KESÄLAITUMEN KOKO!

Ööm...eihajuukaa

Moikka, kertokaa mulle hyviä mittoja kesälaitumelle?
Tässä oli yksi omasuunnitelma onko liian pieni? ( 60m x 30m )
Onko kentän kooksi hyvä 18m x 12m, ei ole estekenttä, perusratsastukseen.

4

158

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mörrinkäinen

Puhutaanko nyt shettiksestä vai hevosesta? Tuo mitä kaavailet kentäksi, on n. puolet normaalikokoisesta koulukentästä eikä riitä millään jos kyse on shettistä isommasta otuksesta. Hevoselle se olisi tarhaksikin pieni. Samoin tuo 60x30m laidun, siitä loppuisi syötävä alle viikossa vaikka olisi pienikin poni. Luulisin, että puolisen hehtaaria laidunta riittäisi shettikselle kesäksi, mutta isollekin ponille tarvitsisi olla ainakin hehtaarin verran, muuten loppuu heinä kesken jos on vähänkään kuivempi kesä ettei heinä kasva kunnolla. Ja hevoselle vielä enemmän tilaa. Tosin paljolti riippuu siitäkin, onko laidun villiintynyttä niittyheinikkoa vai ihan kunnon kasvatettua heinää. Ja ainahan heppaa voi ruokkia lisäksi kuivaheinällä, mutta jos on tarkoitus olla kokonaan laitumen varassa, tilaa on oltava paljon enemmän kuin nuo mitat joita tässä olet kaavaillut. Ikävä kyllä.

• huohkokenut

Itse olen erimieltä mörrinkäisen kanssa. Tietenkin riippuen ponista tai hevosesta. Kenttä riittää IHAN HYVIN käynti-ravi kentäksi. Mutta mutkat voi tulla liian nopeasti. Suosittelen 21m x 15m, itselläni on se, ja se on oikein hyvä. Kesälaidun tietenkin voisi olla isompi. 80m x 40m olisi ponille hyvä.

• Kasiro

Minä taas olen Mörrinkäisen kanssa samaa mieltä. Kenttä on turhan pieni, koska siinä myös laukataankin. Tuolla kentällä ei voi mennä kuin pientä ympyrää. Käy tylsäksi sekä hevoselle että ratsastajalle.
      Laitumeksi yleensä lasketaan hehtaari / polle että riittää koko kesäksi.

• Minäkin olen samaa mieltä Mörrinkäisen kanssa. Noin pienellä kentällä ei ehdi ottaa kuin muutaman laukka-askeleen ja sitten on jo aita vastassa. Siinä joutuisi pyörimään kuin karusellissa, mikä hankaloittaa työskentelyä ja, kuten Kasiro sanoi, käy tylsäksi.

Meillä oli hevosella (iso poni) parisen hehtaaria laitumia, mutta kuivina kesinä alkoi silti heinä loppua kesken. 60x30m alue olisi kivan tilava kenttä, mutta laitumeksi se on auttamatta liian pieni. Tyhjenisi ruuasta alle viikossa kuten Mörrinkäinen sanoi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      280
      5411
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      70
      4996
    3. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      123
      4375
    4. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      48
      4116
    5. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3830
    6. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3707
    7. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      41
      3428
    8. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      87
      3097
    9. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      67
      2958
    10. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      23
      2698
    Aihe