TE: Asuntomarkkinat pahimmassa kriisissä 20 vuoteen

oooohhhhohhhh!!!!

Todella jännää seurata tätä rommauksen etenemistä. ""Keskipitkän tähtäimen näkymien osalta tilanne on huolestuttavampi kuin koskaan 90-luvun laman jälkeisenä aikana. Eli 20-vuoteen. Tilanne ei ole syntynyt akuutisti ja yllättäen, vaan hitaasti hiipien", Metsola kirjoittaa."

http://www.talouselama.fi/uutiset/asuntomarkkinoilla huolestuttavin tilanne 20 vuoteen/a2237227

28

234

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niinhän se kuplakin

Tulee yllätyksenä,ihan kuin 90 luvulla.

• IHANAAA!!!!!!!!!!!!

Välittäjiä piestään kuin tyhmiä eläimiä, joita ne toki ovatkin.

• "Vuokraturvan hallituksen puheenjohtaja"

Tuollaisella instanssilla ei varmaan ole mitään syytä esittää puolueellisia näkemyksiä, eihän?

• Lisäksi väittää hintojen olevan laskussa, vaikka ne tilastojen mukaan ovat edelleen (lievässä) nousussa. Ilmeisesti ohi on mennyt myös koko talouden taantuma ja Ukrainan tämänhetkinen tilanne. Eikä tuo tilastotiedekään taida olla ihan vahvimpia osaamisalueita, tai ainakaan sitä ei tuoda kovin hyvin esille... :)

Ei siinä mitään, kyllä hinnat voivat tippuakin, juuri "keskipitkällä" tähtäimellä. Lähiaikoina ei ole sen sijaan odotettavissa moista ongelmaa.

• Hän lienee maan

talouden eheyttämisen asialla. Hyväksyn.

• hahhahh
        The_Rat kirjoitti:

Lisäksi väittää hintojen olevan laskussa, vaikka ne tilastojen mukaan ovat edelleen (lievässä) nousussa. Ilmeisesti ohi on mennyt myös koko talouden taantuma ja Ukrainan tämänhetkinen tilanne. Eikä tuo tilastotiedekään taida olla ihan vahvimpia osaamisalueita, tai ainakaan sitä ei tuoda kovin hyvin esille... :)

Ei siinä mitään, kyllä hinnat voivat tippuakin, juuri "keskipitkällä" tähtäimellä. Lähiaikoina ei ole sen sijaan odotettavissa moista ongelmaa.

"Lisäksi väittää hintojen olevan laskussa, vaikka ne tilastojen mukaan ovat edelleen (lievässä) nousussa."

Niinhän sitä voi uneksia.
        Espoo -7% kuukaudessa, -4% vuodessa. Rivarit -15% kuukaudessa, -5% vuodessa.

• hahhahh kirjoitti:

"Lisäksi väittää hintojen olevan laskussa, vaikka ne tilastojen mukaan ovat edelleen (lievässä) nousussa."

Niinhän sitä voi uneksia.
        Espoo -7% kuukaudessa, -4% vuodessa. Rivarit -15% kuukaudessa, -5% vuodessa.

Kokeile toki, voit löytää toisenkin osatilaston joka osoittaa laskua...

Mutta Suomessa asuntojen hinnat ovat nousussa, pk-seudulla asuntojen hinnat ovat nousussa, jne.

• The kaikkitietävä

Hintojen laskuhan on tervetullut asia,talouden-kulutuksen-palkkakehityksen kannalta?
      Miksi kapinoida sitä vastaan,tosin ei sua enää kukaan usko se on menoa nyt.-50% On täysin realistinen pudotus-normaalitasolle.

• Luki.

"Viime viikolla Tilastokeskus kertoi, että pääkaupunkiseudulla vanhojen omakotitalojen hinta on laskenut 11 prosenttia.

"Tilanteeseen ei liity mitään äkillistä dramatiikkaa, joka olisi asuntokaupan hyydyttänyt. Ja juuri se tekeekin tilanteesta niin huolestuttavan. Hinnat ovat laskussa, eikä näkyvissä ole mitään, mikä kääntäisi laskun taas nousuksi. Muista talouden osatekijöistä ei nimittäin ole asuntokaupalle vetoapua luvassa."

Muistan kun the ratin kanssa väänettiin tästä jokunen aika sitten,the rat perusteli ettei hinnat voi laskea kun ei ole massa työttömyyttä ja korot on alhaalla ja jotain muuta kertoi nousukauden tsunamista.

Mutta Luki kertoi näin,(tällä kertaa tilanne on toinen ja hinnat laskevat ja kauan ja koko 2010 -2020 välinen aika on menetetty).

The rat väitti kiveen kovaan ettei laskua tule,jumalaton tekaistu lista jolla hän kovin yritti pyristellä,mutta Luki kertoi hänelle suoraan ettei nyt pyristely ja kaunistelu auta vaan menemme kohti laskua.

Se mikä tästä tekee vieläkin pahemman on selkkaukset ympäri maailmaa,tätä kutsuin nimikkeellä (talouden katasrofi),joka näyttää hivenen otettaan,lisäksi on 2015 hyvin paha vuosi edessä kaiken suhteen siis ihan kaiken suhteen,työttömyys ei helpota vaikka the rat yrittäisi nyt kaunitaa asian niin tilanne on aivan päivastoin.

Sanoisinkin se näyttää mustalta pilveltä.

Muistuttaakseni the rattia etten edelleenkään etsi omia etuja vaan kerron asiat niin kuin ne näyttävät,nimittäin en nää nousua edelleenkään vaikka kuinka kaus katson vaikka vuosikymmenelle 2020-2030 tämäkin näyttää suomen osalta hyvin synkältä.

• Sinä et ole nähnyt nousua koskaan. Siitä huolimatta hinnat ovat nousseet niin kauan kuin olet tällä palstalla aikaa viettänyt (lukuunottamatta yhtä kvartaalia vuonna 2008).

• Luki.
        The_Rat kirjoitti:

Sinä et ole nähnyt nousua koskaan. Siitä huolimatta hinnat ovat nousseet niin kauan kuin olet tällä palstalla aikaa viettänyt (lukuunottamatta yhtä kvartaalia vuonna 2008).

Mitähän se the rat omiaan taas huutaa tyhjyyteen????

Ihan voin sanoa sinulle ettei asuntojen hinnat saa olla missään tapauksessa yli 2007 vuoden tason ja nyt on kyseessä tämä kuukausi maaliskuu.

Voit olla ihan varma me laskeudumme pikkuhiljalleen 2000 luvun tasoon jopa alle.

Sinäkin vaan yllytit muita täällä ikuisessa nousun uskossa,tuo ihan uskovaisuutta kun ei todellisuutta nää.

• Luki. kirjoitti:

Ihan voin sanoa sinulle ettei asuntojen hinnat saa olla missään tapauksessa yli 2007 vuoden tason ja nyt on kyseessä tämä kuukausi maaliskuu.

Voit olla ihan varma me laskeudumme pikkuhiljalleen 2000 luvun tasoon jopa alle.

Sinäkin vaan yllytit muita täällä ikuisessa nousun uskossa,tuo ihan uskovaisuutta kun ei todellisuutta nää.

Niin, sinä olet vuosikausia väittänyt, että hinnat ovat laskussa. Ja aina olet ollut väärässä.

Minä veikkaan, että olet väärässä nytkin. Hinnat eivät tule laskemaan. Sinusta niiden toki pitäisi olla 2007 tasolla, mutta kun ne eivät ole. Ovat yli ja reilusti.

Niinhän sitä sanotaan, että siitä miten asiat ovat, ei voi päätellä miten niiden tulisi olla. Voitaneen lisätä, että siitä miten Lukin mielestä niiden tulisi olla, ei voida päätellä miten ne ovat...

• Asiaaaaa.
        The_Rat kirjoitti:

Niin, sinä olet vuosikausia väittänyt, että hinnat ovat laskussa. Ja aina olet ollut väärässä.

Minä veikkaan, että olet väärässä nytkin. Hinnat eivät tule laskemaan. Sinusta niiden toki pitäisi olla 2007 tasolla, mutta kun ne eivät ole. Ovat yli ja reilusti.

Niinhän sitä sanotaan, että siitä miten asiat ovat, ei voi päätellä miten niiden tulisi olla. Voitaneen lisätä, että siitä miten Lukin mielestä niiden tulisi olla, ei voida päätellä miten ne ovat...

Rat se jaksaa viihtyä palstalla 10 tuntia päivässä ja väittää olevansa töissä, heeehh, mistä ne sinulle Rat maksaa? Todennäköisesti olet työtön sosiaalipummi ja kaapissasi muut persoonasi. Rat hanki itsellesi elämä, tai ota edes lääkkeesi.

• selitäpäs itse ensin
        Asiaaaaa. kirjoitti:

Rat se jaksaa viihtyä palstalla 10 tuntia päivässä ja väittää olevansa töissä, heeehh, mistä ne sinulle Rat maksaa? Todennäköisesti olet työtön sosiaalipummi ja kaapissasi muut persoonasi. Rat hanki itsellesi elämä, tai ota edes lääkkeesi.

Minua taas kiinostaa tämän rattia väijyvän hepun palstalla notkuminen. Näytät olevan työtön kun teidät että muuten ei ehdi palstalla notkua. Mikset ole töissä?

• The hintojen nousu

Haluat siis suomentalouden entistä syvemmälle suohon? Asuntojenhinnat-palkat kun ovat keskenään tekemisissä.

Eikö tämä jo riitä,vienti on järkyttävän alhaisella tasolla,johtuen työnkalleudesta ja euron vahvuudesta.

Jos palkat tiputetaan 2000ekk ja asuminen-ruoka jne halpenee niin suomella menisi todella hyvin.

• 2007 ihmiset maksoi

Yli pyyntihintojen,sitä asiaa ei pidä unohtaa.Sen voi helposti googlesta vilkaista,taisi joku sijoittaja nero tehdä sen virheen.....

• Luki.

"Haluat siis suomentalouden entistä syvemmälle suohon? "

Hei nyt herätkäää!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ei kyse ole mistään halusta vaan todellisuudesta realielämästä.

Niin ne eri uskontokunnatkin haluaa omaa kertoa, muttei ole toden perää.

• Luki.

Sinäkin olet ollut täällä palstalla toista kymmentä vuotta ja et yhen yhtä varoitusta osannut kertoa,vaan lietsoit ikuista nousua.

Otetaan esimerkki:

Vuosi 2011 lähestyi et kertonut mistään ,minä kerroin nyt kesällä 2011 on hetki jos omistatte arvo asunnon siis kalliimman aroasunnon se olisi myytävä jos sen meinaa myydä lähi aikoina.

-Itse toteutin omalta kohdaltani 2011 elokuussa ja sen jälkeen aika tarkasti kävi niin ettei arvoasunto kauppa enään käynyt.Vuonna 2012 elokuussa ostin halvan kiinteistön vesistön ääreltä(halvan).Ostin kun sain edullisesti,alue on erikoinen,viime vuonna 2013 alueella myytiin myynti ilmoituksesta toteutuneeseen myyntiin 14 vuorokaudessa ,itse ostin samana päivänä kun ilmoitus oli laadittu (kauppa siis lyötiin lukkoon).

Tuossa on siis 2011 vuoteen asti mutta 2008 asti olen toiminut aktiivisesti.Tämän takia tiedän missä mennään,nyt en osta enään.

Mitä kauppaa sinä olet tehnyt tänä aikana kun finanssi kriisistä kaikki alkoi 2008?

Minä olen ollut ajan hermoilla jokseenkin mutta mikäli joudumme totaali katasrofiin keskelle eu:n rieputuksia niin nostan kädet ilmaan,tällöin ei voi enään tietää mihin kaikki päättyy.

• > Sinäkin olet ollut täällä palstalla toista kymmentä vuotta
        > ja et yhen yhtä varoitusta osannut kertoa,vaan lietsoit ikuista nousua.

Olen useita kertoja varoittanut, että nousuvauhti ei tule olemaan kovin kovaa. Olen itse arvioinut nousua (muistini mukaan) välillä 2-5 prosenttia vuodessa. Yleensä olen osunut alakanttiin, mutta pari kertaa on mennyt ylikin.

> minä kerroin nyt kesällä 2011 on hetki jos omistatte arvo
        > asunnon siis kalliimman aroasunnon se olisi myytävä jos
        > sen meinaa myydä lähi aikoina.

Sinä olet kehoittanut myymään aina. Sinänsä olisi ollut parempi valita joku muu ajanhetki, vaikka 2013. Asuntojen hinnat kun kuitenkin jatkoivat nousuaan vuoden 2011 jälkeenkin.

Ennen 2008 vuotta toimit nimimerkillä Lukihäiriöinen (tai jotain sinnepäin). Ihan yhtä pieleen menivät ennustuksesi silloinkin.

> Mitä kauppaa sinä olet tehnyt tänä aikana kun
        > finanssi kriisistä kaikki alkoi 2008?

Minun ei tarvitse tehdä kauppaa, tietääkseni missä mennään. Itse asiassa siitä olisi jopa haittaa. Katsos, kun olet keskittynyt ostamaan halpoja kohteita perämetsistä, on käsityksesi koko Suomen tilanteesta vääristynyt. Olet perinteinen pikkupelaaja, joka ei ymmärrä että se oma ostos ei vaikuta tilastoihin tuon taivaallista, koska sinä nyt satut ostamaan sen halvimman kohteen. Massoilla on merkitystä. Ja mitä enemmän, sitä luotettavampaa tilastoa voidaan tehdä. Sinun parin kohteen tilastosi kertovat vain sinusta, eivät Suomen asuntokauppatilanteesta.

Mutta täytyy kyllä tunnustaa, että olen minä yhden asunnonvaihdon tehnyt. Sattumalta taisi osua vuodelle 2008, jolloin asuntojen hinnat olivat historiallisen matalat. Tosin myymäni asunnon hinta oli ollut nousussa jo pitkään ja jatkoi nousuaan sen jälkeenkin... Taloudellisesti tämä ei ollut kannattava siirto, mutta kun tila alkoi loppumaan, niin jotain oli tehtävä.

• ---------
        The_Rat kirjoitti:

> Sinäkin olet ollut täällä palstalla toista kymmentä vuotta
        > ja et yhen yhtä varoitusta osannut kertoa,vaan lietsoit ikuista nousua.

Olen useita kertoja varoittanut, että nousuvauhti ei tule olemaan kovin kovaa. Olen itse arvioinut nousua (muistini mukaan) välillä 2-5 prosenttia vuodessa. Yleensä olen osunut alakanttiin, mutta pari kertaa on mennyt ylikin.

> minä kerroin nyt kesällä 2011 on hetki jos omistatte arvo
        > asunnon siis kalliimman aroasunnon se olisi myytävä jos
        > sen meinaa myydä lähi aikoina.

Sinä olet kehoittanut myymään aina. Sinänsä olisi ollut parempi valita joku muu ajanhetki, vaikka 2013. Asuntojen hinnat kun kuitenkin jatkoivat nousuaan vuoden 2011 jälkeenkin.

Ennen 2008 vuotta toimit nimimerkillä Lukihäiriöinen (tai jotain sinnepäin). Ihan yhtä pieleen menivät ennustuksesi silloinkin.

> Mitä kauppaa sinä olet tehnyt tänä aikana kun
        > finanssi kriisistä kaikki alkoi 2008?

Minun ei tarvitse tehdä kauppaa, tietääkseni missä mennään. Itse asiassa siitä olisi jopa haittaa. Katsos, kun olet keskittynyt ostamaan halpoja kohteita perämetsistä, on käsityksesi koko Suomen tilanteesta vääristynyt. Olet perinteinen pikkupelaaja, joka ei ymmärrä että se oma ostos ei vaikuta tilastoihin tuon taivaallista, koska sinä nyt satut ostamaan sen halvimman kohteen. Massoilla on merkitystä. Ja mitä enemmän, sitä luotettavampaa tilastoa voidaan tehdä. Sinun parin kohteen tilastosi kertovat vain sinusta, eivät Suomen asuntokauppatilanteesta.

Mutta täytyy kyllä tunnustaa, että olen minä yhden asunnonvaihdon tehnyt. Sattumalta taisi osua vuodelle 2008, jolloin asuntojen hinnat olivat historiallisen matalat. Tosin myymäni asunnon hinta oli ollut nousussa jo pitkään ja jatkoi nousuaan sen jälkeenkin... Taloudellisesti tämä ei ollut kannattava siirto, mutta kun tila alkoi loppumaan, niin jotain oli tehtävä.

Mistä ne maksaa Ratille? Pöljä kertoo olevansa töissä ja "keskituloinen", kuitenkin jatkuvasti palstalla, horisee ja siis kertomansa mukaan yli 10 vuotta! Onkohan Rat laitoshoidossa vai mistä noi sepustukset tulee..

• Luki.

Kyllä se vetää the ratin hiljaiseksi,kun ei sulla ole käytännön kokemuksia.

Vuonna 2012 kesäkuussa kartoitin kiinteistöjen osalta yksityisten myyntiä koko suomen alueelta kehä 3 ylös lappiin saakka,tillane ei näyttänyt tuolloin hääviltä,palstalla ei ole edes ymmärretty,tälläinen toimenpide on kuin yliopiston tutkinto joka antaa tiedon väittelyyn.

Palstalla nukuttiin syvää unta kun Luki oli oikeassa realielämässä.

10000km asuntoautolla suomen maata ei ole noin vaan,täällä ei monikaan ole käsittänyt koko asiaa.

Puhelevat pehmeitä noususta kun ei sitä ollut tuolloin näkyvissä,ja tämä aika jo sinällään todistaa kaiken oikeaksi.

Mikä tästä tekee kummallisen on se että olen rehellinen en vedättäjä,jos etsisin omaa etuani niin kirjoittaisin ihan toista.

THE RAT ON OIKEASTI OLLUT KOKO 14 VUOTTA MITÄ ON PALSTALLA HYRRÄNNYT VÄÄRÄSSÄ.LUODEN MUILLE HARHAKUVIA.

• > THE RAT ON OIKEASTI OLLUT KOKO 14 VUOTTA
        > MITÄ ON PALSTALLA HYRRÄNNYT VÄÄRÄSSÄ.

The Rat on 14 vuoden ajan kertonut, että asuntojen hinnat nousevat pitkässä juoksussa nyt ja ikuisesti. Lyhyitä kuoppia saattaa esiintyä (kuten 90-luvun alussa). Näin on tähän mennessä käynyt. En näe syytä sille, miksei kävisi tulevaisuudessakin.

Toisaalta The Rat on myös kertonut, että isompi lasku vaatisi ensin asuntojen hintakuplan. Ilman kuplaa, ei voi tulla rommia. Pientä laskua voi toki tulla (kuten 2008). The Rat on myös perustellut, miksi hintakuplaa ei tällä hetkellä Suomessa ole (perustuen pääasiassa tulojen ja asuntojen hintojen suhteeseen, jota ryydittää erittäin matala lainanhoitokulu). Tämä ei tarkoita, etteikö kuplaa jossain vaiheessa tulisi. Varmaan tuleekin.

> tälläinen toimenpide on kuin yliopiston tutkinto joka antaa tiedon väittelyyn.

Jos tuolla on tarkoitus viestittää, että arvoisa vastapuolen edustaja on Maisterintutkinnon suorittanut, niin hieman saatan epäillä. Ainakaan miltään matemaattis-luonnontieteelliseltä alalta tuo toivottavasti ei ole. Voisi mennä usko tämän maan yliopistoihin. Toisaalta olisi kyllä kovin surullista, jos kaltaisesi katkera ja vihainen ihminen olisi esimerkiksi lastentarhanhoitaja. Että enpä tiedä onko tässä hyviä vaihtoehtoja jäljellä (paitsi se, ettet tarkoittanutkaan että sinulla yliopistotukintoa olisi).

> 10000km asuntoautolla suomen maata ei ole noin vaan

Ajoit 10 000 kilometriä asuntoautolla (mikä maksoi useamman tuhat euroa), saadaksesi kuvaa asuntokaupan tilasta. Onneksi olkoon. Kuinka monta tuhatta asuntoa ostit? Oliko kattava otos koko maasta? Vai puhutko vain pyyntihinnoista ja epärealistisista odotuksistasi?

Jotenkin ymmärrän katkeroitumisesi. Jouduit ajamaan suomen päästä päähän viisi kertaa, ennen kuin löysit jonkun joka oli valmis myymään sinulle kiinteistön haluamallasi hinnalla. Ehkä se kertoo taas jotain siitä, millainen ihminen sinä olet. Onneksi löysit vastaavan myyjän... Paitsi tietysti, että asut kertomasi mukaan edelleen siinä asuntoautossa.

> Mikä tästä tekee kummallisen on se että olen rehellinen en vedättäjä

Muista, ettei ole häpeä olla tyhmä. Se on häpeä, jos jää tyhmäksi. Tähän mennessä osoitat kyllä huolestuttavia merkkejä siitä, että aiot jäädä tyhmäksi. Olet nimittäin joko harvinaisen sinnikäs trolli (mikä on huolestuttavaa) tai harvinaisen sinnikäs idiootti (mikä on ehkä vähän vähemmän huolestuttavaa).

• Luki.

Lisään vielä

the ratilla valuu tästä päivästä lähtien ripulikusipaska lahkeesta.

• heh, no nyt irtos

Ehkä paras argumentti ikinä koskaan mihinkään väittelyyn :D

Luki: sä olet tollo ja ollut joka ikisessä viestissäsi väärässä.

• Joskus isäntä

Nyt jos koskaan kannattaa maksaa asuntoa Vuokraturvalle omaksi ja antaa heidän ostaa asuntoja omaan aikovien nenän edestä, koska eihän sitä nyt sellaisina aikoina kannata ostaa, kun "keskipitkän tähtäimen näkymien osalta tilanne on huolestuttava". Hinnat tulevat jatkossakin vääjäämättä nousemaan ja vuokrien nousua ei estä mikään.

• tommit1

Asuntokauppa lienee ainakin jossakin määrin hiljentynyt tai jopa lamassa. Tämä eri kuitenkaan tarkoita sitä, että asuntojen hinnat laskisivat ainakaan merkittävästi kasvukeskuksissa. Uusien asuntojen rakentaminen todennäköisesti pysähtyy ja rakentajat jäävät odottamaan parempaa aikaa, jolloin patoutunut kysyntä alkaa ehkä taas nostaa hintoja. Se miten olemattomat palkankorotukset toisaalta vaikuttavat pitemmän ajan kuluessa jääköön nähtäväksi.

• Kuplaa ei ollut

1990 viimeiseen asti sitä sanaa pihtasivat, asutojenhinnat olivat jo useamman kuukauden olleet syöksykierteessä kuten nyt.Se päivä tulee taas lähiaikoina eteen, tahtoi tai ei.
      Katsotaan riittääkö tällä kertaa -70% ale, vai tehdäänkö uusi ennätys?

• se LÄSKI

LOL, et voi olla tosissasi? :D

Toisaalta ei se minulta pois ole että pysyttelet koko elämäsi vuokralla. Voihan se olla, että juuri sinä asut yhdessä asunnoistani ja maksat siitä minulle aina vain nousevin vuokrin ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      91
      2541
    2. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      67
      1475
    3. Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin

Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww
      Maailman menoa
      86
      1447
    4. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      13
      1208
    5. Miks me oikein

Rakastuttiin vaikka kaikki on mahdotonta?
      Ikävä
      81
      943
    6. Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä

Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi
      Kuhmo
      19
      920
    7. Ratikka Turkuun

Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta
      Turku
      105
      814
    8. Miehet trikoissaan

On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe
      Suomussalmi
      37
      814
    9. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      54
      793
    10. Rakastan sinua

Yhä.
      Ikävä
      30
      716
    Aihe