c++ ohjelmointi

c++ hullu

Tietääkö kukaan mistä oppisi hyvin c kieltä. Olen ostanut pari kirjaa mutta niissä on vain yleistietoa. Olisi hyvä jos olisi vaikka jokin koodipätkä ja selitettäisiin mitä koodipätkässä tapahtuu/ohjelmoidaan...


kiitos

15

731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kood

      c/c on erittäin huono kieli ensimmäiseksi kieleksi!
      Vaikka C-kieli on eniten käytetty kieli niin sen valinta
      esimmäiseksi kieleksi on muutamaa poikkeusta lukuunottamatta
      erittäin huono valinta. Ja joka sitä sinulle suosittelee
      niin ei ymmärrä asiasta mitään!

      Poikkeuksena on sellainen opetus (yliopistotaso) jossa tarkastetaan koodi.

      Jos nimenomaan haluat hyväksi C-koodariksi niin suosittelen
      Pascal:a ( freepascal, Delphi, Lazarus ). Vaikka Pascalin koodi on
      aivan erinäköistä kuin C:n niin ajatus maailma on lähellä toisiaan.
      Esim koodin ulkoasultaan esim. Java on aikalailla samannäköistä kuin
      C mutta Java maailmasta siirtyminen C:hen on vaikeampaa.


      Eräs aloituskieli voi olla myös Scratch!

      Haluan korostaa että C ja C asema suosittuna kielenä ei johdu
      todellakaan siitä miten hyvin se soveltuu ensimmäiseksi ohjelmointikieleksi.
      Sitten kun opit ohjelmoinnin perusteet on hyvä siirtyä C/c maailmaan.

      Siis suosittelen että teet ensimmäiset ohjelmasi joko Pascal:lla tai
      Scratch:llä ja vasta sen jälkeen siirryt C-maailmaan!

      • C++

        Mutta mites tuo esim: pascal? Onko sitä vaikea oppia ja kuinka vaikeaa sen jälkeen on siirtyä C-kieleen? Ja mitä ohjelmaa suosittelet pascali:lle? :) (kiitos jo etukäteen)


      • HyperGuru

        Pascal on jo menee tavan lumia, ei kannata opetella.

        C käy ekaksi kieleksi, mikäli opiskelija on tarpeeksi fiksu ja sinnikäs eli käytännössä lukion pitkä matikka pitäisi mielellään olla vähintään 9 tms.

        Jos C alkaa opiskelemaan ekana kielenä, niin olio-ohjelmointi pitää jättää myöhemmäksi. Siis jos vaikka opiskelee tuo oppaan mukaan:

        http://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/opas.php?tunnus=cpp_ohj_01

        Niin lukee aluksi vain osat 1-8 ja sitten kun ne hommat hallitsee, niin sitten olio-ohjelmointi.

        Jos ei tunne itseään kovin fiksuksi niin kannattaa opiskella Ruby tai Python (suosittelen Rubya) tai sitten unohtaa koko homman.

        Kun on lukenut nuo osat 1-8, niin voi testata ymmärrystään tuolla oppaalla:
        http://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/opas.php?tunnus=cpp_mato_1


      • ei vanhoja kannata

        Älä ainakaan mitään Pascalia ala opetella. Ei sitä kukaan enää käytä. Jos haluat oppia c :aa, ala opetella sitä. Ei se niin vaikeaa ole.


      • jotain my
        ei vanhoja kannata kirjoitti:

        Älä ainakaan mitään Pascalia ala opetella. Ei sitä kukaan enää käytä. Jos haluat oppia c :aa, ala opetella sitä. Ei se niin vaikeaa ole.

        Sinun ei kukaan käytä tarkoittaa sitä
        että Lazarusta on tällä viikolla ladattu 16137 kertaa yhdestä paikasta.

        http://sourceforge.net/projects/lazarus/

        Tuo on vain eräs latauspaikka ja Lazarus on vain yksi pascal toteutus.

        Muista että esim C Builder tukee myös pascal (Delphi) koodia.

        Se on totta että harvassa suomalaisessa yrityksessä käytetään Pascalia!


      • hmm,,
        jotain my kirjoitti:

        Sinun ei kukaan käytä tarkoittaa sitä
        että Lazarusta on tällä viikolla ladattu 16137 kertaa yhdestä paikasta.

        http://sourceforge.net/projects/lazarus/

        Tuo on vain eräs latauspaikka ja Lazarus on vain yksi pascal toteutus.

        Muista että esim C Builder tukee myös pascal (Delphi) koodia.

        Se on totta että harvassa suomalaisessa yrityksessä käytetään Pascalia!

        Miksihän free pascal tekee niin ison binäärin, vaikka ihan konsolisovellus on kyseessä? Yli 2 megaa menee helposti. C himpu verran yli 200 kt.


      • Unohda pascal
        hmm,, kirjoitti:

        Miksihän free pascal tekee niin ison binäärin, vaikka ihan konsolisovellus on kyseessä? Yli 2 megaa menee helposti. C himpu verran yli 200 kt.

        Surkeat kirjastot ja optimoinnit.


      • ohjelmointia
        hmm,, kirjoitti:

        Miksihän free pascal tekee niin ison binäärin, vaikka ihan konsolisovellus on kyseessä? Yli 2 megaa menee helposti. C himpu verran yli 200 kt.

        Se riippuu mitä käännät mukaan. Esim. Lazarus kääntää oletusarvoisesti debuggauskoodin mukaan. Mutta jos otat sen pois niin itse koodi menee ehkäpä tuohon kymmenesosaan. Minulla C ja Pascal koodi on suurinpiirtein samankokoisia!

        Jos käytössä on Lazarus niin

        katso kohdasta
        Projekti -> Projektikohtaiset asetukset -> kääntäjän asetukset -> Virheenjäljitys
        Ota ruksi "Lisää virheenjäljitystieto..." pois päältä.
        Tai lisää ruksi "Käytä ulkoista symbolitiedostoa" jolloin virheenjäjitystieto ei mene exe-tiedostoon vaan ulkoiseen tiedostoon.


        PS Testaa myös graafisia sovelluksia (Huomaat miten helppoa se on )


    • pascalia_ja _ctä

      Siirtyminen on suh koht helppoa jos ajattelet suomeksi ja käännät ajattelun
      kielikohtaiseksi.

      Eli koodilohko alkaa Pascalissa begin sanalla mutta C-pohjaisissa kielissä {
      mutta ajattelutapaa ei tarvi muuttaa.

      Toki eroavuuksiakin on, mutta ne tulevat todennäköisesti myöhemmässä vaiheessa. Esim Pascal sallii sisäkkäiset aliohjelmat ja funktiot. Mikä ei ole sallittua muissa kielissä.

      Lazarus on maksuton. Delphiä käytetään nykyään lähinnä vain ammattikäytössä
      Pascal-kohtaiset kysymykset kannattaa kysyä esim. Delphi alueella.

    • hmm...

      Ohelmoimalla itse, lukemalla ja tekemällä tutoriaaleja, joita löytyy netistä. Katsomalla videoita aiheesta vaikkapa youtubesta. Sekä varmaankin hyvästä kirjasta.

      Google on erittäin hyvä apu useaan ongelmaan. Ongelmat pitäisi ensin palastella pienemmiksi.

      Eikai C niin mahdottoman vaikea ole perusteiltaan varsinkaan yksinkertaisten ohjelmien tekoon. Pitkän matikan 9, lähinnä kertoo, että oli ahkera lukiossa. Opiskelu yleensä on 90% istumalihaksia, 10% älyä . . .

    • python1
    • Tääkii oli helppo!
    • paranormalDummie

      Jos aikoo tähdätä myöhemmin C :aan, niin Java ja C# muistuttavat syntaksiltaan C aa, mutta ne ovat helpompia oppia, sisältävät esim automaattinen muistin siivouksen. Javaa varten löytyy lisäksi ilmainen Eclipse ympäristö. Python taas on syntaksiltaan kauempana C :sta. Helpompi on hypätä Javasta tai C#:sta C . Python on kans hyvä kieli, ja sitä voi kans koodata Eclipsellä kun asentaa sopivan pluginin.

      • C plusplussa

        Toisaalta jos oppii C kielen ja sen kiekurot, muut kielet tuntuu helpoilta oppia, etenkin ne C:n kaltaiset kielet.


    • jeee

      Ei ainakaan työelämässä tarvita noita c:n kiekuroita vaan niiden käyttö on enelmälti kiellettyä!

      Vääriä tapoja ei tarvitse opetella!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      76
      979
    2. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      727
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      81
      725
    4. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      724
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      42
      691
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      100
      637
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      111
      563
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      42
      539
    9. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      498
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      18
      488
    Aihe