Moikka ja nyt heti alkuun ilmotan että tarviin kipeesti apua. Mulla on 12-vuotias vuonohevostamma, ja ainakun menen senkanssa liinassa, suitsilla niin se rupeaa vetämään minua sen perässä. Joskus se pääsee vapaaksi niin että se liinanarukin roikkuu sen perässä. Se saattaa vetäistä päätä toiseen suntaan,niin että ote karkaa käsistäni. Joskus poni saattaa pysähtyä, ja tulla minua kohti kun yritän hätistää sitä pois juoksutusraipalla. Mikä neuvoksi?
Liinassa meno! HELPPII!
4
1561
Vastaukset
- Minna oulusta
Juoksuta liinassa ratsastaja selässä. Kun hevonen alkaa oikuttelemaan niin ratsastaja pystyy estämään sen. Samalla ratsastaja saa hyvää treeniä.
Eli ratsastaja ei tee mitään ellei hevonen ala oikuttelemaan. Minna Oulusta antoi hyvän neuvon.
Voit myös kokeilla pitää se lyhyemmässä liinassa (esim 5m) ja kulje itse tilavaa ympyrää hevosen mukana. Se auttaa hallinnassa ja sinun on helpompi ohjata se takaisin oikeaan suuntaan kun se kääntyy sinua kohti. Se auttoi ainakin omani kanssa, kun se tapasi tehdä samaa.
Miten pidät liinaa kiinni sen suitsissa? Onko yksinkertaisesti kuolainrenkaassa, vai kulkeeko kuolaimen sisärenkaan läpi niskan yli niin että varsinainen kiinnitys on ulkopuolella? Jos käytät jälkimmäistä tapaa, kokeile laittaa liina kiinni "sisäohjaan" jolloin heppa ei niin helposti pääse kiskaisemaan päätään ulospäin, kun liina toimii sisäohjana ja kääntää sen päätä sisäänpäin. Siinä vaiheessa se saattaa kääntyä sinua kohti, mutta edellämainittu tapa yleensä auttaa siihen ongelmaan.
Varmista myös, ettet pyöritä sitä liian pitkään samaan suuntaan.- ------
Minä en kyllä tekisi noin mitä Minna neuvoo. Periaatteenahan pitäisi olla, että hevonen aina kuuntelee ensisijaisesti ratsastajaa. Se että ratsastaja vain matkustaa sotii ratsastettavuutta vastaan.
Itse pyytäisin jonkun kokeneemman juoksuttamaan hevosta. Todennäköisesti aloittaja on vain kokematon ja epävarma ja hevonen on päässyt niskan päälle. Joku kokeneempi voi parissa kerrassa saada hevosen taas toimimaan oikein. Parempi että joku kokeneempi näyttää hevoselle miten toimitaan, tuossa äkkiä sattuu jo vahinkokin jos hevonen juoksentelee irti.
Juoksutus on muutenkin taitolaji ja moni sen tekee väärin. Eli samalla kannattaa pyytää itselle opastusta. Voi olla kokemattomuuttakin, mutta ei välttämättä. Jotkut hevoset tekevät tuota kokeneenkin juoksuttajan kanssa.
Hevosen ratsastettavuus ei kyllä kärsi, jos sitä silloin tällöin juoksuttaa ratsastaja selässä, vaikka ratsastaja ei tekisikään mitään. Eiväthän aloittelijatkaan tee mitään siinä vaiheessa kun he vasta opettelevat pysymään selässä laukassa; silloin hevosen on toteltava sitä joka seisoo liinan päässä vaikka sillä onkin joku selässään.
Maasta käsin ihminen ei mahda hevoselle mitään jos se päättää alkaa temppuilla, mutta ratsastaja pystyy osoittamaan sille, että toteltava on, vaikka välissä olisikin pitkä liina. Hevoselle ei tule ristiriitoja käskynantajista, kunhan juoksuttaja ja ratsastaja osaavat toimia yhdessä eivätkä anna ristiriitaisia käskyjä. Jotkut hevoset parantavat liinakäyttäytymistään huomattavastikin sillä tavalla enkä tunne ainuttakaan hevosta jonka ratsastettavuus olisi siitä kärsinyt vähimmässäkään määrin.
Mutta siinä olet kyllä oikeassa, että ainakin toisen on oltava kokenut ja varma siitä, että tietää mitä tekee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 503771
- 573542
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.1842855- 1012655
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil212550- 432543
- 232508
- 402411
Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä192066- 282001