Ensi vuodesta alkaen tulee nastavero henkilöautoihin! Maksu on 100 Euroa ja veromerkki kiinnitetää tuulilasiin. Tällä tavalla valtio kerää rahaa n.200milj. Euroa
Nastavero tulee!!!
49
219
Vastaukset
Idea hyvä, muttei tule toteutumaan.
- pelle
autoilija kirjoitti:
Älä rotta aina pilaa hyvää uutista
Palstapelle tuli takaisin!
- Revitellään nastoill
Jep ja lisäksi liikenneturvallisuusmaksu kitkarenkaiden käyttämisestä johtuvista lisämenoista. Suuruusluokka 1000 euroa, koska kitkarenkaita on noin kymmenesosa talvirenkaista, joten maksun pitää olla kymmenkertainen.
Tuleeko nastavero muuten kaikkiin autoihin renkaista riippumatta?- veroa maksamaan
kyllä tulee, toteutetaan samalla tavalla kuin yle vero,
- ei paljon repimistä
Järjettömiä juttuja on joskus aiemmin tullut.
Noin järjetöntä ei kuitenkaan.
Eikä tule nytkään.- Tohtori Njet
Kyllä tupakointiakin alettiin rajoittaa, kun terveysriskit alkoivat valjeta.
- Monenlaisia tohtoreita
Tohtori Njet kirjoitti:
Kyllä tupakointiakin alettiin rajoittaa, kun terveysriskit alkoivat valjeta.
Missähän vaiheessa tuo ajattelu tulisi liikennepuolellekin. Kohteita on runsaasti.
Koko autoilu on melkoisen saastuttavaa päästöineen, teiden suolaus myrkyttää pohjavesiä ja luontoa ja lisää liikennepölyä. Nastatkin lisäävät melua ja myös liikennepölyä jossain määrin. No pölyongelma on muutamia viikkoja maksimissaan. Pohjavedet ei puhdistu itsestään, muu luonto kyllä korjautuu suolamyrkyistä ajanmittaan kunhan se lopetetaan tai vähennetään radikaalisti. Tietysti pohjavesiäkin voidaan kemiallisesti puhdistaa.
No nastarenkaiden hyödyt on tiedossa, samoin suolauksen. Molemmat liittyvät liikenneturvallisuuteen ja puntarissa onkin monta asiaa, kun rajoituksia noihin mahdollisesti mietitään.
Lämmitys on pahin pienhiukkastuottaja tuonnin lisäksi. Miten tuonti lopetettaisiin. Lämmityskin on tärkeää kylmässä Suomessa ja hiukkasten osalta pystyttäneen vähentämään nykyisestä.
Tupakointiakkaan ei ole kielletty, vaikka hyötyjä ei ole tiedossa yhtään. Ja vaarallisuutta ei kukaan ole kieltänyt. - Karseaaaaa
Monenlaisia tohtoreita kirjoitti:
Missähän vaiheessa tuo ajattelu tulisi liikennepuolellekin. Kohteita on runsaasti.
Koko autoilu on melkoisen saastuttavaa päästöineen, teiden suolaus myrkyttää pohjavesiä ja luontoa ja lisää liikennepölyä. Nastatkin lisäävät melua ja myös liikennepölyä jossain määrin. No pölyongelma on muutamia viikkoja maksimissaan. Pohjavedet ei puhdistu itsestään, muu luonto kyllä korjautuu suolamyrkyistä ajanmittaan kunhan se lopetetaan tai vähennetään radikaalisti. Tietysti pohjavesiäkin voidaan kemiallisesti puhdistaa.
No nastarenkaiden hyödyt on tiedossa, samoin suolauksen. Molemmat liittyvät liikenneturvallisuuteen ja puntarissa onkin monta asiaa, kun rajoituksia noihin mahdollisesti mietitään.
Lämmitys on pahin pienhiukkastuottaja tuonnin lisäksi. Miten tuonti lopetettaisiin. Lämmityskin on tärkeää kylmässä Suomessa ja hiukkasten osalta pystyttäneen vähentämään nykyisestä.
Tupakointiakkaan ei ole kielletty, vaikka hyötyjä ei ole tiedossa yhtään. Ja vaarallisuutta ei kukaan ole kieltänyt.Ei ole kielletty, mutta rajoituksia on pilvien pimein. Haluatko samaistua toimiston ulko-oven vieressä kovalla pakkasella naama sinisenä tupakkaa imevään, värjöttelevään tyyppiin? Tulevaisuudessa pääkaupunkiseudulla ropinaa aiheuttava saa ajaa mustat lasit silmillä ja kaulukset pystyssä, vähän päätä näkyy kojelaudan takaa.
- Ei voe mittä
Samalla voitaisi poistaa talviregaspakko, niin veisin autoni nastarenkaat suoreen kaatopaikalle :) mutta ei... pakko ne on alle laittaa tai sakkoa paukkuu joulu-tammi-helmikuussa... kitkarenkaita kun ei ole, ja kesärenkailla ei saa ajella, koska siitä sakoketaan
- tosiasiat julki
Kitkarenkaita saa kaupasta.
Jyrsimet on puolestaan löydetty käytetyn ruppanan takakontista ja niillähän on turvallisuus maksimissa, kun on vielä pintaa ja jokunen nastakin jäljellä
http://www.autoliitto.fi/?x20043=7066693 - 44645
tosiasiat julki kirjoitti:
Kitkarenkaita saa kaupasta.
Jyrsimet on puolestaan löydetty käytetyn ruppanan takakontista ja niillähän on turvallisuus maksimissa, kun on vielä pintaa ja jokunen nastakin jäljellä
http://www.autoliitto.fi/?x20043=7066693Mutta nyt on jo valmiinakesärenkaat... Ajaisin niillä ympäri vuoden jos se sallittaisï, ei aiheuttaisi nastat haittaa
Eli jos nastarenkaille tulisi kielto tai lisävero. tulisi se asettaa 10 vuoden siirtymäajalla, että nastarenkaat menisi luonnollisesti vaihtoon
- Hurraa!!!!!!!
Vuonna 2015 on ihana vuosi! Silloin tiet ovat ehjät kun on 200 miij. rahaa mitä käyttää tiestöön.
Ja jos taas kukaan ei käytä enään nastoja niin on pirun monta lakaisuautoa/koneita myynnissä kun ei ole enään katupölyä!- kitkat 10
Eihän kukaan nastarenkaita tarvitse...JOS osaa ajaa ja hallita autoa...
Olen kuullut ja nähnyt talvella kolareita Nastarenkailla ...kin.... - piikkejä ei
kitkat 10 kirjoitti:
Eihän kukaan nastarenkaita tarvitse...JOS osaa ajaa ja hallita autoa...
Olen kuullut ja nähnyt talvella kolareita Nastarenkailla ...kin....Oikein intohimoinen nastarengastyyppi mittaa joka hetki ajotavallaan oletetun turvallisuuspisteen pois ja on sitten ajava kolaripommi.
Kitkarengasmies tai -nainen sovittaa jo lätökohtaisesti ajotapansa olosuhteitten mukaiseksi ja siten estää myös nastahenkilöiden törmäilyjä.
Näin se vain menee, että siellä ohjauspyörän takana on kuitenkin se järki, jos sitä on, ei nastat mitään pysty ajattelemaan. - sokka irti
piikkejä ei kirjoitti:
Oikein intohimoinen nastarengastyyppi mittaa joka hetki ajotavallaan oletetun turvallisuuspisteen pois ja on sitten ajava kolaripommi.
Kitkarengasmies tai -nainen sovittaa jo lätökohtaisesti ajotapansa olosuhteitten mukaiseksi ja siten estää myös nastahenkilöiden törmäilyjä.
Näin se vain menee, että siellä ohjauspyörän takana on kuitenkin se järki, jos sitä on, ei nastat mitään pysty ajattelemaan.Joo ja nastatyypit laittaa vielä turvavyönkin päälle osoittaakseen olevansa tosissaan lähdössä kaahaamaan.
- 8+14
sokka irti kirjoitti:
Joo ja nastatyypit laittaa vielä turvavyönkin päälle osoittaakseen olevansa tosissaan lähdössä kaahaamaan.
Näin tekee.
Kitkahemmohan ei moista turvavyötäkään tarvitse, kun ajotaito on kohdallaan eikä onnettomuuksia tarvitse pelätä.
Hemmo osaa myös ennakoida tulevat onnettomuudet varautumalla, joten kaikki auton turvavarustelu on turhanpäiväistä ja pelkästään osaamattomia varten. - hip huraa
Meinaatko, että hiekat ja suolausjätteet harjalla lakaistaan pois? No työllistyyhän siinä jokunen, jos työ vain jollekin kelpaa ja maksajakin löytyy... No veroistahan ne.
On hitaampaa, joten pölyongelma kestää sitten nykyistä muutamaa viikkoa kauemmin. - 9+19=28
hip huraa kirjoitti:
Meinaatko, että hiekat ja suolausjätteet harjalla lakaistaan pois? No työllistyyhän siinä jokunen, jos työ vain jollekin kelpaa ja maksajakin löytyy... No veroistahan ne.
On hitaampaa, joten pölyongelma kestää sitten nykyistä muutamaa viikkoa kauemmin.Jos nastarenkaita ei käytetään niin ei ole suola eikä hiekkaongelmia koska kitkarengaskuskit ovat niin taitavia kuskeja että ei sellaista tarvii!
- Hip huraa
9+19=28 kirjoitti:
Jos nastarenkaita ei käytetään niin ei ole suola eikä hiekkaongelmia koska kitkarengaskuskit ovat niin taitavia kuskeja että ei sellaista tarvii!
Hups, tuonhan unohdinkin. Tavallista paremmat kuskit kun vähät välittää turvavarusteista. Hehän eivät niitä tarvitse. Niinhän tuossa edellä jo todettiinkin.
Kaikista kuskeistahan tulee luonnollisesti tavallista parempia kuskeja vaihtaessaan kitkat alle. Sehän onkin edellytys turvalliselle liikkumiselle, jos vielä suolaus ja hiekotuskin lopetettaisiin. Nastoilla ajaville noista ei juuri hyötyä ole ollutkaan, joten ... - Mr Nasta Vero
Hip huraa kirjoitti:
Hups, tuonhan unohdinkin. Tavallista paremmat kuskit kun vähät välittää turvavarusteista. Hehän eivät niitä tarvitse. Niinhän tuossa edellä jo todettiinkin.
Kaikista kuskeistahan tulee luonnollisesti tavallista parempia kuskeja vaihtaessaan kitkat alle. Sehän onkin edellytys turvalliselle liikkumiselle, jos vielä suolaus ja hiekotuskin lopetettaisiin. Nastoilla ajaville noista ei juuri hyötyä ole ollutkaan, joten ...Jyrsijöiden vuoksi joudutaan suolaamaan teitä
”Tuoreen tutkimuksen mukaan puolet kevään katupölystä on peräisin tien päällysteestä. Päällysteiden kulumatuotteet kertyvät tienpinnoille pitkin talvea pääosin nastarenkaiden tuottamina. Aiemmin on oletettu, että suurin osa katupölystä johtuu talvihiekoituksesta.”
http://www.hel.fi/wps/portal/Rakennusvirasto/Artikkeli?urile=hki:path:/hkr/fi/ajankohtaista/nasta_020213¤t=true
"Kalsiumkloridi on pääkaupunkiseudulla yleisimmin käytetty pölynsidonta-aine. Hygroskooppisena aineena se sitoo hyvin kosteutta ilmasta ja pitää pölyn kosteana pitempään kuin esimerkiksi natriumkloridi mutta aiheuttaa enemmän korroosiota."
http://www.redust.fi/tiedostot/sidontaesite.pdf - sokea usko
Hip huraa kirjoitti:
Hups, tuonhan unohdinkin. Tavallista paremmat kuskit kun vähät välittää turvavarusteista. Hehän eivät niitä tarvitse. Niinhän tuossa edellä jo todettiinkin.
Kaikista kuskeistahan tulee luonnollisesti tavallista parempia kuskeja vaihtaessaan kitkat alle. Sehän onkin edellytys turvalliselle liikkumiselle, jos vielä suolaus ja hiekotuskin lopetettaisiin. Nastoilla ajaville noista ei juuri hyötyä ole ollutkaan, joten ...Ei näy jyrsimien ylivertainen turvallisuus tilastoissa
Nasta -tutkimushankkeen haastattelujen mukaan kitkarenkain kolaroineet myönsivät rehellisesti, että tuli käytettyä liian kovaa tilannenopeutta. Jyrsijät puolestaan olivat sitä mieltä, että kolarin pääsyy oli huono tienpito. Eli tarvitaan aina vaan lisää suolaa yms. jotta voi puupäät ajaa samalla tyylillä vuodenajasta piittaamatta.
Jyrsijöiden kyky huomioida kelin vaihtelu on tutkitusti kehno. Kelillä puolestaan on paljon suurempi vaikutus mm. jarrutusmatkoihin kuin renkaiden tyypillä. Mikä selittää mm. sen "yllättävän" tuloksen, että "ylivertaisista" renkaistaan huolimatta jyrsijät ajavat useammin toisen auton perään. Sokeasti vaan uskovat siihen, että jyrsimet muuttavat talven kesäksi...
NASTA-tutkimusohjelman loppuraportti, Kitkarenkaiden käytöllä parempaa ilmanlaatua – liikenneturvallisuudesta tinkimättä, on julkaistu kokonaisuudessaan projektin sivuilla www.nasta-tutkimusohjelma.fi
NASTA-tutkimusohjelman loppuraportti, Kitkarenkaiden käytöllä parempaa ilmanlaatua – liikenneturvallisuudesta tinkimättä, on julkaistu kokonaisuudessaan projektin sivuilla www.nasta-tutkimusohjelma.fi
"Hyväkuntoiselta näyttävä, mutta vanha nastarengas osoittautui petolliseksi valinnaksi talvikeliin"
http://www.autoliitto.fi/?x20043=7066693
- PaskaMaaSuomi
Mielellään maksaisin tuonkin verran vuodessa jos sillä saataisiin paremmat tiet. Mutta nekin rahat menisivät johonkin aivan muuhun, eikä tiestöä edelleenkään korjattaisi.
- WooBer
Mistäs moisia luit? Satukirjastako? tiesuolavero, jolla korvattaisiin autoilijoiden ajoneuvoihin tulleet ruostevauriot. Kjeh.. Ei huono ehdotus.
- Mr Nasta Vero
”Kun vielä 60-luvulla 1300 ihmistä kuoli vuosittain liikenneonnettomuksissa, presidentti Kekkonen aloitti liikenneturvallisuuskampanjan: nopeusrajoitukset, turvavyöt, tieden parantaminen ja ajoneuvotekniset turvalaitteet vähensivät kuolemat noin kolmeensataan."
"Liikenteen pienhiukkaset tappavat nyt eri arvioiden mukaan vuosittain Suomessa 1300 – 2000 ihmistä. Keinot kuolemien välttämiseksi on otettava nopeasti ja monipuolisesti käyttöön, ja sillä kuolemien lisäksi ne vaikuttavat laajemminkin mm. lasten terveyteen. Tarvitsemme nyt monipuolisesti sekä pitkävaikutteisia että nopeasti vaikuttavia tekoja.”
”Käytännässä vaikkapa pääkaupunkiseudun kattava nastarengasmaksu vähentäisi tehokkaasti pölypäästöjen syntymistä estämättä kokonaan nastarenkaiden käyttöä. Pieni määrä nastarenkaita (ne jotka todella tarvitsevat) ei haittaa, jos leijonanosa käyttäjistä käyttää muita renkaita.”
http://www.ihmistenkaupunki.fi/2013/12/21/pienet-ja-pirulliset-pienhiukkaset-hsy-hyvaksyi-liikenteen-suojaetaisyydet/
”kaupunki-ilman laatua on mahdollista parantaa merkittävästi nastarenkaiden käyttöä vähentämällä ilman että liikenneturvallisuus vaarantuu.”
http://leostranius.fi/2013/05/ymparistolautakunta-7-5-2013-nastarenkaat-vai-kitkarenkaat/
”Nastarenkaille tuntuva haittavero”
http://wiljoantero.puheenvuoro.uusisuomi.fi/137035-nastarenkaille-tuntuva-haittavero
”Nastarenkaille voitaisiin ottaa käyttöön haittamaksu tai haittavero”
http://www.hs.fi/kaupunki/a1364960107565
”Nastarenkailla ajaminen voisi maksaa 3,73 euroa päivältä”
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288617040262.html
- ...
Tyhmyys pitäisi laittaa verolle. Siinä vasta olisi valtiolle suuri rahantulolähde.
- Parempi idea
Ennemmin asennevammaisuus pitää laittaa verolle. Tyhmä osaa noudattaa sääntöjä ja rajoituksia mutta asennevmmainen ei edes halua sitä tehdä.
- oikea johtopäätös
Tyhmyys laitetaan verolle, kun jyrsimien käytöstä ruvetaan perimään haittamaksua!
”Nastarenkaiden turhalla käytöllä on lukuisia negatiivia vaikutuksia, muun muassa ilmanlaadun heikentyminen, melun ja päästöjen lisääntyminen sekä teiden kuluminen. Lisäksi talvirenkaiden liikenneturvallisuuteen vaikuttavat ajo-ominaisuudet kesäolosuhteissa eivät ole yhtä hyvät kuin kesärenkailla.”
https://www.poliisi.fi/poliisi/helsinki/home.nsf/PFBD/12426D56F23C16A7C2257B550035B10C?opendocument
- aina nastat.
Niin, entäs sitten?
- Huvinsa kullakin
Nastarenkaat ovat ylivoimaiset talvirenkaita. Ei kai siitä kenelläkään voi olla epäselvyyttä. Jos on, niin kannattaa tutustua mihin tahansa talvirengastesteihin miltä vuodelta tahansa. Jokainen alan lehti on tehnyt joka vuosi nuo testit. Yhdessäkään niistä ei kitkarenkaat ole koskaan osoittautuneet paremmiksi.
Koirat haukkuu karavaani kulkee, kuten erään edullisen cittarin mainos kuuluu... Mitäpä noista räksyttäjistä.. - Mr Nasta Vero
Huvinsa kullakin kirjoitti:
Nastarenkaat ovat ylivoimaiset talvirenkaita. Ei kai siitä kenelläkään voi olla epäselvyyttä. Jos on, niin kannattaa tutustua mihin tahansa talvirengastesteihin miltä vuodelta tahansa. Jokainen alan lehti on tehnyt joka vuosi nuo testit. Yhdessäkään niistä ei kitkarenkaat ole koskaan osoittautuneet paremmiksi.
Koirat haukkuu karavaani kulkee, kuten erään edullisen cittarin mainos kuuluu... Mitäpä noista räksyttäjistä.."Kuljettajat eivät eronneet tilastollisesti merkitsevällä tasolla myöskään liikennevahinkotyyppien osalta toisistaan. Kuitenkin suuntaa antavina eroina nastarengaskuljettajien vahingoista 34 % oli peräänajoja, kun vastaava osuus kitkarengaskuljettajilla oli 27 %."
Lainaus on Nasta -tutkimusohjelman loppuraportista.
"Hyväkuntoiselta näyttävä, mutta vanha nastarengas osoittautui petolliseksi valinnaksi talvikeliin"
http://www.autoliitto.fi/?x20043=7066693
”Nastarenkaiden turhalla käytöllä on lukuisia negatiivia vaikutuksia, muun muassa ilmanlaadun heikentyminen, melun ja päästöjen lisääntyminen sekä teiden kuluminen. Lisäksi talvirenkaiden liikenneturvallisuuteen vaikuttavat ajo-ominaisuudet kesäolosuhteissa eivät ole yhtä hyvät kuin kesärenkailla.”
https://www.poliisi.fi/poliisi/helsinki/home.nsf/PFBD/12426D56F23C16A7C2257B550035B10C?opendocument
”Ruotsissa julkaistun tutkimuksen mukaan 30-40 tukholmalaista kuolee vuosittain nastarenkaiden käytön takia.”
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/nastarenkaiden-kayttorajoitus-parantaisi-ilmanlaatua/1892232
”kaupunki-ilman laatua on mahdollista parantaa merkittävästi nastarenkaiden käyttöä vähentämällä ilman että liikenneturvallisuus vaarantuu.”
http://leostranius.fi/2013/05/ymparistolautakunta-7-5-2013-nastarenkaat-vai-kitkarenkaat/ - Traction.
Huvinsa kullakin kirjoitti:
Nastarenkaat ovat ylivoimaiset talvirenkaita. Ei kai siitä kenelläkään voi olla epäselvyyttä. Jos on, niin kannattaa tutustua mihin tahansa talvirengastesteihin miltä vuodelta tahansa. Jokainen alan lehti on tehnyt joka vuosi nuo testit. Yhdessäkään niistä ei kitkarenkaat ole koskaan osoittautuneet paremmiksi.
Koirat haukkuu karavaani kulkee, kuten erään edullisen cittarin mainos kuuluu... Mitäpä noista räksyttäjistä..Tänäkin talvena jyrsiäpellet ovat turvallisuuden nimissä jyrsineet paljasta asvalttia n 6 kuukautta, kyllä on hölmöjen hommaa. Toivottavasti valtiovalta säätää tuntuvan nastaveron sillä eihän nämä jyrsiäpellet muuten luovu jyrsimistään.
- Huvinsa kullakin
Mr Nasta Vero kirjoitti:
"Kuljettajat eivät eronneet tilastollisesti merkitsevällä tasolla myöskään liikennevahinkotyyppien osalta toisistaan. Kuitenkin suuntaa antavina eroina nastarengaskuljettajien vahingoista 34 % oli peräänajoja, kun vastaava osuus kitkarengaskuljettajilla oli 27 %."
Lainaus on Nasta -tutkimusohjelman loppuraportista.
"Hyväkuntoiselta näyttävä, mutta vanha nastarengas osoittautui petolliseksi valinnaksi talvikeliin"
http://www.autoliitto.fi/?x20043=7066693
”Nastarenkaiden turhalla käytöllä on lukuisia negatiivia vaikutuksia, muun muassa ilmanlaadun heikentyminen, melun ja päästöjen lisääntyminen sekä teiden kuluminen. Lisäksi talvirenkaiden liikenneturvallisuuteen vaikuttavat ajo-ominaisuudet kesäolosuhteissa eivät ole yhtä hyvät kuin kesärenkailla.”
https://www.poliisi.fi/poliisi/helsinki/home.nsf/PFBD/12426D56F23C16A7C2257B550035B10C?opendocument
”Ruotsissa julkaistun tutkimuksen mukaan 30-40 tukholmalaista kuolee vuosittain nastarenkaiden käytön takia.”
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/nastarenkaiden-kayttorajoitus-parantaisi-ilmanlaatua/1892232
”kaupunki-ilman laatua on mahdollista parantaa merkittävästi nastarenkaiden käyttöä vähentämällä ilman että liikenneturvallisuus vaarantuu.”
http://leostranius.fi/2013/05/ymparistolautakunta-7-5-2013-nastarenkaat-vai-kitkarenkaat/Nastarenkaat ovat ylivoimaiset talvirenkaita. Ei kai siitä kenelläkään voi olla epäselvyyttä. Jos on, niin kannattaa tutustua mihin tahansa talvirengastesteihin miltä vuodelta tahansa. Jokainen alan lehti on tehnyt joka vuosi nuo testit. Yhdessäkään niistä ei kitkarenkaat ole koskaan osoittautuneet paremmiksi.
Koirat haukkuu karavaani kulkee, kuten erään edullisen cittarin mainos kuuluu... Mitäpä noista räksyttäjistä.. - Huvinsa kullakin
Traction. kirjoitti:
Tänäkin talvena jyrsiäpellet ovat turvallisuuden nimissä jyrsineet paljasta asvalttia n 6 kuukautta, kyllä on hölmöjen hommaa. Toivottavasti valtiovalta säätää tuntuvan nastaveron sillä eihän nämä jyrsiäpellet muuten luovu jyrsimistään.
Nastarenkaat ovat ylivoimaiset talvirenkaita. Ei kai siitä kenelläkään voi olla epäselvyyttä. Jos on, niin kannattaa tutustua mihin tahansa talvirengastesteihin miltä vuodelta tahansa. Jokainen alan lehti on tehnyt joka vuosi nuo testit. Yhdessäkään niistä ei kitkarenkaat ole koskaan osoittautuneet paremmiksi.
Koirat haukkuu karavaani kulkee, kuten erään edullisen cittarin mainos kuuluu... Mitäpä noista räksyttäjistä.. - jotain järkeä
Huvinsa kullakin kirjoitti:
Nastarenkaat ovat ylivoimaiset talvirenkaita. Ei kai siitä kenelläkään voi olla epäselvyyttä. Jos on, niin kannattaa tutustua mihin tahansa talvirengastesteihin miltä vuodelta tahansa. Jokainen alan lehti on tehnyt joka vuosi nuo testit. Yhdessäkään niistä ei kitkarenkaat ole koskaan osoittautuneet paremmiksi.
Koirat haukkuu karavaani kulkee, kuten erään edullisen cittarin mainos kuuluu... Mitäpä noista räksyttäjistä..Telaketjut pitää vielä paremmin mutta mihin raja vedetään?
- ujo ylivertaisuus
Huvinsa kullakin kirjoitti:
Nastarenkaat ovat ylivoimaiset talvirenkaita. Ei kai siitä kenelläkään voi olla epäselvyyttä. Jos on, niin kannattaa tutustua mihin tahansa talvirengastesteihin miltä vuodelta tahansa. Jokainen alan lehti on tehnyt joka vuosi nuo testit. Yhdessäkään niistä ei kitkarenkaat ole koskaan osoittautuneet paremmiksi.
Koirat haukkuu karavaani kulkee, kuten erään edullisen cittarin mainos kuuluu... Mitäpä noista räksyttäjistä..No niinpä näkyy. Pysähtyminen vaan on vähän heikompaa jyrsimillä, minkä vuoksi peräänajoja tulee enemmän
"Kuljettajat eivät eronneet tilastollisesti merkitsevällä tasolla myöskään liikennevahinkotyyppien osalta toisistaan. Kuitenkin suuntaa antavina eroina nastarengaskuljettajien vahingoista 34 % oli peräänajoja, kun vastaava osuus kitkarengaskuljettajilla oli 27 %." - Jyrsimien haittavero
jotain järkeä kirjoitti:
Telaketjut pitää vielä paremmin mutta mihin raja vedetään?
Helsinkiin kaavailtua rajanvetoa
- Sallitaan nastarenkaiden käyttöaika vain esimerkiksi joulukuun 15 päivän ja helmikuun 15 päivän välillä.
- Katukohtainen (alueellinen) nastarengaskielto.
- Aluekohtainen haittamaksu. Alue voi käsittää laajimmillaan Helsingin sisäänajoväylät ja Kehä III:n sisäpuoliset alueet.
- Nastavero. Nastarenkaiden hankintahintaan lisättävä vero, jonka tarkoitus on nostaa nastarenkaan kuluttajahintaa kitkarengasta suuremmaksi (esim. 100 e/rengassarja).
http://leostranius.fi/2013/05/ymparistolautakunta-7-5-2013-nastarenkaat-vai-kitkarenkaat/
Ruotsissa on sama tyyli eli alueellisia käyttökieltoja. Norjassa on puolestaan haittamaksu.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288617040262.html - Huvinsa kullakin
ujo ylivertaisuus kirjoitti:
No niinpä näkyy. Pysähtyminen vaan on vähän heikompaa jyrsimillä, minkä vuoksi peräänajoja tulee enemmän
"Kuljettajat eivät eronneet tilastollisesti merkitsevällä tasolla myöskään liikennevahinkotyyppien osalta toisistaan. Kuitenkin suuntaa antavina eroina nastarengaskuljettajien vahingoista 34 % oli peräänajoja, kun vastaava osuus kitkarengaskuljettajilla oli 27 %."Nastarenkaat ovat ylivoimaiset talvirenkaita. Ei kai siitä kenelläkään voi olla epäselvyyttä. Jos on, niin kannattaa tutustua mihin tahansa talvirengastesteihin miltä vuodelta tahansa. Jokainen alan lehti on tehnyt joka vuosi nuo testit. Yhdessäkään niistä ei kitkarenkaat ole koskaan osoittautuneet paremmiksi.
Koirat haukkuu karavaani kulkee, kuten erään edullisen cittarin mainos kuuluu... Mitäpä noista räksyttäjistä.. - Huvinsa kullakin
Jyrsimien haittavero kirjoitti:
Helsinkiin kaavailtua rajanvetoa
- Sallitaan nastarenkaiden käyttöaika vain esimerkiksi joulukuun 15 päivän ja helmikuun 15 päivän välillä.
- Katukohtainen (alueellinen) nastarengaskielto.
- Aluekohtainen haittamaksu. Alue voi käsittää laajimmillaan Helsingin sisäänajoväylät ja Kehä III:n sisäpuoliset alueet.
- Nastavero. Nastarenkaiden hankintahintaan lisättävä vero, jonka tarkoitus on nostaa nastarenkaan kuluttajahintaa kitkarengasta suuremmaksi (esim. 100 e/rengassarja).
http://leostranius.fi/2013/05/ymparistolautakunta-7-5-2013-nastarenkaat-vai-kitkarenkaat/
Ruotsissa on sama tyyli eli alueellisia käyttökieltoja. Norjassa on puolestaan haittamaksu.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288617040262.htmlNastarenkaat ovat ylivoimaiset talvirenkaita. Ei kai siitä kenelläkään voi olla epäselvyyttä. Jos on, niin kannattaa tutustua mihin tahansa talvirengastesteihin miltä vuodelta tahansa. Jokainen alan lehti on tehnyt joka vuosi nuo testit. Yhdessäkään niistä ei kitkarenkaat ole koskaan osoittautuneet paremmiksi.
Koirat haukkuu karavaani kulkee, kuten erään edullisen cittarin mainos kuuluu... Mitäpä noista räksyttäjistä.. - Nastat nastarenkaat
Huvinsa kullakin kirjoitti:
Nastarenkaat ovat ylivoimaiset talvirenkaita. Ei kai siitä kenelläkään voi olla epäselvyyttä. Jos on, niin kannattaa tutustua mihin tahansa talvirengastesteihin miltä vuodelta tahansa. Jokainen alan lehti on tehnyt joka vuosi nuo testit. Yhdessäkään niistä ei kitkarenkaat ole koskaan osoittautuneet paremmiksi.
Koirat haukkuu karavaani kulkee, kuten erään edullisen cittarin mainos kuuluu... Mitäpä noista räksyttäjistä..Tuo ylivoimaisuus on muuten todistettu. Olen ajanut tänä talvena Espoossa nastarenkailla, enkä ole suistunut kadulta kertaakaan. Aion ajaa huhtikuun loppuun saakka, sillä en ota mitään riskejä.
- ropisija
Jeps eipä tule, jyrsin jatkossakin koko vuoden.
- Ässem
Nastarenkaat on aina olleet paksulompakkoista etuoikeus kun kitkut on sujutelleet halvoilla kitkuillaan. Toivottavasti tarra on näkyvän kokoinen jottei pääse unohtumaan kellä on paalua ja kuka vaan kitkuilee.
Mielestäni nastavero olis ihan ok, mutta vain niille jotka nastoja käyttää.
Ja veron syyksi ei mielestäni kelpaa missään mittakaavassa se,
että nastapöly aiheuttaa hengityssairauksia, sillä nastaverosta
tuskin menisi senttiäkään niille jotka pölystä kärsivät.
Ja tuli vero tai ei niin sitä nastapölyä tulee jokatapauksessa.- Loogista, eikö totta
Mitä kovempi vero, sitä vähemmän nastoja, sitä vähemmän pölyä, sitä vähemmän hengityssairauksia. Tupakoinninkin lopettaminen kannattaa aina.
- huhhuh.
Yksityisautoilua pääkaupunkiseudulla pitää verottaa rankasti. Nastarenkaat täällä maalla on ainoat oikeat talvirenkaat, täällä kun on tiet useammin jäiset kuin kaupungeissa. En kyllä tajua autoilijoita jotka pyytävät lisää veroja/maksuja vapaaehtoisesti.
- Hyinastoja
Nastarenkaat käyvät liian kalliiksi meille.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288669575550.html?pos=ksk-trm-auto-ostu - voisi olla enemmänki
Hyvä, jokainen nastarenkailla ajava mielellään maksaa vähän turvallisuudesta, sehän on elämässä tärkeintä.
- Malaga
Onneksi suomen kesä on vähäluminen pärjää nää nasta tumpelotkin hengissä!
- 7+13
Totta. Saati sitten nämä kitkakitisijätkin selviävät ilman tonnitolkulla kylvettyä tiesuolaa.. Luontokin saa välillä hengähtää...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik103379MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681858Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin771169Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61982Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33948Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt209872- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59806Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768