Onko ehdotuksia ja kokemuksia näistä kaapeliohjauksista, joita myydään mm. Motonet ja Hong kong näkyy myyvän Multiflex sarjaa, onko niistä jotain sanottavaa ohjaussysteemin viime vuosina itselleen hankkineilta?
Moottorin antama voima takaisinpäin olisi toivottavaa minimoida, eli NFB eli no feed back - ominaisuus hakusessa eritoten. Onko noissa sitä?
Muidenkin valmistajien paketteja voi ehdotella jos on tiedossa eikä hinta ryöstäydy mihinkään tolkuttomuuteen.
Taustatietoa siis, että vene on 4 metriä, moottori 30 hv ja aiempi mekanismi on multiflexin joku tosi vanha malli joka työntää moottorin voimaa takaisin kuin puskutraktori
Minkälainen kaapeliohjauspaketti 30 hv: lle ?
9
2200
Vastaukset
- Koita säätää.
"joka työntää moottorin voimaa takaisin kuin puskutraktori "
Tarkoitako siis että "kampeaa" rattia jompaankumpaan suuntaan?
Jos näin on niin voit koittaa eliminoida tuota taipumusta säätämällä kavitaatiolevyn alla olevaa sinkki evää.
Eipä taida olla NFB ominaisuutta tuon tyyppisissä ohjauslaitteissa. Joissakin vastaavissa on ollut "ruuvi" jolla ohjausta on voinut jäykistää mutta tuosta ei käy ilmi onko siinä semmoistakaan.- ohjaava ihminen
Juu, kampeaa. Vanha ohjauslaite on sellainen pitkulainen litteä laatikko, jonka sisällä on urassa ketju ja ratin akseli kääntää akselia ketjun keskeltä. Ei siinä tiukennusta vaikuta olevan, ja se olisi kuitenkin väärä ratkaisu koska sitten kääntäminen yleensä olisi raskasta.
Moottorissani ei ole mainitsemaasi kavitaatiolevyn sinkkievää.
Eli, uuden ohjaussysteemin hankinta on edessä.
Sen verran olen hahmottanut, että kaapelikaukohallintalaitteita on planeettapyörästömallisia ja sivulta pyörittäviä, niin ja sitten niitä yli 450 euron hydrauliohjausmallisia. - vm 41
ohjaava ihminen kirjoitti:
Juu, kampeaa. Vanha ohjauslaite on sellainen pitkulainen litteä laatikko, jonka sisällä on urassa ketju ja ratin akseli kääntää akselia ketjun keskeltä. Ei siinä tiukennusta vaikuta olevan, ja se olisi kuitenkin väärä ratkaisu koska sitten kääntäminen yleensä olisi raskasta.
Moottorissani ei ole mainitsemaasi kavitaatiolevyn sinkkievää.
Eli, uuden ohjaussysteemin hankinta on edessä.
Sen verran olen hahmottanut, että kaapelikaukohallintalaitteita on planeettapyörästömallisia ja sivulta pyörittäviä, niin ja sitten niitä yli 450 euron hydrauliohjausmallisia.Ultraflex T-73 NRFC 189 €. Tuolla jos et saa venettäsi pysymään aisoissa, niin on jossain muussa vikaa kuin ohjauslaitteessa.
- Koita säätää.
ohjaava ihminen kirjoitti:
Juu, kampeaa. Vanha ohjauslaite on sellainen pitkulainen litteä laatikko, jonka sisällä on urassa ketju ja ratin akseli kääntää akselia ketjun keskeltä. Ei siinä tiukennusta vaikuta olevan, ja se olisi kuitenkin väärä ratkaisu koska sitten kääntäminen yleensä olisi raskasta.
Moottorissani ei ole mainitsemaasi kavitaatiolevyn sinkkievää.
Eli, uuden ohjaussysteemin hankinta on edessä.
Sen verran olen hahmottanut, että kaapelikaukohallintalaitteita on planeettapyörästömallisia ja sivulta pyörittäviä, niin ja sitten niitä yli 450 euron hydrauliohjausmallisia.Niin ei se tiukennus ole ratkaisu ongelmaasi. Semmoisella ruuvilla voi ohjauksen lukita johonkin kohtaan millä vene kulkee mahdollisimman suoraan esim. uistellessa sivutuulessa.
Moottorin sivusuuntaisella siirtämisellä on myös mahdollista kompensoida tuota potkurin pyörimissuunnasta aiheutuvaa "vänkäämistä".
- 23e
Sellainen pitkulainen ohjaussimpukka on ultraflexin valmistama ja ihan laadukas joskin ehkä vanha. En usko että paranee ohjauslaitteenvaihdosta. Ellei siellä simpukan sisällä ole hampaissa kulumaa
- ohjaava ihminen
juu, Ultraflex luki kyljessä pienellä kun tarkistin. Avasin, putsasin ja rasvasin sen viime syksynä perusteellisesti, että kunto pitäisi olla hyvä. olisiko kyseessä 70 - vai 80 luvun hallintalaitemalli?
Tämä vänkäysvoima takaisin ratille tuntui tarkemmin ottaen minun edellisellä koneella, 80-luvun mercury 20 moottorilla, ja olen hiljattain hankkinut tuon evinrude 30. En tiedä varmuudella, vänkääkö mutta jos se vänkäsi jo pienempitehoisella mercuryllä, olettaisin sen tekevän vähintään saman tällä 30 hv lla.
Hampaat vaikutti olevan kyllä kunnossa, mutta mikään ei tuntuisi varsinaisesti pienentävän kuormitusta vaan se on suora ketjujana urassa ja ratas, kun mekanismia katsoin sitä huoltaessani.
Nämä ns. planeettapyörästömäiset kaukohallintalaitteet käsittääkseni jakavat sen usealle hammasrattaalle, ,ja estävät niiden takaisinsuuntaan pyörimisen itsekseen`?
- Ilman MUUTA
Alkuperäinen sopiva moottorille, eikä tartte joka reissu ruuvata, ja trimmata.
Mullakin oli joku ihme SEKASOTKUrihveli alunperin, mutta kun sain alkuperäisen OMC kaukosäätölaitteen, niin ei voi muuta sanoa, kun että nyt toimii, ja on nätti paketti käsikaasu vipuineen ! jA VAIJERIT SAI heittämällä paikalleen, ilman niiden ruuvaamista !- huom huom
Nythän onkin kyse ollut ohjaus laitteesta eikä kaasu/vaihde systeemistä.
- hampaat
huom huom kirjoitti:
Nythän onkin kyse ollut ohjaus laitteesta eikä kaasu/vaihde systeemistä.
Minulla oli joskus vuosia sitten kaapeliohjauslaite, joka oli hammastanko systeemillä varustettu. Onko tietoa onko nykyisin sellaista saatavilla ?
Rumpumallisia, sekä hydraulisia useita malleja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396639
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495719- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523882- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242392- 352248
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187