Ilomantsi oli ennen vilkas kylä ja jotenkin siellä viihty. Kun ei ottanut sitä asiaa huomioon, että toiset piti sinunkin asioista huolen.
No joskus nyt ei oikein tahtonut saada työtä ja se teki välillä tiukkaa, mutta sittenkin sitä luotti tulevaan.
Elettiin 1960-70 lukua ja ihmiset läksi työnperään, kuka Ruotsiin, kuka suuriin taajamiin suomessa ja suurin osa jäi sille tielle.
Itse läksin reilu 42 vuotta sitten ja en ole katunut sitä päätöstä koskaan, se oli minun kohdallani paras ratkaisu. Ei se kaikille tietenkään sovi ja olisi hyvä, että Ilomantsissa olisi työtä ja turva elämälle.
Mutta niin se vain on, että kun olen aina silloin tällöin poikennut Ilomantsiin ei siellä enää ole monta omasta ikäluokasta jäljellä.
Ne jotka ovat lähteneet muualle niin osa on selvinnyt hyvin ,mutta ne jotka ovat jääneet ja ei ole ollut vakituista työtä, niin viina on vienyt ennenaikaisen hautaan,
tavalla tai toisella.
Minua on joskus vuosia sitten pyydetty yrittäjäksi Ilomantsiin ( ollut yritys muualla. 40v), mutta niiltä yrittäjiltä jotka Ilomantsissa tunnen niin sanovat, että minun luonteellani ei pärjätä.
En ole oppinut kunnioittamaan, sanotaanko semmoista savo-karjalaista hälläväliä tyyliä. Ja kun ollaan kavereita meininkiä.
Mutta kaikkien ongelmien ja hyvien hetkien keskelle
Mahdottoman Hyvää Kesää.
Ennen oli ennen ja
3
121
Vastaukset
- Ah 60 luvun loppu
Riutta ja Terveruukki ja nuorten haaveet tulevasta.
Ne jotka muistaa niin ne oli hyviä aikoja.
Jaa ja tietenkin pesäpallo, koripallo jne, niissä matseissa oli hyvä fiilis
Ai meinasin unohtaa perinteiset markkinat Ilomantsissa.
Muutamia asioita on jäänyt menneestä mieleen ja kun katsoo tulevaa niin semmoinen säälinsekainen tunne nousee pintaan ja tämä ei ole pelkästään Ilomantsin vaan koko syrjäseudun ongelma. - Oikea ratkaisu, K
Nyt on nyt -nimimerkille. Oikean päätöksen teit. Tässä kunnassa on edelleen hällä väliä -meininki yrittäjyyden suhteen. Saapi jopa kuulla, että "tuommoista yritystä ei tässä kunnassa olisi tarvinnutkaan". Ei tietysti suoraan, mutta valtuutetun tai hallituksen jäsenilta ja ystäviltä, kj:n sanomana. Oman edun tavoittelu on kultaa. Nyt vain on surullista todeta, että Kaviaaria, Kuntoutusta ja Kultaa sekä Vapostelu on jälkikäteen maksettava juttu. Oli vielä jokin neljäs K:lla alkava, mutta en muista. Liekö kanteleet olleet kunnan vaakunassa. Ne ei nyt maksa mitään - mutta noista edellisistä K-alkuisista maksetaan. Ja tönitään - oikein lujasti - tönitään, että Kuntoutuksella olisi jalansijaa. Kun muista K-alkuisista on vain muisto tai kohta muisto vain.
- Kauempaa surasin
erään läheiseni yrittäjyyttä Ilomantsissa ja kun joskus poikkesin torppaan ja vaihdoin sanan kaksi tuon yrittäjäperheen kanssa niin ymmärsin, kovin on kateellinen ja katkera ilmapiiri ympärillä.
No joskus erehdyin menemään kylällä kahffeelle baariin ja kun eivät olleet varmoja kuka olen tulivat kyselemään ja kun saivat tietää sen kuka olen niin jopa rupes " yrittäjätotuus" tulla esiin. Ja puhdasta pask...
No siinä on eräs kaveri yrittäjä sillä seudun, oli koulussa 60 luvulla ja ei tuo kovin paljon kehu ilmapiiriä.
Nostan korkealle hatun Teille jotka jaksatte ja saatte Ilomantsissa leipänne yrittäjyydestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia?
Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?1112436Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä511203Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1775122Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa333740Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1963564Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss503159Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1092894Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky132488Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie532185Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy191985