Nastapelleillä ei ole mitään vastuuta

Vaikka heittelisivät irronneita nastoja takana olevaan ei tarvitse korvata eikä tarvitse korvata vaikka kuinka jyrsisi asfalttia ja aiheuttaisi minkälaisen pölyn tahansa.

NASTAVERO JA HETI!!!!

Tällainen autonrikkoja ei ole teostaan vastuussa - oletko joutunut joskus uhriksi?

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288666321523.html







Takana ajavan auton tuulilasiin lentävä kivi ei aiheuta edellä ajavalle korvausvastuuta, kertoo Helsingin Sanomat.
"Jos kivi lentää edessä ajavan auton renkaasta, edellä ajavan auton kuljettaja ei ole korvausvastuussa. Syyttää ei voi myöskään tien kunnossapitäjää. Teitä hiekoitetaan talvella, ja autonrenkaista irtoaa nastoja", HS kirjoittaa artikkelissaan.



HS: Tällainen autonrikkoja ei ole teostaan vastuussa - oletko joutunut joskus uhriksi?

Antti Hämäläinen

Julkaistu: 17.3.2014 10:18


Takana ajavan auton tuulilasiin lentävä kivi ei aiheuta edellä ajavalle korvausvastuuta, kertoo Helsingin Sanomat.
"Jos kivi lentää edessä ajavan auton renkaasta, edellä ajavan auton kuljettaja ei ole korvausvastuussa. Syyttää ei voi myöskään tien kunnossapitäjää. Teitä hiekoitetaan talvella, ja autonrenkaista irtoaa nastoja", HS kirjoittaa artikkelissaan.

Tuulilasivaurioon riittää HS:n mukaan auton nastan kokoinen, halkaisijaltaan sokeripalaa huomattavasti pienempi kivi. Niitä ovat kaikki tiet täynnä.

17

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jyrsijätuho

      Hiekotushiekassa ei ole niin isoja kiviä, että ne tuulilaseja rikkoisivat.

      http://www.kysy.fi/kysymys/onko-jotain-nayttoa-etta-teiden-suolaaminen-parantaisi-liikenneturvallisuutta-enemman-kuin

      Eli kyseessä ovat joko irronneet nastat tai asvaltin pinnasta irronneet kivet. Jyrsimet kaivavat bitumin pois asvaltin pinnasta talven mittaan ja kiviä alkaa irtoilemaan maalis/huhtikuussa.

      Asvaltissa käytetään meilläpäin poikkeuksellisen karkeaa kiviainesta, millä yritetään parantaa jyrsimien kestävyyttä.

      "Suomessa käytettävissä aineksissa on tehtävä kompromisseja nastarenkaiden käytön vuoksi."

      http://yle.fi/uutiset/asiantuntija_puolustaa_kohuttua_oktomursketta_saastaa_luonnonvaroja/6893930

      • Faktaa taas välillä

        Kitkoja varten levitettävä suola aiheuttaa asfaltin murtumia, jotka irrottavat kiviä. Kitkat 'keräävät' lamelleihin kivet ja vauhdin lisääntyessä 'heittävät' kivet takanatulevien tuulilaseihin.
        Kivistähän tuossa pääasiassa kirjoitettiinkin. Nasta irtoavat harvoin renkaasta, laadukkaista, renkaista. Valitettavasti myydään myös huonoja nastarenkaita ihan niiden halpuuden vuoksi. Fiksuinta olisi alentaa nastarenkaiden verotusta, jolloin hinta putoaisi ja useammathankkisivat nastarenkaat, ja vielä laadukkaat sellaiset. Näin suolauksen ja hiekoituksen määrää voitaisiin vähentää edelleen.


      • haittamaksu 3,73 €/d
        Faktaa taas välillä kirjoitti:

        Kitkoja varten levitettävä suola aiheuttaa asfaltin murtumia, jotka irrottavat kiviä. Kitkat 'keräävät' lamelleihin kivet ja vauhdin lisääntyessä 'heittävät' kivet takanatulevien tuulilaseihin.
        Kivistähän tuossa pääasiassa kirjoitettiinkin. Nasta irtoavat harvoin renkaasta, laadukkaista, renkaista. Valitettavasti myydään myös huonoja nastarenkaita ihan niiden halpuuden vuoksi. Fiksuinta olisi alentaa nastarenkaiden verotusta, jolloin hinta putoaisi ja useammathankkisivat nastarenkaat, ja vielä laadukkaat sellaiset. Näin suolauksen ja hiekoituksen määrää voitaisiin vähentää edelleen.

        ”Nastarenkaat syövät märkää asfalttia”

        http://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/272214-nastarenkaat-syovat-markaa-asfalttia

        ”Esimerkiksi Kuusisaarentieltä (50 km/h) irtoaa talven aikana 1090 kg asvalttia kilometriltä.”

        http://www.kuntatekniikka.fi/toimijat/skty/kuntatekniikan-paivat/2013/Documents/SKTY2013_Pekka Isoniemi_pp.pdf

        ”Kun vielä 60-luvulla 1300 ihmistä kuoli vuosittain liikenneonnettomuksissa, presidentti Kekkonen aloitti liikenneturvallisuuskampanjan: nopeusrajoitukset, turvavyöt, tieden parantaminen ja ajoneuvotekniset turvalaitteet vähensivät kuolemat noin kolmeensataan.

        Liikenteen pienhiukkaset tappavat nyt eri arvioiden mukaan vuosittain Suomessa 1300 – 2000 ihmistä. Keinot kuolemien välttämiseksi on otettava nopeasti ja monipuolisesti käyttöön, ja sillä kuolemien lisäksi ne vaikuttavat laajemminkin mm. lasten terveyteen. Tarvitsemme nyt monipuolisesti sekä pitkävaikutteisia että nopeasti vaikuttavia tekoja.

        Käytännässä vaikkapa pääkaupunkiseudun kattava nastarengasmaksu vähentäisi tehokkaasti pölypäästöjen syntymistä estämättä kokonaan nastarenkaiden käyttöä. Pieni määrä nastarenkaita (ne jotka todella tarvitsevat) ei haittaa, jos leijonanosa käyttäjistä käyttää muita renkaita.”

        http://www.ihmistenkaupunki.fi/2013/12/21/pienet-ja-pirulliset-pienhiukkaset-hsy-hyvaksyi-liikenteen-suojaetaisyydet/

        ”Nastarenkailla ajaminen voisi maksaa 3,73 euroa päivältä”

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288617040262.html


      • faktaa taas välillä
        haittamaksu 3,73 €/d kirjoitti:

        ”Nastarenkaat syövät märkää asfalttia”

        http://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/272214-nastarenkaat-syovat-markaa-asfalttia

        ”Esimerkiksi Kuusisaarentieltä (50 km/h) irtoaa talven aikana 1090 kg asvalttia kilometriltä.”

        http://www.kuntatekniikka.fi/toimijat/skty/kuntatekniikan-paivat/2013/Documents/SKTY2013_Pekka Isoniemi_pp.pdf

        ”Kun vielä 60-luvulla 1300 ihmistä kuoli vuosittain liikenneonnettomuksissa, presidentti Kekkonen aloitti liikenneturvallisuuskampanjan: nopeusrajoitukset, turvavyöt, tieden parantaminen ja ajoneuvotekniset turvalaitteet vähensivät kuolemat noin kolmeensataan.

        Liikenteen pienhiukkaset tappavat nyt eri arvioiden mukaan vuosittain Suomessa 1300 – 2000 ihmistä. Keinot kuolemien välttämiseksi on otettava nopeasti ja monipuolisesti käyttöön, ja sillä kuolemien lisäksi ne vaikuttavat laajemminkin mm. lasten terveyteen. Tarvitsemme nyt monipuolisesti sekä pitkävaikutteisia että nopeasti vaikuttavia tekoja.

        Käytännässä vaikkapa pääkaupunkiseudun kattava nastarengasmaksu vähentäisi tehokkaasti pölypäästöjen syntymistä estämättä kokonaan nastarenkaiden käyttöä. Pieni määrä nastarenkaita (ne jotka todella tarvitsevat) ei haittaa, jos leijonanosa käyttäjistä käyttää muita renkaita.”

        http://www.ihmistenkaupunki.fi/2013/12/21/pienet-ja-pirulliset-pienhiukkaset-hsy-hyvaksyi-liikenteen-suojaetaisyydet/

        ”Nastarenkailla ajaminen voisi maksaa 3,73 euroa päivältä”

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288617040262.html

        Kitkoja varten levitettävä suola aiheuttaa asfaltin murtumia, jotka irrottavat kiviä. Kitkat 'keräävät' lamelleihin kivet ja vauhdin lisääntyessä 'heittävät' kivet takanatulevien tuulilaseihin.
        Kivistähän tuossa pääasiassa kirjoitettiinkin. Nasta irtoavat harvoin renkaasta, laadukkaista, renkaista. Valitettavasti myydään myös huonoja nastarenkaita ihan niiden halpuuden vuoksi. Fiksuinta olisi alentaa nastarenkaiden verotusta, jolloin hinta putoaisi ja useammathankkisivat nastarenkaat, ja vielä laadukkaat sellaiset. Näin suolauksen ja hiekoituksen määrää voitaisiin vähentää edelleen.


    • häviäis kokonaan

      Siis osaako palstapelle linkittää, ei voi olla totta, varmaan sen mutsi avittanut, mutta sen kamalan näköisen pärstänsä on hävittänyt näkyviltä, sehän oli kuin petolinnunperse.

      • jyrsijätuho

      • suolattu nastapöly
        jyrsijätuho kirjoitti:

        Jyrsijät viskelee nastoja ja kiviä tuulilaseihin

        http://hakkapedia.fi/blog/fi/2-nastarengasta-310g-2dl-kivia-aiheuttaako-tama-katupolya/

        Jyrsimien vuoksi autot ruostuu ja jakohihnat katkeilee

        "Katupölyn torjunta pölynsidontakasteluilla"

        "Kalsiumkloridi on pääkaupunkiseudulla yleisimmin käytetty pölynsidonta-aine. Hygroskooppisena aineena se sitoo hyvin kosteutta ilmasta ja pitää pölyn kosteana pitempään kuin esimerkiksi natriumkloridi mutta aiheuttaa enemmän korroosiota."

        http://www.redust.fi/tiedostot/sidontaesite.pdf


      • 6+4
        suolattu nastapöly kirjoitti:

        Jyrsimien vuoksi autot ruostuu ja jakohihnat katkeilee

        "Katupölyn torjunta pölynsidontakasteluilla"

        "Kalsiumkloridi on pääkaupunkiseudulla yleisimmin käytetty pölynsidonta-aine. Hygroskooppisena aineena se sitoo hyvin kosteutta ilmasta ja pitää pölyn kosteana pitempään kuin esimerkiksi natriumkloridi mutta aiheuttaa enemmän korroosiota."

        http://www.redust.fi/tiedostot/sidontaesite.pdf

        Ensin kitkojen takia suojataan ja näin rikotaan tiet, aiheutetaan pääosa pölystä hiekoituksen ohella ja sitten lähes samalla kemikaaleilla sidotaan pölyt.
        Ja luonto kiittää.
        Ja nastarenkailijat joutuvat tästäkin hölmöilystä maksamaan vielä noin 85%. Vaikka pölytuotannosta keskimäärin n 2-3% on nastarenkaiden aiheuttamaa. Kitkoille suola-hiekka-suolalisä maksuun heti. Ja vielä luonnonpuhdistuskulut.


      • tappajarenkaat
        6+4 kirjoitti:

        Ensin kitkojen takia suojataan ja näin rikotaan tiet, aiheutetaan pääosa pölystä hiekoituksen ohella ja sitten lähes samalla kemikaaleilla sidotaan pölyt.
        Ja luonto kiittää.
        Ja nastarenkailijat joutuvat tästäkin hölmöilystä maksamaan vielä noin 85%. Vaikka pölytuotannosta keskimäärin n 2-3% on nastarenkaiden aiheuttamaa. Kitkoille suola-hiekka-suolalisä maksuun heti. Ja vielä luonnonpuhdistuskulut.

        ”Tuoreen tutkimuksen mukaan puolet kevään katupölystä on peräisin tien päällysteestä. Päällysteiden kulumatuotteet kertyvät tienpinnoille pitkin talvea pääosin nastarenkaiden tuottamina. Aiemmin on oletettu, että suurin osa katupölystä johtuu talvihiekoituksesta.”

        http://www.hel.fi/wps/portal/Rakennusvirasto/Artikkeli?urile=hki:path:/hkr/fi/ajankohtaista/nasta_020213¤t=true

        http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/nastarenkaat pilaavat ilmaa/201304392847

        ”Nastarenkaiden turhalla käytöllä on lukuisia negatiivia vaikutuksia, muun muassa ilmanlaadun heikentyminen, melun ja päästöjen lisääntyminen sekä teiden kuluminen. Lisäksi talvirenkaiden liikenneturvallisuuteen vaikuttavat ajo-ominaisuudet kesäolosuhteissa eivät ole yhtä hyvät kuin kesärenkailla.”

        https://www.poliisi.fi/poliisi/helsinki/home.nsf/PFBD/12426D56F23C16A7C2257B550035B10C?opendocument

        ”Hiekoitushiekkaa, nastarenkaiden rouhimaa asfalttipölyä ja rengaskumia. Näitä kaikkia katupöly pitää sisällään. Allergia- ja astmaliitto suositteleekin katupölyltä suojautumista. Esimerkiksi astmaatikoille suositellaan pahimman katupölykauden aikana tällaisia hengityssuojaimia.”

        http://kansalaissanomat.com/uutinen/katupölyn-takia-suositellaan-hengityssuojia


      • pelastusrenkaat
        6+4 kirjoitti:

        Ensin kitkojen takia suojataan ja näin rikotaan tiet, aiheutetaan pääosa pölystä hiekoituksen ohella ja sitten lähes samalla kemikaaleilla sidotaan pölyt.
        Ja luonto kiittää.
        Ja nastarenkailijat joutuvat tästäkin hölmöilystä maksamaan vielä noin 85%. Vaikka pölytuotannosta keskimäärin n 2-3% on nastarenkaiden aiheuttamaa. Kitkoille suola-hiekka-suolalisä maksuun heti. Ja vielä luonnonpuhdistuskulut.

        ”Katupöly vähenee kitkoilla”

        http://www.hs.fi/kaupunki/Katupöly vähenee kitkoilla/a1366083692143

        ”kaupunki-ilman laatua on mahdollista parantaa merkittävästi nastarenkaiden käyttöä vähentämällä ilman että liikenneturvallisuus vaarantuu.”

        http://leostranius.fi/2013/05/ymparistolautakunta-7-5-2013-nastarenkaat-vai-kitkarenkaat/

        NASTA-tutkimusohjelman loppuraportti, Kitkarenkaiden käytöllä parempaa ilmanlaatua – liikenneturvallisuudesta tinkimättä, on julkaistu kokonaisuudessaan projektin sivuilla www.nasta-tutkimusohjelma.fi


      • haittamaksua pukkaa
        6+4 kirjoitti:

        Ensin kitkojen takia suojataan ja näin rikotaan tiet, aiheutetaan pääosa pölystä hiekoituksen ohella ja sitten lähes samalla kemikaaleilla sidotaan pölyt.
        Ja luonto kiittää.
        Ja nastarenkailijat joutuvat tästäkin hölmöilystä maksamaan vielä noin 85%. Vaikka pölytuotannosta keskimäärin n 2-3% on nastarenkaiden aiheuttamaa. Kitkoille suola-hiekka-suolalisä maksuun heti. Ja vielä luonnonpuhdistuskulut.

        ”Nastarenkaille tuntuva haittavero”

        http://wiljoantero.puheenvuoro.uusisuomi.fi/137035-nastarenkaille-tuntuva-haittavero

        ”Nastarenkaille voitaisiin ottaa käyttöön haittamaksu tai haittavero”

        http://www.hs.fi/kaupunki/a1364960107565

        ”Nastarenkailla ajaminen voisi maksaa 3,73 euroa päivältä”

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288617040262.html


      • faktaa taas välillä
        haittamaksua pukkaa kirjoitti:

        ”Nastarenkaille tuntuva haittavero”

        http://wiljoantero.puheenvuoro.uusisuomi.fi/137035-nastarenkaille-tuntuva-haittavero

        ”Nastarenkaille voitaisiin ottaa käyttöön haittamaksu tai haittavero”

        http://www.hs.fi/kaupunki/a1364960107565

        ”Nastarenkailla ajaminen voisi maksaa 3,73 euroa päivältä”

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288617040262.html

        Kitkoja varten levitettävä suola aiheuttaa asfaltin murtumia, jotka irrottavat kiviä. Kitkat 'keräävät' lamelleihin kivet ja vauhdin lisääntyessä 'heittävät' kivet takanatulevien tuulilaseihin.
        Kivistähän tuossa pääasiassa kirjoitettiinkin. Nasta irtoavat harvoin renkaasta, laadukkaista, renkaista. Valitettavasti myydään myös huonoja nastarenkaita ihan niiden halpuuden vuoksi. Fiksuinta olisi alentaa nastarenkaiden verotusta, jolloin hinta putoaisi ja useammathankkisivat nastarenkaat, ja vielä laadukkaat sellaiset. Näin suolauksen ja hiekoituksen määrää voitaisiin vähentää edelleen.


      • nastaterroristit
        faktaa taas välillä kirjoitti:

        Kitkoja varten levitettävä suola aiheuttaa asfaltin murtumia, jotka irrottavat kiviä. Kitkat 'keräävät' lamelleihin kivet ja vauhdin lisääntyessä 'heittävät' kivet takanatulevien tuulilaseihin.
        Kivistähän tuossa pääasiassa kirjoitettiinkin. Nasta irtoavat harvoin renkaasta, laadukkaista, renkaista. Valitettavasti myydään myös huonoja nastarenkaita ihan niiden halpuuden vuoksi. Fiksuinta olisi alentaa nastarenkaiden verotusta, jolloin hinta putoaisi ja useammathankkisivat nastarenkaat, ja vielä laadukkaat sellaiset. Näin suolauksen ja hiekoituksen määrää voitaisiin vähentää edelleen.

        Nastaterroristit pommittavat muita autoja nastoilla ja kivillä

        http://hakkapedia.fi/blog/fi/2-nastarengasta-310g-2dl-kivia-aiheuttaako-tama-katupolya/

        Nastaterroristit kuluttavat talven mittaan joka tiekilometriltä lähest 1100 kg massaa pois.

        http://www.kuntatekniikka.fi/toimijat/skty/kuntatekniikan-paivat/2013/Documents/SKTY2013_Pekka Isoniemi_pp.pdf

        ja tuottavat 300 kg/km leijuvaa pölyä

        "Tutkimuksessa mitatusta katuosuudesta, jonka nopeusrajoitus on 50 km/h ja keskivuorokausiliikenne n. 20 000 ajon/vrk, arvioitiin nastarenkaiden käytön seurauksena emissoituvan n. 300 kg karkeita hiukkasia katukilometriä kohti yhden talven aikana."

        Lähde: nasta -tutkimusohjelman loppuraportti.

        ...mikä tappaa 1300-2000 ihmistä vuosittain!

        http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/mik-tappaa-1500-suomalaista-vuosittain-terrorismi

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288456460174.html

        http://www.ihmistenkaupunki.fi/2013/12/21/pienet-ja-pirulliset-pienhiukkaset-hsy-hyvaksyi-liikenteen-suojaetaisyydet/

        Ensiapuna tappavan nastapölyn hillinnässä käytetään... suolausta!

        Tässäkin kohtaa jyrsimien aiheuttama ongelma on niin iso, ettei "lääkkeen" sivuvaikutuksista, autojen ruostumisesta ja pohjavesien pilaantumisesta piitata.

        http://www.redust.fi/tiedostot/sidontaesite.pdf

        Pitemmän aikavälin ratkaisuna on jyrsimien haittamaksu tai alueelliset käyttökiellot, joista on jo saatu erinomaisia kokemuksia Norjassa ja Ruotsissa.

        ”kaupunki-ilman laatua on mahdollista parantaa merkittävästi nastarenkaiden käyttöä vähentämällä ilman että liikenneturvallisuus vaarantuu.”

        http://leostranius.fi/2013/05/ymparistolautakunta-7-5-2013-nastarenkaat-vai-kitkarenkaat/

        ”Nastarenkailla ajaminen voisi maksaa 3,73 euroa päivältä”

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288617040262.html


      • muutkin osaa copytä
        nastaterroristit kirjoitti:

        Nastaterroristit pommittavat muita autoja nastoilla ja kivillä

        http://hakkapedia.fi/blog/fi/2-nastarengasta-310g-2dl-kivia-aiheuttaako-tama-katupolya/

        Nastaterroristit kuluttavat talven mittaan joka tiekilometriltä lähest 1100 kg massaa pois.

        http://www.kuntatekniikka.fi/toimijat/skty/kuntatekniikan-paivat/2013/Documents/SKTY2013_Pekka Isoniemi_pp.pdf

        ja tuottavat 300 kg/km leijuvaa pölyä

        "Tutkimuksessa mitatusta katuosuudesta, jonka nopeusrajoitus on 50 km/h ja keskivuorokausiliikenne n. 20 000 ajon/vrk, arvioitiin nastarenkaiden käytön seurauksena emissoituvan n. 300 kg karkeita hiukkasia katukilometriä kohti yhden talven aikana."

        Lähde: nasta -tutkimusohjelman loppuraportti.

        ...mikä tappaa 1300-2000 ihmistä vuosittain!

        http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/mik-tappaa-1500-suomalaista-vuosittain-terrorismi

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288456460174.html

        http://www.ihmistenkaupunki.fi/2013/12/21/pienet-ja-pirulliset-pienhiukkaset-hsy-hyvaksyi-liikenteen-suojaetaisyydet/

        Ensiapuna tappavan nastapölyn hillinnässä käytetään... suolausta!

        Tässäkin kohtaa jyrsimien aiheuttama ongelma on niin iso, ettei "lääkkeen" sivuvaikutuksista, autojen ruostumisesta ja pohjavesien pilaantumisesta piitata.

        http://www.redust.fi/tiedostot/sidontaesite.pdf

        Pitemmän aikavälin ratkaisuna on jyrsimien haittamaksu tai alueelliset käyttökiellot, joista on jo saatu erinomaisia kokemuksia Norjassa ja Ruotsissa.

        ”kaupunki-ilman laatua on mahdollista parantaa merkittävästi nastarenkaiden käyttöä vähentämällä ilman että liikenneturvallisuus vaarantuu.”

        http://leostranius.fi/2013/05/ymparistolautakunta-7-5-2013-nastarenkaat-vai-kitkarenkaat/

        ”Nastarenkailla ajaminen voisi maksaa 3,73 euroa päivältä”

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288617040262.html

        Kitkoja varten levitettävä suola aiheuttaa asfaltin murtumia, jotka irrottavat kiviä. Kitkat 'keräävät' lamelleihin kivet ja vauhdin lisääntyessä 'heittävät' kivet takanatulevien tuulilaseihin.
        Kivistähän tuossa pääasiassa kirjoitettiinkin. Nasta irtoavat harvoin renkaasta, laadukkaista, renkaista. Valitettavasti myydään myös huonoja nastarenkaita ihan niiden halpuuden vuoksi. Fiksuinta olisi alentaa nastarenkaiden verotusta, jolloin hinta putoaisi ja useammathankkisivat nastarenkaat, ja vielä laadukkaat sellaiset. Näin suolauksen ja hiekoituksen määrää voitaisiin vähentää edelleen.


    • kitkarengas on huono

      Mikäs sen parempaa kun roiskia nastoja kitkaurpojen laseihin. Ovat niin köyhiä ja avat romuilla riskirenkaineen.

    • harrastus auttaisi

      Hei haloo, tämä "autoilija'" aloittaja on profiilinsa mukaa 53vuotias?!
      Kuinka tuon ikäinen voi olla noin pihalla, aivan kuin teinihörhöt?
      On tainnut syrjäytyjä.

      • pelle se on

        Sepä onkin pentu vielä, Plasto-Volvolla hiekkalaatikolla pörryyttää.

        Myös palstapelleksi valittu.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      244
      4288
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      120
      2744
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2502
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      85
      1529
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1476
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1199
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      78
      1117
    8. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      986
    9. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      983
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      173
      965
    Aihe