Hei!
Haluaisin asiallisia vastauksia kysymykseeni, joka on alkanut mietityttää...
Yli vuosi sitten mun mies jätti mut yllättäen, ilman mitään varoitusta. Sen jälkeen alkoi alamäki ja söin suruuni, lihoen monta kiloa. Viime keväänä ahdistuin omasta vartalostani ja tein elämäntaparemontin, jolla sain laihdutettua itseni timmiin kuntoon ruokavalion ja liikunnan avulla.
Nyt vuoden alussa ex-mieheni kertoi, että hänellä on uusi nainen. Asia näköjään on kipeä vieläkin. Tämä uusi nainen on hoikka, ammatti-tankotanssija. Itse olen kerännyt taas kiloja takaisin, kun kesän jälkeen alkoi taas moni asia masentaa. Aloin miettiä, etten kelvannut miehelleni monestakaan syystä, ja olen kateellinen että uusi nainen on niin hyväkroppainen. En mäkään mikään lihava ole, mutta olen alkanut vihata kaikkea vähänkin löllyvää itsessäni.
Olen vuoden alusta alkanut kamppailla sen kanssa, että haluaisin laihduttaa, mutta samalla herkut vetävät liikaa puoleensa joten sitten kun niitä syön, syön reilusti. Rakastan ruokaa, ja vaikka mielestäni olen valinnut kevyitä ruokia, ei paino ole laskenut. Tiedän että pitäisi liikkua, mutta olen tehnyt sitä ilmeisen vähän, koska aika ei tunnu (muka) riittävän (tiedän että kyse on priorisoinnista). Eksyin jossakin vaiheessa anorektikon blogiin, jonka luin alusta nykyhetkeen. Aloin kiinnostua anorektikon ajatusmaailmasta, joka on kyllä aina kiehtonut. Ensin ajattelin, että anorektikon maailma on todella sairas. Tai no, ajattelen niin edelleen. Mutta toisaalta minua pelottaa, koska olen myös huomannut, että nykyään ajatukseni pyörivät päivittäin ja melkein jatkuvasti seuraavissa asioissa:
Vitun läski, olet niin läski, vaatteetkaan ei enää mahdu päälle... Ei saisi syödä tätä, se lihottaa... Kunpa mulla olisi anorektikon itsekuri, kunpa olisin hoikempi, olisipa mullakin litteä vatsa. Jne.
En haluaisi ajatella noin, ja ajatukset on ristiriidassa kun mietin että haluaisin olla tyytyväinen itseeni, olin sitten "lihava" tai laiha. Ja normaalimääritysten mukaan olen normaalipainoinen, bmi 21. Mutta, olen luonnostani ollut aina hoikka, 16-vuotiaaseen saakka painoindeksini oli aina 18 joten tämä nykyinen tuntuu hirveän isolta.
En osaa selittää oloani ja ajatuksiani. En ymmärrä miksi ajattelen koko ajan painoani ja anoreksiaa, vaikka en missään nimessä haluaisi sairastua siihen! Mistään netistä ei löytynyt tietoa siitä, miten anoreksia/syömishäiriö alkaa ja mitkä ovat sen ihan ensimmäiset oireet, ennen todellista laihtumista. Pelkään, että jossakin vaiheessa sairastun, kun nyt jo tuntuu että mieleni on "sairas" koska mietin jatkuvasti ruokaa. Myönnän, olen myös etsinyt lisää anoreksiablogeja luettavaksi ja katsellut laihojen tyttöjen kuvia googlesta. Tiedän, että niiden blogien lukeminen ei tee hyvää, mutta silti ne houkuttelevat lukemaan.
Uskottelen itselleni, että tämä on vain ohimenevä vaihe, mutta pelkään, että kohta muutan ajatteluni teoiksi ja ihan oikeasti alan elää anorektikon tavoin, minimikaloreilla, vaikka tiedän ettei se ole terveellistä. Voisiko joku kertoa, onko mulla syytä huolestua? Miten teidän anoreksia alkoi, joilla se on/ on ollut?
Kiitos asiallisista vastauksistanne.
Millaisia ovat anoreksian ensioireet?
10
2556
Vastaukset
- Salome
Ensinnäkin; syömishäiriöitä on monen laisia. Ei ole mitään yhtä selvää kriteeriä kaikille.
Kuitenkin vaikuttaa sille, että ajatuksesi ovat jo pahasti vääristyneet siihen suuntaan, joten apua pitäisi hakea nyt heti!
Minulla anoreksia on alkanut lapena. Ei edes muistikuvaa milloin, mutta taustat on sen verran rajut etten tässä ala kertoa.
Minulla oli "hyviä" ja huonoja kausia. Olin välillä ihan norm. painon puolella, sitten taas lähti käsistä ja laihdutin ja kidutin itseni sairaalakuntoon. Tätä jatkunut koko ikäni, siis kauan! Olen aikuinen.
Sairastan "puhtaasti" anoreksiaa. Koskaaan en ole tahallani oksentanut enkä ahminut. Päinvastoin. Ruoka on kammoni!
Olen vakavasti vammaantunut monelta osin, on ollut murtumia jotka kyllä on parantuneet. On operoitu rautalevyjä ja ruuvia luustoon murtumien takia. On jos mitä.
Apua olen välillä ottanut vastaan, sitten taas syöksynyt sairauden mielipuoliseen maailmaan ja sulkenut silmäni ja korvani kaikelta muulta. Kun tässä vaiheessa on, on todella vaikea enää parantua. Kuitenkin nyt taas yritän. Ja tosissani! Haluaisin edes jonkun terveemmän elinvuoden vaikka kaikkia tuhoja ei enää voi korjata. Olen alkanut pelätä etten saakaan elää, että sydän ei vaan jaksa tai munuaiset tai joku! Tämä on helvetillistä! Ole kiltti ja hae apua HETI!!!- Huolestunut(ko?)
Joo itsestänikin tavallaan tuntuu, että ajatukset on jollakin tavalla vääristyneet. Tai no tavallaan musta tuntuu, että kuvittelen vaan koko jutun, ja tää on varmaan joku ohimenevä vaihe. Ja ehdottomasti tuntuu, etten koskaan päästäisi hommaa noin pahaksi kuin sulla Salome (ikävä kuulla, toivottavasti paranet lopullisesti!)... Olen kuitenkin jo ihan aikuinen nainen ja periaatteessa ollut ihan sujut itseni kanssa. En voi kuitenkaan mitään sille, että muistelen viime kesää kuinka nautin olostani kun olin hoikempi.
Tänään aamulla, tuon jälkeen kun kirjoitin tuon aloituksen, mietin asiaa oikein kunnolla. Mua alkoi oikeastaan jo ahdistaa koko anoreksia-ajatus, siis se koko sana. Ja se, kun se pyörii mun päässä koko ajan. Haluaisin jo unohtaa koko jutun ja jatkaa elämääni. Mietin, miksen voisi laihduttaa normaalisti, niin kuin vuosi sitten, ja vetää rajaa johonkin vaikkapa 55 kiloon joka on kuitenkin vielä ihan terveellinen paino. En siis haaveilekaan mistään alle 50 kilon vartalosta, joten siinä suhteessa koen olevani ihan "terve". Mua kuitenkin ahdistaa se, että tunnen oloni todella ällöttäväksi ja epämukavaksi nykyisessä vartalossani ja se, etten ole osannut/jaksanut tehdä asialle mitään. Ja siksi pelkään, että se kärjistyy niin, että alan lopulta vihata vartaloani niin paljon että aloitan jonkin radikaalin laihdutuksen ja siitä se sitten lähtee.
Tämä on niin hassua... olen aina pitänyt laihuuden ihannointia todella tyhmänä ja pinnallisena, mutta se on ollut helppoa koska olen ollut luonnostaan aika hoikka eikä sen eteen ole tarvinnut kamalasti tehdä töitä. Nyt kun ikää on tullut, tulee kilojakin todella helposti. Syön herkkuja vaikka päätän etten saisi, sitten kun syön teen sen suurella nautinnolla, mut lopulta tulee ihan hirveän huono omatunto siitä! Tänäänkin päätin, etten syö tällä viikolla yhtään herkkuja, ja muutenkin kevyesti. Olen työharjoittelussa ja tämä koko suunnitelma meni mönkään heti alkuunsa, koska harkkaohjaajani tarjosi mulle lounaan johon sisältyi jälkiruoka, ja se tarjoiltiin pöytiin. En kehdannut olla syömättä... Lisäksi se ruoka-annos oli todella iso, vaikka olikin maistuvaa. Ja myöhemmin kahvitauolla se harkkaohjaaja "pakotti" mua syömään sen kanssa puoliksi pullan, nyt mulla on taas sellainen turvonnut ja pöhöttynyt olo, enkä pidä siitä.
Miksei voisi vaan olla tyytyväinen itseensä... maailmassa olis tärkeämpiäkin asioita murehdittavana.
Olisiko oikeasti hölmöä hakea tässä vaiheessa apua?
"mulla saattaa olla alkava syömishäiriö"... Tuntuu toisaalta hassulta mennä sen takia jonnekin, vaikka toisaalta en halua vähätelläkään sitä jos on syytä epäilä syömishäiriötä. En halua sairastua sellaiseen, kun olen lukenut mitä helvettiä se on. Mutta mietin koko ajan, olenko vain vainoharhainen.
Mistä sitä apua voi edes hakea? Terveyskeskuksesta?
- Huolestunut(ko?)
Toivoisin lisää kommentteja tähän niiltä jotka asiasta enemmän tietävät... mitkä olivat teidän ihan ensioireilut, tai millaisista ajatuksista syömishäiriö lähti liikkeelle?
- miuku6
itselläni alkoi pikku paastoilla kesällä jolloin saatoin elää parilla protskupatukalla päivässä kahvia. Repsahdin ja tympäännyin kuitenkin viikon tai kahden jälkeen jolloin kaikki normalisoitui. Tätä jatkui jonkin aikaa, ehkä pari kuukautta. Painoni oli tuolloin jossain 54-56 hujakoilla. Pituutta on 162,5.
Meni pari kuukautta ja aloin laihduttaa. Söin aamuisin ja iltaisin aina samaa: rahkaa, kaurahiutaleita ja mehua antamaan makua, päivällä salaattia, krutonkeja ja kanaa tms. lihaa. Nälän tullessa myös välipaloja; raejuustoa, hedelmiä, marjoja...
Tuntui tosi helpolta ja terveelliseltä ja paino lähtikin hurjaan laskuun, kohta olin jo neljänkymmenen puolella. Se tuntui hienolta. Aloin laskea kaloreita, en tiennyt yhtään paljonko missäkin on. Nyt osaan ulkoa ja päässä pyörii vaan numerot ja ahdistus siitä jos kalorit menee yli 600. Lueskelin paljon anoreksia-aiheisia blogeja, tätä palstaa ja katselin thinspokuvia. Kirjoittelin myös ateriasuunnitelmia itselleni jääkaapin oveen ja latailin laihdutussovelluksia.
Sen jälkeen alkoi sairaampi vaihe; paino tippui lisää ja alkohan se jännittää että niin vähän painan. Kalorimäärät tippui entisestään. Tuli repsahduksiakin; jättimäisiä ja useamman päivän mittaisia. Jossain vaiheessa oksentelinkin mutta yritän lopettaa sitä ettei hampaat mene kun ne on muutenkin niin huonot. Silloin tällöin on kuitenkin pakko oksentaa edelleen.
Läheiset ja tuttavat alkoivat olla huolissaan jossain 46 kg kohdilla ja saarnaa olen saanut osakseni reippaasti, tottunutkin siihen jo. Tuntuu tosi hienolta joka kerta kun on laihtunut mutta samalla pelottaa ja tiedostaa että kaikki ei oo kunnossa mutta en halua olla isompi joten jatkan tätä typerää hommaa. Ja joka kerta kun paino laskee alhaisemmaksi mitä se on ikinä ollut tulee tarve pitää paino siinä tai laihtua ihan vähän lisää. 47 kiloa tuntuu minusta ylitsepääsemättömän paljolta vaikka tiedän ettei se sitä todellakaan ole.
Vittumaista ja turhauttavaa.- He ate my heart
No en mä tiedä, mut kuvittelisin että oot aika turvassa niin kauan kuin et halua sairastua tai olla alipainoinen. Itse oon toivonut hurjaa laihtumista ja välillä jopa anoreksiaa jo yli kaksi vuotta, enkä silti ole onnistunut edes laihtumaan. Mutta sullahan todistetusti on itsekuria kun oot aiemmin laihtunut, niin ehkä tilanne on eri.. Mun ajatukset on sairastuneet, mutta kroppa ei, ni ei kai se aiheuta mulle mitään muuta ku henkistä tuskaa. Nyt tosin oon ruvennu laskee kaloreita ja toivon et tällä kertaa onnistun laihtumaan enkä luovuta. Mut oon siinä mielessä kauempana anoreksiasta että oon paljon isompi kuin sä, painoindeksi jotain 24.
- Huolestunut(ko?)
Kiitos vastauksistanne. Nyt on hetken aikaa mennyt vähän paremmin siltä osin, etten ole niin paljoa miettinyt asiaa päivittäin, tai oikeastaan olen mutten ole ahdistunut siitä. Mietin kuitenkin päivittäin sellaisia asioita kuten esimerkiksi kaloreita (olen joten kuten kartalla paljonko missäkin on) ja sitä kuinka paljon nyt kulutan jos kävelen tämän matkan tms... tänään myös hoksasin, että olen ikään kuin huomaamatta alkanut jättää aamiaisia väliin, en siis tietoisesti vaan tajuamattani. Syön muutenkin pienempiä annoksia kuin ennen, vaikka tosin sitten kun syön niin tekee mieli alkaa syömään ihan hirveästi lisää. Joskus "sorrun" ja popsin kaikennäköistä koko illan, ähkyksi saakka. Toisinaan taas ei tee edes mieli.
Olen yrittänyt rajoittaa herkuttelua 1 pvä/vko ja silloin se herkku mitä syö, pitää miettiä erittäin tarkoin koska siitä pitää pystyä nauttimaan. Tänäänkin ostin sitten kahta eri jäätelölaatua, koska en osannut päättää ja pelkäsin että petyn jos ei se valitsemani sitten maistukaan oikealta juuri siinä hetkessä.
Huojentavaa on huomata, ettei mieleni tosiaan ihan tuolla tavalla ajattele kuin mitä ootte kuvailleet enkä halua olla sairas. Mutta olen huomannut kuitenkin että mun kauneusihanne on muuttunut, ja olen alkanut enemmän ihailla alipainoisia, sellaisia joita ennen oon pitänyt liian laihoina.
Yks ajattelutapa mitä hämmästyin myös tänään, on se että en ole moneen päivään uskaltanut käydä vaa'alla koska pelkään että mun päivä menee pilalle jos se ei näytäkään mieluisaa lukemaa. Ja se, että työharjoittelussa en esim. tänään ehtinyt syödä lounasta enkä ollut syönyt siis myöskään aamiaista, niin mulla oli jotenkin tosi hyvä olo siitä että jes, ei tämä syömättömyys niin vaikeaa olekaan...
Tavallaan siis säikähdän aina välillä noita omia ajatuksiani, en haluaisi sairastua mut jossain takaraivossa kuiskuttaakin joku pikkupiru samaan aikaan, että voi kunpa ajattelisin kuin anorektikko niin saisin itsekuria... onko tää nyt jo huolestuttavaa?
Kiitos kun kerroitte kokemuksistanne. Voisitteko kertoa vielä lisää siitä, millaisia ajatuksia ihan aluksi kävitte läpi, siis miksi aloitte laihduttaa ja huomasitteko jotain muutosta siinä ajattelussa, eli lähinnä että oliko tuollaista mitä mulla on vai onko tää mun ajattelu vielä "turvallista"?
Kiitos ja toivon paranemista teille jotka anoreksiasta kärsitte, niillekin jotka eivät paranemista toivo koska varmasti jonain päivänä sekin toive sieltä pulpahtaa. Jaksamista! - minävaan
Jonnekin juttelemaan, ettei pääse anoreksiaksi! Ja jos tämä mitään auttaa, niin mun mielestä massa on kaunista, toisin kuin sellainen luuranko :/ voimia!:)
- Huolestunut(ko?)
Kiitos! :) Joo pitäisi kyllä mennä, mutten oikein tiedä, minne. Varsinkin, kun ei se ole vielä "vakavaa", niin mistä oikeasti kannattaisi hakea apua? Otetaanko mua vakavasti? Pelkään, että kun ei ole langanlaiha ja selkeästi sairaan näköinen, ei mua oteta vakavasti.
Minäkään en muuten luurankomaisen hoikista tykkää, mutta huomaan kauneusihanteeni muuttuneen kuitenkin niin, että kun ennen pidin lihaksikkaammista ja muodokkaammista naisista, niin nykyään tykkään hoikemmasta vartalosta. Vaikka peppua saa olla, niin kiinnitän nykyään hirmuisesti huomiota ihmisten reisiin, vatsaan, käsivarsiin, pohkeisiin... ja tietysti myös omiini. Mun pömppövatsa ahdistaa mua. Päivittäin huomaan sen sattumalta ja samalla tajuan kuinka se pömpöttää ja vedän sen sisään. Oon alkanut huomaamattani paastoamaan... siis sillä tavalla, että saatan olla vaikka puoli päivää kokonaan syömättä, mutta silti illalla saatan vetää himooni jotain herkkua, vaikkapa keksejä. Tää ei vielä ole täysin pakonomaista ja nyt on ollut taas parempi hetki, enkä ihan joka päivä tai ainakaan vähän väliä mieti painoani... tosin oon alkanut pelkäämään, että uskottelenko vain itselleni että nyt menee paremmin, ja sitten salakavalasti oliskin käynyt niin että syömishäiriö olisi edennyt pidemmälle, etten enää edes tiedostaisi sitä...
Tässähän tulee ihan luulosairaaksikin. Höh.
- blubu
No bmi:n perusteella oot aika iso, joten ihan luonnollista että haluat laihtua. Ehkä sitten kun olet laiha olet tyytyväinen etkä stressaa niin paljoa.
- Hipsukkaa
Moikka!
Tunnistin itseni monestakin sun kertomastasi. Ajattelen myös, että tämä on joku ohimenevä vaihe, mutta salaa toivon, että voisinkin laihtua ja kunnolla. Olen siis suoraansanottuna huomattavan ylipainoinen, mutta en päällepäin kuitenkaan näytä niin lihavalta, mitä vaaka sanoo.
Mulla on masennus osittain sen takia, koska miehelläni diagnosoitiin epilepsia tämän vuoden alussa ja mulle se on ollut äärettömän rankkaa katsoa sivusta niitä kohtauksia. En tietenkään syytä vain epilepsiaa masennuksestani, on tässä muutenkin kaikkea ollut. :) Mutta ajatteluni on niinkin kiero, että saan mielihyvää suunnattomasti siitä, kun huomaan päivän päätteeksi, kuinka vähän olen pystynyt syömään (esim. 3 kuppia kahvia protskupatukka muutama haarukallinen salaattia). Tiedän hyvinkin tarkkaan kaikki terveelliset laihtumiset yms jutut, mutta sellaista ruokavaliota en vain yksinkertaisesti jaksa noudattaa, on paljon helpompaa vain syödä todellatodella vähän. Muutenkin kun olen tämän kokoinen, mitä tällä hetkellä olen, niin ajattelen, että sillä ei ole mitään väliä, mitenkä tästä nyt suurimmat saan pois. En todellakaan siis ihannoi mitään ylilaihaa vartaloa, jossa kaikki luut törröttää, hyh.. Vaan sellaista hoikkaa, joka itsellänikin on tavoitteena, keinolla millä hyvänsä.. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383819Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362954Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71924
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 65731
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708