sinunkin se niin vaikea ymmärtää, että nämä asiat ovat Vuokolle ja minulle akuutteja, koska kirjoitamme parhaillaan kirjaa juuri tästä aiheesta.
Käsikirjoituksen pitää olla valmis huhtikuun lopulla ja asiat ovat olleet vahvasti pinnalla monella tavalla viimisen puoli vuotta. Kirja ilmestyy syksyllä. - Hyvänen aika
Hemesti kirjoitti:
"Mua säälittää kun se on niin katkera (ja kateellinen)."
Tämä on todella se tärkein jo äidinmaidosta imaistu vakioslogan lestapiireissä. Kaiken voi kuitata sillä. Mitään muuta argumenttia ei tarvitse opetella mihinkään keskusteluun. Etenkään ei tarvitse itse perehtyä asioihin joista puhutaan. Perehtyminen on tarpeetonta tai jopa haitallista. Jos joku on toista mieltä kuin on minulle kerrottu tai jos jollakin on toisenlaisia kokemuksia, sama litania suolletaan vastaukseksi joka kerta. Jotta itse asioista ei tarvitsisi keskustella, suunnataan huomio henkilöön eli toisen motiiveihin tai sieluntilaan.
Olisi aika jo viisastua ja ryhdistäytyä, aikuiset ihmiset, haloo. Tietämättömyydessä ja toisten halveksinassa ei ole yhtään mitään kadehtimista. - etsivä-xx
16+14 kirjoitti:
"Onko tämä sinulle selllaista "pikkusyntioppia" vai? "
Onko sinulla vaikeuksia luetunymmärtämisessä? Kirjoitin tuossa, että koulu- ja työpaikkakiusaaminen on AIVAN ERI ASIA kuin vl-liikkeestä eroaminen.
Miksi sinä roikut tällä palstalla?
Antamassa omahyväisiä neuvoja vl-lle sekä ex-vl-lle vaikka et tiedä vl-liikkeestä mitään?Miksi sinä hengaat täällä arvostelemassa. En oikien usko että itse olet vl tai exvl.
Etkä sinä tiedä mitä kaikkea minä tiedän vl liikkeestä tämän palstan ulkopuolella.
Se kuitenkaan ole se olleellinen asia vaan yleisinhimillinen. - Miksi ulostitte?
Hemesti kirjoitti:
Miksi Hemesti edes painostitte Vuokon pihalle yhteisöstänne?
Mikä oli motiivinne?
- 1+8
Parempi on pysyä mahdollisimman kaukana uskonnollisista yhteisöistä. Ei se ole katkeruutta jos haluaa omalla toiminnallaan auttaa niitä alistettuja ja kärsiviä ihmisiä, joilla itsellään ei ole voimaa tai mahdollisuuksia irrottautua väkivaltaisesta uskonliikkeestä. Vuokko on tekemässä sitä työtä, jota meidän jokaisen tulisi tehdä paljon enemmän.
- elina7
Olen suurperheen äiti, vanhoillislestadiolainen ja seuraan aktiivisesti Vuokon blogia. Olen keskustellut hänen kanssaan myös kahden kesken. Minulla ei ole mitään ihmeellistä kantaa hänen kirjoituksiinsa. Hänellä on oikeus kertoa kokemuksistaan ihan sellaisena kuin hän ne itse kokee. Usein voin täysin samaistua hänen ajatuksiinsa.
Toisinaan en ymmärrä hänen ajatuksiaan, mutta en myöskään muista kovin hyvin esimerkiksi hoitokokousaikoja, joten ihan mielenkiintoista on kuulla niistäkin. Omassa piirissämmehän niistä ei puhuta yhtän mitään. Tai jos puhutaan, niin todellisuutta todennäköisesti väistellään.
On jollakin tapaa sairasta, kun vl:t sanovat ihmisen olevan automaattisesti katkera, jos jotain kipeää asiaa ottaa esille. Miksi vaikeista asioista ei saa keskustella muuta kuin kahden kesken toisen uskoviasen kanssa tai sisarpiirissä? MIKSI? Siksikö, että saa vastaukseksi sen ainoan oikean vastauksen: ei saa järkeillä.
Minä ainakin käytän myös järkeäni, koska Luoja on sen minulle antanut.- 16,19
Elina7 kirjoittaa asiaa. Samoin Vuokko ja Valma. He kirjoittavat, mitä itse ovat kokeneet. Myös itse samat ajat kokeneena ja eläneenä voin vakuuttaa, että kaikki pitävät paikkansa. Sitä on ollut seurakuntajumalan palveleminen.
- Hemesti
16,19 kirjoitti:
Elina7 kirjoittaa asiaa. Samoin Vuokko ja Valma. He kirjoittavat, mitä itse ovat kokeneet. Myös itse samat ajat kokeneena ja eläneenä voin vakuuttaa, että kaikki pitävät paikkansa. Sitä on ollut seurakuntajumalan palveleminen.
Mutta onko viisasta kirjoittaa niistä, joita vihaa ja jotka on taakseen jättänyt. Kirjottais nykyisestä elämästään.Vai onko Vuokon elämä yhtä vl-kritiikkiä aamusta iltaan. Ei tätä elämää kannattais turhuuteen tuhlata, nauttis nyt elämästään ja kirjottais siitä ja tulevaisuuteen tähyäis.
- Mitä pelkäätte?
Hemesti kirjoitti:
Mutta onko viisasta kirjoittaa niistä, joita vihaa ja jotka on taakseen jättänyt. Kirjottais nykyisestä elämästään.Vai onko Vuokon elämä yhtä vl-kritiikkiä aamusta iltaan. Ei tätä elämää kannattais turhuuteen tuhlata, nauttis nyt elämästään ja kirjottais siitä ja tulevaisuuteen tähyäis.
Näiden hemestien ja jelinoiden elämän päämäärä tuntuu olevan uhriensa vaientaminen ja vaikenemattomien uhriensa ivaaminen ja pilkkaaminen julkisesti. Mitä salaisuuksia nämä hemestit edelleen kantavat, kun pelkäävät keskustelua kuollakseen?
- Hemesti
Mitä pelkäätte? kirjoitti:
Näiden hemestien ja jelinoiden elämän päämäärä tuntuu olevan uhriensa vaientaminen ja vaikenemattomien uhriensa ivaaminen ja pilkkaaminen julkisesti. Mitä salaisuuksia nämä hemestit edelleen kantavat, kun pelkäävät keskustelua kuollakseen?
Jos minäkin täällä rupeaisin kaikkien minua kiusanneiden edesottamuksia kertoilemaan, ei yritän selvitä niistä muutoin kuin julkisuudessa puiden.
- Ihan vaan tiedoksi.
Hemesti kirjoitti:
Jos minäkin täällä rupeaisin kaikkien minua kiusanneiden edesottamuksia kertoilemaan, ei yritän selvitä niistä muutoin kuin julkisuudessa puiden.
Miksi kiellät asioista keskustelemisen?
Miksi sinua haittaa, että osa ihmisistä osaa avautua vaikeistakin asioista eivätkä vaan tyytyä mitään ymmärtämättömään pakkoparannukseen kososlaisesta hengestä, kuten sinä olet leveillyt tehneesi?
Pakkoparannus olemattomasta asiasta on sairasta.
- vl iisalmesta
## Elina7 kirjoittaa asiaa. Samoin Vuokko ja Valma. He kirjoittavat, mitä itse ovat kokeneet. Myös itse samat ajat kokeneena ja eläneenä voin vakuuttaa, että kaikki pitävät paikkansa. Sitä on ollut seurakuntajumalan palveleminen.###
Aivan näin! Olen täysin samaa mieltä ja niin melkein koko Iisalmen uskovaisten lauma.- nörä ana
Tuo oli sinun idiootin neljäs vastaus tähän ketjuun.
Siunausta Sinulle. Minullakin on olllut aikanaa hyviä uskonystäviä Iisalmessa. Muutamat muistavat vielä minut.! (Greta, Anna-Maija ja Reino)
- 1+12
nörä ana kirjoitti:
Tuo oli sinun idiootin neljäs vastaus tähän ketjuun.
No Jumaaalan terve!
Menetkö tänään seuroihin? Pyydätkö seuroissa anteeksi sitä, että pilkkaat ihmisiä tällä anonyymipalstalla?
Jumaalan rauhan terveisin
heikko veli
- ei käsitä ei
Mitään sen hassumpaa ei kukaan uskonliike ole vielä keksinyt kuin sen, että vain heillä on taivaaan oveen avaimet !
Miten kukaan täyspäinen voi edes ajatella sellaista mahdollisuutta !- nörä ana
vielä sairaampaa on takertua tuohon, olet täysi typerys joka et tiedä mysteeristä edes alkeita
anna kukkien kukkia ja kastele ekana omaasi
- 38+22
""" Tuo oli sinun idiootin neljäs vastaus tähän ketjuun.""
Älä hauku hemestia! - Hemesti
Vl liike alistaa naisia ja lapsia harhaopeillaan, sairas yhteisö ja sairaat opit, näille Raamattu lupaa kuolemalla kuoleman.
- Hemesti
**Vl liike alistaa naisia ja lapsia harhaopeillaan, sairas yhteisö ja sairaat opit, näille Raamattu lupaa kuolemalla kuoleman**
Älä Valma viitsi!
terv. Hemesti original - tilevi kakka
Hemesti kirjoitti:
**Vl liike alistaa naisia ja lapsia harhaopeillaan, sairas yhteisö ja sairaat opit, näille Raamattu lupaa kuolemalla kuoleman**
Älä Valma viitsi!
terv. Hemesti originalVuokon blogissa kommentoi eräs ilmaanhuitoja vl jonka ainoa aihe on haukua vuokkoa, minkäänlaiseen keskusteluun hänestä ei ole, nimikirjaimet K.T.
- kritikko
Hemesti kirjoitti:
Älä Valma viitsi!
terv. Hemesti originalMiksi Hemesti valehtelet, ensin itse kirjoitat ja sitten syytät toisia, onko kristillistä?
- veturinkuljettaja
tilevi kakka kirjoitti:
Vuokon blogissa kommentoi eräs ilmaanhuitoja vl jonka ainoa aihe on haukua vuokkoa, minkäänlaiseen keskusteluun hänestä ei ole, nimikirjaimet K.T.
lopeta haukuja-kattorakennemulkoilija"kesiii" valehtelu ja opetele kirjoitamaan
Kus Hemesti kirjoitti:
Älä Valma viitsi!
terv. Hemesti originalTuo ei ole Valman kommentti!
- Hemesti
No, en oo tämä Hemesti. Miksi suomi 24 antaa luvan samaan nimimerkkiin.
- exx-vl
Hemesti kirjoitti:
Mikset rekisteröi nimimerkkiäsi?
- Hemhemhemesti
Hemesti kirjoitti:
Oletko rekitöröinyt nimimerkkisi, ellet niin se on vapaasti käytössä, koskaan ei voi olla varma kuka sillä kirjoittaa.
- Hemesti ivaa ja pilk
Hemhemhemesti kirjoitti:
Oletko rekitöröinyt nimimerkkisi, ellet niin se on vapaasti käytössä, koskaan ei voi olla varma kuka sillä kirjoittaa.
Kukaan muu ei osaa kirjoittaa niin häikäilemättömästi ja rakkaudettomasti lähimmäisistään kuin Hemesti itse, joten ei siinä rekisteröintiä tarvita. Ne julmurikirjoitukset kyllä tunnistaa.
- Hemesti
Hemesti kirjoitti:
Älä Valma viitsi!
terv. Hemesti originalLopetan kirjoittelun täällä, koska Suomi24 ei pysty pitämään nimimerkkikirjoittajia suojattuna vain yhdelle.Olen pettynyt.
- Hemesti
Hemesti kirjoitti:
Siis, nyt tuo edellinen oon, mutten tämän sivun kaikki HEMESTIT OO MINUN KÄSIALAA. vOIKAA HYVIN !!
- Hemesti
Hemhemhemesti kirjoitti:
En viitti, lopetan mieluummin. En tullut täällä ymmärretyksi.
- Muttet täällä.
Hemesti kirjoitti:
En viitti, lopetan mieluummin. En tullut täällä ymmärretyksi.
Omalla Ry:lläsi tulet kaikessa julmuudessasi varmasti todella hyväksytyksi ja saat arvostetun aseman.
- Mikä olet seuraavaks
Hemesti kirjoitti:
Siis, nyt tuo edellinen oon, mutten tämän sivun kaikki HEMESTIT OO MINUN KÄSIALAA. vOIKAA HYVIN !!
ämmälyyleriHemesti vaihtaa taas nimimerkkiään, että saa ivata uhrejaan!
- Kfjfjjfjdjdbveuh
Pahinta on se, että Kotimaa24-palstalla kirjoittaa ja sitä lukee ihmisiä, jotka oikeasti uskovat noihin Vuokon huuhaajuttuihin.
Jelina! Muistathan tämänkin snaanlaskun: "Se parhaiten nauraa, joka viimeksi nauraa". Ihmisoikeuksien lain mukaan emme naura toisten vakaumukselle, emmekä varsinkaan kovia kokeneille lähimmäisillemme. Rukoilemme, että Jumala siunaisi kaikkia ja antaisi voimia, sillä Jeesuksen lähellä saamme olla ihan sellaisia kuin olemme.
- pahentunut sisar
Tämä on todellista viisautta. Lämmin kiitos, Valma. Otathan opiksesi tästä, Jelina. Hyvin ikävän kuvan annat itsestäsi avauksen kaltaisilla viesteillä. Kaikesta ei tarvitse olla samaa mieltä. Jokaisella on kuitenkin oikeus puhua omista kokemuksistaan, omista kipeistä tai kauniista muistoistaan. Sinun kokemuksesi ei ole ainoa oikea totuus! Sitä paitsi ikävät asiat eivät poistu vaikenemalla tai pilkallisesti nauramalla.
Sen sijaan että käytät aikaasi nauramiseen ja moitit jotakuta toista vääristä kokemuksista tai valheista, kerro itse omista kokemuksistasi ja perustele näkökulmasi. Minä-viestintää siis, kiitos.
- Puokko Pilailija
Mukava kuulla, että sinulla on mukavaa :)
Tuossa kun puhut kirjoituksistani parhaana viihteenä vl-nuorelle tai ainakin itsellsi ja joillekin muille, niin kerrotko onko muut eri viihteen muodot nykypäivän vanhoillislestadiolaisuudessa sallittuja kuin minun kirjoitukseni?
Eli tahtoo kysyä, voitko viihdyttää itseäsi katsomalla telkkaria, käymällä urheilukisoissa tai klassisen musiikin konserteissa jne?
Olisi tietty mukava jos uskaltaisit ihan reilusti omalla nimelläsi kirjoittaa kommenttisi ja laittaa mulle vaikka sähköpostia tai kommentoida Kotimaassa, jotta välttyisin esimerkiksi sellaiselta epäilykseltä, että oletkin Multinikki, joka haluaa vain herättää keskustelua asioista.
Vielä tuosta SRK:n kirjasta lainaamastani pätkästä, miten niin tulkitsin sen väärin? Ei siinä ollut mitään TULKITSEMISTA, se oli ihan suora ja selvä kirjoitus. Kerrotko ystävällisesti, mitä mahdollisesti ymmärsin siitä väärin.
Ylipäätään olisi hyvä tuoda omat erilaisetkin ajatukset ilmoille aiheista kuin aiheista, sillä tavallahan ymmärryksemme laajentuu ja mahdolliset väärinkäsitykset korjaantuvat. Tietty helpoin tapa mitätöidä toisen ajatukset on heitää sontaa kirjoittajan niskaan, mutta se ei ole hyvää keskustelua eikä anna hyviä vasta-argumentteja kirjoittajan näkemyksille.
Eli reilusti omat kokemukset muiden nähtäville, eikä vain suora kirjoittajan lynkkaus ilman perusteluja. No mutta oppia ikä kaikki :) - Jeupuh
Aloittajalla sydän kohdallaan? Juuri noin meitä opetetaan ajattelemaan?
- Ivataan ja pilkataan
Seuroissa opetetaan ivaamaan ja pilkkaamaan kaikkia vl-uskonnon uhreja. Näin oma taivaspaikka varmistuu?
- A.R.
Tervetuloa "repeilemään" keskusteluiltaan Lohjalle. Saat nauraa ihan vapaasti jos naurattaa ja kehtaat nauraa niille, jotka tulevat iltaan puhumaan ahdistuksistaan.
Ole onnellinen, jos liikkeesi on näyttänyt sinulle tähän mennessä vain hyvät puolensa.
Kaikilla ei näin ole. Valitettavasti.
Minua ei valitettavasti naurata. Vuokon kanssa teemme parhailaan kirjaa vanhoillislestadiolaisesta perhe-elämästä ja parin saamamme kirjeen kohdalla ainakin minua on itkettänyt.
Sanotaan, että siitä puhe mitä sydän on täysi. Meidän sydämemme on pullollaan ihmisten kipua ja itkua. Kenenkään katkeruudesta ei ole kyse. Jos tietäisit, niin et moista edes väittäisi. Vaan et näytä tietävän, et alkuunkaan.
http://hitaitaraapaisuja.blogspot.fi/2014/03/kevaan-teemaillat.html - 37+26
""" Vuokon kanssa teemme parhailaan kirjaa vanhoillislestadiolaisesta perhe-elämästä ja parin saamamme kirjeen kohdalla ainakin minua on itkettänyt. """
Lääkärinä yhdyn täysin edelliseen! - hyvin kasvatettu vl
Sinusta siis on hauskaa viettää aikaa nauramalla toisen ihmisen näkökulmille? Ja sinusta siis on hauskaa leimata katkeraksi jokainen jonka kokemus on toisenlainen kuin omasi? Ja sinusta on siis hauskaa vähätellä ja syyttää valheeksi toisen ihmisen sanomisia sen kummemmin perustelematta?
Omituiset harrastukset sulla. Ja ikävät huvit. Minulle on opetettu, että toiselle nauraminen on rumaa. - uii7868
Vuokko ja sen kirjoitukset on parasta mitä vl liikkeelle on tapahtunut sitten ennen hoitokokousharhoja.
- uii7869
"Vuokko ja sen kirjoitukset on parasta mitä vl liikkeelle on tapahtunut sitten ennen hoitokokousharhoja."
Samaa mieltä Ja internetti on Jumalan työkalu saattamaan nämä kirjoitukset hoitojulmureiden luettavaksi ja muistuttamaan korjaamattomista synneistä. - Toisin opetettu...
Seuroissa opetetaan; Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi ja kaikki minkä te tahdotte ihmisten teille tekevän tehkää te samoin heille. Jokaista ihmistä on kohdeltava tasa-arvoisesti, myös hänen tarinaansa. Ehkäpä Jelina on vielä nuori,
ja katsoo siksi asioita omasta vinkkelistä, pahempia takapakkeja ei elämässä ole ehkä sattunut. yms. mutta todellista viisutta on kuunnella toista kunniottavasti ja empaattisesti ( ei varsinkaan takanapäin nauraen), vaikka itsellä "pyyhkii" hyvin.- Anonyymi
SIIS todellista VIISAUTTA tietenkin...
- surullista
kirjoitti:
SIIS todellista VIISAUTTA tietenkin...
Surullisinta on, että Niin VI, kuin monet hänen yllyttäjänsä ovat aivan tosissaan käsityksissään.
Tässäkin ketjussa on oivia esimerkkejä siitä,
joku jopa on niin hurskas, että toivoo Jumalalta armahdusta meille, jotka olemme murheissamme VI.: kohdasta ja käyttäytymisestä
tässäpä näin ao. armahduspyyntö meidän ymmärtämättömien puolesta:
" toivon tietysti, että Jumala katsoisi armollisesti myös niitä, jotka tuomitsevat toisia Hänen nimessään! "
noin 2005 vuodesta asti olen netin kautta seurannut ko. henkilön kirjoittelua, ensin tällä palstalla, määrätynlaista kehityskaarta.Se on ollut samaan suuntaan kehittyvä, loppuvaiheessa yhä jyrkemmin suuntautuva.
En tiedä, voiko siitä kohtaa, millä nyt näyttäisi olevan, voiko enää tästä alemmaksi mennä? - suurenmoista
surullista kirjoitti:
Surullisinta on, että Niin VI, kuin monet hänen yllyttäjänsä ovat aivan tosissaan käsityksissään.
Tässäkin ketjussa on oivia esimerkkejä siitä,
joku jopa on niin hurskas, että toivoo Jumalalta armahdusta meille, jotka olemme murheissamme VI.: kohdasta ja käyttäytymisestä
tässäpä näin ao. armahduspyyntö meidän ymmärtämättömien puolesta:
" toivon tietysti, että Jumala katsoisi armollisesti myös niitä, jotka tuomitsevat toisia Hänen nimessään! "
noin 2005 vuodesta asti olen netin kautta seurannut ko. henkilön kirjoittelua, ensin tällä palstalla, määrätynlaista kehityskaarta.Se on ollut samaan suuntaan kehittyvä, loppuvaiheessa yhä jyrkemmin suuntautuva.
En tiedä, voiko siitä kohtaa, millä nyt näyttäisi olevan, voiko enää tästä alemmaksi mennä?Joo, yhteisön kannalta saattaa tuntua surulliselta, että taas on yksi nöyryytettävä vähemmän.
Myös minä olen seurannut Vuokon kirjoittelua ainakin yhtä kauan kuin sinäkin. Ja myös keskustellut paljon täällä tuolla ja siellä. Harvasta ihmisestä voidaan sanoa samaa kuin Vuokosta; hän on vakavissaan etsinyt totuutta. Ja viimein, hyvin vaikeiden ja raskaiden vaiheiden ja kokemusten jälkeen hän on kokenut suuren vapautumisen ahdistuksesta, johon vanhoillislestadiolainen yhteisö opetuksineen on hänet saattanut.
Olen onnellinen Vuokon puolesta, koska hän on löytänyt juuri sen, mikä uskossa on kaikkein tärkeintä, päässyt lain alta armon alle, uskovaisen iloon, rauhaan ja vapauteen. - 5+4
suurenmoista kirjoitti:
Joo, yhteisön kannalta saattaa tuntua surulliselta, että taas on yksi nöyryytettävä vähemmän.
Myös minä olen seurannut Vuokon kirjoittelua ainakin yhtä kauan kuin sinäkin. Ja myös keskustellut paljon täällä tuolla ja siellä. Harvasta ihmisestä voidaan sanoa samaa kuin Vuokosta; hän on vakavissaan etsinyt totuutta. Ja viimein, hyvin vaikeiden ja raskaiden vaiheiden ja kokemusten jälkeen hän on kokenut suuren vapautumisen ahdistuksesta, johon vanhoillislestadiolainen yhteisö opetuksineen on hänet saattanut.
Olen onnellinen Vuokon puolesta, koska hän on löytänyt juuri sen, mikä uskossa on kaikkein tärkeintä, päässyt lain alta armon alle, uskovaisen iloon, rauhaan ja vapauteen.Tuota, tuota,,,,
Kun nimenomaan EI näytä lainkaan kirjoitusten perusteella siltä, että ois ao. "päässyt lain alta armon alle"
Meidän monien, monien mielestä on käynyt juur päinvastoin. Tään palstan galluppien mukaan tietennii tilanne on päinvastoin, se on selevää..., mut täähän onkin anti- vl-palsta.
Ei voi muuhun tulokseen tulla ao. kirjoituksia lukiessa..
Kaukana on niiden perusteella "uskovaisen iloon, rauhaan ja vapauteen." pääsemisessä. - sokea reetta
5+4 kirjoitti:
Tuota, tuota,,,,
Kun nimenomaan EI näytä lainkaan kirjoitusten perusteella siltä, että ois ao. "päässyt lain alta armon alle"
Meidän monien, monien mielestä on käynyt juur päinvastoin. Tään palstan galluppien mukaan tietennii tilanne on päinvastoin, se on selevää..., mut täähän onkin anti- vl-palsta.
Ei voi muuhun tulokseen tulla ao. kirjoituksia lukiessa..
Kaukana on niiden perusteella "uskovaisen iloon, rauhaan ja vapauteen." pääsemisessä.No eipä kyllä tuosta tämän ketjun avvauksestakaan tipanhilikkua välity rauha, ilo tai vappaus.
- Onpa tuokin koettu
Toisin olen havainnut: seuroissa (ja muissa yhteyksissä) opetetaan syrjimään muita kuin oman lahkon kannattajia.
- Kysynpä vaan
Surullista tosiaan, jos joku uskoo niitä blogeja. Kerran hän kirjoitti yhdestä tilanteesta ja sanoi, että kaikki on varmasti totta. Hän ei ollut mukana siinä tilanteessa vaan kirjoitti kuulopuheiden perusteella. Minä olin itse paikalla ja voin sanoa, että asia ei mennyt niin kuin hän kirjoitti. En usko että hän tietoisesti halusi valehdella, vaan sokeasti uskoi kuulopuheisiin.
Kuinka paljon muut kirjoitukset perustuvat yksipuolisiin näkemyksiin ja kuulopuheisiin. Asioilla kun tuppaa olemaan kaksi puolta.- Kbjvjvhcgxxgcjvjvv
Tyypillistä. Ja Tynkkysen Jussi komppaa, vaikka näkyy ajatuksineen jähmettyneen jonnekin muutaman kymmenen vuoden päähän. Molemmilla on myös tapana kertoa jostain yksittäisestä vuosikymmeniä vanhasta suusta suuhun "varmana tietona" kerrotusta tapahtumasta niin kuin se olisi tavallista ja yleinen käytäntö vl-piireissä.
- Llmknjvgcgcgchvjbkn
Kbjvjvhcgxxgcjvjvv kirjoitti:
Tyypillistä. Ja Tynkkysen Jussi komppaa, vaikka näkyy ajatuksineen jähmettyneen jonnekin muutaman kymmenen vuoden päähän. Molemmilla on myös tapana kertoa jostain yksittäisestä vuosikymmeniä vanhasta suusta suuhun "varmana tietona" kerrotusta tapahtumasta niin kuin se olisi tavallista ja yleinen käytäntö vl-piireissä.
Kas vain. Vuokko ja Jussi ovat molemmat käyneet lukemassa ja miinustamassa. :D
- 59+44
## Kun nimenomaan EI näytä lainkaan kirjoitusten perusteella siltä, että ois ao. "päässyt lain alta armon alle" ##
Luulet, että vain vanhoillisen antama synninpäästö tarkoittaa sitä. - Aatu Utelias
Huhuu, Jelina. Mihin sä katosit tästä ketjusta? Alkupuolella niin rehvakkaasti nauratti, mutta nyt ei kuulu yhtään mitään...
- Eetu Ennustaja
Menny Hemestin kans tekeen parannusta synneistään, toivottavasti.
- Änkyrä
Eetu Ennustaja kirjoitti:
Menny Hemestin kans tekeen parannusta synneistään, toivottavasti.
Tosi kunnon lesta ei nöyrry. Puhtaat ja aatteelliset ei oo koskaan missään väärässä.
- tyikn6y7ihj
"jelina" on niitä Srk vasalleja joiden tehtävänä on kaikkien totta puhuvien mustamaalaus ja julkinen alentaminen, se on hyvä merkki koska juuri totuuden ja lain kuuleminen herättää aina ensin vastareaktion, Jumala voi kyllä auttaa jos on tarpeeksi kova hätä omasta kohdasta, sitä Srk.laisille toivotaan myös kuten kaikille muillekin.
- Jelly lähti!
JelinaHemesti kirjoitti lähtevänsä täältä, koska kukaan ei ymmärrä häntä.
- Jenilalle:
Miksi et enää vastaa kysymyksiimme?
- Hurlumi.
Parhaat naurut saa Kyllä Vuokon kirjoituksista. Halleluja, miten lennokasta tekstiä hän käyttää :). Kaikkinaisuudessaan huumoriblogi.. Ei sitä kykene ottamaan kovinkaan vakavasti :D
- tiyknmu7ki
Olen samaa mieltä että lennokasta tekstiä ja huumoria, ikävä kyllä se on totta että tällaista on elämä erään lahkon ympyröissä, onnekisi nykyään yhä enenevä joukko jättää nuo huumorileikit ja alkaa elämään omaa elämää kristittynä.
- Tabut murtuvat :)
tiyknmu7ki kirjoitti:
Olen samaa mieltä että lennokasta tekstiä ja huumoria, ikävä kyllä se on totta että tällaista on elämä erään lahkon ympyröissä, onnekisi nykyään yhä enenevä joukko jättää nuo huumorileikit ja alkaa elämään omaa elämää kristittynä.
Vuokko kertoo asioista, joista ei saa edes puhua vl-uskonyhteisössä vaan vaieta iäksi. Tästä johtu suuri viha Vuokkoa kohtaan, jota seurapuheissakin jatkuvasti mainitaan -puhujat ivaavat, pilkkaavat ja epäilevät mielisairaaksi Vuokkoa näiden kiellettyjen asioiden paljastamisen vuoksi.
- Katinkontti.
tiyknmu7ki kirjoitti:
Oletko ollut koskaan vanhoillislestadiolainen?
Vaikuttanee siltä, että uskot todella vanhoillislestadiolaisuuden olevan tuota, mitä Vuokko kertoo. Suosittelisin lämpimästi tutustumaan liikkeeseemme, niin saat oikeamman kuvan. Täällä on todellinen lämpö ja rakkaus. Kaikkea muuta, mitä Vuokon hauskasta blogista voi ymmärtää! - Alenna itsesi.
Katinkontti. kirjoitti:
Oletko ollut koskaan vanhoillislestadiolainen?
Vaikuttanee siltä, että uskot todella vanhoillislestadiolaisuuden olevan tuota, mitä Vuokko kertoo. Suosittelisin lämpimästi tutustumaan liikkeeseemme, niin saat oikeamman kuvan. Täällä on todellinen lämpö ja rakkaus. Kaikkea muuta, mitä Vuokon hauskasta blogista voi ymmärtää!Olet siis kellokkaita. Et tiedä, miltä nöyryyttämistänne alamaisistanne tuntuu.
- kaikki johtuu...
"Kaikki johtuu systeemistä."
http://www.kotimaa24.fi/kaikki-johtuu-systeemista/- Katinkontti.
Tää oli niin hauska juttu, että en meinannu pysyä tuolin päällä, kun tätä luin :D
On siinä ihmisellä hauska ja vilkas mielikuvitus :) - Puhujan pilkkanauru
Katinkontti. kirjoitti:
Tää oli niin hauska juttu, että en meinannu pysyä tuolin päällä, kun tätä luin :D
On siinä ihmisellä hauska ja vilkas mielikuvitus :)JelinaHemestiHeppalyyleriämmä on tullut aivan uudella nimimerkillä ivaamaan ja pilkkaamaan uhrejaan. On teillä siellä seuroissa sitten hauskaa kun puhujasedän saarnan johdolla nauratte pilkkanaurua uhreillenne.
- Bjbdnfnbfbdndhdh
Hahahaha :D
- 38+33
Hyvä kirjoitus!
- Katinkontti.
Joo, ei sitä voi ottaa vakavasti. Monissa seurapuheissakin on siteerattu tätä hauskaa blogia, joka innosti minuakin tutustuu siihen. Ja ette arvaakkaan, millaiset naurut se kirvoitti! :D
Ei hyvä päivää!- Puhuja irvailee!
Pitäähän teidän saarnoissanne joku olla, jota ivaatte ja pilkkaatte "jumalan sanan" varjolla. Toivottavasti silmänne joskus avautuvat ja tajuatte, ettei Jumalan Sana ole toisten pilkkaamista ja heidän kokemukselleen nauramista.
- vl iisalmesta
Minua ei naurattanut, vaan pikemminkin itketti, että olemmeko vanhoillislestadiolaisuudessa noin metsässä. Tehkäämme parannus!
- vl kouvolasta
Hah. et ole edes vl jos uskot, että me olemme kollektiivisessa uskossa.
Jos joku on tehnyt väärin, miksi meidän muidenkin pitäisi tehdä siitä parannusta?
Usko on henkilökohtainen ja näin meille seuroissakin on kuule iät ja ajat saarnattu! - tyu7kr
vl kouvolasta kirjoitti:
Hah. et ole edes vl jos uskot, että me olemme kollektiivisessa uskossa.
Jos joku on tehnyt väärin, miksi meidän muidenkin pitäisi tehdä siitä parannusta?
Usko on henkilökohtainen ja näin meille seuroissakin on kuule iät ja ajat saarnattu!Entäs omatunto, kun seuroissa opetetaan ulkoistamaan omatunto johtokunnalle ja Srk:lle, eli "seurakunnalle", kenen omaa tuntoa sinä kuuntelet? Jos omaa niin et ole oikea uskovainen. Tuollainen opetus on lahkolaisuutta.
- Autuuden ehtoja...
tyu7kr kirjoitti:
Entäs omatunto, kun seuroissa opetetaan ulkoistamaan omatunto johtokunnalle ja Srk:lle, eli "seurakunnalle", kenen omaa tuntoa sinä kuuntelet? Jos omaa niin et ole oikea uskovainen. Tuollainen opetus on lahkolaisuutta.
Kun seurakunta aikanaan sanoi, että viikset ja parta ovat syntiä, ne vaan kiltisti pyydettiin syntinä anteeksi ja raakattiin leuka sileäksi. Tätä syntilistan päivityspäätöstä vastustanut ei ollut enää "yhteisessä rakkaudessa" eli häntä kutsuttiin saa.tanan lapseksi ja helevetin matkalaiseksi.
- esko'o
Vuokko Ilola kirjoittaa hyviä blogeja. Jos sinua aloittaja naurattaa, niin se on naurua kyynelten läpi. Siitä olen varma.
Terveiset myös muille naurajille!- Säälittävää!!!
Seuroissa nauravat ja irvivät Vuokolle ja muille uhreilleen seurasaarnoissa!
Puhujat siteeraavat Vuokkoa ja muita vl-uskonnon uhreja ja sitten yhdessä nauretaan pilkkanaurua.
- surullista
Kukahan se pilkkaa ihmisiä ja toisten vakaumusta ??
Lukekaapa Vuokon kirjoitukset, mitä löydätte....
Harvoin näkee niin paljon pilkallisuutta ja varsinkin huonosti piilotettua ivailua, kuin näissä kirjoituksissa on
Lähes aina satojen kirjoitusten aiheena, mustamaalaten on vl:t ja AINA hyvin kriittisessä valossa. Pysyisi edes totuudessa, vaikka kirjoittaisi negatiivisesti.
Eipä ihme, että osa K-24:n kirjoittajista myös kritisoi arvon rouvaa siitä hirrestä, joka tuntuu pysyvän hänen silmissään jatkuvasti, itsensä sitä huomaamatta.
Suomen Kuvalehden6-sivuisessa haastattelussa lähivuosina hän antoi tituleerata itseään teologiksi....
Eiköhän se kerro jo aika paljon arvoisan koulunkäyntiavusttajan kohdasta, on hurahtanut päähän ulkopuolelta tuleva kehu ja yllytys.
Saa nähdä, mihin ao. kohdalla kehitys johtaa?
Voiko enää mennä pahemmaksi tästä ?- 16+16
Asiavirhe on ikävä!
Kuitenkin hän kirjoittaa aidosti omista kokemuksistaan.
Tässä on sellainen epäsuhta olemassa.
Vuokko voi kirjoittaa kuten kokee asiat.
Vanhoillislestadiolaisten pitää kirjoittaa niin kuin asioiden pitäisi pääkonttorin mielestä olla.
Tämä ei tunnu vl:stä reilulta. Koska Vl:t ovat mielestään oikeassa, pitäisi Vuokko Ilola raivata pois!
Selvähän se! - Fjfbfncknjbxhvxhhvxv
16+16 kirjoitti:
Asiavirhe on ikävä!
Kuitenkin hän kirjoittaa aidosti omista kokemuksistaan.
Tässä on sellainen epäsuhta olemassa.
Vuokko voi kirjoittaa kuten kokee asiat.
Vanhoillislestadiolaisten pitää kirjoittaa niin kuin asioiden pitäisi pääkonttorin mielestä olla.
Tämä ei tunnu vl:stä reilulta. Koska Vl:t ovat mielestään oikeassa, pitäisi Vuokko Ilola raivata pois!
Selvähän se!Vuokko saa minun puolestani kirjoittaa kuten kokee asiat, mutta ärsyttävintä on se, että Vuokko jatkuvasti yleistää ja kärjistää asioita niin, että ne tuntuvat lukijasta tavanomaiselta vl-toiminnalta, vaikka oikeasti kyseessä olisi joku yksittäistapaus muutaman kymmenen vuoden takaa. Tynkkysen Jussin on helppo kompata Vuokkoa, koska on itsekin jumahtanut jonnekin vuosikymmenten taakse.
- Vanheneeko synti?
Fjfbfncknjbxhvxhhvxv kirjoitti:
Vuokko saa minun puolestani kirjoittaa kuten kokee asiat, mutta ärsyttävintä on se, että Vuokko jatkuvasti yleistää ja kärjistää asioita niin, että ne tuntuvat lukijasta tavanomaiselta vl-toiminnalta, vaikka oikeasti kyseessä olisi joku yksittäistapaus muutaman kymmenen vuoden takaa. Tynkkysen Jussin on helppo kompata Vuokkoa, koska on itsekin jumahtanut jonnekin vuosikymmenten taakse.
Vl-uskovaisia pelottaa kovasti, että joku uskaltaa kirjoittaa kielletyistä asioista. Eihän niistä ry:lläkään saa puhua, joten miksi sitten julkisuudessa? Tapahtuneet asiat on helppo leimata "vanhojen kaiveluksi", mutta mikä on teillä nykyisin synnin vanhenemisaika? Eli montako vuotta vanha synti on muuttunut olemattomaksi, eikä siitä saa enää puhua?
- Heino.
Hyvä nimimerkki: ”Fjfbfncknjbxhvxhhvxv!” Voisitko sinä yksilöidä ne asiat, jotka Vuokko kärjistää ja yleistää? Minä olen myös kommentoinut Vuokon Blogiin. Sinä voisit myös kirjoittaa sinne ja oikaista ne asiat, missä Vuokko mennyt yleistämään ja liiaksi kärjistänyt vl - uskoa.
On mennyt vuosia kun olen ollut ry:n riveissä. Väitän kuitenkin, että tunnen uskonyhteisön hyvin, sen historian, mutta myös nykyisyyden ja opetuksen mitä ry:llä opetetaan. Tietoni ei ole ainoastaan omia kokemuksia, mutta minun monet sukulaiset ovat tälläkin hetkellä vl – uskovia.
Vuokko käsittelee avoimesti kipeitä uskomiseen liittyviä asioita. Tämän takia toivon, että tulet keskustelemaan ja jos näet, että keskustelu vääristyy – oikaiset. Emmehän me kukaan, halua olla erheellisten uskon käsitysten vankeina.
Uskovan osa, ei ole täällä maailmassa useinkaan hääppöinen, Paavali kirjoittaa:
2 Kor. 11:20 ”Tehän siedätte sen, että teidät orjuutetaan, teitä riistetään, teidät alistetaan, teitä kohdellaan tylysti ja lyödään kasvoihin.”
Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettemme saisi oikaista ja kertoa asioista omaa näkemystämme. Minä kerron aina omissa kirjoituksissani, oman ymmärrykseni uskomisen asiasta. Jos joku oikaisee käsityksiäni ja perustelee oikaisun raamatun kirjoituksilla, pyrin korjaamaan ymmärrykseni. Miten Luther sanoikaan; Uskominen on sitä, että ojentaudumme Jumalan sanan mukaan.- Vuokon kaima
Heino kun lukee sun kommenttejasi Vuokon blogiin, niin ihmetellä vaan täytyy, miten kauas oletkaan ajautunut entisenä vl puhujana tästä elävästä uskosta. Olet opettelemalla opetellut kirjanoppineen ja farisealaisen tyylin, eikä siitä pysty ikipäivinä arvaamaan, että olet vielä vl puhujana ollessasi taatusti puhunut kaanaan kieltä. Mutta mieleeni muistuu yksi suviseurasaarnam jonka piti Juhani Karanta. Hän siinä mainitsee, että kun Jumalan valtakunnasta lähtee ihminen pois, hän ei välttämättä jää siihen ikäänkuin rajan tuntumaan vaan voi poiketa todella kauaksi, että ei ikinä olisi uskonut, että hän on joskus ollut uskomassa. Se saarnateksti oli osin siitä missä kerrottiin Manassesta, uskovaisen kuningas Hiskian pojasta, joka joutui elävästä uskosta niin kauas, että hänestä kerrotaan, että hän vietteli kansaa tekemään pahmmin kuin pakanat. Olen huomannut kirjoituksistasi, että sinuunkin on iskenyt tämä lopun ajan synti, perhesuunnittelu, jonka nimeen vannot kirjoituksissasi. SRK:tako syytät omien lastesi syntymisestä ja siitä, että se "pakotti" sinun ja vaimosi ottamaan kaikki lapset vastaan niinkuin Jumala on hyväksi säätänyt?
- Lukija.n
Minä kun olen matkani varrella lukenut Heinon tuotoksia, niistä paistaa hyvin selkeästi läpi susi lampaan vaatteissa.
- Olisiko niin,
Vuokon kaima kirjoitti:
Heino kun lukee sun kommenttejasi Vuokon blogiin, niin ihmetellä vaan täytyy, miten kauas oletkaan ajautunut entisenä vl puhujana tästä elävästä uskosta. Olet opettelemalla opetellut kirjanoppineen ja farisealaisen tyylin, eikä siitä pysty ikipäivinä arvaamaan, että olet vielä vl puhujana ollessasi taatusti puhunut kaanaan kieltä. Mutta mieleeni muistuu yksi suviseurasaarnam jonka piti Juhani Karanta. Hän siinä mainitsee, että kun Jumalan valtakunnasta lähtee ihminen pois, hän ei välttämättä jää siihen ikäänkuin rajan tuntumaan vaan voi poiketa todella kauaksi, että ei ikinä olisi uskonut, että hän on joskus ollut uskomassa. Se saarnateksti oli osin siitä missä kerrottiin Manassesta, uskovaisen kuningas Hiskian pojasta, joka joutui elävästä uskosta niin kauas, että hänestä kerrotaan, että hän vietteli kansaa tekemään pahmmin kuin pakanat. Olen huomannut kirjoituksistasi, että sinuunkin on iskenyt tämä lopun ajan synti, perhesuunnittelu, jonka nimeen vannot kirjoituksissasi. SRK:tako syytät omien lastesi syntymisestä ja siitä, että se "pakotti" sinun ja vaimosi ottamaan kaikki lapset vastaan niinkuin Jumala on hyväksi säätänyt?
"miten kauas oletkaan ajautunut"
että Heino on vanhoillislestadiolainen ja sinä SRKlestadiolainen, ymmärrettävästi välimatka tuntuu suurelta. - Oikaisuna
Olisiko niin, kirjoitti:
"miten kauas oletkaan ajautunut"
että Heino on vanhoillislestadiolainen ja sinä SRKlestadiolainen, ymmärrettävästi välimatka tuntuu suurelta.Ei sellaista kuin SRK lestadiolaisuus ole olemassakaan kuin uskosta osattomien mielissä eikä Heinoa voi edes tituleerata kuin ex vl:ksi!
- Oikaisun oikaisu
Oikaisuna kirjoitti:
Ei sellaista kuin SRK lestadiolaisuus ole olemassakaan kuin uskosta osattomien mielissä eikä Heinoa voi edes tituleerata kuin ex vl:ksi!
Eiköhän se ole niin, että SRKlestadiolaisuus on jäsenluvultaan suurin vanhoillislestadiolaisuuden useista eriseuroista.
"Kaikki SRKlestadiolaiset ovat vanhoillislestadiolaisia, mutta kaikki vanhoillislestadiolaiset eivät ole SRKlestadiolaisia."
- säälittääkin tuo
Olihan taas uusi kivienheitto vl- liikettä kohtaan ko. naiselta K- 24:n blogissa:
" Taas jälleen kerran havahduin kirkon tilaisuudessa sellaiseen tosi ihanalta tuntuvaan asiaan ja ilmiöön kohdallani, että minun oli niin helppoa, mukavaa ja vapaata olla siellä. En tiedä, olenko koskaan pystynyt avaamaan Rauhanyhdistyksen ovea samanlaisissa tunnelmissa. Luulenpa että en.
Ei ahdistusta, ei syyllisyyttä, ei huonoutta, ei kontrollointia, ei kyttäämistä, ei kahleita. "
Ajatella, EI KOSKAAN ole ollut hyvä ja rauhallinen, vapaa mieli vl-uskovaisten kanssa talostellessa. VAIN PAHAA OLOA, jne, jne ...
Saapi nähdä, pystyykö ko. henkilö vielä enemmän mollaamaan ja haukkumaan entistä liikettään ?'
Vanhan toistoa on ollut jo pitkään, selvääkin selvempi asenteellisuus, ehkä jopa vainoharhaisuuteen saakka näkyy hänen tuotoksiaan lukiessaan- Erilaisia yrkkäkokemuksi
Luitko Vuokon vastauksen Joonalle, jossa hän painotti kokemuksensa henkilökohtaisuutta? Olen nuoremman polven ex-vl ja voin sanoa, että joskus ry:lle oli ihan kivakin mennä. MUTTA en ole kokenut hoitokokouksia, enkä nähnyt läheltä kiusaamistapauksia ja lähdin liikkeestä ennen kuin ehkäisyasia tuli itselleni ajankohtaiseksi eli en ole kohdannut omakohtaisesti myöskään ehkäisemättömyyteen painostamista, jota esim. Vuokko on joutunut kokemaan. Ymmärräm siis Vuokon kanssa, mutta myös sen, että Joonan (nuorem miehen) yrkkäkokemukset ovat erilaisia.
- etsivä-xx
Vuokko on siinä oikeassa, että tämä ero on olemassa. Kirkon tilaisuudessa on vapaa olo jo sinne mennessä. Voit olla kuka olet. Ei yhtäkään ajatusta sitä mitähän muut minusta ajattelevat. Voi kysyä ihan mitä vaan eikä kukaan tule miettimään miten on uskosi laita kun kyselet tuollaista.
Onhan se varautunut tunne olemassa aina kun menee rauhanyhdistyksen seurakuntailtaan. On siinä mistä puhut kavipöydässä. Se tulee kyllä jo "ovelta vastaan" tällaista kirkon seurakunnan kasvattia. Ja saa hekemaan tätä vapaata omana itsenään olemista sieltä kirkosta. Ilman sitä olisi varmasti vaikea elää. - Eräs vaimo.
Erilaisia yrkkäkokemuksi kirjoitti:
Luitko Vuokon vastauksen Joonalle, jossa hän painotti kokemuksensa henkilökohtaisuutta? Olen nuoremman polven ex-vl ja voin sanoa, että joskus ry:lle oli ihan kivakin mennä. MUTTA en ole kokenut hoitokokouksia, enkä nähnyt läheltä kiusaamistapauksia ja lähdin liikkeestä ennen kuin ehkäisyasia tuli itselleni ajankohtaiseksi eli en ole kohdannut omakohtaisesti myöskään ehkäisemättömyyteen painostamista, jota esim. Vuokko on joutunut kokemaan. Ymmärräm siis Vuokon kanssa, mutta myös sen, että Joonan (nuorem miehen) yrkkäkokemukset ovat erilaisia.
Olen viettänyt aikaa samassa yrkässä, missä Vuokkokin. Olen myös aikalailla samoja ikiä. Vaikka Vuokko ja minä olemme käyneet kuluttamassa samoja penkkejä, meidän kokemukset yrkästä on hyvin erilaiset. Iteasiassa Vuokollakin oli silloin, ku se aktiivisemmin kävi seuroissa, positiivisemmat. Hänen kokemukset ovat ruvenneet muuttumaan aikojen saatossa yhä negatiivisemmiksi. Nyt varsinkin, kun hän ei ole enää seuroissa käynyt, hänen kokemukset seuroissa käymisestä ovat muuttuneet todella ahdistaviksi. Vuokko kokee, että rauhanyhdistyksellä ei saa kokea vapautta, ei mitään kivaa. Vuokko kokee myös, että rauhanyhdistyksellä on kamala kyttäysmeininki, jossa kaikki vain kyttäilee toisten tekemisiä. Vuokolla on tosi huonot kokemukset ja uskoisin, että ne huononee ajan mittaan entisestään. Ehkä vuoden kuluttua Vuokon kokemukset ovat hyvinkin huonommat, mitä nyt.
Ite olen kuluttanut samoja penkkejä, mutta tuntuu, kuin olisin istunut ihan eri rauhanyhdistyksellä. Minun kokemukset ovat olleet ihan päinvastaisia. Olen kokenut iloa, rauhaa ja rakkautta. Ei ole mitään sen vapauttavampaa, kuin käydä seuroissa ihanien ihmisten kanssa. Minun rauhanyhdistyksellä ei kyttäillä toisia. Ei juoruta, ei puhuta pahaa. Ei heitetä toisia saatanalle, eikä mitään. Minun rauhanyhdistyksessä vallitsi rauha. Harmi vain, että Vuokon rauhanyhdistyksessä oli melkeimpä aina hervoton sotatila... vaikka samassa talossa käytiin. No, kokemukset voivat olla hyvinkin erilaisia samoista asioista. - Valvokaa
Eräs vaimo. kirjoitti:
Olen viettänyt aikaa samassa yrkässä, missä Vuokkokin. Olen myös aikalailla samoja ikiä. Vaikka Vuokko ja minä olemme käyneet kuluttamassa samoja penkkejä, meidän kokemukset yrkästä on hyvin erilaiset. Iteasiassa Vuokollakin oli silloin, ku se aktiivisemmin kävi seuroissa, positiivisemmat. Hänen kokemukset ovat ruvenneet muuttumaan aikojen saatossa yhä negatiivisemmiksi. Nyt varsinkin, kun hän ei ole enää seuroissa käynyt, hänen kokemukset seuroissa käymisestä ovat muuttuneet todella ahdistaviksi. Vuokko kokee, että rauhanyhdistyksellä ei saa kokea vapautta, ei mitään kivaa. Vuokko kokee myös, että rauhanyhdistyksellä on kamala kyttäysmeininki, jossa kaikki vain kyttäilee toisten tekemisiä. Vuokolla on tosi huonot kokemukset ja uskoisin, että ne huononee ajan mittaan entisestään. Ehkä vuoden kuluttua Vuokon kokemukset ovat hyvinkin huonommat, mitä nyt.
Ite olen kuluttanut samoja penkkejä, mutta tuntuu, kuin olisin istunut ihan eri rauhanyhdistyksellä. Minun kokemukset ovat olleet ihan päinvastaisia. Olen kokenut iloa, rauhaa ja rakkautta. Ei ole mitään sen vapauttavampaa, kuin käydä seuroissa ihanien ihmisten kanssa. Minun rauhanyhdistyksellä ei kyttäillä toisia. Ei juoruta, ei puhuta pahaa. Ei heitetä toisia saatanalle, eikä mitään. Minun rauhanyhdistyksessä vallitsi rauha. Harmi vain, että Vuokon rauhanyhdistyksessä oli melkeimpä aina hervoton sotatila... vaikka samassa talossa käytiin. No, kokemukset voivat olla hyvinkin erilaisia samoista asioista.Eräs vaimo yhdyn täysin sinun kirjoitukseesi.Mutta kun synnin luvallisuus muodossa tai toisessa saa vallata sydämen, jälkikin on sen mukaista. Hedelmistään edelleen puu tunnetaan.
- ...
.
- Kania.
Hah :D. Lol, mitä kirjoituksia hän on saanut aikaseksi. Varmaan Vuokko nauraa myös ite omille kirjoituksilleen. En ainakaan ite jaksa uskoo, että hän kirjoittaa niitä vakavissaan :D. Selvästi huumori-ihmisiä :)
- Rosem.
Vuokon kokemukset seuroissa käynnistä ja ylipäätänsä lestadiolaisuudesta pahenevat alati! Vaikka hän lakkasi käymästä seuroissa, on hänen seurakokemuksensa muuttuneet yhä ikävämmiksi ja ikävämmiksi. Sinänsä harmillista, sillä Vuokolle nämä kokemukset ovat tosia! Hän kärsii! On todella ikävää, että rauhanyhdisysten toiminta ja ylipäänsä meidän vanhoillislestadiolaisten elämä aiheuttaa runsaasti ahdistusta Vuokossa, vaikka hän olisi kaukanakin meistä. Hänellä on oikeus vuodattaa kamalia kokemuksia ja koska ne pahenevat koko ajan, on hänen melkeimpä pakko yhä kiihtyvällä tahdilla purkaa niitä ulos. Ja uskoisin,että Vuokon kokemukset seuroissa käynnistä ja vanhoillislestadiolaisuudesta pahenevat entisestään... Jossain vaiheessa se ei vain enää kestä. Sitten se räjähtää..... Tätä en toivoisi. Auttakaa Vuokkoa!
- Annan neuvon
Eikö Vuokolle olisi parasta, että hän hakeutuisi ammattiauttajan pakeille? Tuollaiset eri hengellisyyksiä edustavat, jotka silittelevät hänen päätään ja nyökyttelevät hänen traumoilleen ymmärtävästi, eivät ole lainkaan tosiasiassa oikeita auttajia. Ja hän joutuu vuositolkulla tallaamaan samassa tilassa asioittensa suhteen.
- Väsyttääkö?
Annan neuvon kirjoitti:
Eikö Vuokolle olisi parasta, että hän hakeutuisi ammattiauttajan pakeille? Tuollaiset eri hengellisyyksiä edustavat, jotka silittelevät hänen päätään ja nyökyttelevät hänen traumoilleen ymmärtävästi, eivät ole lainkaan tosiasiassa oikeita auttajia. Ja hän joutuu vuositolkulla tallaamaan samassa tilassa asioittensa suhteen.
ämmähemulilyllerö se siellä toisten mielenterveyttä taas arvioi...
- Luulisinpa
Väsyttääkö? kirjoitti:
ämmähemulilyllerö se siellä toisten mielenterveyttä taas arvioi...
Eikö jokainen koe että koettu trauma esiintyy masennuksena jos ei sitä ammattitaidolla käy hoidattamassa?
- Hemestille:
Luulisinpa kirjoitti:
Eikö jokainen koe että koettu trauma esiintyy masennuksena jos ei sitä ammattitaidolla käy hoidattamassa?
Käytä Hemuli vaan aivan vapaasti jotain tunnettua nimimerkkiääsi, sillä sinut tunnistaa joka tapauksessa.
Kaikkihan ne vl-jumalan valtakuntaa arvostelevat ovat mielisairaita...
- Kalyam.
Ei hyvää päivää, mitä tekstiä se Vuokko kirjoittaa :D.
Toisaalta ei pidä nauraa sille, että toinen on vahvasti katkeroitunut. Vuokon kokemuksethan pahenevat jatkuvasti, vaikka onkin jo erkaantunut vanhoillislestadiolaisuudesta. Vuokko tarvitsisi nyt kipeästi apua, ettei hänen kokemuksensa pahenisi entisestään. Aiemmin pidin Vuokon kirjoituksia paljon uskottavampina, mutta nyt en voi niitä enää kovinkaan vakavasti ottaa. En voi mitään reaktioilleni, mutta nykymuodossaan Vuokon kirjoitukset kirvoittaa makeat naurut!- 12+3=15
"Vuokon kokemuksethan pahenevat jatkuvasti, vaikka onkin jo erkaantunut vanhoillislestadiolaisuudesta."
Pieni mutta tärkeä tarkennus tähän. Vuokko ei ole erkaantunut vanhoillislestadiolaisuudesta, hän on erkaantunut SRK-lestadiolaisuudesta. - Olenpullassa
Apua, apua, apua, auttakAAAAAAAAAAAAAAAAA MUA!
- Hemestin uusin?
Onko tämä Kalyam SRK:n ämmähemesti lyylerin uusi nimimerkki?
Ihan vaan sitä päättelin, että haukkuu Vuokkoa "kipeästi avun tarpeessa olevaksi", kuten Johanna Hurtigiakin.
- 38+77
## En voi mitään reaktioilleni, mutta nykymuodossaan Vuokon kirjoitukset kirvoittaa makeat naurut! ###
Johtuu siitä, että olet laiteilla ja totuus ei uppoa sinuun, vaan niinkuin Raamattu sanoo: valhe muuttuu totuudeksi ja totuus valheeksi. Tee parannus ja usko evankeliumi Jeesuksessa Kristuksessa!- Oisko Vuokko
Kukakohan on laiteilla ollut ja siitä sitten vierähtänyt kokonaan sivuun?
- 38+44
Jos haluatte oikein nauraa, niin menkää jelinan facebookiin.
- Epätietoinen.n
Jaahas missä ne vanhoillislestadiolaiset pitävät omia seurojaan? Kaikki rauhanyhdistykset ainaskin ovat SRK:n alaisuudessa. Tiedän kyllä että Päivämieslehti ilmoittaa SRK:n lähetysseuroista, mutta eivät ne eroa millään tavalla niistä, mitä pidetään rauhanyhdistyksillä.
- Jaa-a
Tuskimpa niistä Päivämiehessä ilmoitellaan, koska ovat eri eriseurassa kuin SRKlaiset
.
Ainakin Rauhan Sana järjestää seuroja. http://www.lyrs.fi/ on heidän sivunsa. - Ja ne muut?
Jaa-a kirjoitti:
Tuskimpa niistä Päivämiehessä ilmoitellaan, koska ovat eri eriseurassa kuin SRKlaiset
.
Ainakin Rauhan Sana järjestää seuroja. http://www.lyrs.fi/ on heidän sivunsa.Muut eriseurat ovat tainneet kuihtua ja/tai "kirkollistua", joten omiin seuroihin ei ole tarvetta enään.
- jeli-nalle
Onko nyt viikonloppuna jossain nauruseurat? Voisin kuunnellakin.
- Siellä itketään.
Itkuseuroja järjestetään jokaisella rauhanyhdistyksellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383829Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362964Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81865Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51598Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41079- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65741
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708