Pölyä kertynyt valtava kerros siellä ja täällä.

HyvinVihainenNyt

Sellaisesta ilmiöstä pääsin taas töissä nauttimaan.

Aloitin kohteessa, ja työnjälkeen oltiin pitkään ihan tyytyväisiä, paikan työnjohto oli oikein iloinen asiasta! Näin oli pitkään.

Mutta sitten tapahtui niin, että huomattiin että siivooja on ollut vessassa piiiiitkään (asioilla ja siivoamassa samantien, ovi lukossa. Sanottakoon sekin ettei tosiaan ole ainoa vessa siinä joten ruuhkakaan ei varmaan häirinnyt)

Kun tulin vessasta pois, hyppäsi siihen jostain paikan johto ja esitti huolensa josko jotain on pielessä, kun "olin siellä niin kauan". Ensin ajattelin huolen olevankin edes jonkinverran vilpitöntä mutta kun ihan piti (hänen) alkaa selittää kuinka "vessat ovat muuten ihan saastassa ja siellä on hirveästi pölyä!" niin ymmärsin että viipyilyni vessassa on nyt tuohduttanut sitten. No, vessat oli ihan kunnossa vaikka mulle yritettiinkin demonstroida kuinka p*skaa on (lavuaarissa pinttynyttä likaa, vuosia ollut eikä sitä siitä kukaan ole irti kunnolla saanut, tämän tiedän koska olen siitä kuullut entiseltä siivoojalta ja itse ollut paikassa yli vuoden... tätä likaa sitten hinkutti ja oli sitä mieltä että "suurin osa lähti", heh no ei kuule lähtenyt yhtään mitään, piti vaan vissiin päästä pätemään.) ja "pölyä kamalasti vessan pytyn päällä" (no tuota, sen verran pölyhiukkasia kuin siinä on joka h*tin kerta ollut, joka kerta nimittäin olen pyyhkinyt tunnollisesti pölyt joka ikisestä kohdasta puhtaalla mikrokuituliinalla ja toki vedellä saniteettitiloihin soveltuvalla aineella.) Ja kuulemma miesten pisuaari on niin likainen "ettei miehet voi enää käydä siellä ollenkaan vessassa". Tämänkin esitti mua tuijottaen hyvinkin tosissaan. Myöhemmin kysyin miehiltä josko on heidän mielestään ollut likaista siellä, sain kuulla tosiaan että "ei olla huomattu mitään erikoista" ja että siistiä on ollut. Kun selitin paikan johdolle oman kantani ja mistä tämä pöly yms. johtuisi, oli johdon kanta se että hänellä "ei ole aikaa tällaiseen, voit puhua oman työnjohtosi kanssa asiasta!"

Otin jopa kuvia siivouksen jälkeen ja aion ottaa myös seuraavalla kerralla ennen kuin aloitan. Niin on sitten mistä näyttää se työn jälki, kenelle tahansa (ei toki ulkopuolisille, vain joko siivousfirman tai kohteen johdolle.) Nimittäin tiedän että siivouksen laatu ei ole muuttunut.

16

439

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ana3

Ihan sama mitä teet. Se joka valittaa aina ja koko ajan enemmän ja pienemmästä.

• atsiu

Pyydä siivousfirman johtoa ilmoittamaan kyseiseen yritykseen ja sen työntekijöille, että valitukset ja reklamaatiot otetaan vastaan ainoastaan esimiestasolla.
      Tuollainen turha valitus ei muuten lopu ikinä, aina on jotain pielessä, vaikka hammasharjalla hinkkaisit paikkoja... :/ Ja jos kyseessä on yksi tietty henkilö, sillä on jotain ongelmia ihan itellään...

(joskus tekisi mieli sanoa rumasti takaisin.)

• maratoonri

Valitettavasti siivoamassasi kohteessa on joku, joka on ottanut ehkä sinut silmätikukseen. Jos valittamisen aihetta on, se pitää tapahtua asiallisesti ja myös siivouksen esimiehelle tai yhteyshenkilälle. Mutta esimiehen pitää myös itse käydä paikan päällä toteamassa ongelma. aika useinhan se on yksittäisen valittajan korvien välissä. Missään nimessä siivoojan ei kannata itse räyhätä takaisin. Asiallinen kannattaa yrittää olla, vaikka kuinka kiukuttaisi. Sinua ei ainakaan voida irtisanoa sopimattoman käytöksen takia. Jos valittaja kovin kiusaa vielä, niin ehkä pääsisit johonkin toiseen työkohteeseen. Vika ei tosiaan aina ole siivoojassa. monesti vessat voivat olla pyttyä myöten niin kuluneita, että lika tarttuu heti. On ehkä aiemmin laiminlyöty pesu tai hinkattu "teräsvillalla" puhki.

• HyvinVihainenNyt

Kyllä, pyysin kyseistä naista ottamaan minun esimieheeni suoraan yhteyttä ja esimiehelleni sanoin että sanoisi heille että esimieheen yhteys, ei minuun.

Esimieheni ei paikalla käynyt, kovasti oli vain asiakkaan puolella. Sanoi että asiakas aikoo seurata menemisiäni jne. Eli siis ei uskonut mua missään vaiheessa vissiin, ilman että edes kävi paikalla. Ja vessat tosiaan ihan siistit, pinttynyttä likaa lukuunottamatta (lavuaareissa hennosti likaisen vihreää, saippuasyvennyksessä, tai mikä se nyt onkaan, tullut mustaksi se reuna)

Siitä lähtien, kun eräs toinen siivousfirman työntekijä kävi siellä, ja konetti lattiaa kokeeksi, innostui tämä kohteen esimies että "Tuleepas nyt puhdasta! Ihanniinkuin ennen! *tosi iloinen ja tyytyväinen*" Ja siis tämä konettaja ollut kohteessa kauan sitten siivoojana.

Taitavat haluta mut pois sieltä, ja tuon toisen henkilön siivoamaan, kun arvostus mua kohtaan on kohteessa laskenut tuosta päivästä lähtien.

Kuulin kohdetta ennen minua siivonneen sanoneenkin että on niin ikävä mennä sinne töihin kun siellä heti ne naiset katsovat sillä- ja sillätavalla (siistitty versio, sitä mitä kuulin en edes kirjoita) ja ihmettelin että mistä se oikein puhuu, olivat vielä silloin kuin aurinko kun tulin sinne tuuraamaan välillä vakituista tekijää!

Että taitaa tosiaan olla niin, että vähän aikaa ollaan oikein tyytyväisiä mutta sitten aletaan rutkuttaa asioista enemmän ja enemmän. Mistä mahtaa johtua moinen, arvailuja?

• työtönsiivooja

Kuuluu kai alaan.
      Itse olin kans siivoamassa markettia aikaisin aamulla. Vastuualue aika iso, käytännössä koko marketti yhdistelmäkoneella, kulmien ja nurkkien moppausta ja muuta pienempää tehtävää. Kaikkea ei edes kerralla opastettu, mistä olisin voinut tietää mitä kaikkea muuta mun olis pitänyt koko lattia-alan lisäksi tehdä, kunnes sattumalta toinen siivooja huikkas asiasta. No, siinä ehti asiakas/myymäläpäällikkö jo kyrsiintyä hyvän aikaa. Palautetta tuli ja petrasin sen mukaan paljon, mutta eipä riittänyt sille ylenkatsovalle haukalle, vaan vaati minut vaihdettavaksi.

Saas nähdä pysyykö seuraaja(t) yhtään pidempään kuin mä. Kuulinkin että se mua edeltänyt ei ollut siellä myöskään pitkään kun sekin laitettiin vaihtoon, sen jälkeenkin siellä on ollut vaihtuvia tuuraajia.

Eikö nyt pieni "tasonlasku" kuulu asiaan kun uusi tekijä on vasta aloittanut. Todella armoton asenne asiakkailla. Ja niin kun puhutaan että pitäis työttömien mennä matalapalkkaisille aloille, mutta kun ei kelpaa - minulle kelpasi kyllä, mutta asiakkaalle kelpaan näköjään työttömänä.

Musta koko hommassa mätti myös tuo perehdyttäminen, johon pitäis panostaa kun työntekijä tekee koko viikon itsenäisesti, eikä kukaan ole yhteydessä.

• ...

Joo se varmaan "kuuluu tähän alaan", ikävä kyllä. Olen minäkin ollut kohteissa joiss kohteen työntekijät (osa, ei tietty kaikki) tykkäävät vi*tuilla. Jätetään esim nimettömiä lappuja joissa valitetaan yhtä sun toista asiaa, eikä tule mieleen tulla sanomaan mistään "päin naamaa". Eräässä kohteessa eräs toimisto nainen aina selän takana haukkui ja naljaili. Kerran ohjaaja oli kanssani katsomassa ko toimistoa ja sanoi että on siisti eikä siellä ole mitään vikaa. Hän huomasi että tuo samainen nainen virnuili kavereidensa kanssa meille ja oli siitä myös näreissään. Se on ikävä tosiasia että on olemassa niin lapsellisia ja tyhmiä aikuisia jotka eivät osaa tai halua käyttäytyä kunnolla siivoojia kohtaan. He pitävät siivoojia jotenkin ala-arvoisina ihmisinä joille ei tarvi olla asiallinen.

• Kura 1

Yhdessä marketissa vaihtui myymäläpäälikkö ja sieltä lähti iso osa työntekijöistä pois ja siivoojat vaihtuu kuukauden välein .Työilmapiiri siellä on muuttunut ihan oudoksi ja aamulla kun menee ostoksille ja myymäläpäälikkö on laittelemassa tavaraa esille niin asiakkaat saa häntä väistellä .Mä olisin kyllä sitä mieltä ,että sellaisissa kohteissa jossa yhtenään vaihtuu siivooja pitäis työtä tehä parettain niin loppuisko se yksittäisen ihmisen turha piinaaminen.En kyllä muutenkaan ymmärrä miten asiakaskohteen henkilökunta valitsee siivoojan ..Eihän siivousfirmkaan valitse heidän työntekijöitään...No ainahan voi vaihtaa siivousfirmaa ne joiden sopimukset ei ole valtakunnallisia ,mutta siinäkin tule seinä äkkiä vastaan ...Sekin on nähty ,että kaikki siivousfirmat on käyneet kohdetta siivoamassa eikä se ole kelvannut ja lopulta ei ole tarjouspyyntöihin kukaan vastannut enää ,että on joutuneet pyytämään viimeisintä firmaa takasin ...

• ...

Siis asiakkaat valitsevat siivousfirman, ei siivoojaa. Siivousfirma on sitten se joka laittaa ja määrää kuka asiakkaalle menee.

• Kura 1
        ... kirjoitti:

Siis asiakkaat valitsevat siivousfirman, ei siivoojaa. Siivousfirma on sitten se joka laittaa ja määrää kuka asiakkaalle menee.

Niinhän se on ,että asiakkaat valitsee siivousfirman ,mutta siivooja joka sinne laitetaan vaihtuu yhtenään ,koska asiakasfirman henkilökunta piinaa ,vinkuu ja valittaa turhasta ja purkavat omaa pahaa oloaan siivoojaan .Valitetaan turhasta ja siivousfirman pomoista kukaan ei uskalla puolustaa sitä yksittäistä siivoojaa vaan vaihdetaan sinne aina uusi työntekijä ,joka saa saman kohtalon.

• ...
        Kura 1 kirjoitti:

Niinhän se on ,että asiakkaat valitsee siivousfirman ,mutta siivooja joka sinne laitetaan vaihtuu yhtenään ,koska asiakasfirman henkilökunta piinaa ,vinkuu ja valittaa turhasta ja purkavat omaa pahaa oloaan siivoojaan .Valitetaan turhasta ja siivousfirman pomoista kukaan ei uskalla puolustaa sitä yksittäistä siivoojaa vaan vaihdetaan sinne aina uusi työntekijä ,joka saa saman kohtalon.

Tuotakin on ja olen sitä myös itse kokenut. Ja ikävintä on se että vaikka siivousfirma tiedostaa ongelman (asiakkaan asenne ja käytös), en ole koskaan nähnyt tai kuullut että kissa olisi nostettu pöydälle asiakkaan ja siivousfirman kesken. Siivousfirmoilla on vain tarve nuolla asiakkaan persläpeä ja olla mielinkielin.

Näin ainakin L&T:llä. Heillä oli yksi iso (=paljon rahaa) asiakas joka oli oikein kuuluisa kusipäisyydestään ja pomo harva se päivä toivoi että ko asiakas jäisi pois. Asiakas pompotteli ja määräsi mennen tullen. Esim yhdessä vaiheessa asiakas ilmoitti että siivoojalla pitää olla eri vaatteet kun hän siivoaa heidän (=pomojen) toimistoja! Oli oikein määräys että minkälaiset vaatteet vielä! L&T vaan suostui kaikenmaailman vouhotuksiin ja kotkotuksiin mitä asiakas vaan keksi keksiä.

Mutta joskus on myös niin että siivooja ei vaan osaa tai viitsi siivota kunnolla ja asiakas valittaa syystä. Näitäkin tapauksia olen nähnyt.

• Kiirehaukut...

Tässä on nyt yksi vitsi, mitä ei ole huomattu. Kaupan tehtävä onkin myydä tuotteita, ja saada siitä toiminnasta tuottoa, joko ketjulle tai omaan pussiin jos yksityinen.

Mikä tuottaa tappiota ei ensimmäisenä siis ole kaupanalan ihmisten arvostuslistalla- pikemminkin kuluerä.
        esim. metalliteollisuudessa taas tilanne on erilainen. Siellä on kyse työntekijöiden terveydestä, ja siivooja on kaivattu ihminen- hävittäähän hän vaarallisempaakin pölyä, ja vähentää liukastumisriskejä, ym.
        Olen itsekin ollut markettia siivoamassa, tosi huono ilmapiiri. En ole herkkä mutta masennuin lukuisia krt, ja nyttemmin on vain vaihtuvia siivoojia- liekö heistä kukaan ollut kys. paikassa muuta kuin kone nimeltä joku, siis joku on se jolle kuuluu vähän kaikenlaista, eikä aika riitä.
        Voihan sen siivoojan kauppa itsekin palkata- ettei vuokrafirma vie osaansa välistä, niinhän se hinta tunnille laskee...

• Ainajotakisanomista

Jopa laatukierroksilla tulee sanomista asioista, jotka EI edes kuulu palvelusopimukseen. Kyllä rupeaa vituttamaan!

• ...

Onko teillä sitten ollut puhe siitä ettei ne määrätyt asut kuulu työnkuvaan? Mitä on vastattu? Minäkin olin (ja edelleen se L&T) paikassa missä piti ilmaiseksi tehdä joku extra homma joka ei kuulunut palvelukuvaukseen mutta pomo oli sitä mieltä että se homma tehdään kuitenkin kun entiset siivoojat olivat sen jonkun asian tehneet ja nyt asiakas haluaa että sitä tehdään edelleen. Toinen mikä ärsyttää on perehdytyksen vajavuus jolloin kun et tiedä kaikkea mitä pitää tehdä, saa huudot niskaan. Tämä taitaa olla ongelma joka firmassa...

• Ainajotakisanomista

On ollut puhe mutta vastaus on aina ollut että kyllä ne pitää siivota. En merkkaa näitä erikseen tuntilappuihin, teen sen ajan mikä niihin menee sen virallisen työajan lisäksi. Kaikki extratkin tehdään mitä asiakas kehtaa pyytää (yleensä sekin silleen vähemmän nätillä äänensävyllä) mutta ilmaiseksi en tee mitään! Ihmettelen vain mikä virka niillä palvelukuvauksilla on kun asiakkaat ja pomot kuitenkin odottaa tekevän enemmän ja enemmän!

• ...

Niinpä! Jos mulla oli jotain ton tyyppistä niin katsoin että teen sen työajalla koska ilmaseksi en töitä tee!

• Siivoooja

Tuo on muuten ihan hemmetin ärsyttävää, että minä teen hommat palvelukuvauksen mukaan, koska oletan, että sen mukaan on tehty myös (silti ylitiukka) mitoitus. Sitten asiakas valittaa ja pomo soittaa vihaisena, että tietenkin ne ja nuokin hommat pitää tehdä, tyhmä. Palvelukuvauksella voikin siis loppujen lopuksi vaikka pyyhkiä hanurinsa ja lähteä ihan vain siitä oletuksesta, että tarkoitus on tehdä Kaikki Mahdollinen. Ja mieluiten ihan parissa tunnissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3898
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      352
      3015
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      13
      1937
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1655
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1109
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      964
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      811
    9. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      67
      779
    Aihe