oluen jäätyminen

karjalaonpaskaa

Ostin 12 pack karjalaa ja jätin yöksi terassille. Pakkasta oli muutamia asteita. Mistä johtuu että osa pulloista oli umpi jäässä ja osa oli mukavan kylmää heti juotavaksi. Johtuuko tämä jostain aineesta ja mistä jos niihin jotain lisätään.?

19

10438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei mikään ihme

      Olivat hieman eri lämpöisiä, sittä se johtuu. Toiset olivat lähempänä seinää jne. Ei niihin mitään mömmöjä lisätä - alkoholi toimii pakkasnesteenä. Oluen jäätymiseen tarvitaan -1...-5°C pakkasta, riippuen alkoholipitoisuudesta. Toki on olemassa oluita joissa alkoholia on saman verran kuin viineissä ja silloin jäätymiseen tarvitaan noin -10...-15°C.

    • karjalaonpaskaa

      no ei tuo seinäjuttu kyllä vaikuta paskaakaan. Taitaa karjala kusettaa ja jotkut ovat 4.5 ja loput pelkkää vettä. EI mikään ihme kun joskus menee päähän joskus ei millään.

    • 1ooooooooooooooooooo

      Kyllä seinä vaikuttaa,sama juttu kun autokatoksessa jossa on vain katto niin auton lasit ei jäädy. Tää on nääs tiedettä!

    • karjalaonpaskaa

      ja vitut

    • tölkistäsuuhun

      Sopivassa lämpötilassa olevan tölkin sisältö ei ole jäässä hiilarin muodostaman paineen takia.

      Jos olet nopea, saat sen kaadettua tölkistä lasiin , jossa se ei enää jäädy.
      Mutta jos olet hidas , vain avaat tölkin niin paineen laskun seurauksena koko tölkki on kohta jäässä.

      Että alkoholipitoisuudessa eroa ei ole, koska samasta "kraanasta" ne kaikki tölkit täytetään mutta lämpötila on ilmeisesti ollut juuri sopiva ja tölkkien hiilareissa on voinut olla eroa.

    • P-mestari

      "Sopivassa lämpötilassa olevan tölkin sisältö ei ole jäässä hiilarin muodostaman paineen takia. " Ilmeisesti litsasit koulussa kemiantunnit?

      Endoterminen reaktio ei ole tuttu? Syy miksi olut voi jäätyä avatessa johtuu tästä, CO2 höyrystyessään sitoo itseensä energiaa joka vapautuu kaasuna ilmaan. Kun esim olut lasista poistuu riittävästi CO2-kaasua ja lämpötila on oikea voi lasiin tai pulloon muodostua jäätä. CO2 kaasu käytetään osittain tämän takia myös sammuttimissa, toki CO2 syrjäyttää hapen tulipalossa ja on halpa kaasu. Saman ilmiön voi kokea kun käytät suihkepulloa jossa on CO2 ponneaineena - pullo kylmenee sitä mukaan kun sumutat kaasua pullosta pois - kaasuuntuminen sitoo energiaa.

      Oluen tai mikä tahansa nesteen jääätymiseen ei paine juurikaan vaikuta - kyse on kaasuuntumisen myötä tapahtuvasta reaktiosta.

      Olut on kaikissa tölkeissä ja pulloissa samaa - sama koskee CO2 pitoisuutta - toki panimoiden välillä on eroa.

      • Apupanimomestari

        Olette kummatkin väärässä.

        Paine oluttölkissä on niin pieni että se on merkityksetön tekijä.
        Liuennut CO2 laskee nesteen jäätymislämpötilaa mutta myös tuo tekijä on hyvin minimaalinen.
        Endotermisen reaktion vaikutus on myös niin pieni että se on merkityksetön koko tölkin jäätymistä ajatellen.

        Syynä on alijäähtyminen ja nukleaatio.
        Olut on tölkissä alijäähtyneessä tilassa. Tölkin avaaminen aikaansaa hiilidioksidikuplien muodostumisen joka aiheuttaa nukleaatio ilmiön eli kuplat siis laukaisevat nopean jääkiteiden muodostuksen. Sama ilmiö kun taannoin muodissa ollut coca-cola mentos suihkulähde mutta käänteisesti.

        Ja tämä asia on fakta.


      • kemisti setä
        Apupanimomestari kirjoitti:

        Olette kummatkin väärässä.

        Paine oluttölkissä on niin pieni että se on merkityksetön tekijä.
        Liuennut CO2 laskee nesteen jäätymislämpötilaa mutta myös tuo tekijä on hyvin minimaalinen.
        Endotermisen reaktion vaikutus on myös niin pieni että se on merkityksetön koko tölkin jäätymistä ajatellen.

        Syynä on alijäähtyminen ja nukleaatio.
        Olut on tölkissä alijäähtyneessä tilassa. Tölkin avaaminen aikaansaa hiilidioksidikuplien muodostumisen joka aiheuttaa nukleaatio ilmiön eli kuplat siis laukaisevat nopean jääkiteiden muodostuksen. Sama ilmiö kun taannoin muodissa ollut coca-cola mentos suihkulähde mutta käänteisesti.

        Ja tämä asia on fakta.

        Olet vain väärässä ei muuta vikaa. CO2 höyrystyessään sitoo lämpöä eli jäähdyttää olutta entisestään ja jos ollaan lähellä jäätymispistettä voi reaktio riittää jäätymiseen. Olut ei ole koskaan tölkissä alijäähtyneessä tilassa. Coca-colalla ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Aina ei voi olla oikeassa.


      • Apupanimomestari
        kemisti setä kirjoitti:

        Olet vain väärässä ei muuta vikaa. CO2 höyrystyessään sitoo lämpöä eli jäähdyttää olutta entisestään ja jos ollaan lähellä jäätymispistettä voi reaktio riittää jäätymiseen. Olut ei ole koskaan tölkissä alijäähtyneessä tilassa. Coca-colalla ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Aina ei voi olla oikeassa.

        olet täysin väärässä.

        Kuten Göran Shultzh sinullekin selventää:
        http://www.tiede.fi/artikkeli/kysy/miksi_erittain_kylma_olutpullo_jaatyy_vasta_avattaessa

        jos ei vieläkään mene jakeluun niin kvg tai lopeta trollaus.


      • Rolli

      • Baarissa tapahtuu
        Apupanimomestari kirjoitti:

        olet täysin väärässä.

        Kuten Göran Shultzh sinullekin selventää:
        http://www.tiede.fi/artikkeli/kysy/miksi_erittain_kylma_olutpullo_jaatyy_vasta_avattaessa

        jos ei vieläkään mene jakeluun niin kvg tai lopeta trollaus.

        " Jos –10-asteinen pullo avataan, kaasukuplat tai avaamistärinä laukaisevat alijäähtyneen juoman kiteytymisen. " voin taata, että edes tohtori ei saa avattu olutpulloa niin, että 10°C olut jäätyisi. Olut ei todellakaan ole alijäähtynyttä olleessaan 10°C.

        Reaktioa perustuu siihen, että olut jäätyy kun sen lämpötila on lähellä nollaa tai pakkasella ja osa hiilidioksidista kaasuuntuu ja sitoo itseensä energiaa. Olut ei jäädy pullossa edes kemialaitoksella nolla asteessa - kun siinä on jotain mitä vedessä ei ole - etanolia. Olen avannut muutaman tuhat olutpulloa - tiskin toisella puolella ja ilmiö ei ole mitenkään "outo".


      • pienpanija
        Baarissa tapahtuu kirjoitti:

        " Jos –10-asteinen pullo avataan, kaasukuplat tai avaamistärinä laukaisevat alijäähtyneen juoman kiteytymisen. " voin taata, että edes tohtori ei saa avattu olutpulloa niin, että 10°C olut jäätyisi. Olut ei todellakaan ole alijäähtynyttä olleessaan 10°C.

        Reaktioa perustuu siihen, että olut jäätyy kun sen lämpötila on lähellä nollaa tai pakkasella ja osa hiilidioksidista kaasuuntuu ja sitoo itseensä energiaa. Olut ei jäädy pullossa edes kemialaitoksella nolla asteessa - kun siinä on jotain mitä vedessä ei ole - etanolia. Olen avannut muutaman tuhat olutpulloa - tiskin toisella puolella ja ilmiö ei ole mitenkään "outo".

        -10 asteinen pitäisi ilmeisesti lukea. Mainittakoon että minä olen varmasti tehnyt enemmän olutta kuin suomessa kukaan yksittäinen baarimikko on tarjoillut jos lähdetään tälle nokittelulinjalle että kuka on auktoriteetti ja kuka ei.

        Se jäätyminen todellakin johtuu alijäähtyneestä nesteestä ja nukleaatio reaktiosta. Ja täysin sama ilmiö tapahtuu kaikilla nesteillä, myös ihan pelkällä vedellä, ei tarvitse etanolia eikä tarvitse sitä hiilidioksidiakaan, kokeilkaapa itse.


      • Nukke ei jäädytä
        pienpanija kirjoitti:

        -10 asteinen pitäisi ilmeisesti lukea. Mainittakoon että minä olen varmasti tehnyt enemmän olutta kuin suomessa kukaan yksittäinen baarimikko on tarjoillut jos lähdetään tälle nokittelulinjalle että kuka on auktoriteetti ja kuka ei.

        Se jäätyminen todellakin johtuu alijäähtyneestä nesteestä ja nukleaatio reaktiosta. Ja täysin sama ilmiö tapahtuu kaikilla nesteillä, myös ihan pelkällä vedellä, ei tarvitse etanolia eikä tarvitse sitä hiilidioksidiakaan, kokeilkaapa itse.

        Olutta ei tehdä, sitä pannaan....Valtiettavasti vesi ei jäädy nukleaatiolla tai ilman, ellei sen lämpötila on nolla tai alle. Alijäähtynyt neste jäätyy mutta silloin lämpötilan pitää olla alle nolla.....ei näin.


    • Al Coholic

      Arvaan, että keskustelun aloittaja on amis.

    • Pjonjang

      Tähän on ihan yksinkertainen selitys. Karjalaa tölkitetään periaatteella, joka toiseen kaljaa ja joka toiseen kusta. Kusitölkit luonnollisesti jäätyvät ja alkoholipitoista olutta sisältävät tölkit taaseen eivät jäädy. Ei tähän sen kummempaa rakettitiedettä tarvita ja onhan tuo muutoinki ihan yleistä tietoa.

    • Oletko tarpeeksi luk

      Tämä on aivan selkeä asia, olut on pakkasen puolella ja hiilidioksidin vapautuminen hoitaa homma ja sehän jäätyy jos on tarpeeksi kylmää.
      Olut ei jäädy ellei lämpötila on pakkasella oli nukleaatio tai ei.

      • dysleksikkoko

        Sama homa toimi myö ilma hiilidioksisi.
        Ota vesi, laitata astia jäähdytä niis etä alijäähdytys tapahtuu, avaa astia, kkada sokkeri sekaa, nukelati jäädytä.

        Minä kirjota samoi ku sinä, ni ehkä ymätär ?


    • Huru-ukkeli

      Ostin 24 tölkin laatikon Olvia mökille. Yöllä oli pakkasta ja aamulla kaikki tölkit olivat tyhjiä, mutta ei jäässä. Eikä aamulla tarvinnu miettiä nukleaatio tai muutakaan ilmiötä

      • aivan_vitun_kännissä

        joo sama täällä paitsi kossuja


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2793
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      1180
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1173
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1090
    Aihe