Kortti on ollut jo 1,5 vuotta, mutta yksi asia tuntuu edelleen jotenkin hankalalta.
Autokoulussa painotettiin suojatien väistämissääntöä. Jalankulkijalle olisi aina annettava esteetön kulku, eli pysäytettävä suojatien eteen. Hyvin helppoa, kun sen kirjasta lukee.
Käytännössähän asia menee sitten niin, että kun huomaan jalankulkijan ja hidastan ja/tai pysäytän auton suojatien eteen, jalankulkija katselee lintuja ja pilviä ja seistä tönöttää paikallaan suojatien edessä. Selkeästi menossa yli, mutta ei liiku minnekään. Jos olen kolmion takana kääntymässä ja suojatien yli olisi menossa ihmisiä, odottelen siellä kolmion takana kun kukaan ei taaskaan mene yhtään minnekään. Takana torvi soi. Sitten on näitä tilanteita, että jalankulkija näyttäisi pysähtyvän suojatien eteen niitä lintuja ja pilviä katselemaan, mutta sitten yllättäen viime hetkellä spurttaakin suoraan eteen.
Pyöräilijät ovat vielä arvaamattomampia. Ne ajavat tuhatta ja sataa vailla minkäänlaista ennakkomerkkiä aikeistaan. Näyttäisivät menevän suoraan kevyen liikenteen väylää pitkin, mutta viime hetkellä täydestä vauhdista koukkaavatkin eteen suojatielle kohdassa, jossa minun ei tarvisi edes väistää. Tai sitten lähestyvät suojatietä hurjalla vauhdilla ja juuri kun saan auton pysähtymään, hypätäänkin pyörän päältä pois ja ihmetellään että mitäs tuo auto tossa tönöttää, eikö se nyt tajua mennä siitä.
Syksyllä tilanne vielä pahenee, kun on pimeää ja mustaa ja jalankulkijatkin mustissaan ilman heijastimia. Säntäillään tielle mistä sattuu ja miten sattuu. Liikenteessä pitäisi liikkua sujuvasti ja ennakoiden, mutta tämä yksi asia tuntuu aina vaan jotenkin epäsujuvalta ja ennakoimattomalta. Kellään muilla samanlaisia fiiliksiä asiasta? Tekee sitten miten vaan, niin aina tuntuu että juuri tämä asia menee pieleen. Hölmöjä tilanteita tulee myös siinä, kun itse olet pysähtynyt suojatien eteen, mutta viereisellä kaistalla kukaan vastaantulijoista ei pysähdy ja sitten taas takana torvi soi kun "tukkii turhaan liikenteen".
Hyviä vinkkejä kaivataan. Haluaisin oppia tämän jalankulkijan kohtaamisen käytännössä niin, että en tuntisi itseäni hölmöksi. Toisinaan kyllä homma onnistuu hienosti ja kaikki menee niinkun pitääkin, mutta sitten on kuitenkin ärsyttävän paljon näitä epäselviä tilanteita. Autokoulussakin tuli vähän ristiriitaista dataa, kun toinen opettaja sanoo että jos jalankulkija on selvästi pysähtynyt suojatien eteen niin voin mennä ensin. Kuitenkin kun ajotunnilla tein näin, niin toinen opettaja sanoi että olisi pitänyt antaa sen pysähtyneen jalankulkijan mennä ensin.
Opitun soveltaminen, jalankulkijat
15
269
Vastaukset
- finlexitor
Taas sotketaan kaksi eri asiaa. Kerrataan 32 §, kuljettajan suojatiesäännöt.
Auto on väistämisvelvollinen. "Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille".
Mutta suojatien eteen on pysäytettävä vain "Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa"
Pyri hidastamaan vauhtisi hyvissä ajoin ennen suojatietä ja vaikka huido kädellä vielä merkiksi jalankulkijalle että olet aikeissa päästää hänet yli. Monet jalankulkijat saavat näin aikeesi perille ja voivat jopa viestittää sinulle, että mene sinä vain ensin. Katsekontakti on tärkeä. Pyri ajamaan ennakoiden. Vältä monessa tilanteessa sitä, että pysähtyisit syyttä suojatien eteen ja näin aiheutat näkemäesteitä suojatielle mahdollisesti viereistä kaistaa lähestyvälle.
Vaikka kaiken tekisi itse oikein, niin aina on jalankulkijoita, jotka eivät vaan tule yli. Ärsyttäähän se. Enemmän ajokokemusta vielä, niin "pelisilmä" kehittyy. Pyöräilijät ovat sitten oma lukunsa... Tässä hyvä kohta tieliikennelaista, kaikille noudatettavaksi.
3 §
Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet
Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. - Kuhan kyselen
"Jos olen kolmion takana kääntymässä ja suojatien yli olisi menossa ihmisiä, odottelen siellä kolmion takana kun kukaan ei taaskaan mene yhtään minnekään.Takana torvi soi"
Millä suojatiellä jalankulkijat ovat? Sinun edessä olevalla vai risteävällä tiellä?
"Hölmöjä tilanteita tulee myös siinä, kun itse olet pysähtynyt suojatien eteen, mutta viereisellä kaistalla kukaan vastaantulijoista ei pysähdy ja sitten taas takana torvi soi kun "tukkii turhaan liikenteen"."
Onko siinä suojatiellä jalankulkijoita?- Hämmentävää
Jalankulkija on aikeissa ylittää risteävän tien (selin minuun) suunnassa, jonne olen kääntymässä.
Toisessa tapauksessa jalankulkija epäröi suojatien edessä (mun oikealla puolella), että mennäkö vai eikö mennä. Pysähdyn päästämään jalankulkijan yli, mutta se ei siitä uskalla minnekään liikkua, kun vastaantulevalla kaistalla liikenne ei aio edes hidastaa. Jalankulkija ei siis ole varsinaisesti suojatiellä, vaan juuri astumaisillaan sille, jos uskaltaisi. - Kuhan kyselen
Hämmentävää kirjoitti:
Jalankulkija on aikeissa ylittää risteävän tien (selin minuun) suunnassa, jonne olen kääntymässä.
Toisessa tapauksessa jalankulkija epäröi suojatien edessä (mun oikealla puolella), että mennäkö vai eikö mennä. Pysähdyn päästämään jalankulkijan yli, mutta se ei siitä uskalla minnekään liikkua, kun vastaantulevalla kaistalla liikenne ei aio edes hidastaa. Jalankulkija ei siis ole varsinaisesti suojatiellä, vaan juuri astumaisillaan sille, jos uskaltaisi."Jalankulkija on aikeissa ylittää risteävän tien (selin minuun) suunnassa, jonne olen kääntymässä."
Missä kohtaa pysähdyt päästämään jalankulkijan?
Ennen tulokadun suojatietä vai ennen risteävän kadun suojatietä?
"Toisessa tapauksessa jalankulkija epäröi suojatien edessä (mun oikealla puolella), että mennäkö vai eikö mennä. Pysähdyn päästämään jalankulkijan yli, mutta se ei siitä uskalla minnekään liikkua, kun vastaantulevalla kaistalla liikenne ei aio edes hidastaa. Jalankulkija ei siis ole varsinaisesti suojatiellä, vaan juuri astumaisillaan sille, jos uskaltaisi."
Silloin jatkat varovaisesti, kun et voi tilanteelle mitään. - Hämmentävää
Kuhan kyselen kirjoitti:
"Jalankulkija on aikeissa ylittää risteävän tien (selin minuun) suunnassa, jonne olen kääntymässä."
Missä kohtaa pysähdyt päästämään jalankulkijan?
Ennen tulokadun suojatietä vai ennen risteävän kadun suojatietä?
"Toisessa tapauksessa jalankulkija epäröi suojatien edessä (mun oikealla puolella), että mennäkö vai eikö mennä. Pysähdyn päästämään jalankulkijan yli, mutta se ei siitä uskalla minnekään liikkua, kun vastaantulevalla kaistalla liikenne ei aio edes hidastaa. Jalankulkija ei siis ole varsinaisesti suojatiellä, vaan juuri astumaisillaan sille, jos uskaltaisi."
Silloin jatkat varovaisesti, kun et voi tilanteelle mitään.Olin pysähtyneenä, vilkku päällä, tulokadun suojatien päälle (ei kevyttä liikennettä siinä suunnassa), eli ihan siinä risteyksessä, mutta en vielä risteävällä tiellä. Nyt kun tarkemmin ajattelen, niin olisi ehkä pitänyt hissutella siihen risteävälle tielle ja pysäyttää sitten siihen?
- Kuhan kyselen
Hämmentävää kirjoitti:
Olin pysähtyneenä, vilkku päällä, tulokadun suojatien päälle (ei kevyttä liikennettä siinä suunnassa), eli ihan siinä risteyksessä, mutta en vielä risteävällä tiellä. Nyt kun tarkemmin ajattelen, niin olisi ehkä pitänyt hissutella siihen risteävälle tielle ja pysäyttää sitten siihen?
Jos ei risteävää ajoneuvoliikennettä ole väistettävänä, niin käännä autosi tuon risteävän suojatien eteen tai jopa osin suojatien päälle siten, että jalankulkijat pyöräilijät pääsevät ylittämään eivätkä joudu kiertämään sinua. Takana tuleva pääsee samaan aikaan jatkamaan suoraan eikä töötille ole syytä.
- veio
Niitä anteeks et oon olemassa jalankulkijoita on, tosin harvoin osuu kohdalle. Lähesty jokaista suojatietä kuin siellä olisi kulkijoita, kuten laki sanoo. Jos kulkijoita on, 99% heistä tajuaa valojen väläytyksen ja ylittävät.
Ongelma on se viereinen kaista ja siellä holtiton kuljettaja, joka teilaa kulkijan jolle annat tietä. Siksi hidasta ajoissa ja tarkista peili. Äänimerkki, jos tulee vaaratilanne.
Muista, 5 metrin sääntö, sen lähemmäs suojatietä ei pysähdytä. §27 Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty ... sekä viiden metrin matkalla ennen suojateitä.- kjhjijiljm
"Muista, 5 metrin sääntö, sen lähemmäs suojatietä ei pysähdytä. §27 Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty ... sekä viiden metrin matkalla ennen suojateitä."
Aloittaja puhui risteysajosta ja väistämissäännöistä, joten miten tämä liittyy asiaan. - Halkomista ...
Pysäyttäminsen tarkoituksena on matkustajan tai tavaran liikuttelua autosta/autoon. Pysähtymistä alle viiden metrin suojatiestä ei kielletä. Toki selkeää järkeä pitää käyttää.
Tieliikennelaki on tässä kohtaa hieman epäselvä. - Ei jumankauta
Halkomista ... kirjoitti:
Pysäyttäminsen tarkoituksena on matkustajan tai tavaran liikuttelua autosta/autoon. Pysähtymistä alle viiden metrin suojatiestä ei kielletä. Toki selkeää järkeä pitää käyttää.
Tieliikennelaki on tässä kohtaa hieman epäselvä.Ei laissa ole mitään epäselvää tässä kohtaa.
Pysäköinti- ja pysäyttämiskiellot ( myös merkit ) koskevat kuljettajan _omaehtoista_ toimintaa.
Väistämisvelvollisuuden tai pakollisen pysähtymisen noudattamisella ei ole mitään tekemistä näiden edellisten kanssa. - Edellinen ilman juma
Ei jumankauta kirjoitti:
Ei laissa ole mitään epäselvää tässä kohtaa.
Pysäköinti- ja pysäyttämiskiellot ( myös merkit ) koskevat kuljettajan _omaehtoista_ toimintaa.
Väistämisvelvollisuuden tai pakollisen pysähtymisen noudattamisella ei ole mitään tekemistä näiden edellisten kanssa.No sitten mun oppikirjassa on virhe. "Pysäyttäminen tarkoittaa ajoneuvon hetkellistä seisauttamista matkustajan ottamista tai jättämistä taikka kuorman lastaamista tai purkamista varten." Pysähtyminen on vähän eri juttu.
- Ei jumankauta
Edellinen ilman juma kirjoitti:
No sitten mun oppikirjassa on virhe. "Pysäyttäminen tarkoittaa ajoneuvon hetkellistä seisauttamista matkustajan ottamista tai jättämistä taikka kuorman lastaamista tai purkamista varten." Pysähtyminen on vähän eri juttu.
"Pysäyttäminen tarkoittaa ajoneuvon hetkellistä seisauttamista matkustajan ottamista tai jättämistä taikka kuorman lastaamista tai purkamista varten."
No onko tuo tilanne syntynyt kuljettajan tahdosta/halusta/mielenhäiriöstä tms. vai liikennetilanteen takia?
- Vuorovaikutus
Pysähdyt suojatien eteen ja näytät SELKEÄSTI kädellä jalankulkijalle että sopii ylittää suojatie. Siis niin että varmasti näkyy tuulilasin läpi. Toimii jokseenkin aina ja näin opetan nytkin oplu-opettajana. Siis jopa korostan sitä sosiaalista puolta autoilussa.
Suomessa jalankulkijat on oppineet ikäänkuin toisen luokan kansalaisiksi, jotka vanhasta tottumuksesta ei uskalla autoja pysäyttää. Siksi joutuu heille viittoilemaan käytännössä joka päivä. Saa lisäksi hyvän mielen koska monet moikkaavat kiitokseksi takaisin. - Hämmentävää
Tännehän on tullut paljon vastauksia, kiitoksia niistä!
Ehkä tämä "pelisilmä" tosiaan kehittyy vielä ajan saatossa. Tuota kädellä viittomista olen itsekin ajatellut ja joitain kertoja näyttänytkin, että mene vaan yli. Tätä seikkaa kuitenkin hämmentää se, että autokoulussa kehotettiin välttämään tätä kädellä viittomista. Perusteluna oli se, että jos on kaksikaistainen tie, pysähdyt päästämään jalankulkijaa yli ja viitot että menee vaan ja sitten viereisellä kaistalla ei auto pysähdykään, vaan ajaa yli. Siksi olenkin viittonut kädellä vaan erittäin selkeissä ja turvallisissa paikoissa. - hmmmm
Hienosti olet lyhyen autoilu urasi aikana sisäistänyt asioita. Käytännössä siis voisit ihan hyvin ajaa, koska myös jalankulkijan *pitäisi* katsoa että voi turvallisesti astua suojatielle. Kuitenkin syyllinen on aina autoilija, jos sattuu päälle ajamaan.
Koulujen ja päiväkotien läheisyydessä voi olla enempi varuillaan, kuten oletkin aina. Pikkulapsi suojatien edessä on kanssa melkonen hälytysmerkki. Ei koskaan tiedä miten käyttäytyvät. Samaa vois näköjään sanoa aikuisistakin.
Pimeinä syksynä luulisi jalankulkijoiden tajuavan, ettei heitä voi edes havaita kovin kaukaa, koska imeytyvät asfalttiin vaikka olisi minkä sävyiset vaatteet. Pieni heijastinkaan ei kauheasti auta, kun pitäisi olla heijastava turvaliivi. Taajamissa ei voi käyttää pitkiä valoja. Tosiaan jalankulkijat säntäilevät tielle suojateiden ulkopuolella ja pimeässä tulee vastaan yllättäviä tilanteita. Heijastimet eivät auta, hommatkaa heijastinliivit himskatti.
Jalankulkijat ja pyöräilijät saisivat toki myös ottaa vastuuta omasta turvallisuudestaan. Sitä ei voi toitottaa yhtään liikaa. Miettikää vähä autoilijankin näkökulmasta ja jos ikinä ajatte autolla niin tuskin on mitenkään tuntemattomia tilanteita nuo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti
Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää362161Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!
Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten642002Helsingin yllä valopalloja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön1211930HÄLYYTYS!!
Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a363871663Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?
Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.1031631Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja
Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah1241464Millainen on naisellinen nainen
Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n1821082Raamatullinen kaste
Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu53967- 73895
- 27889