en ole ikinä kuullut

minä

...uuslestaadiolaisista mitään.itse olen vanhoillislestaadiolainen.jännä juttu että melkein sama nimi eikä mulla oo pienintäkään hajua "mihin uskottte"

11

5325

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex Puhveli

Ei kukaan muukaan ole kuullut. Uuslestadiolaisuus on vitsi.

• Ihmettelen??

Jos mennään ajassa taakseppäin.. vaikkapa 500v.
      Silloin ei kukaan ollut kuullut mitään lestadiolaisuudesta, ei uus, vanhollis eikä mistään muustakaan lestadiolaisuudesta.

eli samalla lailla keksitty uskonto on tää uuslestadiolaisuus kuin kaikki muutkin lestadiolaisuudet.

Mikään näistä herätysliikkeistä ei ole yhtä vanha kuin ev.lut jota parjaatte vääräuskoisiksi.

• vanh.lest.

no se lestadiolaisuus on vaan vauhtunu nimeksi ku esim.ennen uskovaiset oli niitä martti luther tyyppejä ja sitä ennen roomassa kristittyjä..kato se on vaan tällee niinku saanu eri nimen ku ei oo oikeen voinu pitää sitä entistä ku on tavat muuttunu..

• sohe

mikä herätysliike on ev lut. kuka sen on sitten keksinyt. Mikä oli sen nimi ennen???

• Tässä vastaukseni

Uuslestadiolaiset ovat ehkäisyn, television ja tasa-arvon hyväksyneitä lestadiolaisia. Liike on syntynyt 90-luvun "Ranuan liikkeen" jälkimainingeista, pääasiassa naisten toimesta. UL-liike on nähty kapinaliikkeenä lestadiolaispiireissä (vastauksista päätelleen edelleen :( ), mutta 2000-luvulla sen asema on vakiintunut. Tosin liike ei ole rekisteröitynyt eikä se pyri harjoittamaan kaupallista toimintaa. Tästä syystä uuslestadiolaisten lukumäärää on vaikea arvioida.

Tuosta "Ranuan liikkeestä" on kirjoitettu aiemmin. Kokeile tuota uutta hakua. Itse en ole ollut osallisena tässä tapahtumassa.
      Tämä oli oma vastaukseni. Jos joku tietää lisää, niin viestiä, pliis.

• uus-lestadiolainen

Hyväksymme ehkäisyn.

Emme kuulu kirkkoon.

• Myös UL

Uuslestadiolaiset käyttävät omissa kokouksissaan vihreää JOFA-kypärää.
      Jos puhuja takeltelee puheessaan, seurakunta nousee ylös ja huutaa HÄPEE!

• Lars Levi's

Kokoontuvatko UL:t Tampereen jäähallissa?

• jasper

..täällä on uuslestadiolaisista. Minäkään en muuta tiedä, että meidän naapurit ovat uuslestadiolaisia. Käyvät ihan rauhanyhdistyksellä seuroissa, mutta heillä on kuitenkin tv ja käyttävät joskus alkoholia yms. Tätä asiaa heiltä kerran kyselin ja sanoivat, että uuslestadiolaiset ovat vähän sallivampia kuin vanhoilliset, muuten uskovat samoin. En kyllä ymmärrä kuinka sitten mahtuvat saman katon alla olemaan rauhanyhdistyksellä, koska vanhoilliset tuomitsevat monet maalliset huvitukset???

• en kirjoita nimimerkkiä

....

• Tiehöylä

niin löydät oikean tien ja totuuden ja saat armon itsellesi.

Kaikki olemme loputa sisaria ja veljiä keskenämme Herran suuressa seurakunnassa. Yksittäiset pienet sisäiset seurakunnat evät voi meitä erottaa. Kantoivat ne minkälaista nimeä tahansa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe