Minkälainen kaapeliohjauspaketti 30 hv: lle ?

ohjaava ihminen

Onko ehdotuksia ja kokemuksia näistä kaapeliohjauksista, joita myydään mm. Motonet ja Hong kong näkyy myyvän Multiflex sarjaa, onko niistä jotain sanottavaa ohjaussysteemin viime vuosina itselleen hankkineilta?
Moottorin antama voima takaisinpäin olisi toivottavaa minimoida, eli NFB eli no feed back - ominaisuus hakusessa eritoten. Onko noissa sitä?
Muidenkin valmistajien paketteja voi ehdotella jos on tiedossa eikä hinta ryöstäydy mihinkään tolkuttomuuteen.
Taustatietoa siis, että vene on 4 metriä, moottori 30 hv ja aiempi mekanismi on multiflexin joku tosi vanha malli joka työntää moottorin voimaa takaisin kuin puskutraktori

9

2426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koita säätää.

      "joka työntää moottorin voimaa takaisin kuin puskutraktori "
      Tarkoitako siis että "kampeaa" rattia jompaankumpaan suuntaan?
      Jos näin on niin voit koittaa eliminoida tuota taipumusta säätämällä kavitaatiolevyn alla olevaa sinkki evää.
      Eipä taida olla NFB ominaisuutta tuon tyyppisissä ohjauslaitteissa. Joissakin vastaavissa on ollut "ruuvi" jolla ohjausta on voinut jäykistää mutta tuosta ei käy ilmi onko siinä semmoistakaan.

      • ohjaava ihminen

        Juu, kampeaa. Vanha ohjauslaite on sellainen pitkulainen litteä laatikko, jonka sisällä on urassa ketju ja ratin akseli kääntää akselia ketjun keskeltä. Ei siinä tiukennusta vaikuta olevan, ja se olisi kuitenkin väärä ratkaisu koska sitten kääntäminen yleensä olisi raskasta.
        Moottorissani ei ole mainitsemaasi kavitaatiolevyn sinkkievää.
        Eli, uuden ohjaussysteemin hankinta on edessä.
        Sen verran olen hahmottanut, että kaapelikaukohallintalaitteita on planeettapyörästömallisia ja sivulta pyörittäviä, niin ja sitten niitä yli 450 euron hydrauliohjausmallisia.


      • vm 41
        ohjaava ihminen kirjoitti:

        Juu, kampeaa. Vanha ohjauslaite on sellainen pitkulainen litteä laatikko, jonka sisällä on urassa ketju ja ratin akseli kääntää akselia ketjun keskeltä. Ei siinä tiukennusta vaikuta olevan, ja se olisi kuitenkin väärä ratkaisu koska sitten kääntäminen yleensä olisi raskasta.
        Moottorissani ei ole mainitsemaasi kavitaatiolevyn sinkkievää.
        Eli, uuden ohjaussysteemin hankinta on edessä.
        Sen verran olen hahmottanut, että kaapelikaukohallintalaitteita on planeettapyörästömallisia ja sivulta pyörittäviä, niin ja sitten niitä yli 450 euron hydrauliohjausmallisia.

        Ultraflex T-73 NRFC 189 €. Tuolla jos et saa venettäsi pysymään aisoissa, niin on jossain muussa vikaa kuin ohjauslaitteessa.


      • Koita säätää.
        ohjaava ihminen kirjoitti:

        Juu, kampeaa. Vanha ohjauslaite on sellainen pitkulainen litteä laatikko, jonka sisällä on urassa ketju ja ratin akseli kääntää akselia ketjun keskeltä. Ei siinä tiukennusta vaikuta olevan, ja se olisi kuitenkin väärä ratkaisu koska sitten kääntäminen yleensä olisi raskasta.
        Moottorissani ei ole mainitsemaasi kavitaatiolevyn sinkkievää.
        Eli, uuden ohjaussysteemin hankinta on edessä.
        Sen verran olen hahmottanut, että kaapelikaukohallintalaitteita on planeettapyörästömallisia ja sivulta pyörittäviä, niin ja sitten niitä yli 450 euron hydrauliohjausmallisia.

        Niin ei se tiukennus ole ratkaisu ongelmaasi. Semmoisella ruuvilla voi ohjauksen lukita johonkin kohtaan millä vene kulkee mahdollisimman suoraan esim. uistellessa sivutuulessa.
        Moottorin sivusuuntaisella siirtämisellä on myös mahdollista kompensoida tuota potkurin pyörimissuunnasta aiheutuvaa "vänkäämistä".


    • 23e

      Sellainen pitkulainen ohjaussimpukka on ultraflexin valmistama ja ihan laadukas joskin ehkä vanha. En usko että paranee ohjauslaitteenvaihdosta. Ellei siellä simpukan sisällä ole hampaissa kulumaa

      • ohjaava ihminen

        juu, Ultraflex luki kyljessä pienellä kun tarkistin. Avasin, putsasin ja rasvasin sen viime syksynä perusteellisesti, että kunto pitäisi olla hyvä. olisiko kyseessä 70 - vai 80 luvun hallintalaitemalli?

        Tämä vänkäysvoima takaisin ratille tuntui tarkemmin ottaen minun edellisellä koneella, 80-luvun mercury 20 moottorilla, ja olen hiljattain hankkinut tuon evinrude 30. En tiedä varmuudella, vänkääkö mutta jos se vänkäsi jo pienempitehoisella mercuryllä, olettaisin sen tekevän vähintään saman tällä 30 hv lla.

        Hampaat vaikutti olevan kyllä kunnossa, mutta mikään ei tuntuisi varsinaisesti pienentävän kuormitusta vaan se on suora ketjujana urassa ja ratas, kun mekanismia katsoin sitä huoltaessani.
        Nämä ns. planeettapyörästömäiset kaukohallintalaitteet käsittääkseni jakavat sen usealle hammasrattaalle, ,ja estävät niiden takaisinsuuntaan pyörimisen itsekseen`?


    • Ilman MUUTA

      Alkuperäinen sopiva moottorille, eikä tartte joka reissu ruuvata, ja trimmata.

      Mullakin oli joku ihme SEKASOTKUrihveli alunperin, mutta kun sain alkuperäisen OMC kaukosäätölaitteen, niin ei voi muuta sanoa, kun että nyt toimii, ja on nätti paketti käsikaasu vipuineen ! jA VAIJERIT SAI heittämällä paikalleen, ilman niiden ruuvaamista !

      • huom huom

        Nythän onkin kyse ollut ohjaus laitteesta eikä kaasu/vaihde systeemistä.


      • hampaat
        huom huom kirjoitti:

        Nythän onkin kyse ollut ohjaus laitteesta eikä kaasu/vaihde systeemistä.

        Minulla oli joskus vuosia sitten kaapeliohjauslaite, joka oli hammastanko systeemillä varustettu. Onko tietoa onko nykyisin sellaista saatavilla ?
        Rumpumallisia, sekä hydraulisia useita malleja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      150
      4748
    2. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

      Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      205
      3974
    3. 211
      3187
    4. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      109
      3039
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      83
      2865
    6. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

      Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      125
      1710
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      12
      1625
    8. 61
      1329
    9. Aitolehti Capital

      HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      1176
    10. MOT: Työmarkkinatori on olemattomien työpaikkojen hakupaikka

      Työpaikkojen tietoja ei tarkisteta, ja ainakin noin noin 10% on olemattomia työpaikkoja ja sen lisäksi eri rekryfirmat t
      Maailman menoa
      149
      1145
    Aihe