Olen ollut lähes 3vuotta osatyökyvyttömyyseläkkeellä +50%töissä

Itku kurkussa

Irtisanoutuisin, kun en jaksa enää, takki on niin sanotusti tyhjä. Olen kuin raato, joka ei pysty mihinkään vapaa-ajalla.
En lähde hakemaan täyttä eläkettä, kun se on niin raskas prosessi lääkärikäynteineen ja sairaslomineen.
Saisin käteen jopa pikkaisen enemmän jos saisin osatyökyvyttömyyseläkkeen lisäksi ansiosidonnaista päivärahaa. Kuin jos jäisin kokonaan täydelle eläkkeelle.
Pian sairastun henkisesti tän fyysisen sairauden lisäksi, joka sekin aina vaan menee pahemmaksi.

Kysymys kuuluu, että onko osatyökyvyttömällä oikeus ansiosidonnaiseen päivärahaan jos on kuulunut liittoon 32v., ja vaikka menee itsensä irtisanomaan työpaikastaan. Ainoo mutta kurjempi vaihtoehto olisi jäädä sairaslomalle ja sitä kautta täydelle eläkkeelle.

12

641

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tsemppiä!

      Tiesithän, että osatyökyvyttömyyseläke vähentää ansiosidonnaista päivärahaa.

      Yleensä itse tehdystä irtisanomisesta seuraa 90 päivän karenssi.

    • Niiin.

      Osatyökyvyttömyyseläke sen osuus vähennettynä ansiopäivärahasta tekee saman, kuin täysi ansiopäiväraha ja ansiopäiväraha lasketaan sen palkan mukaan, joka oli ennen osatyökyvyttömyyseläkkeen myöntämistä.

    • Vastaus nimimerkille "Itku kurkussa".
      Kyllä myös osatyökyvyttömyyseläkkeellä olevalla on oikeus soviteltuun työttömyyspäivärahaan.
      Tarkempia tietoja ansiosidonnaisesta työttömyyspäivärahasta saat omasta työttömyyskassastasi.

    • minäitse

      olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja irtisanoin itseni samanpäivänä kun jäin sille. 3 kk karenssia mutta kannatti joskin tiukkaa teki tuon 3 kk :)

      • Sairasteleva Uuno

        NIMIMERKILLE MINÄ ITSE !

        Enpä olisi arvannut, että vastaavassa tapauksessasi olisi mahdollista sanoutua irti. Sanoitko itsesi irti ennakkopäätöksen saatuasi, vai varsinaisen eläkkeen tilille saatuasi?
        Olitko ensin sairauslomilla vai jäitkö suoraan työelämästä?
        Miksi jäit työttömäksi, mikset hakenut täydelle eläkkeelle, tai hakeutunut sairautesi vuoksi sairaspäiville.
        Kun tiedän, että saa olla todella sairas jos tuo osatyökyvyttömyyseläke myönnetään.


    • minäitse

      eli minä itse vastaan,siis minulla oli valmiina päätös eläkkeestä ja sanoin itseni irti 15.11 ja sain ekan eläkerahan 1.12 .Ja karenssia tuli 3 kk mutta sama se kunhana pääsin siistä kamalasta paikasta pois,nyt olen ollut 1v 3kk poissa työelämästä, olin sairauslomalla joka olisi loppunut 31.11 mutta sitä ennen tein päätöksen että minua ei enää kiusata tässä asiassa.Nyt tehdään lisää tutkimuksia lääkärillä ja jos löytyy lisää sairauksia oli lääkäri sitä mieltä että työkyv.eläke tulee samantien,minulla siis aika liuta sairauksia.Minulla meni tasan 3 vikkoa kun päätös tuli ja pelkäsin etten pääse osatyökyv.eläkkeelle mutta lääkäri sanoi että näillä sairauksilla pääsee.ja minulle sanoi kaikki tutu ja tuntemattomat ettet varmaan pääse osatyökyv.eläkkeelle mutta niin vain onneksi pääsin.

    • Itku kurkussa

      Hei nimimerkki minä itse!
      Olitko pitkään sairaslomalla ennen kuin laitoit eläkeyhtiöön hakemuksen osatyökyvyttömyyseläkkeelle pääsystä?
      Vai koska hekeuduit sairauslomalle?

      Minulla on yhtä kärsimystä elämä nykyään ja paljon rajoitteita, mutta kyllä tuo kamala kipu öin ja päivin on tässä kaikkein kovin kokemus.
      Hullua kun kipujen vuoksi ei eläkettä myönnetä, kun on hankaluutta tuon kropan kanssa joka vaikeuttaa elämää ja työtä, niin sen kanssa sopeutuu vähitellen, mutta kipuihin en totu, varsinkin kun niihin ei auta edes lääkkeet.
      Eihän ne lääkärit mitenkään pysty arvioimaan sinun kipujasi ja minusta on jotenkin niin nöyryttävää mennä ruikkaamaan ja valittamaan kipuja, sekä anelemaan sairaslomia. Järki sanoo jottei kannata sanoa irti itseään, mutta kun kroppa sanoo muuta, ja mieli jahkailee kahden välillä, joko sairaslomalle, vai irtisanominen.
      Sinulle on kyllä oikea ratkaisu ollut irtisanominen. Minullakin varmasti, mutta pelkään sitä jos ne yrittävät työkkäristä laittaa vielä vanha ja raihnainen johonkin työkokeiluun, ja ellei pystyne saisi vaikka ikikarenssin, niin se olisi katastrofi.
      Toisaalta sairaskuluihini menee niin paljon rahaa, että kun nyt kuulun työpaikan sairaskassaan, niin se on merkittävä etu ja pienentää huomattavasti sairauskuluja.
      Jos irtisanoutuu niin ei voi kuulua sairauskassaan. Mutta ellei eroa, niin siihen on oikeus eläkeläisenäkin.
      Sairausloma taitas olla parempi vaihtoehto, mutta kuinka pitkiä sairauslomia nykyisin saa, kun tuntuu että kaikessa kiristetään?
      Joka toinen päivä olen erimieltä, vain se on ja pahenee, on tuo terveydentila.

      • zanjar

        sairaslomia saa 3-4 kk yhteen putkeen, jos todettu vakava sairaus. Itse sain kerralla 3-4kk ja taas lääkäri ja sairasloma jatkui, mutta minulla todella vakava fyysinen sairaus puhkesi. Työnantaja voi pitää vuoden- 1,5 vuotta työntekijänä ja maksaa palkkaa, mutta sitten viimeistään lopetettava työsuhde, joko irtisanoutumisen tai työsuhteen purkaminen, koska ei pysty jatkamaan entistä työtä sairauden takia.


    • minä itse

      minä itse vastailee. eli olin alkuun sairauslomalla n.5kk ja kyllä jos on kunnon lääkäri joka ottaa sinut ihmisenä ei numerona vastaan auttaa. Toivottavasti käyt samalla lääkärillä kokoajan. Eli siis minä työterveyslääkärillä jonka kanssa kokeiltiin työhonpaluuta silleen että ensin 4 tuntia pvä ja sitten 6 tuntia ja sitten oltas nostettu siihen normaaliin eli 8. mutta jaksoin noin pari viikkoa tehdä 6 tuntia ja sitten menin lääkärilleni ja sanoin ettet jaksa tehdä sitä 6 tuntia.(se oli työkokeilu omassa työpaikasa) siispä sain sairauslomaa ja sitä kerralla kuukaude jonka aikana päätös hakea osatyökyvyttömyyseläkettä tuli,kerroin asian lääkärille ja hän suositteli myös ja sanoi että menee varmaankin ekalla läpi ja näin kävikin. Olin sairauslomalla heinäkuun puolesta välistä marraskuunloppuun joskin kun sai päätöksen osatyökyv.eläkkeestä niin 15.11 sanoin itseni irti koska entisessä paikassani ei ollut tarjota työtä.Älä sano itseäsi irti vaan hae sairauslomaa ja kerro kaikki lääkärille ja yritä käydä vain sillä yhdellä eli hänen on helpompi kartoittaa tilanteesi.Minulle ei uudelleen koulutus sovi koska on sellainen sairaus joka estää sen.Haet sairauslomaa ja kun se alkaa loppua menet ja haet lisää .

    • minä itse

      minä itse vielä vastailee,siis sinä olet jo osatyökyvyttömyyseläkkeellä eli sitten varmaankin jos et enää jaksa työssäsi niin paras olisi hakea työkyvyttömyyseläkettä .mutta toki saat ansiosidonnaista jos irtisanot itsesi mutta muista että siitä tulee 3kk karenssi ja muista ilmottautua työkkäriin heti vajaakuntoisena työnhakijana.

    • NoLindströmmare

      Esieläketyöttömyys on hajua politiikasta ja sekään ei sovi niille.

    • Työkyvyttömyyseläkkeellä

      Kyllä on. Siinä on henkilökohtainen tuloraja. Koska eläke ja ansiosidonnainen lasketaan samasta palkasta, niin saat lähes puolet täydestä ansiosidonnaisesta.

      Tämä on käytännössä koettu. Tapauksessasi kyllä miettisin ensin kokoeläkettä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2003
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1725
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      58
      1629
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe