Mistä tunnistaa henkilön, joka ei suostu juomaan alkoholia, koska katsoo sen olevan syntiä? Siis jos hän ei sitä sano.
Mistä tunnistaa uskovaisen?
7
211
Vastaukset
- ex-lissu
Kyllä ne kaikki uskontolaiset ja lahkolaiset ryyppää, mutta salassa tai oman porukan kesken ja esittävät ulospäin hurskasta. Lestadiolaisten suviseurojen aikaan lähikauppojen oluthyllyt ja alkot tyhjenee. Jehovan todistajat ryyppäävät keskenään, mutta jos joku käräyttää sut seurakunnan vanhimmille, niin sen saa anteeksi jehovalta, jos osoittaa katumusta. Lisäksi risteilyllä voi ryypätä vapaasti, koska jehova neä laivalle. Islamistitkin ryyppäävät, mutta kaikista vanhoillisimmat juovat vain lentokoneessa, kosk allah ei näe sinne. En ymmärrä kyllä logiikkaa.
- Hillus-Lillus
Siitä että hänen ympärillään hyppii iPodit kourassa kiljuva lauma koprofiileja.
- Hih-huli8)
Ex-lissun tietopankki on suppea eli juu ei kaikki uskovaiset juo! Yleistät rankasti! Ketjun aloittaja mix on niin tärkeä tietää onko joku uskossa eikä siks juo?!?!? Kai sen nyt voi suoraan kysyä että onko sulla joku vakaumus kun et juo? Multa on usein kysytty niin ja aina oon avstannu et juu oon uskossa. Ei siinä oo mitään omituista.
- pokke
Ei minulla ole mitään vakaumusta juomattomuuteen, koska käytän kyllä alkoholia, tosin suhteellisen harvoin. Minua vain kerran selvästi halveksi eräs henkilö, koska en ollut juonut kertaakaan itseäni humalaan ennen kuin täytin 18. Syy tähän oli se, että isä ja äiti eivät suostuneet ostamaan minulle sellaista määrää alkoholia, jolla olisi saanut aikaan humalan eikä minulla ollut vanhempaa sisarta tai veljeä, joka olisi voinut hakea minulle. Tämä henkilö sanoi minulle, että alkoholin säännöllinen käyttäminen on normaalia ja jos juo alkoholia, on juotava humalaan asti, koska se on sen tarkoitus ja jos juo vaikka vain pari olutta, se on sama kuin joisi pari limpparia. Voi olla, että hän kuvitteli minun olevan uskovainen.
- Holy Gin
pokke kirjoitti:
Ei minulla ole mitään vakaumusta juomattomuuteen, koska käytän kyllä alkoholia, tosin suhteellisen harvoin. Minua vain kerran selvästi halveksi eräs henkilö, koska en ollut juonut kertaakaan itseäni humalaan ennen kuin täytin 18. Syy tähän oli se, että isä ja äiti eivät suostuneet ostamaan minulle sellaista määrää alkoholia, jolla olisi saanut aikaan humalan eikä minulla ollut vanhempaa sisarta tai veljeä, joka olisi voinut hakea minulle. Tämä henkilö sanoi minulle, että alkoholin säännöllinen käyttäminen on normaalia ja jos juo alkoholia, on juotava humalaan asti, koska se on sen tarkoitus ja jos juo vaikka vain pari olutta, se on sama kuin joisi pari limpparia. Voi olla, että hän kuvitteli minun olevan uskovainen.
Asian tiimoilta.
Ite kotoisin uskonnolliselta alueelta. Ei se minun mielestä muuten vaikuta alkoholin käyttämiseen, kuin että uskikset enenpi kaappijuoppoja, kuin muut. Uskovaiset ei dokaile ravintoloissa, eikä käy tansseissa. ottavat omissa piireissään. Asiassa ei sinällään mitään ihmeellistä, omissa suljetuissa piireissään ne muutenkin aina.
Tunnen parit jehovantodistajat. Ne käyttää alkoholia ihan normaalisti. Niillä jokin sellainen sääntö, että ottaa saa, vaan ei tulla humalaan. Liukuva määritelmä, mutta tässä suhteessa niillä jotain järkeäkin touhussaan. Raamatussa höpistään ihmisruumiista temppelinä ja jumalankuvana jne. Körtit, lestaatit, muutkin erittäin kovia tupakoimaan. Aikanaan mummelit oli kovia polttamaan piippua. Oma äiti oli körtti, ei polttanut piippua, mutta poltti itselleen syövän. Mun elinaikana se ei ottanut pisaraakaan viinaa, oli kuulemma nuorempana ainakin maistanut.
Olen vähän vanhempi, syntynyt -60. Kotoisin aika perinteisestä maanviljelyskodista ja meillä oli sellainen tapakristitty koti. Jumalanpalvelukset piti kuunnella putkiradiosta, mutta muuten oli kokolailla rento meininki. Ite aloin kokeileen dokaamista joskus vähän yli kymmenvuotiaana. Hyvin salassa. Ei tosiaan riekuttu kylillä kännissä, mentiin pois aikuisten silmistä. Oli aika paljon kaikkea omaa juttua, ei ohjattua, kuin nykyisin.
Juomien hankkiminen oli työlästä. Tehtiin innokkaasti kiljua jossain metsässä. Alkoon oli matkaa, pimeä viinakauppa kukoisti. Ei pikkupojilla ollut varaa viinaan, kuin harvoin. Kun alkoi vanhempana käymään tansseissa jne, asia jotenkin helpotti. Itse sain ostettua keskaria paikallisesta kaupasta 16 vuotiaana. Ikinä ei vanhemmilta olisi saanut ja hakumiehet oli jatteluksessa pienessä kylässä. Muutamia hakijoita oli, mutta niillä oli rajattu "asiakaspiiri", kauppias kyllä tiedi, että ei kundi voi noin hillittömiä määriä kaljaa kitata, mutta ei välittäjää saatu ikinä käräytettyäkään.
Asia alkoi helpottamaan, kun tuttuja alkoi tulemaan täysi-ikäisiksi. Ja tulihan sitä itsekin.
Vaan, vaikka nyt ite dokaankin, koitan dokailla vähän samaan tyyliin, kuin nuorempana oppi. En juurikaan raski käymää paareissa. Dokailen itekseni, tai kaveeitten kanssa. Teen mielelläni kotiviiniä. En salaile ottamista, mutta välttelen kylillä riekkumista. En usko jumaliin, eronnut kirkosta kymmeniä vuosia sitten. Se asia ei vaikuttanut, eikä vaikuta tekemisiini. Otan dokailuun suhtautumisen enenpi kultturellisena-, kuin uskonasiana.
- Holy Gin
Islamin uskoiset ja AA-kerholaiset, sekä mormoonit ei käytä alkoholia, muut kyllä. Ei uskonnolla ole mitään tekemistä muuten asian kanssa yhtään mitään. Jotkut ihmiset dokaa, jotkut ei. Ei piplia alkoholia kiellä, kokoajanhan ne siinäkin vaan juo viiniä ja näkee hallusinaatioita.
En kyllä menisi vannomaan noitten kolmen alussa mainitsemanikaan uskonon puolesta, ne väittää olevansa raittiita, mutta jos sitä harhautuu kapealta polulta, ainahan sitä voi pyytää anteeksi jumalalta. Yllä oli ihan tosi asia lestaateista. suviseurojen aikaan kaljanmyynti alueen kaupoissa kasvaa räjähdysmäisesti, samaten Alkon liikevaihto saa piikin. Voi tietenkin ajatella, alkaavat kaikki muut paikkakunnan asukkaat juomaan vitutukseen.... - Hih-huli8)
Uskis oon enkä tosiaan juo, ei oo kieletty mut ei kiinnosta. Ei kuulu oikeaan uskonelämään... Vaikka toi raamattu valttikortti aina vedetäänkin esiin :D kaikki uskovat ystäväni ovat raittiita, emme tarvi viinaa mihinkään, on turhake! Ja toisin kun kuulostaa, en oo ollu uskossa kun kaks vuotta ja ennen join normisti, mut ikinä en oo oikein ollu mikään alkon käyttäjä, liikaa alkkiksia nähny.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.1222263Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n582197Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501875EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa
Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt311485Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan951437- 941407
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191171Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men661170Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311170- 691030