lukutaitoisille: http://keskustelu.suomi24.fi/node/12107272

on mitoiltaan et al

Vihdoinkin ”löysin” aikaa etsiä Goolella työeläkeläisen vaatimia linkkejä

”aukko”
http://en.wikipedia.org/wiki/Entrance_pupil
In an optical system, the entrance pupil is the optical image of the physical aperture stop, as 'seen' through the front of the lens system.

valovoima
http://en.wikipedia.org/wiki/F-number
f-stop, or relative aperture of an optical system is the ratio of the lens's focal length to the diameter of the entrance pupil.

Kyse ei ole siis etulinssin eikä himmentimen koosta, vaan siitä, minkä kokoiseksi himmentimen aukon kuva projisoituu etulinssin läpi (aukon valekuva) kuten tuolla toisaalla yritin kertoa.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12107272

Merkittävimmän poikkeuksen sääntöön tekee peilinheiluttimen laajakulma poikkeuksellisen rakenteensa takia (käännetty tele)

Tiedän, että työeläkeläisen osalta tein turhaa työtä linkkejä ”Googlettaessani”, mutta lukijoiden joukossa saattaa olla joku muu jota totuus asiassa kiinnostaa.

20

172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos katsotaan tuonne linkkiin niin näinhän minä sen ilmaisin:

      "Aukko F1:4 tarkoittaa optiikan optisen pituuden ja aukon halkaisijan suhdetta"

      Jos suomennat tuon F-number tarinan niin siinä on melko yhtenevä teksti!

      Mikä se on peiliheiluttajan laajakulma? Onko se se mies kun heiluttaa sitä merkkiä jotta juna saa lähteä tai ainakin teki sitä joskus aiemmin? Silloin sitä muistaakseni tosin sanottiin asemamieheksi. Olisikohan siinä lätkässä ollut peili? En tullut koskaan tarkastaneeksi.

      Kun kyse on moinilinssisistä objektiiveista niin ratkaiseva on optinen pituus ei fyysinen koska linssejä rukkaamalla siitä voi saada jotain muuta mitä metrimitta näyttää. Homma pelaa siten myös laajakulmilla.

      Koitapa saada himmennin etulinssiä suuremmaksi? Kuten taisin sanoa niin se asettaa rajan joka harvoin ylittyy. Se on myös helpompi mitata kuin se aukko koska sitä varten pitäisi putki purkaa.

      Kun seuraat todellista maailmaa niin etulinssi korreloi valovoimaan aika mukavasti. Ei ole F1.4 laseissa pikkusormen kynnen kokoista etulinssiä!

      • kela tiedottaa

        Kattokaa ny! Taas minä initän ja initän ja kohta tuokin tyyppi antaa periksi ja lähtee palstalta pois. Minä, minä, minä eläkeläi
        nen jään kukkulalle!


      • kela tiedottaa kirjoitti:

        Kattokaa ny! Taas minä initän ja initän ja kohta tuokin tyyppi antaa periksi ja lähtee palstalta pois. Minä, minä, minä eläkeläi
        nen jään kukkulalle!

        En väitä, en intä vaan totean.

        Aloittaja sentään myönsi ettei ymmärtänyt aiemman keskustelun sitä osaa jossa tuon saman kerroin ensin omin sanoin sen jälkeen vielä kopioiden kolmen muun lähteen teksteistä saman asian.

        Aloittajaa voisin väittää inttäjäksi mutta luultavasti hän on vain harhaan johdettu.


      • on mitoiltaan

        ”Jos suomennat tuon F-number tarinan niin siinä on melko yhtenevä teksti!”
        "Aukko F1:4 tarkoittaa optiikan optisen pituuden ja aukon halkaisijan suhdetta"

        —miksi tuollaista valehtelet? Linkkieni teksteissä ei mainita sanallakaan optiikan optista pituutta eikä aukon halkaisijaa. Vaan kysymys on polttovälistä ja aukon (vale)kuvan halkaisijasta objektiivin etulasin pinnalla.

        ”… koska sitä varten pitäisi putki purkaa.”
        Asia on juuri päinvastoin Himmen projektio on mitattavissa etulasin pinnalla vain jos objektiivia ei pureta

        – ”optiikan optinen pituus” ei tarkoita mitään, vaan on sinun keksimäsi ”totuudellisuus”, eikä sillä ole mitään tekemistä valovoiman mittaamisen kanssa! Sama koskee samassa yhteydessä mainitsemaasi optiikan ympärysmittaa.
        (optinen = näköaistin avulla havaittava, nähtävä, näkyvä)
        Optiikan optinen pituus = kuika pitkältä optiikka näyttää?

        ”Mikä se on peiliheiluttajan laajakulma?”
        —tuohon en osaa vastata.
        Arvaan, että se on keksimäsi mielikuvitushenkilön optiikan optinen putki.

        Peilinheilutin on laite joka heiluttaa peiliä (tässä yhteydessä se on tietynlainen kameratyyppi)

        ”niin etulinssi korreloi valovoimaan aika mukavasti. Ei ole F1.4 laseissa …”
        —no koetappa laskea objektiivin valovoima esim. tästä:
        Samyang 14 mm, etulinssin halkaisija on 77mm, mikä on objektiivin valovoima?

        Kuten jo aiemmin totesin, sinä et pysty näitä ymmärtämään, mutta älä välitä ;( Vlokuvaus on kiva harrastus vaikket siitä mitään ymmärtäisikään.


      • sama …
        on mitoiltaan kirjoitti:

        ”Jos suomennat tuon F-number tarinan niin siinä on melko yhtenevä teksti!”
        "Aukko F1:4 tarkoittaa optiikan optisen pituuden ja aukon halkaisijan suhdetta"

        —miksi tuollaista valehtelet? Linkkieni teksteissä ei mainita sanallakaan optiikan optista pituutta eikä aukon halkaisijaa. Vaan kysymys on polttovälistä ja aukon (vale)kuvan halkaisijasta objektiivin etulasin pinnalla.

        ”… koska sitä varten pitäisi putki purkaa.”
        Asia on juuri päinvastoin Himmen projektio on mitattavissa etulasin pinnalla vain jos objektiivia ei pureta

        – ”optiikan optinen pituus” ei tarkoita mitään, vaan on sinun keksimäsi ”totuudellisuus”, eikä sillä ole mitään tekemistä valovoiman mittaamisen kanssa! Sama koskee samassa yhteydessä mainitsemaasi optiikan ympärysmittaa.
        (optinen = näköaistin avulla havaittava, nähtävä, näkyvä)
        Optiikan optinen pituus = kuika pitkältä optiikka näyttää?

        ”Mikä se on peiliheiluttajan laajakulma?”
        —tuohon en osaa vastata.
        Arvaan, että se on keksimäsi mielikuvitushenkilön optiikan optinen putki.

        Peilinheilutin on laite joka heiluttaa peiliä (tässä yhteydessä se on tietynlainen kameratyyppi)

        ”niin etulinssi korreloi valovoimaan aika mukavasti. Ei ole F1.4 laseissa …”
        —no koetappa laskea objektiivin valovoima esim. tästä:
        Samyang 14 mm, etulinssin halkaisija on 77mm, mikä on objektiivin valovoima?

        Kuten jo aiemmin totesin, sinä et pysty näitä ymmärtämään, mutta älä välitä ;( Vlokuvaus on kiva harrastus vaikket siitä mitään ymmärtäisikään.

        ps.
        Kylläpä huitaisin taas ”kirotusvihreitä”

        – Himmen projektio po. Himmentimen projektio
        jne


      • suuruinen?
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        En väitä, en intä vaan totean.

        Aloittaja sentään myönsi ettei ymmärtänyt aiemman keskustelun sitä osaa jossa tuon saman kerroin ensin omin sanoin sen jälkeen vielä kopioiden kolmen muun lähteen teksteistä saman asian.

        Aloittajaa voisin väittää inttäjäksi mutta luultavasti hän on vain harhaan johdettu.

        ”aiemman keskustelun sitä osaa”

        ”Kun otetaan huomioon ettei se etulasi ole aivan tuon ympärysmitan suuruinen ja pituutta kennolle tulee lisää senttejä eli kymmeniä millejä niin ei se kaukana ole …”

        Tarkoittaako tuo, että etulasin halkaisija ei ole aivan optiikan putken ympärysmitan suuruinen?

        Halkaisija ≈ ympärysmitta/3,14
        Esim jos ”etulasin halkaisija on 77mm niin se ei ole aivan ympärysmitan 242mm suuruinen?


      • sitä osaa
        suuruinen? kirjoitti:

        ”aiemman keskustelun sitä osaa”

        ”Kun otetaan huomioon ettei se etulasi ole aivan tuon ympärysmitan suuruinen ja pituutta kennolle tulee lisää senttejä eli kymmeniä millejä niin ei se kaukana ole …”

        Tarkoittaako tuo, että etulasin halkaisija ei ole aivan optiikan putken ympärysmitan suuruinen?

        Halkaisija ≈ ympärysmitta/3,14
        Esim jos ”etulasin halkaisija on 77mm niin se ei ole aivan ympärysmitan 242mm suuruinen?

        – 77mm on melkein 242mm:n suuruinen
        – pituutta kennolle tulee lisää senttejä eli kymmeniä millejä

        En väitä, en intä vaan totean, että vuosien mittaan nuo muuttuu todellisiksi


    • u687ji78ki7k88iouk

      Työeläkeläinen
      14.7.2013 18:43
      0
      Sulje
      En minä väitä! Minä olen oikeassa aina!

    • HarrastelijaGeriatri

      Usean keskustelun jankkaaminen viittaa näillä vanhuksilla pitkälle edenneeseen muistihäiriöön.

    • jankkaaminen?

      Voiko vanhuksen jäsenkirjalla olla vaikutusta asiassa.

      Suomen työväenpuolue?

      Tällöin sekä myöntävä että kieltävä vastaus on halveksittava.

      • Kun nyt tuon sekasotkunikin ansiosta viitannet minun jäsenkirjaani niin onhan minulla kaksi. Vanhempi on paikallisen purjehdusseuran ainaisjäsenyys maksettuani jäsenmaksua 30v ajan ja uudempi joskaan ei ihan uusi vaan noin rippikouluiässä on paikallisen kameraseuran jäsenyys. Kuvannut olen joskin ilman jäsenkirjaa jo 1960 luvulta alkaen joten harrastus on paljon aiemmalta ajalta joskin nyt eläkepäivien suomassa vapaa-ajassa hieman ehkä kiihtynyt.

        En osaa analysoida paljonko nuo jäsenyydet vaikuttavat lausumiini koska omasta päästäni niitä latelen. Tietysti keskustelut muiden harrastajien kanssa vaikuttavat osaltaan siihen mihin pin kallistun tietyissä asioissa.

        Ikäähän minulla on mutta vielä en käytä rollaattoria joten tuo vanhuskin lienee hieman tulkinnanvarainen ilmaisu kohdallani.


    • ,kl,lkilik,

      kuuluu kokoomuksen eläkeläisiin!

    • Räpi

      Työeläkeläinen on näillä Suomi24 saitella ollut eräs joka valokuvauksesta keskusteltaessa on pysynyt aiheessa, ollut asiantunteva ja hallinnut hermonsa monenkirjavista trolliviesteistä huolimatta. Toivottavasti pyyhkii ahterinsa edelleen näihin ääliöiden tuhnuihin. :D

      • o8l6lo89

        Hyvä Kari Hämäläinen! Se oli hienosti itseään kehuttu!


      • pin kallistun

        Juuri näin on.
        Matkailuauton 100Ah hupiakut ja vaatekomero on juurikin valokuvausasiaa.


    • En tiedä "Räpistä" mutta kari Hämäläinen ei katsele aamuisin minun vessan peilistäni.

      Karin kuitenkin tässä yhteydessä arvostan tuota sekasotkunikkiä fiksummaksi.

      • haa ha aaaaahaaa aha

        Entäpä jos Hämäläinenkatselee vesan pöntön vesipinnasta pää alaspäin? Haaa ahaaa a haaaaa haaaa


      • 'Työeläkeläinen

        No perhana! Nythän mää paljastin itteni! Voi veee!


      • haa ha aaaaahaaa aha kirjoitti:

        Entäpä jos Hämäläinenkatselee vesan pöntön vesipinnasta pää alaspäin? Haaa ahaaa a haaaaa haaaa

        Aamuhelpotuksen jälkeenhän sieltä kurkistaa herra Putin ruskealla naamallaan.

        Tämä lienee samaa tyyliä kuin ha haan aivotuhnu.


    • 864568458964

      Työeläkeläinen
      14.7.2013 18:43
      0
      Sulje
      En minä väitä! Minä olen oikeassa aina!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe