Manipulointien oikominen?

Loppusuorahäämöttää

Kannattaako 3. osapuolille oikoa narsistin mustamaalailuja vai luottaa siihen että muu oma toimintaa on luonut tarpeeksi vahvan kuvan olenko asiallinen vai en?

Viime aikoina kun olen asettanut narsistille rajoja on hän alkanut yhä enemmän viestittelemään kolmansille osapuolille. Saan joskus näitä sitten kolmansilta osapuolilta luettavakseni. Usein viesteistä paistaa että pelaa ja yrittää esittää asioita hyvin kummalisessa valossa ja manipuloida kontaktejani.

Esim. viesteissä saattaa olla vaikka minun osalauseen siteerauksia vuodelta x ja y siten että merkitys muuttuu totaalisesti tai ulkopuolinen saa täysin eri kuvan koska puolet puuttuu.

Olen myös hieman neuvoton sen suhteen kannattaako lähteä taistelemaan asiaa jonain kiusaamisena esim oikeudessa koska tuntuu että todistusaineiston keruu on kovin raskas prosessi ja varmaan oikeusprosesissa narsisti tehtailisi 1000 muuta panettelukirjettä.

Mietin että ehkä paras on kuitenkin minimoida kommunikointi ja toivoa että häipyy takavasemmalle. Joidenkin käytännön asioiden takia joudun yhä lukemaan hänen viestinsä mutta toivon että pääsen tilanteeseen jossa voin ohjata ne suoraan spämmikansioon.

11

312

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaa miettiä

Itse ratkaiset sen lähdetkö oikomaan ja miten helposti ovat oiottavissa. Aiemmin tällä palstalla on käyty keskustelua siitä, että narsistin hovi vääntää kuitenkin kaiken irvikuvakseen ja oikominen on ruokkimista, jota odottavatkin kieli vyön alla.

Taas jos on todisteita, selkeitä kirjallisia sellaisia, että on esimerkiksi yksityisyyden suojan piiriin kuuluvia asioita levitelty vaikkapa facebookin kaltaisessa joukkovälineessä, niin voi poliisille tehdä rikosilmoituksen ja pyytää tutkintaa.

Haluaako narsisti lähteä oikeuteen? Tulee rikosrekisteriin merkintä, oikeudenkäyntikulut, sakot ja korvaukset maksettaviksi. Ja meneehän siinä toki maine, luotettavuus ja uskottavuus narsistilta. Sekä mahdollisesti paljon muuta vahinkoa (menetetyt ystävyydet, tuttavuudet, työmahdollisuudet).

• -tytär-

Lopeta täysin yhteydenpito tällaiseen narsistiin. Se on pahinta narsistille, kun et välitä hänen edesottamuksistaan. Ja kun narsistin "sanansaattaja" ottaa sinuun yhteyttä ja kertoo asioita, jotka eivät pidä paikkaansa. Oikaise ne tuolloin.

Narsistin käytös on usein sellaista, että se täyttää kunnianloukkaus kriteerit. Ja rikkoo yksityisyyden suojaa. On täysin omassa harkinnassa lähdetkö taistelemaan oikeudessa häntä vastaan. Muista kuitenkin se, että narsistille kaikki huomio on "mannaa". Siis se huonokin huomio.

Ei myöskään olisi ensimmäinen kerta, kun oivana manipulaattorina tunnettu narsisti valehtelee niin, että sinä olisit kaikkeen syyllinen. Niin hän kokee nämä asiat. Myös oikeudessa.

• Loppusuorahäämöttää

-tytär

Kiitos, Hyviä neuvoja. Todellakin henkilö on kova löytämään erillaisia asioita joilla yrittää syylistää. Ensin se toimi niin että jos en tehnyt täsmällen kuten hän haluaa seurasi syyllistäminen jolla yritti murskata ja saada sitten tekemään niin kuin hän haluaa. Nyt kun ollaan siinä vaiheessa että pystyn torjumaan niin hän käyttää samaa keinoa 3. osapuoliin. Ikään kuin yrittää kääntää kaikkia kontaktejani minua vastaan. Ei ole kuitenkaan onnistunut ihan niin kuin hän haluaisi.

On jossain määrin helpottanut kun olen oppinut lukemaan logiikkaa. Esim eräs peruskikka on että hän usein laittaa panettelu sähköpostista kopion minulle eräänlaisena kiristystoimenpiteenä. Eli "jos et tee kuin sanon kerron maailmalle kuinka huono ihminen olet."

Mietin tuota oikeusprosessia hieman siltä kannalta että sekaantuu myös virallisiin asioihini. Juuri hiljattain jouduin oikomaan erästä virastoa kun oli kirjoittanut sinne oma-aloitteisesti ja valehdellut tai vähintään johtanut harhaan. Oli virkamies kuitenkin fiksu mies, laittoi minulle tiedoksi ja puolusti asiaani.

Totta että oikeusprosessi olisi lahja narsistille, mutta ehkä siihen pitää ryhtyä jos tulee selviä rikoksia kuten väärennöksiä tms. -tuntuu että henkilä on kykenevä mihin vaan.

• -tytär-

Kylla narsisti kykenee melkein mihin tahaansa. Ja jos hän päättää yrittää tuhota sinut. Hän ei kaida mitään keinoja. Vaikka ne olisi häntä itseään vastaan.

Siksi kehoitinkin sinua lopettamaan yhteydenpidon narsistiin. Narsisti voi käyttää myös "hoviaan" sanansaattajina. Eli ilmoittaa "käyttääntymismallit" toisen ihmisen suulla sinulle. Jos teidän välinen yhteys katkeaa. Siis harkintaa peliin.

Rikosasioissa pidä puolesi. Ja ryhdy oikeustoimiin tarvittaessa. Mutta tuolloin hyvä lakimies on tarpeen. Koska hän toimii sinun "suojakilpenä" tarvittaessa. Ja muista, kaiken mitä kirjoitat narsistille, hän säilyttää ne mahdollisia oikeustoimia varten. Ja jos narsisti tuomitaan. Hän saa siitä vain lisää virtaa. Ja valittaa päätöksestä jne. Eli, jatkumo on valmis.

Narsisti ei nimittäen koskaan koe syyllisyyttä tekemisistään. Hän kokee tekoset täysin oikeutetuiksi ja sinut AINA syylliseksi kaikkeen. Vaikka et olisi tehnyt mitään. Siksi irtipääsy on tärkeää.

• vahvamieli
        -tytär- kirjoitti:

Kylla narsisti kykenee melkein mihin tahaansa. Ja jos hän päättää yrittää tuhota sinut. Hän ei kaida mitään keinoja. Vaikka ne olisi häntä itseään vastaan.

Siksi kehoitinkin sinua lopettamaan yhteydenpidon narsistiin. Narsisti voi käyttää myös "hoviaan" sanansaattajina. Eli ilmoittaa "käyttääntymismallit" toisen ihmisen suulla sinulle. Jos teidän välinen yhteys katkeaa. Siis harkintaa peliin.

Rikosasioissa pidä puolesi. Ja ryhdy oikeustoimiin tarvittaessa. Mutta tuolloin hyvä lakimies on tarpeen. Koska hän toimii sinun "suojakilpenä" tarvittaessa. Ja muista, kaiken mitä kirjoitat narsistille, hän säilyttää ne mahdollisia oikeustoimia varten. Ja jos narsisti tuomitaan. Hän saa siitä vain lisää virtaa. Ja valittaa päätöksestä jne. Eli, jatkumo on valmis.

Narsisti ei nimittäen koskaan koe syyllisyyttä tekemisistään. Hän kokee tekoset täysin oikeutetuiksi ja sinut AINA syylliseksi kaikkeen. Vaikka et olisi tehnyt mitään. Siksi irtipääsy on tärkeää.

En usko että edes kannattaa yrittää oikoa juttujaan. Jos uhkailut ovat todella pahoja ja pelkäät niin vie todisteet poliisille.
        Minä vein.
        Meilläkin on vielä vuosien kuluttua kuulunut ilkeitä juttuja minusta. En ole välittänyt niistä enää koska olen ajatellut, että ihmiset tietää minkälainen ihminen olen ja ne jotka uskovat ilkeiden juttujen levittäjää eivät ole arvoisiani.
        On muuten ihmeellistä sekin, että ihmiset jotka ei tunne minua levittelevät toiskäden tietojaan totena.
        Anna olla, ajattele, että olet kaiken tuon yläpuolella.

• -tytär-

No omalla kohdalla narsistivanhempi valehteli toiselle sisarukselle, kuinka hän "elättää" minua pienestä eläkkeestä. Ja sisarukseni soitti minulle ja moitti minua siitä kovin. Kerroin tuolloin hänelle, että asiassa ei ole mitään perää. Koska vanhemmaltani en koskaan ole saanut minkäänlaista taloudellista hyötyä, tai apua.

Ja lopuksi kokosin säilyttämistäni kuiteista ja tilisiirroista sitten excelin -taulukon, johon laitoin kaikki mahdolliset ostokset ja rahat päivämäärineen, jotka oli mennyt vanhempani hyödyksi. Vanhempani loukkaantui tästä niin, että haukkui minut tosi pikkumaiseksi, vaikka narsistivanhemman saama hyöty oli ollut useita tuhansia euroja.

Tämä taulukointi tavallaan avasi sisarukseni silmät. Näkemään ne tosiasiat ja sen "pelin" jota vanhempi on pelannut koko ikänsä. Ja nykyään hän osaa suhtautua varauksella vanhemman puheisiin/tekoihin.

Eli, tämä totuuden todistaminen "raikasti" ilmaa meidän sisaruksien kesken.

• suunnittelua

Itse tuon kaltaisessa tilanteessa eläessäni esitin, kuin narsistia ei olisi ollutkaan. Pidin kuitenkin häntä ja hoviaan silmällä, niin tarkasti kuin oli mahdollista. Jossain vaiheessa narisistille tuli kiinnostavampia kohdehenkilöitä, joiden manipulointi tuotti hänelle suurta nautintoa. Myös narisistin omassa elämässä tapahtui mullistuksia, joiden myötä hänen voi ajatella siirtyneen takavasemmalle. Sieltä hän edelleen tarkkailee tilannetta ja operoi välillä hovinsa kautta.

Narsistin valheiden oikominen on loputon suo, jolle ei kannata mennä ilman ehdotonta pakkoa. Näiden tyyppien toimesta maine on jo tahriintunut. Vastatoimet vievät loputkin voimat ja nielevät rahaa. Paras ohje narsistien suhteen on pysyä loitolla, ja kun tämä ei ole mahdollista on keskityttävä yhteyksien ja kommunikoinnin minimointiin. Näin vahingot jäävät vähäisemmiksi. Toivottavasti.

• Iina0307

Kokemuksesta tiedän, että narsistin levittämien tietojen oikominen on turhauttavaa, koska hänellä on aina niitä ihmisiä, jotka toimivat hänen tahtonsa mukaan. Parasta on, jos vain pystyy, seuraamaan hänen tekemisiään ja pysytellä näkymättömissä koko ajan. Hänestä ei pääse eroon koskaan tai en ainakaan minä ole päässyt. Hän ei tee mitään sellaista, mistä voisi suorastaan jäädä kiinni, vaan esim. kaikille yhteydenotoille on aina "järkevä" selitys. On vain pidettävä pää kylmänä eikä auta lähteä siihen toimintaan mukaan.

• kyllä tekee

Narsisti tekee paljon asioita, joista hän jää kiinni, jatkuvasti. Mutta ongelmana on pääasiassa se, että naristi ei välitä siitä. Narsistit kuvittelevat selviävänsä kaikesta ilman seuraamuksia ja ilman ongelmia. Mutta jos näin ei käy niin tapahtuu romahtaminen ja toisen henkilön loputon kiusaaminen.

• viksu pomoko viksu
        kyllä tekee kirjoitti:

Narsisti tekee paljon asioita, joista hän jää kiinni, jatkuvasti. Mutta ongelmana on pääasiassa se, että naristi ei välitä siitä. Narsistit kuvittelevat selviävänsä kaikesta ilman seuraamuksia ja ilman ongelmia. Mutta jos näin ei käy niin tapahtuu romahtaminen ja toisen henkilön loputon kiusaaminen.

Näinhän se menee ja työyhteisössä ongelmana tulee myös työjohto ja pomo jotka tietävä asian, mutta eivät tee asialle eikä reagoi nph henkilön käyttäytumiseen mitenkään.
        Työt kysee eikä tyyppi saa muuta aikaiseksi kui uhriuttaa itsensä milloin minkäkin syyn alle. Tavarat ei toimi, joku rikkonut ne, vaikka vika on käyttäjässä. J.N.E

Minkälaisen henkilön xx:n työkaveriksi voisi hakea? Joku nuori ja juuri opiskelunsa suorittaneen? Xx kun tietää toimiston työt.

jäin haaveri auki tyhmänä katsomaan pomoa.
        Myöhemmin, kun olin jo siirtynyt maakuntarajojan toiselle puolelle kirjoitin etten suosittele xx työkaverina olemista kenelekkään.

• harkitse

poliisin neuvo: Jos lähettelee valheellisia viestejä sinusta niin kunnianloukkaussyyte on mahdollista tehdä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia?

Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?
      Arvot ja etiikka
      11
      12436
    2. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      5
      11203
    3. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      177
      5122
    4. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      33
      3740
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      196
      3564
    6. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      50
      3159
    7. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      109
      2894
    8. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      13
      2488
    9. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      53
      2185
    10. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      19
      1985
    Aihe