Helmikuussa maaliskuun tulot ennakkona?

Ihmettelevä äiti

Olen joutunut anomaan ttt:a nyt lokakuulta asti. Eivät maksa juuri mitään. Loka- ja marraskuussa jouduin kahdeksi viikoksi lomautukselle. En saa työkkäristä mitään, koska tuntitavoitteet eivät olleet täyttyneet. Töitä oli kolmeksi päiväksi viikossa, yhteensä per kuukausi noin 60 tuntia.
Marraskuun alussa jouduin sairauslomalle kipeytyneen raajani vuoksi. Työnantaja maksoi kaksi viikkoa palkkaa, sen jälkeen olen ollut sairauspäivärahalla. Leikkaus oli tammikuussa ja kuntoutus edelleen kesken, joudun taas hakemaan lisää sairauslomaa. Nyt menossa toinen lisäsairausloma leikkauksen jälkeiseen pidempään sairauslomaan. Käyn fysioterapeutilla.
Perhettä kaksi lasta, joista toinen 18 ja toinen alle. 18-vuotiaalle tehdään omat hakemukset.

Laitoin 4.3. sossuun ttt-hakemuksen. 13.3. ovat maksaneet melkein 30 euroa tililleni. Nyt sain paperit. Anoin siis maaliskuulle ttt, joka käsittääkseni perustuu silloin helmikuun tapahtumiin, joista siis pankkitiliotteet ja muut laitoin mukaan.
Sairauspäiväraha, joka maksettiin 26. helmikuuta, oltiinkin jo otettu tammikuun laskelmaan mukaan (tammikuun siis kielteinen, koska ylijäämäkertymää on hirveästi. Tästä kävin puhumassa ja se luvattiin poistaa vihdoin. Pankille velkaa nyt 1.100 e, summa suunnilleen sama tässä ylijäämäkertymässä, samoin leikkauslasku, jonka eräpäivä oli 19.2., mutta jonka pystyin maksamaan vasta 26.2., sekin oli otettu huomioon jo tammikuussa.
Helmikuulla tuloinani oli helmikuun sairauspäiväraha, jota ei huomioitu, koska se oli jo tammikuussa huomioitu, mutta sen sijaan 9.3. ja 23.3. maksuun pantavat sp-rahat olivatkin minulle jo tulona. Ylihuomenna on 23.3. Mitä tämä tarkoittaa? En tietenkään kasannut maaliskuun laskuja helmikuun pohjalle. Onhan siellä nyt tietysti yhtiövastikkeet ja muut, joita nyt ei huomioida lainkaan.
Olenko nyt aivan väärässä ja mitä tekisin?

4

127

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äkkiäkkiä

tässä on luultavasti todella iso virhe tapahtunut ja pyydä jo äkkiä korjausta, ei seuraavana kuukautena maksussa olevia tuloja voida ennakkoon huomioida. eikä myöskään seuraavan kuun laskujakaan. tarkista vielä laskelmien päiväykset, mutta jos on todella näin, niin mielestäni korjauksen paikka.

• Ihmettelevä äiti

Eilen en saanut ketään kiinni, tänä aamuna laitoin etuuskäsittelijälle nipun kysymyksiä. Ei ole vielä vastannut. Täytyy pyytää vielä vastaanottamiskuittaus sähköpostista, jos ei parin tunnin sisään mitään kuulu. Ajattelin nimittäin täältä syrjäkylältä lähteä iltapäivällä viemään kirjelmääni kuntaan. Päätös oli kirjattu 13.3. ja nyt on 20.3.

• Petu...
        Ihmettelevä äiti kirjoitti:

Eilen en saanut ketään kiinni, tänä aamuna laitoin etuuskäsittelijälle nipun kysymyksiä. Ei ole vielä vastannut. Täytyy pyytää vielä vastaanottamiskuittaus sähköpostista, jos ei parin tunnin sisään mitään kuulu. Ajattelin nimittäin täältä syrjäkylältä lähteä iltapäivällä viemään kirjelmääni kuntaan. Päätös oli kirjattu 13.3. ja nyt on 20.3.

Laita menemään oikaisuvaatimuksena sosiaalitoimen lautakuntaan (kunnan viralliseen sähköpostiin jos sossulla ei ole omaa), ja pyydä, että lähettävät sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain mukaisen kuittauksen.

Niin ikään ilmoita oikaisuvaatimuksessa, että asian käsittelyn nopeuttamiseksi sen voi käsitellä itseoikaisuna.

Tuoltakin voi jotain vinkkiä löytyä: http://www.toimeentulotuki.net
        - kuten ylijäämän huomioiminen.

• 167-176

Koska viranomainen ei yleensä noudata lakeja niin valistan heitä asiasta seuraavilla teksteillä jotka liitän sähköpostin tekstiin (ei liitetiedostona).

"Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa 24.1.2003/13 Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
      12 §
      Sähköisen asiakirjan vastaanottamisesta ilmoittaminen Viranomaisen on viipymättä ilmoitettava sähköisen asiakirjan vastaanottamisesta lähettäjälle.
      Ilmoitus voidaan toimittaa tietojärjestelmän välityksellä automaattisena kuittauksena tai muutoin.
      Vastaanottamisesta ilmoittaminen ei vaikuta asian käsittelyn edellytyksiin, joista säädetään erikseen."
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030013#L3P12
      "Hallintolaki
      Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
      8 §
      Neuvonta
      Viranomaisen on toimivaltansa rajoissa annettava asiakkailleen tarpeen mukaan hallintoasian hoitamiseen liittyvää neuvontaa sekä vastattava asiointia koskeviin kysymyksiin ja tiedusteluihin. Neuvonta on maksutonta.
      Jos asia ei kuulu viranomaisen toimivaltaan, sen on pyrittävä opastamaan asiakas toimivaltaiseen viranomaiseen."
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434#L2P8

"23 §
      Käsittelyn viivytyksettömyys
      Asia on käsiteltävä ilman aiheetonta viivytystä.
      Viranomaisen on esitettävä asianosaiselle tämän pyynnöstä arvio päätöksen antamisajankohdasta sekä vastattava käsittelyn etenemistä koskeviin tiedusteluihin."
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434#L5P23

Vastausposentti nuosee huomattavasti noiden valistavien tekstien ansiosta. Paatuneinkin "kaikkitietävä" virkahenkilö laittaa ainakin tuon vastaanottokuittauksen viimeistään sen jälkeen kun on saanut kolmannen sähköpostin viikon sisällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2946
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      58
      2338
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      2007
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1747
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      126
      1709
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1327
    8. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      59
      1263
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1203
    Aihe