Sairastankobulimiaa?

Huolissaan

Moi! Oon teini-ikänen tyttö ja epäilen että mulla saattais olla jonkunnökönen syömishäiriö. Oon miettiny sitä jo vähän aikaan, mutta tänään vasta aloin epäillä tota bulimiaa.
Oon siis normaalipainoinen/hiukan alipainoinen, mutta omasta mielestä painan aivan liikaa ja maha pömpöttää. Välillä syön tosi paljon herkkuja putkeen ja välillä ei tee mieli niitä ollenkaan. Suutun vanhemmilleni usein ilman syytä ja minulla on aika usein stressaava/ahdistava olo. Viime lauantaina oksensin syötyäni liikaa herkkuja ja äsken kävi sama juttu. En tiiä onko tää mitään vakavaa, mutta ois kiva jos voisitte auttaa

3

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janppa332

      En ole asiantuntija mutta omasta kokemuksesta voin sanoa että syön aika paljon herkkuja ja yleensä siitä sitten tulee pidemmän päälle huono olo jos en syö mitään järkevää ja ei se kai sen vakavempaa ole. Oksensit herkkujen syömisen jälkeen joten olitko syönyt mitään järkevää? Tommosta itsensä lihavaks näkemistä tapahtuu aika paljon ja se voi liittyä syömishäiriöihin.
      Kannattaa muuttaa tapoja eli et syö niin paljoa herkkuja niin en usko että oksenteletkaan ja jos syöt niin tasaisesti ja muistat syödä järkevästikin.

    • puhujollekkin

      En osaa sanoa, onko sinulla syömishäiriö, mutta vähintäänkin on riski että sairastut siihen. Suosittelen että menet juttelemaan asiasta terveydenhoitajalle tai koulupsykologille jotta saisit mahdollisimman nopeasti asiantuntevaa apua, eikä tilanne pääse kehittymään pahemmaksi. Vaikka sinusta saattaa tuntua että "et tarvitse apua" tmv. niin kannattaa ajatella, että meillä on vain yksi elämä eikä sitä kannata tuhlata syömisen kanssa pelleilyyn (vaikka se ehkä sairaan mielestä tuntuu hyvältä tai oikealta). Itselläni on muutaman vuoden syömishäiriötausta ja olen hakenut apua. Suosittelen samaa myös sinulle, koska elämä syömishäiriön kanssa on yhtä helvettiä ja se voi nuoruuden lisäksi viedä mahdollisuuden saada tulevaisuudessa esimerkiksi lapsia.

      Jos irlissä tuntuu liian vaikealta puhua, asian kanssa ei silti kannata jäädä yksin. Itse aikoinani lähetin tänne kirjeen: https://net.mll.fi/lnp/rekisterointi/

    • Bulimikko

      Moi,
      Olen sairastanut bulimiaa jo 9 vuotta ja minulla alkoi kaikki siitä että joko mä jätin syömättä kokonaan tai sitten söin justiin vaan herkkuja. Kerran ajattelin, että oksennan vaan tämän kerran kaiken pois jotta lahtuisin, mutta siitä kerrasta alkoi tämä kauhea sairaus, joka on vienyt minulta kaiken normaalin elämän, kaiken voimani, terveyteni ja rahani. Minun elämä on vaan herkkujen ostamista, ahmimista ja oksentamista. Muuhun ei jää aikaa eikä voimia. Lopeta se nyt kun vielä voit! Sä et edes huoma kun tästä muutamasta oksentamisesta tulee elämäntapa! Ala syödä terveellisesti 4-5 kertaa päivässä äläkä enää IKINÄ oksenna!!! Bulimia tekee elämästä helvetin. Parempi olla vähän pallero, mutta terve ja onnellinen, kuin elämänsä menettänyt onneton ja sairas laiheliini.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1445
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1147
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      103
      1022
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      887
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      850
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      64
      760
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      747
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      702
    Aihe