Miten kuulette ajatuksenne?

myyrä324235

Kun yleensä puhutaan että skitsofreenikko kuulee omat ajatuksensa, niin tarkoittaako se sitä että sen oikeasti kuulee korvissa niinkuin "ulkoatulevana" puheena, vai että tavallaan vaan tietää miltä se kuullostaisi jos sen sanoisi ääneen?

11

832

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hullutypy

Luulen että riippuu ihan ihmisestä. Varmasti molemmat ehdottamasi jutut ovat mahdollisia.

• tuituit

Harhoista minä kyllä voisin kertoa mutta omia ajatuksiani en kuule.Outo kysymys.

• jokinlainen

Oma skitso kaverini ilman lääkitystä, puhuu jonkin kanssa jota ei muut näe, ja kun hänen katse estää toisen suun näkemisen silloin hän ilmeisesti luulee näitten äänien tulevan tältä kuka ikinä on seurassa, oli kyl aikasen häröö menoo, äänethän ne taitaa olla aika yleinen, ja mieli on niin kaukana ettei meinaa mikään rekisteröityä, esim osoitan näyttöä ja kysyn mitäs oot tästä mieltä ja hän alkaa ihmeissään kuikkimaan ikkunasta joka on näyttöä lähimpänä.

• goottikuingootti

"...ja mieli on niin kaukana ettei meinaa mikään rekisteröityä, esim osoitan näyttöä ja kysyn mitäs oot tästä mieltä ja hän alkaa ihmeissään kuikkimaan ikkunasta joka on näyttöä lähimpänä."

Oletko ajatellut omaa suhtautumistasi sekä käytöstäsi "kaveriisi", sillä huuhentaalina pitämisesi vain vahvistaa "kaverisi" oireita.
        Asenteesi kuultaa kirjoituksestasi kielteiseen suuntaan, mikä antaa ymmärtää, että "kaveriksi" nimeämäsi ihmisen olisi parempi poistua pössinä pois yhteiskunnasta kuin saada oikeanlainen apu ja toivo tasapainoisesta, tavallisesta elämästä.

• näin mulla

Ääni puhuu pään sisällä. Ei korvissa ulkoatulevana.
      Eikä se tietämistäkään ole, vaan ääni pään sisällä. Tässäkin lukiessa ja kirjoittaessa kaikki teksti kuuluu pään sisällä.

Vaikeahan sitä selittää sellaiselle, joka ei sitä koe.

• pluto14

Mulla kuulunut sekä että. Kuulin jonkun ihan selkeästi puhuvan, mutta hoksasin, että muut eivät kuulleet samaa. Aika karmivaa. Pään sisältä kuuluvat äänetkin on ihan outo juttu, mutta oman nupin epävireiseen toimintaan täytyy vaan tottua.

• MindlessWoman

Jos ihminen kuulee ääniä, joita muut eivät kuule, se ei välttämättä tarkoita, että on sairastunut skitsofreniaan tai on muuten päästään viallinen.

Nykypäivänä harjoitetaan tieteen piireissä hyvin paljon ihmisten kiduttamista "hyvässä tarkoituksessa" suggestiolla, mesmerismillä, karismalla, okkultismilla jne., joista on mahdollisuus päästä eroon.

Osoitteessa http://aikajaikuisuus.blogspot.com

on eräänlainen tarina ihmisestä, joka löysi avun tukalaan tilanteeseen ja selvisi eläville vesille.

• hgghoip

Vasemman aivopuoliskoni ajatukset ovat konkreettisempia ja oikean aivopuoliskoni ajatukset taas ilmavampia. Ajatukset ovat kuin valokuitua josta poimitaan yksityiskohtia tarpeen mukaan.

• virran timppa

hei, olen v*rran t*mo kuusaalta ja haisen virtsalle ja kakalle.
      minulla on myös mielenterveysongelmia :)

• Kirotut

Kuulen puhette päähän jatkuvasti. Kaikkea inhottavaa puhutaan. Välillä kuulen hiljasena oman ajatuksen mutta puhun inhottavia koska en voi sietää että joku tekee minulle tätä. Se on LAITE joka sitä tekee. Minä en usko magiaan enkä joulupukkiin.

• äklälkl

Mielikuvitus on yhteydessä osin samoihin aivojen osa-alueisiin, joissa tuotetaan myös havaintoja. Sekä havainnot että niiden simulaatiot ovat aivojen tuottamia ja muokkaamia, me emme koe mitään puhtaasti irrallaan mielestä ja sen rakenteista. Sisäinen puhe voidaan osin aistia samoilla aivoalueilla, kuin mitä ulkoa tuleva puhe aistitaan. Itse kuulen ns. "ääniä" joskus hyvinkin voimakkaasti, vaikka ne poikkeavatkin selvästi tavallisista aistimusten kautta tulevista äänistä. Ne voivat sotkeutua ympäristöön myös muiden aistien kautta -esimerkiksi nähdessäni vanhan miehen kuulen vanhan miehen "äänen" päässäni. Toisaalta "äänien" voimakkuus vaihtelee suuresti -yleensä ne ovat selkeästi pelkkiä ajatuksia ja mielikuvia vieraissa persoonissa kuin puhetta. Pikemminkin ne sotkee helposti telepatiaan kuin varsinaisiin aistimuksiin. Äänien kuulemisen aste voi vaihdella sen mukaan, miten intensiivisesti niihin on keskittynyt (tai miten intensiivisesti mieli tuottaa niitä). Voimakkaimmat äänet minulla syntyy siitä, kun on hyvin ahdistunut ja syventynyt niihin pitkäksi aikaa. Silloinkin usein lähinnä vain pelkään, että puhun vahingossa ajatuksiani ääneen, vaikka ne kuuluvatkin päässäni muiden ihmisten ääninä. Toisaalta kuulen ne niin voimakkaasti, että alan pelätä että muutkin kuulevat ne, vaikka erotankin ne aistimuksista. Aivojen puheen tuottamisesta sekä kuulemisesta vastuussa olevat aivoalueet aktivoituvat voimakkaasti kun keskityn intensiivisesti "kuulemaan" ääniä, jolloin ne tuntuvat tunkevan "pään läpi".Kyse on osin siis ilmeisesti jonkinlaisesta kierosta itsen kanssa juttelusta luullakseni, joka eroaa kuitenkin olennaisesti varsinaisista ääniaistimuksista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      32
      11566
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      61
      4151
    3. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      139
      3410
    4. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      227
      2715
    5. Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?

Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin
      Maailman menoa
      130
      2432
    6. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      206
      1909
    7. Sofia Virralle täydet 12 pistettä!

Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.
      Maailman menoa
      349
      1286
    8. Kuvaile kaivattusi

ulkonäkö. Asiattomatkin kommentit saa laittaa. -🏚️
      Ikävä
      71
      1115
    9. Sanna Marin vetänyt leukoja 11 kertaa

Tästähän oli joskus polemiikkia, kun muistaakseni lupasi kymmenen tai jotain vedellä. No nyt niin on, ainakin omien san
      Maailman menoa
      2
      1038
    10. Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?

Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta
      Kuhmo
      20
      977
    Aihe