Nastarenkaat ovat syynä korkeaan melukuormaan

Hirveä mökä

Jo rengasäänestä voi aistia mitä kovametallista tehty nasta tekee kiviainekselle ja bitumille tien pinnassa. Se hakkaa ensin lyhyessä ajassa irti tietä koossa pitävän bitumin ja sitten rouhii pois kiviaineksen. Lopputuloksena on soratie, ellei tietä uudeleen pinnoiteta nopeasti.

Vaikka tie pinnoitettaisiin joka vuosi, niin bitumin puuttuessa pintakerroksesta paljas kivipinta on hyvin meluisa ajoalusta renkaalle.

25

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Louhossepelitiet

      Myös kesällä on suunnilleen sama melu kun tiet on jouduttu tekemään karkeasta louhossepelistä ja nastat ovat uudestakin asfaltista jyrsineet vaimentavan bitumin pois louhossepelien väleistä. Ei ole se mukava tie ajaa.

    • Soratiet käyttöön

      Tiet ovat todella huonossa kunnnossa ja uraiset. Jo viime kesäiset asfaltit ovat kuin loppuunkuluneita, jäljellä ovat vain kivet. Miksi ihmeessä Suomessakin pitää ylipäätään olla pinnoitettuja teitä kun ne joka kesäksi rikotaan hakkaamalla tien pintaa jatkuvasti kovametallikärkisillä tuurnilla. Aivan hyvin riittäisí soratiet kun kuitenin pinta on samanlainen ja pölyä on yhtä paljon. Lisäksi autot näyttävän likaantuvan aivan kuin olisi savetulla soratiellä ajanut.

    • Suget

      Ei todellakaan Suomessa tarvita päällysteteitä, näyttää toisiaan kaikki tiet olevan siinä kunnossa mitä ne olivat ennen päällystysaineiden keksimistä. Olemme ansainneet sellaiset tiet mitä haluamme.

    • nastat&""?

      Vain sorateitä on enää jäljellä Suomessa. Bitumi on kokonaan hävinnyt asfaltista. Jäljellä vain harmaata pölyä tuottava sepeli tien pinassa.

    • tiet soralle

      Taas luvattiin 100 miljoonan euron vähennys tiemäärärahoihin. Se kohdistetaan asfalttiteiden muuttamisesta sorateiksi saatuihin pinnoitussäästöihin. Mitkään määrärahat eivät riittäisi nastarengastuhojen korjaamiseen nykyisillä asfalttiteiden kilometreillä

    • Louhostiet

      Talven aikan nastarenkaiden jyrsimät tiet pitävät kilometrien päähän kuuluva mökää siihen saakka kunnes ne pinnoitetaan uudelleen. Silloinkin tie jää äänekkääksi, koska pinnoite joudutaan tekemään karkeasta louhossepelistä kulumisen minimoimiseksi.

    • mitta täysi

      On vain ajan kysymys kuinka pian nastarenkaiden käyttöä tullaan rajoittamaan.

      • vajukit.hoitoon

        minulle sopisi vuosi 2055, silloin en enää taatusti aja autolla


    • getg

      ei sitä rajoiteta kun ei puututa ylipainoilla tietä urauttavien rekkojenkaan aiheuttaman tienpinan deformatioon eli paripyörien painamiin uriin .

    • Nastat&%(

      Myös nämä asfalttien jatkuvat korjaustyömaat haittaavat kovasti liikenteen sujuvuutta. Meillä joudutaan tiet uudelleenpinnoittamaan lähes kymmenen kertaa useammin kuin muissa maissa. Silti laatu on paljon heikompi kun muualla, johtuen karkeasta sepelistä ja uudelleenpinnoittamattomista teistä talven jäljeltä .

      • Täälläkin, no tottakai..

        Onko tämä fanaatikko jo pesiytynyt tännekin? Kuukausittain täällä käy jonkun typeryyden ulostamassa, jotta pysyy listoilla.
        Nyt puuttuu vielä ne loputtomat linkkilistat ja täysin älyvapaat väitteet, joita tämä fanaatikko on kirjaillut ainakin parille kolmella muulle osiolle.
        Arto-pojalta meni nastakieltoadressi penkin alle, kun typeryksiä ei tarpeeksi löytynytkään.
        Jos oikeasti olisi huolissaan tiestön kunnosta ja vielä siten, ettei tuhottaisi luontoa siinä sivussa, niin noin valtava ja fanaattinen energia kannattaisi suunnata isompiin ongelmiin.
        Jo yhdenasiafanaatikot harvoin kuuluvat niihin penaalin terävämpiin kyniin.


    • Mietintämyssy

      Nyt niitä teitä on sitten jo jonkin verran uudelleen pinnoitettu. Ruuhkia se aiheuttaa, mutta on se mukava edes pari kuukautta ajaa jossakin kohtaan ilman sitä helkkarinmoista rehngamelua. Kunkin olisi hyvä nyt miettiä, että tarvitseeko sen ajotaidon johdosta vielä ensi talvenakin jatkaa teiden hakkaamista kovametallipiikeillä pilalle. Mukavempaa olisi ajaa melun suhteen hiljaisesti.

      • On miettimistä, on

        Reijät ja repeämät on tosiaan monin osin paikattu, ne vaarallisimmat. No ensi talven suolaus hoitaa ne kyllä takaisin. Kalliiksi tulee tämäkin, vaikka ne eivät ole edes se kallein suolauksen seuraus.
        Jospa kitkoilla ajavien osuus saataisiin vähenemään, niin suolausta voitaisiin vähentää radikaalisti. Se vähentäisi paitsi teiden rikkoutumista, niin myös kulumista kun tiet eivät olisi koko ajan sulia ja märkiä. Luulisi sen jo vähemmälläkin älynlahjoilla ymmärtävän...


    • Kummastusta

      Suolausta joudutaan tekemään raskaan liikenteen sujuvuuden takaamiseksi, koska linja- ja kuorma- autot ajavat kesärenkailla kesät ja talvet. Tämän vuoksi suolausta ei lopeteta, eikä vähennetä, vaikka henkilöautot ajaisivat ilman renkaita. On se kyllä kumma, että osa henkilöautoilijoista ei pärjää edes kitkarenkailla, vaikka sataa ihmistä kuljettava bussi pärjää kesärenkailla läpi vuoden.

      • Stop turhalle myrkyille

        Jos nastarenkaita ei olisi tai niiden osuus laskee voimakkaasti, niin suolausta joudutaan lisäämään hurjasti. Nyt kitkailijoiden ja tietysti raskaan liikenteen onneksi nastarenkaiden osuus on yli 80%, niin suolamyrkyn levittämisen määrät ovat vähäisemmät. Tosin nämäkin määrät tuhoavat tiestöä ja erityisesti luontoa.
        Voi olla, ettei ihan kokonaan suolauksesta päästä eroon käytännössä, mutta ei sitä lisätä pidä kun järkevä vaihtoehtokin on eli nastarenkaat. Jo nykyiset suolausmäärät ovat liikaa tiestölle, luonnolle.


    • nasta urpo

      Voi olla nastarenkaat syynä, mitä sitten.

      Ostin nykyisen autoni 2008 ja siinä on edelleen ne nastarenkaat mitkä mukana tuli.
      Seuraavakin talvi menee vielä niillä oikein hyvin, täyttää lain vaatimuksetkin (kai).
      EHKÄ mä varmaan ostankin kitkuttimet seuraaviksi renkaiksi jos sellainen
      tarve tulee eteen, kallis on hankinta jos kunnon kitkuttimet hankkii. Vai olisiko varmaan tälläisen tavallisemman kansalaisen vaan haeskella vanhoja talvirenkaita mistä nyppiä nastat irti ja jää rahhoo vaikka viinoon enemmän.

      Kyllä se vielä muuttuu että nastarenkaat kielletään, älä huoli.
      Talvirenkaat vaan kestää niin kauan että moni ajaa sellaisilla vielä pitkään.

      Valtiohan ei varmaan halua asiaa tukea että alentaisi jotain veroa tai renkaiden hintoja jollain tavalla että kukin voisi ostaa edullisemmin
      ne laadukkaat kitkarenkaansa. Siksi ihan kaikk iei hätäile niiden kitkarenkainen hankkimisessa jos ei ole erityistä tarvetta.

    • ei tarvetta Suomessa

      Jättäkää jo lopultakin nastarenkaat venäjän sorateille.

    • Sairas nastarengas

      Melun lisäksi kostealla ilmalla auto likaantuu nastamössöstä kovasti ja kuivalla kelillä pöly rikkoo auton mekaanisesti ja sairastuttaa ihmisen.

    • lisää suolaa pellet

      Tulee niistä vitunmoinen rapina ralli, merkonoomi pellet jyrää takahikiälle!

    • Pölyämuutenkin

      Kovametalia käytetää muissa maissa kiven ja metallin työstämiseen, eikä pölyn tuottamiseen kuten Suomessa ja Venäjällä.

    • ES3141

      Nyt kun vaalit ovat lähellä, olisi hyvä tietää ehdokkaiden asenne nastarenkaita kohtaan. Kitkarenkaiden kannattaja saisi ainakin minun ääneni.

      • vajakkeja.riittää

        Kansanedustajat ja ministerit suosii autoissaan nastarenkaita


    • 88ss88

      Melun lisäksi nastarenkaat aiheuttavat paljon pahempaakin.

    • 0vlel

      Kyllä nastarenkaiden vuoksi kuolee Suomessa pölyn aihetuttamiin sairauksiin enemmän ihmiä kuin koko liikenteessä.

    • Anonyymi

      Ja sama meno jatkuu vuodesta toiseen, vaikka viimeiset tilastot osoittavat nastarenkaitten olevan käyttäjälleen moninkertaisesti kuolemanvaaralliset kitkarenkaitten käyttäjiin nähden.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2718
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1351
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1165
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1028
    5. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      1016
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      1010
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      299
      908
    9. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      899
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe