Auts! Tuli käytyä eka kerran veneellä marraskuun jälkeen. Kuivapallot piripinnassa ja kaikki verhot enemmän tai vähemmän homepilkuilla... kosteusmittari ihan tapissa. Mietin, että olisikohan tämä talvi ollut oikea talvi testata sitä miten sisätilat säilyvät kuivana jos kaikki luukut olisi olleet kiinni? Nyt kun luukut oli auki normaalisti niin lämmin ja märkä ilma on puhaltanut koko talven yli ja sisällä ei ainakaan kuivaa ole ollut läpituuletuksen takia. Noh. Verhot on nyt kotona ja puhdistusoperaatio voi alkaa. Tämän talven jälkeen voi ainakin todeta, että onneksi kaikki patjat yms. tulee aina kannettua pois....
Ei ollut venesäilytyksen paras talvi...
31
1864
Vastaukset
- 1100
En tiedä mutta mielestäni jos käytetään kuivapalloja, niin silloin kaikkien luukkujen tulisi olla kiinni.
Tuo kyllä kuulostaisi loogiselta, että luukut pitäisi olla kiinni kuivapallojen kanssa. Olen tuota miettinyt itsekin mutta olen laittanut pallot aina kaappeihin ja sellaisiin ahtaampiin paikkoihin, jossa ilma ei oikein muuten välttämättä hyvin kierrä vaikka kaappien ovet olisikin auki. En ole kuitenkaan uskaltanut jättää venettä tiivisti suljettuna talven yli. Olisikohan jollain kokemuksia tuosta luukkujen kiinni laittamisesta ja kuivapallojen yhdistelmästä?
- Yanmarilla
Parikolme kertaa talvessa, lämpimillä ilmoilla, laitan Safiren käyntiin ja annan sen olla päällä n.6 tuntia, ovi hieman auki. Ei ole märkyyttä. Em. toiminta on mahdollista, jos vene on takapihalla.
- Perkinsillä
Se kosteus iskee kyllä ihan päivässä tai kahdessa, ei siinä auta pari kertaa talvessa muutaman tunnin lämmitys. Tasainen lämpötila on parempi.
- Hollitalli
Miksei venttiilit ja luukut voi olla auki?
- voijestasmitä...
Vain hölmö jättää verhot veneeseen talveksi. Onnittelen homepaatin omistajaa.
- Miksi homeessa?
Mikä tämä veneen homehtumisjuttu oikein on? Miten se onnistutaan tekemään?
Minä en vie patjoja, verhoja ym. veneestä talvella pois. Vene on ulkona (kuten kesälläkin muuten), vesitiivis sekä peitelty ja tuuletettu asianmukaisesti.
Mitään ei ikinä ole homeessa tai muutenkaan pilalla ja keväällä vene on heti vesillelaskun jälkeen purjehdusvalmis.
Eipä silti, kai sen homeeseen saisi esimerkiksi sulkemalla kaikki luukut ja jättämällä huolella kuivaamatta sisältä syksyllä. - näin juuri
Miksi homeessa? kirjoitti:
Mikä tämä veneen homehtumisjuttu oikein on? Miten se onnistutaan tekemään?
Minä en vie patjoja, verhoja ym. veneestä talvella pois. Vene on ulkona (kuten kesälläkin muuten), vesitiivis sekä peitelty ja tuuletettu asianmukaisesti.
Mitään ei ikinä ole homeessa tai muutenkaan pilalla ja keväällä vene on heti vesillelaskun jälkeen purjehdusvalmis.
Eipä silti, kai sen homeeseen saisi esimerkiksi sulkemalla kaikki luukut ja jättämällä huolella kuivaamatta sisältä syksyllä.Samat toimet ja samat kokemukset. Pressukin on kuin hattu veneen päällä siten, ettei ole mistään veneessä kiinni ja tuulet puhaltelevat vapaasti hatun alla. Veneessä on raikasta säästä riippumatta. Eikä tule sitä hometta.
- 98765123
Jos verhot on puuvillaa, on niiden jättäminen veneeseen talveksi kuin jättäisi limpun pöydälle. Homehtuu melko varmasti. Istuin- ym. tekstiileissä on yleensä käsittelyjä, jotka estävät homeen syntyä. Minulla on veneen ovi ja luukut joka talvi visusti kiinni jo pölyn vuoksi. Tuuletusventtiilit jätän auki, pinnat veneen sisällä pyyhin puhtaiksi, vien kotiin kaiken irtaimiston ja kuivatan veneen käyttämällä Wallasta 6-8 tuntia, minkä jälkeen tosiaan luukut kiinni ja god natt. Ei koskaan mitään ongelmaa homeen kanssa.
En ymmärrä luukkujen auki jättämistä, jota kaikki venelehdetkin suosittelevat. Tosin veneissä on eroja, toiset ovat uudempia, tiiviimpiä, siistikuntoisempia tms. kuin toiset ja yleispätevää ohjetta lienee siksi mahdotonta antaa.- hyvät suositukset
Pentrin yläpuolella olevassa puuvillaisessa verhossa on jopa aika hyvä elastusalusta, mutta ei se verho mihinkään homehdu niillä venelehtien suosituksilla.
- dfgherty
Itselläni vene on omalla pihalla.
Kaikki luukut niin auki kuin olla ja voi.
Pressu auki sekä keulasta että perästä noin yhden m2 verran.
Olisiko ollut vika siinä että pressu on vedetty sumppuun päistä ja ilma ei kuitenkaan vaihdu vaikka luukut auki? Usein näkee näitä veneitä jotka on kosaanilla pussitettu kutistemuovilla täysin kiinni, mietityttää vaan että kuinka homeessa on.
Itselläni vene todella freesissä kunnossa kun ollut näin perkuleen tuulinen talvi. - talven riemuja
Kyllähän kaikki tekstiili ja kaikki paperi on hyvä kerätä pois vettymästä ja viedä sisään, mutta ymmärrän ettei aina ole tilaa säilöää veneen patjoja.
Tänä vuonna moni on löytänyt veneestään myös myyriä, joita on kuulemma poikkeuksellisen paljon, niistä oli jo toinen keskustelu. Niitäkin tekstiilit houkuttaa (ruokaa kai kukaan ei jätä talveksi, edes korppuja?) Näiden otuksien takia kaikkien luukkujen aukijättäminen saattaa olla ongelmallista. - Pellimies kurusta
Mulla oli kuivauspalloja 3 ja luukut kiinni koko talven, patjat myös veneessä. Kävin eilen tyhjentämässä mukit, kaikki olivat täynnä. Vene oli aivan kuivan tuntuinen eikä haissut homeelle. Pressu on irti reunoista joten hyvin pääsee tuuli alle. Vene pestiin kyllä syksyllä hyvin, ehkä silläkin on vaikutusta, ettei hometta tule.
- kaikki yhä ok
Tulos olisi ollut sama ilman niitä kuivapalloja mukeja!
Mullakin luukut kiinni, mutta pressun alla hyvä tuuletus ja kansiluukut raollaan sekä lokianturin reikä avoinna. Ei hometta vieläkään, vaikka sama systeemi jo yli 30 talvea.
Homeen kasvu vaatii lämpöä, likaa, kosteutta. - Homeitiö
Todella suuri merkitys, sillä kuinka hyvin veneen siivoa syksyllä ! Itse olen kaikki pinnat pyyhkinyt seoksella jossa on kloriittia, vettä ja loraus pyykinhuuhteluainetta, ja hyvin on home pysynyt poissa. Patjoja eikä muitakaan tekstiilejä ei tällä seoksella tosin kannata käsitellä, voi värit lähteä. Tosin veneen keinokuituisen karvalankamaton olen tällä sumuttanut ja toimii siinäkin hyvin. Jos homeella ei ole ravintoa, niin ei se myöskään kasva.
- home sweet home
Homeitiö kirjoitti:
Todella suuri merkitys, sillä kuinka hyvin veneen siivoa syksyllä ! Itse olen kaikki pinnat pyyhkinyt seoksella jossa on kloriittia, vettä ja loraus pyykinhuuhteluainetta, ja hyvin on home pysynyt poissa. Patjoja eikä muitakaan tekstiilejä ei tällä seoksella tosin kannata käsitellä, voi värit lähteä. Tosin veneen keinokuituisen karvalankamaton olen tällä sumuttanut ja toimii siinäkin hyvin. Jos homeella ei ole ravintoa, niin ei se myöskään kasva.
Mikä tuossa coctailissa on huuhteluaineen funktio?
- Homeitiö
home sweet home kirjoitti:
Mikä tuossa coctailissa on huuhteluaineen funktio?
Funktio on siinä, että poistaa kloritin karseen hajun.
- Homemade
Itse huomasin, että asiallisesta tuuletuksesta huolimatta veneen pinnat, erityisesti karhennetut, ovat täynnä homepilkkuja. En muista koskaan aikaisemmin vastaavaan ilmiön tapahtuneen yhtä voimakkaana.
Joku sanoi, että Klorite olisi parhaita aineita em. homeen poistoon. Onko kokemuksia?- FrankZane
Klorite tosiaan toimii myös jo muodostuneen homeen poistamisessa. Tärkeää, että antaa kloriten vaikuttaa tarpeeksi pitkään, muuten ei tapahdu oikein mitään..
- Annelia
FrankZane kirjoitti:
Klorite tosiaan toimii myös jo muodostuneen homeen poistamisessa. Tärkeää, että antaa kloriten vaikuttaa tarpeeksi pitkään, muuten ei tapahdu oikein mitään..
Itse olen sitä mieltä että syksyn hyvä sisäpesu vähentää hometta. Käytän pienen määrän kloriittia ja hyvää puhdistusainetta ja pyyhin hyvin kaikki pinnat SYKSYLLÄ. Jos on jäänyt laiskanläikkä niin siinä on keväällä hometta.
- ei hometta
Annelia kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä että syksyn hyvä sisäpesu vähentää hometta. Käytän pienen määrän kloriittia ja hyvää puhdistusainetta ja pyyhin hyvin kaikki pinnat SYKSYLLÄ. Jos on jäänyt laiskanläikkä niin siinä on keväällä hometta.
Samaa mieltä. Tuuletus ei auta mitään, jos läpi puhaltaa kosteaa ilmaa. Home tarvitsee ruoaksi likaa ja jos pinnat on pyyhitty esim. Kloritella, niin home ei kasva.
- tuntuu auttavan
ei hometta kirjoitti:
Samaa mieltä. Tuuletus ei auta mitään, jos läpi puhaltaa kosteaa ilmaa. Home tarvitsee ruoaksi likaa ja jos pinnat on pyyhitty esim. Kloritella, niin home ei kasva.
Eipä ole tullut mitään erityistä syyspesua tehtyä, vain se normaali elämiseen liittyvä puhtaanapito. Olisi varsinkin pentryn tienoilla hyvää ruokaa homeelle esim. letunpaistorasvoista. Mutta ei tunnu hyvin tuulettuvassa veneessä sapuska kelpaavan.
- etikka
Etikalla pesty pinnat syksysin, ei ole hometta. Pysyy raikkaanakin.
Keväällä pesu Tolun kanssa.
Patjat ja tekstiilit aina pois.
Luukut auki, raollaan, nii että ilma kiertää.
Tää on toiminut jo vuodesta 84- Mace66
Paitsi että nykyinen Tolu on pelkkää saippuavettä, sillä ei ole mitään tekemistä alkuperäisen Tolun kanssa, jonka tietysti EU kielsi.
- Perusveneilijä
Silleen on ite tehnyt, että veneessä on läpiveto, eli ilma pääsee sisään ja pois. Ei ole homehtunut. Pesuun etikka & mäntysuopa. Ite en noita toluja välitä haistella.
On varmasti paljon paikasta & veneestä kiinni mikä on oikea tapa.
Tuo kunnon puhdistus syksyllä ja ilmanvaihto on ihan toimiva, syksy&talvi ei todellakaan ollut mikään helppo kosteuden kanssa, tuo mittari näytti suhteellista kosteutta 80 % - 97 %, marraskuusta maaliskuuhun.
Onneksi on pieni vene, eipä tarvitse kiroilla, bensaa tankkiin, uudet peräöljyt ja menoks !
Kohta vois kelien puolesta laskea vesille.
Jos yhtään rassaa tuo homma ison veneen kanssa, kevät on parasta myyntiaikaa. - erwfeffeeeee
Itse huomasin veneessä hieman hometta.
Oli ensimmäinen talvisäilytys, etelässä ja päättelin että ei liian tiivis
pressutus ja luukut auki on hyvä keino, ei ollut mitään kosteudenkerääjää.
Pikkuisen hometta (mustia laikkuja siellä täällä) jotka varmaan saa
pyyhitty jollain, etikalla vai mikä olisi paras sitten.
Mietitään parempaa säilytyskikkaa taas ens talveksi.- Joakim_
Kävin tarkistamassa veneen. Tuoksui raikkaalle ja hometta ei näkynyt ainuttakaan laikkua, pilssi rutikuiva. Patjat pystyssä veneessä, ainokainen tuuletusventtiili auki, lokianturi poissa ja pressu erittäin ilmavasti. Verhot otin pesuun tänä vuonna, aiemmin ovat olleet ongelmitta veneessä.
- FF 27 Charlotta
Joakim_ kirjoitti:
Kävin tarkistamassa veneen. Tuoksui raikkaalle ja hometta ei näkynyt ainuttakaan laikkua, pilssi rutikuiva. Patjat pystyssä veneessä, ainokainen tuuletusventtiili auki, lokianturi poissa ja pressu erittäin ilmavasti. Verhot otin pesuun tänä vuonna, aiemmin ovat olleet ongelmitta veneessä.
Mulla sama homma. Kosteudenkeräimet olivat jopa tyhjempiä kuin aikaisempina talvina, mikä yllätti. Lokianturi paikoillaan, mutta lavuaarin venttiili auki. Pressu perästä auki ja keulasta hiukan myös.
- Joakim_
FF 27 Charlotta kirjoitti:
Mulla sama homma. Kosteudenkeräimet olivat jopa tyhjempiä kuin aikaisempina talvina, mikä yllätti. Lokianturi paikoillaan, mutta lavuaarin venttiili auki. Pressu perästä auki ja keulasta hiukan myös.
Mulla ei siis ollut mitään kosteudenkeräimiä.
- ja kolmas
Joakim_ kirjoitti:
Mulla ei siis ollut mitään kosteudenkeräimiä.
En yrittänyt minäkään millään kemikaaleilla ilmastoa muuttaa. Pressu väljästi, kuten Joakimilla, kaikki luukut rakosellaan, lokianturi irti, patjat ja verhot veneessä, eikä pientäkään homepilkkua. Vene oli yhtä raikas kuin kesäpäivän tuuletuksen jälkeen. Mutta sellaisena sen parit doradet ja kupuventtiilit muutenkin pitää.
- FF 27 Charlotta
ja kolmas kirjoitti:
En yrittänyt minäkään millään kemikaaleilla ilmastoa muuttaa. Pressu väljästi, kuten Joakimilla, kaikki luukut rakosellaan, lokianturi irti, patjat ja verhot veneessä, eikä pientäkään homepilkkua. Vene oli yhtä raikas kuin kesäpäivän tuuletuksen jälkeen. Mutta sellaisena sen parit doradet ja kupuventtiilit muutenkin pitää.
Tuolla viittauksella kosteudenkeräimien vesimäärään yritin sanoa, että talvi ei sen mukaan olisi ollut erityisen paha kosteuden suhteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1413928Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3573048Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt141978Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa101685Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41129- 71974
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar42889Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat23831- 70818
- 44794