Käsitykseni mukaan katolinen messu sisältää sanoman Kristuksesta syntisten vapahtajana. Korjatkaa jos olen väärässä; jos olen, kannattaa lopettaa lukeminen ja unohtaa tämä avaus.
Moni muu asia, mikä liittyy katolisen kirkon oppiin, voi tavalla tai toisella poiketa Raamatun opetuksesta. Siksi tarkoitukseni ei ole korostaa katolisen kristinopin "hyvyyttä", vaan ottaa se vertailukohdaksi.
Haluan herätellä kysymystä opin ytimestä. Minulle on sanottu monesti keskustellessani esikoislestadiolaisen herätysliikkeemme tilasta, että ydin on kipukohdista huolimatta terve. Jos otamme vertailukohdaksi katolisen kristinuskon, onko perusteltua kiinnittää huomiota sen epäraamatullisiin opinkappaleihin, koska "ydin on kuitenkin terve"?
Entä onko esikoisuus opin puhtaudessa yhtään katolista kirkkoa edellä, koska se "vaatii" jäseniään noudattamaan sen kirjoittamattomia sääntöjä, ja osoittaa samankaltaista hengellistä erehtymättömyyttä kritisoivia kohtaan, kuin katolinen kirkko Lutheria kohtaan. Ulos vain mokomat kitisijät ja teesien naulaajat, jos ei puhdas oppi kelpaa.
Ero katoliseen oppiin
4
83
Vastaukset
Opin ydin on esikoisuudessa moniselitteinen, kuten varmasti tiedätkin. Oppi riippuu paljon siitä kuka sattuu olemaan puhujan paikalla.
Opilliset erot, siis suuretkin erot, painetaan villaisella selittämällä, että erot johtuvat saarnaajien erilaisista lahjoista. Todellisuudessa on kyse erimielisyyksien ja vakavien opillisten erojen peittelystä yksimielisyyden (ulkokuoren) tavoittelun vuoksi.
Opin tutkijan tulee siksi kuunnella paljon eri saarnaajien saarnoja ja tehdän niistä jonkinlainen oma tulkinnallinen painotettu keskisarvo, painotukset menevät pääasiassa sen mukaan miten arvostettu saarnaaja on kyseessä kenenkin mielestä. Tässä tärkein asia lienee ns. lapinluottamus. Toisessa ääripäässään oppi on varsin lähellä puhdasta luterilaista oppia, ja toisessa päässä ei.
Opin ytimen sijainti puhdas-harha-akselilla riippuu paljon siis myös tutkijasta itsestään ja hänen omista käsityksistään. Missä on puhtaimman opin paikan sijainti Lutheriin nähden ? Ketä saarnajaa pidät luotettavimpana? Nämä asiat eivät ole yleensä kenellekään selviä.
Esittämäsi kuuliaisuuden vaatimus kirkolle/esikoisuudelle on vain yksi asia, joka on yhteistä roomalaiskatolisen ja esikoisuuden välillä. Muitakin yhtäläisyyksiä on yllättävän paljon.
Toisaalta, ei-gnesioluterilaisia mutta samalla myös ei-katolisia piirteitä esikoisuudella on paljon myös valistuksen ajan luterilaisen puhdasoppisuuden kanssa, sekä reformoitujen kanssa.
Jos haluaa tutustua roomalaiskatolisen kirkon oppiin, kannattaa lukea Katolisen kirkon katekismus, se löytyy täältä:
http://katolinen.fi/?page_id=7279- kipuna
Minusta on ikävää ajatella, että oppikysymystä pitäisi tarkastella henkilöperusteisesti, vaikka se niin voi hyvin olla tällä hetkellä. Nuorempana en ajatellut asiaa, ehkä en edes osannut, olipa saarnavuorossa kuka tahansa. Koskaan en ole tykästynyt kuitenkaan lapinseurojen tunnelmaan, jonka lapsuudesta asti muistan sähköistäneen tunnelman, siinä oli olevinaan jotakin erityistä. Minusta ne ovat aina kuulostaneet vaatimuksen saarnoilta, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. Ajatukseni ei ole vanhemmiten muuttunut, pikemminkin vahvistunut.
Jos ajattelemme kuulijaa penkissä, kyllä opetuksen/saarnan pitäisi olla aina sen laatuista, ettei tarvitsisi miettiä, missä päässä oppia saarnaaja on. Muuten hengellinen elämä menee liian vaikeaksi. Kristuksen oppi joka saarnassa selkeänä näkyville, ja neuvot neuvoina. Ei sekoiteta niitä keskenään, näin olen eräässä saarnassakin kuullut sanottavan.
Laittamasi linkin perusteella käsitys katolisen sanoman sisällöstä sai vahvistusta. Sielläkin on siis ydin kunnossa, eikö vain. Kristus on heille Jumalan ainosyntyinen poika, syntien sovittaja. Voimmeko arvostella heitä millään tavalla esimerkiksi siitä, että heidän opissaan Maria on naisista jaloin? Onko mitään yhteyttä siihen, että Lestadiusta pidettäisiin esikoisten opetuksessa miehistä jaloimpana? Ainakin Lestadiuksen nimi nostetaan joka ikisessä seuratilaisuudessa esiin vähintään kerran.
Oppiin palatakseni: Minulle on aina ollut tärkeää tuntea puhujan kautta välittyvä rakkaus kuulijaa kohtaan. Se vakuuttaa minut kuulijana opin Raamatullisuudesta. Näin siitä huolimatta, että tunne ei saisi Lutherin mukaan määrätä uskoa ja usko pitää kestää ilman tunteita. Rakkaus on kuitenkin se, jonka varassa usko kestää. Ehkä rakkaus onkin enemmän kuin tunne. kipuna kirjoitti:
Minusta on ikävää ajatella, että oppikysymystä pitäisi tarkastella henkilöperusteisesti, vaikka se niin voi hyvin olla tällä hetkellä. Nuorempana en ajatellut asiaa, ehkä en edes osannut, olipa saarnavuorossa kuka tahansa. Koskaan en ole tykästynyt kuitenkaan lapinseurojen tunnelmaan, jonka lapsuudesta asti muistan sähköistäneen tunnelman, siinä oli olevinaan jotakin erityistä. Minusta ne ovat aina kuulostaneet vaatimuksen saarnoilta, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. Ajatukseni ei ole vanhemmiten muuttunut, pikemminkin vahvistunut.
Jos ajattelemme kuulijaa penkissä, kyllä opetuksen/saarnan pitäisi olla aina sen laatuista, ettei tarvitsisi miettiä, missä päässä oppia saarnaaja on. Muuten hengellinen elämä menee liian vaikeaksi. Kristuksen oppi joka saarnassa selkeänä näkyville, ja neuvot neuvoina. Ei sekoiteta niitä keskenään, näin olen eräässä saarnassakin kuullut sanottavan.
Laittamasi linkin perusteella käsitys katolisen sanoman sisällöstä sai vahvistusta. Sielläkin on siis ydin kunnossa, eikö vain. Kristus on heille Jumalan ainosyntyinen poika, syntien sovittaja. Voimmeko arvostella heitä millään tavalla esimerkiksi siitä, että heidän opissaan Maria on naisista jaloin? Onko mitään yhteyttä siihen, että Lestadiusta pidettäisiin esikoisten opetuksessa miehistä jaloimpana? Ainakin Lestadiuksen nimi nostetaan joka ikisessä seuratilaisuudessa esiin vähintään kerran.
Oppiin palatakseni: Minulle on aina ollut tärkeää tuntea puhujan kautta välittyvä rakkaus kuulijaa kohtaan. Se vakuuttaa minut kuulijana opin Raamatullisuudesta. Näin siitä huolimatta, että tunne ei saisi Lutherin mukaan määrätä uskoa ja usko pitää kestää ilman tunteita. Rakkaus on kuitenkin se, jonka varassa usko kestää. Ehkä rakkaus onkin enemmän kuin tunne.Itse maadoitan puhtaimman opin Lutherin tulkintaan ja tunnustuskirjoihin. Vertaan saarnoja ja muita opillisia suuntia siihen.
En pidä katolilaisuutta kovinkaan puhtaana, vaikkakaan se ei enää olekaan niin julkisyntinen kuin Lutherin aikana. Tarkemmin tarkasteltuna katolilaisuudessa on vaarallisia omanvanhurskauden harhoja (kiirastuli, aneet, messu-uhri, hyvitysteot, ehtoollisen puolinaisuus), puhumattakaan katolisuudessa esiintyvistä lieveilmiöistä (Marian patsaista vuotavista verivanoista, Paavin stigmat, pyhimykset jne). Mutta jos verrataan nykyluterilaisen kirkon käytännön opetuksia katolisuuteen, en pidä katolisuutta enää kovin paljoa pahempana.
Olet oikeassa että lestadiolaisuudessa on vastaavanlaisia hölmöjä asioita, mutta tuskinpa Lestadiusta itseään kukaan pitää välimiehenä kuten Mariaa. (Leeviläis-esikoiset kuulemma pitävät Lestadiusta ilmestyskirjan seitsemäntenä enkelinä). Lestadiolaisuus on vielä kertaluokkaa puhtaampi kuin katolisuus. Silti lestadiolaisuudessa on vakavia opillisia harhoja. Näitähän täälläkin palstalla on jo lueteltu liiankin kanssa.
Rakkaus ei minua vakuuta yksistään saarnan raamatullisuudesta; rakkaus on siis välttämätön mutta ei riittävä ehto.
Riittävä ehto raamatullisuudelle on, että saarna pitää yhtä Raamatun kanssa. Voidakseen tietää varmasti, onko saarna Raamatun mukainen, tulisi tiedostavalla sanankuulijalla olla hyvä Raamatun tuntemus. (Tai vähintään edes katekismuksen tuntemus.) Ja sellaista ei voi saada ilman ahkeraa lukemista ja rukousta: avaa Jumala minulle kirjoitukset. Meillä jokaisella on oikeus ja vähän velvollisuuskin opiskella kristinoppia ja tuntea opin pääkohdat. Ei riitä, että menemme seuroihin ja kuuntelemme sen kaksi tuntia viikossa saarnaa. Loput ajasta elämme ilman ajatustakaan uskon asioista. Ei se ole uskovaisen elämää. Kyllä uskovaisella minun mielestäni kuuluisi olla palava halu oppia lisää aihepiiristä myös oma-aloitteisesti. (Ei opinhalu ole tietenkään autuuden ehto mutta minulle ainakin kävi näin jossain vaiheessa että Raamattua haluaa tutkia)- kipuna
tyhmelin kirjoitti:
Itse maadoitan puhtaimman opin Lutherin tulkintaan ja tunnustuskirjoihin. Vertaan saarnoja ja muita opillisia suuntia siihen.
En pidä katolilaisuutta kovinkaan puhtaana, vaikkakaan se ei enää olekaan niin julkisyntinen kuin Lutherin aikana. Tarkemmin tarkasteltuna katolilaisuudessa on vaarallisia omanvanhurskauden harhoja (kiirastuli, aneet, messu-uhri, hyvitysteot, ehtoollisen puolinaisuus), puhumattakaan katolisuudessa esiintyvistä lieveilmiöistä (Marian patsaista vuotavista verivanoista, Paavin stigmat, pyhimykset jne). Mutta jos verrataan nykyluterilaisen kirkon käytännön opetuksia katolisuuteen, en pidä katolisuutta enää kovin paljoa pahempana.
Olet oikeassa että lestadiolaisuudessa on vastaavanlaisia hölmöjä asioita, mutta tuskinpa Lestadiusta itseään kukaan pitää välimiehenä kuten Mariaa. (Leeviläis-esikoiset kuulemma pitävät Lestadiusta ilmestyskirjan seitsemäntenä enkelinä). Lestadiolaisuus on vielä kertaluokkaa puhtaampi kuin katolisuus. Silti lestadiolaisuudessa on vakavia opillisia harhoja. Näitähän täälläkin palstalla on jo lueteltu liiankin kanssa.
Rakkaus ei minua vakuuta yksistään saarnan raamatullisuudesta; rakkaus on siis välttämätön mutta ei riittävä ehto.
Riittävä ehto raamatullisuudelle on, että saarna pitää yhtä Raamatun kanssa. Voidakseen tietää varmasti, onko saarna Raamatun mukainen, tulisi tiedostavalla sanankuulijalla olla hyvä Raamatun tuntemus. (Tai vähintään edes katekismuksen tuntemus.) Ja sellaista ei voi saada ilman ahkeraa lukemista ja rukousta: avaa Jumala minulle kirjoitukset. Meillä jokaisella on oikeus ja vähän velvollisuuskin opiskella kristinoppia ja tuntea opin pääkohdat. Ei riitä, että menemme seuroihin ja kuuntelemme sen kaksi tuntia viikossa saarnaa. Loput ajasta elämme ilman ajatustakaan uskon asioista. Ei se ole uskovaisen elämää. Kyllä uskovaisella minun mielestäni kuuluisi olla palava halu oppia lisää aihepiiristä myös oma-aloitteisesti. (Ei opinhalu ole tietenkään autuuden ehto mutta minulle ainakin kävi näin jossain vaiheessa että Raamattua haluaa tutkia)Ajattelen melko lailla samoin kanssasi, mutta minut rakkaus -vajavainenkin, kunhan se on totista- vakuuttaa. Onhan Jumala itse Rakkaus.
Raamatun lukemisesta ja Sanan tutkimisesta olen täysin samaa mieltä. Siihen kehotti Jeesuskin "Te eksytte, koska ette tunne kirjoituksia." Mutta kyllä Sanan kuuleminen on vähemmän oppineenkin etuoikeus, ja siksi ajattelen tarvittavan eri lahjoja, jotta sitä kirkastetaan kaikille.
Tarkoitukseni ei ollut tuoda katolisuutta esiin vaihtoehtona esikoislestadiolaisuudelle, vaan osoittaa sen avulla, että jos pidämme katolilaisuutta hengellisesti korruptoituneena uskona, meidän pitää pystyä katsomaan peiliin myös oman seurakunnan suhteen.
Lisäksi on tärkeää ymmärtää, miten meidän tulisi suhtautua seurakuntaoppiin suhteessa vanhusrkauttamisoppiin. Uskon nimittäin, että katolikristitty menee taivaaseen niin että heilahtaa, kun hän uskoo Jeesuksen pelastajakseen. Johtajat punnitkoot muut välimiehet, ja myös vastatkoot opetuksestaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä1411339Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa443892Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1143068Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie1272406Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?
Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin812065Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1961771Sofia Virralle täydet 12 pistettä!
Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.3041029Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?
Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta17820Toisten elämän moralisointi
Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte143765- 53709