Oman veneilysi turvallisuus

+6 °C , 7 m/s.

Eikö tälle aiheelle pitäisi olla keskustelua myös.
Usein keskustellaan siitä kun kun olet siellä 5 vedessä niin kelluttaako
ne liivit ja voiko uida p-liivit päällä ankkuri jalassa 3 promillen humalassa.

Pelastautumismahdollisuuksiakin tärkeämpää on pitää huoli siitä
että ei joudu vaaratilanteeseen, miksi tästä keskustellaan niin vähän.
Yksin toimiessa ei voi korostaa liikaa sitä että pitää osata ajatella mitä tekee,
tiedostaa riskit ja välttää niitä.

Mutta voi ajatella niinkin että kuollut ei jää harmittelemaan
omaa kuolemaansa :) toisaalta taas, jostain syystä me halutaan elää
mahdollisimman pitkään.

Toisaalta taas onhan meillä kaikilla vähän sitä seikkailu halua kun haluamme veneillä tai vaikka valloittaa jonkun suuren vuoren. Vuoren valloittajista suurin osa on kuollut/epäonnistunut yrityksessään, veneilyssä ei ole
ihan näin dramaattista mutta riskit on olemassa, ne voi alkaa jo siinä
ennen kuin on köysiä edes irroitettu.

Yksi lähtökohta on jo se että millaisen veneen hankkii, onko se itse vene
turvallinen, no ok ei voi aina tehdä tässä kohtaa valintoja hirveesti mutta
jos vaan voi niin omasta veneestähän sä putoot. Tässä tulee esiin esimerkiksi
se että kuinka piip vaikeaa sinne veneeseen pääsy jo laiturilta on, pitääkö
kikkailla pienillä sivukansilla aina vai pääseekö kivasti kaulan kautta
veneeseen vaikka vanha mummokin. Mun veneen valinta oli tälläinen,
sinne pääsee hyvin kyytiin, en halunnut sellaista missä hytti pitää aina
kiertää sivukansien kautta. Tässä veneessä taas fendareiden laitto on
hiton vaikeaa mutta sillekkin tehdään korjaus ja sitten ei enää ole.

Itse ilmoitan aina koska lähden ja koska otan yhteyttä uudemman kerran,
veneilyyn liittyen. Vaikkakin nyt en tee selaisia veneretkiä juurikaan joissa olisi kovin yksin merellä.. mutta olenkin aika ns kokematon veneilijä että kunnon
reissut on vasta edessäpäin.

Veneeseen pääsy ja poispääseminen laiturissa on varmaan ensimmäinen
lähtökohta veneilyn turvallisuudessa. No ei kyllä uutista tule mieleen että
olisi kovin yleistä menehtymiseen saakka johtaneet veneestä putoamiset
mutta ei myöskään sairaan rappumisissa kaatumiset ole uutisiin näytä päätyvän vaikka olisi vähän huonompikin lopputulos. Kyllä laitureilta kuulee kuitenkin yhtä sun toista, on pudottu, on menetty sormi, hammas, onneksi joku näki mun putoamisen.. jne.

10

363

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvin menee, kiva!

Että tämmöistä tällä kertaa.

Tämä veneilijöiden keskustelupalsta on kyllä hyvää ja hyödyllistä luettavaa. Täältä oppii paljon, saa asiantuntevia vastauksia ja viihtyy Suomen kokeneimpien veneilijöiden fiksussa seurassa,

• Professor

Jatka vaan. Kiva lukea kokemuksistasi

• Turvavaljaat

Itse aloittelin yksinpurjehdusta jokin aika sitten vain liivit päällä. Täksi kesäksi ajattelin hankkia kevyet turvavaljaat ja yrittää pitää niitä niitä kiinni turvanarussa aina kun on kannella. Saapa nähdä miten käytännöllistä se on. Tärkeintä olisi kuitenkin pysyä veneessä, tipahtamatta veteen...

Aiemmin opettelin puhdistamaan ja ilmaamaan diesel-moottorin polttoainesysteemin. Jos sakka tukkii suodattimet, on nyt toivottavasti mahdollista saada moottori uudelleen käyntiin merellä. Keväämmällä pitäisi tutkia veneen kaikki läpiviennit aiempaa tarkemmin.

• kohta vesille

olisiko se niin että toistuvat jutut ovat perusveneilijän vaaranpaikkoja...eli veneeseen/veneestä nousut, laitureilla ja rantakalilioilla liikkuminen.jne.

suurimmalla osalla järki kun pelittää sen verran että keli valitaan kykyjen mukaan ja veneestä/varusteista huolehditaan rittävästi.

tuo ilmoittaminen on kyllä yhä nykytekniikankin aikana fiksu tapa.

mulle ainakin trossi tuo hyvänveneily fiiliksen...jos tekniikka pettää, veneen saa miehistöineen rantaan sujuvasti eikä tarvitse kuormittaa viranomaisia ainakaan pikkujutuilla.
      hieno vakuutusturvan jatke vapaaehtoisilta meripelastajilta.

• +10 °C 4 m/s

Niinpä, voihan sitä opetella kantapään kautta ja testata myös kauanko menee että
        ensimmäinen sukulainen, kaveri, tuttu, työpaikalla aletaan kaipaamaan,
        huonolla tuurilla siinä menee päiviä ennen kuin kukaan kaipaa ja se
        on pitkäaika. Aiheesta on monia elokuviakin.

• 11+2

Aihetta sivuten: tärkein asia on todellakin se, että pyrkisi välttämään sen kylmään veteen joutumisen.

Omalla kohdallani siirtyminen purjeveneeseen aiheutti ilman edes tietoista päätöstä muutoksen: rupesin pitämään liivejä (paukku-) päällä aina kulussaollessa ja yksin seilatessa on myös turvavaljas kiinni oikeastaan aina, kun tuuli on yli sellaisen 6-7 m/s. Moottoriveneessä taisin 10 vuoden aikana panna kahdesti liivit päälle: ensimmäisen kerran, kun semmoisessa n. 10 m/s tuulessa silloinen tyttöystävä vaati ja toisen kerran, kun lomareissulla jouduttiin ukkospuuskaan. Siinä oli ajatuksena, että jos käy huono säkä ja salama täräyttää veneeseen, niin ei ehkä oltaisi hetkeen ihan toimintakuntoisia. Moottoriveneessä oli jotenkin niin selvästi suojassa avo-ohjaamossakin, ettei veteenputoamisen riskiä tuntunut olevan.

• Eriasia

Niin, turvallisuuden tunne on eri kuin turvallisuus. Em. Syystä purjeveneiden tilastot ovat paremmat.

• 11+2
        Eriasia kirjoitti:

Niin, turvallisuuden tunne on eri kuin turvallisuus. Em. Syystä purjeveneiden tilastot ovat paremmat.

Eivätpä ne itse asiassa ole. Suhteutettuna venemääriin purjeveneet ovat vaikeuksissa yhtä usein ellei jopa useammin kuin moottoriveneet. Varsinaisten hengenpäällekäyvien onnettomuuksien määrä on toisaalta niin vähäinen, ettei mitään järkevää korrelaatiota voi edes määritellä.

Ja uskallan muuten väittää, että normaalikulussa, ts. matkanopeudessa, olevasta purjeveneestä päädytään veteen useammin kuin moottoriveneestä. Johtuu tietysti ihan toiminnan erilaisuudesta eikä siksi ole oikein vertailukelpoista.

• Vaaratilanteet...

...ovat usein hyvinkin yllättäviä.

Esimerkiksi minä itse:
      - Saaristo- ja rannikkolaivurikurssit
      - Tuplakammioiset paukkuliivit
      - Kuivapuku kylmällä kelillä
      - Aina selvinpäin vesillä
      - jne jne jne.

No, mikä oli minun viime kauden merkittävin vaaratilanne? Astuin syksyllä illalla (avo)veneeseeni enkä huomannut, että lasikuituinen takapenkki oli muutaman millin paksuisessa jäässä. En osannut muutenkaan sitä odottaa, sillä päivällä oli ollut muutama aste plussaa. Siitä sitten hirveät lipat suoraan veneen pohjalle. Ainoastaan tuurilla kävi niin, että en iskenyt päätäni (luulisin..) matkalla, enkä kaatunut veneen ulkopuolelle.

Mikä lienee tarinan opetus, mutta minä ainakin ymmärsin, että aina kannattaa olla tarkkana. Vaikka vene olisikin laiturissa eikä olisi itse lähdössä vesille.

• 11+2

Niin se lienee, että valtaosa vahingoista käy laiturissaollessa. Liukastutaan, kompastutaan jne. Liivit eivät yleensä ole päällä ja riski lyödä itsensä johonkin putoamistilanteessa on isompi. Eikä olla yhtä huolellisia ja varovaisia kuin liikkeelläollessa.

Minun veneestäni on vuoden 1985 jälkeen, kun itse aloitin veneilyn, pudottu neljästi. Kaikki tapaukset ovat moottorivenekaudeltani. Kahdesti veneen ollessa laiturissa kiinni, kahdesti rantautumisessa tai sen valmistelussa. Huomionarvoista lienee sekin, että kaikki tapaukset täysin selvinpäin. Veneeseen ja veneestä on vuosien kuluessa kuljettu varmasti tuhansia kertoja enemmän tai vähemmän päihtyneenä eikä silloin ole koskaan tapahtunut mitään. Kai siinä jokainen on silloin skarpannut enemmän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      154
      4116
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      401
      3164
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      14
      2088
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1755
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      5
      1158
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      74
      1013
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      69
      995
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      24
      911
    9. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      54
      886
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      71
      869
    Aihe