Thyroxinin vaikutusaika ja vähentäminen?

uneton244555

Tietääkö kukaan kuinka kauan kestää että liika thyroxiini tablettimuodossa lakkaa vaikuttamasta elimistössä? Mulla on mennyt liikatoiminnan puolelle ja lääkäri määräs jo vähentämään, mutta liikatoiminta tuntuu vaan yhä pahenevan..:/ Oon syönyt vähennettyä annosta 2 viikkoa. En toisinaan nuku juuri lainkaan, sydäntä tykyttää ja vaikea keskittyä, sekava olo. Iho punottaa ja silmät tuntuu pullistuvan ulos päästä. Minulla on lieviä rintakipujakin. Nukun max 7 h, kun ennen vajaatoiminnassa nukuin 10h.

Oon käyttänyt 0,1 mg thyroxinia kerran päivässä, TSH diagnoosin alussa oli jotain 6,8, T4 jotain 9. Nyt viimeksi kontrollissa oli TSH 0,15 ja T4 15 kieppeillä. Lääkäri määräs vähentämään puolikkaaseen kerran viikossa muulloin kokonainen tabletti päivässä. Oon ajatellut pitää lääkeistä jopa taukoa kokonaan, ennenkuin tää sydämen läpätys alkaa hellittämään... Ei jaksais odottaa kontrollia 6:n viikon päähän ja lääkäriin täällä on vaikea päästä. Ei tää hengenvaaralliselta kuitenkaan olo tunnu, mutta unettomuus on hirveää sekä olo ihan kamala.

3

4104

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vähennä

T4V 15 on normaalia tasoa (viite 10-21). TSH sinulla on kyllä yllättävän alhainen vajaatoiminnaksi. Melkein voisi arvella aivolisäkeperäiseksi vajaatoiminnaksi nykyistä tilannetta. Veikkaan, että läääkärisi seuraa vain TSH-arvoa, vaikka se on aivolisäkehormoni ja T4V kilpirauhashormoni.

Vähennä omin päin kahteen aamuun puolikas. Vastaavasti itse olen nostanut omin päin, jos siltä on tuntunut. Jos kokopäiväinen väsymys palaa, nosta takaisin.
      Kokeile nukahtamislääkkeitä (myös luontaistuotekaupoissa ja reseptivapaat). Ainakaan stressiä sinulla ei ole TSH-arvosta päätellen.

Käske lääkärin vaihtaa 0,025 mg:n tabletteihin, niin lääkityksen säätely on helpompaa.

• uneton244555

Juu tuossakin tuntuu olevan kahta koulukuntaa, sillä alkuperäinen yksityislääkäri lupasi jopa alussa nostaa annosta hiljalleen vaikka jo heti lääkityksen alussa TSH tippui 0,1. Mutta annoksen lisäämisestä tuli heti aluksi ihan kauhea olo, joten pysyttelin siinä yhdessä tabletissa kuukausien ajan kun lääkärikin sanoi, että se on ok. Ja olokin on ollut ihan loistava, mutta viime aikoina unettomuus ja muut liikatoimintaan liitettävät oireet on pahentuneet eikä annos enää tunnu sopivalta ja olo hyvältä.

Muutenkin olen ihmetellyt kun hormoni vaikuttaa niin hitaasti, samoin vähentäminen näyttää vaikuttavan vasta viikkojen päästä. Itse olen järkeillyt alhaisen TSH:n niin, että vaikka T4 viitearvo on aika löysä molempiin suuntiin, niin on aika yksilöllistä se ihanteellinen T4 arvo, ehkä se minun kohdallani pitäisi olla pienempi, esim. vaikka 13, ei 15 kuten nyt joten TSH on hieman alhainen. Kilpirauhanen nimittäin oli kuulemma pienikokoinen ultrassa. Ehkä kokeilen vähän aikaa ottaa puolikasta. Harmi kun lääkärit ei asiasta jouda paljoa infoa antamaan, vaan netistä olen yrittänyt hakenut tiedonmurusia.

• Hidas Thyroxin

Thyroxin on hidas hormoni myös nostettaessa. Verikokeet suositellaan vasta kahden kuukauden kuluttua annoksen nostamisesta. Unettomuuteen paras asiantuntija on neurologi.

Se on normaalia, että TSH laskee lääkitystä nostettaessa, sillä voimakkaassa vajaatoiminnassa TSH on koholla, voimakkaassa liikatoiminnassa mittaamattomissa. Oikeat mittarit lääkityksen toteutuksessa ja suunnittelussa ovat T4V-arvo ja asiakkaan vointi.

Toivotaan, että tällä palstalla joku endokrinologi vastaisi sinulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      34
      2156
    2. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      49
      1747
    3. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
      Pyhäjärvi
      115
      1571
    4. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
      Ikävä
      104
      1296
    5. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
      Ikävä
      76
      1008
    6. Teit yllättävän siirron

Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,
      Ikävä
      48
      978
    7. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      59
      905
    8. Laita nyt se viesti

Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗
      Ikävä
      54
      817
    9. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      101
      783
    10. Nähdäänkö me ensi

Viikolla jossain?
      Ikävä
      60
      758
    Aihe