Mies vs ystävät?

EpätoivoinenNainen

Mitä tehdä tilanteessa, jossa miesystäväni pitää ystävättäriäni uhkana? On totta, että ystäväpiiriini kuuluu 2-3 exää, mutta he ovat kaikki tätä nykyä VAIN ystäviä eikä mitään sen enempää.
Vanha suola ei janota ja osa ystävättäristäni on jo omilla tahoillaan pitkissä, onnellisissa suhteissa. Olimme ystäviä pitkään jo ennen seurustelua ja koska ero sujui sovussa ja yhteisymmärryksessä, en ole nähnyt syytä välien katkaisuun.

Mieheni kanssa olemme seurustelleet vajaat 2 vuotta, ja tänä aikana hän on nähnyt ystäviäni vain muutaman kerran. Asumme eri kaupungeissa ja minä käyn yleensä hänen luonaan (hän on käynyt minun luonani viimeksi n. puoli vuotta sitten).
Ymmärrän sen ettei hän halua tutustua ystäviini ja minäkään en välittäisi tutustua hänen omiinsa, mutta minua harmittaa se etten voi edes puhua ystävistäni ilman että mieheni harmistuu. Jos iloitsen jostakin ystäviini liittyvästä, hän menee hiljaiseksi ja masentuneen oloiseksi. Kun kyselen syytä siihen, vastaus on "taas sä puhut sun existä".

Onko olemassa mitään keinoa, jolla saisin mieheni ymmärtämään, että nämä ihmiset eivät ole vain minun exiä, vaan ensisijaisesti minun parhaita ystäviäni? Tiedän että tilanne vaikuttaa toivottomalta ja minun täytyy kai hyväksyä se että joudun ennen pitkää valitsemaan mieheni ja parhaiden ystävieni väliltä.

Onko teille muille käynyt vastaavasti? Miten kumppanisi on suhtautunut siihen jos sinulla on ollut exiä ystävänä? Millaisissa tilanteissa olette joutuneet valitsemaan kumppanin ja ystävien välillä ja miten olette valinneet?

4

260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikeita asioita

      Tilanne ei varmaan muutu, luulen että asia johtuu kumppanin perusluonteesta. Minun nykyinen pitää myös naispuolisia ystäviäni "uhkana", saati sitten ex-avomiestäni.
      Jos puhelin soi tai tulee viesti ja sanon rehellisesti että se on naisystävältä niin heti alkaa ilkeily että jaa, jaa minne nyt pitää lähteä. Olen tyhmyyttäni alistanut itse itseni siihen että nykyään pidän puhelimen äänettömällä ja piilossa jos nykyinen on luonani. Mitään ystävättärien kanssa rupattelua ei enää ole olemassakaan, eivät hekään voi sovittaa soittojaan minun (nykyisen miesystäväni) paikallaolon mukaan.
      Exäni kanssa olen myös kaveri, kummallakaan ei ole mitään toiveita eikä haluja "sillä tavalla" palata yhteen, mukava vaan olisi silloin tällöin vaihtaa jokunen sana.
      En osaa muuten auttaa kuin sanomalla että minulle kävi näin, minä alistuin hylkäämään kaverini. Exällä oli sellainen luonne että pystyin puhumaan puhelimessa vapaasti eikä siitä tullut mitään riitaa. Saatoin jopa käydä baarissa, luottamus oli molemminpuolista ja meillä oli yhteisiä ystäviä.
      Nyt olen "yksin parisuhteessa" , luultavasti en enää kauaa jaksa tätä kyttäämistä ja varomista. Alistun jopa siihen että että pyrin välttämään katsekontakia jos sivusilmällä huomaan jonkun ventovieraankin miehen olevan jossain lähellä. Siitäkin saa kuulla, katsoit tuota, mene hänen kanssaan.
      Luulen että näissä tapauksissa on kyse sairaaloisesta mustasukkaisuudesta. Tilanteeseen ajautuu vähitellen, huomaamatta.

    • EpätoivoinenNainen

      Kuulostaa kyllä todella kurjalta tuo miehesi käytös teidän suhteessanne, aivan selvästi sairaalloista mustasukkaisuutta. Ei toista voi tuolla tavalla omistaa. Yleensä neuvoni kaikkeen on että keskustelkaa ja korjatkaa asia - mutta tässä tapauksessa minun täytyy kehottaa sinua miettimään suhteesi hyviä ja huonoja puolia, ja jos vaaka oikeasti heilahtaa huonon puolelle, niin ota ja lähde. Ei kenenkään tarvitse sietää tuollaista alistamista.

      Tunnistin kyllä tekstistäsi tuttuja piirteitä omastakin suhteestani: puhelinta ei hänen seurassaan saisi käyttää, muita ei saisi julkisilla paikoilla katsoa, jne. Tiedän että mieheni on sairaalloisen mustasukkainen mutta tiedän myös syyt siihen ja siksi yritän ymmärtää häntä.

    • vaikeita asioita

      Minäkin tiedän syitä ja olen yrittänyt ymmärtää ja kuunnella mutta tätä menoa itsestä vain tulee hermoheikko. Olen siis alistunut "ymmärtäjän" asemaan, kuten ehkä sinäkin.
      Nyt olen rimpuilemassa suhteesta pois, lulen että perusluonne ei ihmisellä muutu koskaan ja ei kai tarvitsekaan. Raja se vain tulee jossain vaiheessa vastaan.
      Minäkin, jota pidetään aika voimakastahtoisena, retkahdin.
      Vikansa on minussakin, sitä en voi kieltää.

    • mustat sukat

      Annanpa täältä vastakkaisen mielipiteen ja hieman kontrastia tähän keskusteluun.

      Tunnistan itseni tuosta mitä kutsutte "sairaalloiseksi mustasukkaisuudeksi". Itse olen vastaavia syytöksiä saanut kuulla joissain suhteissani. Hetken jo itsekin epäilin sitä olevani, kunnes keskustelut omien ystävien ja muiden saman arvomaailman omaavien ihmisten kanssa palautti uskon omaan arvomaailmaan.

      Omasta mielestäni en ole mustasukkainen perusluonteeltani ja tuo mustasukkaisuus suhteissani on johtunut vain luottamuspulasta ja erilaisista arvomaailmoista. Omalla kohdallani on yksi mustasukkaisuutta aiheuttava tekijä ollut se, että itse en ole vielä koskaan kyennyt ns. tappamaan tunteitani ex-kumppaneitani kohtaan. Toisinsanoen ex-kumppanini eivät ole vielä vuosienkaan jälkeen minulle "vain ystäviä", vaan nimenomaan ex-kumppaneita.

      Ymmärrän kyllä tuon toisenkin näkökannan, että ne tunteet voi toisilla kuolla, mutta kun sitä ei ole itse kokenut, on siihen asiaan vaikea suhtautua parisuhteessa. Toinen merkittävä asia on varmasti seksi - itse en harrasta seksiä ystävieni kanssa, enkä kutsu ex-kumppaneita/hoitoja/panoja ystävikseni, vaan he ovat minulle aina exiä, enkä tällä hetkellä osaa kuvitella kykenäväni 100% pelkkään ystävyyssuhteeseen näiden ihmisten kanssa.

      Samoilla linjoilla olen kuitenkin tuossa teidän kanssa, ettei kahden kovin erilaisen näkökannan omaavan ihmisen suhde voi kovin hyvä olla, jomman kumman olisi pakko tehdä todella iso kompromissi. Siksi siis varmasti on molempien kannalta parempi erota ja etsiä kumppani, jonka kanssa ei tarvitse kärsiä mustasukkaisuudesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe