Millä synnyttämään? (Ristiriitaisia ohjeita)

stressaavaa

Odotan toista lastani, viikkoja on nyt 39. Ensimmäinen syntyi 41 1 ja synnytys kesti tuolloin alle 2 h. Tämänkin synnytyksen epäillään menevän nopeasti, joten neuvolasta on annettu minulle ohjeeksi soittaa ambulanssi, mikäli (eli kun) synnytys käynnistyy. Äitiyspolilla taas sanottiin, että taksillakin voi hyvin tulla, vaikka minulla onkin Streptokokki-bakteeri, jonka vuoksi tarvitsisin suonensisäistä antibioottia n. 2 h ennen synnytystä.

Mikäli synnytys sattuisi käynnistymään nyt, soittaisin varmaan synnärille, ilmoittaisin olevani tulossa ja kysyisin neuvoa. Vauva ei ollut tänään neuvolassa vielä ihan kunnolla kiinnittynyt vaan pää vielä hölskyi vähäsen, joten vesien mennessä ilmeisesti minulla olisi "oikeus" soittaa ambulanssi?

Mitä te tekisitte?

10

361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aina voi kysyä

      Kun synnytys käynnistyy, niin jos itse koet, että taksi ei ehkä ole se paras vaihtoehto, niin soita ja kysy hätäkeskuksesta. He kyllä neuvovat, kun kuulevat tilanteesi...ja tarpeen vaatiessa lähettävät apua.

    • rauhamaassa

      Älä huolehdi turhaan.
      Kun synnytyksen aika tulee,
      niin tee sitten päätös tuntemuksen
      mukaan.
      Kaikki menee hyvin.
      Keskity syntyvän lapsen hyvinvointiin.
      Synnytys on uuden ihmisen
      syntymäjuhla.

      • onneksilapseton

        Juhlaa? Veri ja hiki lentää, äiti kirkuu tuskissaan. Meillä on sitten eri käsitykset juhlista.


      • 16+8
        onneksilapseton kirjoitti:

        Juhlaa? Veri ja hiki lentää, äiti kirkuu tuskissaan. Meillä on sitten eri käsitykset juhlista.

        Voi pieni vela-trolli, kun et tiedä, mistä jäät elämässäsi paitsi. :'D Olet säälittävä niin kuin muutkin lajisi edustajat.


    • kuyuu

      Aivanhan se varmasti riippuu matkan pituudesta ja omista tuntemuksistasi. TAi jos synnytys käynnistyy esim. vesien menolla, voi edetäkin nopeammin, kuin säännöllistyvien supistusten kanssa. Katso asiaa sitten, kun homma lähtee käyntiin, eihän se mikään rikos ole soittaa sitä ambulanssia, jos on nopea synnytys takana ja epävarma olostaan.

    • Ei oikeaa vastausta

      Jos tuo suonensisäinen antibiootti on tässä jutussa pointti, niin ilman muuta ambulanssilla, mikäli et pysty sitä itse piikittämään 2 tuntia ennen synnytystä.

      Mikäli synnytät alle kahden tunnin kuten ekassa synnytyksessäsi, niin tehtävä on täysin mahdoton. Sinulla pitäisi olla ennustajan lahjat.

      "Äitiyspolilla taas sanottiin, että taksillakin voi hyvin tulla, vaikka minulla onkin Streptokokki-bakteeri, jonka vuoksi tarvitsisin suonensisäistä antibioottia n. 2 h ennen synnytystä. "

    • älä stressaa

      Mun muistaakseni tippaa ei tarvitse laittaa 2h ennen synnytystä. Eihän sitä kukaan pysty mitenkään muuteenkaan ennustamaan. Minulla oli sama bakteeri ja sain tipan sitten kun lapsivedet menivät ja siitä aina 8h välein laitettiin annos suoneen.

      Jos sinulla menee vain lapsivedet eikä ole vielä supistuksia niin voit lähetä sairaalaan ihan ominavuin, jos supistukset alkavat kovaa ja ovat heti säännölliset niin sinun tilanteessa on varmasti erittäin suotavaa lähteä lanssilla liikenteeseen. On erittäin todennäköistä että synnytyksesi on nytkin nopea, mutta ei se sitä kuitenkaan 100% varmuudella ole. Sinun ei kannata asiaa miettiä ja vatvoa ihan liikaa päässäsi vaan katsot sitten kun tilanne on ajankohtainen että mikä tilanne on.

      Älä nyt vain stressaa tuon asian kanssa, koska sillä et tee kuin hallaa itsellesi. Yleensähän esikoinen kiinnittyy jo päiviäkin ennen syntymää mutta sitten seuraava ei enää välttämättä kiinnitykkään eikä edes välttämättä ole kovin paljon laskeutunutkaan. Näin käy erittäin monille, eli se että tänään neuvolassa vauva ei ollut kiinnittynyt niin ei tarkoita sitä etteikö lähtö voisi kuitenkin tulla vielä tänään.

      Vielä tuon vesien mennessä oikeuteen soittaa ambulanssa, niin tottakai sinulla on oikeus soittaa mutta on erittäin epätodennäköisät että he ambulanssin sinulle lähettävät. Lapsivesien meno ei edes syöksysynnytyksessä (ilman supistuksia) tarkoita sitä lapsi syntyisi edes saman päivän aikana. Tietysti he keillä on tuo bakteeri kuten minullakin oli niin heidän synnytystä sitten nopeutetaan tietyn ajan kuluttua. He keillä menee vedet mutta synnytys ei varsinaisesti ole käynnissä ja jos heillä ei ole bakteeria niin synnytystähän ei nopeuteta (vesien menon takia) vasta kun muutaman päivän päästä. Miellä "bakteeri äideillä" se sama aika on 24h.

      Mutta siis älä tosiaan stressaa. Ensimmäinen syöksysynnytys ei ole 100% tae siitä että seuraavakin syntyy syöksyen.

      Mutta muista että kuuntelet vain ja ainostaan itseäsi. Jos sinusta tuntuu että nyt pitää saada se ambulanssi niin sittenhän sinä sen vaadit, jos sinusta tuntuu että nyt pitää lähteä sairaalaan niin sittenhän sinä sinne lähdet. Näitä autoon synnytyksiä tapahtuu kuitenkin paljon ja bakteeri tapauksissa se saattaa olla lapsen kannalta hyvin huono juttu.

    • enää ei stressaa

      Ap palaa kuukausien jälkeen rikospaikalle. :) Lopulta ei tarvinnut lainkaan miettiä synnyttämään lähtöä, sillä minulla diagnosoitiin raskausmyrkytys rv 36 ja jouduin sairaalaan. Viikon osastolla olon jälkeen synnytys käynnistyi (vesien menolla, supistukset alkoivat vasta sen jälkeen) ja toinen tyttäreni syntyi minuutilleen tuntia myöhemmin.

      Kiitos kaikista tsempeistä.

      • j45y

        kiva kuulla kuulumiset, nopsa olet synnyttämään :D


    • 35+5

      Mutta kirjoittaessasi olit rv 39?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3010
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2089
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      1863
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe