Kuulostaako astmalta vai jotain muuta?

pdgkgrg

Sain lääkäriltä astma diagnoosin muutama vuosi sitten. Minulla ei koskaan ollut pef arvoissa mitään aamu-/ilta heittelyä ja tuloksetkin paranivat avaavalla vain noin 20 l/min. Spirometriassa löytyi kuitenkin palautumaton obstruktio ja avaavalla FEV1 parani 13% ja samoin MMEF ym.. pienet hengitystiet huomattavasti. Sain käyttöön silloin aikoinaan buventol easyhealerin ja avaavan tarvittaessa. Koirien lähellä mm. hengitykseni alkoi aina vinkumaan, mutta siihen hengenahdistukseen en saanut apuva avaavasta vaan olo helpottui kun pääsin pois samoista tiloista missä koira oli.

No nyt on alkanut tämä "katupölykausi" ja tuntuu, että keuhkoja/keuhkoputkia raapii, kutiaa ja tuntuu kuin siellä olisi tulehdus päällä. Nykyään lääkkeenä on innovair 100/6 ja annos oli pitkän aikaan 1xannos aamuin ja illoin. No tästä ei ollut apua vaan keuhkoissa tuntu edelleen pahalle ja otin käyttöön nyt prednisolon tabletit. Vejin aamulla 20mg tabun ja nyt on ihan "ok" olo tai ainakin tuntuu, että pystyy jo keuhkot ottaa täyteen ilmaa.

Kuulostaako tämä astmalta vai joltain muulta keuhkosairaudelta sillä ventolinestä en saanut yhtään apua tähän olooni, vaan vasta tosta prednisolonista?

1

354

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anneli8

Ilmeisesti keuhkosi menivät tukkoon katiupölystä, siitepölystä.

Oletko saanut lupaa tuplata tuota Innovairia annokseen 2 2 astmaoireiden lisääntyessä? Annoksen tuplauksella voisi välttyä kortisonitabletin käytöltä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1652
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1488
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      36
      901
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      859
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      811
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      786
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      728
    8. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      728
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      720
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      690
    Aihe