Olen taas tulossa hautajaisiin kuukauden lopulla. Vuosi sitten hautasimme mamman (äitini), nyt siskon miehen joka kuoli äkisti. Sattuu parhaimmisakin perheissä, olen ymmärtänyt.
Dilemmani on nyt se että annanko luvan haudata hänet perhehautaamme äitini ja isäni viereen. Mielestäni heille pitäisi olla oma hautansa ja ne paikat mitä siinä vielä voi olla on tarkoitettu perheemme jäsenille, siis ei muille sukulaisille. Asiaa vaikeuttaa myös se että edesmennyt ei ollut kovin suosittu meidän sisarusten keskuudessa ja emme välttämättä halua katsoa hänen nimeään isän ja äidin hautakivessä joka kerta kun käymme tervehtimässä. Veljeni ovat samaa mieltä.
Asia syyllistää ja stressaa minua pahasti, koska en haluaisi kieltää siskoltani nyt mitään tänä vaikeana aikana. Uskon hänen pahoittavan mielensä kiellosta. (Hauta on perikunnan) Uskon että on kysymys heidän huonosta ekonomiastaan.
Eikö Suomessa kirkollisveron maksaminen edellytä hautapaikkaa vai onko kaikki haudat ostettava? Jos vainajan sukukaisilla ei ole varaa hautapaikkaan, mitä sitten tehdään? Tuhkataanko?
Hautajaiset Suomessa...taas.
242
2520
Vastaukset
Kyllähän se niin on, että siskon miehen perikunnan on hankittava sille oma hautapaikkansa. Jos niillä ei ole varaa, niin sossu maksaa sen paikan ja yleensä kait ihan tavallisen haudan, on halvempi kait ku tuhkaus ja yleensä mennään halvemman maksun mukaan. Kirkollisverolla ei ole mitään tekemistä hautapaikan kanssa, vaan sillä saat papin sinne ilmatteeks hoilaamaan virsiä.
Jos yksikin vastustaa ettei sitä miestä toisen (omaan) sukuhautaan haudata niin sit ei haudata ja sillä selvä. Siskos pitää joko itte ostaa yhteinen hautapaikka johon hänetkin sitten ehkä haudataan tai sit muut sen miehen sukulaiset ostaa, johon taas välttämättä siskos ei pääse. Jos ne oli aviossa niin siskollasi on viimeinen sana millanen hauta on kyseessä. Joko yhteinen tai sit yksinään sen miehen.
Toivottavasti ei tullu liian sekavasti tää sepustus.- posari
Mielestäni siskon miestäsi ei pitäisi haudata sukuhautaan eikä siihen viereen. Jos hänen omaisillaan ei ole varaa hautapaikkaan yhteiskunta maksaa hautauksen. Muistolaatta tulee hautausmaalla yhteiseen kiveen muiden yhteiskunnan varoin haudattujen kanssa.
Olemme hieman suunnitelleet kerätä kolehtia että sisko saa haudattua miehensä omaan hautaan. Katselin juuri seurakunnan sivuja ja ei se nyt niin isoista summista ole kysymys. Parasta olisi tietenkin että sisareni ostaisi miehelleen haudan jossa olisi toinen paikka häntä itseään varten kunse aika tulee, mutta sisareni on huomattavasti nuorempi eikä varmastikaan jaksa ajatella niin pitkälle.
Olisihan se oma kivi tai laatta hyvä heillä on suuri suku ja suuri perhe.Paloma.se.co kirjoitti:
Olemme hieman suunnitelleet kerätä kolehtia että sisko saa haudattua miehensä omaan hautaan. Katselin juuri seurakunnan sivuja ja ei se nyt niin isoista summista ole kysymys. Parasta olisi tietenkin että sisareni ostaisi miehelleen haudan jossa olisi toinen paikka häntä itseään varten kunse aika tulee, mutta sisareni on huomattavasti nuorempi eikä varmastikaan jaksa ajatella niin pitkälle.
Olisihan se oma kivi tai laatta hyvä heillä on suuri suku ja suuri perhe.Enitenhän tulee maksamaan arkku ja ne muut hautajais kustannukset, tuhannesta eurosta ylöspäin tai voihan päästä alle tonninkin.
Nittaminax kirjoitti:
Enitenhän tulee maksamaan arkku ja ne muut hautajais kustannukset, tuhannesta eurosta ylöspäin tai voihan päästä alle tonninkin.
Nitalle
Kun likkani kuoli olin sydänjuuriani myöten kyrsiintynyt kelaan ja sosiaalipuolen ihmisiin.
Silloin kiusasin niitä erilaisilla kysymyksillä ,kuka maksaa varattoman hautajaiset vaik ei ollut aikomustakaan lasta pystyyn haudata.
Silloin sosiaalipuolen halvin pahviaski oli 450e.
Muutoin sanoisin palomalle et älä ota vanhempies viereen ihmistä josta et pirä.
On sitten vähemän tuskailua tulevaisuures.- tlr 56
koti-kiusattu kirjoitti:
Nitalle
Kun likkani kuoli olin sydänjuuriani myöten kyrsiintynyt kelaan ja sosiaalipuolen ihmisiin.
Silloin kiusasin niitä erilaisilla kysymyksillä ,kuka maksaa varattoman hautajaiset vaik ei ollut aikomustakaan lasta pystyyn haudata.
Silloin sosiaalipuolen halvin pahviaski oli 450e.
Muutoin sanoisin palomalle et älä ota vanhempies viereen ihmistä josta et pirä.
On sitten vähemän tuskailua tulevaisuures.Mulle se oli taas ihan sama
kun multa kysyttiin saako veljeni haudata
isän ja äidin kans samaan hautaan
vaikken veljeni kanssa ollu missään väleissä
ja todennäköisesti tullaan kysymään aikanaan
saako veljeni vaimon haudata siihen myös
hänen kanssaan vielä huonommissä väleissä
tulen toimeen ja siihen se jää
pääasia että joku huolehtii haudalla käynnistä
minua ei sinne laiteta
eikä minnekkään muuallekkaan
mua voi jokainen muistella omassa kodissaan.
- bessie*
Ongelmansa kullakin
Sinä yksinkö olet asiaa päättämässä? Entä äkillisesti kuolleen miehen omaiset?
Uskot, että kysymys on heidän "huonosta ekonomiastaan"? Ei "perhehautaankaan" ilmaiseksi pääse, eikä se maahan paneminen paljoa maksa teki niin tai näin.
Jos hautajaiset kuukauden lopulla ovat, niin eiköhän se hautapaikka ole jo tiedossa.Siskoni (leski) on pyytänyt lupaa haudata miehensä perhehautaamme. Yksi sisaruksista on antanut luvan, veljeni ja minä aiomme todennäköisesti kieltää. Hautajaiset on 28 pvä, joten jos hautapaikka pitää olla jo valmiina niin siskoni on hieman myöhässä kysymyksellään.
- bessie*
Paloma.se.co kirjoitti:
Siskoni (leski) on pyytänyt lupaa haudata miehensä perhehautaamme. Yksi sisaruksista on antanut luvan, veljeni ja minä aiomme todennäköisesti kieltää. Hautajaiset on 28 pvä, joten jos hautapaikka pitää olla jo valmiina niin siskoni on hieman myöhässä kysymyksellään.
Jos arkkuhautaus, niin pitäisi kai aika pikapuolin olla montun paikka tiedossa. Jos uurnan hautaus, niin sillähän ei niin kiirettä ole.
Kokonaiskustannuksista hautapaikan ja sinne laittamisen osuus on todella pieni.
Hautakiven voi hankkia myöhemminkin, ei sen pakko ole heti siinä olla. Jos raha on tiukalla, niin voisi harkita myös kiven hankkimista Eestistä.
Mikäli siskollasi ja kuolleella miehellään on yhteisiä lapsia, niin kaipa hekin ovat mukana järjestelyissä ja päätöksiä tekemässä. - tlr 56
Paloma.se.co kirjoitti:
Siskoni (leski) on pyytänyt lupaa haudata miehensä perhehautaamme. Yksi sisaruksista on antanut luvan, veljeni ja minä aiomme todennäköisesti kieltää. Hautajaiset on 28 pvä, joten jos hautapaikka pitää olla jo valmiina niin siskoni on hieman myöhässä kysymyksellään.
ootteko sit veljenne kanssa menossa
siiihen samaan hautaan itse
jos ette niin eikö se oo sit sama
vaikka siskosi mies menee siihen
ja sitten aikanaan kun siskostasi aika jättää
niin hän myös todennäköisesti
ihmettelen suuresti minkä takia yleensä
olet menossa koko hautajaisiin
jos tämä ihminen oli sinulle yhdentekevä. - Fiksusti ajateltu
tlr 56 kirjoitti:
jos tämä ihminen oli sinulle yhdentekevä.Täydet pisteet. Paloma vastaa omantuntosi mukaan.
tlr 56 kirjoitti:
jos tämä ihminen oli sinulle yhdentekevä.No eiks paloma ole menossa sinne siskonsa takia eikä sen miehen ja vaikka menis sen miehenkin niin mitäpä se meille kuuluu. Eiks kyse ollut käytännöstä miten voi tai saa toimia.
Fiksusti ajateltu kirjoitti:
Täydet pisteet. Paloma vastaa omantuntosi mukaan.
Tossa alempana Nittaminax vastasi jo minun puolestani. Noin se menee. Omatuntoni on puhdas. Sisareni on minulle rakas ja hänen miehensä ei. Näinkin voi olla ja siihen on erittäin hyvät syyt, mutta en halua selvitellä perheasioita tässä.
- tlr 56
Nittaminax kirjoitti:
No eiks paloma ole menossa sinne siskonsa takia eikä sen miehen ja vaikka menis sen miehenkin niin mitäpä se meille kuuluu. Eiks kyse ollut käytännöstä miten voi tai saa toimia.
niin varmaan onkin
mutta tää oli mun mielipide asiasta
kun tässä on muutkin mielipiteitään kirjoittanu
ja ihan oikeesti jos mulle sukulaiset
näyttäs selvästi ettei ne välitä
tai suorastaan karttelevat mun puolisoa
niin viimeksi heitä haluaisin nähdä
oman puolisoni hautajaisissa
tää on vähän semmoinen kakspiippuinen juttu
tässä ketjussa on keskusteltu niin monesta
asiasta mutta mun mielestä tosta
että suorastaan ihnotaan siskon puolisoa
on tehty aika iso asia aloittajan puolelta
eihän se mun elämään tietysti mitään vaikuta
mutta tää on keskustelupalsta
niin oon kirjoittanu omia näkökulmiani. - Aivan hirveä teko
tlr 56 kirjoitti:
niin varmaan onkin
mutta tää oli mun mielipide asiasta
kun tässä on muutkin mielipiteitään kirjoittanu
ja ihan oikeesti jos mulle sukulaiset
näyttäs selvästi ettei ne välitä
tai suorastaan karttelevat mun puolisoa
niin viimeksi heitä haluaisin nähdä
oman puolisoni hautajaisissa
tää on vähän semmoinen kakspiippuinen juttu
tässä ketjussa on keskusteltu niin monesta
asiasta mutta mun mielestä tosta
että suorastaan ihnotaan siskon puolisoa
on tehty aika iso asia aloittajan puolelta
eihän se mun elämään tietysti mitään vaikuta
mutta tää on keskustelupalsta
niin oon kirjoittanu omia näkökulmiani.Ajattelin samaa,että sisko tuskin välittäisi nähdä häntä,tuollaisen teon jälkeen.Paloma jos olisin siskosi, ilmoittaisin että älä tule.
Aivan hirveä teko kirjoitti:
Ajattelin samaa,että sisko tuskin välittäisi nähdä häntä,tuollaisen teon jälkeen.Paloma jos olisin siskosi, ilmoittaisin että älä tule.
Tää ei ole mikään uusi juttu. Siskoni tietää tasan tarkkaan mitä me muut sisarukset (kolme elossa olevaa, mutta vanhin joka on jo poistunut keskuudestamme oli aivan samaa mieltä) ajattelimme hänen miehestään. Kysymys ei ole vain minun "ilkeydestäni". Pitkä keskustelu veljeni kanssa eilen illalla todisti sen että kysymys on nyt täysin akateeminen: veljeni ei aio anna lupaa missään tapauksessa.
Toinen sisareni oli jo valmistellut pikkusiskoa että me emme välttämättä anna lupaa, että se ei ole pelkkä läpiajo. Hän oli suhtautunut tyynesti asiaan, sanoi että oli jo tottunut siihen että asiat voivat olla vaikeita meille kun kysymys on hänen miehestään.
Kuten veljeni sanoi, tämä on päätös joka meidän täytyy nyt tehdä ja sitten elää sen päätöksen kanssa. Oli seuraukset mitkä tahansa. En tosin usko välien rikkoutumiseen.
- ...
Joopajoo.
Taannoin oli karmea hittipiisi, joka pyöri radiossa jatkuvasti, Ei hajua esittäjästä, eikä piisin nimestä. Kertosäe: "Perutaan häät, perutaan yhteinen hautapaikka. plaaplaaplaa..." Hyvin monet tosiaan varaavat hautapaikat itselleen ja siis usein myös puolisolleen. Maahanhautaus älyttömän epäekologinen teko. Hyvää maata menee haaskiin. Hautausmaat täyttymässä. Elikkäs sukuhaudoissakin alkaa paikat loppumaan. Ja niistä käydään kädenvääntöä.
Mut yllätti taannoin, suku(jonka kanssa en ole ikinä oikein olut tekemisissä) oli jotenkin päättäneet haudata meitsin sukuhautaan. Siis kysymättä multa mitään. Noh, kuulin asiasta ja ilmoitin, että ei se noin mene. Sitten niillä oli ollut jotain neuvonpitoa ja alkoivat utelemaan, saako sen paikan sitten antaa serkulleni. Antakoot kenelle haluavat, ei kiinnosta mua pätkääkään.
Jos ei ole ollut omaa mielipidettä, mun mielestä asian päättää leski. Aika lailla selkeää, mikä tilanne, jos suku ei kunnioita lesken toivetta. On meidänkin toisessa sukuhaudassa sukuun naituja ja sitten on sukulaisia, jotka haudattu muualle. Kaikki nyt riippuu kaikesta.
Mutta jos suku meinaa kävellä lesken yli, se siitä sukulaisuussuhteesta sitten.
Ei niin köyhää sukua ole, että ei ole vara sukuaan haudata. Halusta se on kiinni.Halu puuttuu usein ja jos vainaja varaton, hautaamisen maksaa yhteiskunta. Itellä muutama persaukisen kuollut sukulainen, tuttujakin. Ei hajuakaan, minne ne on haudattu. Kukaan ei maksanut niitten hautaamista, ite kuulin tapauksista vuosia myöhemmin. Joku utelias oli kuulemma ottanut selvää haudoista ja käynyt itsemässä krokotiilinkyyneleitä.
Ja yleisimmin varattomat kai polttohaudataan nykyisin. Just sen takia, että hautuumaat täyttymässä. Ihan ekologista hommaa, etenkin jos tuhkat käytettäisiin lannoitukseen.
Niettä jos haluat pysyä välilöissä sukulaisten kanssa, älä ota kerrassaan mitään kantaa. Ei hautapaikkoja jaeta pärstäkertoimen mukaan, kyse ihan teknisestä asiasta.
=DW=Ja mitä tässä sun romaanissas oli sellaista mitä en jo kertonut omassa vastauksessani.
Älä kuule poika tuu mulle sanomaan mitä mä tajuan tai en tajua. Mee sä vaan ottamaan suihin ja syömään pihvii."..."
Et nyt ala moittimaan Anne Mattilaa.
Hän on niin kaunis.
Ja minä olen kalastaja, tykkään madoista.
Joten suu suppuun maan-käytöstäkin.
Muusta kirjoitinkin jo omassa kommentissani.
Älä missään nimessä laita kommenttia bessielle.
Tästä tulee muuten väsytys ennen aikojaan.
Joku 13V- juttu.
H.hunksz kirjoitti:
"..."
Et nyt ala moittimaan Anne Mattilaa.
Hän on niin kaunis.
Ja minä olen kalastaja, tykkään madoista.
Joten suu suppuun maan-käytöstäkin.
Muusta kirjoitinkin jo omassa kommentissani.
Älä missään nimessä laita kommenttia bessielle.
Tästä tulee muuten väsytys ennen aikojaan.
Joku 13V- juttu.
H.Tiedä vaikka joku tekisi gradun:
Sukulais-suhteet Obduktio-salissa.
H.
- !!!!:(
Hyvä kun ilmoitit
Ei sisaresi mies kuulu sukuhautaanne.
Suomessa hautaaminen ei ole kallista kun vertaa esim. Hollantiin. Arkunkin saa kun kilpailuttaa edullisesti, ei surun sisällä kannata maksaa tonnia arkusta.
Hautajaistkin voi järjestää kohtuu hintaan seurakunnan tiloissa.
Olen sukuhautamme hoitaja. Sukuhaudassamme lepää ukki, mummi, isä ja äiti. Ukin ja mummin lapsena kuollut poika ja minun lapsena kuollut sisareni.
Minulle siellä olisi paikka, mutta aika näyttää minne meidät Petze ja minä viimeiselle matkalle viedään. Molemmat tuhkataan se on sovittu lasten kanssa.
Sukuhaudassamme on 16-uurnapaikkaa. Ongelmana on minkalaisia hautakiviä sopii sukuhautoihin jos nimeä sukuhauta halutaan käyttää.
Voiko sukuni haudassa olla uusi hautakivi, jossa nimeni (sukuni nimi) lisäksi ulkomaalainen nimi.
Sisareni ja veljeni asuvat eripuolilla Suomea ja heillä on jo siellä omat sukuhautansa.
Etsi netin välityksellä hautapaikka ja hautaamiseen liittyvä hinnasto paikkakunnan kirkkoherranvirastosta. Hinnaston avulla voitte kerätä kolehdin sisaresi miehen kunnialliseen hautaan satoon.
Tuhkaus on nykyaikaa ja uurna voi olla vaikka pahvilaatikko, sillä tuhkahan usein heitetään johonkin määrättyyn paikkaan. Uurnalehtoja löytyy myös jokaiselta hautuumaalta.Odottelen nyt veljeni yhteydenottoa ja iltaa jolloin voin soittaa sisarelleni ja varmistaa pari käytännön asiaa siis onko hän jo mennyt ilmoittamaan hautapaikan seurakunnalle. Asia askarruttaa mieltäni koska pikkusiskoni on lempeä ja helposti haavoittuvainen ja minun on vaikea sano ei, mutta en todellakaan halua hänen miestään haudattavaksi sukuhautaamme.
Mainitsin ekonomian koska uskoisin sisareni tehneen ehdotuksen koska heillä on ollut tiukkaa ja sukuhaudassa on paikka. Luulen kyllä että ekonominen puoli jotenkin järjestyy jos ei muuten niin sossun avulla tai sitten keräämme kolehdin. Miehen suku on suuri ja kyllä sieltä varallisuuttakin löytyy.- piisaako kohta
Paloma.se.co kirjoitti:
Odottelen nyt veljeni yhteydenottoa ja iltaa jolloin voin soittaa sisarelleni ja varmistaa pari käytännön asiaa siis onko hän jo mennyt ilmoittamaan hautapaikan seurakunnalle. Asia askarruttaa mieltäni koska pikkusiskoni on lempeä ja helposti haavoittuvainen ja minun on vaikea sano ei, mutta en todellakaan halua hänen miestään haudattavaksi sukuhautaamme.
Mainitsin ekonomian koska uskoisin sisareni tehneen ehdotuksen koska heillä on ollut tiukkaa ja sukuhaudassa on paikka. Luulen kyllä että ekonominen puoli jotenkin järjestyy jos ei muuten niin sossun avulla tai sitten keräämme kolehdin. Miehen suku on suuri ja kyllä sieltä varallisuuttakin löytyy.Painahan välillä jarrua!
Sulla rupeaa olemaan nuo jutut jo niin kuin tuolla ikimetsien imbesillillä. - tlr 56
Paloma.se.co kirjoitti:
Odottelen nyt veljeni yhteydenottoa ja iltaa jolloin voin soittaa sisarelleni ja varmistaa pari käytännön asiaa siis onko hän jo mennyt ilmoittamaan hautapaikan seurakunnalle. Asia askarruttaa mieltäni koska pikkusiskoni on lempeä ja helposti haavoittuvainen ja minun on vaikea sano ei, mutta en todellakaan halua hänen miestään haudattavaksi sukuhautaamme.
Mainitsin ekonomian koska uskoisin sisareni tehneen ehdotuksen koska heillä on ollut tiukkaa ja sukuhaudassa on paikka. Luulen kyllä että ekonominen puoli jotenkin järjestyy jos ei muuten niin sossun avulla tai sitten keräämme kolehdin. Miehen suku on suuri ja kyllä sieltä varallisuuttakin löytyy.miten musta tuntuu ettei tässä nyt ole
kyse siitä onko rahaa vai ei
vaan siitä että se siskosi haluaa
vanhempiensa kanssa samaan hautaan
ja myös haluaa että hänen miehensä on siellä
enkä mää tiedä kannattaako enää noin kovasti ilkeillä
kun kerran ootte päässy eroon siitä josta ette välitä
vielä tekee mieli kysyä kuinka usein käyt itse
vanhempiesi haudalla ?
eilen vaan tossa lukasin jonkun kirjoituksesta
että se ärsyttää haudalla käydessä kun se nimi on siinä
mua ei ainakaan ärsytä yhtään että vanhempieni hautakivessä
lukee veljeni nimi alimmaisena
vaikka sillon jo 18 vuotta sitten kun äidin uurna
haettiin kappelista ja veljeni otti sen syliinsä
sanoin hänelle että mun kuuluu kantaa äiti isän viereen
koska oon "kantanut" häntä viimeisinä vuosinaankin
sain uurnan käsiini sanotaanko vähän pitkin hampain
mutta näin tää elämä menee. - Tiina sanoit oikein
tlr 56 kirjoitti:
miten musta tuntuu ettei tässä nyt ole
vanhempiesi haudalla ?
mutta näin tää elämä menee.Olen samaa mieltä Tiina. Minustakin Paloman käytös on tosi ilkeää, en ymmärrä,en voisi itse käyttäytyä noin. EI lainkaan läheisen tukemista.
tlr 56 kirjoitti:
miten musta tuntuu ettei tässä nyt ole
vanhempiesi haudalla ?
mutta näin tää elämä menee.Mun on nyt kyllä pakko puolustaa palomaa. Eihän sinne hautaan olla hautaamassa paloman veljeä vaan paloman siskon miestä joka ei kuulu verisiteeltään sukuun.
Miks kumassa joku ulkopuolinen haudattais omaan sukuhautaan jossa makaa oma isä, äiti ja pikkunen lapsi.- tlr 56
Nittaminax kirjoitti:
Mun on nyt kyllä pakko puolustaa palomaa. Eihän sinne hautaan olla hautaamassa paloman veljeä vaan paloman siskon miestä joka ei kuulu verisiteeltään sukuun.
Miks kumassa joku ulkopuolinen haudattais omaan sukuhautaan jossa makaa oma isä, äiti ja pikkunen lapsi.mutta määhän olen kysynyt palomalta
onko syy ehkä se
että hänen siskonsa haluaa myös
itsensä haudattavan
äidin ja isän kanssa samaan hautaan
eihän se tälle siskolle mikään ulkopuolinen ole
vaan maailman rakkain ihminen oma mies
ja jos vanhemmat on ollu hänelle myös tärkeitä
niinkun ne yleensä on aina nuorimmaiselle
niin mun mielestä se on ihan luonnollinen asia
olisin myös itse voinut kieltää
veljeäni haudattavaksi isän ja äidin kanssa
koska minä se olin joka eli äidin kanssa
vaikken samassa taloudessa mutta hyvin läheisesti
viimeiset 20 vuotta ennen hänen kuolemaansa
ja todellakaan ei ollut läheiset väli kumpaankaan
veljeen eikä hänen vaimoonsa
mutta veli on nyt siellä eikä se mua haittaa
ja vaimo menee perässä sitten kun menee. tlr 56 kirjoitti:
mutta määhän olen kysynyt palomalta
onko syy ehkä se
että hänen siskonsa haluaa myös
itsensä haudattavan
äidin ja isän kanssa samaan hautaan
eihän se tälle siskolle mikään ulkopuolinen ole
vaan maailman rakkain ihminen oma mies
ja jos vanhemmat on ollu hänelle myös tärkeitä
niinkun ne yleensä on aina nuorimmaiselle
niin mun mielestä se on ihan luonnollinen asia
olisin myös itse voinut kieltää
veljeäni haudattavaksi isän ja äidin kanssa
koska minä se olin joka eli äidin kanssa
vaikken samassa taloudessa mutta hyvin läheisesti
viimeiset 20 vuotta ennen hänen kuolemaansa
ja todellakaan ei ollut läheiset väli kumpaankaan
veljeen eikä hänen vaimoonsa
mutta veli on nyt siellä eikä se mua haittaa
ja vaimo menee perässä sitten kun menee.Empä rupea asiasta vänköttämään. Teidän suku saa tehä ihan mitä huvittaa ja niin saa palomakin, turha mennä ainakaan henkilökohtaisuuksiin.
- mielestäni ei P
Mitä tarkoitat korppis?
"Ei sisaresi mies kuulu sukuhautaan" ja heti perään "Voiko sukuni haudassa olla uusi hautakivi, jossa nimeni (sukuni nimi) lisäksi ulkomaalainen nimi"?
Käsitin, että sinun avokkisi voisi olla sukuhaudassanne, mutta Paloman siskon mies ei? - tlr 56
Nittaminax kirjoitti:
Empä rupea asiasta vänköttämään. Teidän suku saa tehä ihan mitä huvittaa ja niin saa palomakin, turha mennä ainakaan henkilökohtaisuuksiin.
toi mun kirjoituksen alku oli
sellainen yleinen asia minkä hyvinkin
voisin kuvitella vähän jokaisen kohdalle
siinä ei menty henkilökohtaisuuksiin
koska en edes tunne kyseisiä ihmisiä
mutta jos ihmetellään että joku haluaa jonkun haudattavaksi johonkin
niin ajattelin että ehkä yksi syy voisi olla tämä
loppu olikin mun henkilökohtaisesta elämästä
jonka kerroin sen takia
koska itse olen myös joutunut antamaan suostumukseni
siihen kirjallisesti kaupunkiseurakunnannalle
että veljeni lepää siellä missä nyt lepää
ja tiedän että seuraava mihin suostumustani halutaan
on se että veljeni vaimo haudataan samaan paikkaan
eikä mulla oo siihenkään mitään vastaan
vaikkei se ookkaan mulle mitään sukua
ja tunteet on mitä on... - LouCherry
Paloma.se.co kirjoitti:
Mainitsin ekonomian koska uskoisin sisareni tehneen ehdotuksen koska heillä on ollut tiukkaa ja sukuhaudassa on paikka. Luulen kyllä että ekonominen puoli jotenkin järjestyy jos ei muuten niin sossun avulla tai sitten keräämme kolehdin. Miehen suku on suuri ja kyllä sieltä varallisuuttakin löytyy.Tavallinen tapa kosia on esittää kysymys:"Haluaisitko tulla haudatuksi meidän sukuhautaan?" Ehkä sisaresi on menetelly aikoinaan näin ja haluaa nyt lunastaa lupauksensa.
- aloittajalle.-.
Jos vainaja on varaton, kunta kustantaa arkun ja hautapaikan.
- kuka ties
En ole ajatellut omia hautajaisia voi olla että olen paikalla
- aloittajalle.-.
kuka ties kirjoitti:
En ole ajatellut omia hautajaisia voi olla että olen paikalla
Sehän on ainoa asia, mikä on varm asti tapahtuva.
- pikilanka
Tällaisia huolia tällä kertaa, suku on pahin, on taas todettava.
Suku voi olla joko pahintai paras tai jotain siltä väliltä. olen hyvinkin sukurakas ja suhteeni sisaruksiin on aina ollut lempeä ja läheinen. Mutta sukulaisetkin ovat yksilöitä ja jokaisessa suvussa on ainakin pari kappaletta mustia lampaita.
Minä olen onnellinen sisaruksistani ja rakastan heitä; dilemmani onkin juri se että en haluaisi pahoittaa pikkusiskoni mieltä, mutta todennäköisesti tulen tekemään sen.
- Lorena*
Tämä on niitä asioita jossa pieteetillä pitäisi asiaa eteenpäin viedä. Tunteet ovat pinnassa lähiomaisilla ja suvullakin. Yrittäkää nyt fiksut aikuiset ihmiset sopia asia ketään loukkaamatta. Jos erimielisyyttä on, siinä on erinomaisen hyvät riidan ainekset valmiina, riidan jonka vaikutus on ja pysyy ikuisesti suvun keskuudessa.
Olen juuri samansuuntaisen tapauksen johdosta huonoissa väleissä sisaren ja veljen erikoisesti miniän kanssa. Vanhin sisko jälkisäädöksessä toivoi tuhkansa sukuhautaan Jämsään. Tyttärien kanssa vein asiaa eteenpäin ja siitähän syntyi mahtava remmakka kirkkoherran kansliaa myöten, sisar ei kuulunutkaan siinä vaiheessa sukuhautaan, toinen sisar ja veli vaimoineen oli asialla. Mitä muuten miniälle kuuluu asia - ei mitään. Neuvottelu papin kanssa selvensi asiaa. Varasimme paikan kirkon viereisestä muistolehdosta, siellä hänen tuhkansa nyt on, syvällä ovat hänen juuret Jämsän mullassa lempeiden tuulien huminassa.
--------------------
Tuhkaaminen on yleistynyt kaikkialla. Olin vuosi sitten serkkuni miehen muistotilaisuudessa Ruotsissa, hänen tuhka on kummulla muistolehdossa.
Suomessa uurnapaikka muistolehdossa on maksuton, pienen kiven voi siihen hankkia, hoitomaksuja ei ole. Toinen vaihtoehto, muisto paateen voi halutessa saada laatan- ei molempia.
---- Kaiken jälkeen olen tullut siihen tulokseen jämsän seutulaiset ovat hyvin riidanhaluisia-------.@Lorena*:
Mitään riitaa ei asiassa ole ollut, mutta juuri sitä haluaisin välttää ja kuitenkin toimia asiassa omantuntoni mukaisesti. En edes tiedä vielä tässä vaiheessa onko sisareni ilmoittanut jo hautapaikan olettaen meidän kaikkien hyvällä tahdolla allekirjoittavan hänen toivomuksensa. Toisaalta sisareni tietää erittäin hyvin miten yritimme aina välttää hänen (miehensä) tapaamistaan. Minulla (ja kaikilla sisrauksillamme) on hyvät ja läheiset välit, mutta sisareni mieheen pidimme välimatkaa.
Eikait ne Jämpsäläiset ole sen riitaisempia kuin muutkaan...- tlr 56
Paloma.se.co kirjoitti:
@Lorena*:
Mitään riitaa ei asiassa ole ollut, mutta juuri sitä haluaisin välttää ja kuitenkin toimia asiassa omantuntoni mukaisesti. En edes tiedä vielä tässä vaiheessa onko sisareni ilmoittanut jo hautapaikan olettaen meidän kaikkien hyvällä tahdolla allekirjoittavan hänen toivomuksensa. Toisaalta sisareni tietää erittäin hyvin miten yritimme aina välttää hänen (miehensä) tapaamistaan. Minulla (ja kaikilla sisrauksillamme) on hyvät ja läheiset välit, mutta sisareni mieheen pidimme välimatkaa.
Eikait ne Jämpsäläiset ole sen riitaisempia kuin muutkaan...ihmettelen että teillä muilla on vielä
läheiset suhteet sun siskoon
koska näistä kirjoituksista
käy selvästi ilmi että olette
vältelleet hänen miehensä tapaamista
niin että hän myös tietää sen
vainaja oli kuitenkin sun siskos mies
ja hän on rakkaudesta mennyt mennyt naimisiin
ja pysynyt naimisissa kaikesta huolimatta
eiköhän ne puolisot valita itselle eikä suvulle
mulla ei olis tullu mieleenkään koskaan
näyttävästi vältellä ketään sukulaistani
tai hänen puolisoaan jokainen on oma persoonansa. tlr 56 kirjoitti:
ihmettelen että teillä muilla on vielä
tai hänen puolisoaan jokainen on oma persoonansa.Aivan, puolisoa ei valita suvulle, niin miks se olis sukuhaudassakaan.
tlr 56 kirjoitti:
ihmettelen että teillä muilla on vielä
tai hänen puolisoaan jokainen on oma persoonansa.@tir 56, siihen välttelemiseen on omat erittäin hyvät syynsä joita en ala tässä selvittämään. Että sisareni antoi anteeksi hänelle ja otti hänet takaisin ei tarkoita sitä että sukumme olisi tehnyt niin, sen verran törkeää hänen käytöksensä on ollut ja sitä oli jatkunut aivan liian pitkään.
- tlr 56
Nittaminax kirjoitti:
Aivan, puolisoa ei valita suvulle, niin miks se olis sukuhaudassakaan.
mää oon nyt kertonu sen tuolla ylempänä
muutaman kerran etten enää toista
siinä tapauksessa ymmärrän asian
jos paloma haluaa itse siihen hautaan
ja myöskin hänen veljensä
sillon asia on ok ja hyväksyn kieltämisen
muussa tapauksessa en. - tlr 56
Paloma.se.co kirjoitti:
@tir 56, siihen välttelemiseen on omat erittäin hyvät syynsä joita en ala tässä selvittämään. Että sisareni antoi anteeksi hänelle ja otti hänet takaisin ei tarkoita sitä että sukumme olisi tehnyt niin, sen verran törkeää hänen käytöksensä on ollut ja sitä oli jatkunut aivan liian pitkään.
sillon kun rakastaa
antaa aika paljon anteeksi
uskon että siskosi on herkkä ja haavoittuvainen ihminen
mun ei anneta anteeksi pahoja tekoja
mutta niiden kanssa voi elää
ja jos ne satu omalle kohdalle
niin en halua olla tuomari kellekkään
vaikka olisi kuinka läheinen
jokainen tekee omat päätöksensä
jokainen elää oman elämänsä
ja siskosi on elänyt oman elämänsä niinkun hän on parhaaksi katsonut
eiks se näin oo että kaiken se kestää ja kaiken se kärsii
uskon että se on ollut erittäin kipeä asia siskollesi
se että suku ei hyväksy hänen päätöstään
ehkä tämä onkin sellainen viimeinen hätähuuto
että hän on saanut hyväksynnän
eikä tämä viimeinen kolehdin keruu...
niinkun olet asian ilmaissut
varmaankaan auta yhtään häntä omassa surussaan
eihän tää asia tietenkään mitekään mulle kuulu
äläkä paloma vaan ota mitenkään henkilökohtaisesti
mää oon vaan tällainen pohdiskelija
ja ajattelen aina välillä vähän liian syvällisesti.
- kukaan ei kaipaa
Mikä tässä nyt niin vaikeaa voi olla?
Perhehauta on nimensä mukainen.
Jos vainaja kuului perheeseen, niin ei hautapaikasta pitäisi mitään ongelmaa.
Mutta jos tämä kerran ei nauti suvun suosiota, niin kannattaa yrittää Riihimäen Ongelmajätelaitosta.
Sinne ne muutkin kenellekään kelpaamattomat jätteet kipataan.
Sillä selvä ongelmajätehän tämä henkilö teidän mielestänne tuntuu olevan.Sukuhaudan pari paikkaa on kai tarkoitettu puolisoille ja lapsille: siis perheelle.
Älä jatka spekulointia ongelmajätteestä: vainajalla on suuri perhe ja leski jotka jäävät häntä kaipaamaan. Hänet saatetaan toki haudan lepoon ilman meidän suostumustakin, mutta mahdollisesti eri kuoppaan. Miksi hän ei ollut suosittu vaimon perheen keskuudessa jääköön nyt sivuasiaksi. Poistan aloituksen kokonaan ellei kommenttien sävy muutu empaattisemmaksi. Tää on muutenkinvaikeeta.- ...
Paloma.se.co kirjoitti:
Sukuhaudan pari paikkaa on kai tarkoitettu puolisoille ja lapsille: siis perheelle.
Älä jatka spekulointia ongelmajätteestä: vainajalla on suuri perhe ja leski jotka jäävät häntä kaipaamaan. Hänet saatetaan toki haudan lepoon ilman meidän suostumustakin, mutta mahdollisesti eri kuoppaan. Miksi hän ei ollut suosittu vaimon perheen keskuudessa jääköön nyt sivuasiaksi. Poistan aloituksen kokonaan ellei kommenttien sävy muutu empaattisemmaksi. Tää on muutenkinvaikeeta.Jotenkin tuli mieleen parikin hautaushärdelliä.
Yks oli mun faija, olin kakara, eikä mulla ollut äänioikeutta ilmeisimmin asiassa. Ihmettelin nimittäin, miks kirkosta erotettu ukkeli montutetaan sukuhautaan piruntorjujan siunaamana. Hikiän pappi ei hommaan suostunut, mutta antoi montutusluvan. Siunaus tapahtui muualla, mutta pappi tuli mukaan haudallekin. Hommelin junaili suvun lestaatisiipi. Joku/jotkut lestaateista sisaruksista vakuuttivat, että kyllä se uskoi jumalaan kuitenkin...
Noo asiasta nousi myöhemmin meteliä piispaa myöten. En tiedä tarkemmin, asia ei ilmeisimmin kuulu minulle vieläkään. Samassa montussa se kuitenkin mun tietojen mukaan edelleen kuitenkin on.
Toinen, mistä vähemmän tietoa vähän samantyyppinen. Meni jotenkin niin, että sukulaiset riitelivät perinnöistä ja luulivat hautaamisen jotenkin vaikuttavan perinnönjakoihin. Elikkäs riitelivät siitä, kuka saa ottaa vainajan. En muista tarkemmin, sen muistan, suntio oli tupissut jotain, että pitäis antaa niille saha, että panevat raadon puoleksi ;DDDDDD
=DW= - ei ymmärrä
Paloma.se.co kirjoitti:
Sukuhaudan pari paikkaa on kai tarkoitettu puolisoille ja lapsille: siis perheelle.
Älä jatka spekulointia ongelmajätteestä: vainajalla on suuri perhe ja leski jotka jäävät häntä kaipaamaan. Hänet saatetaan toki haudan lepoon ilman meidän suostumustakin, mutta mahdollisesti eri kuoppaan. Miksi hän ei ollut suosittu vaimon perheen keskuudessa jääköön nyt sivuasiaksi. Poistan aloituksen kokonaan ellei kommenttien sävy muutu empaattisemmaksi. Tää on muutenkinvaikeeta."ellei kommenttien sävy muutu empaattisemmaksi"
Haet Ruotsista saakka keskustelupalstalta ohjeita sukulaisen hautaamiseen.
Kuitenkin olet täällä aina hehkuttanut, kuinka helppoa on netistä hakea kaikki tarvittava tieto.
Jokin mättää koko touhussa.Ei näillä palstoilla mitään sääliä ja lohdutusta saa.
Tämä on väärä paikka etsiä sitä empaattisuutta.
Ei millään pahalla! - bessie*
En ymmärrä koko ongelmaa siksikään, että kyllähän perhehautakin' voi tulla täyteen. Perheeseen 'kuuluminen' on asia jonka kukin perhe ja suku määrittelee itse, mutta yleensä kai hautapaikka-asioissa on ihmisillä surusta huolimatta tolkku tallella ja ymmärtävät realiteetit. Jo olemassa olevaan 'perhehautaan' ensimmäisten haudattujen lähisukulaisia ja jälkeläisiä, eikä ruveta tukkimaan sitä kuolemisjärjestyksessä jokaisen jälkeläisen jokaisella avo- ja aviopuolisolla. Jotka kai eivät aivan tyhjästä ole tänne putkahtaneet hekään. Ainahan on se vaihtoehto, että 'perustaa' uuden perhehaudan, ilman paikkaa ei taatusti jää kukaan.
- anteeksiantoa!!!
Paloma.se.co kirjoitti:
Älä jatka spekulointia ongelmajätteestä: vainajalla on suuri perhe ja leski jotka jäävät häntä kaipaamaan. Hänet saatetaan toki haudan lepoon ilman meidän suostumustakin, mutta mahdollisesti eri kuoppaan. Miksi hän ei ollut suosittu vaimon perheen keskuudessa jääköön nyt sivuasiaksi. Poistan aloituksen kokonaan ellei kommenttien sävy muutu empaattisemmaksi. Tää on muutenkinvaikeeta.On se ehdottomasti loukkaus sisarellesi, jos hänen miestään ei kelpuuteta sukuhautaan. Siinähän tehdään selväksi, että silloin sisarellasikaan ei ole asiaa siihen hautaan. Mies ja vaimo ovat kuitenkin yhtä ja ymmärrettävästi hän haluaa tulla haudatuksi miehensä viereen.
Minun ehdotukseni on, että nielette ylpeytenne ja hyväksytte sisaresi miehen edes hänen kuoltuaan. Miksi kantaa kaunaa vainajalle?
Ps. Niinhän se ikävä kyllä tällä palstalla bruukaa mennä, että jos vastaukset eivät miellytä aloittajaa, niin ketju poistetaan. Jokaisella on kuitenkin lupa sanoa mielipiteensä vaikka ei myötäkarvaan silittäisikään aloittajaa. anteeksiantoa!!! kirjoitti:
On se ehdottomasti loukkaus sisarellesi, jos hänen miestään ei kelpuuteta sukuhautaan. Siinähän tehdään selväksi, että silloin sisarellasikaan ei ole asiaa siihen hautaan. Mies ja vaimo ovat kuitenkin yhtä ja ymmärrettävästi hän haluaa tulla haudatuksi miehensä viereen.
Minun ehdotukseni on, että nielette ylpeytenne ja hyväksytte sisaresi miehen edes hänen kuoltuaan. Miksi kantaa kaunaa vainajalle?
Ps. Niinhän se ikävä kyllä tällä palstalla bruukaa mennä, että jos vastaukset eivät miellytä aloittajaa, niin ketju poistetaan. Jokaisella on kuitenkin lupa sanoa mielipiteensä vaikka ei myötäkarvaan silittäisikään aloittajaa.Ei siinä ole tilaa kuin yhdelle, korkeintaan syvähautauksena kahdelle. Heitä on kahdeksan kappaletta. Hauta kuuluu perikunnalle ja meitä on vielä monta sisarusta elossa.
Kyllä minun kanssani saa olla eri mieltä mutta loukkaukset pyydän poistoon. Tämä on sen verran vakava asia minulle.
Minä sinuna Paloma sanoisin vaan et sie tykkäät et perhehautaan kuuluu vain lähiomaiset ,ei puolisot.
Hauta varmaan ei oo niin iso et siihen sais haudata koko suuren suvu.
Se että ette olleet siskos mihen kanssa hyvissä väleissä hänen eläessä, ei munun mielestä kuulu ollenkaan tähän asiaan.
Mun eräs tuttava ei halunnu haudattavan miehensä viereen koska anopi oli samas haudass joten hän sai oman haudan.
Mielummin vaikka keräisitte kolehdin et sisko ja hänen miehensä pääsee samaan hautaa..
Te haluatte pitää isän ja äidin haudan niiko se on, kyllä siskos sen ymmärtää...
Halaus hänelle...Kiitos lapinmuija; tää on juuri sitä mitä yritin etsiä tällä aloituksellani. Siis:
a) tietoa vallassaolevasta käytännöstä näissä asioissa
b) miten sanoa siskolleni kauniisti että emme halua muita kuin aivan lähiperhettä siihen hautaan: siinä on vain yksi tai mahdollisesti kaksi paikkaa. Ei siihen todellakaan voi haudata koko heidän suurta sukuaan (sisarellani on kuusi lasta ja olisi hyvä kun he ajattelisivat hommata oman tontin perheelleen).
Se että emme olleet väleissä ei aivan pidä paikkaansa: olimme puhumisväleissä, mutta emme kauheesti völittäneet olla tekemisissä. Siskon takia yritimme pitää jonkinlaista näennäistä sopua.
Luulen että asia alkaa kallistua kolehdin keräämisen puolelle.- Loukkaavaa
Paloma.se.co kirjoitti:
Kiitos lapinmuija; tää on juuri sitä mitä yritin etsiä tällä aloituksellani. Siis:
b) miten sanoa siskolleni kauniisti että emme halua muita kuin aivan lähiperhettä siihen hautaan: siinä on vain yksi tai mahdollisesti kaksi paikkaa. Ei siihen todellakaan voi haudata koko heidän suurta sukuaan (sisarellani on kuusi lasta ja olisi hyvä kun he ajattelisivat hommata oman tontin perheelleen).
Se että emme olleet väleissä ei aivan pidä paikkaansa: olimme puhumisväleissä, mutta emme kauheesti völittäneet olla tekemisissä. Siskon takia yritimme pitää jonkinlaista näennäistä sopua.
Luulen että asia alkaa kallistua kolehdin keräämisen puolelle.Eihän loukkausta voi ilmaista kauniisti. Siinä suomalaista empatiaa sinulle, joka et sitä ansaitse.
- sinä ja kuka...?
Paloma.se.co kirjoitti:
Kiitos lapinmuija; tää on juuri sitä mitä yritin etsiä tällä aloituksellani. Siis:
Luulen että asia alkaa kallistua kolehdin keräämisen puolelle.Keitäköhän ne lähiperheeseen kuuluvat sitten lienevät, jos suosittelet sisarellesi ja hänen miehelleen ihka omaa tonttia?
sinä ja kuka...? kirjoitti:
Keitäköhän ne lähiperheeseen kuuluvat sitten lienevät, jos suosittelet sisarellesi ja hänen miehelleen ihka omaa tonttia?
Vanhemmat ja lapset.
Yritä nyt ymmärtää että se on perhehauta, vanhemmille ja heidän lapsilleen , maksimi neljä paikkaa.
Kahdeksan hengen perhe tarvii oman tontin.- kyllä mahtuu
Paloma.se.co kirjoitti:
Vanhemmat ja lapset.
Yritä nyt ymmärtää että se on perhehauta, vanhemmille ja heidän lapsilleen , maksimi neljä paikkaa.
Kahdeksan hengen perhe tarvii oman tontin.Mikä vika tuhkauurnissa on?
Mahtuu useampi sukupolvi siihen hautapaikalle. - Herää kysymys
sinä ja kuka...? kirjoitti:
Keitäköhän ne lähiperheeseen kuuluvat sitten lienevät, jos suosittelet sisarellesi ja hänen miehelleen ihka omaa tonttia?
Aivan,aivan....
- siinä se kysymys
Paloma.se.co kirjoitti:
Vanhemmat ja lapset.
Kahdeksan hengen perhe tarvii oman tontin.Mekin lapsena riideltiin, ketkä pääsee isin ja äidin viereen nukkumaan, kun ei me kaikki niitten sänkyyn mahduttu. Vuoroteltiin. Teillä nyt on vähän hankalampi tilanne, kun ette pysty vuorottelemaan...
Ketkä kaksi teistä tuntee olevansa vanhemmillenne rakkaimpia? - oma hauta
Loukkaavaa kirjoitti:
Eihän loukkausta voi ilmaista kauniisti. Siinä suomalaista empatiaa sinulle, joka et sitä ansaitse.
Eihän se että sanoo johonkin asiaan ei ole välttämättä loukkaus. Ainakaan tässä asiassa. Nyt alan ymmärtää mistä niitä sekopäivä penskoja sikiää... jotkut ei osaa sanoa sanaa ei ja perustella niin että lapsikin ymmärtää. Onneksi tässä asiassa on aikuinen kysymyksessä, ymmärtää varmasti.
Hommatkaa vaan kaverille oma hauta, ja leskelleen tila siihen samaan plänttiin. Ja pysykäähänn jatkossakin hyvissä väleissä.
- 8-4
Toivottavasti asiat järjestyvät.
Suomessa peruasiat olivat vähän vaikeita ei tosin omalla suvulla. Ruotsinkin juristi oli väärässä, nyt kaikki on hyvin. - eppu2
Jos kerran hauta kuuluu perikunnalle, niin eikö silloin perikunnan jäsenet ole ne keille paikat kuuluu seuraavaksi.
Muille sukulaisille sen jäkeen, jos tilaa jää. Se perikunnan jäsenten pitäisi päättää yhdessä.
Viimeksi ostin arkun n. 1,5 vuotta sitten (Pirkanmaa) halvin maksoi 700 euroa.- ...
Jakamaton perikunta...
Ne ongelmallisia perinnönjaossa. Periaatteessahan perikunta on ihan selkeä asia, kaikki menee perintökaaren mukaan. Vaan tollanen hautapaikka eri asia. Ihmisillä tapana lisääntyä, mutta hautapaikat ei lisäännyt, muuten kuin vuokraamalla lisää hautapaikkoja. Kaikkialla ei tietenkään voi laajentaa.
Tässä nyt kysymys siitä, aloittaja ei tehnyt selkoa, ketä sinne aiemmin on haudattu. Eli siis siitä, onko haudassa ennestään pariskuntia. Noh, tietenkin periaatteesa on, pariskunta, jolle hauta alunperin perustettu, ainakin. Jos useampia, kyllä ne paikat pitääpi jakaa kuolinjärjestyksessä. Muuten kyseessä on totaalinen välirikko.
En oikein usko, että pariskuntia hautaillaan kovin usein eri sukuhautoihin. Sittenhän tulisi melenkiintoiseksi, kun aletaan jakamaan pariskunnan lapsia eri hautuumaille arpomismenetelmälläkö? Ja nykyisin uusioperheet voi olla erittäinkin mutkikkaita sukujuuriltaan.
Ei tää aloitus mun mielestä, mikään huono ole. Osoittanut selkeästi, miten erilaisia käsityksiä ihmisillä on asioista, etenkin toisten asioista. Ja tuurillaan saa palstallakin aikaan mietintää, että mikähän se on sitten se paikka, jonne oma jätekasa sijoitetaan. Näitä asioita pitäis miettiä paljon nuorempana. Ite tein kolmikymppisenä oman päätökseni. Ja tosiaan, jo mun elinaikana sukulaiset koittivat sekaantua asiaan, muuten muutama sukuun kuulumatonkin. Ihmisillä päähänpinttymänsä j niissä hyvin helpolla raadon eläissään ilmaisema tahto ohitetaan. Perinnönjakoon voi vaikuttaa aika paljon, monet muut käytännön asiat menee, miten menee.
Niinno, on juu testamentti ja elintenluovutustestamenttikin. Eutanasiaa ei sallita vielä, en aio tehdä hoitamattajättämis testamenttia. Ei ole ollenkaan varmaa, että joku vihannekseksiluokiteltu tai muuten kokovartalopuudutettu ei olisi vittuuntunut tai jotenkin aistisi kipua, paree olla morfiineissaan, kuin kitua.
Iloista mietittävää perjantai-illaksi :DDDD
=DW=
- .,.,.,.,
Hauta ei ole perikunnan. Mitä oikein sökellät? Hautapaikasta on vain haudanhoitosopimus, ette te se sitä hautapaikkaa omista.
- +09876
Paloma.se.co kirjoitti:
Hauta on perikunnan.
Palomalle
Elämässä on asioita, joista voi itse päättää. Kannattaa harkita. Paloma.se.co kirjoitti:
Hauta on perikunnan.
Suvut omistavat esim. viidenkymmenen vuoden vuokrasopimuksilla, jotka uusitaan tarvittaessa.
Joka kevät Kajaanin vanhalla hautuumaalla on hoitamattomien hautojen kohdalla merkki ja viesti, jossa hautapaikan vuokraajaa pyydetään ottamaan yhteys seurakuntaan. Jos yhteyden ottoa ei määräaikaan tule seurakunta ottaa hoitamattoman hautapaikan itselleen ja hautakivet poistetaan ja paikka vuokrataan eteenpäin.
Tässäpä kiva yhteys ketjuuni omistuasunto vai vuokra-asunto. Viimeinen kortteerimme on vuokra-kolo jos emme lennätä tuhkiamme tuuleen..- srk35v
Paloma.se.co kirjoitti:
Hauta on perikunnan.
Hauta ei Suomessa voi olla perikunnan. SRK omistaa ne, joka haudalla pitää olla ns. hautaoikeuden haltija. Hän päättää ketä hautaan haudataan.
- ...
srk35v kirjoitti:
Hauta ei Suomessa voi olla perikunnan. SRK omistaa ne, joka haudalla pitää olla ns. hautaoikeuden haltija. Hän päättää ketä hautaan haudataan.
Voipi olla perikunnalla yhteisesti vuokralla. Toisekseen, olemassä kyllä yksityisiä hautaiúsmaitakin. Manitaan nyt vaikka muiteen, kuin kristittyjen tai uskonnottomien hautausmaat.. Yksityisen hautausmaan hankkimenen hankalaa, mutta mahdollista.
=DW= srk35v kirjoitti:
Hautaoikeuden haltija voi olla perikunta, kuten on meidän tapauksessamme. Rinnakkaispaikka on leskelle tarkoitettu, ne kaksi muuta rintaperillisille.
Olen joutunut ottamaan kantaa asiaan koska jäljellä olevaa hautapaikkaa ei voi käyttää ilman että kaikki perikunnan osakkaat antavat suostumuksensa.- tlr 56
Paloma.se.co kirjoitti:
Hautaoikeuden haltija voi olla perikunta, kuten on meidän tapauksessamme. Rinnakkaispaikka on leskelle tarkoitettu, ne kaksi muuta rintaperillisille.
Olen joutunut ottamaan kantaa asiaan koska jäljellä olevaa hautapaikkaa ei voi käyttää ilman että kaikki perikunnan osakkaat antavat suostumuksensa.tää asia tiedetään
mutta haluatko että sinut haudataan
samaan hautaan kun isäsi ja äitisi
haluaako tämä veljesi joka on kans asiaa vastaan
itsensä myös siihen hautaan ?
- Ei voi olla
Hautapaikkaa ei omisteta, se ei ole perikunnan, ei täällä Suomessa.
Ei niitä omisteta Hollannissakaan ne maat ovat seurakuntien omaisuutta ja "asukkaat" määräaikaisilla vuokrasopimuksilla ; )
- 11-16
korpikirjailija kirjoitti:
Ei niitä omisteta Hollannissakaan ne maat ovat seurakuntien omaisuutta ja "asukkaat" määräaikaisilla vuokrasopimuksilla ; )
Vaimon kuoltua kirkonvahtimistarin kanssa käveltiin ja hän näytti paikan siinä on kivi ja uurna 1m säteellä edessä, mistään muusta ei puhuttu, mikä minulle maksoi oli arkku osat kukkia , ruoka seurakunnan salissa (sali ilmainen) hautakivi ja uurna.
Ei mitään sopimuksia.
Kyllä pysytään sveduissa siitä joku huomautti, luultavasti taas humalassa.
No ainakin olette saaneet minut nauramaan. Kysymys oli ainoastaan siitä että siskoni oli pyytänyt perikunnan allekirjoitusta käyttääkseen viimeisen perikunnan hautapaikan miehensä hautaamiseen ja ainakin kaksi perikunnasta ei halua antaa lupaa. Minä olen toinen niistä. Syyt ovat monet, mutta haluamme periaatteessa pitää haudan perhehautana ja se "perhe" tässä tarkottaa perikuntaa: vanhempamme jo lepäävät siinä ja sisarukssita on neljä elossa.
Kysymys ei ole ongelmajätteestä, v......sesta akasta tai riidan hakemisesta.
Lukemisen ymmärtäminen on joskus tosi vaikeaa. Varsinkin kun sanat merkitsevät aivan eri asioita eri ihmisille. Minun puolestani olisin voinut sulkea ketjun jo 20 kommentin jälkeen, valitettavasti siihen ei ole mahdollisuutta.- sitä ihmettelen
Kuka teistä neljästä elossaolevasta on se, jolle se viimeinen paikka on varattu? Kaikkihan ette sinne mahdu kuitenkaan.
sitä ihmettelen kirjoitti:
Kuka teistä neljästä elossaolevasta on se, jolle se viimeinen paikka on varattu? Kaikkihan ette sinne mahdu kuitenkaan.
Seuraavalle perheen jäsenelle joka sitä tarvii. Minä tuskin edes haluan sinne. Tässä on soma pieni hautausmaa lähellä, hiekkamaa ja vesi virtaa.
Miten niin ei ole mahdollisuutta poistaa omaa ketjuaan. Vai puhutko oikeesti sulkemisesta ettei olisi enää tullut uusia viestejä.
- tlr 56
mää jotenkin käsitin että siinä on vielä
kaksi paikkaa jäljellä. Nittaminax kirjoitti:
Miten niin ei ole mahdollisuutta poistaa omaa ketjuaan. Vai puhutko oikeesti sulkemisesta ettei olisi enää tullut uusia viestejä.
Oman ketjun voi toki poistaa, mutta minä tarkoitin oman ketjun sulkemista, niin että siihen ei tulisi enää uusia viestejä. Sellainen mahdollisuus olisi hyvä olla silloin kun kaikki asiat on jo puhuttu ja ketju menee pelkäksi räkyttämiseksi ja mollaamiseksi.
tlr 56 kirjoitti:
mää jotenkin käsitin että siinä on vielä
kaksi paikkaa jäljellä.Siinä on yksi paikka ja sitten aikanaan kun isän paikalle saa haudata uudelleen nii vapautuu toinen. Ei sisareni nyt ajattele omaa paikkaansa että hän haluaisi isän ja äidin viereen; kysymys on kustannuksista.
Asia on jo tavallaan ratkennut kun puhuin veljeni kanssa eilen illalla. Hän ei tule kirjoittamaan alle lupaa, mutta auttaa mielellään siskoa lunastamaan uuden hautapaikan samalta hautausmaalta. Miehen sukuhaudassa on myös pari paikkaa vapaana. Kysymys ei ole siitä että me kukaan ajattelemme hänen vievän "meidän" paikkamme, vaan siitä että haluamme pitää vanhempiemme haudan vain niille joille se on tarkoitettu.Paloma.se.co kirjoitti:
Oman ketjun voi toki poistaa, mutta minä tarkoitin oman ketjun sulkemista, niin että siihen ei tulisi enää uusia viestejä. Sellainen mahdollisuus olisi hyvä olla silloin kun kaikki asiat on jo puhuttu ja ketju menee pelkäksi räkyttämiseksi ja mollaamiseksi.
No sellaista mahdollisuutta ei ole niin on tyydyttävä tähän.
- tlr 56
Paloma.se.co kirjoitti:
Siinä on yksi paikka ja sitten aikanaan kun isän paikalle saa haudata uudelleen nii vapautuu toinen. Ei sisareni nyt ajattele omaa paikkaansa että hän haluaisi isän ja äidin viereen; kysymys on kustannuksista.
Asia on jo tavallaan ratkennut kun puhuin veljeni kanssa eilen illalla. Hän ei tule kirjoittamaan alle lupaa, mutta auttaa mielellään siskoa lunastamaan uuden hautapaikan samalta hautausmaalta. Miehen sukuhaudassa on myös pari paikkaa vapaana. Kysymys ei ole siitä että me kukaan ajattelemme hänen vievän "meidän" paikkamme, vaan siitä että haluamme pitää vanhempiemme haudan vain niille joille se on tarkoitettu.ok hyvä että ootte päättäny
mutta mun ajatusmaailma sotii
sun ajatusmaailmaas vastaan niin paljon
että tää oli tässä. tlr 56 kirjoitti:
ok hyvä että ootte päättäny
mutta mun ajatusmaailma sotii
sun ajatusmaailmaas vastaan niin paljon
että tää oli tässä.Jos tietäisit enemmän taustasta et olisi yhtään hämmästynyt, mutta antsii olla.
- tlr 56
Paloma.se.co kirjoitti:
Jos tietäisit enemmän taustasta et olisi yhtään hämmästynyt, mutta antsii olla.
jos siellä olis taustalla jotain niin järkyttävää
kun annat ymmärtää
uskoisin ettet olis siskosikaan kanssa missään tekemisissä
sen jälkeen kun hän otti miehensä takaisin
maailmassa on niin paljon järkyttävää
ja jokainen meistä kokee asiat omalla tavallaan
ja mää oon aina jotenkin kunnioittanu toisten valintoja
vaikka ne ei aina mua miellyttäskään
pystyn elämään läheisteni kanssa
vaikken välttämättä aina kaikkea pahaa
mitä toinen toiselle ihmiselle aiheuttaa
haluakkaan ymmärtää
mutta en myöskään anna ymmärtää ettenkö ymmärtäisi. tlr 56 kirjoitti:
jos siellä olis taustalla jotain niin järkyttävää
kun annat ymmärtää
uskoisin ettet olis siskosikaan kanssa missään tekemisissä
sen jälkeen kun hän otti miehensä takaisin
maailmassa on niin paljon järkyttävää
ja jokainen meistä kokee asiat omalla tavallaan
ja mää oon aina jotenkin kunnioittanu toisten valintoja
vaikka ne ei aina mua miellyttäskään
pystyn elämään läheisteni kanssa
vaikken välttämättä aina kaikkea pahaa
mitä toinen toiselle ihmiselle aiheuttaa
haluakkaan ymmärtää
mutta en myöskään anna ymmärtää ettenkö ymmärtäisi.Edelleenkin en halua spekuloida asiasta.
He menivät nuorena naimisiin ja siskoni päätös olla eroamatta puhututti jopa heidän seurakuntansa pappia (uskovaisia) siskoni antoi anteeksi, me muut ei. Olen siis paha ihminen? No ei se mitään olemme suurena enemmistönä me pahat.
- 11-3
Sukuhaudan ymmärrän mutta en sanaa perhe ex en ole mitään sukua vaimolleni.
- väkisinkin
Jos sinulla on lapsia vaimosi kanssa niin ainakin heidän kauttaan olet sukua vaimollesi.
- 20-20
väkisinkin kirjoitti:
Jos sinulla on lapsia vaimosi kanssa niin ainakin heidän kauttaan olet sukua vaimollesi.
Olet oikeassa ja sen tiesi tuomari suomessa, olimme perikunta tosin aikaisemmin Olin kirjoittanut en halua periä sitä mikää kuuluu vaimolleni vaan sen perivät lapset siis annoin lapsille (2) oman osani.
Vaimoni isä kuoli vaimoni eläessä, vaimoni kuoli ja sitten hänen äitinsä.
Nordea nolla asiassa.
Kaikessa on aika- lopetin työt 2005, olen nyt 66 lisä vero on aina ollut 23000t/kr.
- Rimmir tänään
Hei Paloma
Jokaisella seurakunnalla on omat säännöt ja kulut hautapaikkoihin . Googleta hautapaikka ja sen kunnan nimi niin näet maksut ja kuinka kaan hautapaikka on voimassa.
Jos teillä on aivan omat perhehaudat joista seurakunta ei pidä kirjaa niin säännöthän ovat sitten suvun säännöt. Tällaisia sukuhautojahan on olemassa Suomessakin.
Mitä se haittaa jos siskosi haluaa miehensä ja itsensä siihen äitinne ja isänne viereen. Voihan heidän omaan kiveensä jo nyt kaivertaa myös siskon nimen ja hänen miehensä nimi siihen siskon nimen viereen. Jos hautapaikan osto on taloudellinen kysymys siskollesi niin voisitte yhdessä vaikka kukkaseppeleiden sijasta antaa rahana summan hänelle. Joskus jotkut henkivakuutuksetkin sisältävät avustuksen hautaamiskuluihin.
En ole koskaan aiemmin kuullut että naimisissa olevien lasten nimet laitetaan samaan kiveen vanhempien kanssa.Guugletin jo tänä aamuna ja otin selvää hinnoista ja silleen. Ei ne pahat olleet. Vuokrahautahan se tietenkin on, mutta vuokraajana on perikunta ja siihen tarvitaan kaikkien allekirjoitus jos aikoo käyttää sitä. Nyt tiedän että veljeni ei aio suostua ja minuakin arveluttaa asia. Ei siinä taida olla paikkaa uusille kiville, en tiedä oikeestaan asiasta sen enempää. Keväällä hautasimme siihen äitimme isän viereen ja siihen on haudattu yksi pienenä kuollut lapsi. Käsittääkseni siinä on yksi paikka vapaa ja sitten kun tulee se aika isän päälle voi haudata toisen.
Kolehti kuullostaa aina vaan parhaimmalta idealta. Tottakai siskoni täytyy pystyä hautaamaan miehensä jonnekin mutta me olsimme halunneet että he hankkisivat oman paikan hänelle.- lapset?
Paloma.se.co kirjoitti:
Guugletin jo tänä aamuna ja otin selvää hinnoista ja silleen. Ei ne pahat olleet. Vuokrahautahan se tietenkin on, mutta vuokraajana on perikunta ja siihen tarvitaan kaikkien allekirjoitus jos aikoo käyttää sitä. Nyt tiedän että veljeni ei aio suostua ja minuakin arveluttaa asia. Ei siinä taida olla paikkaa uusille kiville, en tiedä oikeestaan asiasta sen enempää. Keväällä hautasimme siihen äitimme isän viereen ja siihen on haudattu yksi pienenä kuollut lapsi. Käsittääkseni siinä on yksi paikka vapaa ja sitten kun tulee se aika isän päälle voi haudata toisen.
Kolehti kuullostaa aina vaan parhaimmalta idealta. Tottakai siskoni täytyy pystyä hautaamaan miehensä jonnekin mutta me olsimme halunneet että he hankkisivat oman paikan hänelle.Miksi sisaresi ei halua omaa hautaa omalle perheelleen vai onko sisarellasi perhettä lainkaan vain tämä mieskö? Minne sisaresi haluaa tulla haudatuksi? Olishan se lastenkin kannalta paras ratkaisu isän ja äidin hauta vierekkäin siis jos on lapsia.
lapset? kirjoitti:
Miksi sisaresi ei halua omaa hautaa omalle perheelleen vai onko sisarellasi perhettä lainkaan vain tämä mieskö? Minne sisaresi haluaa tulla haudatuksi? Olishan se lastenkin kannalta paras ratkaisu isän ja äidin hauta vierekkäin siis jos on lapsia.
Heillä on kuusi lasta ja he tarvitsevat kyllä oman paikan.Oletan että edelleen kysymys on kustannuksista.
- tlr 56
Paloma.se.co kirjoitti:
Guugletin jo tänä aamuna ja otin selvää hinnoista ja silleen. Ei ne pahat olleet. Vuokrahautahan se tietenkin on, mutta vuokraajana on perikunta ja siihen tarvitaan kaikkien allekirjoitus jos aikoo käyttää sitä. Nyt tiedän että veljeni ei aio suostua ja minuakin arveluttaa asia. Ei siinä taida olla paikkaa uusille kiville, en tiedä oikeestaan asiasta sen enempää. Keväällä hautasimme siihen äitimme isän viereen ja siihen on haudattu yksi pienenä kuollut lapsi. Käsittääkseni siinä on yksi paikka vapaa ja sitten kun tulee se aika isän päälle voi haudata toisen.
Kolehti kuullostaa aina vaan parhaimmalta idealta. Tottakai siskoni täytyy pystyä hautaamaan miehensä jonnekin mutta me olsimme halunneet että he hankkisivat oman paikan hänelle.ymmärsin että kysymys on sinun nuorimmasta sisarestasi
ja jos hän haluaa aikanaa tulla haudatuksi
isän ja äidin kanssa samaan hautaan niin on luonnollista
että hän haluaa myös miehensä sinne
ja suomessa yleistyy polttohautaukset
uurna ei vie paljon tilaa maasta
isäni haudattiin vielä arkussa
mutta äiti halusi polttohautauksen
samoin myös veljeni.
- Lorena*
Näyttää monia mietityttävän elämän päätepysäkki - missä, miten, milloin ja mihin kun elämä on loppu. Kiinnostaa asia toki jokaista, probleema on siinä, elämme niin voimakkaasti täysillä tätä päivä niin kuin pitääkin.
Mielestäni on mahdoton ajatuskin koko ydinjoukon pesueineen mahtua sukuhautaan. Jokaisella jolla on perhe pidän parhaimpana oman hautapaikan hankkimisen. Asia on toinen jos perikunta on hyvin pieni,ja joku on yksineläjiä.
Kyllä tätä mies vainajaa nyt on sovitettu monin eri tavoin maan multiin. Toisaalta lohdutusta tuo kirjoittajien kiinnostus aiheeseen, vaikka sitten hillittynä huumorina tai heikosti sarkastisena. Lähisuvun muistopaikat tuovat mieleen menneen ajan sukupolvet sellaisina kun he elivät ja olivat.
Oppikoulussa ollessa kävimme hautausmaalla ja siitä oli ainekirjoitus. Eräs välkky poika sai huumorisävyisestä aineesta 10. Totesi haudoilla on monenlaisia muistokiviä, mutta suurimmat painavimmat paadet ovat rikkaiden haudoilla, että varmasti pysyvät siellä! - ...
Yks asia muuten.
Tässä käsitelty asiaa ainoastaan kirkon hautuumaiden kohdalta. Olemass yksityisiä hautauspaikkoja, todella paljon. Yleensä koskevat tuhkausta, mutta olemassa myös ihan jonkin yksittäisen suvun hautaispaikkoja. Kirkko juu hoitelee hautaamista, mutta asian voi hoitaa melkein miten tahansa. Ongelmana yksityisen hautausmaan perustamiseen on luparulianssi, johon luterilaiset sekaantuvat kyllä innolla. Mutta ihan mahdollista sekin on.
Perhe/suku hauta kun itseasiassa tarkoittaa jonkin suvun omalla maalla sijaitsevaa hautalehtoa. Kirkko vaan vuokraa hautapaikkoja. Vaikka niitä nyt väärinperustein kutsutaankin perhe/sukuhaudoiksi. Ja tietenkin muillakin, kuin luterilaisilla on omat hautaustapansa, se yritetään yleensä järjestelmällisesti. Suomessa paljon muitakin hautausmaita, kuin luterilaisen kirkon vuokraamaat maat. Tavallaan, hautapaikan vuokraaminen kertoo aika paljon kristityistä ja iänkaikkisesta elämästä jne.
Että ajattelin vain mainita tämän asian, koska keskustelu noin periaatteellisesti kokolailla hakuteillä jollain tavalla.Aloittaja olisi saanut asialliset tiedot lukemalla paikallisen seurakunnan saitin tai meilaamalla suntiolle. Itse spekulaatio hautapaikoista jne, loppujen lopuksi vain ihmisen kuoleman jälkeen tapahtuvaa perinön jakoa.
Ketjusta poistettu muuten runsaasti erittäin monta asiallista kommenttia, kertoo jotain jostain. Päätelköön, kelle päättelytaidot on suotu.
=DW=Minä ilmoitin asiattomista viesteistä....siis vain pari kaikkein törkeintä , mutta koska niihin tulleet vastauksetkin poistuu samalla (jos yp/luotsi katsoo aiheelliseksi poistaa ne) niin joskus menee valitettavasti niin että lapsi heitetään ulos pesuveden kanssa.
Sain kyllä tiedot hautauksesta ja esim hautapaikan hinnasta jne. seurakunnan sivukta, olin googlannut jo ennenkuin tein aloituksen. Olen kuitenkin saanut paljon asiatietoa, uusia näkökulmia (haukkumisten lomassa;) joten aloitus on vastannut tarkoitustaaan.- bessie*
Paloma.se.co kirjoitti:
Minä ilmoitin asiattomista viesteistä....siis vain pari kaikkein törkeintä , mutta koska niihin tulleet vastauksetkin poistuu samalla (jos yp/luotsi katsoo aiheelliseksi poistaa ne) niin joskus menee valitettavasti niin että lapsi heitetään ulos pesuveden kanssa.
Sain kyllä tiedot hautauksesta ja esim hautapaikan hinnasta jne. seurakunnan sivukta, olin googlannut jo ennenkuin tein aloituksen. Olen kuitenkin saanut paljon asiatietoa, uusia näkökulmia (haukkumisten lomassa;) joten aloitus on vastannut tarkoitustaaan.Turha moittia muita asiattomuudesta, loukkauksista ja haukkumisesta.
Kirjoitat saaneesi tiedot "hautauksesta"? ja esim. hautapaikan hinnasta jo ennen kuin kirjoitit aloituksen?! Jo ennen tämän lukemistakin ajattelin, että aloituksesi ei ole ihan loppuun asti mietitty...
Yksi oleellinen tieto sinulta edelleen tuntuu puuttuvan. Haudan paikkaluku ei ole kiveen hakattu. Mikäli joku "sija" haudassa on käytetty kymmeniä vuosia sitten, niin se on jo uudelleen käytettävissä.
- Soonnäin
Vastaan silti, vaikka mulla ei ole täyttä tietoa oikein mistään.
Sen olen huomannut, että on hautausmaita joissa maa on kortilla. Täällä Etelä-Suomessa ainakin on kuntia missä kirkon maa on jo varattu hamaan tulevaisuuteen asti. Joten ainakin itse toimisin niin, että en antaisi sukuhaudasta paikkaa pois. Minun ensisijainen huolenaiheeni on aina lapseni, joten se että löytyy jo hautapaikka mulle kun mun aika jättää, säästää heidän voimavarat, henkiset ja taloudelliset. Muut hoitakoon omat hautapaikkansa samalla periaatteella. Jos tilaa vielä jää hautaan, periytyköön lapsille.
Itse asiassa on käynyt mielessä että pitäisi jo itse ruveta selvittämään näitä, nyt kun sen voi vielä ilman surua ja ahdistusta. Samoin pitäisi ottaa asiaa puheeksi omien vanhempien kanssa (paskempi juttu).
Voimia! Ei ole mukavaa selvittää tällaisia juttuja surun hetkellä, kun on tunteet pinnalla ei oikein voi sanoakaan mitään ilman että joku pahoittaa mielensä vielä enemmän. - Lorena*
=DW= tekstissä toi esille yksityisen hautausmaan.
Tuli mieleeni miten monet taiteilijat haluavat päätyä asuin-kotinpaikkansa lähettyville, jossa ovat elämäntyönsä tehneet.
Mieleeni tulee heti Suomussalmen Turjanlinnan kirjailija Ilmari Iki-Kianto. Hän halusi tulla haudatuksi hänelle niin rakkaaseen Niettussaareen, siellä hän lepää hyvin värikkään elämänsä "päätepysäkkillä".
Muistokiven tekstin hän oli miettinyt ja se myös kivessä lukee:
"»Tähän minut haudataan. Katson Wanhaan pappilaan, sieltä aallot armaat pauhaa lapsuuteni hellää rauhaa. Turjanlinna tuossa on sodan jälkeen onneton. Minä kuljen onnen mailla – en oo enää mitään vailla»
Myös arvostetut puutaide taiteilijat Eeva ja Paavo Ryynänen valitsivat paikan kuusen juurelta Vuonislahden Paaterissa, siellä missä he olivat yhdessä eläneet puutaidetta työstäen. Jos Haluat tietää heistä enemmän kannattaa googlettaa, ihmetellen, ihastuneena puutaiteeseen sulkee sivun.Mieli täynnä mahtavia ajatuksia, miten onnellisina he elivät rakastamassaan Paaterissa (Paavon kotitila) elämänsä loppuun saakka. Näyttää olevan aikasti vaarallista kommentoida liian selvästi.
Tulee helposti väärin-ymmärretyksi.
Koska se koetaan usein liian henkilö-kohtaiseksi.
Suututaan koska, ei noin vaan minä haluan tuntea näin....
Ja sitten poistetaan ne "vääriä" tunteita herättävät.
Vähän kuin into-himoinen metsästäjä ampuisi liian leikkisän koiran.
Perus-periaate on:
Mies vaimonsa viereen, ja päin-vastoin.
Jos toinen puoliso elää vielä, niin uurna ikkuna-laudalle.
Mistään muusta ei pidä välittää.
Koska heidän elämänsä ei ole koskaan teidän syvästi elämää.
Eronnut puoliso kaato-paikalle.
Uskollinen siunattuun kirkko-maahan.
Jos on ollut epä-selvyyttä heteroudesta, niin kaato-paikalle molemmat.
Jumalat saakoot siivota sielläkin jälkensä.
H.Hunksz olen poistattanut ainoastaan kaksi viestiä joissa oli kolme tai neljä sanaa ja jotka sisälsivät herjauksen tai v-sanan.
Eri mieltä saa kanssani olla. En pahoita siitä mieltäni.Paloma.se.co kirjoitti:
Hunksz olen poistattanut ainoastaan kaksi viestiä joissa oli kolme tai neljä sanaa ja jotka sisälsivät herjauksen tai v-sanan.
Eri mieltä saa kanssani olla. En pahoita siitä mieltäni."Paloma.se.co"
Sinä kadotit minut, nyyh...
Ei minulla ollut vee, eikä herjaa.
Jos ei sitten herjaksi laskettu kommenttiani iän-ikuisista sukulais-trauma-tarinoista.
yst.
H.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Sinä kadotit minut, nyyh...
Ei minulla ollut vee, eikä herjaa.
Jos ei sitten herjaksi laskettu kommenttiani iän-ikuisista sukulais-trauma-tarinoista.
yst.
H.Muuten, olemme kommentoineet toisillemme aikasti paljon.
Minkä tunteen sait, kun näit että poistosi ovat toteutetut?
Minulla ei tuota kokemusta vielä ole.
Enkä usko että tuleekaan.
Tunsitko mitenkään että poistit jotain omasta elämästäsi?
Osan kokemuksistasi, jotka kuiten jäävät mieleesi elämään.
H.hunksz kirjoitti:
Muuten, olemme kommentoineet toisillemme aikasti paljon.
Minkä tunteen sait, kun näit että poistosi ovat toteutetut?
Minulla ei tuota kokemusta vielä ole.
Enkä usko että tuleekaan.
Tunsitko mitenkään että poistit jotain omasta elämästäsi?
Osan kokemuksistasi, jotka kuiten jäävät mieleesi elämään.
H.Oikeesti minua kaduttaa että poistatin ne v....ttuilut koska siinä katosi ihan hyvä kommentteja mukana. En ajatellut sitä. Eli siis kuten sanoin, lapsi meni pesuveden mukana. Tarvii pitää mielessä seuraavaan kertaan. Luotsimme oli kyllä varoittanut siitä että hän ei ala selvittämään mikä viesti on hyvä ja mikä ei vaan heittää koko vyyhdin pihalle.
Paloma.se.co kirjoitti:
Oikeesti minua kaduttaa että poistatin ne v....ttuilut koska siinä katosi ihan hyvä kommentteja mukana. En ajatellut sitä. Eli siis kuten sanoin, lapsi meni pesuveden mukana. Tarvii pitää mielessä seuraavaan kertaan. Luotsimme oli kyllä varoittanut siitä että hän ei ala selvittämään mikä viesti on hyvä ja mikä ei vaan heittää koko vyyhdin pihalle.
"Paloma.se.co"
Joo, luotsimme on joskus laiskan-pulskean oloinen.
Jos on hiljaa virtaava, tylsä Don, niin hyvä.
Se saa virrata vaikka ikuisuuksiin.
Mutta pois meistä hänen moittiminen.
Tehkäämme mekin parhaamme.
Toisella tavalla.
Onhan hänen joskus herättävä puraseen pikkuisen aamu-palaa.
Minunkin silmäni ovat usein aamulla pesun tarpeessa.
Meillä broidin kanssa on selvät sävelet.
"Tuhkaan vain, rakkautemme johtaa
tuhkaan sammuvat silmät
jotka ystävään luoda sai..."
Sävellä sinä.
Fader, moder, syrran, mina
Dom ligger tillsammans.
Någon nyp av aska
våra följer med
Resten flyter med lilla ån till stora hav.
H.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Joo, luotsimme on joskus laiskan-pulskean oloinen.
Jos on hiljaa virtaava, tylsä Don, niin hyvä.
Se saa virrata vaikka ikuisuuksiin.
Mutta pois meistä hänen moittiminen.
Tehkäämme mekin parhaamme.
Toisella tavalla.
Onhan hänen joskus herättävä puraseen pikkuisen aamu-palaa.
Minunkin silmäni ovat usein aamulla pesun tarpeessa.
tuhkaan sammuvat silmät
Sävellä sinä.
Fader, moder, syrran, mina
Dom ligger tillsammans.
Någon nyp av aska
våra följer med
Resten flyter med lilla ån till stora hav.
H.Se hyvä tästä jupakasta on ollut että olemme kaikki miettineet omia hautapaikkojamme. Mulle riittää tää pikkuruinen kirkkomaa hiekkamaa, virtaava vesi ja läheisyys lasteni koteihin. Tai sitten muistolehto, uurna jonkun kiven juurella. Samapa tuo missä sitä makoilee sitten kun aika jättää. Mutta en halua ainakaan siskoni miehen vierelle, se on saletti.
Veljeni haluaa tuhkansa slalomrinteille, missä muutenkin kaiken vapaa-aikansa viettää. Toinen veli halusi kalastuspaikoilleen.- tlr 56
Paloma.se.co kirjoitti:
Oikeesti minua kaduttaa että poistatin ne v....ttuilut koska siinä katosi ihan hyvä kommentteja mukana. En ajatellut sitä. Eli siis kuten sanoin, lapsi meni pesuveden mukana. Tarvii pitää mielessä seuraavaan kertaan. Luotsimme oli kyllä varoittanut siitä että hän ei ala selvittämään mikä viesti on hyvä ja mikä ei vaan heittää koko vyyhdin pihalle.
huomasin että poistettu oli
eilen en viittiny lukee ollenkaan tätä ketjua
kun se oli niin pirun pitkä
mutta tänään huomasin että oli lyhentyny
niin rupesin aikani kuluksi lueskeleen
ja tuli vaan mieleen toi lupa asia
kun ei siitä oo kauaa kun ite annoin suostumuksen. - kaiken varalta
Paloma.se.co kirjoitti:
Se hyvä tästä jupakasta on ollut että olemme kaikki miettineet omia hautapaikkojamme. Mulle riittää tää pikkuruinen kirkkomaa hiekkamaa, virtaava vesi ja läheisyys lasteni koteihin. Tai sitten muistolehto, uurna jonkun kiven juurella. Samapa tuo missä sitä makoilee sitten kun aika jättää. Mutta en halua ainakaan siskoni miehen vierelle, se on saletti.
Veljeni haluaa tuhkansa slalomrinteille, missä muutenkin kaiken vapaa-aikansa viettää. Toinen veli halusi kalastuspaikoilleen.Kuvittele, jos sinut haudataan jonkun yhtä pahan ihmisen viereen kuin siskosi mies. Olisi parasta nyt valita hautapaikka valmiiksi ja ottaa selvää kaikkien siihen lähistölle haudattujen taustasta.
Mua rupes pikkusen naurattamaan ku ajttelin et jos meillä olis tollanen tilanne.
Meiän sukua ku on haudattu sinne ja tänne, mut isovanhemmat samalle hautuu maalle, mut eri hautoihin. No ajattelin et jos ne olis yhes ja meillä olis oikeus haudata ittemme puolisoineen sinne, niin siinä ei hyvää seurais.
Mutsilla oli kaks puolisoo ja sen siskolla kaks kanssa, johan siel tulis aikamoinen tungos jos kaikki olis siel. No mulla olis oikeus isän hautaan, mutta en halua sinne, mut voisinhan mä mun ukkoni sinne hauata jos siitä aika jättää mua ennen. Mut mihin mä sit hautaan sen tätini? Joka siis hoitaa veljensä hautaa, eli isäni. Ja mihin mut hauataan mieheni äidin ja isän hautaanko? Voi peeveli sentään. :)))- tlr 56
mun mummu on haudattu
vaarin kans tampereelle
voi muuten olla että isän sisko
on miehensä kanssa samassa haudassa
siskon mies haudattiin mun toisen mummun kans
samaan hautaan saattaapa olla että sisko haudataan myös sinne
ja hänen uusi miehensä ei oo ollu puhetta
mutta ehkä näin olis luonnollista
äiti ja isä on tossa jyväskylässä
ja veli asu jyväskylässä perhe asuu edelleen
se oli niinkun luonnollista että
se pistettiin äitin ja isän kans samaan
ja se vaimo sit kans sinne aikanaan
ja meitä ei pistetä minnekkään
lapsen perhe saa sit päättää ite omista asioistaan
harvinaisen selvää vai mitä
kun ei oo mitään sukuhautoja :)
sitä vaan ihmeteltiin kun käytiin
viime jouluna mun miehen vaarin ja mummun
sukuhaudalla siihen olikin muutettu nimi
siinä ei lukenukkaan enää r.... vaan nieminen
siihen oli pistetty mun miehen serkku vaimoineen
lupaa ei oltu kysytty
mutta mitä noista vanhoista
sen vaari oli syntyny 1800 luvun puolivälin jälkeen
ja on siinä sen pari vaimookin
ja sellasia lapsia jotka on kuollu ihan pieninä
ehkä se on sit sovittu aikanaan
että nää niemiset menee siihen
jospa ne on vaikka hoitanu sitä hautaa. tlr 56 kirjoitti:
mun mummu on haudattu
vaarin kans tampereelle
voi muuten olla että isän sisko
on miehensä kanssa samassa haudassa
siskon mies haudattiin mun toisen mummun kans
samaan hautaan saattaapa olla että sisko haudataan myös sinne
ja hänen uusi miehensä ei oo ollu puhetta
mutta ehkä näin olis luonnollista
äiti ja isä on tossa jyväskylässä
ja veli asu jyväskylässä perhe asuu edelleen
se oli niinkun luonnollista että
se pistettiin äitin ja isän kans samaan
ja se vaimo sit kans sinne aikanaan
ja meitä ei pistetä minnekkään
lapsen perhe saa sit päättää ite omista asioistaan
harvinaisen selvää vai mitä
kun ei oo mitään sukuhautoja :)
sitä vaan ihmeteltiin kun käytiin
viime jouluna mun miehen vaarin ja mummun
sukuhaudalla siihen olikin muutettu nimi
siinä ei lukenukkaan enää r.... vaan nieminen
siihen oli pistetty mun miehen serkku vaimoineen
lupaa ei oltu kysytty
mutta mitä noista vanhoista
sen vaari oli syntyny 1800 luvun puolivälin jälkeen
ja on siinä sen pari vaimookin
ja sellasia lapsia jotka on kuollu ihan pieninä
ehkä se on sit sovittu aikanaan
että nää niemiset menee siihen
jospa ne on vaikka hoitanu sitä hautaa."tir 56"
Haluaisitko lillua kanssani sirpaleina Päijänteessä?
Laittaisimme ranta-kiveen laatan:
Ikuisesti sinun Keski-Suomalainen.
Olis se vaan uljasta.
Valittais niin iso kivi että siihen mahtuisi jokaisen Keski-Suomalaisen oma
laatta.
Taiteiltais joku merkki, joka erottaa ralli-fanit tarpeettomista.
Ei ihan Tammen-lehvää, vaan jotenkin räjähtäneen renkaan muotoinen.
YH.- tlr 56
hunksz kirjoitti:
"tir 56"
Haluaisitko lillua kanssani sirpaleina Päijänteessä?
Laittaisimme ranta-kiveen laatan:
Olis se vaan uljasta.
laatta.
Ei ihan Tammen-lehvää, vaan jotenkin räjähtäneen renkaan muotoinen.
YH.jee sen me teemme
mää voin käydä kattelemassa vaikka tosta
kärkisten sillan lähistöltä rantakallioita ens kesänä
kun on tyyntä
siinä on kova vene liikenne
mää voin sit kaiverrutttaa siihen kiveen
jonkinlaisen tekstin että kaikki päijänteeseen haluavat
tiedätte sanoo omaisillenne
tossa on tossa korpilahdella hautakiviveistämökin
sit kun jää sen verran rahaa ylimääräistä
niin pistän pojat asialle ;)
yt tlr 56 kirjoitti:
jee sen me teemme
mää voin käydä kattelemassa vaikka tosta
kärkisten sillan lähistöltä rantakallioita ens kesänä
kun on tyyntä
siinä on kova vene liikenne
mää voin sit kaiverrutttaa siihen kiveen
jonkinlaisen tekstin että kaikki päijänteeseen haluavat
tiedätte sanoo omaisillenne
tossa on tossa korpilahdella hautakiviveistämökin
sit kun jää sen verran rahaa ylimääräistä
niin pistän pojat asialle ;)
yt"tir 56"
Hyvä tyttö.
Niinhän minä aina olenkin ajatellut.
Meillä on yksi kysymys käsittelemättä.
Oletko ajatellut aikuistua enemmän?
YH.- tlr 56
hunksz kirjoitti:
"tir 56"
Hyvä tyttö.
Niinhän minä aina olenkin ajatellut.
Meillä on yksi kysymys käsittelemättä.
Oletko ajatellut aikuistua enemmän?
YH.kuuleppas hatsansaa
en ole ajatellut aikuistua tämän enempää
tää riittää mulle
ja mun läheisille
siihen pystyn vaikuttamaan
mutta siihen että naama rypistyy
en pysty vaikuttamaan
siitä kyllä huomaa että olen aikuisiässä
joistainhan sanotaan että on ikinuori
itse asiassa taidat olla ajatusten lukija
tänään just ajattelin sitä
täällä itsekseni istuessani
että pitäskö mun muuttua
olemukseltani ja käytökseltäni
ikäisekseni mutta sit taas rupesin
miettimään ystäviäni jotka on suurinpiirtein samaa ikäluokkaa
ja joita löytyy kaikista yhteiskuntaluokista
niin tulin siihen tulokseen
että kaikki me ollaan samanlaisia
ainakin sillon kun saamme olla omana itsenämme
totuus on se hatsansaa
että en mää nyt millään voi sulle tässä aikuiseks muuttua.
yt
- totta Mooses
Heippa!
Luin koko ketjun ja ihmettelen kuinka jokin hautapaikka voi olla kiistan syy. Minulle hautajaiset eivät ole tärkeät, näin meillä on menetlty, tuhkataan ja tuhkat jonnekin.
Tiedän hyvin, että asiasta on olemassa laki, mutta sitä ei kukaan valvo, joten tuhkan voi laittaa minne haluaa, kunhan ilmoittaa jonkin paikan, että saa tuhkan pois krematoriosta.
Mitä hautajaisiin tulee, miksi kestitä ihmisiä joita ei ole nähnyt ehkä vuosikymmeniin, vertaillaan kukkia ja tarjolua, kaiken kaikkiaan lapsellista touhua.
Suvussa saa vielä kuolemansakin jälkeen riitoja aikaiseksi, kuka hoitaa hautaa, siinäkin on kuulemma kilpavarustekua millainen kivi hankitaan.
Minut tuhkataan ja tuhkat on sovittu heitettäväksi lenkkipolkuni maastoon, ei ne siellä ketään haittaa, korkeintaa vähän lannoittaa metsää. Muistella voi sytyttämällä kotonaan kynttilän, jos niin haluaa.
Totuus on, että harvat meistä ovat olleet ihmisenä jotain, mitä muistellaa hyvien tekojensa vuoksi,useimmista ei löydy paljonkaan positiivista sanottavaa."totta Mooses"
Jaa, sinäkin haluat jatkaa.
Kaikki aloitukset eivä ole asia-aloituksia.
Joillakin aloituksilla on tarkoitus venyä suku-polvesta toiseen.
Kivasti kirjoitit kaikesta, minkä kaikki ovat jo oppineet tietämään.
Tähän ikään.
H.
- Pirre*
Eipä ole sukuhautaa meilläkään, enää, haudan "omistajat" luopuivat hautapaikoistaan, ja antoivat sen uusiokäyttöön eli uudelleen haudattavaksi, mutta nyt jos asia olisi ajankohtainen ja minun päätettävissä en antaisi hautaa pois vaan maksaisin sen uudelleen, isovanhempiani en ole koskaan tavannut ja jotenkin nyt vanhemmiten olisi lohdullista käydä edes heidän haudallaan.
Miusta, paloma tilanne johon mielipiteitä kyselet, on melko ongelmalline, mutta toivon että selviätte siitä mahdollisimman pienin vaurioin, ja en tarkoita käsirysyä..he.Kiitos pirre* uskon että asia selviää ja jotenkin se on nyt paisutettu yli äyräiden. En usko mihinkään isovihaan asiassa.
- bessie*
Vaan eipä niitä hautaoikeuksia loputtomiin voi jatkaa, paikan voi varata vain kuolemalla, Pirre.
Mikäli esim. sinun vanhemmistasi toinen on aikoinaan päättänyt ettei hänen puolisoaan haudata kummankaan vanhempien hautaan vaan omaan, johon hänetkin sitten aikanaan, niin onhan se aika luonnollinen ja 'sovinnainen' päätös.
Omalta kohdaltani jätän asian poikani päätettäväksi (jos 'järjestyksessä' mennään), mutta koska hän on jo kaksiin lähisukulaiseni hautajaisjärjestelyihin aikuisena, yhdessä minun ja sisarusteni kanssa osallistunut, niin hän jo sitä kautta tietää, että me (joista osa lapsettomia) olemme halunneet antaa hänelle yhden, kaiverrusta vaille valmiin vaihtoehdon tulevaisuudessa käytettäväksi.
Ilman aiempia osallistumisiaankin hän taatusti tajuaisi, mikä on sopivaa ja oikein, samoin kuin kaikki muutkin.
Kukaan ei ikimaailmassa kehtaisi edes ehdottaa puolisoidensa tai avopuolisoidensa hautaamista vanhempieni hautaan, kun taas puhumattakin selvä on kaikille se, että meistä sisaruksista lapsettomat (jos niin haluavat) ja ainakin syvästi kehitysvammainen nuorin veljemme sinne aikanaan ja ehkä viimeisenä meistä haudataan. - Pirre*
bessie* kirjoitti:
Vaan eipä niitä hautaoikeuksia loputtomiin voi jatkaa, paikan voi varata vain kuolemalla, Pirre.
Mikäli esim. sinun vanhemmistasi toinen on aikoinaan päättänyt ettei hänen puolisoaan haudata kummankaan vanhempien hautaan vaan omaan, johon hänetkin sitten aikanaan, niin onhan se aika luonnollinen ja 'sovinnainen' päätös.
Omalta kohdaltani jätän asian poikani päätettäväksi (jos 'järjestyksessä' mennään), mutta koska hän on jo kaksiin lähisukulaiseni hautajaisjärjestelyihin aikuisena, yhdessä minun ja sisarusteni kanssa osallistunut, niin hän jo sitä kautta tietää, että me (joista osa lapsettomia) olemme halunneet antaa hänelle yhden, kaiverrusta vaille valmiin vaihtoehdon tulevaisuudessa käytettäväksi.
Ilman aiempia osallistumisiaankin hän taatusti tajuaisi, mikä on sopivaa ja oikein, samoin kuin kaikki muutkin.
Kukaan ei ikimaailmassa kehtaisi edes ehdottaa puolisoidensa tai avopuolisoidensa hautaamista vanhempieni hautaan, kun taas puhumattakin selvä on kaikille se, että meistä sisaruksista lapsettomat (jos niin haluavat) ja ainakin syvästi kehitysvammainen nuorin veljemme sinne aikanaan ja ehkä viimeisenä meistä haudataan.Isovanhemmillani oli paikka varattuna isällemme ja sedällemme, mutta isää ei, ainakaan eri toivomusta olisi kummiskaan niin "kauas" viety, mutta tosiaan hautapaikka luovutettiin jo uudelleen haudattavaksi, eli niinollen en miekä sinne rippikirkkoni maahan "päässyt", jos muutenkaan, lapsethan sen viimekädessä päättävät mihin viskaavat.
- Pirre*
Pirre* kirjoitti:
Isovanhemmillani oli paikka varattuna isällemme ja sedällemme, mutta isää ei, ainakaan eri toivomusta olisi kummiskaan niin "kauas" viety, mutta tosiaan hautapaikka luovutettiin jo uudelleen haudattavaksi, eli niinollen en miekä sinne rippikirkkoni maahan "päässyt", jos muutenkaan, lapsethan sen viimekädessä päättävät mihin viskaavat.
..lisään bessielle vielä, että seurakunnasta nimenomaan kysyttiin että haluaako omaiset (isä ja setä) pitää, lunastaa tai mitä se nyt lie ollutkaan, hautapaikan eli oisi se ollut siellä jo lunastettuna jos jne.
- bessie*
Pirre* kirjoitti:
..lisään bessielle vielä, että seurakunnasta nimenomaan kysyttiin että haluaako omaiset (isä ja setä) pitää, lunastaa tai mitä se nyt lie ollutkaan, hautapaikan eli oisi se ollut siellä jo lunastettuna jos jne.
Niinhän sieltä kysytäänkin, ja myös vanhoille haudoille on muistutuksia hautaoikeuden päättymisestä laitettu jo hyvissä ajoin.
Sellaisen oli äitinikin kai aikoinaan saanut, tai sitten itse muistanut asian ja jatkanut hauta-aikaa. Hautakirja löytyi helposti hänen kodistaan, ja sen(kään) takia meidän ei tarvinnut miettiä mitä äiti olisi toivonut tehtävän. Isän ja äidin hautauspäivien välillä oli yli neljäkymmentä vuotta, eikä äitini ollut haudalla käyvää sorttia muutenkaan saati kuntonsa puolesta.
Olen kuitenkin ymmärtänyt asian niin, ettei hauta-aikaa (oikeutta määrättyyn hautaan) voi aina vaan jatkaa. Paitsi hautaamalla joku siihen hautaan aika ajoin.
Muutenhan ne paikat tosiaan loppuisivat pian, ihmiset kun hamstraavat kaikenlaista. - Pirre*
bessie* kirjoitti:
Niinhän sieltä kysytäänkin, ja myös vanhoille haudoille on muistutuksia hautaoikeuden päättymisestä laitettu jo hyvissä ajoin.
Sellaisen oli äitinikin kai aikoinaan saanut, tai sitten itse muistanut asian ja jatkanut hauta-aikaa. Hautakirja löytyi helposti hänen kodistaan, ja sen(kään) takia meidän ei tarvinnut miettiä mitä äiti olisi toivonut tehtävän. Isän ja äidin hautauspäivien välillä oli yli neljäkymmentä vuotta, eikä äitini ollut haudalla käyvää sorttia muutenkaan saati kuntonsa puolesta.
Olen kuitenkin ymmärtänyt asian niin, ettei hauta-aikaa (oikeutta määrättyyn hautaan) voi aina vaan jatkaa. Paitsi hautaamalla joku siihen hautaan aika ajoin.
Muutenhan ne paikat tosiaan loppuisivat pian, ihmiset kun hamstraavat kaikenlaista.Tuohon isovanhempieni hautaan ei ollut haudattu ketään, muistaakseni 60 vuoteen, ja siksi se kyselykin kai, isä ja setä elivät vielä pitkään tuon luovutuksen jälkeen, olivat vanhoina tehtyjä, isäkin pieni lapsi vanhempien kuollessa.
- Kaarina-mummu
Palomalle
Anteeksianto ja vanhojen kaunojen unohtaminen on parasta mitä voit tehdä.
Anna sisaresi päättää oman miehensä hautaamisesta.
Itsekin saat mielenrauhan, jos teet niin muuten painit asian kanssa vielä monta kertaa.
Unohda kostoajatukset.
Hyvyys palkitaan hyvällä.- ei yleiseen jakoon
Yleensä nämä perheitten likapyykit pestään sukulaisten kanssa.
Eivät ne kuulu yleiselle keskustelupalstalle julkisesti retosteltavaksi.
Ei taitaisi tuo sisaresi olla kovinkaan mielissään, jos juttu osuu hänen silmiinsä täällä netissä. Kiitos kauniista viestistä.
Noin se normaalisti olisi voinut mennä. En ole aina näin pitkävihainen ja kun kuulin kuolemasta sytytin heti kaksi kynttilää vainajan muistolle: toinen symbolisoimaan toivomustani että hänen sielunsa saisi rauhan. Toisen että hän löytäisi sen anteeksiannon jota minä en pysty hänelle antamaan luojansa luota. Hän uskoi, minulle nämä olivat symboolisia tekoja.Paloma.se.co kirjoitti:
Kiitos kauniista viestistä.
Noin se normaalisti olisi voinut mennä. En ole aina näin pitkävihainen ja kun kuulin kuolemasta sytytin heti kaksi kynttilää vainajan muistolle: toinen symbolisoimaan toivomustani että hänen sielunsa saisi rauhan. Toisen että hän löytäisi sen anteeksiannon jota minä en pysty hänelle antamaan luojansa luota. Hän uskoi, minulle nämä olivat symboolisia tekoja.Tää oli Kaarina-mummulle.
- oliko paha?
ei yleiseen jakoon kirjoitti:
Ei taitaisi tuo sisaresi olla kovinkaan mielissään, jos juttu osuu hänen silmiinsä täällä netissä.Mitä siinä kommentissa oikein oli?
Näyttää hävinneen kokonaan. oliko paha? kirjoitti:
Mitä siinä kommentissa oikein oli?
Näyttää hävinneen kokonaan.Poistamassani viestissä? Liikaa tietoa. Jos sattuisi niin että joku paikallinen lukisi he tunnistaisivat perheen heti. Ja "omatuntoni" joka minua seuraa on oikeassa: se ei ainakaan ilhaduttaisi sisartani että kirjoittelen heidän perheensä asioista julkisesti vaikkakin ilman nimiä.
- demeter1
ei yleiseen jakoon kirjoitti:
Ei taitaisi tuo sisaresi olla kovinkaan mielissään, jos juttu osuu hänen silmiinsä täällä netissä.ei yleiseen jakoon@
Niin miksi perheen likapyykki pestään suljetuin ovin ? Siksikö, että näyttäisi paremmalta ulospäin ? Miksi ei saisi olla rehellinen ?
Tietysti rehellinen puhe voi loukata, mutta se vie aina asiota eteenpäin, toisin kuin niiden kaunistelu.
Toinen kirjoittaja kirjoitti katkerista muistoista, joita hänellä oli isästään, mutta ei ole enää. Se kertoo minusta siitä, että suruprosessi on käyty läpi sen tärkeä osa nyt on tuo kielteisten tunteitten kohtaaminen. Vasta niiden jälkeen voi seurata muuta, ainakin jonkinasteinen hyväksyminen ja "rauha sielulle".
Arvostan aloittajan avoimuutta ja rohkeutta ja ihmettelen taas kerran kirjoittajien reaktioita siihen. Moralisointia, opastusta ja suoranaista loanheittioa kun olisi ollut mahdollisuus peilata omaa kohtaa. kohdata omia muistojaan, miettiä tulevaa. Onneksi sitäkin oli mukana kuten ihan asiallista tietoakin. - no voi taas
Paloma.se.co kirjoitti:
Poistamassani viestissä? Liikaa tietoa. Jos sattuisi niin että joku paikallinen lukisi he tunnistaisivat perheen heti. Ja "omatuntoni" joka minua seuraa on oikeassa: se ei ainakaan ilhaduttaisi sisartani että kirjoittelen heidän perheensä asioista julkisesti vaikkakin ilman nimiä.
Jaa että nyt se omatunto heräsi, kun tuli mieleen kiinnijäämisen pelko sisaren miehen mollaamisesta.
Onhan se omatunto kyllä melko joustava... - Pirre*
no voi taas kirjoitti:
Jaa että nyt se omatunto heräsi, kun tuli mieleen kiinnijäämisen pelko sisaren miehen mollaamisesta.
Onhan se omatunto kyllä melko joustava...no voi taas, ja nyt tekopyhyys puhuu, - heitä jo tuo paloman jälestys.
no voi taas kirjoitti:
Onhan se omatunto kyllä melko joustava..."Omatuntoni" sitaateissa tarkoittaa nimenomaan perässäni seuraavaa räksyttäjää. Siis sinua.
Oma oikea omatuntoni on puhdas kuin pulmusen rinta.- Puhdas ko
Paloma.se.co kirjoitti:
"Omatuntoni" sitaateissa tarkoittaa nimenomaan perässäni seuraavaa räksyttäjää. Siis sinua.
Oma oikea omatuntoni on puhdas kuin pulmusen rinta.Vai puhdas, sisartasi säälin. Olet todella sellainen,joksi sinua haukutaan.
- demeter1
Puhdas ko kirjoitti:
Vai puhdas, sisartasi säälin. Olet todella sellainen,joksi sinua haukutaan.
Ja taas synnitön heittää kiven, onko kolmas vai neljäs jo ? (Puhdas ko)
- Surevan yli kävelty
demeter1 kirjoitti:
Ja taas synnitön heittää kiven, onko kolmas vai neljäs jo ? (Puhdas ko)
Joo, ei mulla ole huono omatunto,vaikka kävelin sisareni yli. Surevaa on helppo iskeä,kuten sisarta. !!!!!!!!!!!
Mikään kivimäärä ei riitä. - ihan oikeesti
Puhdas ko kirjoitti:
Vai puhdas, sisartasi säälin. Olet todella sellainen,joksi sinua haukutaan.
"Puhdas ko"
Tiedätkö, minä en sääli Paloman sisarta. Ihailen ja kunnioitan häntä sen perusteella, mitä hänestä on täällä kerrottu. Vaikuttaa olevan hyväluontoisin ja anteeksiantavin ihminen tämän maan päällä, koska on vielä missään väleissä näitten sukulaistensa kanssa. Kertakaikkiaan vahva luonne. - Tiedätkö mitä itse
ihan oikeesti kirjoitti:
"Puhdas ko"
Tiedätkö, minä en sääli Paloman sisarta. Ihailen ja kunnioitan häntä sen perusteella, mitä hänestä on täällä kerrottu. Vaikuttaa olevan hyväluontoisin ja anteeksiantavin ihminen tämän maan päällä, koska on vielä missään väleissä näitten sukulaistensa kanssa. Kertakaikkiaan vahva luonne.Tiedätkö mitä, kultaisia ihmisiä voivat jotkut kohdella tosi huonosti.Kuten olemme lukeneet. Harmi, että ne kaikkein hyväntahtoisimmat saavat huonoa kohtelua osakseen. Kaikkea hyvää hänelle!
- Huonosti kohdeltu on
Tiedätkö mitä itse kirjoitti:
Tiedätkö mitä, kultaisia ihmisiä voivat jotkut kohdella tosi huonosti.Kuten olemme lukeneet. Harmi, että ne kaikkein hyväntahtoisimmat saavat huonoa kohtelua osakseen. Kaikkea hyvää hänelle!
Huonoa kohtelua omilta sisariltaan tai veljeltään.
- tlr 56
Pirre* kirjoitti:
no voi taas, ja nyt tekopyhyys puhuu, - heitä jo tuo paloman jälestys.
pirre
taas tuli mieleen että voi kun joku mullekkin
sanois että jätä jo toi tiinan jälestys
mutta ei kirjoitan sit asiaa tai asian vierestä
aina sama juttu oon kaiken pahan alku ja juuri
tässä sitä huomaa kuinka sitä täälläkin
ollaan jumalattoman puolueellisia
niinkun yleensäkkin elämässä.
- isän tyttö
Meillä kaikilla on katkeriakin muistoja omaisistamme. Omasta isästäni voisin kertoa niin kamalia asioita, etten edes siihen kykene. Olen omin silmin nähnyt niin pahaa, että se on ollut leikata sydämeni pois sisuksistani.
Silti, vain rakkaus ja kaipaus on päällimmäinen tunteeni häntä kohtaan.
Kiitos isä, että sain olla lapsesi, vaikka vaikeaa se usein olikin.- tlr 56
oot ihan oikeassa isän tyttö
tää asia ei kuulu isään ja tyttäreen
mutta juttelin kerran naisen kanssa
jolla oli takana tapaus
että hänen tyttärensä ex poikaystävä oli ampunut hänen tyttärensä
hän kertoi yrittäneensä käsitellä asiaa
mutta siitä ei tullut mitään
ennen kun hän meni katsomaan tätä ampujaa
vankilaan ja juttelemaan hänen kanssaan
sen jälkeen hän pystyi antamaan teon anteeksi
ja hyväksymään tyttärensä kuoleman
jokainen meistä käsittelee asiat omalla tavallaan
ja kun tiedän tämmöisenkin tapauksen
jossa on pystytty antamaan anteeksi (eikä ole uskonnon kanssa mitään tekemistä)
ihmettelen suuresti niitä pahuuksia
joita suku ei pysty hyväksymään ja antamaan anteeksi
vaikka oma puoliso on asian hyväsynyt ja anteeksi antanut
mun mielestä tää ketju on mennyt jotenkin kummalliseks
vedätykseksi etten enää pysy mukana
mutta eihän mun tietysti tarttekkaan kun ei oo mun asia.
"Kukaan ei ikimaailmassa kehtaisi edes ehdottaa puolisoidensa tai avopuolisoidensa hautaamista vanhempieni hautaan, kun taas puhumattakin selvä on kaikille se, että meistä sisaruksista lapsettomat (jos niin haluavat) ja ainakin syvästi kehitysvammainen nuorin veljemme sinne aikanaan ja ehkä viimeisenä meistä haudataan." (bessie)
Olen täysin samaa mieltä kanssasi.
Äitini jolla oli hautaoikeus vielä viime kevääseen saakka oli antanut haudata yhden lapsenlapsensa joka kuoli pienenä siihen mikä oli ymmärrettävää.- Pirre*
Paloma luin tuon poistamasi viestin, ja ymmärrän t ä y s i n miksi ette halua siskonne miestä sukuhautaanne, en haluaisi minäkään vastaavassa tapauksessa, hyvä jos ukkoni kanssa samaan hautaan sovitaan :(
- Pirre*
Pirre* kirjoitti:
Paloma luin tuon poistamasi viestin, ja ymmärrän t ä y s i n miksi ette halua siskonne miestä sukuhautaanne, en haluaisi minäkään vastaavassa tapauksessa, hyvä jos ukkoni kanssa samaan hautaan sovitaan :(
..korjaan, eli ei samaan hautaan vaan samalle hautuumaalle, on sen verran kitskunen tämäkin meijjän polku ollu, mutta tuskimpa vastaankaan laitan sitten kun minua viedään, jos nääs lapset tahtovat meidät vierekkäin pistää :)
Voimia teille- - bessie*
No jos nyt oikein tarkkoja ollaan, niin hautaoikeus on kyllä edelleen äidilläsi, pikaisesti päässä laskien vuoteen 2038 saakka.
Hän on haudan "haltija". Ilmeisesti, voisi olla joku muukin siihen hautaan haudatuista.
Sinä vai oliko se perikunta, olette asiakkaita. Hautaoikeuden saa vain kuolemalla. Pirre* kirjoitti:
..korjaan, eli ei samaan hautaan vaan samalle hautuumaalle, on sen verran kitskunen tämäkin meijjän polku ollu, mutta tuskimpa vastaankaan laitan sitten kun minua viedään, jos nääs lapset tahtovat meidät vierekkäin pistää :)
Voimia teille-Kiitos pirre*
- demeter1
Pirre* kirjoitti:
Voimia teille-@ Pirre*
Me, sisarukset ja minä, ei toteltu äidin toivetta. Hän ei missään nimessä halunnut isän kanssa samaan hautaan, mutta siellä hän nyt lepää, eikä ole perästä kuulunut..))
Me ajateltiin niin, että jospa se sovinto löytyisi siellä mullan alla, kun ei sitä maan päällä löytynyt . Ja vielä niinkin, ettemme tahtoneet vahvistaa sitä sotatilaa, josta kuitenkin olimme kaikki joutuneet kärsimään. Nyt me näemme heidät rinnakkain, rauhantilassa...
Eli vähän ajattelen, että hauta on meitä varten, me saamme siitä päättää, kun me vielä rajan tällä puolella olemme. Vainajan tahto päättyi kuolemaan. - Pirre*
demeter1 kirjoitti:
@ Pirre*
Me, sisarukset ja minä, ei toteltu äidin toivetta. Hän ei missään nimessä halunnut isän kanssa samaan hautaan, mutta siellä hän nyt lepää, eikä ole perästä kuulunut..))
Me ajateltiin niin, että jospa se sovinto löytyisi siellä mullan alla, kun ei sitä maan päällä löytynyt . Ja vielä niinkin, ettemme tahtoneet vahvistaa sitä sotatilaa, josta kuitenkin olimme kaikki joutuneet kärsimään. Nyt me näemme heidät rinnakkain, rauhantilassa...
Eli vähän ajattelen, että hauta on meitä varten, me saamme siitä päättää, kun me vielä rajan tällä puolella olemme. Vainajan tahto päättyi kuolemaan.Olen joskus äkeissäni sanonut ukolleni että siun hautuumaalle en ainakaan taho, enkä viereesi, mieheni on ortodoksi, mutta yleensä eri kirkkoon kuuluvat kuitenkin haudataan samalle kirkkomaalle.
Uskotko että on ollut kovinkin iso peloke :)) Pirre* kirjoitti:
Olen joskus äkeissäni sanonut ukolleni että siun hautuumaalle en ainakaan taho, enkä viereesi, mieheni on ortodoksi, mutta yleensä eri kirkkoon kuuluvat kuitenkin haudataan samalle kirkkomaalle.
Uskotko että on ollut kovinkin iso peloke :))Minä voin vain kuvitella millaista on elää miehen kanssa joka ei aina ole niin kiltti ja hyvä, miten sellaista voi rakastaa ja aina vaan antaa anteeksi vaikka kuinka loukataan, nöyryytetään ja jopa pahoinpidellään. En toki tarkoita että juuri sinua, vaan aivan yleisesti. Minulla on ollut onnea elämänkumppanieni valinnassa; olen myös elänyt yksin pitkiäkin aikoja, mutta sekä ensimmäinen että nykyinen mieheni ja käytännöllisesti katsoen kaikki "kokelaat" välillä ovat tai ovat olleet hyväluonteisia ja kunnollisia ja minun ei ole koskaan tarvinnut pelätä tai odottaa kauhulla misää nyt kuleksii. Olen siitä elämälle hyvin kiitollinen.
Miksi muuten sanotaan että kuolleista ei saa puhua pahaa? Eikö heistä saa sanoa totuutta? Onko se taikauskoa ja ajatellaan että jos puhuu totuuden kuolleista he tulevat kummittelemaan yöllä?- tlr 56
no joo
nyt en taas tiedä mitä sanois
kun tossa jo aikaisemmin pariin otteeseen kyselin
että onko teistä joku sinne itse menossa
käsitin että ei kun et sitä sanonu
ja nyt sit kerrot että nuorin veli sinne haudataan aikanaan
no joo jätänpä kirjoittamatta
koska toin jo edellisessä kirjoituksessa asian esille
no onpahan ainakin ollut jutunjuurta
kun vetkuttaa ja vetkuttaa
ehkä olisin jättänyt vastaamatta koko ketjuun
jos jo alussa olisit kirjoittanut että veljesi haudataan sinne. - Pirre*
Paloma.se.co kirjoitti:
Minä voin vain kuvitella millaista on elää miehen kanssa joka ei aina ole niin kiltti ja hyvä, miten sellaista voi rakastaa ja aina vaan antaa anteeksi vaikka kuinka loukataan, nöyryytetään ja jopa pahoinpidellään. En toki tarkoita että juuri sinua, vaan aivan yleisesti. Minulla on ollut onnea elämänkumppanieni valinnassa; olen myös elänyt yksin pitkiäkin aikoja, mutta sekä ensimmäinen että nykyinen mieheni ja käytännöllisesti katsoen kaikki "kokelaat" välillä ovat tai ovat olleet hyväluonteisia ja kunnollisia ja minun ei ole koskaan tarvinnut pelätä tai odottaa kauhulla misää nyt kuleksii. Olen siitä elämälle hyvin kiitollinen.
Miksi muuten sanotaan että kuolleista ei saa puhua pahaa? Eikö heistä saa sanoa totuutta? Onko se taikauskoa ja ajatellaan että jos puhuu totuuden kuolleista he tulevat kummittelemaan yöllä?Luin Paloma, tämän kommenttisi vasta kun olin kirjoittanut tuonne alemma vastauksen tlr56:lle, ja taisin osua ajatukseni yksiin ajatuksiesi kanssa.
Ja, en miekä ymmärrä miksei vainajasta saisi puhua pahaa, (siis tosi pastasta) - mutta ehkä se "uskomus" perustuu siihen ettei kuollut voi enää puolustautua, tai sitten se perustuu juuri tuohon taikauskoiseen ajatukseen kummittelusta.
On olemassa myös vanha sanonta että "onhan se koirakin hyvä kuoltuaan" eli aika hävittää ihmisen mielestä ne huonot muistot ja hyvät hetket tulee pintaan, tai halutaan muistaa, tai tietoisesti kaunistellaan. - Harmitus
Pirre* kirjoitti:
Luin Paloma, tämän kommenttisi vasta kun olin kirjoittanut tuonne alemma vastauksen tlr56:lle, ja taisin osua ajatukseni yksiin ajatuksiesi kanssa.
Ja, en miekä ymmärrä miksei vainajasta saisi puhua pahaa, (siis tosi pastasta) - mutta ehkä se "uskomus" perustuu siihen ettei kuollut voi enää puolustautua, tai sitten se perustuu juuri tuohon taikauskoiseen ajatukseen kummittelusta.
On olemassa myös vanha sanonta että "onhan se koirakin hyvä kuoltuaan" eli aika hävittää ihmisen mielestä ne huonot muistot ja hyvät hetket tulee pintaan, tai halutaan muistaa, tai tietoisesti kaunistellaan.Kerro ihmeessä kuka on täydellinen ihminen ilman virheitä missään muodossa. Sen haluaisin tietää. Mitkä tekijät vaikuttavat tai ovat vaikuttaneet siihen, että suhteet vaimon sukuun ovat hyvin tulehdukselliset. Jos saa niskaansa suvulta paholaisen leiman tuskin siihen kukaan hyvillä mielin suhtautuu. Puhumalla asiat olisivat ehkä olleet paremmalla tolalla.
tlr 56 kirjoitti:
no joo
nyt en taas tiedä mitä sanois
kun tossa jo aikaisemmin pariin otteeseen kyselin
että onko teistä joku sinne itse menossa
käsitin että ei kun et sitä sanonu
ja nyt sit kerrot että nuorin veli sinne haudataan aikanaan
no joo jätänpä kirjoittamatta
koska toin jo edellisessä kirjoituksessa asian esille
no onpahan ainakin ollut jutunjuurta
kun vetkuttaa ja vetkuttaa
ehkä olisin jättänyt vastaamatta koko ketjuun
jos jo alussa olisit kirjoittanut että veljesi haudataan sinne.tir 56 oliko tuo minulle?
Yritin etsiä missä kohtaa olin sanonut että nuorin veljeni...ei minulla edes ole nuorempaa veljeä.
Ei, edelleen sitä paikkaa ei ole kukaan havittelemassa itselleen. Ainoastaan että emme katso vanhempiemme haudan olevan se oikea paikka sisaren miehelle. Äitini olisi ollut samaa mieltä.- bessie*
Pirre* kirjoitti:
Luin Paloma, tämän kommenttisi vasta kun olin kirjoittanut tuonne alemma vastauksen tlr56:lle, ja taisin osua ajatukseni yksiin ajatuksiesi kanssa.
On olemassa myös vanha sanonta että "onhan se koirakin hyvä kuoltuaan" eli aika hävittää ihmisen mielestä ne huonot muistot ja hyvät hetket tulee pintaan, tai halutaan muistaa, tai tietoisesti kaunistellaan.Sinä et ymmärrä, miksi vainajasta "(siis tosi pastasta)!? ei saisi puhua pahaa, Pirre? Ja minä taas en ymmärrä, miksi vainajasta pitäisi puhua pahaa, vaikka nyt muka varmuudella tietäisikin tämän olleen läpeensä "tosi pasta".
Millainen ihminen haluaa pahoittaa vainajan omaisten ja läheisten ja häntä sellaisenaan rakastaneiden ihmisten mielen, muistelemalla ääneen ja julkisesti tämän huonoja puolia. Kun tosiaan se toinen ei pääse enää 'puolustautumaan'.
Kai nyt jokainen pystyy sen verran 'käyttäytymään' että on hiljaa ellei mitään hyvää tai edes neutraalia sanottavaa pysty sanomaan? bessie* kirjoitti:
Sinä et ymmärrä, miksi vainajasta "(siis tosi pastasta)!? ei saisi puhua pahaa, Pirre? Ja minä taas en ymmärrä, miksi vainajasta pitäisi puhua pahaa, vaikka nyt muka varmuudella tietäisikin tämän olleen läpeensä "tosi pasta".
Millainen ihminen haluaa pahoittaa vainajan omaisten ja läheisten ja häntä sellaisenaan rakastaneiden ihmisten mielen, muistelemalla ääneen ja julkisesti tämän huonoja puolia. Kun tosiaan se toinen ei pääse enää 'puolustautumaan'.
Kai nyt jokainen pystyy sen verran 'käyttäytymään' että on hiljaa ellei mitään hyvää tai edes neutraalia sanottavaa pysty sanomaan?Ja kuka on sanonut että aion muistotilaisuudessa tempasta mikin käteeni ja tehdä skandaalin?
Tottakai aion kunnioittaa sisareni ja sisarenlasten surua. Olemalla hiljaa.- bessie*
Paloma.se.co kirjoitti:
Ja kuka on sanonut että aion muistotilaisuudessa tempasta mikin käteeni ja tehdä skandaalin?
Tottakai aion kunnioittaa sisareni ja sisarenlasten surua. Olemalla hiljaa.Tuota...
Olin kyllä jo ihan eri asiassa. Eli ihmettelin miksi joku ei ymmärrä sitä, että tapana on olla puhumatta vainajista pahaa.
Mutta kun nyt itseesi otit, niin sanon sen minkä muistaakseni olen jo aiemminkin sanonut; Aloituksesi on minusta vähän harkitsemattomasti kirjoitettu, ja nyt vielä lisään ettet liioin osannut lopettaa ajoissa.
Oikeastaan en pidä koko juttua ihan uskottavana. - tlr 56
Paloma.se.co kirjoitti:
tir 56 oliko tuo minulle?
Yritin etsiä missä kohtaa olin sanonut että nuorin veljeni...ei minulla edes ole nuorempaa veljeä.
Ei, edelleen sitä paikkaa ei ole kukaan havittelemassa itselleen. Ainoastaan että emme katso vanhempiemme haudan olevan se oikea paikka sisaren miehelle. Äitini olisi ollut samaa mieltä.15.3. klo 15.12
kirjoitit näin tarkistin vielä etten ollut nähnyt unta. tlr 56 kirjoitti:
15.3. klo 15.12
kirjoitit näin tarkistin vielä etten ollut nähnyt unta.@tir 56
kysymys oli kuitenkin bessien nuorimmasta veljestä ja heidän hautapaikastaan. Lause oli lainausmerkeissä ja lähde suluissa lainauksen perässä.- tlr 56
Paloma.se.co kirjoitti:
@tir 56
kysymys oli kuitenkin bessien nuorimmasta veljestä ja heidän hautapaikastaan. Lause oli lainausmerkeissä ja lähde suluissa lainauksen perässä.okei mää luulin että sää
halusit sen asian nimenomaan
bessien tietoon
kun en mää näitä ihan kaikkia
niin sanatarkasti oo lukenu
nyt se selvis. - tlr 56
Harmitus kirjoitti:
Kerro ihmeessä kuka on täydellinen ihminen ilman virheitä missään muodossa. Sen haluaisin tietää. Mitkä tekijät vaikuttavat tai ovat vaikuttaneet siihen, että suhteet vaimon sukuun ovat hyvin tulehdukselliset. Jos saa niskaansa suvulta paholaisen leiman tuskin siihen kukaan hyvillä mielin suhtautuu. Puhumalla asiat olisivat ehkä olleet paremmalla tolalla.
mulla vaan ei oo tapana pahaa
toiselle rakkaasta ihmisestä millonkaan
ei eläessä eikä kuollessa
vaikka kuinka sanotaan että ihminen on täys peeaska
ja vaikka se olis munkin mielstä samanlainen
en missään tapaukssa menis sanomaan
sitä henkilölle joka rakastaa tätä peeaskaa
oisko tää nyt sit pirrelle tää vastaus. - tlr 56
Paloma.se.co kirjoitti:
Ja kuka on sanonut että aion muistotilaisuudessa tempasta mikin käteeni ja tehdä skandaalin?
Tottakai aion kunnioittaa sisareni ja sisarenlasten surua. Olemalla hiljaa.paloma eihän sun tarvii enää
säähän oot tehny sen asian jo selväksi sisarellesi
ja hänen perheelleen mitä mieltä olet vainajasta
jo sillon kun hän vielä eli
niinkun tuolla jossain kirjoitin
yleensä vainajan muistoa kunnioitetaan
mutta sää kunnioitat sisares ja hänen lasten surua
eikös siihen yleensä oteta osaa.
jos pilkkuja viilaillaan ;)
- Korppis*
Tein juuri kierroksen molemmilla Korven hautuumailla. Ex- ja oman sukuni haudoilla.Siivosin joulunjämät pois. Eräässä hautakivessä näin pienen ovaalin laatan. Lattassa oli v. 2013 kuolleen henkilön tiedot. Uurnalehtojen vieressä on muuri, jossa on laattoja ja niissä vainajien nimiä, mutta tämä nyt näkemäni oli ensimmäinen jonka näin ja joka oli lisätty hautakiveen.
- kunpi parempi
Laatta hautakivessä kertoo, tuhka on haudattu tähän hautaan. Näitä laattoja näkyy olevan hautausmailla, ainakin paikkakunnilla joissa tuhkaus prosentti hipoo 50%.
En ainakaan haluaisi luiden olevan ihmisten ja paraatien alla käveltävänä, kuten Senaatintori osoittaa. Hunks tietää Senaatintorin historian.
Kaikkialla tuhkaus näyttää lisääntyvän. sama prosessi tuhkaus kestää vain tunti-pari, mutta haudassa prosessi etenee 10v aikajanalla.
"Korrpis*"
Hyvä huomio.
"Laittaisimme ranta-kiveen laatan:
Olis se vaan uljasta.
laatta.
Ei ihan Tammen-lehvää, vaan jotenkin räjähtäneen renkaan muotoinen."
H.- Lorena*
Muistotilaisuuden Paloma ilmoitti olevan jo 28.3 joten vain viikko aikaa. Uskon asian perheen kesken jo sovitun kaikella tavalla.
Tähän sopii hyvin La Colondrina prinsessa Christinan esittämänä.
http://www.youtube.com/watch?v=0Lfxw84Z6JM
Toisen puhaltelee Billy Vaughn jos ketä ei edellinen miellytä:
http://www.youtube.com/watch?v=gEa1ZxpSs5g - kawe
Tässä ketjussa on useita asioita jotka nousevat vahvasti esiin.
Ketkä ovat perhettä, jos puoliso voidaan sivuuttaa?
Olen ollut vuosien myötä kymmenissä hautajaisissa ja aina puolisot on saateltu lopulta samaan hautaan, paikkakunnasta riippumatta.
Se, että tila on loppumassa on tietysti hankaloittava tekijä, mutta vihanpitoa on turha jatkaa kuoleman edessä. Leskeä on kunnioitettava ja hänen mielipidettään kuultava - nyt hyvästellään hänen puolisonsa.
Kun asiat hoitaa niin kuin ne kunniallisesti hoidetaan, lopulta kaikille jää hyvä mieli eikä katkeruus seuraa elämäänne.
Se mikä tiellä on ollut, se tielle jääköön........- henrjii
näin se on hautas maksaa mitä maksaa. Ilman rahaa ei multiin pääse, mutta vainaja on autuattamon tietämätön siitä siinä vaiheessa. Luulisin
Isoveljeni on nyt puhunut siskoni kanssa ja kertonut että haluamme pitää vanhempiemme haudan vain heille ja että jos hän tarvitsee apua niin autamme. Asia ratkeaa, siskoni oli vähän pettynyt, mutta ei yllättynyt, koska hän on myös perillä tilanteesta. Hänellä on B-suunnitelma hautaamiseen ja miehen suku tulee vastaan ekonomisesti, tarvittaessa.
Otamme kaikki vilpittömästi osaa sisareni ja hänen lastensa suruun.- tlr 56
voiko ottaa osaa vilpittömästi suruun
jos ei ole koskaan hyväksynyt sitä että sisko
on ottanut miehensä takaisin
mää en ainakaan vois
jos sisar ja lapset suree puolisoa ja isää
niin ei hän voi nii paha olla mitä olet antanut ymmärtää
tää oli nyt taas vaan mun omia mietteitä
tästä asiasta mitä tässä on jahkattu ja jahkattu
ja uskon että sisarellasi on todella raskasta
hautajaisissa myös sen takia että hän tietää teidän tunteenne
vainajaa kohtaan
mun mielestä olis ollu kaikista paras että olisitte
antaneet sisaren haudata miehensä perhepiirissä
ja miehen sukulaisten läsnäollessa
aina pieniä valkoisia valheita osaa jokainen keksiä. - Pirre*
tlr 56 kirjoitti:
mää en ainakaan vois
vainajaa kohtaan
aina pieniä valkoisia valheita osaa jokainen keksiä.Mutta tlr56, ymmärrätkö täysin mitä on sisarusten välinen syvä kiintymys, itse ainakin ajattelen tätä ongelmaa sitä kautta. Ongelma skitsifreeninen, toisaalta sääli ja osanotto rakasta sisarta kohtaa, ja toisaalta inho häntä kaltoin kohdellutta miestä kohtaan, ymmärrän täysin sen jäämuurin joka on syntynyt toisten sisarustén sisälle.
Näitä on vaikea ymmärtää jos ei ole joko itse kokenut pahoinpitelyä, tai sitten ei omaa syvää sisäistä vakaumusta ihmisen koskemattomuudesta/ihmisyydestä, eli paska on paska kuoltuaankin..ei se miksikään muutu. Tämä on taas miun mielipiteeni ja ajatukseni. - Jumalan pilkkaa
tlr 56 kirjoitti:
mää en ainakaan vois
vainajaa kohtaan
aina pieniä valkoisia valheita osaa jokainen keksiä.Täysin samaa mieltä. Ihan teeskentelyä muka surra vainajaa.Jättäisit menemättä, tuo on jo Jumalan pilkkaa.
tlr 56 kirjoitti:
mää en ainakaan vois
vainajaa kohtaan
aina pieniä valkoisia valheita osaa jokainen keksiä.Edelleenkin, sisareni toivoo että tulemme hautajaisiin. Suhde on läheinen, sekä sisareni että lasteni välillä jotka eivät myöskään voineet hyväksyä hänen miehensä tekoja (ei meitä kohtaan, vaan omaa vaimoaan ja perhettään kohtaan) että serkukset pitävät myös yhteyttä ja tapaavat toisiaan ja ovat ystäviä. He kaikki ovat aikuisia ja tietävät tasan tarkkaan mitä kaikki äidin puolen (ja osa isän puolen) sukulaisista ajattelee vainajasta.
Ei pitäisi mennä neuvomaan asioissa joiden taustoja ei tunne. Me menemme, ellei nyt silmäleikkaukseni osu juuri samaksi päiväksi, hautajaisiin sisareni toivomuksesta ja tukemaan häntä ja hänen perhettään, 6kpl. nuoria aikuisia, heidän surussaan. Siihen ei tarvita muuta kuin läsnäolo ja kädestäpito, en aiokkaan mitään puheita pitää.- En menisi teeskent.
Paloma.se.co kirjoitti:
Edelleenkin, sisareni toivoo että tulemme hautajaisiin. Suhde on läheinen, sekä sisareni että lasteni välillä jotka eivät myöskään voineet hyväksyä hänen miehensä tekoja (ei meitä kohtaan, vaan omaa vaimoaan ja perhettään kohtaan) että serkukset pitävät myös yhteyttä ja tapaavat toisiaan ja ovat ystäviä. He kaikki ovat aikuisia ja tietävät tasan tarkkaan mitä kaikki äidin puolen (ja osa isän puolen) sukulaisista ajattelee vainajasta.
Ei pitäisi mennä neuvomaan asioissa joiden taustoja ei tunne. Me menemme, ellei nyt silmäleikkaukseni osu juuri samaksi päiväksi, hautajaisiin sisareni toivomuksesta ja tukemaan häntä ja hänen perhettään, 6kpl. nuoria aikuisia, heidän surussaan. Siihen ei tarvita muuta kuin läsnäolo ja kädestäpito, en aiokkaan mitään puheita pitää.Sinulla on lämminsydäminen sisar, harva hyväksyy moisen teon.
En menisi teeskent. kirjoitti:
Sinulla on lämminsydäminen sisar, harva hyväksyy moisen teon.
Edelleenkin, kiintymys on molemminpuolista ja sisareni on täysin tietoinen miksi emme hyväksyneet hänen miehensä käyttäytymistä ja tekoja ja ymmärtää asenteemme.
Ei suru eikä osaanotto ole teeskenneltyä. Suren sisareni surua ja heidän lastensa menetystä. Ymmärtääkseni hän oli kuitenkin läsnäoleva isä heille, vaikka ote olikin niin tiukka että ainoastaan yksi lapsista on pystynyt tekemään omia, erilaisia valintoja elämässään.
Tämä päättää nyt keskusteluni sinun kanssasi. Et voi ymmärtää tilannetta koska sinulla ei ole riittävästi tietoa ja en jaa lisää tietoa koska en halua pitkittää tätä keskustelua ja jakaa enempää perheasioita tuntemattomille, etenkin ihmisille jotka suhtautuvat vihamielisesti ja pahansuopaisesti minuun. Etsi joku muu kohde tai mieluummin lopeta kokonaan.- Kostomielelläkö
Paloma.se.co kirjoitti:
Edelleenkin, kiintymys on molemminpuolista ja sisareni on täysin tietoinen miksi emme hyväksyneet hänen miehensä käyttäytymistä ja tekoja ja ymmärtää asenteemme.
Ei suru eikä osaanotto ole teeskenneltyä. Suren sisareni surua ja heidän lastensa menetystä. Ymmärtääkseni hän oli kuitenkin läsnäoleva isä heille, vaikka ote olikin niin tiukka että ainoastaan yksi lapsista on pystynyt tekemään omia, erilaisia valintoja elämässään.
Tämä päättää nyt keskusteluni sinun kanssasi. Et voi ymmärtää tilannetta koska sinulla ei ole riittävästi tietoa ja en jaa lisää tietoa koska en halua pitkittää tätä keskustelua ja jakaa enempää perheasioita tuntemattomille, etenkin ihmisille jotka suhtautuvat vihamielisesti ja pahansuopaisesti minuun. Etsi joku muu kohde tai mieluummin lopeta kokonaan.Koko aloituksesi on väärin aseteltu. Ehkä joudut vielä nöyrtymään ja katumaan .
Kostomielelläkö kirjoitti:
Koko aloituksesi on väärin aseteltu. Ehkä joudut vielä nöyrtymään ja katumaan .
Lopettakaa jo toi paloman morkkaaminen. Kaikkein eniten teidän pitäis nöyrtyä ja katua tekopyhyisillä puheilla.
- Lapsen uskossa
Nittaminax kirjoitti:
Lopettakaa jo toi paloman morkkaaminen. Kaikkein eniten teidän pitäis nöyrtyä ja katua tekopyhyisillä puheilla.
Paloma, Luoja näkee tekosi, sinähän et ole uskovainen.
- tlr 56
Pirre* kirjoitti:
Mutta tlr56, ymmärrätkö täysin mitä on sisarusten välinen syvä kiintymys, itse ainakin ajattelen tätä ongelmaa sitä kautta. Ongelma skitsifreeninen, toisaalta sääli ja osanotto rakasta sisarta kohtaa, ja toisaalta inho häntä kaltoin kohdellutta miestä kohtaan, ymmärrän täysin sen jäämuurin joka on syntynyt toisten sisarustén sisälle.
Näitä on vaikea ymmärtää jos ei ole joko itse kokenut pahoinpitelyä, tai sitten ei omaa syvää sisäistä vakaumusta ihmisen koskemattomuudesta/ihmisyydestä, eli paska on paska kuoltuaankin..ei se miksikään muutu. Tämä on taas miun mielipiteeni ja ajatukseni.hyväksyn täysin sun mielipiteesi
mutta itse en haluaisi sisaruksiani
missään tapauksessa oman mieheni hautajaisiiin
osaa ottamaan minun ja lasteni suruun
jos tietäisin ettivät he ole voineet sietää miestäni
en tiedä syitä eikä ne mua kiinnosta mutta
jos minä hyväksyn minulle väärin tehneen ihmisen
ja annan hänelle anteeksi ja jatkan elämää hänen kanssaan
niin paljon rakastaen että suren häntä hänen kuolemansa jälkeen
en missään tapauksessa haluaisi
semmoisia ihmisiä itseäni lohduttamaan
jotka ovat halveksineet vainajaa hänen eläessään
eikä mulle itsellenikään tulisi mieleen
että menisin siinä tilanteessa lohduttamaan
kun en ole eläessäkään voinut sietää
aika monimutkaisesti kirjoitettu mutta varmaan ymmärrät
ja sen takia haluakin antaa jokaisen läheiseni
elää itse oman elämänsä puuttumatta tai kertomatta
omaa mielipidettäni varsinkaan siinä tapauksessa
että se on sellainen etten hyväksy hänen omaisiaan
kyllä niitä löytyy täältäkin suvusta
mutta mulla ei oo oikeutta puuttua kenenkään elämään. - Minkä taakseen jättä
Nittaminax kirjoitti:
Kerro Nittaminax,mitä tekopyhää on esim. siinä että ihmettelee suuresti,kuinka Paloma käyttäytyi leskeä kohtaan. Itse kieltäisin tuollaisen tulon hautajaisiin,joka edelleen ei hyväksy vainajaa.
Olen uskossa ollut lapsesta asti, tuo mitä Paloma tekee on julmaa ja luotan siihen, että hän tulee sen vielä tuntemaan edessään.
Totuus tuli esiin,kuinka suvaitsevainen ihminen hän todellisuudessa on. - tlr 56
Paloma.se.co kirjoitti:
Tämä päättää nyt keskusteluni sinun kanssasi. Et voi ymmärtää tilannetta koska sinulla ei ole riittävästi tietoa ja en jaa lisää tietoa koska en halua pitkittää tätä keskustelua ja jakaa enempää perheasioita tuntemattomille, etenkin ihmisille jotka suhtautuvat vihamielisesti ja pahansuopaisesti minuun. Etsi joku muu kohde tai mieluummin lopeta kokonaan.niinkun edellinenkin sanoi
sulla on todella erikoinen sisar
että kaikesta huolimatta
hän haluaa teidät osaaottamaan hänen suruunsa
yleensä sanotaan että muistoa kunnioittaen
ja suruun osaa ottaen
voihan sen ekan lauseen jättää pois
mutta toivon paloma että sää ymmärrät meidän muidenkin kannan
eikä se oo sua vastaan vihamielisyyttä tai pahnsuopasuutta
eihän me tunneta koko ihmisiä
asiathan tässä niinkun tavallaan
ei voi sanoo että taistelee
mutta merkitsee toisille toista kun toisille
ja sää tiedät että elävä elämä on
niitä aiheita mistä mää täällä keskustelen
ja pohdiskelen monelta kantilta
ja ihmettelen saahan sitä ihminen ihmetellä
toivon voimia sun siskolles ja hänen lapsilleen. - tlr 56
Nittaminax kirjoitti:
voi kun joku olis joskus muakin noin puolustanu
no mutta joka tapauksessa mää en oo ainakaan morkannu
mää oon keskustellu asiasta ja saanu
palomalta asiallisia vastauksia ja kannanottoja
jopa sellaseenkin asiaan jonka käsitin väärin. tlr 56 kirjoitti:
voi kun joku olis joskus muakin noin puolustanu
no mutta joka tapauksessa mää en oo ainakaan morkannu
mää oon keskustellu asiasta ja saanu
palomalta asiallisia vastauksia ja kannanottoja
jopa sellaseenkin asiaan jonka käsitin väärin.Miksei suakin puolustais, mutta kun sä hakemalla haet kränää. :( Mää viitti pahemmin edes niitä avauksia lukee.
- tästä se taas alkaa
Nittaminax kirjoitti:
Miksei suakin puolustais, mutta kun sä hakemalla haet kränää. :( Mää viitti pahemmin edes niitä avauksia lukee.
heh, palstan riitaliisat
- Tunneihminen
Nittaminax kirjoitti:
Miksei suakin puolustais, mutta kun sä hakemalla haet kränää. :( Mää viitti pahemmin edes niitä avauksia lukee.
Mitä kränää tlr56 hakee täältä. Hän kirjoittaa rehellisesti ja avoimesti asian herättämistä ajatuksista ja tunteista. Erilaiset mielipiteet ovat sallittuja.Itsekin tunneihmisenä, ihmettelen Paloman ratkaisua. En ymmärrä eikä meidän tarvitse. Tunteet ovat rikkaus, harva uskaltaa olla avoin kuten tlr56.
- bessie*
Tunneihminen kirjoitti:
Mitä kränää tlr56 hakee täältä. Hän kirjoittaa rehellisesti ja avoimesti asian herättämistä ajatuksista ja tunteista. Erilaiset mielipiteet ovat sallittuja.Itsekin tunneihmisenä, ihmettelen Paloman ratkaisua. En ymmärrä eikä meidän tarvitse. Tunteet ovat rikkaus, harva uskaltaa olla avoin kuten tlr56.
No etkö TUNNEIHMISENÄ ihmettele ollenkaan tämän lesken ratkaisua? Mennä nyt edes ehdottamaan tuollaista, ottamatta ollenkaan huomioon kenenkään muun tunteita. Mukaan lukien vainajan suku. Ja yleensä, vaikka kuinka oltaisiin surun sumussa, on myös joku käsitys siitä mitä edesmennyt itse olisi saattanut haluta.
On täällä melko outoa porukkaa, tunnutaan ajattelevan että paras mahdollinen hautapaikka vainajalle on juuri se, mikä ihan selvästi ei voi sitä olla. Edes ihan tavallisten ja yleisten hautausperinteidemme mukaan.
Just joo, varmaan kaikilla on ihan hirveä hinku päästä ihan tavalliseen toisen suvun hautaan. - Tunneihminen
bessie* kirjoitti:
No etkö TUNNEIHMISENÄ ihmettele ollenkaan tämän lesken ratkaisua? Mennä nyt edes ehdottamaan tuollaista, ottamatta ollenkaan huomioon kenenkään muun tunteita. Mukaan lukien vainajan suku. Ja yleensä, vaikka kuinka oltaisiin surun sumussa, on myös joku käsitys siitä mitä edesmennyt itse olisi saattanut haluta.
On täällä melko outoa porukkaa, tunnutaan ajattelevan että paras mahdollinen hautapaikka vainajalle on juuri se, mikä ihan selvästi ei voi sitä olla. Edes ihan tavallisten ja yleisten hautausperinteidemme mukaan.
Just joo, varmaan kaikilla on ihan hirveä hinku päästä ihan tavalliseen toisen suvun hautaan.Tunneihmisenä en ihmettele.Kun leski on hyväksynyt vainajan teot,niin saavat muutkn hyväksyä. Outoa on kävellä sisaren toiveen yli.
- Tunne oikein
Tunneihminen kirjoitti:
Tunneihmisenä en ihmettele.Kun leski on hyväksynyt vainajan teot,niin saavat muutkn hyväksyä. Outoa on kävellä sisaren toiveen yli.
Oudompaa on kävellä kolmen sisaruksen toiveiden yli, kyse on kuitenkin heidän sukuhaudastaan, ei vainajan. Aiemmin ketjussa on kerrottu vainajalla olevan oma sukuhauta.
- bessie*
Tunneihminen kirjoitti:
Tunneihmisenä en ihmettele.Kun leski on hyväksynyt vainajan teot,niin saavat muutkn hyväksyä. Outoa on kävellä sisaren toiveen yli.
Minkä ihmeen teon, Tunneihminen?!
Johan tuo lesken ehdotus on omituinen ja muut huomioimaton ja tavoista poikkeava ihan sinälläänkin, vainajan henkilöön mitenkään menemättä.
Sekä aloituksessa että muissakin aloittajan viesteissä arvellaan lesken haluavan vainajan sijoittamista lesken omien vanhempien hautaan taloudellisista syistä.
Uurnahautapaikan avauksineen peittämisineen saa alle satasella, alle viidenkympinkin ehkä. Mietipä sitä tunnepohjalta, kun et kerran näköjään pysty muiden kuin lesken oletettujen tunteiden pohjalta tunteilemaan. bessie* kirjoitti:
Minkä ihmeen teon, Tunneihminen?!
Johan tuo lesken ehdotus on omituinen ja muut huomioimaton ja tavoista poikkeava ihan sinälläänkin, vainajan henkilöön mitenkään menemättä.
Sekä aloituksessa että muissakin aloittajan viesteissä arvellaan lesken haluavan vainajan sijoittamista lesken omien vanhempien hautaan taloudellisista syistä.
Uurnahautapaikan avauksineen peittämisineen saa alle satasella, alle viidenkympinkin ehkä. Mietipä sitä tunnepohjalta, kun et kerran näköjään pysty muiden kuin lesken oletettujen tunteiden pohjalta tunteilemaan."bessie*"
Sinä alat kuulostamaan Palomalta.
Sotket selvät sävelet sitkeään, venyvään saveen.
tuhkaan sammuvat silmät
H.- bessie*
hunksz kirjoitti:
"bessie*"
Sinä alat kuulostamaan Palomalta.
Sotket selvät sävelet sitkeään, venyvään saveen.
tuhkaan sammuvat silmät
H.Eiku mä vaan vastailen aikani kuluksi, kohta häippäsen.
Ai sotken selvät sävelet sitkeään, venyvään saveen vai? Sallinet että vähän virtaviivaistan tuota vertaustasi ja valitsen saven ilman selviä säveliä.
Mielestäni en ole astunut tuohon sitkeään, venyvään ja tosi upottavaan saveen ollenkaan, saati sotkenut sen kanssa. Ellet nyt sitten tarkoita, että jo keskusteluun osallistuminen on sitä?!
Suorilla ja hoidetuilla hiekkamaahan tehdyillä poluilla olen mielestäni kulkenut ja ihan kuivin sukin ja umpikujiin joutumatta. - Älä tule haudallekaa
bessie* kirjoitti:
Eiku mä vaan vastailen aikani kuluksi, kohta häippäsen.
Ai sotken selvät sävelet sitkeään, venyvään saveen vai? Sallinet että vähän virtaviivaistan tuota vertaustasi ja valitsen saven ilman selviä säveliä.
Mielestäni en ole astunut tuohon sitkeään, venyvään ja tosi upottavaan saveen ollenkaan, saati sotkenut sen kanssa. Ellet nyt sitten tarkoita, että jo keskusteluun osallistuminen on sitä?!
Suorilla ja hoidetuilla hiekkamaahan tehdyillä poluilla olen mielestäni kulkenut ja ihan kuivin sukin ja umpikujiin joutumatta.Tunneihminen olisi sanonut Palomalle, että en halua sinua hautajaisiin, kun et edes vainajaa hyväksynyt hänen elinaikanaan. Olisin kieltänyt tulemasta. Sellaista ihmistä en halua hautajaisiin,joka suhtautuu vihamielisesti vainajaan.
Mukava kuulla Paloma että asiat järjestyvät.
Kaikki erimielisyydet elämässä ovat nyt takana siskosi miehellä. menkää tekin eteenkääsin.......Jonka te varmasti teetteki..........- pessille
bessie* kirjoitti:
Eiku mä vaan vastailen aikani kuluksi, kohta häippäsen.
Suorilla ja hoidetuilla hiekkamaahan tehdyillä poluilla olen mielestäni kulkenut ja ihan kuivin sukin ja umpikujiin joutumatta.Et tietenkään pessie kykene samaistumaan lesken suruun,etkö sinä ole yksinäinen. Ja kuka muka sinuunkin katsoisi,ei kukaan. Sen kun makaat yksinäsi koko elämäsi.Mokomakin kurppa, naama norsun vitulla.
- vanha totuus
pessille kirjoitti:
Et tietenkään pessie kykene samaistumaan lesken suruun,etkö sinä ole yksinäinen. Ja kuka muka sinuunkin katsoisi,ei kukaan. Sen kun makaat yksinäsi koko elämäsi.Mokomakin kurppa, naama norsun vitulla.
viestisi kertoo eniten kirjoittajastaan
- tlr 56
Nittaminax kirjoitti:
ai se onkin nyt noin
sulla se mieli heittelee sitten
suuntaan sun toiseen
vähän päivästä riippuen
ja jos vähänkään viittit ajatella
niin oenkohan se mää niissä aloituksissa
joka sitä kränää haen
aika törkeetä tekstiä
en olis uskonu sustakaan
mutta maailma on näköjään
ihmeitä täynnä
huomasin sun haastavan riitaa
tänään tuolla yhdessä ketjussa
niin että oot jäävi arvostelemaan toisia
mutta kiitos kumminkin suorista sanoista
osaan olla varovaisempi tulevaisuudessa.
- Lorena*
Lantin toinen puoli.
Perheen jäsenen poismeno on perheelle todella vaikea asia, tapahtuipa se sairauden vuoksi tai odottamatta. Siinä perhe ajattelee pieteetillä poismennyttä -" ei paha ole kenkään ihminen, vaan toinen on heikompi toista". En halua kenenkään kohdalla ajatella, kyllä oli vaikea tapaus eläessään - koska en tiedä taustoita, miksi hän oli tällainen, miksi hän toimi eläessään sillä tavalla kun toimi? Tunnepuoli poismennyttä kohtaan elää omaa elämää läheisien sydämissä, ei siihen voi ulkopuoliset vaikuttaa. Tunteet kulkevat omia teitään, järki ei niitä voi ohjata.
Vanhempi on aina lapsille isä tai äiti, tunteet heitä kohtaan ovat ja pysyvät. Lapseni asuvat hyvin kaukana joka kerta kun tulevat tänne , käyvät aina isänsä haudalla. Siteet ovat ja pysyvät, niitä aika ei voi katkaista.
Taannoin joulun seutuun huomasin miten eräs palstalainen kertoi joulu aattona ajavansa yli 200 km vei kynttilän vanhempiensa haudalle ja ajoi takaisin pitkin lumisia teitä kotiinsa viettämään joulua.
Tämäkin osoittaa, tunteet läheisiä kohtaan pysyvät sydämissä, tästä voi oppia paljon, sillä sydämellä näkee enemmän."Lorena"
tuhkaan sammuvat silmät
H.
- väsyttävä aihe
Ihmisiä on kuollut aina ja suru kuuluu kuvioon.
Meikäläiselläkin on hautajaisia ollut niitä vähän väliä joten alkanut kyllästyttää,en jaksa repostella. Gandalf:
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil"
Ja sitten muisto-laattani teksti:
"Many that live deserve death. And some that die deserve life. Can you give it
to them? Then do not be too eager to deal out death in judgement. For even the
very wise cannot see all ends"
H.Olet pöllinyt mun muistolauseen, pahus nyt en voi sitä enää käyttää. Mutta jos kuolen ennen sinua.....
Death is a great equalizer.Paloma.se.co kirjoitti:
Olet pöllinyt mun muistolauseen, pahus nyt en voi sitä enää käyttää. Mutta jos kuolen ennen sinua.....
Death is a great equalizer."Paloma.se.co"
Vai niin....
Minä kerroin sen jo 50 -palstalla.
Siitä on aikaa kohta kuusi vuotta.
Ja päätöksen tein 19-vuotiaana.
Sinulla on hyvä muisti.
Minua eivät silloin opastaneet elo-kuvat.
Elämän-tyyli vain ja ...jotkut kirjat.
Esmes eapoe.
Näin aikuisena tuntisin itseni typeräksi tokaisemalla:
I'll be back.
Muuten? 500 ja sillee....vai?
H.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Vai niin....
Minä kerroin sen jo 50 -palstalla.
Siitä on aikaa kohta kuusi vuotta.
Ja päätöksen tein 19-vuotiaana.
Sinulla on hyvä muisti.
Minua eivät silloin opastaneet elo-kuvat.
Elämän-tyyli vain ja ...jotkut kirjat.
Esmes eapoe.
Näin aikuisena tuntisin itseni typeräksi tokaisemalla:
I'll be back.
Muuten? 500 ja sillee....vai?
H.Minähän sanoin jo tossa ylempänä että toivoisin voida sulkea itse tämän ketjun. En tavoittele mitään koska olen jo saanut vastauksen ja tilannekin on ratkennut.
En halua mitään keinohengitystä aloitukselleni, mutta teema näyttää olleen kiinnostava monille ja keskustelu rönsyilee. Sorry, en ole yhtä tavoitehakuinen kuin sinä.
- Ulla nyfiken
Kertosit nyt uteliaille, että mikä pahoitti mielenne vainajan suhteen?
- ei utelias
Älä ano laiskana, lue ketju.
- u n
ei utelias kirjoitti:
Älä ano laiskana, lue ketju.
Enpä tuota kehtais, sillä olis mukavampi oikasta, niin säästyy turhilta jorinoilta.
- tlr 56
paloma on poistanu sen
viestin missä hän oli ilmeisesti asiasta kertonut
en tiedä minäkään kun en
ensin seurannu ketjua ollenkaan
mutta pääasia että vaimo ja lapset
ovat antaneet anteeksi
sukulaisista ei oo niin väliä
aina ei voi olla kaikille mieliksi.
- surua puseroon
Hautajaiset pitää olla mukavat, juodaan viinaa huudetaan räyhätään laitetaan ranttaliksi tapellaan niin että veri roiskuu, tulee lisää haudettavia.
Hautajaiset on oltava niin muistettavat että vielä sukupolvien päästä muistetaan, ei muuta kuin joukolla ihmisiä maahan panemaan että akat pääsee itkemään. - verisiteet
En jaksanut lukea koko ketjua, on mennyt saman asian vääntämiseksi.
Mielestäni ei sukuhautaan tarvitse puolisoita haudata, niitähän voi tulla perästäpäin vielä lisää.
Meillä on hauta johon on haudattu isoäitini ja isoisäni, isäni ja veljeni. Äiti taas on haudattu omien vanhempiensa kanssa, itse en halua sukuhautaan, lapseni tietävät minne haluan tuhkani levitettävän. - aihe tuttu
Illalla Arto Nyberg ohjelmassa Afganistanin rauhanturva operaatiossa ollut mies toivoi,
http://www.youtube.com/watch?v=ixMBJadhIpo
Sopii hyvin jokaisen mietintä myssyn alle. - Maksaa jokaiselle
Suomessa ei kirkollisveron maksaminen takaa ilmaista hautapaikkaa. Hautapaikka maksaa jokaiselle, siitä tehdään sopimus seurakunnan kanssa. Hautapaikkojen hinnat vaihtelevat seurakunnittain.
- Ravintoterapeutti
Paloma, diabeetikon tulisi pitää paino mielellään normaalirajoissa, sinullahan on tuota painoa aivan liikaa.
Sokeriarvot taitavat olla korkealla. Painonpudotus ja liikunta sopii myös diabetespotilaille. Kakkostyypin diabetes on elintapasairaus,siis itse aiheutettu. Pudotettavaa sinulla on useampi kymmenen kiloa.- ,.-,.-
Taidatpa olla ihan itseoppinut ravintoterapeutti. Älä vain muita neuvo.
"tyypin 2 diabetes"
"Kyse on geenien ja ympäristötekijöiden yhteentörmäyksestä. Tauti syntyy monien asioiden yhteisvaikutuksesta, Leif Groop tiivistää. "
http://www.diabetes.fi/diabetesliitto/lehdet/diabetes-lehden_juttuarkisto/yleista_diabeteksesta/jos_sairastun_onko_se_geenien_syy_vai_oma_vikani.619.news - 2+12
,.-,.- kirjoitti:
Taidatpa olla ihan itseoppinut ravintoterapeutti. Älä vain muita neuvo.
"tyypin 2 diabetes"
"Kyse on geenien ja ympäristötekijöiden yhteentörmäyksestä. Tauti syntyy monien asioiden yhteisvaikutuksesta, Leif Groop tiivistää. "
http://www.diabetes.fi/diabetesliitto/lehdet/diabetes-lehden_juttuarkisto/yleista_diabeteksesta/jos_sairastun_onko_se_geenien_syy_vai_oma_vikani.619.newsMinä luulen, että hän on vastikään käynyt lääkärin vastaanotolla ja kertoilee nyt omasta diagnosistaan :D
- Pirre*
Mielenkiintoista, - mitenkähän ketjun aloittajan, Paloman, paino liippaa läheltäkään sisaren miehen hautausta ?
- jutut vähissä
Pirre* kirjoitti:
Mielenkiintoista, - mitenkähän ketjun aloittajan, Paloman, paino liippaa läheltäkään sisaren miehen hautausta ?
Mitähän tämän ketjun turhanpäiväinen nosto liippaa koko asiaan?
- tlr 56
jutut vähissä kirjoitti:
Mitähän tämän ketjun turhanpäiväinen nosto liippaa koko asiaan?
munkin mielestä olis saanu olla jo nostamatta
jotenkin tää asia on jo varmaan tullu kaikille selväks
kuka haudataan ja mihinkä haudataan
ja kun tässä kumminkin on kysymys ihan oikeesta vainajasta.
- Ravintoterapeutti
Kyseessä on elintapasairaus, jonka puhkeamiseen pystyy vaikuttamaan omilla elämäntavoilla. Olen koulutuksen saanut ravintoterapeutti.
- ,.-,.-
Miksi sitten sanot?
"Kakkostyypin diabetes on elintapasairaus,siis itse aiheutettu. "
Sehän osoittaa, ettet ole asiakkaittesi asian tasolla. - Ravintoterapeutti
,.-,.- kirjoitti:
Miksi sitten sanot?
"Kakkostyypin diabetes on elintapasairaus,siis itse aiheutettu. "
Sehän osoittaa, ettet ole asiakkaittesi asian tasolla.Pysyn kannassani. Linkkisi oli vuodelta 2007!
- ,.-,.-
Ravintoterapeutti kirjoitti:
Pysyn kannassani. Linkkisi oli vuodelta 2007!
Pysy. Saitko sinä syntyissäsi geenikartan, jonka avulla suuressa viisaudessasi osaat elää niin erinvoimaisesti, ettet sairastu mihinkaan sukurasitukseen?
Minä en saanut? - Terveet elämäntavat
,.-,.- kirjoitti:
Pysy. Saitko sinä syntyissäsi geenikartan, jonka avulla suuressa viisaudessasi osaat elää niin erinvoimaisesti, ettet sairastu mihinkaan sukurasitukseen?
Minä en saanut?Emme tarvitse geenikarttoja. Terveelliset elämäntavat, säännöllinen liikunta, painon hallinta auttavat pitkälle sekä siirtävät aikuistyypin diabeteksen puhkeamista.
- ,,,,,
Terveet elämäntavat kirjoitti:
Emme tarvitse geenikarttoja. Terveelliset elämäntavat, säännöllinen liikunta, painon hallinta auttavat pitkälle sekä siirtävät aikuistyypin diabeteksen puhkeamista.
Älä yksinkertaista vakavaa asiaa.
- Terveet elämäntavat
,,,,, kirjoitti:
Älä yksinkertaista vakavaa asiaa.
Jokainen diabeetikko saa kyseiset neuvot. Geenien taakse ei kannata piiloutua.Itsekin täytyy ottaa vastuuta.
- ,,,
Terveet elämäntavat kirjoitti:
Jokainen diabeetikko saa kyseiset neuvot. Geenien taakse ei kannata piiloutua.Itsekin täytyy ottaa vastuuta.
Älä jankkaa. Minulla ei ole, ainakaan, vielä diabetesta. Omaisillani on ollut, on jopa amputoitu, joten älä sinä minulle saarnaa, saarnaa omillesi.
Ota sinä vastuu sanoistasi, joita suustasi suollat!
- Tämän päivän tietoa
- -._:
Naiseläjät ovat kovia jaanaamaan.
- Omassa haudassa?
ehei seole "oma"hauta noin vaan ostettavissa kaikilta hautuumailta hyvällä onnella voi kysytyimmiltä paikoilta saada vuokrattua seurakuntayhtymältä muutamaksi kymmeneksi vuodeksi arkkupaikan jonka vuokrasopimusta on yleensä mahdollista jatkaa sen umpeuduttua muttei kaikkein suosituimmilla hautuumailla nykyään aina välttämättä edes ole
arkkupaikkoja senenempää myynnis kun olemassakaan.
Tuhkapaikkoja kyllä yleensä on.- noo huh ja huh
Taitaa olla pisin lause, minkä olen koskaan lukenut.
- mikähän se oli?
noo huh ja huh kirjoitti:
Taitaa olla pisin lause, minkä olen koskaan lukenut.
Minä olen lukenut puoleenväliin monisatasivuista kirjaa, missä ei ollut siihen mennessä ainuttakaan välimerkkiä. Sitten kyllästyin.
En muista kirjan nimeä, enkä kuka sen on kirjoittanut. Onko jollekin tuttu? - siivoojaparka
mikähän se oli? kirjoitti:
Minä olen lukenut puoleenväliin monisatasivuista kirjaa, missä ei ollut siihen mennessä ainuttakaan välimerkkiä. Sitten kyllästyin.
En muista kirjan nimeä, enkä kuka sen on kirjoittanut. Onko jollekin tuttu?Kristina Carlson; Herra Darwinin puutarhuri? Olisiko ollut?
- mielikuva jostain
siivoojaparka kirjoitti:
Kristina Carlson; Herra Darwinin puutarhuri? Olisiko ollut?
Olisiko Hans Selo?
Kirjoitti jotain suomen uudiskieltä..vaikeaselkoista tarinaa.
- Paikka ja aika
Isäni suvun hauta on 900 vuotta eteenpäin suvun hallussa. Se oli hätkähdyttävä
paperi kun sennäin, Ainaishauta ja arkkuhauta lukee paperissa.
Leveys 4.00 pinta-ala 8.00
Hallinta-aika 1919-2819
Vainajia 7kpl
Oudolta tuntuu ajatella tuota vuosilukua, onkohan koko tätä pollaa enää olemassa. - http://lifeofpipa90.
Ketjusta on poistettu 64 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.922127Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n332070Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501835Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan751360- 861251
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191141Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311060Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men561003- 67936
Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?
Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.282895