Erityisherkkyys ja masennus

Nti HSP

Olen sairastanut vuosikausia masennusta ja yleistä ahdistuneisuushäiriötä. Kun mietin lapsuuttani, kuulin usein olevani liian herkkä ja ujo, aina jotenkin vääränlainen ja heikko. Olen koko elämäni yrittänyt olla juuri toisenlainen siinä onnistumatta. Seurauksena on ollut vain vahvat epäonnistumisen tunteet, masennus ja ahdistuneisuus.

Ensimmäisen kerran kuulin synnynnäisestä erityisherkkyydestä joskus viime vuonna. Erityisherkkyyden piirteet tuntuivat juuri minun piirteiltäni. En ehkä ollutkaan epäonnistunut, koska en ollut onnistunut muuttamaan itseäni erityisherkän vastakohdaksi. Kuinka moni oikeasti kykenisi muuttamaan itsensä muuksi, mitä on synnynnäiseltä temperamentiltaan?

Tutustumiseni erityisherkkyyteen on auttanut minua ymmärtämään itseäni. En ehkä olekaan juuri ahdistunut erilaisista asioista, vaan virittynyt aistimaan , havainnoimaan jne. Masennusta on helpottanut itseni ja tämän piirteeni hyväksyminen; minun ei tarvitse enää yrittää muuttua.

Viime vuoden lopulla perustettiin yhdistys HSP Suomen erityisherkät RY. Heidän sivuiltaan löytyy tietoa erityisherkkyydestä ja testejä, joilla voi testata omaa herkkyyttään.

www.erityisherkat.wix.com/erityisherkat#!erityisherkkyys/cjme

Itselleni suureksi avuksi oli myös Aronin suomennettu kirja erityisherkkyydestä.

www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9522402141

Onko täällä muita, joiden masennuksen taustalta saattaisi olla erityisherkkyys? MIten olette pärjänneet elämässä (työelämässä, ihmissuhteissa jne.)? Itse olen vuosien saatossa ajautunut elämään erakon elämää. Nyt minulla on kuitenkin virinnyt toivo, että voisin elää omanlaistani elämää mukana maailman menossa, kun vain hyväksyn ja huomioonotan erityisherkkyyteni.

P.S. Anteeksi näin pitkä jaarittelu. Toivottavasti edes joku jaksoi lukea :).

17

3138

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmm....

erityisherkat.wix.com/erityisherkat#!erityisherkkyys/cjme

Toimisko linkki nyt?

• Hsp-mies

Olen n.40v mies. Tekstisi on tuttua, löysin vasta kuukausi sitten tämän HSP asian ja ostin sen Aronin kirjan. Olen melko varma, että minulla on myös asperger-syndroomaa, tosin kai kohtuu lievänä. Ei ole parisuhdetta ollut kuin yksi puolen vuoden juttu mutta kyllä tämä elämä on mennyt näin sinkkuna. Herkkänä koen tämän maailman edelleen paikkana että en halua perhettä. Työllistyminen ei oikein ollut kovin helposti sujuvaa, ehkä osasyy oli ala ja määräaikaisuudet. Olen nyt 5 vuotta sitten löytänyt oman alani, kuunneltuani sisäisesti itseäni, koen siinä myös johdatusta, että näin tämän on pitänyt mennä. Olen alalla, jossa tehdään perustason työtä tavallisella kohtuullisella palkalla. Edelleen meinaa ainakin yksin ollessa kotona joskus vaivata sellainen tietty surumielisyys. Torjun sitä säännöllisellä terveellisellä elämäntavalla. Pärjään kyllä ihmisten kanssa, koska olen mukava ja empaattinen jne. ja koska olen opetellut ja joutunut oppimaan ihmisten kanssa olemista työelämässä, jossa on auttanut mukavat ja hyvä työyhteisö. Tuli innostuksissaan kirjoittettua ilman jaottelua kappaleisiin mutta eiköhän tätä kykene lukea... :)

• Nti HSP

"Tuli innostuksissaan kirjoittettua ilman jaottelua kappaleisiin mutta eiköhän tätä kykene lukea... :)"

Hyvin pystyi lukemaan :). Kiitos, kun vastasit.

" Olen alalla, jossa tehdään perustason työtä tavallisella kohtuullisella palkalla."

Olen suunnitellut hakeutumista kouluun, ja sitä kautta ehkä mahdollisesti jopa työhön, joka olisi juuri tuollaista.

"Edelleen meinaa ainakin yksin ollessa kotona joskus vaivata sellainen tietty surumielisyys. Torjun sitä säännöllisellä terveellisellä elämäntavalla. "

Olen huomannut saman omalla kohdalla, että säännölliset, terveelliset elämäntavat saavat voimaan paremmin. Onko sinulla todettu masennus vai onko surumielisyys ohimenevää? Itse syön masennuslääkkeitä, ja yritys lopettaa ne, saa aikaan melkeinpä romahduksen. Olen sitten todennut, että ehkä aivoni yksinkertaisesti tarvitsee tietyn määrän purkista otettua sertraliinia.

• 24/9
        Nti HSP kirjoitti:

"Tuli innostuksissaan kirjoittettua ilman jaottelua kappaleisiin mutta eiköhän tätä kykene lukea... :)"

" Olen alalla, jossa tehdään perustason työtä tavallisella kohtuullisella palkalla."

Olen suunnitellut hakeutumista kouluun, ja sitä kautta ehkä mahdollisesti jopa työhön, joka olisi juuri tuollaista.

"Edelleen meinaa ainakin yksin ollessa kotona joskus vaivata sellainen tietty surumielisyys. Torjun sitä säännöllisellä terveellisellä elämäntavalla. "

Olen huomannut saman omalla kohdalla, että säännölliset, terveelliset elämäntavat saavat voimaan paremmin. Onko sinulla todettu masennus vai onko surumielisyys ohimenevää? Itse syön masennuslääkkeitä, ja yritys lopettaa ne, saa aikaan melkeinpä romahduksen. Olen sitten todennut, että ehkä aivoni yksinkertaisesti tarvitsee tietyn määrän purkista otettua sertraliinia.

"Itse syön masennuslääkkeitä, ja yritys lopettaa ne, saa aikaan melkeinpä romahduksen."

Kyseessä on mitä todennäköisimmin vieroitusoireilu, joka koostuu mm. kovasta masennuksesta ja ahdistuksen tunteista, mahdollisesti myös agressioista ja psykoottisuudesta.

"Olen sitten todennut, että ehkä aivoni yksinkertaisesti tarvitsee tietyn määrän purkista otettua sertraliinia."

Ei tarvitse, mutta koska olet koukuttunut siihen, kestäisi aikaa, mm. käyttöajan pituudesta ja yksilöllisistä ominaisuuksistasi riippuen, useita kuukausiakin kunnes vieroitusoireilu hellittäisi. Toisaalta aivovammoja voi jäädä pysyväksi lopettamisen jälkeenkin, joka voi näkyä esimerkiksi kyvyttämyytenä tuntea tunteita ja mielihyvää. Muita yleisiä ovat kognitiiviset vauriot ja seksuaalitoimintojen vauriot, kuten impotenssi.

• HSP-mies
        Nti HSP kirjoitti:

Elämäntilanteet vuosia sitten saivat aikaan voisi sanoa romahduksen, söin lääkettä vuosia ja aloin pian voida oikein hyvin. Olen vuosi sitten lopettanut sen yli puoli vuotta kestävällä alasajolla pikkuhiljaa vähentäen kerran kuussa annosta. Tosin vielä on pienen pieni määrä rahoittavaa. On kyllä tuntunut siltä oikeasti että mieliala on välillä masentunut ja pientä toivottomuutta ja sitä surua on. Välillä on hyviä päivä, jolloin jopa tuntuu että maailma ja elämä on hieno asia. Mutta siitä se sitten muuttuu jossain välissä tähän samaan alakuloon.

En ole mielestäni masentunut niin paljoa että se haittaisi arkea fyysisesti, ainostaan henkisesti ei ole aina niin mukava olo kuten lääkkeen kanssa on. Lääke ei päästä mielialaa laskemaan sen tietyn tason alle, nyt pääsee mieliala alemmas laskemaan. Varastossa on lääkettä ja reseptin saan uusittua helposti jos tilanne joskus menee huonoksi. Olen huomannut, että mukavien ihmisten seura auttaa piristämään mieltä. Minun pitäisi saada kumppani kyllä, niin voisi jakaa onnet ja alakulot. :)

• Nti HSP
        24/9 kirjoitti:

"Itse syön masennuslääkkeitä, ja yritys lopettaa ne, saa aikaan melkeinpä romahduksen."

Kyseessä on mitä todennäköisimmin vieroitusoireilu, joka koostuu mm. kovasta masennuksesta ja ahdistuksen tunteista, mahdollisesti myös agressioista ja psykoottisuudesta.

"Olen sitten todennut, että ehkä aivoni yksinkertaisesti tarvitsee tietyn määrän purkista otettua sertraliinia."

Ei tarvitse, mutta koska olet koukuttunut siihen, kestäisi aikaa, mm. käyttöajan pituudesta ja yksilöllisistä ominaisuuksistasi riippuen, useita kuukausiakin kunnes vieroitusoireilu hellittäisi. Toisaalta aivovammoja voi jäädä pysyväksi lopettamisen jälkeenkin, joka voi näkyä esimerkiksi kyvyttämyytenä tuntea tunteita ja mielihyvää. Muita yleisiä ovat kognitiiviset vauriot ja seksuaalitoimintojen vauriot, kuten impotenssi.

Kiitos kommentista. Ihan mielenkiintoisia pointteja.

Saattaa myös olla, että olen synnynnäisesti "aivovammainen" ja serotoniinitasoni olisivat normaalia alhaisemmat ilman lääkitystä. (Vrt. ihmisen elimistö ei tuota insuliinia ja hän tarvitsee elinikäisen lääkityksen.)

• Nti HSP
        HSP-mies kirjoitti:

Elämäntilanteet vuosia sitten saivat aikaan voisi sanoa romahduksen, söin lääkettä vuosia ja aloin pian voida oikein hyvin. Olen vuosi sitten lopettanut sen yli puoli vuotta kestävällä alasajolla pikkuhiljaa vähentäen kerran kuussa annosta. Tosin vielä on pienen pieni määrä rahoittavaa. On kyllä tuntunut siltä oikeasti että mieliala on välillä masentunut ja pientä toivottomuutta ja sitä surua on. Välillä on hyviä päivä, jolloin jopa tuntuu että maailma ja elämä on hieno asia. Mutta siitä se sitten muuttuu jossain välissä tähän samaan alakuloon.

En ole mielestäni masentunut niin paljoa että se haittaisi arkea fyysisesti, ainostaan henkisesti ei ole aina niin mukava olo kuten lääkkeen kanssa on. Lääke ei päästä mielialaa laskemaan sen tietyn tason alle, nyt pääsee mieliala alemmas laskemaan. Varastossa on lääkettä ja reseptin saan uusittua helposti jos tilanne joskus menee huonoksi. Olen huomannut, että mukavien ihmisten seura auttaa piristämään mieltä. Minun pitäisi saada kumppani kyllä, niin voisi jakaa onnet ja alakulot. :)

Sama minullakin, että päivät vaihtelevat ja hyvä seura nostaa mielialaa. Toisaalta väsyn aika helposti sosiaalisissa tilanteissa ja tarvitsen yksinoloa. Tuo piirre mietityttää eniten niin työelämän kuin mahdollisen parisuhteenkin osalta. Pitäsi opetella rajaamaan sosiaalisuus yms. oman jaksamisen mukaiseksi. Aikaisemmin paloin töissä loppuun mm. siitä syystä, että en sitä osannut.

"Minun pitäisi saada kumppani kyllä, niin voisi jakaa onnet ja alakulot. :)"

Toivottavasti löydät! Minä en vielä uskalla tuollaisesta haaveilla, mutta ehkä vielä jonain päivänä minäkin :).

• Samma här, samma

'HSP-mies', sinun ekaan kirjoitukseen sanon vain, jotta kiitos. Veit sanat suustani ja ajatukset/fiilikset päästäni. Ja, aattele mä olen 62-v ikisinkku nainen, silti kokemusmaailmamme ja tuumailumme menee ihan yksiin.

Minuakin hyvin paljon helpottanut HSP-asioiden julkitulo, löytyminen. Just se, että voi hyväksyä itsensä, ei tarvi verrata kaiken maailman muuhun maailmassa. - Kiitos teille tähänkin ketjuun kirjoittaneille. Ihankos tässä sinkkuerakko itsekseen hymyilee, kun niin jo alkaa tykkää itsestään ja elämänhistoriastaankin, vaikka tietenkin on kovin vaikeaa ollut. Pääasia on tämä hetki!

• korvatulppa

Täällä myös yksi. Erityisherkkyyteni on aina ollut tiedossa, mutta 90% sitä on pidetty huonona ominaisuutena. Hidas ja tarmoton, väärässä paikassa, laiska, yliherkkä, sitä ja tätä. Mistään ei ole pitemmän päälle tullut mitään, eikä kukaan ymmärrä. Omimmillani olen luonnon kanssa, aitojen asioiden äärellä, ilman kelloa. Kaikki muu kuormittaa.

• Samma här, samma

Ihanasti sanottu, 'korvatulppa'! :D

• srtjykuli

Olen 50- vuotias mies,masennuksen vuoksi työkyvyttömyyseläkkeellä, sain toisesta nettitestistä 11 pistettä.
      Olen herkkä, kuuloni varsinkin on yliherkkä. En pidä hellepäivistä tai kirkkaasta auringonpaisteesta.
      Koen pikkulinnut ystävikseni, sillä ne kommunikoivat ääntelemällä aina ikkunani ulkopuolella kun jotainm poikeeavaa meteliä kuuluu tai kun herään yöllä kesken unien, niin *piip* kuuluu heti ikkunani takaa.
      Kuistillani on linnunpönttö ja sinne muutti välittömästi pöntön laittamisen jälkeen tiainen. sekin kommunikoi käydessäni kylppärissäni ja ilmastointihormin päältä myös toinen tiainen.
      vastailen aina viheltämällä lyhyen vakiovastauksen: piiipyyy . :)

• 11+14

No kyllä varmaan on vähän tuotakin vikaa mussa, tosin väkivaltaiset elokuvat ei niin kauheasti häiritse, mutta esim kun katson jotain "fail videoita" youtubessa missä tyyppi ajaa esim pyörällä ja kaatuu, niin tekee pahaa katsoa sitä, kun tajuaa että se ei ole vain elokuvaa.

• Herkkääkinherkempi

Olen 32-vuotias nainen.
        Mie en kestä katsoa Mr.Bean-elokuvia, koska miun myötähäpeä on niin voimakasta, että minuun koskee ihan fyysisesti.
        Kaikki Fail-videot missä ihmisiin sattuu fyysisesti tai he joutuvat naurunalaisiksi, tuntuvat minusta todella pahalta. Sen sijaan täysin kuvitteelliset väkivaltaelokuvat eivät tunnu pahalta, varsinkin jos kyseessä on joku fantasia-aiheinen tms, joka ei ole lähelläkään tätä todellisuutta.

Yksi outo piirre minussa on, että jos joku sanoo jotain rumaa, esimerkiksi kiroilee, niin se sana tai lause jää minun päähän kaikumaan jopa parin tunnin ajaksi. Olen yrittänyt selittää sitä miehelleni, että jos hän autossa kiroilee jollekkin edessä törttöilevälle kuskille, niin minä siinä vieressä istuessani joudun kärsimään siitä suhteettoman paljon. Jostain syystä hän ei vaan tahdo muistaa sitä...

Herkkyyteni ilmenee myös tuntoherkkyytenä (pesulaput, saumat yms koskee ihooni), toisaalta taas nautin todella paljon seksistä ja hellyydestä.
        -haistan ja maistan tarkemmin kuin muut, -kärsin metelistä, mutta nautin suuresti hyvästä musiikista kovaakin
        -olen taiteellinen ja uppouduin nuorempana piirtämään jopa 14 tunniksi putkeen ilman ruokataukoja
        -Luonnossa oleminen on minulle tärkeää. Onnellisin olen, kun saan mennä yksin metsään keräämään sieniä tai raivaamaan maisemaa pajuista isoilla oksasaksilla (en pysty käyttämään moottorisahaa tai raivaussahaa, koska meteli, tärinä ja bensan ja teräketjuöljyn haju tekevät niin pahaa, että oksettaa) Kaunis sammalpohjainen metsä on kauneinta mitä tiedän.
        -En pysty ajattelemaan selkeästi jos ympärillä on sotkua
        -Työssä olisin tehokas ja todella paljon tulosta tekevä, mutta kun on avokonttori, jatkuva seuranta ja painostus tuloksen tekemiseen, niin minä ahdistun niin paljon, että en pysty tekemään töitäni kunnolla. Tein työpaikallani kymmenkertaista tulosta muihin nähden, kunnes esimiehekseni tuli narsisti joka otti minut silmätikukseen. Sen jälkeen en ole pystynyt töissä käymään ilman jatkuvaa oksettavaa oloa mahassa ja ripulia. Minulla todettiin ärtyvä suoli, joka reagoi erityisesti stressiin. Etsin koko ajan uutta työtä, mutta niitä on harmittavan vähän tarjolla.
        -en kestä teeskentelyä. En esimerkiksi pysty sietämään sitä, että ihmiset halaa tavan vuoksi eikä siksi, että halutaan halata. Myös se, että ihminen puhuu niin, että muuntaa ääntään, on minusta ärsyttävää. Yllättävän monella ihmisellä on joku rooli päällä. Ahdistun erilaisista perinteistä, eli siitä kun tehdään jotakin siksi, koska se on perinne, eikä siksi koska halutaan aidosti tehdä niin.
        -En käytä mitään päihteitä, koska en voi sietää sitä, että ihminen muuttuu joksikin muuksi kuin mitä on. Oman kehon täydellinen hallinta on minulle tärkeää. Ahdistun, jos en tunne olevani täysin skarppi ja tilanteen tasalla. Toisaalta en ole koskaan tarvinnut "ilolientä", koska kykenen tuntemaan suurta iloa ja riemua ihan selvin päin, eikä minulla ole mitään estoja tanssimisen tai seksuaalisuuden suhteen.
        -Minulla on lisäksi kaikki ominaisuudet, mitä erityisherkkyyteen on listattu, kuten sosiaalinen ahdistuminen, itkuherkkyys, tunneäly (näen ihmisten läpi) yms.

Vasta nyt 32-vuotiaana minjlle selvisi, että erityisherkkyys on ihan oikea fyysinen ominaisuus. Olen tiennyt aina, että olen herkkä, mutta helpotti tietää, että tälle ei voi tehdä mitään eikä tarvitsekaan. Vuosikymmeniä olen kokenut olevani luuseri, kun en kestä tätä maailmaa ja en pysty olankohautuksella ohittamaan ikäviä koulukiusauskokemuksia, työpaikkakiusausta ja paria raiskausyritystä (kun eivät kumminkaan päässeet tekemään sitä pahinta). Nyt olen ensimmäistä kertaa sairaslomalla masennuksen ja traumaperäisen stressihäiriön vuoksi. Elämä alkaa pikkuhiljaa taas näyttämään elämisen arvoiselta, kun lääkäriltä olen saanut hyväksynnän pahalle ololleni. Minua helpotti suunnattomasti, kun psykiatri sanoi, että on ihme, että olen jaksanut taistella kaikkien vastoinkäymisten läpi näinkin hyvin, kun monet hajoaisi jo murto-osasta siitä mitä pahaa minulle on tehty. Uskon, että minut on pelastanut turvallinen varhaislapsuus kotona (vaikkakin koulussa kiusattiin ja minut yritettiin hukuttaa ja raiskata 10-vuotiaana poikajoukon toimesta) ja se, että osaan hakeutua luontoon. Jos olisin jäänyt asumaan kaupunkiin työpaikkojen äärelle, niin tuskin olisin enää hengissä. Luonnon hiljaisuus ja kauneus saavat minut eheytymään kerta toisensa jälkeen.

• Riekko

Hei kaikki HSPt. Olin itse nuorempana vuosikymmenia vakavasti/keskivaikeasti masentunut koska minua on aina vaivannut filosofisesti varsin syvalliset kysymykset, kuten mika on elaman tarkoitus ellei kykene luomaan jotain kaunista ja totta, seka se, miten on mahdollista elaa betonilaatikossa samalla tietaen etta elama on niin monille silkkaa karsimysta. Kognitiivinen terapia auttoi huomaamaan etta negatiivisella sisaisella puheella oli suuresti osuutta masennukseen. Parantumiseen toki on muitakin syita mutta siita tulisi pitka tarina joten ei menna siihen.

Pari vuotta sitten tormasin erityisherkkyytta ja introverttiutta koskevaan kirjallisuuteen jonka ahmin parin kuukauden aikana (englanniksi), silla se kuvasi niin hyvin elamaani ja kokemuksiani: Lapsesta saakka olen ollut ujo, herkka ja erilainen, ja varsinkin teinivuosina koetin kovasti mahtua joukkoon -- ehka koska minulla ei ollut tunnetta siita etta herkkyyteni/outouteni hyvaksyttiin. Tunne siita etten ole sopiva tahan elamaan todellakin vaikutti masennuksen pitkakestoisuuteen ja ajattelin olevani tyhma koska menin aina lukkoon jos minun piti suoritutua jostan todella tarkeasta mutta luovuutta vaativasta tehtavasta, usein epaonnistuen tehtavissa jotka olisivat auttaneet minua eteenpain.

Nyt viimeisesta masennusepisodista on jo vuosia. Olen hylannyt suuret urasuunnitelmat koska mielenterveyteni ei kesta sita painetta. Olen myos muuttanut maaseudulle voidakseni elaa keskella luonnon kauneutta ja pois kaupungin melusta ja valoista. Nykyaan kykenen suuntaamaan herkan huomiokykyni rumuuden ja lian sijasta elaman parempiin asioihin: hyviin ystaviin, hyvaan ruokaan, harmoniseen elinymparistoon ja muuhun sellaiseen mika tukee hyvinvointiani.

Toivon kovasti voimia itsesi ja ominaisuuksiesi hyvaksymisessa.

• Samma här, samma

Samaa kokemusta minulla!
        Kuitenkin, enemmän tykkää asua keskellä kaupunkia, edellyttäen, että erakonkammarini on rauhallinen, minulle todellinen rauhan tyyssija. Olenkin kuvannut, että HSP-tyyppinä kotona ollessani olen kuin kännykkä laturissa!

Minua lisäksi kovasti on rasittanut aina, että kuin HSP:ssä ei tarpeeksi olisi, niin olen kovin erinäköinen kun keskiverto immeiset. Ennen tietoa HSP-teorioista olen vain tuumannut, että väärällä planeetalla elelen.

• Herkkääkinherkempi2

Meitä erityisherkkiä on 20% väestöstä ja silti me jäädään jalkoihin. Kunpa me pystyttäisi johtamaan maailmaa noiden narsistien sijaan. Tämä maailma olisi silloin paljon parempi paikka. Se ei vaan tule koskaan onnistumaan, sillä narsistit syövät meitä erityisherkkiä välipalana. Minulta on kaksi loistavasti alkanutta työuraa tuhoutunut, kun esimieheksi on vaihtunut narsisti. Sitä epäreiluutta, valheita, syrjintää ja kiusaamista ei vaan pysty kestämään normaalikaan ihminen, saatikka tämmönen erityisherkkä. Rehellinen ja kiltti ei ikinä pärjää keinoja kaihtamattomalle valehtelijalle.
        Olen yrittänyt etsiä perustason leppoisaa työtä, jossa saisin tehdä yksin hommia, mutta työhaastatteluissa sanovat aina, että olen liian hyvin koulutettu ja minulla on liian paljon työkokemusta vaativista tehtävistä. Eivät usko minun pysyvän yksinkertaisessa työssä.

• ,.,.,.,,.,.

Tuo voisi olla totta myös minun kohdallani, tuntuu että pienetkin negatiiviset asiat tuntuvat aivan massiivisilta josta aiheutuukin valtava epätoivo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4896
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3476
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2943
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2915
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      7
      2709
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2270
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      37
      1752
    8. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1681
    9. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1680
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16
      1574
    Aihe