äitini puoliso kuoli äskettäin. kuinka omaisuus jaetaan kun äitini omaisuus on suurempi kuin kuolleen? tarvitseeko äitini maksaa tasinkoa puolisonsa lapsille? Olen lukenut että jos eloonjääneellä on isompi omaisuus voi hän kieltäytyä maksamasta "köyhemmän" perilliselle, eli saisi pitää omaisuutensa ja vain hänen miehensä omaisuus jaetaan. onko näin? kuinka käy heidän omistamalleen talolle, saako äitini jäädä siihen asumaan? voiko perilliset vaatia pesää jaettavaksi ennen äitini kuolemaa? tai voivatko vaatia jotain rahoja maksettavaksi jo nyt? kiitollinen asiallisista vastauksista :)
omaisuuden jako kuoleman jälkeen
5
267
Vastaukset
>>Olen lukenut että jos eloonjääneellä on isompi omaisuus voi hän kieltäytyä maksamasta "köyhemmän" perilliselle, eli saisi pitää omaisuutensa ja vain hänen miehensä omaisuus jaetaan. onko näin?>kuinka käy heidän omistamalleen talolle, saako äitini jäädä siihen asumaan?>voiko perilliset vaatia pesää jaettavaksi ennen äitini kuolemaa? tai voivatko vaatia jotain rahoja maksettavaksi jo nyt?
- hanska4
Eli äitini ei tarvitse nyt maksaa tasinkoa puolisonsa perillisille vaan vasta kuoltuaan itse? Isäpuoleni omisti siis vain puolet hdidän talostaan ja äitini tämän lisäksi kesämökin. Entä jos äiti myy elinaikanaan mökkinsä, meneekö silloin osa perillisille heti, vasta äitini kuoltua tai lainkaan?
- heipparallaa
Jos leski, eli äitisi, kieltäytyy tasinkoa antamasta, niin se on sitten siinä. Isäpuolesi perilliset perivät tämän jälkeen sen mikä hänen jäämistökseen jäi.
tosin heidän puoliskoaan talosta rasittaa lesken hallintaoikeus.
Sitten kun äitisi kuolee, niin hänen jäämistönsä jaetaan hänen perillisille ellei hän testamentissaan muuta määrää.
Jos äitisi eläessään myy mökkinsä, niin se mitä verojen jälkeen käteen jää hän voi käyttää miten huvittaa. >>Eli äitini ei tarvitse nyt maksaa tasinkoa puolisonsa perillisille vaan vasta kuoltuaan itse?
- hanska4
Suuret kiitokset vastauksista ja että viitsitte vääntää rautalangasta tällaiselle toopelle
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3073025Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612353- 1212049
Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492033Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1271733Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121385- 671379
- 661337
- 681263
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781233