Saako skitsofreenikon pahoinpidellä?

huonompiosainen

Olin työelämässä vielä viime vuonna ja luulin pärjääväni virkamiesammatissani ihan kohtuullisesti hoitaen asiallisesti kaikki työtehtävät. Luulin olevani riittävän terve työelämään enkä kauheasti sairastellut. Terveystarkastuksissa ei ollut vielä tullut esiin mielenterveysongelmia.

Työpaikan pikkujouluissa minulle sitten kerrottiin, että minulla on skitsofrenia ja ettei kukaan työpaikallani siedä minua. Tavallaan ymmärrän sen, että työyhteisöä halutaan kehittää ja karsia skitsofreenikot pois, mutta sitä ihmettelin, että miksi se pitää ilmoittaa pikkujouluissa ja kuka tekee päätöksiä sellaisten diagnoosien osalta. Toisaalta en kauheasti uskaltanut väittää vastaankaan ja ajattelin, että pääsen kuitenkin kotiin nukkumaan ja miettimään asioita.

Vaan eipä se ollutkaan niin helppoa. Humalluin oudosti, suorastaan huumaannuin. Sitten minua pahoinpideltiin kovin ottein aiheuttamalla aivotärähdyksiä ja sitten herätettiin tajuttomuudesta ja käskettiin suunnittelemaan rikoksia. Lopuksi viillettiin kädet verille ja riepoteltiin oikein kunnolla pitkin pihoja. Pahoinpitelyn tauottua joku tuntematon mies hyökkäsi kimppuuni, kaatoi minut ja yritti hakata niskaani minkä kerkesi. Pääsin kuitenkin pakenemaan ja sain paikalle ambulanssin. Kuitenkaan ambulanssiväki ei vienyt minua sairaalaan vaan syyttivät minua kiihtyneestä mielentilasta eivätkä suostuneet edes hankkimaan poliisia paikalle. Pakokauhu ja psykoosi oli varmasti päällä parin tunnin pahoinpitelyn seurauksena.

Tehtyäni rikosilmoitukset poliisi epäili kertomuksiani koska olin ollut humalassa ja koska heidän työyhteisössään ei vastaavaa voisi tapahtua. Sen sijaan he tulivat hakemaan metsästysaseeni pois, koska oli kuulemma epäiltävissä että en enää täyttänyt ampuma-aseen haltijan kelpoisuutta. Tämän jälkeen hakeuduin hoitoon psykiatriselle osastolle tutkituttamaan itseäni ja toden totta aloinkin olla jo hoidon tarpeessa kaiken jälkeen.

Pari kysymystä
Kuka saa diagnosoida skitsofrenian?
Entä saako skitsofreenikoita pahoinpidellä?

11

311

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kansalainen

Vain psykiatrian erikoislääkäri saa diagnosoida skitsofrenian.
      Skitsofreenikkoa eikä ketään muutakaan ihmistä ei saa pahoinpidellä, se on aina rikos.

• K100

Skitsofrenian diagnoisoivat noitatohtorit eli tuttavallisemmin psykiatrit. Ja ketään ihmistä ei saa pahoinpidellä, tosin psykiatreilla on yhteiskunnassa poikkeuslupa pahoinpidellä.

• huonompiosainen

Kävin taas psykiatrilla. Ei pahoinpidellyt. Luotan heihin enemmän kuin viranomaisiin.

• ihmisoik. psyk.
        huonompiosainen kirjoitti:

Kävin taas psykiatrilla. Ei pahoinpidellyt. Luotan heihin enemmän kuin viranomaisiin.

Varo, mitä kerrot heille. He eivät osaa vaitiolovelvollisuutta. Ihmisoikeudet (Perustuslaki LUKU 2) on heille tuntematon käytännössä, vaikka se opetettiin jo peruskoulun yhteiskuntaopissa, joten sitä on voinut soveltaa käytännössä jokapäiväisessä elämässä lähimmäisiin.

• huonompiosainen
        ihmisoik. psyk. kirjoitti:

Varo, mitä kerrot heille. He eivät osaa vaitiolovelvollisuutta. Ihmisoikeudet (Perustuslaki LUKU 2) on heille tuntematon käytännössä, vaikka se opetettiin jo peruskoulun yhteiskuntaopissa, joten sitä on voinut soveltaa käytännössä jokapäiväisessä elämässä lähimmäisiin.

Miksi varoisin? Olen nyt tavannut useita psykiatreja lähiaikoina. Kaikki ovat olleet tosi mukavia. Vaitiolovelvollisuus on näissä asioissa ihan turhaa. Eihän flunssaakaan tarvitse salata.

• Oltuani avoin psykiatreille oireistani tuloksena on ollut pakkohoito, lepositeet ja pakkolääkitys (josta tulee huomattavia sivuoireita).

• 10+8

Jos olet vaarallinen muiden hengelle, tai omallesi, niin silloin tulee toimenpiteitä.

• 10+9
        10+8 kirjoitti:

Jos olet vaarallinen muiden hengelle, tai omallesi, niin silloin tulee toimenpiteitä.

Entä jos on vaarallinen muiden maineelle ja laittomille bisneksille, tuleeko silloin toimenpiteitä

• dsggshhddah

Juu ei kannata olla liian avoin, ennenkuin osaa luottaa oikeasti toiseen..;) Mulla kesti 8 vuotta, ennenkuin osasin olla avoin terapiassa.

• 2323

Jos tuo on skitsofreniaa, niin silloin voidaan kysyä, onko skitsofreniaa olemassakaan. Minusta tuo kuuloastaa pikemminkin demoniselta hyökkäykseltä. Siis hengelliseltä eikä henkiseltä jutulta.

• vain ajatusleikki

Leikitään ajatuksella että kyseessä olisikin ollut jonkinlainen demoninen hyökkäys niin kuin ehdotat.

Ovatko pahoinpitelijät sitten saatananpalvojia? Onko kyseessä joku rituaali jossa uhrataan joku, sellaistahan on harrastettu eri muodoissa kautta ihmiskunnan historian? Tulee ainakin mieleen että sellainen voisi lisätä sitä harrastavien henkilöiden yhteenkuuluvuuden tunnetta ja jostain olen lukenut että saatanallisista rituaaleista henkilöt hakevat jonkinlaista energiaa jolla nousevat yhteisössä ylöspäin.

Edelleen leikitään ajatuksella että kyseessä olisi muka ollut uhrilahja saatanalle. Ovatko muinaiset rituaalit muuttuneet niin että enää ei tapeta suoraan niin että veri lentää niin kuin esim intiaanit tekivät vaan nykyisin saatetaan kaikin mahdollisin keinoin ihminen siihen kuntoon että hän joutuisi psykiatriseen hoitoon. Onko yhteiskunnassa meneillään olevan mielenterveyskiiman takana oikeasti saatananpalvonta ja uhrilahjat? ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      170
      5041
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      24
      3649
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      171
      3457
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2971
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      108
      2719
    6. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      30
      2086
    7. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      12
      1934
    8. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      19
      1915
    9. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      157
      1554
    10. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1515
    Aihe