Kiitäminen liikenteessä

ihminen vs ihminen

Autokoulun ajotunnilla keskusteltiin ajo-oppilaani kanssa kiittämisestä liikenteessä. Jos autoilija antaa tietä jalankulkijalle suojatiellä, niin jalankulkija voisi käden heilautuksella osoittaa tyytyväisyyttään asiaan.

Oppilaani kuitenkin kertoi, että he olivat kaveripiirissä keskustelleet ko. aiheesta ja jotkut olivat sitä mieltä, että jos autoilija antaa heille tietä suojatiellä, niin on junttimaista kiittää siitä.

Mitä mieltä olette asiasta?

14

286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suojatiellähän jalankulkijalla on etuajo-oikeus joten miksi
      siitä tulisi kiittää kun käyttää oikeuttaan?
      Tosin onhan se mukava itselle olla autonratissa kun suojatiellä joku kiittää
      että on siihen häntä varten pysähtynyt.

Sen olen myös nykyaikana huomannut, että jos pysähtyy suojatien eteen ja samaan suuntaan on 2 kaistaa niin löytyy yllättävän paljon autoilijoita jotka eivät pysähdy rinnalle vaan posottavat surutta suojatien yli...

• On se junttimaista

Totta kai se on junttimaista kiittää sellaisesta asiasta joka kuuluu oikeastaan toisen velvollisuuksiin. Ei minuakaan kiitellä duunissa siitä mitä minun siellä kuuluukin tehdä. Eri asia on mikäli teen jotain sellaista joka ei liity toimenkuvaani ja onnistun siinä. Suojatielle astuvaa kuuluukin väistää, ei siitä tarvitse erikseen kiitellä. Harrastan tuota kiittelyä tosin itsekin, olen siis junttimainen tollo. Mutta nuoremmat eivät niin tosiaan tee ja oikeassa ovat.

Vielä junttimaisempaa on se, että jotkut erityisesti vanhukset, ovat alkaneet liikennepoliiseiksi ja heiluttelevat kädellä autoilijoille merkkejä että "mene vaan". Se on sellainen ilmiö jota pidän enemmän kuin typeränä. Ei tarvitse ihmetellä miksi nykyään on joka paikassa pelkkiä idiootteja jos heidän vanhempansa ovat tuollaisia.

• Hyvä työpaikka

Onpa sulla huono työpaikka. Kyllä meillä kiitetään kun homma on tehty hyvin ja aikataulussaan. Isommista projekteista talokin kiittää mukavilla päättäjäisillä.

Asiaan: liikenteessä kannattaa aina kiittää jos mahdollista.
        Jalankulkija kiittää suojatiellä, bussikuski kiittää kun päästän hänet kolmion takaa tai pysäkiltä 80 alueella ( ei, en aiheuta muille jarrutuksia, joustavuutta ja ennakointia vain itselle)

• On se junttimaista
        Hyvä työpaikka kirjoitti:

Onpa sulla huono työpaikka. Kyllä meillä kiitetään kun homma on tehty hyvin ja aikataulussaan. Isommista projekteista talokin kiittää mukavilla päättäjäisillä.

Asiaan: liikenteessä kannattaa aina kiittää jos mahdollista.
        Jalankulkija kiittää suojatiellä, bussikuski kiittää kun päästän hänet kolmion takaa tai pysäkiltä 80 alueella ( ei, en aiheuta muille jarrutuksia, joustavuutta ja ennakointia vain itselle)

No onpa SULLA todella erikoinen työpaikka. Onko pomo joka aamu kiittelemässä että kiva kun tänäänkin jaksoit tulla tänne palkkasi nostamaan. Sellainen jatkuva kiittely joka hlvetin asiasta ei voi miellyttää koko yhteisöä ollenkaan. Työyhteisöä sairastuttavaa se on. Eikä tuo ole mitään katkeruutta vaan aivan selvää faktaa, koska olen nähnyt tällaisen käytöksen vaikutukset. Oletko muuten amerikkalaisfirmassa hommissa?

Eli asia on niin kuin tässä sanotaan:
        tieliikennelaki 32 §

"Kuljettajan suojatiesäännöt

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."

Ei tuossa mitään erillisiä kiitoksia tarvitse jaella. Pitäisikö sitten suuntamerkistäkin mennä kiittämään sen antajaa vai? Nykymeiningillä sekin saattaisi olla joidenkin mielestä ihan ok ja jotenkin perusteltavissa. Miksi päästät bussin kolmion takaa? Sehän se vasta tolloa on, huhhuh. Vähän niinkuin opettamalla opettaisi koiraa huonoille tavoille.

• Typerää, mikä???

What?? Mitä pahaa tai typerää siinä on että jalankulkija luopuu oikeuksistaan ja näyttää käsimerkein autoilijalle että menee ensin vaikka väistämisvelvollinen olisikin??? Mitä liikennepoliisia siinä on?? Onhan se paljon helpompaa jalankulkijan pysähtyä ja päästää isompi ja raskaampi auto menemään ensin, vähemmän siinä energiaakin tuhlaantuu kun ihminen lähtee liikkeelle kuin että vaikka reilun tonnin painoinen auto pysähtyy ja lähtee nollasta vauhtiaan kiihdyttämään! Ekoteko sekin. Ja vanhuksilla kun aikaakin usein on pysähdellä toisin kuin usein kiireisillä autoilijoilla.

• ........

No junttimaista ja tosi mulkkua käytöstä on puida nyrkkiä , näyttää keskaria ja hidastella tahallaan autoilijalle joka noudattaa velvollisuuttaan... ...ei se oikeesti ole junttimaista käytöstä jos kannustaa kiittämällä autoilijaa jatkamaan esimerkillistä käytöstä.

• en ole Adonis

Tarpeetonta moikkailla vieraita autoilijoita. Vaikka onhan se melkeinpä ainoa tilanne jossa tytöt tervehtivät minua, eli hidastaminen voi pakon sijaan olla jopa palkitsevaa.

Suojatien kohdalla jalankulkijalla on esteetön kulku, muualla tienylityksessä pitää odottaa vuoroaan. Siinä on säädetty mitä on pakko tehdä, loput perustuu asenteisiin.

• P e n t t i

Päästän aina daamit suojatiellä menemään. Kiva arvioida periä siinä samalla kun saa moikkauksetkin samalla.

• ihminen vs ihminen

Kun maksan kaupan kassalla ostokseni isommalla rahalla ja kassa antaa minulle vaihtorahat takaisin. Pitääkö minun kiittää, koska kassan velvollisuus on antaa rahat minulle?

Tietenkään minun ei ole pakko kiittää, mutta mielestäni se on enemmän junttimaista, kun se, että en kiittäisi. Kyseessä on siis kohteliaisuus, eikä pakollisuus.

• diipadaii

Kyllä siitä tulee hyvä mieli. Keskustelu kulminoitui suojatiehen mutta liikenteessä voi kiittää monissa paikoissa. Esim jos päästät jonkun kääntyvän auton pinteestä ja annat tietä vaikka olisit itse etuajo oikeutettu. Tällaisia tilanteita on paljon.

• ihminen vs ihminen

Tässä olet mielestäni aivan oikeassa. Kuten sanotaan, että kissa elää kiitoksella, niin sama koskee ihmistäkin. Kiittäminen useissa liikennetilanteissa edesauttaa kohteliasta käyttäuytymistä jatkossakin :)

• double facepalm
        ihminen vs ihminen kirjoitti:

Tässä olet mielestäni aivan oikeassa. Kuten sanotaan, että kissa elää kiitoksella, niin sama koskee ihmistäkin. Kiittäminen useissa liikennetilanteissa edesauttaa kohteliasta käyttäuytymistä jatkossakin :)

Mä kiidän ainakin tosi lujaa.

• Ensin säännöt...

Periaatteessa samaa mieltä. On siinä kuitenkin jotain hölmöä, että suojatiellä kiitetään siitä, että joku noudattaa liikennesääntöjä. Eikös tämän pitäisi olla se itsestään selvä lähtökohta? kuinka moni moikkailee kolmion takana seisoville autoille? Sehän on selvää, että on hyvä kiittää jos joku luopuu "etuajo-oikeudestaan".

• äläläälkää

Onhan se kiittäminen kiva tapa, eikä maksa kummallekaan mitään. Sen sijaan silla käden heilautuksella ja hymyllä saa hyvän mielen.

Sen sijaan sellaiset jalankulkijat, jotka eivät sitten menekään tien yli vaikka siinä suojatien kohdalla seisovat ja heille tietä annettaisiin, lähinnä vituttavat. Kun autoilija jo kerta on pysähtynyt, olis nyt ihan viisasta mennä siitä tien yli, eikä aloittaa viittomista.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      60
      7492
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2916
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      142
      1766
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1649
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      115
      1458
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      167
      1394
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      130
      1134
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      73
      827
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      802
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      51
      707
    Aihe