Äitini on keskittymishäiriöinen narsisti. Hän kuvittelee kaiken olevan syytäni ja kertoo sen minulle kuin ei olisi muuta vaihtoehtoa.
Olen aikuinen ihminen ja asun vielä väliaikaisesti kotona. Muuta vaihtoehtoa ei tässä vaiheessa ole, koska ei ole vielä vakituista työpaikkaa. En voi siis lähteä pois, joudun olemaan hänen jatkuva moralisoinnin kohde.
Juuri äskenkin hän kertoi minulle faktoja minusta:
1. Jos saan lapsia, tulen olemaan heitä kohtaan väkivaltainen. En osaa hoitaa lapsia. Lapseni joutuisivat heti lastenkotiin.
2. Käytän henkistä sekä fyysistä väkivaltaa jokaiseen perheenjäseneen sekä eläimiimme.
3. Asun loisena heidän nurkissaan, nukun ja syön. En tee kotona mitään hommia ja minun ei kuuluisi asua 19-vuotiaana kotona.
4. En kuulu perheeseen.
5. Hän puhuu isästäni näin: '' Minun mieheni '', vaikka he ovat avioliitossa ja asunvat kanssani saman katon alla. Esimerkiksi tänään hän tokaisi: '' Kyllä minä ja minun mieheni tiedetään minkälainen kusipää sinä olet.''
6. Sanoo tekevänsä enemmän hommia kotona (työtön sairaseläkkeen vuoksi), vaikka teen 7-tuntista siivoustyötä työssäoppimisena ja juoksen paikasta toiseen. Siivoan myös kotona, treenaan ja käyn lenkillä.
7. Hän kertoo vievänsä koiran ulos 7-kertaa päivässä, täyttävänsä tiskikonetta monet kerrat sekä pesevänsä pyykkini koska pesetän ne hänellä vaikka olen sanonut ettei pese niitä.
8. Hän puuttuu yksityiselämääni ja kertoo että minulla on päässä vikaa.
9. Puhun paskaa sekä en merkkaa hänelle enkä ''hänen miehelleen'' mitään.
10. Hän on koko päivän äänessä, syyllistäen, nalkuttaen, pätien, vikoja kertoen.
11. Olen hänen mielestään hullu/sairas päästäni.
12. Hän on kertonut minulle suoraan olevani vahinkolapsi.
13. Hän lukitti minut tänään parvekkeelle, kun sanoin hänelle ettei hänen sanansa kiinnosta minua.
14. Minun pitäisi mennä lataamoon ja '' Annettaisiin vähän sähköä. ''
15. Hän terrorisoi koko kämppää sekä korottaa toistuvasti ääntään.
16. Hänestä ei koskaan uskoisi, minkälainen ihminen hän oikeasti on seurassani, olen kuin hänen uhrinsa jonka päälle voidaan lapioida kaikki paska.
17. Hän on ylipainoinen ja kehuskelee itsestään mitenkä on laihtunut ja mitenkä minä en olekkaan, vaikka olen hoikka/normaalipainoinen.
18. Hän kertoo, ettei yhtään ihmettele jos minulla olisi syöpä tupakan vuoksi.
19. Hän ei ymmärrä,ettei hänellä ole määräämisoikeutta minusta koska olen aikuinen ihminen ja hän käyttää tekosyynään ns arvoasemaansa=Koska olen hänen lapsensa.
20. Hän ei edes oikeasti siivoa kunnolla pintoja, vaan työpäivän jälkeen minä olen ollut se ketä on pessyt niitä väsyneenä ja sanonut että ottaa muutaman tason mutta siihen ne paskat jäävätkin ja kun mainitsen niistä, alkaa sota.
Mitä voisin tehdä?
Narsistinen äiti
18
519
Vastaukset
- ...
Ehkä hän kostaa kymmenkertaisesti kaikki pienetkin vihjailusi hänen omista laiminlyönneistään tai jo senkin, jos näytät siltä, että arvostelet häntä mielessäsi jostain. Hyökkäys on paras puolustus. Onneksi pääset varmaan suhteellisen pian omillesi. Onko tämä käytös alkanut vasta täysi-ikäistyttyäsi? Hänellä voi tosiaan olla mielenterveydessä kohentamisen varaa, mutta tuskin auttaa, jos sinä asiasta huomautat.
- Mitä itse ajattelen
Ja voi olla, että hän melkein tosissaan koettaa saada sinut muuttamaan mahdollisimman nopeasti pois. Ei sekään ole mitenkään ainutkertaista varsinkaan Suomessa, jossa lapset alkavat "haista" täytettyään 18 vuotta. Toivottavasti suhteenne normalisoituvat, kun olette kaksi aikuista omissa kämpissänne. Se tietysti ärsyttää, kun tietää itse yrittävänsä parhaansa ja silti hoputetaan kuin työnsaannin ja poismuuton pitäisi olla vain päivistä kiinni. Voisitko pysyä mahdollisimman paljon poissa kotoa kirjastossa, kahviloissa, kavereilla ym.? Ehkä ei kannata näin tulenarassa tilanteessa paljon keskustellakaan, vaan vastailla vain lyhyesti "niin" ja "joo". Koeta viedä henkisesti ja fyysisestikin kämpässä niin vähän tilaa kuin mahdollista. Mielestäni ei kannata loukkaantuneena todistella, että on tämä sentään minun kotini eikä lapseensa voi suhtautua näin. Pyri varmistamaan itsellesi näin oma rauha ja käyttäydy rauhallisesti ja omiin asioihisi keskittyen kuin aikuinen ihminen. Ehkä viesti menee perille. Tuskin tällainen ihminen pystyy ottamaan mitään syytöksiä vastaan, ne vasta pahentavat tilannetta. Noita asioita kannattaa ehkä käsitellä vasta kun olet muuttanut, jos ne vielä vaivaavat.
"Mitä voisin tehdä? "
Voisit mennä puhumaan perheeseesi ja omaan asumiseesi liittyvistä ongelmista kotikuntasi sosiaalitoimistoon...
Aikuisena ihmisenä sinulla on oikeus omaan asuntoon, saat tukea elämiseen ja asumiskustannuksiin.
Työttömyys ei ole este asua omassa asunnossa, lukuisat nuoret työttömät asuvat ihan itsellisesti, siinä kuin monet joilla on lapsiakin...- Woman.
Kyse on taloudellisista asioista, en oikein omista mitään. Minulla ei olisi mitään, mitä viedä asuntoon ja en ole koskaan olettanut saavani mitään ilmaiseksi. Olen ajatellut yrittää säästää töihin menemällä kesäksi, työajaksi laitoin hakemukseen koko kesän.
Tästä käytöksestä en edes osaa enään sanoa, kauanko on jatkunut. Väkivaltaakin on ollut lapsuudessa sekä nuoruudessa.
Koen olevani tarpeeksi aikuinen olemaan puhumatta perheen ongelmista ehkä julkisesti. Perheessä on kolme muutakin, nuorempaa lasta. Ja edes kai heillä on meneillään jonkinsortin perhe-elämä,joten en halua puuttua siihen puhumalla yleisestä tilanteesta.
Minun piti mennä puhumaan, kun sain suuni auki ammattikoulun toisella. En kuitenkaan halunnut mennä psykologille. Olen saanut psyykkeellisiä ahdistus/masennuskohtauksia, joissa on tunne että en olisi oikesti kenellekään mitään vaikka itse rakastankin ihmisiä. Kuin katselisit vitriinin takaa, kun muut lapset pienenäkin olisivat leikkineet ja juosseet vapaasti, olinhan koulukiusattukin koko peruskoulun.
Minulla ei ole ketään, kenenkä kanssa voisin viettää aikaa. Ennen minulla oli, nyt ei ole enään kun tapasin yhden ihmisen ja aloin sosialisoida hänen kanssaan. Asiani olivat suhteellisen hyvin ja annoin itselleni kerrankin mahdollisuuden olla onnellinen ja aito, kyseinen ihminen oli narsistinen myös, tällä hetkellä sosialisoi siskoni kanssa.
En ymmärrä, mikä minussa niin viehättää. Olen niin irtautunut ja se pelottaa minua. Olen jo kauan kokenut, että en saa kenenkään rakkautta tai uskalla lähestyä ketään kun pelkään, että minut alistetaan."Kyse on taloudellisista asioista, en oikein omista mitään. Minulla ei olisi mitään, mitä viedä asuntoon ja en ole koskaan olettanut saavani mitään ilmaiseksi. Olen ajatellut yrittää säästää töihin menemällä kesäksi, työajaksi laitoin hakemukseen koko kesän."
Niin aikuisena ihmisenä toki teet itseäsi ja omaa elämääsi koskevat valinnat/ratkaisut itse...
Mutta en malta vielä olla laittamatta, että käsittääkseni toimeentulotukea saa esim. huonekalujen/kodinkoneiden yms. hankintaan ja sosiaalitoimisto takaa mm. vähävaraisten takuuvuokria...
Lisäksi olet vielä niin nuori, että nuorten tukijärjestöiltä myös saisit apua vaikeaan elämäntilanteeseesi...niilläkin on asumiseen liittyvää tukea yms.
googlettamalla näitä asioita voisit pohtia mahdollisuuksiasi...
Tämä kaikki ny vain siitä syystä, että näin sivusta tarkasteltuna kertomuksesi perusteella sinun olisi itsesi ja oman elämäsi kannalta hyvä muuttaa pois kotoa ja hakea apua itsellesi...
Mitä tulee ns. "avun takaisin maksamiseen" niin tavallaan senkin tulet sitten aikanaan tekemään käymällä töissä ja maksamalla veroja...
- Nainen.
Jos tekisinkin noin, minua kuitenkin stressaavat kuinka saan edes muutettua kun ei ole autoakaan ja rahaakaan pahemmin. :/
Minun pitäisi olla tyhjässä kämpässä jonkunaikaa tai ainakin maksaa siitä vuokraa jonkunaikaa, jollei ole säästöjä kun muuttaisin..
Olen etsinyt kaikenlaista tietoa, mutta tuntuu kuin aina tulisi eteen este. Jotenkaan vain mikään tunnu onnistuvan tai en tunnu käsittävän asioita tarpeeksi järkevältä pohjalta. Ymmärrän, etten kykene siihen täysin koska olen rikkinäinen.
En kuitenkaan koe järkeväksi mennä kertomaan kasvotusten kaikenlaisia uusavuttomuuksiani ihmisille siitä, kuinka en tiedä elämisestä mitään. En tiedä edes, miten pitää itseni kasassa. Yritän kyllä, joka päivä kovaa. Tässä kuitenkin olen, enkä aijo luovuttaa.
Tuntuu kuitenkin vaikealta, kun en voi luottaa kehenkään. Ei ole mitään syytä, koska tiedän minkälaisia suurinosa ympärillä olevista ihmisistä olevat. Lisäksi pelkään, etten saisi elämään sisältöä jos muuttaisin.- ylt ei kirjautunut
"En kuitenkaan koe järkeväksi mennä kertomaan kasvotusten kaikenlaisia uusavuttomuuksiani ihmisille siitä, kuinka en tiedä elämisestä mitään. En tiedä edes, miten pitää itseni kasassa. Yritän kyllä, joka päivä kovaa. Tässä kuitenkin olen, enkä aijo luovuttaa"
Ehdin jo kirjautua pois tältä palstala, olen nukkumaan menossa, sama yhteenlaskutoimitus kuitenkin olen...
Mitä tulee asioihisi niin kuule ei ne niin maata mullistavia kumminkaan ole...ns. ammatikseen ihmisiä auttavat tahot ovat tottuneet kaikenlaiseen...mitä tulee rahaan, niin toimeentulotuki kattaa monenlaista, saisit keskusteluapua ja ehkä vinkkejä siitä mistä saisit ns. vertaistukea, tapaisit ikäisiäsi joilla on samoja ongelmia...
Mutta edleen kuten jo alussa sanoin, olet jo aikuinen, ja kykenevä tekemään itseäsi ja omaa elämääsi koskevat valinnat/ratkaisut itse...
Kuhan tässä toin esiin, että on valinnan mahdollisuuksia...mutta ny nukkumaan, hyvää yötä sinullekkin...
- Nainen.
Kiitos, samoin öitä sinullekin.
Minulla on ongelmia tietynlaisen yhteyden luonnissa ihmisiin, olen melko arka.
Meille on kuitenkin tulossa sosiaalityöntekijät käymään ja voisin varmaankin keskustella heidän kanssaan näistä asioista, ehkäpä. Tai ainakin kysellä.
Sinun sanasi lohduttivat minua, kerrankin aikuinen ihminen kenen sanoista sain turvaa.
Kiitos tästä."Meille on kuitenkin tulossa sosiaalityöntekijät käymään ja voisin varmaankin keskustella heidän kanssaan näistä asioista, ehkäpä. Tai ainakin kysellä. "
Niin aloituksessa keskityit nimenomaan äitiisi, kuvauksestasi päätellen äidilläsi on jonkinsortin ongelmia itsensä/oman pahan olonsa kanssa, jota sitten purkaa sinuun...
Mutta noh, vanhempiaan ei voi valita, eikä heitä muunlaisiksi muuttaa saati parantaa, että mieluusti kannustan sinua keskittymään siihen, miten voisit omaa oloasi/elämääsi parantaa...Nosta itsesi ja oma tilanteesi tällä hetkellä itsellesi tärkeimmäksi asiaksi.
"Heikkoutta ei ole pyytää apua, kun omat voimat eivät enää riitä, sillä vain vahvat ihmiset uskaltavat tunnustaa olevansa myös heikkoja. Ole oikeasti vahva, äläkä tyydy vain esittämään vahvaa yksin pärjäävää! Pyydä ammattilaisilta ajoissa apua."
http://www.kuuleekokukaan.com/nuorten-laheisten-oma-sivu
Sinullakin on oikeus elää sellaista elämää millaista toivoisit sen olevan ottaen huomioon omat resurssisi...
Muistan joskus aikoja sitten lukeneeni täältä palstalta kauniin ajatuksen joka meni jotenkin näin, että välttämättä elämän väripaletissa ei ole kaikille jaettu kaikkia värejä, mutta jokainen voi maalata oman sateenkaarensa niillä väreillä jotka hänellä käytössään on...
- Nainen.
Olen kyllä sitä samaa mieltä, että jokaisella on oikeus elää elämänsä. Se tunne on vain niin sairas sekä tyhjä, kun joku ei oleta näin olevan kohdallani.
Olen kaoottisessa elämänvaiheessa paitsi tulevaisuuteni, myös itseni kanssa. Kokoajan raadan sekä yritän saada elämäni täysipainoiseksi pikkuhiljaa. Kaikista ristiriitaisinta on se, että teen sen kaiken ilman uskoa mihinkään.
Tuli nukuttua koko päivä, koska en jaksanut tehdä mitään. Tuli puhuttua työajoistakin, milloin on hyvä mennä.. Totuus on, että minulle käy koska tahansa koska ei ole mitään elämää.. "Se tunne on vain niin sairas sekä tyhjä, kun joku ei oleta näin olevan kohdallani."
Niin, tulee mieleen Kukkurukuun sanoitus, laulu liittyy surullisiin tapahtumiin, mutta siinäkin on toivon kipinä...
"Ne sydämesi särkivät mut siipesi ehjät on,
vielä voit valita itselles toisenlaisen kohtalon.
Ja tulee sekin päivä kun lähdet lentämään,
saat vapaudessa laulaa ja illan tullen käydä lepäämään."
Mitä tuohon tulee...
"Olen kaoottisessa elämänvaiheessa paitsi tulevaisuuteni, myös itseni kanssa. Kokoajan raadan sekä yritän saada elämäni täysipainoiseksi pikkuhiljaa. Kaikista ristiriitaisinta on se, että teen sen kaiken ilman uskoa mihinkään."
Niin, tiedä sitten mistä ihmiset sen uskon elämänsä mielekkyyteen hakevat, itseäni on suuresti auttanut aikoinaan Viktor Frankilinin ajatukset/logoterapia...
"Logoterapia ei ole vain psykoterapiaa, vaan filosofisena ajattelumallina logoterapiaa voidaan soveltaa kaikilla elämänalueilla kuten työelämässä, perhe-elämässä, kasvatuksessa ja opetuksessa sekä elämäntaidollisissa kysymyksissä. Se tukee ihmisenä olemista ja siihen liittyvien ongelmien tarkoituskeskeistä ratkaisemista tässä ajassa. Logoterapia ei yritä selvittää, mikä ihmisen elämässä on mennyt pieleen, vaan painottuu siihen, mitä hyvää ja ehjää vielä on jäljellä, minkä varaan voi rakentaa tulevaisuutta.
Aina ei pysty vaikuttamaan siihen, mitä tapahtuu, mutta omaan asenteeseensa pystyy vaikuttamaan. Logoterapian mukaan meitä ei niinkään muuta se, mitä meille tapahtuu, vain se, miten asennoidumme asioihin"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Logoterapia
Mutta noh, ei Roomaakaan rakennettu päivässä, eikä ihminen muutu käden käänteessä, hiljaa hyvä tulee tässäkin asiassa ja edelleen kehoittaisin sinua menemään juttelemaan asioistasi joko sosiaalitoimistoon tai terveyskeskuspsykolgin kanssa...mikä on ns. ilmaista, kuuluu perusmaksun piiriin...
Näissä merkeissä taas hyvää yötä...
- Nainen.
Hämmentävää on myös se, etten halua olla särjetty. En halua, että näin tapahtuu tai koskaan tapahtuikaan. Halusin muuttua ja olen henkiseltä pohjalta kuitenkin valmis jättämään tämän kaiken niiden ihmisten keskuuteen, keidän olisi pitänyt olla vastuuntuntoisia ja tuntea toisen ihmisen henkisen yhteyden tarve. Olen monet vuodet yrittänyt hyväksyä kaiken sen mistä minut on pistetty lävitse, antanut sen tapahtua, rakkaudesta ja itse näyttänyt oman rakkauteni. Joskus sekin kuihtuu, ei koskaan toista kohtaan vaan itseään.
"Ne sydämesi särkivät mut siipesi ehjät on,
vielä voit valita itselles toisenlaisen kohtalon.
Ja tulee sekin päivä kun lähdet lentämään,
saat vapaudessa laulaa ja illan tullen käydä lepäämään." -Muutama kyynel tuli.
Olen kyllä vahva. Tiedän, että minussa on spirituaalinen voima joka säteilee isommaksi kun se aukeaa. Moni ei kuitenkaan halua sen aukeavan ja vastustaa sitä, tunnen olevani liian herkkä heidän energioilleen. Kuin infektio, sisäisesti, verihyytymä henkisesti. En voi ymmärtää, miksi olen näin herkkä vastaanottamaan toisten ihmisten energiaa spirituaalisesti. Minulla on myöskin kyky tuntea toisten ihmisten tunteita, samoin koirien.
Tuntuu oudolta, kun ei voi kontrolloida mielialaansa niin voimakkaasti enään. Itse yritän pysyä neutraalina.
Kyllä minulle on sanottu lähipäivinä, että minulla on hyvä asenne, ainakin työelämässä. En sitten tiedä, mistä kulmasta sitä katsoa että tulisi tuohon tulokseen koska yritän, toisaalta tunnen ettei yritystäni huomaa vaikka saankin aikaan.
-Öitä.-"Tuntuu oudolta, kun ei voi kontrolloida mielialaansa niin voimakkaasti enään. Itse yritän pysyä neutraalina. "
Niin, tuosta mielialan kontrolloinnoista niin käsittääkseni mielialaan vaikuttaa hyvin pitkälti se, mitä me ajattelemme, ajatukset muovaavat mielentilaamme...
Mutta joo, nämäkin asiat olen itsekin joutunut ns. opettelemaan, enkä välttämättä osaa tuoda asioita oikein esille, joten laitan jälleen kerran linkin josta itse kukin voi lukea aiheesta jos kiinnostaa...
http://psykologinblogi.wordpress.com/2012/02/19/ajatuksen-voimasta/
http://cdon.fi/kirjat/hay,_louise_l-/muuta_ajatuksesi,_muutat_elämäsi-4231555
Mitä tulee tuohon mainitsemaasi spirituaalisuuteen yms. juttuihin niin olen niistäkin lukenut ja pienimuotoisesti "yrittänyt" meditoidakin yms. Mutta lähtökohtaisesti yrittänyt soveltaa niiden "oppeja" vain itseeni...
Nykyään on tarjolla jos jonkinlaista ismiä ja oppia, itsehoito ohjelmia, suuntauksia jos jotakin, että hyvin helposti "pieni ihminen" jonka psyykkinen tasapaino ei syystä tai toisesta ole kohdallaan esim vaikeiden elämän tilanteiden/kokemusten vuoksi saattaa ikäänkuin "hurahtaa" elämään vaan sitä "korkealentoista" elämää ja vieraantuu kokonaan ns. todellisesta maailmasta...
Mutta kyllä, ihminen on jotain muutakin kuin pelkkä fyysinen olemuksensa ja rationaalinen järkensä, että yksi avain itsetuntemuksen lisäämiseen on myös tämä henkinen ulottuvuus...
http://www.selfcon.fi/henkaly.htm
- Annelie1
Hei, eräs ystäväni oli samassa tilanteessa ja kävi juttelemassa opintopaikan terveydenhoitajan kautta psykologin luona. Hän sai rohkeutta ja käytännön neuvoja muuttaa omaan kotiin ja alkoi voida aika pian selvästi paremmin. Ratkaisu oli ehdottomasti oikea. Kerroit,että perheessänne on myös nuorempia. He varmasti myös hyötyisivät,että nähdessään,että vaikeuksista voi selvitä tekemällä ratkaisuja. Ehkäpä he voisivat vierailla luonasi? Sisältöä saat varmasti oman kodin suunnittelemisesta ja laittamisesta mieleiseksesi - pikkuhiljaa.
Se, miten kuvailet äitiäsi on ikävää luettavaa..kukaan äiti,tai ylipäänsä kukaan ihminen ei saisi kohdella sinua noin! Olet fiksu,analyyttinen ja hyvä! Äitisi tarvitsisi myös ammattiapua,hän vaikuttaa vaikealta ja katkeralta,suorastaan pahantahtoiselta ja hyvin itsekeskeiseltä, hänellä on omat menneisyytensä syyt varmaankin, mutta nyt on kyse sinun elämästäsi ja tulevaisuudestasi!
Toivon sinulle voimia ja rohkeutta lähteä rakentamaan parempaa,itsesi arvoista elämää! Ala nyt pika pikaa,etsimään omaa asuntoa!! Sairasta touhua sanon minä.
- kenoveeva
Voi lapsi kulta....mitä joudut kokemaan.Minulla samanlainen tausta,olen jo 60:nen ja kyllä sinun nyt täytyy läöhteä sieltä kotoa ihan oman mielenterveytesi vuoksi.
Minä aikoinani lähdin kotoa näin:hain kouluun joka oli 200km:n päässä kotoani(sisäoppilaitos).
Olin ennen kouluunhakua jo töissäoleva ja kun rupesin puhumaan että muuttaisin lähelle työpaikkaani niin sillonhan se riemu repesi.äitini sanoin:ethän sinä pärjää,ethän sinä osaa edes pyykkiä pestä....ei sinusta ole yksin asujaksi.Se huuto oli jotain karmivaa,hyvä ettei nyrkki kuitenkaan heilunut joka sekin oli tuttua jo lapsuudesta kuten-tuppiremmi,vitta ja luunapit.
Kouluun menin enkä sen jälkeen kotiin palannut.Hommasin työpaikan ja asunnon kaukaa kotipaikastani ja pikkuhiljaa rakentelin omaa elämääni johon kuului mies ja lapsi.
Nyt aikuisena vasta olen ymmärtänyt että äitini oli sairas narsisti ja olen hänelle anteeksi antanut ihan itseni vuoksi.Äitini kuoli Joitakin vuosia kouluni päättymisen jälkeen ja voin sanoa että sen jälkeen todella vapauduin kaikista syyttelyistä ja alistamisesta.Henkilökohtaisesta en koskaan jutellut "asioista"hänen kanssaan mutta se ei minua harmita.Olen sinut itseni kanssa.
Toivon sinulle voimia lähteäksesi pois-omaan elämään.Kaikkea hyvää sinulle. - Nainen.
En ymmärrä, miksen pysty käsittelemään taloudellisia asioita kuten normaali, tasapainoinen ihminen. Siksi tuntuu pahalta sekä tunnen itseni huonoksi kun kaikki kyselevät: '' Koska muutat pois kotoa?'' jnee.
Mitä minun kannattaisi tehdä? Eli kuinka voin minnekään muuttaa, jollei minulla ole yhtään omaisuuttakaan saati rahaa?- sara3009
Olen 18 vuotias ja minullakin on samankaltainen tilanne :(
Nyt minulla on mahdollisuus muuttaa pois kotoa ja sen yritän toteuttaa. Vaikeaksi muuton tekee sen, että äiti on muuttunut nyt normaaliksi eli olisikin ehkä toivoa, että hänen "paha" puolensa poistuisi ikään kuin vahingossa ja hän voisi myöntää virheensä. Uskon että tämä on toiveajattelua ja minun pitäisi pitää mielessä kaikki negatiiviset asiat mitä hän on tehnyt. Käsken sinuakin tekemään samoin, jos haluat elämäsi parantuvan!
Syyllistämisellä ja alistamisella narsisti saa ihmisessä aikaan avuttomuuden tunteen, jolloin sinusta tulee ikään kuin riippuvainen hänestä. Hän haluaa pitää yllä tätä mielikuvaa saadakseen sinusta kaiken mahdollisen hyödyn irti. Ainoa pakokeino on puhua normaaleille ihmisille ja ottaa selvää käytännön asioista. Ja muutto sekä yhteyden täysi katkaisu! Tämä on hirveän vaikeata ja tuntuu että voimat loppuisivat. Mutta kehotan sinuakin yrittämään. Kirjoita muistiinpanoja, vietä aikaa kaukana hänestä! Jos haluat, voidaan keskustella kahden kesken.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1284836Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa143511Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1573320Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss302762Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu882513Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181833Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo101452Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1311362Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky51314Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut111267