Kumpi objektiivi reissuun mukaan?

kumpikko

Eli, en ole vielä edes harrastelijakuvaaja, mutta ostin olympus pen Lite e-pl5 mikrojärkkärin jolla haluan opetella kuvaamaan. Ei siis suitsutusta siitä, että olen ostanut kameran jonka käytöstä en ymmärrä mitään.

Kameran mukana tuli kaksi objektiivia:

http://www.olympus.fi/site/fi/c/lenses/om_d_pen_lenses/m_zuiko/m_zuiko_digital_14_42mm_13556_ez/index.html

ja

http://www.olympus.fi/site/fi/c/lenses/om_d_pen_lenses/m_zuiko/m_zuiko_digitaled_40_150mm_14056r/index.html

Olen lähdössä jenkkeihin kuukaudeksi ja reissuun tietenkin otan kameran. Kumpi objektiivi kannattaisi ottaa vai onko sillä mitään merkitystä, jos ei osaa ottaa hyötyä vielä kamerasta täysin irti.

8

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä ottaisin molemmat lasit mukaan. Tuon kameran kuvauskulman vuoksi nuo pituudet pitää kertoa kahdella jotta päästään vertailukelpoisiin lukemiin vanhan kaluston kanssa. Se lyhyempi lienee hyvä sisäkuvauksiin ja maisemiin ja se pidempi on muotokuviin ja yksityiskohtiin sopiva jos ei ihan luontokuviinkin.

      Kyllä nuo kaikki mahtuvat reppuun mutta muista ottaa laturi mukaan ja vara-akku jotta ei mene reissu hukkaan. Ota myös useampia kortteja jottei tila lopu.

    • Canonisti minäkin

      Itse en ottaisi noista kumpaakaan, mutta kuten edellinenkin totesi, ota molemmat. Nuo pikku Olyt on siitä kivoja, että toinen voi olla takin taskussa kietaistuna liinaan. Ei tarvitse ottaa kameralaukkua mukaan. Paras vaihtoehto tuohon on yhä Panan tekemä Leica prime normaali.

      http://www.imaging-resource.com/PRODS/olympus-epl5/olympus-epl5A.HTM

      Ostithan myös etsimen? Kuvaaminen auringonvalossa ilman erikseen myytävää etsintä on tuskaa.

    • L-n

      Sisätiloissa ja maisemakuvissa hyödyllisempi on 14–42 mm
      Kaukana oleviin kohteisiin ja lähikuviin 40–150mm on käyttökelpoisempi.

      Valitsisin ehdottomasti 14–42 millisen ultrahoikan pannarin (pelkästään mukavuuden halusta).

    • 8+13

      14-42 jos otat mukaan vain yhden objektiivin. Itse ottaisin molemmat.

    • erinomaistasettiä

      Olet tehnyt erinomaiset valinnat. Kuten jo todettua, ota molemmat obiskat mukaan, ja kun olet iltaisin tms. liikkeellä, pidä 14-42 kamerassa, on nimittäin todella näppärä linssi.

    • Ota noi kaikki

      Kiva havaita et joku tunnustaa ostaneensa kameran , kännykän tai muun laitteen
      josta ei ymmärrä mitään?
      Sellainen on yllättävänkin yleistä..
      Pahinta onkin näytellä ymmärtävänsä vaikkei osaakkaan.
      Sekin on yllättävän yleistä.
      Ainakin kaupassa myyjä voi antaa asijakkaan ymmärtää jotain vaikkei hän ois ees kauppias eikä käsittäisi edes itse mitä puhuu..eli
      Näytellä osaavaa ymmärtäjää vaikkei tajuis mitään oikeesti siitä.
      Miten voi muuten tietää mitään jos ei ole kokeillut tai kokenut sitä?
      Mahdoton tehtävä nykyaikana ainakaan teoriaopinnoilla perehtyä kaikkeen
      mitä ostaa..edes vaikka lukisi mainoksia ennen maksamista lehtien testeistä piittaamatta.
      Noi taitaa olla nii kepeetä kalustoa jotta kadut jos jätät jommankumman pois?
      Joten hanki kunnon välineet ja kamerareppu käsimatkatavaroihisi tai ota noi kaikki mukaasi ..arvelisin et kunnon etsin olisi tärkeempi ameriikan aurinkossa
      kuvatessa kun mikään noista objektiiveistasi eikös siihen Olympukseenkin jonkinmoisen etsimen saa lisävarusteena?
      Vai aijotko kuvata takanäytöllä?

      • Jostainhan se jokaisen on joskus pakko alottaa!

        Harva se on seppä syntyessään!

        Viisas oppii kysymällä!

        Noillahan "ota noi kaikki" ongelmat ratkeavat hetkessä.


      • Canonisti minäkin
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Jostainhan se jokaisen on joskus pakko alottaa!

        Harva se on seppä syntyessään!

        Viisas oppii kysymällä!

        Noillahan "ota noi kaikki" ongelmat ratkeavat hetkessä.

        Jep. Kuvaamaan ei opi kuin kuvaamalla. Vuosi pari tuolla, niin tietää riittääkö se vai haluaako jotain enemmän.

        Ainoa huonopuoliha noissa Olyn Pen sarjan kameroissa on, että etsimen joutuu ostamaan erikseen. Siitä selviää rahalla ja jos on menossa ulkomaille, niin etsintä kannattaa katsella mm. lentokenttien myymälöistä.

        Olyn Pen, etsin ja yksi hyvälaatuinen (pannari) normaaliobjektiivi on kalusto, jollaista kokenutkin kuvaaja voi pitää matkakalustonaan! Noiden lisäksi ei tarvita kuin pari iso korttia, vara-akku ja taskujalusta. Se on kokonaisuutena pieni ja kevyt, mutta kuitenkin kohtuullisen laadukasta kuvaa tekevä. Kaikki tarvikket menevät taskuun, eikä kameralukkua tarvtse raahata.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      360
      4175
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1779
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      1520
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1306
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe