venevakuutukset/korvauskokemukset eri yhtiöistä

vaihtoa pohtiva

mietin vakuutusyhtiön vaihtoa if in korkeahkojen maksujen johdosta.

koska vakuutuksen tärkein ominaisuus vakuuttajalle on mahdollisen vahingon korvaustapahtuma, olisikin hyvä kuulla millaisia kokemuksia porukoille on kertynyt selkeistä korvattavista vahingoista eri yhtiöiden kanssa.

pidetään keskustelu puhtaasi asialinjalla, jookoskookos.

20

1279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lue ne ehdot

      Koska itse vedit keskustelun asialinjalta maton pois jalkojen alta tuolla jookoskookoksella niin vastaan seuraavasti.

      Yleisesti totean If:n asiakkaana että korvauspalvelu toimii hyvin. Tosin ei ole kokemusta veneilypuolelta vaan ihan koti- ja autovakuutuksista.
      Alkuun If oli kohtuuhintainen vakuutuksissaan, mutta johtui lähinnä markkinaosuuksien tavoittelusta. Nyt kun siinä on onnistuttu voidaan vakuutuksien hintojakin nostaa.

      Luet vaan ne vakuutusehdot. Esimerkiksi tuulen nopeudesta. Jos keskituulen tulee olla lähimmällä mittauspisteellä 15 metriä sekunnissa eikä korvata tuulen puuskaa joka on esim. 30 metriä sekunnissa. Ja lähin mittauspiste missä lienee.
      Mitä sellaisella vakuutuksella tekee? Nykyaikana voi tulla hellekesinä todella voimakkaita paikallisia ja lyhytaikaisia myrskyvirtauksia ja veneesi on maissa sen jäljeen. Mutta mittauspiste on kymmenien kilometrien päässä ja niin edelleen.

    • Vakuutusyhtiö ei ole hyväntekeväisyyslaitos. Se on liiketoimintaa ja siihen kuuluu, kuten muillakin aloilla, mainonta jossa tuodaan firma esille mahdollisimman hyvässä valossa. Asiakkaan olisi luettava ja myöskin ymmärrettävä vakuutusehdot. Lähtökohta vakuutusyhtiöllä tuntuu olevan "ei korvata". Sitten ruvetaan tarkemmin katselemaan josko sittenkin joudutaan ehtojen mukaisesti korvaamaan. Asiakkaan on oltava sitkeä eikä pidä heti antaa periksi. Ikävä kyllä käytännössä eivät asiakkaat ole samalla viivalla. Jonkun suuren konsernin ylin pomo saanee vähintään nopeamman ja joustavamman kohtelun kuin tavan tallaaja. Niinhän se on tässä maailmassa muuallakin, valitettavasti.

    • Suosittelen jossia

      Muutama vuosi sitten kolautin kölin vauhdilla kiveen. Onneksi vene on aika tukevasti tehty . Päällepäin vahingot eivät olleet isot lukuunottamatta isoa koloa kölissä. Vauriokuvien perusteella IF kuskasi veneen korjaamolle, jossa sille tehtiin talven aikana perusteellinen mahdolliset vauriopaikat laajalti auki jyrsivä korjaus. Minulle jäi positiivinen kuva tominnasta.

      • vaihtoa pohtiva

        kiva kuulla positiivinen kokemus


    • Pop

      Halvin vakuutusyhtiö on mielestäni paras.

      Siksi olen siirtänyt kaikki vakuutukset parhaimpaan yhtiöön. Tällä hetkellä paras yhtiö on pop-vakuutus.

      Muistaa minua jona vuosi pienemmillä vakuutusmaksuilla, mikä on hyvä asia.

    • RehtiPeli

      Fennia ainakin korvasi mukisematta 40 hp:sta Honda perämoottoristani varastetun perän. Veneeni oli silloin talviteloilla Helsingin kaupungin talvisäilytysalueella. Ei tarvinnut maksaa edes omavastuuta, moottori oli silloin n. 6 kk vanha.

    • 14+10

      alle vuoden vanhojen vempainten korvaaminen liene aika selkeää.
      monessa yhtiössä lasketaan ne uudeksi.

    • opPohjo

      Pohjolassa täyskasko ei tunnut täyskaskolta, onneksi hinnassa saa hyvitystä OP:n bonuksista. Muuten vaihtaisin yhtiötä heti. Toisaalta mulla on kaksi kokemusta heidän kanssaan. Molemmissa oli eri asiamies ja kohtelu ihan erilaista. Ensimmäisessä vahingossa, keskusteluyhteys toimi ja vene saatiin kuntoon jopa niin että vakuutuksenottajaa kuunneltiin. Toisessa tapahtumassa oli sitten eri asiamies joka ei suostunut keskustelemaan aiheesta vaan osittain lähinnä saneli asiat (keskustelu on molemminpuoleista kommunikointia jossa yritetään ymmärtää kaveria ja tekemään vaikka ihan kompromissi tiukassa tilanteessa). Ehkä tässä on kynnyskysymys se että mitenkä ko. asiamies suhtautui asiakkaan (=minun) ongelmaan ja auttoi sen ratkaisemisessa.

      • Bonusko tärkein?

        Omaan veneeseen maksaa täyskasko n.240€ / vuosi. Pohjolan tarjoushinta oli n. 900€. Minun OP bonukset ei kulu noin kalliiseen vakuutukseen.


      • opPohja
        Bonusko tärkein? kirjoitti:

        Omaan veneeseen maksaa täyskasko n.240€ / vuosi. Pohjolan tarjoushinta oli n. 900€. Minun OP bonukset ei kulu noin kalliiseen vakuutukseen.

        melko edullista - kerro nyt muillekin että kuka myy 240e/vuosi tonnin vakuutusta?

        kun pari vuotta sitten kyselin tarjouksia kaikista vak.yhtiöistä oli Pohjola yllättäen edullisimmasta päästä.


    • -Mika-

      Eipä ole venevakuutusasiaa, mutta tänään sai kaveri korvauspäätöksen iffiltä. Ei ollut kovin mukava päätös. Mökkimurrosta oli kyse ja erillisestä mökille otetusta täysarvovakuutuksesta. Kallein yksittäinen asia jää korvaamatta, koska ostokuittia ei ollut!! Kyseessä kaksi talvea vanha lumilinko. Eikä mikään halpis-sellainen, vaan hydrostaattisella vedolla oleva telakulkija. Eivät korvaa, koska eivät usko sellaista siellä mökillä olleen!!! Melkoista mielivaltaa.

      • 5+18

        En mä nyt oikein tiedä, voiko sitä kutsua mielivallaksi, jos he eivät usko väitettä, jolle ei ole mitään todisteita tueksi. MInusta on ihan oikea lähtökohta, että pelkkää sanaa ei uskota.


    • kaikki kusettajia

      IF:stä ei kokemusta. Joten ohessa Pohjola tarina parin kesän takaa. Vene upposi mökin rantaan, silloin kun kukaan ei ollut mökillä. Ensimmäisenä tuli perinteinen ilmoitus. EI korvata, koska vene oli jätetty valvomatta. Missään ehdoissa ei lue että vene pitää olla jatkuvan valvonnan alla.
      Seuraavaksi ilmoitettiin ettei uppoaminen tapahtunut äkillisesti tai yllättäen. Vakuutushakemuksessa oli jo viittaus ilmatieteen laitoksen tietoihin, jossa mainittiin että poissaollessa keskituuli lähimmällä mittausasemalla oli yli 17 m/s, siis vakuutusehtojen myrsky.
      Seuraavaksi ilmoitus että paikka liian suojainen, sinne ei myrsky voi vaikuttaa niin että vene uppoaa. Taaskaan vakuutusehdoissa ei lue tästä mitään.
      Seuraavaksi ilmoitus että veneessä on rakeenteellinen vika, ei korvata. Tämä siis ilmoitus, joka ei perustunut mihinkään tutkimukseen. Itseasiassa jos haluaisin jatkaa keskustelua, minun pitäisi todistaa että vene oli ehjä, eikä niin että vakuutusyhtiö tarkastaisi veneen olisiko se rikki.
      Tässä vaiheessa juristi sai ottaa ohjat käsiinsä. Siitä puolen vuoden tappelu ja vakuutusyhtiö myöntyi.

      • 17+6

        tarinan opetus...veneen uppoamisen "tulee siis tapahtua" muutaman päivän valvomattoman jakson aikana.


    • Vaihtamalla paranee

      Meillä on kotivakuutuksena If ja se on toiminut oikein hyvin. Myös venepuolella If on onnistunut haalimaan aikalailla asiakkaita, alunperin meidät mukaanlukien.

      Kaverille sattui Ifiltä huonoa palvelua, joten aloin kiinnittää silloiseen vakuutukseeni huomiota. Vakuutus oli täyskasko, mutta he markkinoivat kovalla innolla jotain mastovakuutusta sen lisäksi..?! Siis TÄYSkasko ei koskenutkaan mastoa?

      Heidän mastovakuutus (ja täyskasko) olivatkin tosiasiassa vain alle 15 vuotta vanhoille mastoille, jossa jollain lisämaksulla sai jotain huojennuksia skaalan vanhimmille. Lisäksi oli tuulirajat yms. joita tuli jo kokeiltua kertaalleen purjeiden repeytyessä. Heidän mielestä tuulta oli 8m/s viakka fokka oli täysin riekaleina.

      Tiedustelin eri yhtiöiltä, joista suurinta osaa ei kiinnostanut suht edullisen vanhan veneeni vakuuttaminen. Pohjanoteeraus tuli Fennialta, joka myönsi toisella kädellä bonuksen ja otti sen toisella kädellä pois jonkinlaisena ikärasismilisänä. Ei kiitos.

      Mukana oli siis Tapioloita yms. rahaa tahkoavia, joista lopulta jäljelle jäi keskittämistä vaativa tavis-yhtiö Pohjola ja Alandia.

      Siispä vakuutus vaihtui Iffiin nähden täysin eri ehdoilla toimivaan oikeaan venevakuutukseen eli Alandiaan. Myrskyrajoja ei ole ja veneen ikävähennykset loppuvat 50%:iin. Bonukset rullailee tätä nykyä vissiin 60% saakka. Kuulostaa oikein hyvältä, mutta en ole kuullut vielä kenestäkään, joka olisi kys. yhtiön vakuutusta oikeasti tarvinnut eli tullut jossain tilanteessa korvatuksi. Tämä johtunee aika jyrkästä omavastuupolitiikasta sekä siitä, että mm. varkaudet ja ilkivalta on muistaakseni ehtojen ulkopuolella. Vakuutuksen rajautuessa näin itse merivahinkoihin näyttäisi korvattavien tapausten lukumäärän olevan vähäinen ja toiminta kannattavaa.

      Eli, onko muilla Alandiaa ja jos, niin mitä kokemuksia? Kiinnostaisi kuinka sitten käy jos/kun oikeasti kolahtaa.

    • 35feet
    • rahat tuli jo

      If korvasi meille karilleajon täysmääräisesti, ja Pohjolasta saatiin joskus asiallinen korvaus venemurrosta.

      Nämä on silti niitä selkeimpiä tapauksia. Kun lukee suojeluohjeita, niin aika paljon rajataan pois. Tuntuu aika oudolta se huolellisuuden määrä mitä veneen säilytykseen vaaditaan, kun ottaa huomioon että (ainakin käytännössä) merikorttiin merkittyyn pintakiveen ajaminen on ihan ok juttu. Mitään väylälläpysymisvelvotteita ei ole, eikä taideta edes kehottaa välttää kivikoita?

      • Pantaenius on ...

        Arvoveneet vakuutetaan usein Pantaeniuksessa. Voipi tulla yllätyksenä mutta eivät tunne ikävähennyksiä, tuulirajoja, jne... Vanhan genuan tilalle saa siis uuden jos onnistuu sen rikkomaan. Kyseisen yhtiön vakuutusmaksuilla köyhempi kansanosa ja uusveneilijät rajataan asiakaskunnan ulkopuolelle, mikä on tietysti eduksi kokeneelle arvoveneilijälle. Ei nouse vakuutusmaksut tumpeloiden takia.

        Kysyppä tarjousta hyvin pidettyyn Swaniin ja hämmästyt sen edullisuutta. Erinomaisessa kunnossa oleviin JenBenBav -luokan veneiden omistajat taas kauhistuu kilpiailijoihin nähden kaksinkertaista hintaa. Molemmissa rooleissa olen yhtiötä lähestynyt (toki peräkkäisinä ajankohtina) veneen vaihduttua aiempaa parempaan.


      • seadog
        Pantaenius on ... kirjoitti:

        Arvoveneet vakuutetaan usein Pantaeniuksessa. Voipi tulla yllätyksenä mutta eivät tunne ikävähennyksiä, tuulirajoja, jne... Vanhan genuan tilalle saa siis uuden jos onnistuu sen rikkomaan. Kyseisen yhtiön vakuutusmaksuilla köyhempi kansanosa ja uusveneilijät rajataan asiakaskunnan ulkopuolelle, mikä on tietysti eduksi kokeneelle arvoveneilijälle. Ei nouse vakuutusmaksut tumpeloiden takia.

        Kysyppä tarjousta hyvin pidettyyn Swaniin ja hämmästyt sen edullisuutta. Erinomaisessa kunnossa oleviin JenBenBav -luokan veneiden omistajat taas kauhistuu kilpiailijoihin nähden kaksinkertaista hintaa. Molemmissa rooleissa olen yhtiötä lähestynyt (toki peräkkäisinä ajankohtina) veneen vaihduttua aiempaa parempaan.

        Ja sitten heräsin vanhan Joemarin 17 nostokölipurteni kajuutasta. Kattoluukku oli taas vuotanut ja makuupussi oli märkä, tuuli noussut ja minun pitäisi siirtyä. Toivottavasti veneessä jo ostettaessa ollut 5hv Terhi perämoottori käynnistyisi sillä olin liian väsynyt nostamaan venähtäneitä purjeita joilla vene ei välttämättä edes nousisi lahdesta johon olin yöksi ankkuroitunut. Pelkkä ajatuskin siitä että vene ajautuisi rantakalliolle hirvitti sillä olin jo viime syksynä irtisanonut kalliin vakuutuksen.
        Joskus minulla sentään oli perhe ja oikea 30 jalkainen Bavaria matkapursi. Sitä oli tullut kaikenlaista, perhe hajonnut ja venekin pakkohuutokaupattu. Onneksi sentään jäi sen verran jäljelle että sai tämän surkean kipon hankittua, nyt sentään pääsee merelle pois kaikesta arki murheesta, vaikka ei tämä hääppöistä ole. Sapettaa vaan niin penteleesti kun tämä taloudellinen taantuma ei koske kaikkia ja tuolla suomi24:llä toiset veneilijät vertailevat venevakuutusten hyvyyttä. Eihän tällistä 40 vuotta vanhaa halpispurtta kannata edes vakuuttaa. Laitan kyllä niille vähän kapuloita rattaisiin kunhan pääsen tästä kotiin. Kuvitella jos asiat olisi mennyt paremmin ja olisin saanut sen Bavarian vaihdettua siihen uuteen ja tilavampaan Jeanneau purjeveneeseen mitä vaimon kanssa silloin venemessuilla katseltiin. Senkin piti olla jo käytännössä tehty kauppa ja vain pankissa käyntiä vaille, vaan toisin kävi. Silloin kuvittelin että joskus voisin vielä omistaa todellisen klassikon, ehkä entistetty Swan tai jotain. Kyllä niin sapettaa.


      • seadog
        seadog kirjoitti:

        Ja sitten heräsin vanhan Joemarin 17 nostokölipurteni kajuutasta. Kattoluukku oli taas vuotanut ja makuupussi oli märkä, tuuli noussut ja minun pitäisi siirtyä. Toivottavasti veneessä jo ostettaessa ollut 5hv Terhi perämoottori käynnistyisi sillä olin liian väsynyt nostamaan venähtäneitä purjeita joilla vene ei välttämättä edes nousisi lahdesta johon olin yöksi ankkuroitunut. Pelkkä ajatuskin siitä että vene ajautuisi rantakalliolle hirvitti sillä olin jo viime syksynä irtisanonut kalliin vakuutuksen.
        Joskus minulla sentään oli perhe ja oikea 30 jalkainen Bavaria matkapursi. Sitä oli tullut kaikenlaista, perhe hajonnut ja venekin pakkohuutokaupattu. Onneksi sentään jäi sen verran jäljelle että sai tämän surkean kipon hankittua, nyt sentään pääsee merelle pois kaikesta arki murheesta, vaikka ei tämä hääppöistä ole. Sapettaa vaan niin penteleesti kun tämä taloudellinen taantuma ei koske kaikkia ja tuolla suomi24:llä toiset veneilijät vertailevat venevakuutusten hyvyyttä. Eihän tällistä 40 vuotta vanhaa halpispurtta kannata edes vakuuttaa. Laitan kyllä niille vähän kapuloita rattaisiin kunhan pääsen tästä kotiin. Kuvitella jos asiat olisi mennyt paremmin ja olisin saanut sen Bavarian vaihdettua siihen uuteen ja tilavampaan Jeanneau purjeveneeseen mitä vaimon kanssa silloin venemessuilla katseltiin. Senkin piti olla jo käytännössä tehty kauppa ja vain pankissa käyntiä vaille, vaan toisin kävi. Silloin kuvittelin että joskus voisin vielä omistaa todellisen klassikon, ehkä entistetty Swan tai jotain. Kyllä niin sapettaa.

        Eihän se Terhi lähtenyt käyntiin, vaikka sitä puoli tuntia vesisateessa narusta kiskoin, katsoin tulpan ja kipinän, bensaakin tuli. Pakko yrittää purjeilla kun ankkurikin oli alkanut laahaamaan. Ei muuta kun nyt jo heiluvalle ja liukkaalle etukannelle, jos sitä nyt voi edes kanneksi sanoa, nostamaan purjeita.
        Tässä vaiheessa oli jo tietenkin jo parhaat päivänsä nähnyt Rukka sadetakkini päästänyt vettä sisälleen, olihan se olkapäältä revennyt aiemmissa seikkailuissani. Uuteen sadetakkiin ei ollut varaa saatikka sitten hienoihin purjehdusvaatteisiin. Sain purjeet jotenkuten ylös ainakin melkein, isopurjeen etuilikin jumittamisesta ja fokan fallin etuvanttiin sotkeutumisesta huolimatta. Kun olin toista tuntia luovinut siinä samassa lahdessa yrittäen pääsyä pois ja jo aikeissa luovuttaa, sekä kokeilla ankkuroitumista uudestaan, pyyhkäisi lahden suun ohi pitkä ja kapea -80 luvun muskelivene bensakasit raikuen. Yritin heiluttaa melaa pääni yläpuolella siinä toiveessa, että moottoriveneilijät huomaisivat ahdinkoni, mutta aivan turhaan. Muskelivene katosi niemen taakse yhtä nopeasti kun oli ilmestynytkin. Ei auta muu kuin etsiä vielä savinen ankkuri käsiin ja yrittää taas ankkuroitumista. Käänsin Joemarinin tuuleen ja pudotin ankkurin sitloodasta käsin veteen sekä riensin ankkuriköysi kädessä keulaan varmistamaan ankkuroitumista. Kun olin kiskomassa alas paukkuvia ja märkiä purjeita, jotka olivat yhtä haluttomia tulemaan alas mastosta, kuin olivat menemään ylöspäinkin, takaa kuului huuto ”onks sulla jokin hätä hä!”. Muskelivene oli tullut takaisin. ”Ei mulla, tai siis en meinaa päästä täältä lahdesta pois, ja ankkuri ei pidä voisitteko te vähän jeesiä”. Ensin pyysin, että nuoret miehet olisivat vain hinanneet minut pois lahden pohjukasta, mutta keli oli kuulemma mennyt aika huonoksi ja pojilla ei ollut kuulemma mikään kiire, olivat vaan ajelemassa ja kokeilemassa koneita. Sovittiin että minut hinataan saman tien lähimpään venesatamaan mistä pääsen bussipysäkille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4363
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2016
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      62
      1687
    4. Ymmärrätköhän nainen

      Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1363
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

      Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      959
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

      SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      923
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

      Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

      Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

      Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      696
    Aihe