Onko tsh arvo 0,78 alhainen vai hyvä?
t4 arvo 15, eli sehän on ilmeisen hyvä?
Yritän etsiä jatkuvalle alhaiselle mielialalle selitystä..
0.78 hyvä ths?
10
1780
Vastaukset
- Lio auttoi minua
TSH 0,78 on hyvä, mutta T4-V 15 ei ole. Useimmat kilpiauhasen vajaatoiminnasta kärsivät voivat hyvin vasta, jos T4-V on viiterajojen ylimmässä kolmanneksessa. 15 on jossain puolivälissä laboratoriosta riippuen. Tärkein merkki annostuksen oikeellisuudesta on oireet tai niiden puuttuminen. Jos on vajiksen oireita, on annosta hienosäädettävä ylöspäin, jos liikatoiminnan, alaspäin. Säätöjä voidaan tehdä hyvinkin pienin pykälin. TSH saa painua jopa mittaamattoman alas, jos muut asiat ovat kunnossa.
Kaikkia ei saada hyvinvoiviksi millään Thyroxinin annostuksella vaan rinnalle on saatava Liothyronin. Lue Liothyroninia koskevat ketjut. Lempinimi on Lio. - 44v.sairastanut
Kyllä tuo TSH-arvosi on liian matala,selittää hyvinkin matalan mielialasi.Minulla tsh oli 0.32,ja pienennettiin hieman Thyrozin-lääkitystä,seuraavissa kokeissa olikin jo yli 2.Hiuksia myös lähti kun arvot ei olleet kohdallaan.
- Lio auttoi minua
TSH:n optimi on 1-2, joten alle yksi on erinomainen! Suuri osa lääkäreistä alentaisi Thyroxin-annostusta tuolla arvolla. Oireet ovat merkittävin merkki annostuksen oikeellisuudesta tai sen viallisuudesta.
- kilpikonna1
kiiitos vastauksista, mitähän sitten tavallinen talliainen tekee kun terveydenhoitaja sanoi että kunnossa on.. Mulla on lähinnä sydämen tykytys, ainainen palelu, masennus ja siihen liittyviä oireita paljon.
- Lio auttoi minua
Ethän sä ressukka ole kunnossa, kun sulla on sydämentykytyksiä ja palelelet ym. Sun on vaadittava pääsyä erikoislääkärille (endokrinologille tai ainakin sisätautilääkärille) noiden oireiden ja kuitenkin hyvien arvpjen takia.
Minä kärsin vajiksen monista eritoten kognitiivisista oireista, vaikka Thyroxin-annostus oli niin korkealla, että pulssi oli taivaissa ja sain silmiin liikkiksen oireita. Thyroxin-Liothyronin -yhdistelmälää oää toimii ilman että on sydänongelmua. Tämä on titysti yksilöllistä,.sillä endot eivät määrää vanhoille Lio juuri sydämen eteisvärinän pelossa.
- 60v
Mulla tsh 0.18 ja t4 15.9. En ymmärrä miksi tsh pitäisi saada nollaan että olisi kuulemma ok??? Viitearvot kuitenkin 0.27-4.2. Syön tällä hetkellä 2,5 tbl o,1 mg thyroxiniä.
- miksi nolla?
Ihmettelen, että miksi nolla olisi optimi joidenkin lääkäreiden mielestä. Endokrinologit ovat sanoneet minulle optimiksi 1-2. Tosin muutaman kerran TSH:ni on ollut 0,9 eikä ole tullut kommenttia sen osalta. Samoin yksi neurologi sanoi luennoillaan, että aivojen kannalta 1-2 on optimi.
- Kilpikonna1
miksi nolla? kirjoitti:
Ihmettelen, että miksi nolla olisi optimi joidenkin lääkäreiden mielestä. Endokrinologit ovat sanoneet minulle optimiksi 1-2. Tosin muutaman kerran TSH:ni on ollut 0,9 eikä ole tullut kommenttia sen osalta. Samoin yksi neurologi sanoi luennoillaan, että aivojen kannalta 1-2 on optimi.
No olisiko sitten nämä mun aloittajan arvot mielestänne sellaiset joiden voi antaa olla vai kokeileeko kukaan lääkäri näillä arvoilla lääkitystä..? Masennus lääkkeet haluaisin lopettaa ja tiedä vaikka unettomuuskin helpottaisi ja pääsisin unilääkkeistäkin. Tässä minun unelmat..
- Luotan endoon
Kilpikonna1 kirjoitti:
No olisiko sitten nämä mun aloittajan arvot mielestänne sellaiset joiden voi antaa olla vai kokeileeko kukaan lääkäri näillä arvoilla lääkitystä..? Masennus lääkkeet haluaisin lopettaa ja tiedä vaikka unettomuuskin helpottaisi ja pääsisin unilääkkeistäkin. Tässä minun unelmat..
Älä anna liikaa painoarvoa TSH:lle. Oma vointi ja T4V-arvo ovat tärkeämmät. Etenkin arvauskeskuksissa korostetaan TSH:ta, mutta endokrinologit seuraavat T4V:tä ja vointia. Suosittelen yksityistä endokrinologia lääkitysongelmissa.
Lopeta masennuslääkkeet omin päin vähin erin. Valmistekohtaisia lopetusohjeita löydät googlaamalla. Koskaan ei tiedä, vaikka masennus- ja unilääkkeesi vaikuttaisivat kilpirauhasarvoihisi... - Lio auttoi minua
Kilpikonna1 kirjoitti:
Jos sulla ei ennestään ole Thyroxin-lääkitystä, noilla arvoilla on aika mahdoton saada koelääkitystä edes endokrinologilta. Thyroxin-lääkityllä T4-v saisi mielellään olla viitteiden ylimmässä kolmanneksessa, mutta lääkitsemättömillä missä vaan viitteiden sisällä. Masennus voi johtua muustakin syystä kuin kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Sydämen tykytykset voi liittyä paniikkihäiriöihin. Jos ne ovat jatkuvia, beeta-salpaajista vois olla apua.
Maitsemasi oireet olivat osin tyypillisiä vajaatoiminnalle, osin liikatoiminnalle. Siksi syy voi löytyäkin muualta kuin kilpirauhasesta. Ikävä, jos syy ei selviä. Niin tuskin käy yleislääkärin vastaanotolla. Muutaman kuukauden kuluttua voisi otattaa uudet labrakontrollit. Etenkin, jos suvussasi on autoimmuunisairauksia, on hyvä ottaa TSH:n ja T4-v:n lisäksi kilpirauhasen vasta-ainekoe TPOAb. Jos kilpirauhasen autoimmuunitulehdus on kehittymässä, koelääkityksen saa helpommin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3563045Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011473En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi791045Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847