Voiko taustalla olla muuta kuin narsismi, jos syytetään ihmistä hulluksi?
Tuskin ei-narsisti alkaisi ketään hulluksi väittämään ilman kunnon perusteluja?
Hulluksi syyttely
18
2285
Vastaukset
- Vicky Rost
Kepillä jäähän ja kusta ********.
- Sad but true.
Narsisti tekee mitä tahto sanoo. Jos narsisti kokee toisen osapuolen uhaksi, voi tämä mustamaalata tätä hulluksi, päästäkseen eroon peloistaan ja harhakuvistaan.
Ei narsisti tarvitse kunnon perusteluita. Riittää se, että toisessa on vain ripaus kadehdittavaa, minkä kokee itseltä puuttuvan. Siitä narsisti ammentaa inspiraationsa elämäänsä. Surullista, mutta totta.- Jiikiikikij
Narsisti yrittää olla "normaali" ja sen päähän ei mahdu miten joku toinen voi olla jotain ainutlaatuista ja omanlaistaan yrittämättä olla "normaali", ja silti hänet hyväksytään. Ei välttämättä päde joka narsistiin, mutta aika kurja elämä on jos tavoittelee sitä mystististä normaalia. Vähän kuin joutuisi näyttelemään koko elämänsä.
- mitä hulluus on
Ei sekään kyllä ihan normaalia aikuisen ihmisen käytöstä ole nimitellä ihmisiä hulluiksi selän takana ja kasvojen edessä esittää "ystävää". Ja kun sitä nimittelyä on saanut kuulla monen ihmisen osalta. Etenkin jos työpaikalla tai työpaikan ihmisille jakaa tälläisiä titteleitä, niin herää kysymys mikä on sanojan oma mielenterveys.
Kannattaa ennen toisten hulluksi nimittelyä perehtyä miettimään mitä hulluus oikeasti on.
Aloittaja taas voisi jo lopettaa sen kiusaamisen. Yksi ja sama henkilö on käyttänyt tätä palstaa temmellyskenttänään. Kasva jo aikuiseksi.- hulluudenmerkki
"Etenkin jos työpaikalla tai työpaikan ihmisille jakaa tälläisiä titteleitä, niin herää kysymys mikä on sanojan oma mielenterveys."
Näinhän se on. Tämä on tosiasia monille, mutta ei välttämättä esimiehille, joiden kuuluisi lopettaa moinen käytös työpaikalta.
- 12+15=?
Hieman aiheen vierestä.
Luen parhaillaan Paula Salomaan kirjoittamaa teosta ”Narsismin tiedostaminen – toipumisopas narsistille ja uhrille”. Kirjailija kirjoittaa (s. 119) mm. näin:
– Sekä narsisti että uhri tarvitsevat toipumisensa tueksi muilta ihmisiltä ennen kaikkea myötätuntoa ja anteeksiantoa. Käytännössä se tarkoittaa syyttämisestä ja tuomitsemisesta luopumisesta. Todellisen tuen tarjoaminen on kuitenkin mahdollista vasta siinä vaiheessa, kun auttaja itse on löytänyt tervettä narsismia ja eheytynyt tasapainoiseksi ja itsenäiseksi aikuiseksi. Yksi narsismin tunnusmerkeistä onkin juuri muissa näkyvien narsistien piirteiden tuomitseminen ja avoin arvostelu.
Mitä mieltä olette viimeisestä lauseesta: onko tervettä narsismia kertoa kumppanille esim. parin vuoden seurustelusuhteen päättymisen syyksi, että hänessä on liikaa epäterveitä narsistisia piirteitä? Saako narsistia nimittää ”narsistiksi” vai tulisiko mieluummin käyttää jotakin kaunopuheista eufemismia (”originelli”, ”erikoinen” tms.)?"Mitä mieltä olette viimeisestä lauseesta: onko tervettä narsismia kertoa kumppanille esim. parin vuoden seurustelusuhteen päättymisen syyksi, että hänessä on liikaa epäterveitä narsistisia piirteitä? Saako narsistia nimittää ”narsistiksi” vai tulisiko mieluummin käyttää jotakin kaunopuheista eufemismia (”originelli”, ”erikoinen” tms.)? "
Noh, minä olen sitä mieltä, että jos ihminen haluaa erota niin kertoo syyksi nimenomaan omat syynsä/tunteensa mistä syystä haluaa erota, koska en rakasta sinua enää/en halua enää tavata sinua/seurustella kanssasi koska juot liikaa, käyttäydyt väkivaltaisesti/kohtelet huonosti/en hyväksy pettämistä jne...
Kauheasti en lähtisi ketään diagnosoimaan...avioeroni johtui aikoinaan puolisoni alkoholismista, joka oli niin selvää ettei hänkään sitä tosissaan lähtenyt kiistämään koska oli joutunut ko. syyn takia turvautumaan jo useasti hoitoon ja ko. diagnoosi on hänen terveystiedoissaan...
Mitä taas täällä ännäksi nimeämääni henkilöön tulee...niin suhteen laadusta johtuen suhteen päättämiseen riitti ilmoitus etten halua enää tapailla/minulta ei saa enää seksiä...johon hän vastasi omasta puolestaan, että "ku mä oon mikä oon niin ei mulla ole aikaa eikä kiinnostusta ihmisiin joista ei ole mitään hyötyä"...
Siinä vaiheessa en vielä ollut edes edennyt pohdinnoissani siitä "mitäsekaikki/mikä hän oli" tähän narsismi aiheeseen saakka...
että jos tuo minun ännäksi nimeämäni henkilö on tietoinen, että luulen/ounastelen/koen että minulla on hyvä syy tiettyjen asioiden perusteella epäillä häntä narsistiksi...
Niin hänen on täytynyt lukea se tältä palstalta...missään muualla en ole häntä narsistiksi nimennyt, koska ymmärrän että minulla ei ole riittävää osaamista kenenkään diagnosoimiseen...
- sonni_laitumella
Mielestäni jokainen ihminen on syntymästään narsistinen, rajan veto terveen itsekkyyden ja sairauden välillä on häilyvä. Itsessä olen huomannut tervettä itsekkyyttä mut on myös sairaita piirteitä, tuntuu vähän pahalta sanoa. kuitenkin tästä lähtee parantuminen että tiedostaa narsismin ja tunnustaa sen ainakin itselleen että en ole terve. Mutta olen miettinyt milloin tämä narsismi on nimetty sairaudeksi ja ennen ei ole käytetty edes koko narsismi sanaa.
Ehkä ennen on ollut enemmän tervettä itsekkyyttä ku silloin ei tunnettu noin ikävältä kuulostovaa sanaa mut toisaalta se on hieno ja sivistynyt sanamuoto sairaudelle, tätä nykyaikaa- Heitän nyt sinuakin
"Pysyvä käyttäytymismalli ylisuuruutta (mielikuvissa tai käyttäytymisessä), tarve olla ihaltu, sekä empatian puuttuminen, alkaen varhaisaikuisuudessa ja ilmenee useissa eri asiayhteyksissä, joiden lisäksi viisi tai useampaa seuraavaa:
(1) Suurisuuntainen tunne omasta tärkeydestä (esim., liioittelee saavutuksiaan ja kykyjään, odottaa tulevansa tunnistetuksi ylempiarvoisena ilman oikeaa suhdetta saavutuksiin)
(2) On syventynyt haaveisiinsa rajoittamattomasta menestyksestä, vallasta, loistosta, kauneudesta tai ihanteellisesta rakkaudesta
(3) Uskoo olevansa 'tärkeä' ja ainutlaatuinen eikä häntä voi ymmärtää, tai olla tekemisissä muut kuin toiset tärkeät tai korkea-arvoiset henkilöt (tai laitokset)
(4) Vaatii kohtuuttomasti ihailua
(5) Kokee olevansa etuoikeutettu, esim., kohtuuttomat odotukset saada erikoiskohtelua tai automaattista mukautumista hänen odotuksiinsa
(6) Käyttää ihmissuhteissaan toisia hyväkseen, esim., käyttää muita hyväkseen saavuttaakseen omat päämääränsä
(7) Empatian puuttuminen: on haluton tunnistamaan tai samaistumaan toisten tunteisiin ja tarpeisiin
(8) On usein kateellinen toisille tai uskoo toisten kadehtivan itseään
(9) Näyttää röyhkeältä, ylimielinen käytös tai asenne "
Heitän nyt sinuakin tällä oireistolla.
Narsistinen persoonallisuushäiriö on siis näiltä oireiltaan huomattavasti normaalista poikkeava. Omalla narsisti-psykopaatillani nämä oireet ovat kaikki erittäin voimakkaita ja näkyviä.
Tätä palstaa on syytetty välillä siitä, että täällä sanotaan narsisteiksi vain kun koetaan joku epämiellyttäväksi. Epämiellyttäväksi kokeminen ei siis riitä.
- dhdgbgfd
Organized Gang Stalking
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11628903- terveisiä Ruotsiin
Tuo kiusaajaporukka on hyvin tiedossa. Ei pojilla oikein äly riitä...
- Casandra 6
Narsistihan ei millloinkaan suorita itsetutkistelua, silloinhan
kaikki virheet löytyvät vain toisesta ihmisestä. Siksi narsisti
on itse myös hullu kostaja. - hyvää.käytöstä
Tulee mieleen lähinnä että kun tavallinen ihminen sanoo toiselle että olet hullu, niin hän tarkoittaa jotain sen hetkistä tilannetta, missä toinen on toiminut tai toimii jotenkin hullulla tavalla tai vastoin etuaan, jolloin keskustelu voisi selvittää, mistä on kysymys ja kannattaisiko ottaa neuvona huomioon. Sen sijaan jos joka paikassa pyrkii vain leimaamaan toisen ihmisen aina hulluksi, niin se on kyllä täysin hullua, ala-arvoista käytöstä. Molemminpuolinen haukkuminen ei yleensä kannata, joskus tehoaa paremmin kun ei itse alennu moiseen ja tuo sen jotenkin esille.
Pahempi asia minusta on jos jotakuta aletaan nimitellä mielenterveyskuntoutujaksi, varsinkin virallisissa yhteyksissä. Terveydenhoidossa pitäisi puhua asiakkaista tai potilaista, yhdistyksissä jäsenistä ja muissa yhteyksissä asiakkaasta tai henkilöstä tai ihmisestä tai kansalaisesta. Aivan sama miksi henkilö itse itsensä kokee, vaikka käyttäisikin itsestään sitä nimitystä, virallisissa yhteyksissä työntekijöiden olisi kuitenkin käytettävä korrekteja termejä. Nimittely ja leimaaminen millä tavalla tahansa ovat huonoa käytöstä joka pitäisi heti lopettaa. - dcsdcfsdf
Narsistihan tunnetusti projisoi uhriinsa omat ominaisuutensa: hulluutensa, avuttomuutensa, saamattomuutensa, pelkonsa ja kaikki muutkin.
Joten hän voi projisoida sinuun sen että hän itse on se hullu.- häijyätekee
Narsistin projisoinnin kohteeksi joutuminen on muuten totaalisen mykistävä kokemus. Siinä voi lamaantua, etsiä syytä itsestään, kunnes löytää tietoa ja ymmärtää olleensa tekemisissä mielipuolen kanssa.
- Joikbunin
Narsistilla on tarve kostaa. Hyvin pitkä tarve. Jos olet vihjannut että narsistilla saattaisi olla jokin mielenterveysongelma (ihan kahdenkesken, ei julkisesti), niin hän keksii sinulle myös jonkun mielenterveysongelman ja tuo siitä oikein papereita ja kirjoja todisteeksi. Jos osoitat että hänen diagnoosinsa om täyttä shaibaa niin vastaus on "mitä sitten?". Jos on tulee riita niin niitä riitoja on jatkossa sitten loputtomasti ellet dumppaa koko ihmistä.
- tuititt
Tuo on juuri, kuten kirjoitit. Valtava tarve kostaa. En käsitä sitä kostamista, kun pitää omia pettymyksiään elämässä kostaa jatkumona. Ja mikä ihmeellisintä, että on kostettava myös sen pääkohteen täysin syyttömille lähimmäisille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1635015Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa203611Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1643426Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss382927Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1082689Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie282058Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy191905Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky121824Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1551522Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo111512